Ποιοτικοί Δείκτες Υπηρεσιών Βιβλιοθηκών και Διαχείριση Πόρων: Μεθοδολογίες Ανάλυσης και στρατηγικός σχεδιασμός. Αριστείδης Μελετίου Πολυτεχνείο Κρήτης,

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
«ΜΟΔΙΠ του ΓΠΑ» με απλά λόγια…. Διαδικασία της Αξιολόγησης Η Αξιολόγηση είναι μία περιοδική διαδικασία Κάθε ακαδ. έτος: Ετήσια Εσωτερική Έκθεση ή Ετήσια.
Advertisements

Πλατφόρμα Διαχείρισης Δεδομένων για Υπηρεσίες Ψυχικής Υγείας σε Κλινικό, Ερευνητικό και Οργανωτικό Επίπεδο Κ. Γερουλάνου, Γ. Σκαλκώτος, Λ. Πέππου, Φ. Δοκιανάκη,
ΕΞΟΡΥΞΗ ΓΝΩΣΗΣ ΑΠΟ ΕΙΚΟΝΕΣ
Βάσεις Δεδομένων ΕΙΣΑΓΩΓΗ.
Πανελλήνιο Ψηφιακό Αποθετήριο Μαθησιακών Αντικειμένων
15 Νοεμβρίου 2005ΥΚΒ - ΕΚΠΑ1 Κεντρική Διαχείριση Παραγγελίας Άρθρων στο Πανεπιστήμιο Αθηνών Παναγιώτα Μπουρογιάννη, Γιώργος Πυρουνάκης Υπολογιστικό Κέντρο.
" ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΠΑΡΑΓΓΕΛΙΑΣ ΑΡΘΡΩΝ ΣΤΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ" Eιρήνη Λουρδή, Παναγιώτα Μπουρογιάννη, Μάρα Νικολαΐδου, Γιώργος Πυρουνάκης.
ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
A Peer-to-peer Framework for Caching Range Queries O. D. Sahin A. Gupta D. Agrawal A. El Abbadi Παρουσίαση: Καραγιάννης Τάσος, Κρεμμυδάς Νίκος, Μαργαρίτη.
ΤΙΜΟΛΟΓΗΣΗ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑ: ΚΟΣΤΟΛΟΓΗΣΗ ΓΙΑ ΑΡΤΟΠΟΙΕΙΟ ΖΑΧΑΡΟΠΛΑΣΤΕΙΟ
«ΣΥΣΤΗΜΑ ΕΝΟΠΟΙΗΜΕΝΩΝ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΩΝ ΔΗΜΩΝ ΑΤΤΙΚΗΣ: ΣΕΛΙΔΑ»
-Στοίβα-Ουρά - Πλεονεκτήματα πινάκων -Δομές δεδομένων δευτερεύουσας μνήμης -Πληροφορική και δεδομένα -Παραδείγματα-Προβλήματα ψευδοκώδικα.
Κεφάλαιο 1 Για Ποιο Λόγο; ΔΟΣΑ Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης
Δεκέμβριος 2006 Ειδική Υπηρεσία Στρατηγικής, Σχεδιασμού και Αξιολόγησης Αναπτυξιακών Προγραμμάτων Μονάδα Οργάνωσης & Διαχείρισης ΚΠΣ Α.Ε. ΠΕΔΙΑ ΑΙΤΗΣΗΣ.
 Αυδίκου Χριστίνα  Γιουμούκης Παναγιώτης  Κιντσάκης Θάνος  Πάπιστας Γιάννης.
1 Συλλογικοί Κατάλογοι & Διαδίκτυο Μιχάλης Σφακάκης.
Εποπτεύων καθηγητής: Κος Σαράντος Καπιδάκης
Μηχανική Μάθηση και Εξόρυξη Γνώσης
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΔΙΑΣΦΑΛΙΣΗ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ Γραφείο Ποιότητας Αλεξάνδρειο ΤΕΙ Θεσσαλονίκης.
Εισαγωγικές Έννοιες Διδάσκοντες: Σ. Ζάχος, Δ. Φωτάκης Επιμέλεια διαφανειών: Δ. Φωτάκης Σχολή Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών Εθνικό Μετσόβιο.
ΤΜΗΜΑ ΑΡΧΕΙΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΟΝΟΜΙΑΣ ΈΝΑ ΦΑΣΜΑ ΤΗΣ ΔΙΑΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑΣ (A SPECTUM OF INTEROPERABILITY) Βαρειά Βασιλική (Β ) Βαρειά Βασιλική (Β )
Παπαδάτου Φιερούλα Φραντζή Μαρία Βιβλιοθήκη & Υπηρεσία Πληροφόρησης Πανεπιστήμιο Πατρών Ηλεκτρονικά Περιοδικά και Υπηρεσίες Διαδανεισμού: Αντίπαλοι ή.
ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΗΣ ΙΔΙΟΚΤΗΣΙΑΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗ ΑΠΟ ΤΙΤΛΟΥΣ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΗΣ ΙΔΙΟΚΤΗΣΙΑΣ.
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ
ΈΝΑ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟ ΕΚΘΕΤΗΡΙΟ ΓΙΑ ΤΙΣ ΝΕΕΣ ΠΡΟΣΚΤΗΣΕΙΣ ΒΙΒΛΙΩΝ ΤΗΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗΣ ΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ Κολοβός Φίλιππος Τσανακτσίδου ΕλισάβετΠαπαργύρη.
Ιόνιο Πανεπιστήμιο Τμήμα Αρχειονομίας & Βιβλιοθηκονομίας Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών στην Επιστήμη της Πληροφορίας: Διοίκηση & Οργάνωση Βιβλιοθηκών.
Φοιτήτρια: Αθανασία Τσιάρα
ΕΥΡΕΣΗ ΚΑΤΗΓΟΡΙΚΩΝ ΕΚΤΟΠΩΝ ΣΕ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΚΗ ΒΑΣΗ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
«ΜΟΝΑΔΑ ΟΛΙΚΗΣ ΠΟΙOΤΗΤΑΣ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΩΝ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΩΝ» Διάρκεια έργου: 01/01/01 έως 31/12/2006.
1 ΙΟΝΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΤΜΗΜΑ ΑΡΧΕΙΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΒΙΒΛΟΘΗΚΟΝΟΜΙΑΣ Αναζητώντας πρότυπα αλληλεπίδρασης χρηστών για ψηφιακές βιβλιοθήκες Εργασία στο Μάθημα: Ψηφιακές.
17ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών Η ΑΠΟΨΗ ΤΩΝ ΣΠΟΥΔΑΣΤΩΝ ΤΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΕΣ ΣΠΟΥΔΕΣ.
Τίτλος: "Μια έρευνα σχετικά με την αποτελεσματικότητα των ηλεκτρονικών υπηρεσιών πληροφορίας στην ελληνική τριτοβάθμια εκπαίδευση: Μελέτη περίπτωσης" Ιουλία.
E X a M p L e Αξιοποιώντας την τεχνολογία XML στη διαχείριση της πληροφορίας Λίνα Μπουντούρη Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης 13ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ακαδημαϊκών.
Ημερίδα 4 Πορεία των διαδικασιών Διασφάλισης της ποιότητας 15 Νοεμβρίου 2012.
Οριζόντιο Έργο Υποστήριξης Σχολείων, Εκπαιδευτικών και Μαθητών στο Δρόμο για το ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ, νέες υπηρεσίες Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου και Στήριξη.
ΨΗΦΙΑΚΕΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΕΣ ΔΙΕΘΝΗΣ ΨΗΦΙΑΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ: ΜΙΑ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΚΑΙ ΜΙΑ ΕΠΙΣΚΟΠΗΣΗ ΤΩΝ ΑΡΧΙΚΩΝ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΩΝ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΩΝ. (IFLA,
Αρχές Οργάνωσης & Διοίκησης Επιχειρήσεων
ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ «ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ» ΘΕΜΑ: «ΣΧΕΔΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΤΗΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗΣ ΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΚΥΠΡΟΥ ΓΙΑ ΤΑ ΕΤΗ ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΗ ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ.
Ανάλυση Συστημάτων ( site) Υπευθ. Καθηγ.: Τσαλγατίδου Αφροδίτη.
«Πρόγραμμα Αναμόρφωσης Προπτυχιακών Προγραμμάτων Σπουδών Γ.Π.Α» Σεμινάριο Ενημέρωσης Διδακτικού Προσωπικού Οι τεχνολογίες της Πληροφορικής και των Επικοινωνιών.
Οδηγός Αναζήτησης Ιδρυματικού Αποθετηρίου
Σημασιολογική Ολοκλήρωση Ολοκλήρωση Πληροφορίας Το πρόβλημα της ολοκλήρωσης πληροφορίας (information integration) προκύπτει από την ύπαρξη ετερογενών.
E-metrics στις Ελληνικές Ακαδημαϊκές Βιβλιοθήκες Δήμητρα Τσάμη Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων Μονάδα Ολικής Ποιότητας Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών Βιβλιοθήκη & Κέντρο.
Τμήμα Αρχειονομίας και Βιβλιοθηκονομίας Ιόνιο Πανεπιστήμιο Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα στην Επιστήμη της Πληροφορίας Ψηφιακές Βιβλιοθήκες Διδάσκων: Σαράντος.
Εκπαίδευση Koha Ενότητα 1: Βασικές λειτουργίες Έργο: Δημιουργία Καινοτόμων Υπηρεσιών Ψηφιακής Βιβλιοθήκης του ΑΠΘ Πράξη 2: Βελτίωση Υπηρεσίας Ολοκληρωμένου.
Τεχνολογία ΛογισμικούSlide 1 Τεχνολογία Απαιτήσεων u Καθορίζει τι θέλει ο πελάτης από ένα σύστημα λογισμικού.
16ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών 1-3 Οκτωβρίου ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΑΙΤΗΣΕΩΝ ΔΙΑΔΑΝΕΙΣΜΟΥ ΓΙΩΡΓΟΣ ΒΕΡΑΝΗΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ &
Πρακτικές Σχεδιασμού Μαθήματος. Πρακτικές καλού σχεδιασμού μαθήματος Η συγκέντρωση του εκπαιδευτικού υλικού και η οργάνωση στο eclass γίνεται πλέον σε.
Δρ. Αλέξανδρος Βακαλούδης.  Εξόρυξη δεδομένων (Data Mining)  Association Rules  Clustering  Classification  Στάδια για εξόρυξη δεδομένων  Επανάληψη.
Λογιστική Κόστους Ενότητα # 6: Επιμερισμός Κόστους Βοηθητικών Τμημάτων Διδάσκουσα: Σάνδρα Κοέν Τμήμα: Οργάνωση και Διοίκηση Επιχειρήσεων.
Βιβλιογραφική Αναζήτηση: αναλυτική παρουσίαση και εφαρμογή της Υπηρεσίας Διαδανεισμού Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο Βιβλιοθήκη και Κέντρο.
T.E.I. ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΚΑΤΕΡΙΝΗΣ ΤΜΗΜΑ: ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ ΕΦΟΔΙΑΣΜΟΥ (Logistics) ΤΕΡΣΕΝΙΔΟΥ ΕΛΙΝΑ Επόπτρια Καθηγήτρια: ΣΤΑΦΥΛΑ ΑΜΑΛΙΑ.
 Στόχος της παρουσίασης αυτής είναι η εξοικείωση με τον Ηλεκτρονικό Κατάλογο της Βιβλιοθήκης προκειμένου να αναζητήσουμε ένα τεκμήριο από τη συλλογή.
Τεχνικές ανάλυσης συλλογής Επίκεντρο η συλλογήΕπίκεντρο η χρήση ή ο χρήστης Ποσοτικές − Μέγεθος/ανάπτυξη συλλογής − Μέγεθος προυπολογισμού − Πρότυπα για.
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης του Πανεπιστημίου Κρήτης Ακαδημαϊκό έτος Ηράκλειο.
ΤΙΤΛΟΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΒΑΣΕΙΣ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ Ανδρέου Βασίλης.
ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΣΗΣ ΧΡΗΣΤΩΝ ΕΤΟΥΣ 2015
Ανάλυση δεδομένων κοινωνικής έρευνας
Αρχές Διοίκησης και Διαχείρισης Έργων
MOODLE- assessment tools
Τεχνολογία Πολυμέσων Ενότητα # 2: Εφαρμογές πολυμέσων
Επιστήμη των Υπολογιστών
Σύγχρονες μεθοδολογίες ανάπτυξης και διαχείρισης Πληροφοριακών Συστημάτων 2ο Κεφάλαιο.
Η σκέψη και πράξη του εκπαιδευτικού
Εισαγωγή στη Στατιστική για τις Βιοεπιστήμες
Συγγραφέας: Ζαγκότας Στεφανος Επιβλέπων Καθηγητής: Ούτσιος Ευάγγελος
DIGITAL FILM LIBRARIES
Ηλεκτρονικά Περιοδικά
Σκοπός Η συνοπτική παρουσίαση
Αλέξανδρος Σαχινίδης, ΜΒΑ, Ph.D. ΙΟΥΝΙΟΣ 2009
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Ποιοτικοί Δείκτες Υπηρεσιών Βιβλιοθηκών και Διαχείριση Πόρων: Μεθοδολογίες Ανάλυσης και στρατηγικός σχεδιασμός. Αριστείδης Μελετίου Πολυτεχνείο Κρήτης, Πολυτεχνειούπολη, Χανιά, Ανθή Κατσιρίκου Πανεπιστήμιο Πειραιά, Καραολή και Δημητρίου 80, 18534, Πειραιάς, 15 ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών (Πάτρα: 1-3 Νοεμβρίου 2006)

Εισαγωγή – Στόχοι εργασίας Τεράστια αύξηση του όγκου των πληροφοριών μιας Βιβλιοθήκης -> δυσκολία ανάλυσής τους Τεράστια αύξηση του όγκου των πληροφοριών μιας Βιβλιοθήκης -> δυσκολία ανάλυσής τους Ορισμός μιας νέας μεθοδολογίας ανάλυσης δεδομένων με στόχο την παρουσίαση σημαντικών συμπερασμάτων για τη δομή (οργάνωση των προσφερόμενων υπηρεσιών και διαδικασιών, διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού, ορθολογική διαχείριση των οικονομικών πόρων) των Βιβλιοθηκών Ορισμός μιας νέας μεθοδολογίας ανάλυσης δεδομένων με στόχο την παρουσίαση σημαντικών συμπερασμάτων για τη δομή (οργάνωση των προσφερόμενων υπηρεσιών και διαδικασιών, διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού, ορθολογική διαχείριση των οικονομικών πόρων) των Βιβλιοθηκών Αναφορά μεθόδων ανακάλυψης και εξόρυξης χρήσιμης πληροφορίας από ένα μεγάλο σύνολο λειτουργικών δεδομένων -> εξαγωγή χρήσιμων συμπερασμάτων για τη βελτίωση της δομής των Βιβλιοθηκών Αναφορά μεθόδων ανακάλυψης και εξόρυξης χρήσιμης πληροφορίας από ένα μεγάλο σύνολο λειτουργικών δεδομένων -> εξαγωγή χρήσιμων συμπερασμάτων για τη βελτίωση της δομής των Βιβλιοθηκών

Περιγραφή προβλήματος Μέγεθος των πληροφοριών που αποθηκεύονται σε καθημερινή βάση Μέγεθος των πληροφοριών που αποθηκεύονται σε καθημερινή βάση Βαθμός ανομοιογένειας δεδομένων (π.χ. παραπάνω από μία βάσεις δεδομένων, διαφορετική πληροφορία για το ίδιο αντικείμενο) Βαθμός ανομοιογένειας δεδομένων (π.χ. παραπάνω από μία βάσεις δεδομένων, διαφορετική πληροφορία για το ίδιο αντικείμενο) Πρόβλημα : συγκέντρωση και ανάλυση της πληροφορίας αυτής με τέτοιο τρόπο που θα επιτρέψει την εύκολη και αποδοτική επεξεργασία της Πρόβλημα : συγκέντρωση και ανάλυση της πληροφορίας αυτής με τέτοιο τρόπο που θα επιτρέψει την εύκολη και αποδοτική επεξεργασία της Λύση προβλήματος : Τεχνολογία εξόρυξης πληροφορίας και γνώσης από βάσεις δεδομένων (data and knowledge mining) Λύση προβλήματος : Τεχνολογία εξόρυξης πληροφορίας και γνώσης από βάσεις δεδομένων (data and knowledge mining) Ορισμός : Εξόρυξη γνώσης (data and knowledge mining technology) είναι μια διαδικασία κατά την οποία ανακαλύπτεται υπονοούμενη γνώση (κρυμμένες σχέσεις, κρυμμένοι συσχετισμοί, κρυμμένα πρότυπα και τάσεις σε δεδομένα, σχέσεις των δεδομένων που υπάρχουν μεν αλλά δεν είναι εμφανή) μέσα από μεγάλες βάσεις δεδομένων. (Han και Fu 1999; Hirota και Pedrycz 1999) (Kao και Chang και Lin 2003) Ορισμός : Εξόρυξη γνώσης (data and knowledge mining technology) είναι μια διαδικασία κατά την οποία ανακαλύπτεται υπονοούμενη γνώση (κρυμμένες σχέσεις, κρυμμένοι συσχετισμοί, κρυμμένα πρότυπα και τάσεις σε δεδομένα, σχέσεις των δεδομένων που υπάρχουν μεν αλλά δεν είναι εμφανή) μέσα από μεγάλες βάσεις δεδομένων. (Han και Fu 1999; Hirota και Pedrycz 1999) (Kao και Chang και Lin 2003) Περιγραφή διαδικασίας εξόρυξης γνώσης Περιγραφή διαδικασίας εξόρυξης γνώσης Μεθοδολογίες για την αξιοποίηση και χρησιμοποίηση των τεχνικών που εφαρμόζονται σε χώρους διαφορετικούς των Βιβλιοθηκών (π.χ. οικονομικοί, εμπορικοί, ιατρικοί, τεχνολογικοί) στα δεδομένα που αφορούν βιβλιοθήκες Μεθοδολογίες για την αξιοποίηση και χρησιμοποίηση των τεχνικών που εφαρμόζονται σε χώρους διαφορετικούς των Βιβλιοθηκών (π.χ. οικονομικοί, εμπορικοί, ιατρικοί, τεχνολογικοί) στα δεδομένα που αφορούν βιβλιοθήκες

Η διαδικασία εξερεύνησης γνώσης 1ο στάδιο. Επιλογή δεδομένων : Συλλογή λειτουργικών δεδομένων (πολλές διαφορετικές και ετερογενείς πηγές δεδομένων) 1ο στάδιο. Επιλογή δεδομένων : Συλλογή λειτουργικών δεδομένων (πολλές διαφορετικές και ετερογενείς πηγές δεδομένων) 2ο στάδιο. Φιλτράρισμα δεδομένων : «Καθάρισμα» από πιθανή περιττή πληροφορία, λάθος δεδομένα και μόλυνση (εφαρμόζονται απλές λύσεις όπως η αφαίρεση ή διόρθωση εγγραφών ή πιο σύνθετες λύσεις όπως εκτίμηση και συμπλήρωση ελλιπών εγγραφών) 2ο στάδιο. Φιλτράρισμα δεδομένων : «Καθάρισμα» από πιθανή περιττή πληροφορία, λάθος δεδομένα και μόλυνση (εφαρμόζονται απλές λύσεις όπως η αφαίρεση ή διόρθωση εγγραφών ή πιο σύνθετες λύσεις όπως εκτίμηση και συμπλήρωση ελλιπών εγγραφών)

Η διαδικασία εξερεύνησης γνώσης 3ο στάδιο. Εμπλουτισμός δεδομένων από «εξωτερικά δεδομένα» : Πληροφορίες που δεν εισήχθησαν στο αρχικό στάδιο εισαγωγής δεδομένων και θεωρούνται σημαντικές 3ο στάδιο. Εμπλουτισμός δεδομένων από «εξωτερικά δεδομένα» : Πληροφορίες που δεν εισήχθησαν στο αρχικό στάδιο εισαγωγής δεδομένων και θεωρούνται σημαντικές 4ο στάδιο. Κωδικοποίηση και μετασχηματισμός δεδομένων : Μετασχηματισμοί που κάνουν αποδοτικότερη την διαδικασία της εξερεύνησης γνώσης. Μετατροπή σε ένα κοινό σχήμα δεδομένων που προέρχονται από διαφορετικές πηγές (π.χ. ίδια ονόματα πεδίων που αναφέρονται στην ίδια πληροφορία). Κωδικοποίηση ή μετασχηματισμός σε χρήσιμα σχήματα (π.χ. ημερομηνία γέννησης σε ηλικία, μετατροπή των τιμών yes/no σε 1/0) 4ο στάδιο. Κωδικοποίηση και μετασχηματισμός δεδομένων : Μετασχηματισμοί που κάνουν αποδοτικότερη την διαδικασία της εξερεύνησης γνώσης. Μετατροπή σε ένα κοινό σχήμα δεδομένων που προέρχονται από διαφορετικές πηγές (π.χ. ίδια ονόματα πεδίων που αναφέρονται στην ίδια πληροφορία). Κωδικοποίηση ή μετασχηματισμός σε χρήσιμα σχήματα (π.χ. ημερομηνία γέννησης σε ηλικία, μετατροπή των τιμών yes/no σε 1/0)

Η διαδικασία εξερεύνησης γνώσης 5ο στάδιο. Εξερεύνηση των δεδομένων : Εφαρμογή μοντέλων και τεχνικών εξόρυξης γνώσης για τη λήψη πληροφοριών σχετικών με το συσχετισμό των δεδομένων, όπως: 5ο στάδιο. Εξερεύνηση των δεδομένων : Εφαρμογή μοντέλων και τεχνικών εξόρυξης γνώσης για τη λήψη πληροφοριών σχετικών με το συσχετισμό των δεδομένων, όπως: Κανόνες συσχέτισης (association rules): Π.χ. «το 60% των πελατών που αγοράζουν περιοδικά αυτοκινήτων αγοράζουν και αθλητικά περιοδικά». Κανόνες συσχέτισης (association rules): Π.χ. «το 60% των πελατών που αγοράζουν περιοδικά αυτοκινήτων αγοράζουν και αθλητικά περιοδικά». Κατηγοριοποίηση (classification): Ταξινόμηση σύμφωνα με τις τιμές κάποιων παραμέτρων (π.χ. ταξινόμηση των αυτοκινήτων βάσει της κατανάλωσης τους) Κατηγοριοποίηση (classification): Ταξινόμηση σύμφωνα με τις τιμές κάποιων παραμέτρων (π.χ. ταξινόμηση των αυτοκινήτων βάσει της κατανάλωσης τους) Συσταδοποίηση (clustering): Κατηγοριοποίηση με βάση κάποια ιδιαίτερα κοινά χαρακτηριστικά (π.χ. κατηγοριοποίηση των τρόπων προώθησης ενός προϊόντος ανάλογα με τις συνήθειες και τα εισοδήματα των πληθυσμών διαφορετικών περιοχών) Συσταδοποίηση (clustering): Κατηγοριοποίηση με βάση κάποια ιδιαίτερα κοινά χαρακτηριστικά (π.χ. κατηγοριοποίηση των τρόπων προώθησης ενός προϊόντος ανάλογα με τις συνήθειες και τα εισοδήματα των πληθυσμών διαφορετικών περιοχών) Ανάλυση τάσεων και αποκλίσεων (trend and deviation analysis): Ανακάλυψη των κυρίων τάσεων και των αποκλίσεων των δεδομένων (π.χ. ανακάλυψη των μετοχών που αποδίδουν καλύτερα ή χειρότερα από το μέσο όρο σε ένα χρηματιστήριο) Ανάλυση τάσεων και αποκλίσεων (trend and deviation analysis): Ανακάλυψη των κυρίων τάσεων και των αποκλίσεων των δεδομένων (π.χ. ανακάλυψη των μετοχών που αποδίδουν καλύτερα ή χειρότερα από το μέσο όρο σε ένα χρηματιστήριο) Ανάλυση προτύπων (pattern analysis): Ανακάλυψη συγκεκριμένων προτύπων στα δεδομένα (π.χ. ανακάλυψη των πιο δημοφιλών μονοπατιών που ακολουθούν οι επισκέπτες ενός web site) Ανάλυση προτύπων (pattern analysis): Ανακάλυψη συγκεκριμένων προτύπων στα δεδομένα (π.χ. ανακάλυψη των πιο δημοφιλών μονοπατιών που ακολουθούν οι επισκέπτες ενός web site)

Η διαδικασία εξερεύνησης γνώσης 6ο στάδιο: Παρουσίαση των αποτελεσμάτων της εξερεύνησης : Τεχνικές οπτικής και παραστατικής παρουσίασης (γραφικές παραστάσεις, ραβδογράμματα, πίτες, ιστογράμματα, τρισδιάστατες απεικονίσεις) («μια εικόνα – χίλιες λέξεις»). 6ο στάδιο: Παρουσίαση των αποτελεσμάτων της εξερεύνησης : Τεχνικές οπτικής και παραστατικής παρουσίασης (γραφικές παραστάσεις, ραβδογράμματα, πίτες, ιστογράμματα, τρισδιάστατες απεικονίσεις) («μια εικόνα – χίλιες λέξεις»).

Η διαδικασία εξόρυξης γνώσης σε δεδομένα Βιβλιοθηκών Δεδομένα από τον OPAC : Είδος των βιβλίων (τίτλος, κατηγορία-θεματική συλλογή) Δεδομένα από τον OPAC : Είδος των βιβλίων (τίτλος, κατηγορία-θεματική συλλογή) Ενδεικτικές τιμές : ημερομηνία αναζήτησης, κωδικός του βιβλίου, τίτλος, κατηγορία στην οποία ανήκει Ενδεικτικές τιμές : ημερομηνία αναζήτησης, κωδικός του βιβλίου, τίτλος, κατηγορία στην οποία ανήκει Προέλευση: αρχεία ημερολογίου και ερωτήσεων (log files με τα queries που γίνονται στη βάση του OPAC) Προέλευση: αρχεία ημερολογίου και ερωτήσεων (log files με τα queries που γίνονται στη βάση του OPAC) 1 ο στάδιο: Επιλογή δεδομένων προς επεξεργασία Δανειστική κατάσταση χρηστών και δεδομένα χρήσης υλικού (έντυπου ή ηλεκτρονικού) : Ταυτότητα, κατηγορία και τμήμα του χρήστη, ποια βιβλία έχει δανειστεί ο καθένας, πόσο καιρό έχει κρατήσει το υλικό, πόσες φορές υπέστη δανεισμό ένα βιβλίο σε μια περίοδο και πόσες φορές το βιβλίο αυτό δεν ήταν διαθέσιμο και υπέστη κράτηση, πόσα και ποια βιβλία χαρακτηρίστηκαν εκπρόθεσμα κατά την επιστροφή τους, πόσοι δανεισμοί, πόσες εμπρόθεσμες και πόσες εκπρόθεσμες επιστροφές έχει κάνει κάθε χρήστης. Δανειστική κατάσταση χρηστών και δεδομένα χρήσης υλικού (έντυπου ή ηλεκτρονικού) : Ταυτότητα, κατηγορία και τμήμα του χρήστη, ποια βιβλία έχει δανειστεί ο καθένας, πόσο καιρό έχει κρατήσει το υλικό, πόσες φορές υπέστη δανεισμό ένα βιβλίο σε μια περίοδο και πόσες φορές το βιβλίο αυτό δεν ήταν διαθέσιμο και υπέστη κράτηση, πόσα και ποια βιβλία χαρακτηρίστηκαν εκπρόθεσμα κατά την επιστροφή τους, πόσοι δανεισμοί, πόσες εμπρόθεσμες και πόσες εκπρόθεσμες επιστροφές έχει κάνει κάθε χρήστης. Ενδεικτικές τιμές (έντυπο υλικό): κωδικός βιβλίου, κωδικός και κατηγορία του χρήστη (π.χ. προπτυχιακός, μεταπτυχιακός, ΔΕΠ), τμήμα του χρήστη, αριθμός εκπρόθεσμων και εμπρόθεσμων επιστροφών χρήστη, πόσα και ποια βιβλία έχει δανειστεί, κωδικός και κατηγορία- θεματική συλλογή του βιβλίου, αριθμός δανεισμών και κρατήσεων κάθε βιβλίου, πόσες φορές κάθε βιβλίο επιστράφηκε εμπρόθεσμα ή εκπρόθεσμα. Ενδεικτικές τιμές (έντυπο υλικό): κωδικός βιβλίου, κωδικός και κατηγορία του χρήστη (π.χ. προπτυχιακός, μεταπτυχιακός, ΔΕΠ), τμήμα του χρήστη, αριθμός εκπρόθεσμων και εμπρόθεσμων επιστροφών χρήστη, πόσα και ποια βιβλία έχει δανειστεί, κωδικός και κατηγορία- θεματική συλλογή του βιβλίου, αριθμός δανεισμών και κρατήσεων κάθε βιβλίου, πόσες φορές κάθε βιβλίο επιστράφηκε εμπρόθεσμα ή εκπρόθεσμα. Ενδεικτικές τιμές (ηλεκτρονικό υλικό (e-books)): κωδικός/τίτλος/θεματική κατηγορία του βιβλίου, κωδικός και κατηγορία του χρήστη (π.χ. προπτυχιακός, μεταπτυχιακός, ΔΕΠ) που το διάβασε, τμήμα του χρήστη Ενδεικτικές τιμές (ηλεκτρονικό υλικό (e-books)): κωδικός/τίτλος/θεματική κατηγορία του βιβλίου, κωδικός και κατηγορία του χρήστη (π.χ. προπτυχιακός, μεταπτυχιακός, ΔΕΠ) που το διάβασε, τμήμα του χρήστη Προέλευση: αρχεία ημερολογίου και ερωτήσεων (log files με τα queries που γίνονται στη βάση του OPAC), σύστημα που εξυπηρετεί τα ηλεκτρονικά βιβλία (π.χ. log files από τους αντίστοιχους e-book servers) Προέλευση: αρχεία ημερολογίου και ερωτήσεων (log files με τα queries που γίνονται στη βάση του OPAC), σύστημα που εξυπηρετεί τα ηλεκτρονικά βιβλία (π.χ. log files από τους αντίστοιχους e-book servers)

Η διαδικασία εξόρυξης γνώσης σε δεδομένα Βιβλιοθηκών 1 ο στάδιο: Επιλογή δεδομένων προς επεξεργασία Αρχεία ημερολογίου Web εξυπηρετητών (Web logs) : Διαδρομές που ακολουθεί ο χρήστης μέσα στον ιστοχώρο (site) της Βιβλιοθήκης σε μια επίσκεψή του (π.χ. αν από τη σελίδα Α μεταβεί στη C, μετά στη D και μετά στην B, η εν λόγω διαδρομή μπορεί να απεικονισθεί ως ACDB) Αρχεία ημερολογίου Web εξυπηρετητών (Web logs) : Διαδρομές που ακολουθεί ο χρήστης μέσα στον ιστοχώρο (site) της Βιβλιοθήκης σε μια επίσκεψή του (π.χ. αν από τη σελίδα Α μεταβεί στη C, μετά στη D και μετά στην B, η εν λόγω διαδρομή μπορεί να απεικονισθεί ως ACDB) Προέλευση: Αρχεία ημερολογίου (log files) των Web Servers Προέλευση: Αρχεία ημερολογίου (log files) των Web Servers Περιοδικά συλλογής : Περιοδικά (έντυπα ή ηλεκτρονικά) που συνθέτουν τη συλλογή των περιοδικών της Βιβλιοθήκης Περιοδικά συλλογής : Περιοδικά (έντυπα ή ηλεκτρονικά) που συνθέτουν τη συλλογή των περιοδικών της Βιβλιοθήκης Ενδεικτικές τιμές : τίτλος του περιοδικού, ποιος το παρήγγειλε (πρόσωπο, τμήμα), κόστος, είδος (έντυπο, ηλεκτρονικό), θεματική ενότητα, προμηθευτής, διάστημα για το οποίο ανήκει στη συλλογή (π.χ. για 2 χρόνια και μετά διακόπηκε), αριθμός που δείχνει τη χρήση περιοδικών Ενδεικτικές τιμές : τίτλος του περιοδικού, ποιος το παρήγγειλε (πρόσωπο, τμήμα), κόστος, είδος (έντυπο, ηλεκτρονικό), θεματική ενότητα, προμηθευτής, διάστημα για το οποίο ανήκει στη συλλογή (π.χ. για 2 χρόνια και μετά διακόπηκε), αριθμός που δείχνει τη χρήση περιοδικών Προέλευση : OPAC, συμπλήρωση εντύπου, στατιστικά από Web Servers (για ηλεκτρονικά περιοδικά) Προέλευση : OPAC, συμπλήρωση εντύπου, στατιστικά από Web Servers (για ηλεκτρονικά περιοδικά)

Η διαδικασία εξόρυξης γνώσης σε δεδομένα Βιβλιοθηκών 1 ο στάδιο: Επιλογή δεδομένων προς επεξεργασία Διαδανεισμός : Υλικό διαδανεισμού: από ποια ομάδα χρηστών παραγγέλνεται (π.χ. φοιτητές, καθηγητές), από πού (προμηθευτής), πόσο χρόνο απαιτήθηκε για τη λήψη, το κόστος απόκτησης Διαδανεισμός : Υλικό διαδανεισμού: από ποια ομάδα χρηστών παραγγέλνεται (π.χ. φοιτητές, καθηγητές), από πού (προμηθευτής), πόσο χρόνο απαιτήθηκε για τη λήψη, το κόστος απόκτησης Ενδεικτικές τιμές : κωδικός και κατηγορία του χρήστη (π.χ. προπτυχιακός, μεταπτυχιακός, ΔΕΠ), τμήμα του χρήστη, προμηθευτής από τον οποίο ζητήθηκε το υλικό, ο χρόνος (π.χ. σε ημέρες) που πέρασε για την λήψη, το κόστος, είδος υλικού (π.χ. θεματική ενότητα) Ενδεικτικές τιμές : κωδικός και κατηγορία του χρήστη (π.χ. προπτυχιακός, μεταπτυχιακός, ΔΕΠ), τμήμα του χρήστη, προμηθευτής από τον οποίο ζητήθηκε το υλικό, ο χρόνος (π.χ. σε ημέρες) που πέρασε για την λήψη, το κόστος, είδος υλικού (π.χ. θεματική ενότητα) Προέλευση : Αρχεία ημερολογίου για διαδανεισμό (έντυπα ή ηλεκτρονικά) Προέλευση : Αρχεία ημερολογίου για διαδανεισμό (έντυπα ή ηλεκτρονικά) Δείκτης καταλληλότητας προμηθευτή : χρόνος απόκρισης του προμηθευτή σε σχέση με το συνολικό κόστος του υλικού (λόγος κόστους/»χρόνου λήψης») Αν ο προμηθευτής Α μας δίνει ένα είδος υλικού με κόστος x σε t1 χρόνο και ο Β το ίδιο υλικό με κόστος y σε t2 χρόνο, τότε ορίζουμε λοιπόν τον εν λόγω δείκτη ως Λ=t1 * (x/y). Αν Λ t2, τότε ο προμηθευτής Β κρίνεται «καλύτερος» από τον Α. ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ: Έστω ότι ο προμηθευτής Α μας παραδίδει ένα τεκμήριο (π.χ. βιβλίο) με κόστος 50€ σε 2 μήνες και ο Β το ίδιο τεκμήριο με κόστος 40€ σε 3 μήνες, τότε εφαρμόζοντας τα παραπάνω, έχουμε: t1=2 μήνες, t2=3 μήνες, x=50€ και y=40€, οπότε : Λ=t1 * (x/y)= 2 * (50/40)=2,5. Άρα Λ<t2, οπότε ο προμηθευτής Α κρίνεται «καλύτερος» από τον Β.

Η διαδικασία εξόρυξης γνώσης σε δεδομένα Βιβλιοθηκών 1 ο στάδιο: Επιλογή δεδομένων προς επεξεργασία Κόστος υλικού : Κόστος του υλικού (έντυπο ή ηλεκτρονικό): κόστος βιβλίων, περιοδικών (έντυπων, ηλεκτρονικών), οπτικοακουστικού υλικού, ηλεκτρονικών συνδρομών, ηλεκτρονικών βιβλίων (e-books). Κόστος υλικού : Κόστος του υλικού (έντυπο ή ηλεκτρονικό): κόστος βιβλίων, περιοδικών (έντυπων, ηλεκτρονικών), οπτικοακουστικού υλικού, ηλεκτρονικών συνδρομών, ηλεκτρονικών βιβλίων (e-books). Ενδεικτικές τιμές : Τίτλος του υλικού (π.χ. τίτλος βιβλίου), είδος (π.χ. ηλεκτρονικό βιβλίο), ημερομηνία κτήσης, προμηθευτής, θεματική κατηγορία Ενδεικτικές τιμές : Τίτλος του υλικού (π.χ. τίτλος βιβλίου), είδος (π.χ. ηλεκτρονικό βιβλίο), ημερομηνία κτήσης, προμηθευτής, θεματική κατηγορία Προέλευση : Τιμολόγια ή ηλεκτρονικά αρχεία Προέλευση : Τιμολόγια ή ηλεκτρονικά αρχεία Παράμετροι από Οργανισμό /Ίδρυμα : Παράμετροι που δίνονται από τον οργανισμό (π.χ. Πανεπιστημιακές αρχές) και αφορούν συνολικά το Ίδρυμα ή και την Βιβλιοθήκη Παράμετροι από Οργανισμό /Ίδρυμα : Παράμετροι που δίνονται από τον οργανισμό (π.χ. Πανεπιστημιακές αρχές) και αφορούν συνολικά το Ίδρυμα ή και την Βιβλιοθήκη Ενδεικτικές τιμές : συνολικός αριθμός μελών της κοινότητας ανά κατηγορία (π.χ. ΔΕΠ, προπτυχιακοί, μεταπτυχιακοί) και ανά τμήμα, αριθμός των τμημάτων του Ιδρύματος, αριθμός και είδος μαθημάτων κάθε τμήματος, αντικείμενα που διδάσκονται σε κάθε τμήμα (π.χ. Φυσική, Μαθηματικά, Αρχαία, Λατινικά) και έχουν σχέση με τις θεματικές κατηγορίες του υλικού της συλλογής της Βιβλιοθήκης Ενδεικτικές τιμές : συνολικός αριθμός μελών της κοινότητας ανά κατηγορία (π.χ. ΔΕΠ, προπτυχιακοί, μεταπτυχιακοί) και ανά τμήμα, αριθμός των τμημάτων του Ιδρύματος, αριθμός και είδος μαθημάτων κάθε τμήματος, αντικείμενα που διδάσκονται σε κάθε τμήμα (π.χ. Φυσική, Μαθηματικά, Αρχαία, Λατινικά) και έχουν σχέση με τις θεματικές κατηγορίες του υλικού της συλλογής της Βιβλιοθήκης

Η διαδικασία εξόρυξης γνώσης σε δεδομένα Βιβλιοθηκών 1 ο στάδιο: Επιλογή δεδομένων προς επεξεργασία Ερωτηματολόγια χρηστών : Δεδομένα ερωτηματολογίων. Ποσοτικοποίηση της ικανοποίησης χρηστών για μια υπηρεσία Ερωτηματολόγια χρηστών : Δεδομένα ερωτηματολογίων. Ποσοτικοποίηση της ικανοποίησης χρηστών για μια υπηρεσία Ενδεικτικές τιμές : όνομα υπηρεσίας, διαβάθμιση του χαρακτηρισμού ικανοποίησης της υπηρεσίας (π.χ. ικανοποιημένος, πολύ ικανοποιημένος), ποσοστό ή αριθμός των χρηστών που ανήκει σε κάθε διαβάθμιση (π.χ. 30% (ή 120 άτομα) απάντησαν ότι είναι πολύ ικανοποιημένα), κατηγορία στην οποία ανήκει ο χρήστης (π.χ. προπτυχιακός), τμήμα, ημερομηνία γέννησης, έτος σπουδών (αν είναι φοιτητής) Ενδεικτικές τιμές : όνομα υπηρεσίας, διαβάθμιση του χαρακτηρισμού ικανοποίησης της υπηρεσίας (π.χ. ικανοποιημένος, πολύ ικανοποιημένος), ποσοστό ή αριθμός των χρηστών που ανήκει σε κάθε διαβάθμιση (π.χ. 30% (ή 120 άτομα) απάντησαν ότι είναι πολύ ικανοποιημένα), κατηγορία στην οποία ανήκει ο χρήστης (π.χ. προπτυχιακός), τμήμα, ημερομηνία γέννησης, έτος σπουδών (αν είναι φοιτητής) Δείκτες εξωτερικών φορέων που υποδεικνύουν ποιότητα υπηρεσιών αλλά και ποσοτικά μεγέθη: Γενικά αποδεκτοί δείκτες γενικά αποδεκτούς από την Βιβλιοθηκονομική Κοινότητα (π.χ. δείκτες ΜΟΠΑΒ) Δείκτες εξωτερικών φορέων που υποδεικνύουν ποιότητα υπηρεσιών αλλά και ποσοτικά μεγέθη: Γενικά αποδεκτοί δείκτες γενικά αποδεκτούς από την Βιβλιοθηκονομική Κοινότητα (π.χ. δείκτες ΜΟΠΑΒ)

Η διαδικασία εξόρυξης γνώσης σε δεδομένα Βιβλιοθηκών 2ο στάδιο: Καθάρισμα δεδομένων Πηγές μόλυνσης δεδομένων : Πηγές μόλυνσης δεδομένων : διπλές ίδιες τιμές (duplications) εγγραφών (records) (τυπογραφικά λάθη χρηστών, αλλαγή της τιμής μιας μεταβλητής σε μία μόνο βάση δεδομένων και όχι παντού ενώ χρειάζεται (π.χ. η διεύθυνσης ενός χρήστη δεν άλλαξε σε όλες τις βάσεις δεδομένων που τον αφορούν). διπλές ίδιες τιμές (duplications) εγγραφών (records) (τυπογραφικά λάθη χρηστών, αλλαγή της τιμής μιας μεταβλητής σε μία μόνο βάση δεδομένων και όχι παντού ενώ χρειάζεται (π.χ. η διεύθυνσης ενός χρήστη δεν άλλαξε σε όλες τις βάσεις δεδομένων που τον αφορούν). εσκεμμένη άρνηση του χρήστη να εισάγει όλα τα στοιχεία ή να εισάγει λάθος στοιχεία (π.χ. λάθος διεύθυνση) εσκεμμένη άρνηση του χρήστη να εισάγει όλα τα στοιχεία ή να εισάγει λάθος στοιχεία (π.χ. λάθος διεύθυνση) εισαγωγή μολυσμένων στοιχείων στα πεδία της βάσης (για π.χ. τιμές της μορφής ) εισαγωγή μολυσμένων στοιχείων στα πεδία της βάσης (για π.χ. τιμές της μορφής ) 3ο στάδιο: Εμπλουτισμός δεδομένων Εισαγωγή περαιτέρω στοιχεία για τα δεδομένα εξερεύνησης (π.χ. από ερωτηματολόγια χρηστών σχετικά με βαθμό χρησιμοποίησης μιας υπηρεσία ή ενός τύπου υλικού, δείκτες ΜΟΠΑΒ) Εισαγωγή περαιτέρω στοιχεία για τα δεδομένα εξερεύνησης (π.χ. από ερωτηματολόγια χρηστών σχετικά με βαθμό χρησιμοποίησης μιας υπηρεσία ή ενός τύπου υλικού, δείκτες ΜΟΠΑΒ) Μετασχηματισμός δεδομένων σε μία μορφή (π.χ. ημερομηνίες σε μία μορφή, άνδρας/γυναίκα σε μία μορφή, τμήματα σε μία μορφή (π.χ. ΜΗΧΟΠ αντί Μηχανικών Ορυκτών Πόρων), ποσοτικοποίηση του βαθμού ικανοποίησης για μια υπηρεσία εκφρασμένη πλέον με αριθμούς (π.χ. 5: πολύ ικανοποιητικά, 1: καθόλου ικανοποιητικά) Μετασχηματισμός δεδομένων σε μία μορφή (π.χ. ημερομηνίες σε μία μορφή, άνδρας/γυναίκα σε μία μορφή, τμήματα σε μία μορφή (π.χ. ΜΗΧΟΠ αντί Μηχανικών Ορυκτών Πόρων), ποσοτικοποίηση του βαθμού ικανοποίησης για μια υπηρεσία εκφρασμένη πλέον με αριθμούς (π.χ. 5: πολύ ικανοποιητικά, 1: καθόλου ικανοποιητικά) 4ο στάδιο: Κωδικοποίηση δεδομένων

Η διαδικασία εξόρυξης γνώσης σε δεδομένα Βιβλιοθηκών 5ο στάδιο: Εξόρυξη γνώσης – Εφαρμογή μοντέλων / τεχνικών Δημιουργία μοντέλου βασισμένου στην είσοδο δεδομένων Δημιουργία μοντέλου βασισμένου στην είσοδο δεδομένων Κατηγοριοποίηση των δεδομένων σε προκαθορισμένες ομάδες ανάλογα με κάποιο χαρακτηριστικό τους. Αλγόριθμοι βασισμένοι σε στατιστική (παλινδρόμηση, Bayesian κατηγοριοποίηση), σε δένδρα αποφάσεων (κατασκευή ενός δέντρου για να μοντελοποιηθεί η διαδικασία της κατηγοριοποίησης), σε νευρωνικά δίκτυα, βασισμένοι σε κανόνες (π.χ. if-then κανόνες) κτλ. Κατηγοριοποίηση των δεδομένων σε προκαθορισμένες ομάδες ανάλογα με κάποιο χαρακτηριστικό τους. Αλγόριθμοι βασισμένοι σε στατιστική (παλινδρόμηση, Bayesian κατηγοριοποίηση), σε δένδρα αποφάσεων (κατασκευή ενός δέντρου για να μοντελοποιηθεί η διαδικασία της κατηγοριοποίησης), σε νευρωνικά δίκτυα, βασισμένοι σε κανόνες (π.χ. if-then κανόνες) κτλ. Συσταδοποίηση (clustering). Οργάνωση σε ομάδες μη προκαθορισμένες. Εύρεση ομοιοτήτων μεταξύ των δεδομένων βάσει των χαρακτηριστικών τους. Ιεραρχικοί αλγόριθμοι (συσσωρευτικοί, διαιρετικοί), διαμεριστικοί αλγόριθμοι, ειδικοί αλγόριθμοι που εφαρμόζονται σε δυναμικές (συνεχώς μεταβαλλόμενες) βάσεις δεδομένων, αλγόριθμοι με κατηγορικά (μη αριθμητικά) γνωρίσματα κτλ. Συσταδοποίηση (clustering). Οργάνωση σε ομάδες μη προκαθορισμένες. Εύρεση ομοιοτήτων μεταξύ των δεδομένων βάσει των χαρακτηριστικών τους. Ιεραρχικοί αλγόριθμοι (συσσωρευτικοί, διαιρετικοί), διαμεριστικοί αλγόριθμοι, ειδικοί αλγόριθμοι που εφαρμόζονται σε δυναμικές (συνεχώς μεταβαλλόμενες) βάσεις δεδομένων, αλγόριθμοι με κατηγορικά (μη αριθμητικά) γνωρίσματα κτλ. Δημιουργία κανόνων συσχέτισης ανάμεσα στα δεδομένα εξετάζοντας συγκεκριμένα χαρακτηριστικά τους (π.χ. συσχετισμός που μπορεί να υπάρξει ανάμεσα στο χρόνο δανεισμού ενός βιβλίου, στην κατηγορία που ανήκει και στο είδος του αναγνώστη του). Αλγόριθμοι δειγματοληψίας, διαμέρισης, παραλληλισμού δεδομένων κτλ. Δημιουργία κανόνων συσχέτισης ανάμεσα στα δεδομένα εξετάζοντας συγκεκριμένα χαρακτηριστικά τους (π.χ. συσχετισμός που μπορεί να υπάρξει ανάμεσα στο χρόνο δανεισμού ενός βιβλίου, στην κατηγορία που ανήκει και στο είδος του αναγνώστη του). Αλγόριθμοι δειγματοληψίας, διαμέρισης, παραλληλισμού δεδομένων κτλ. Εφαρμόζονται από το λογισμικό που έχουμε προμηθευτεί (π.χ. Clementile (εταιρεία SPSS), Darwin (εταιρεία Oracle))

Η διαδικασία εξόρυξης γνώσης σε δεδομένα Βιβλιοθηκών 5ο στάδιο: Εξόρυξη γνώσης – Εφαρμογή μοντέλων / τεχνικών Εμφάνιση πληροφοριών που δεν είναι εμφανής αρχικά, αλλά μόνο μετά το συσχετισμό των δεδομένων προς επεξεργασία. Εμφάνιση πληροφοριών που δεν είναι εμφανής αρχικά, αλλά μόνο μετά το συσχετισμό των δεδομένων προς επεξεργασία. Προκύπτει πληροφορία που ήταν «κρυμμένη» και χρειαζόταν εφαρμογή τεχνικών και μεθόδων εξόρυξης γνώσης για να αποκαλυφθεί Προκύπτει πληροφορία που ήταν «κρυμμένη» και χρειαζόταν εφαρμογή τεχνικών και μεθόδων εξόρυξης γνώσης για να αποκαλυφθεί ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ : (π.χ. οι προπτυχιακοί φοιτητές ενός τμήματος δανείζονται συχνότερα βιβλία σχετικά με ένα συγκεκριμένο αντικείμενο σε σύγκριση με φοιτητές άλλων τμημάτων) Στοιχεία σχετικά με το ποιες ομάδες χρηστών δανείζονται συγκεκριμένες κατηγορίες υλικού συχνότερα (π.χ. οι προπτυχιακοί φοιτητές ενός τμήματος δανείζονται συχνότερα βιβλία σχετικά με ένα συγκεκριμένο αντικείμενο σε σύγκριση με φοιτητές άλλων τμημάτων) Ανάλυση «δεδομένων δανειστικών καταστάσεων χρηστών και δεδομένων χρήσης υλικού (έντυπου ή ηλεκτρονικού)» -> Συσχετισμοί μεταξύ χαρακτηριστικών που έχουν σχέση με τον αριθμό κρατήσεων και δανεισμού ενός τίτλου : «Συντελεστής κρατήσεων σε σχέση με το πλήθος των δανεισμών ενός τίτλου για μια περίοδο» : δείχνει το ποσοστό άμεσης διαθεσιμότητας του τίτλου αυτού. Δείκτης Άμεσης Διαθεσιμότητας (ΔΑΔ) = (αριθμός αιτήσεων για κράτηση) / (αριθμός δανεισμών) Όσο μεγαλύτερος είναι ο δείκτης αυτός σημαίνει ότι η ζήτηση του τίτλου είναι αυξημένη

Η διαδικασία εξόρυξης γνώσης σε δεδομένα Βιβλιοθηκών 5ο στάδιο: Εξόρυξη γνώσης – Εφαρμογή μοντέλων / τεχνικών Παράμετροι (Graves 1974, Kao-Chang-Lin 2003) : (1) μέγεθος τμήματος, (2) αριθμός φοιτητών, (3) κόστος βιβλιοθηκονομικού υλικού, (4) καταλληλότητα συλλογής σε σχέση με τα αντικείμενα που διδάσκει το τμήμα, (5) αριθμός και είδος μαθημάτων τμήματος, (6) σύνολο ερευνητικών δραστηριοτήτων του τμήματος, (7) ποσοστό απορρόφησης των κονδυλίων που δόθηκαν σε παρελθόντα έτη στο τμήμα (8) δανειστικές στατιστικές (circulation statistics). Αλγόριθμος ABAMDM (Acquisition Budget Allocation Modem via Data Mining) (Graves 1974, Kao-Chang-Lin 2003) Κατανομή των κονδυλίων κάθε βιβλιοθήκης στα επιμέρους πανεπιστημιακά τμήματα. Παράμετροι (Graves 1974, Kao-Chang-Lin 2003) : (1) μέγεθος τμήματος, (2) αριθμός φοιτητών, (3) κόστος βιβλιοθηκονομικού υλικού, (4) καταλληλότητα συλλογής σε σχέση με τα αντικείμενα που διδάσκει το τμήμα, (5) αριθμός και είδος μαθημάτων τμήματος, (6) σύνολο ερευνητικών δραστηριοτήτων του τμήματος, (7) ποσοστό απορρόφησης των κονδυλίων που δόθηκαν σε παρελθόντα έτη στο τμήμα (8) δανειστικές στατιστικές (circulation statistics). Αλγόριθμος ABAMDM (Acquisition Budget Allocation Modem via Data Mining) (Graves 1974, Kao-Chang-Lin 2003) Αν συχνές διαδρομές : A,B,C,E και A,D,C και A,E,C, τότε μπορεί να φτιαχτεί ένας σύνδεσμος (link) από τη σελίδα A στη C Ανάλυση «δεδομένων που προέκυψαν από τα αρχεία ημερολογίου (Web Logs) του Web Server» -> πιο δημοφιλείς σελίδες του ιστοχώρου και για πιο δημοφιλείς διαδρομές : Αν συχνές διαδρομές : A,B,C,E και A,D,C και A,E,C, τότε μπορεί να φτιαχτεί ένας σύνδεσμος (link) από τη σελίδα A στη C

Η διαδικασία εξόρυξης γνώσης σε δεδομένα Βιβλιοθηκών 6ο στάδιο: Παρουσίαση αποτελεσμάτων – λήψη αποφάσεων Οθόνες που έχουν γραφικές παραστάσεις, πίνακες, γραφήματα, ιστογράμματα και πολλού είδους οπτικοποιημένες πληροφορίες που παρουσιάσουν με πολύ παραστατικό και εμπεριστατωμένο τρόπο τα αποτελέσματα της επεξεργασίας (π.χ. γραφήματα ή γραφικές παραστάσεις με συσχετισμούς δεδομένων) Οθόνες που έχουν γραφικές παραστάσεις, πίνακες, γραφήματα, ιστογράμματα και πολλού είδους οπτικοποιημένες πληροφορίες που παρουσιάσουν με πολύ παραστατικό και εμπεριστατωμένο τρόπο τα αποτελέσματα της επεξεργασίας (π.χ. γραφήματα ή γραφικές παραστάσεις με συσχετισμούς δεδομένων)

Συμπεράσματα Αναφέρθηκε η επιτακτική ανάγκη για επεξεργασία δεδομένων με σκοπό την λήψη χρήσιμων πληροφοριών στον τομέα των Βιβλιοθηκών Αναφέρθηκε η επιτακτική ανάγκη για επεξεργασία δεδομένων με σκοπό την λήψη χρήσιμων πληροφοριών στον τομέα των Βιβλιοθηκών Περιγράφηκε εποπτικά η διαδικασία της εξερεύνησης γνώσης Περιγράφηκε εποπτικά η διαδικασία της εξερεύνησης γνώσης Παρουσιάστηκαν οι κατηγορίες των δεδομένων στον τομέα των Βιβλιοθηκών, οι οποίες μπορούν να υποστούν επεξεργασία με βάση μοντέλα εξόρυξης γνώσης. Παρουσιάστηκαν οι κατηγορίες των δεδομένων στον τομέα των Βιβλιοθηκών, οι οποίες μπορούν να υποστούν επεξεργασία με βάση μοντέλα εξόρυξης γνώσης. Περιγράφηκε πώς μπορεί η γενική διαδικασία και τα βήματα που ακολουθούνται στην εξερεύνηση και εξόρυξη γνώσης να εφαρμοστεί στις περιπτώσεις δεδομένων Βιβλιοθηκών Περιγράφηκε πώς μπορεί η γενική διαδικασία και τα βήματα που ακολουθούνται στην εξερεύνηση και εξόρυξη γνώσης να εφαρμοστεί στις περιπτώσεις δεδομένων Βιβλιοθηκών Τονίστηκε με παραδείγματα η χρησιμότητα των πληροφοριών που ανέκυψαν Τονίστηκε με παραδείγματα η χρησιμότητα των πληροφοριών που ανέκυψαν Ο τομέας της εξερεύνησης γνώσης σε δεδομένα Βιβλιοθηκών είναι πολύ σημαντικός τόσο για την λήψη χρήσιμης και πολλές φορές μη εμφανούς πληροφορίας, όσο και για τη χάραξη στρατηγικών και λήψη αποφάσεων στα πλαίσια σωστής λειτουργίας, οργάνωσης και βελτίωσης των προσφερόμενων υπηρεσιών τους