Ελληνικός κοινός λόγος περί ‘ημών’, ‘αυτών’ και των ‘άλλων’: Προς μια κοινωνική ψυχολογία του κοινού, κοινότοπου οξιντενταλισμού; Νίκος Μποζατζής Πανεπιστήμιο.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΓΥΡΩ ΜΑΣ (αντιμετωπίζοντας τις κρίσεις που
Advertisements

«Είμαστε σύννεφα και παίρνουμε όποιο σχήμα θέλουμε»
Το Μάννα Κάθε φορά που κάνω κάποια σκέψη, αν δεν θα έπρεπε να την αναλύσω, θα έγραφα απλώς: Το μοναδικό φαγητό, που σύντομα πιστεύω ότι θ’ αντικαταστήσει.
Η φωτογραφία είναι του Είναι τραβηγμένη γωνία Πανεπιστημίου και Όθωνος, μπροστά από το ξενοδοχείο «Μεγάλη Βρετανία». Το τανκς είναι Γερμανικό,
Η Μπουρμπουλήθρες ΑΕ με υπερηφάνεια σας παρουσιάζει το Επικό Αριστούργημα των 32,5 Όσκαρ !!!
ΕΛΛΗΝΟΓΕΡΜΑΝΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
ΤΟΜΑΣ ΤΟ ΤΡΕΝΑΚΙ ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΤΑΞΙΔΙ
ΜΙΑ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΗ ΣΤΑΧΤΟΠΟΥΤΑ
ΙΔΕΟΛΟΓΙΚΕΣ ΑΞΙΕΣ, ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΣΤΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΗΓΕΜΟΝΙΑ ΣΤΗΝ ΕΚΛΟΓΙΚΗ ΒΑΣΗ ΤΩΝ ΚΟΜΜΑΤΩΝ. Η συγκυρία των Βουλευτικών Εκλογών 2007.
Μαθαίνοντας να παίρνουμε...
ΤΑ ΓΕΝΕΘΛΙΑ ΜΟΥ ΦΕΤΟΣ..
Ο λύκος που ήταν χορτοφάγος
1 Η σύνδεση των γλωσσών με χώρες και πολιτισμούς και οι συνέπειές της στις στάσεις και τα κίνητρα για εκμάθηση: συμπεράσματα μιας έρευνας σε μαθητές 5.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1 Εισαγωγή στην έννοια του Αλγόριθμου και τον Προγραμματισμό 1.1 Τι είναι ‘πρόβλημα’ 1.2 Τι είναι ‘Αλγόριθμος’
Οι Φιλόσοφοι της αρχαίας Ιωνίας
Το θαύμα της γέννησης Η ιστορία ενός παιδιού.
Έχεις δύο επιλογές! από το
Ε.Π.Λ.ΗΕ.Π.Λ.Η Πάσχω από… …εσείς; Είναι επιστημονικά αποδεδειγμένο!
Lord Robert Baden Powell of Gilwell. TΟ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟ ΜΗΝΥΜΑ Αγαπητοί μου πρόσκοποι, είμαι 80 ετών (πώς σας φαίνεται;) αλλά δεν μπορώ να πω ότι αισθάνομαι.
Βρεφική Ηλικία E- portofolio. Εν δράση Είμαι η φοιτήτρια Βαιοπούλου Ευαγγελία- Ευσταθία και πραγματοποίησα την πρακτική μου άσκηση στον χώρο του παιδικού.
ήταν ένα κοριτσάκι που το έλεγαν...
ΤΑ ΓΕΝΕΘΛΙΑ ΜΟΥ ΦΕΤΟΣ..
«Πως συμπεριφέρομαι στην κυρία μου»
Music: Smoke gets in your eyes Pictures By: Unknown source Edited by AMRA.
Ένα παραμύθι κατά του σχολικού εκφοβισμού
Το θαύμα της γέννησης Η ιστορία ενός παιδιού
ΟΠΩΣ ΝΙΩΘΩ ΜΗ ΝΙΩΣΕΙΣ Ομάδα εργασίας: Ζησιμόπουλος Άγγελος
ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΣΤΙΓΜΕΣ MASTER TEMPO FEAT KIM.
ΠΑΝΤΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ ΚΑΙ ΔΗΜΟΣΙΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ AMUSE
Διάβολος Παράδεισος Ο παράδεισος και τα διαβολάκια.
ΟΙ ΔΙΑΦΟΡΟΙ ΚΙΝΔΥΝΟΙ ΠΟΥ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΑΝ ΤΑ ΣΤΑΦΥΛΙΑ
Παγκόσμια ημέρα κατά του καπνίσματος
Ο ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΑΣ ΚΑΙ Ο ΜΙΚΡΟΣ ΣΟΦΟΣ
Ο φτωχοσ και τα γροσια . ..
Ο Γεωργός και τα Παιδιά του
Η ΩΡΑ ΕΙΝΑΙ ΑΚΡΙΒΩΣ 07:34.
«ΤΑ ΡΩ ΤΟΥ ΕΡΩΤΑ» ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΕΛΥΤΗΣ ΕΝΑ ΑΠΟ ΤΑ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΑ ΕΡΓΑ ΤΟΥ.
Το τέρας της πολυνομίας και η παραβατικότητα των Ελλήνων.
Η ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΚΡΙΣΗ ΚΑΙ ΟΙ ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ ΤΗΣ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΕΙΑ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΠΕΠΟΙΘΗΣΗ ΜΕΡΙΚΩΝ ΟΤΙ Η ΜΟΡΦΩΣΗ ΕΙΝΑΙ «ΑΧΡΗΣΤΗ» Β’ ομάδα:Λιόλιου Αρετή, Ματσούκα Αντωνία,
Νέα μέτρα. Έλληνα, πως μας καταντήσανε; μας κοροϊδεύουν, και πλουτίσανε όλο για νέα μέτρα θέλουν να μας πουν με σκοπό πάντα, να μας ταλαιπωρούν!!
ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΑΥΡΟΜΜΑΤΗΣ.  Η σημερινό διάλεξη είναι μια μορφή εισαγωγής στο υποχρεωτικό μάθημα ‘ Βασικές αρχές Ανθρωπογεωγραφίας ’  Αλλά τι είναι η ανθρωπογεωγραφία.
ΛΙΘΟΞΟΪΔΗΣ ΣΤΥΛΙΑΝΟΣ Α.Ε.Μ  Ένα βασικό κι αναγνωρισμένο πεδίο εισαγωγής της στα προγράμματα σπουδών και της γενικής εκπαίδευσης.  Ένα συχνό θέμα.
«Η εικόνα της ‘Ευρώπης’ και του ‘Άλλου’ στο σχολείο και στα σχολικά εγχειρίδια» « Ευρωπαϊκή Διάσταση στην εκπαίδευση. Όψεις, θεωρήσεις, προβληματισμοί,
Έχω κάτι … διαφορετικό??. ’διαφορετικός «το να είσαι …’διαφορετικός’…» 14 ο Δημοτικό Σχολείο Αχαρνών Επιμέλεια από την εκπαιδευτικό της Στ2 τάξης: Μέλλου.
BONSAI Η ΑΡΜΟΝΙΑ Η καλη συμπεριφορα συνισταται στο να εισαι ειλικρινης σε ολα και να ενωσεις την ψυχη σου με την θεληση του συμπαντος δηλαδη να κανουμε.
Πρακτική Άσκηση σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης Ενότητα 7: Παράδειγμα από Α΄ Λυκείου: Ανισοτικές σχέσεις στο τρίγωνο Δέσποινα Πόταρη Σχολή Θετικών.
Μια εργασία από τις μαθήτριες του Β’2 Γυμνασίου: Ελένη Αγγελοπούλου, Άννα Συριοπούλου, Δανάη Τροκούδη, Εβίνα Μαρτινάκου.
Μαθαίνω τη γλώσσα των αριθμών Πράξεις με μεικτές αριθμητικές παραστάσεις.
1 ΚΡΙΤΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ ΛΟΓΟΥ (Critical Discourse Analysis) ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΕΡΕΥΝΑΣ.
Μια φορά ήταν ένα κοριτσάκι….
ΩΣ ΤΡΙΤΟΣ ΠΥΛΩΝΑΣ ΤΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ
ΤΑ ΦΑΙΝΟΜΕΝΑ ΤΗΣ ΤΗΞΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΠΗΞΗΣ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Ένα Σύντομο Σεμινάριο Ανθρώπινων Σχέσεων
Καλά αλλά γρήγορα γιατί έχω κανονίσει να βγω με τους φίλους μου.
Eτερότητα και Εκπαίδευση στην Ελληνική Διασπορά
Σκέψεις της στιγμής Μουσική: Autumn Rose.
WEBINAR ALLILONNET δρ. Δημhτρης Κουζeλης Χαγη, Οκτωβριος '16
Μίλα Στο cyber bulling ! STOP
ΓΝΩΡΙΜΙΑ ΜΕ ΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΜΑΣ
Βδομάδα 2_4/4/16 Στόχοι Revision.
Τίτλος Δράσης: “Zούμε Αειφορικά στην Ε.Ε.”
Η ΑΠΟΔΗΜΙΑ – Ο ΚΑΗΜΟΣ ΤΗΣ ΞΕΝΙΤΙΑΣ
Τηλεοπτική και Ραδιοφωνική Παραγωγή
Άρθρο 1:«Ο φούρναρης που βοηθάει τους πρόσφυγες της Κω»
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ ΚΕΙΜΕΝΟΥ ΠΓΕΣΣ ΝΙΚΟΛΑΣ ΜΠΟΘΟΣ-ΒΟΥΤΕΡΑΚΟΣ Γ2
Η ΠΑΙΔΕΙΑ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΟΔΟ ΤΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΚΡΙΣΗΣ
Θρησκευτικά Έτος: Τμήμα: Β’2 Μαρασλίδου Δανάη Μαρία
Πώς να κάνουμε σωστές επιλογές, σύμφωνα με τη χριστιανική πίστη
«Πως συμπεριφέρομαι στην κυρία μου»
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Ελληνικός κοινός λόγος περί ‘ημών’, ‘αυτών’ και των ‘άλλων’: Προς μια κοινωνική ψυχολογία του κοινού, κοινότοπου οξιντενταλισμού; Νίκος Μποζατζής Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων

Πλαίσιο: Επιστημολογικό / μεθοδολογικό / θεωρητικό ‘Στροφή στη γλώσσα’ στη σύγχρονη κοινωνική ψυχολογία ‘Στροφή στη γλώσσα’ στη σύγχρονη κοινωνική ψυχολογία Ανάλυση λόγου Ανάλυση λόγου Κριτική κοινωνική ψυχολογία Κριτική κοινωνική ψυχολογία Θέση του ‘κοινότοπου εθνικισμού’ (Banal Nationalism, Billig, 1995) Θέση του ‘κοινότοπου εθνικισμού’ (Banal Nationalism, Billig, 1995)

Προγραμματικό ερώτημα: Κοινότοπος Εθνικισμός Κοινότοπος Εθνικισμός Οξιντενταλισμός Οξιντενταλισμός Ελληνική εθνική ταυτότητα Ελληνική εθνική ταυτότητα

Οξιντενταλισμός (occidentalism) Meltem Ahiska (2003): 1. Αντι-δυτικισμός Edward Said (1995) Edward Said (1995) Buruma, I. & Margalit, A. (2004) Occidentalism: The West in the Eyes of its Enemies Buruma, I. & Margalit, A. (2004) Occidentalism: The West in the Eyes of its Enemies «διαστρεβλωμένη αναπαράσταση της Δύσης στο λόγο των εχθρών της» «διαστρεβλωμένη αναπαράσταση της Δύσης στο λόγο των εχθρών της»

Οξιντενταλισμός -2 Targhi, Μ.Τ. (2000) Refashioning Iran: Orientalism, Occidentalism and Historiography Xiaomei Chen (1995) Occidentalism: A theory of counter-discourse in post Mao China Αντι-ηγεμονικός λόγος (ενάντια στη Δύση / ενάντια στο κινεζικό καθεστώς) Αντι-ηγεμονικός λόγος (ενάντια στη Δύση / ενάντια στο κινεζικό καθεστώς)

Οξιντενταλισμός -3 Couze Venn (2000) Occidentalism: Modernity and Subjectivity διαδικασία ιδεολογικής συγκρότησης της Ευρώπης –ως-Δύση διαδικασία ιδεολογικής συγκρότησης της Ευρώπης –ως-Δύση διάχυση / υιοθέτηση / επιβολή της νεωτερικότητας στην περιφέρεια διάχυση / υιοθέτηση / επιβολή της νεωτερικότητας στην περιφέρεια

Οξιντενταλισμός -4 James Carrier (1995) Occidentalism: Images of the West «Στυλιζαρισμένες» / ουσιοκρατικές εικόνες και ιδέες περί του τι εστί «Δύση» - Στο λόγο και στις πρακτικές των εθνογράφων - Στο λόγο και στις πρακτικές των «πληροφορητών» τους

Αναλυτικό μέλημα: Διερεύνηση των τρόπων με τους οποίους συγκροτούνται, αναπαράγονται και νομιμοποιούνται στον κοινό λόγο ιδεολογικές αναπαραστάσεις του (εθνικού) εαυτού και των Άλλων, και των «ταυτοτικών» συνεπειών που έχει η κινητοποίηση των αναπαραστάσεων αυτών για τους εκ-φορείς του λόγου

Κοινότοπος Εθνικισμός & Οξιντενταλισμός Θεωρία Κοινότοπου Εθνικισμού: ΚΨ ανάλυση των ρητορικών διαστάσεων της φυσικοποίησης και της ιδεολογικής αναπαραγωγής του εθνικού λόγου Θεωρία Κοινότοπου Εθνικισμού: ΚΨ ανάλυση των ρητορικών διαστάσεων της φυσικοποίησης και της ιδεολογικής αναπαραγωγής του εθνικού λόγου Έλλογη χρήση εθνικών στερεοτύπων Έλλογη χρήση εθνικών στερεοτύπων Διαδραστική προάσπιση της ηθικής κατατομής του μη- εθνικά-προκατειλημμένου-προσώπου Διαδραστική προάσπιση της ηθικής κατατομής του μη- εθνικά-προκατειλημμένου-προσώπου

Υπόθεση εργασίας: Σε ‘πολιτισμικά μεταιχμιακές’ κοινωνίες, ο εθνικός λόγος στο επίπεδο της καθημερινότητας, συγκοτείται: Σε ‘πολιτισμικά μεταιχμιακές’ κοινωνίες, ο εθνικός λόγος στο επίπεδο της καθημερινότητας, συγκοτείται: (α) κινητοποιώντας ηγεμονικές αναπαραστάσεις (Δύση / Άλλοι) (α) κινητοποιώντας ηγεμονικές αναπαραστάσεις (Δύση / Άλλοι) (β) από αντίστοιχες θέσεις υποκειμένου

Απόσπασμα 1: «Διότι εμείς δε μπορούμε να πάμε χειρότερα» Ε: (η λέξη δεν ακούγεται) η παρουσία τους, κάποιες ομάδων μεταναστών, αν θα μπορούσε να φέρει κάποιες αλλαγές στη κοινωνία; Π: Να μας φέρει αλλαγές, θα μας φέρει αλλαγές από πολιτισμούς πολύ ανεπτυγμένους, από άλλους που είναι υποανάπτυκτοι, από μας θα δεχθούν τον πολιτισμό. Διότι εμείς δε μπορούμε να πάμε χειρότερα. Δηλαδή, εάν βλέπω εγώ τώρα ένα μετανάστη Αλβανό να κάθεται σε ένα… πώς να σου πω, σ’ένα τροχόσπιτο, δε θα πάω να καθίσω στο τροχόσπιτο, εφόσον έχω την κατοικία μου. Άρα από τον ανεπτυγμένο πολιτισμό θα δεχθώ περισσότερα, από τον υποανάπτυκτο αυτός θα δεχτεί από ‘μένα, αυτός θα μάθει από μένα. Άρα οι αλληλεπιδράσεις είναι ανάλογες. Είναι θετικές για εκείνον ο οποίος είναι πιο κάτω βιοτικά, σε επίπεδο πιο κάτω, για να ανεβεί. Ε: Εεε. Π: Και αυτές οι αλληλεπιδράσεις είναι για να ανεβαίνουμε. [...]

Απόσπασμα 2: «ευρωπαίος... ο έχων κάποια κουλτούρα» Π: Εγώ.. όταν λέω Ευρωπαίος.. εννοώ.. ο τέλος πάντων έχων κάποια κουλτούρα.. κάποια.. ανήκω κάπου, εεε είναι τέλος πάντων.. ξεχωρίζω από κάτι άλλο.. κάτι που δεν.. Πώς να στο πω ρε παιδί μου; Για ‘μένα ας πούμε οι Τούρκοι δεν είναι Ευρωπαίοι.. πώς να στο πω έτσι; Που πάλι δεν είμαι ρατσίστρια αλλά με αυτά που βλέπεις ότι υπάρχουν και γίνονται στην χώρα τους, δε μπορώ να θεωρήσω ότι είναι Ευρωπαίοι.. Ε: (δεν ακούγεται) Π: … στην νοοτροπία ας πούμε. Ε:.. ας πούμε σε επίπεδο συμπεριφοράς.. ή… Π: Σε επίπεδο κυρίως.. από το κράτος ξεκινάει. Δηλαδή, όταν υπάρχουν τέτοιοι νόμοι ή ακούς να γίνονται όλα αυτά που γίνονται.. εε.. εγώ δεν θεωρώ ότι είναι ευρωπαϊκ.. ευρωπαϊκή χώρα. Η Ευρώπη δηλαδή.. η Τουρκία δε θα ‘πρεπε να ενταχθεί στην Ευρώπη αν δεν αλλάξουν και κάποια πράγματα. Έτσι; Από τους νόμους, απ’ όλα.

Απόσπασμα 3: «Γερμανική οργάνωση» Ε1: Έχετε ταξιδέψει καθόλου στην Ευρώπη γενικότερα; Π2: Στη Γερμανία πήγα εγώ πρόσφατα. Το καλοκαίρι. [...] Ε1: Διαφορές και ομοιότητες είδατε μεταξύ της Ελλάδας και των χωρών αυτών που έχετε πάει, έξω; Π2: Ναι. Εγώ είδα στην οργάνωση.. γενικά. Είδα.. και σε συζητήσεις, στο σύστημα υγείας, φοβερές, απ’ ότι και συζητάω δηλαδή, γιατί μια ξαδέρφη μου είναι στη Γερμανία, υπάρχει οργάνωση στα πάντα. Και όταν είσαι άνεργος υπάρχει οργάνωση ότι θα πάρεις κάποια χρήματα και μιλάμε φυσικά για καλύτερα φυσικά χρήματα, θα σου βρουν δουλειά. Γενικά, υπάρχει οργάνωση και στο επίπεδο το εργασιακό και στο κοινωνικό και στο ασφαλιστικό… Π1: Και στον τρόπο ζωής, στην οδήγηση, στον τρόπο που οδηγούνε… Π2: Βέβαια. Π1:… πολύ σημαντικό είναι οι υπηρεσίες και οι κοινωνικές υπηρεσίες που παρέχονται, ταχυδρομείο, τράπεζες, καλύτερη, πολύ καλύτερη …μεταχείριση. Π2: Εγώ, δηλαδή, αυτή η συγκεκριμένη ξαδέλφη, που ήταν στη Γερμανία, ήρθε τώρα, μόνιμη εγκατάσταση, ένα ψιλοσόκ το έχει πάθει. Ναι.

Απόσπασμα 4: «εμείς ήμασταν εκατό χρόνια πίσω» Ε: Όχι μόνο τα προγράμματα, γενικά η ένταξη μας στην Ευρωπαϊκή Ένωση.. το ότι μπήκαμε σ’ όλο αυτό το κλίμα.. και γενικότερα.. τι αλλαγές βλέπετε να ‘χει φέρει αυτή..; Π: Εγώ πιστεύω ότι.. μην τρελαθούμε ότι μπήκαμε στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Απλά εμείς ήμασταν εκατό χρόνια πίσω… και μπήκαμε σ’ αυτή την Ένωση εν πάση περιπτώσει, στην Ευρωπαϊκή Ένωση, και προσπαθούμε.. να κάνουμε κάτι που έκαναν αυτοί, πριν τριάντα χρόνια... πριν πενήντα χρόνια.. αυτό, αυτό κάνουμε. (δεν ακούγεται) πιο προχωρημένοι και μεις προσπαθούμε να κάνουμε κάποιο από αυτά.

Απόσπασμα 5 (Α): «τετρακόσια χρόνια πίσω» Ε: [...] βλέπετε κάποιες διαφορές πολιτισμικές που έχουμε.. έντονες με τους υπόλοιπους Ευρωπαίους; Π: Όχι, το κακό με’μας είναι ότι.. εε.. έχουμε πολύ βαριά χρόνια πίσω. Έτσι; Δεν μπορούμε να ξεχάσουμε τη σκλαβιά των Ελλήνων, ε, που μας ρίξανε τετρακόσια χρόνια πίσω, όταν όλη η Ευρώπη μεγαλουργούσε και … ήτανε στην ακμή της η Ελλάδα προσπαθούσε να μαζέψει τα συντρίμμια της και να μπορέσει να ανασυσταθεί. Έτσι; Εεε.. και όταν παράδειγμα το ’85, αν θυμάμαι καλά, είχα κάνει ένα ταξίδι στο Λονδίνο είχα μπει σε μία βιβλιοθήκη δημοτική, στο Λίβερπουλ, λοιπόν, και είδα ότι ήταν γεμάτη από κουμπιούτερ και πατούσες το κουμπάκι και σου έλεγε το βιβλίο που θέλεις σε ποιο διάδρομο και σε ποιο ράφι και σε ποια σειρά ακριβώς είναι το βιβλίο, ενώ εδώ στην Ελλάδα δεν είχαμε τίποτε. Έτσι; Και μέσα σε μια δεκαετία, όχι απλά τους φτάσαμε, αλλά μπορώ να πω ότι τους έχουμε ξεπεράσει. Άρα, λοιπόν, το ότι είμαστε στην Ευρώπη αλλά γύρω μας είναι λαοί οι οποίοι καθυστέρησαν να αναπτυχθούνε, αυτό είναι μείον μας. [....] Γιατί οι Ευρωπαίοι δεν είχανε να φτάσουνε τίποτε, δεν επηρεάστηκαν από τίποτε και προσπάθησαν και μεγαλουργούσαν και μεγαλουργούνε μέχρι τώρα. Ενώ εμείς, κάναμε άλματα για να τους φτάσουμε.

Απόσπασμα 5 (Β): « «είμαστε έξυπνος λαός» Ε: Είχαμε μεγαλύτερο κίνητρο, ουσιαστικά… Π: Ναι, ναι. Δεν φτάνει όμως το κίνητρο, θέλει και οξυδέρκεια πνεύματος και ανοικτό μυαλό και οι Έλληνες, ευτυχώς, το έχουμε αυτό, είμαστε έξυπνος λαός. Μπορεί να είμαστε λίγο τεμπέληδες και της τελευταίας στιγμής. Ναι. Αλλά.. πάντα αποδεικνύουμε ότι είμαστε έξυπνος λαός και ότι όταν πιάσουμε κάτι το καταφέρνουμε. Και μου κάνει εντύπωση το ότι έχουμε πάρα πολλούς επιστήμονες στο εξωτερικό που διαπρέπουν,.. ε.. στα καλύτερα πανεπιστήμια του κόσμου και με θλίβει το ότι..εε.. ότι αυτά τα παιδιά φύγανε από εδώ από την Ελλάδα γιατί δεν τα προσέξαμε. Θα μπορούσαμε να είμαστε.. πρώτοι στον κόσμο,..με τόσους επιστήμονες.. αλλά βέβαια αυτό είναι και καλό.. γιατί ακούγεται η Ελλάδα σε όλο τον κόσμο. (γέλια)

Συμπερασματικά... Εθνικά στερεότυπα & φυσικοποίηση του ‘κόσμου των εθνών’ Εθνικά στερεότυπα & φυσικοποίηση του ‘κόσμου των εθνών’ Εθνικά (αυτο)στερεότυπα στον κοινό ελληνικό λόγο: αναπαραγωγή του οξιντενταλισμού -ως ηγεμονικό φαντασιακό Εθνικά (αυτο)στερεότυπα στον κοινό ελληνικό λόγο: αναπαραγωγή του οξιντενταλισμού -ως ηγεμονικό φαντασιακό «Αλλοχρονισμός»: «οξιντένταλ» θέση παρατηρητή / «οριένταλ» αντικείμενο παρατήρησης (π.χ. με όρους ‘ανάπτυξης’) «Αλλοχρονισμός»: «οξιντένταλ» θέση παρατηρητή / «οριένταλ» αντικείμενο παρατήρησης (π.χ. με όρους ‘ανάπτυξης’)