Σημαντικές ημερομηνίες 384 γέννηση στον σημερινό Σταυρό της Χαλκιδικής 367–347 πρώτη αθηναϊκή περίοδος Άσσος, Λέσβος, Μακεδονία 334–323 δεύτερη αθηναϊκή περίοδος 322 θάνατος στην Ερέτρια
Τιτλοι εργων Λογικα ΚΑΤΗΓΟΡΙΑΙ ΠΕΡΙ ΕΡΜΗΝΕΙΑΣ ΤΟΠΙΚΑ ΠΕΡΙ ΤΩΝ ΣΟΦΙΣΤΙΚΩΝ ΕΛΕΓΧΩΝ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΠΡΟΤΕΡΑ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΥΣΤΕΡΑ
ΦΥΣΙΚΑ-ΒΙΟΛΟΓΙΚΑ Φυσική ακρόασις Περί ουρανού Περί γενέσεως και φθοράς Μετεωρολογικά Περί ψυχής Περί τα ζώα ιστορίαι
Περί ζώων μορίων Περί ζώων γενέσεως Περί ζώων κινήσεως Μικρά φυσικά
Η προέλευση της γνώσης σύμφωνα με τον Αριστοτέλη. Τα καθόλου και τα καθέκαστον Όταν τα αισθήματα πολλαπλασιαστούν δημιουργείται κάποια διαφοροποίηση: σε άλλα ζώα από τη διατήρηση των αισθημάτωνδημιουργείται ο λόγος, και σε άλλα όχι. Από την αίσθηση δημιουργείται η μνήμη, όπως λέγαμε, και από την επαναλαμβανόμενη μνήμη του ίδιου πράγματος η εμπειρία. Γιατί οι πολυάριθμες μνήμες διαμορφώνουν μια εμπειρία. Από την εμπειρία τώρα, δηλαδή από την ολότητα του καθόλου που ακινητοποιείται στην ψυχή –το ένα σε σχέση με τα πολλά, αυτό που ίδιο ενυπάρχει μέσα σε όλα εκείνα τα πολλά δημιουργείται η αρχή της τέχνης και της επιστήμης.
«Kαι οι δύο έρευνες έχουν τη χάρη τους. Στην πρώτ η περίπτωση η γνώση των αιωνίων ουσιών [των άσ τρων] έχει τόση αξία, ώστε ακόμη και η ελάχιστη επ αφή μαζί τους προσφέρει μεγαλύτερη ικανοποίηση α πό κάθε άλλη γνωστή μας ηδονή, όπως ακριβώς και το να διακρίνεις έστω και μια φευγαλέα και αποσπ ασματική εικόνα του έρωτά σου σού δίνει μεγαλύτερ η χαρά από την πλήρη θέα πολλών άλλων και σπου δαίων πραγμάτων. Στη δεύτερη περίπτωση η διαφορ ά είναι ότι η γνώση μας είναι πολύ πιο έγκυρη, αφο ύ γνωρίζουμε καλύτερα πολύ περισσότερες πλευρές των φθαρτών όντων [των ζώων και των φυτών]. Θα έλεγε κανείς ότι το γεγονός ότι είναι πιο κοντά μας, και η
φύση τους μας είναι πιο οικεία, εξισορροπεί κατ ά κάποιο τρόπο την αξία της επιστήμης των θεϊ κών ουσιών... Γιατί ακόμη και αυτά που δεν πα ρουσιάζουν την παραμικρή χάρη στην όψη, η φ ύση τα δημιούργησε έτσι ώστε η θεωρία τους ν α προσφέρει ασύλληπτες ηδονές σε εκείνους πο υ μπορούν να συλλάβουν τις αιτίες, σε όσους εί ναι πραγματικοί φιλόσοφοι... Σε όλα τα έργα της φύσης υπάρχει κάτι αξιοθαύμαστο». Περί ζώων μορίων 644b22‐645a23.