Σχ. Έτος 2013-2014, Ά Τετράμηνο Γενικό Λύκειο Προσοτσάνης Θέμα : ΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ ΟΜΑΔΕΣ: Diamonds: Απαράδεκτοι: Σάπιες ντομάτες: Μισθοφόροι: Βογόγια Κυριακή Κομνηνόπουλος Μίλτος Λάλας Σταύρος Καΐσης Παναγιώτης Καραπιπέρη Αναστασία Καρπούζη Ιωάννα Ιακωβίδης Βασίλης Άγγελος Καμπάνταης Κούρτη Ευτυχία Κεχαγιάς Στέφανος Δούκας Ζήσης Κορωνίδου Δήμητρα Λεωνίδου Αθηνά Ζιώγα Μαρία Δάφτσιος Νίκος Καρακάσης Κώστας
Τι ακριβώς είναι η σχολική βία ; Η σχολική βία είναι μια πραγματικότητα που απασχολεί πολλούς γονείς σε όλα τα κράτη του κόσμου. Είναι η χρήση βίας μεταξύ μαθητών με σκοπό να προκαλέσει στους άλλους πόνο και αναστάτωση. Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα, τα ποσοστά εκφοβισμού και θυματοποίησης μεταξύ των Ελλήνων μαθητών του δημοτικού και του γυμνασίου είναι παρόμοια με αυτά των χωρών της βόρειας και δυτικής Ευρώπης, όπως η Ιρλανδία και η Νορβηγία αλλά πάντως μικρότερα από αυτά που αναφέρονται στην Αγγλία και στις ΗΠΑ.
Πιο συγκεκριμένα: Η βία στο σχολείο μας απασχολεί συνήθως όταν ασκείται κυρίως σωματικά (σωματική επίθεση). Οπωσδήποτε τα σπρωξίματα, τα χαστούκια, οι γροθιές, οι κλωτσιές και γενικά η σωματική βία είναι η πιο ανησυχητική εκδήλωση της επιθετικότητας επειδή απειλεί άμεσα την ασφάλεια του παιδιού.
Παρουσίαση στατιστικών σχολικής βίας στην Ελλάδα : Σύμφωνα με μεγάλη έρευνα του ΕΚΚΕ που έγινε σε 101 σχολεία και 2000 μαθητές, με σκοπό την χαρτογράφηση της ζωής των μαθητών στο Δήμο της Αθήνας, οι μαθητές του δημοτικού είναι πιο επιρρεπείς στην κακοποίηση σε σχέση με τους εφήβους. Επίσης το 11% των μαθητών του γυμνασίου ομολογούν πράξεις βίας σε βάρος συμμαθητών τους και ένα 11% δηλώνει πως έχει υποστεί βία από άλλα παιδιά Στις απειλές καταφεύγουν μαθητές όλων των τάξεων σε ποσοστό 5%. Θεατές σε πράξεις βίας υπήρξε το 43% των μαθητών γυμνασίου και λυκείου Το 27% των αγοριών και το 22% των μαθητριών είχαν πέσει τουλάχιστον μία φορά θύματα βίας.
Είδη Σχολικής Βίας
ΛΕΚΤΙΚΗ ΒΙΑ Η λεκτική βία χρησιμοποιείται κυρίως από έφηβους. Συνήθως είναι κάποια βρισιά ή κάποια προσβλητική φράση. Η λεκτική βία, συνήθως ασκείται σε άτομα τα οποία θεωρούνται χαμηλών τόνων και σαφέστατα δεν προκαλούνε με την συμπεριφορά τους το κοινό αίσθημα.
ΡΑΤΣΙΣΤΙΚΗ ΒΙΑ Ο ρατσισμός από Έλληνα μαθητή προς αλλοδαπό μαθητή οφείλεται συνήθως στην κακή διαπαιδαγώγηση των παιδιών από το σπίτι. Συνήθως συνδυάζεται με τη λεκτική βία. Δεν είναι σωστό να χρησιμοποιείται ειδικότερα στους σχολικούς χώρους. Πιο συχνά χρησιμοποιείται από παιδιά του Δημοτικού και λιγότερο από παιδιά Γυμνασίου και Λυκείου Μειώνει τα ψυχικά συναισθήματα και την αυτογνωσία των θυμάτων αυτού του είδους βίας.
ΣΩΜΑΤΙΚΗ ΒΙΑ Όταν κάποιος χτυπάει ένα παιδί για οποιοδήποτε λόγο, αυτός ο κάποιος δεν θεωρείται νταής, αλλά δειλός, διότι χτυπάει τους πιο αδύναμους και τους μικρότερους τους. Οι συμπεριφορά αυτή των νταήδων χαρακτηρίζεται ως υβριστική και, όπως κι στα ομηρικά έπη ,μετά την ύβρη έρχεται η τιμωρία. Η τιμωρία θα έρθει από το νόμο μετά από καταγγελία του θύματος .Στους σχολικούς χώρους το θύμα (δηλαδή ο μαθητής που δέχτηκε οποιοδήποτε είδος βίας) πρέπει να αναφέρει το περιστατικό σε κάποιον καθηγητή ή στην διευθύντρια χωρίς φόβο.
ΨΥΧΟΛΟΓΙΚΗ ΒΙΑ Η ψυχολογική βία είναι όταν καταπατούνται τα συναισθήματα, οι σκέψεις και γενικός η αυτογνωσία και αυτοπεποίθηση των θυμάτων. Συνδυάζεται και αυτή ,όπως και τα περισσότερα είδη βίας, με την λεκτική. Τα αποτελέσματα στο θύμα είναι τραγικά: 1.Το θύμα <<κλείνεται>> στον εαυτό του. 2.Γίνεται λιγότερο κοινωνικό. 3.Καταστέφεται η αυτοπεποίθηση και η αυτογνωσία του. 4.Σε περίπτωση που έχει οποιοδήποτε πρόβλημα ή έχει την ανάγκη να μιλήσει σε κάποιον, τα κρατάει όλα μέσα του και δεν αναφέρει τίποτα σε κανέναν.
ΣΕΞΟΥΑΛΙΚΗ ΒΙΑ Σεξουαλική βία είναι όταν ο θύτης παρενοχλεί το θύματα σεξουαλικά. Φυσικά ,είναι ανεπίτρεπτο να χρησιμοποιείται από μαθητές οποιασδήποτε ηλικίας .Περισσότερες φορές, θύματα του συγκεκριμένου είδους βίας είναι ανήλικα κορίτσια. Το περιστατικό αυτό, όπως και άλλα είδη βίας, δεν αναφέρεται.
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΒΙΑ Ηλεκτρονική βία είναι όταν χρησιμοποιείται ένα οποιοδήποτε ηλεκτρονικό μηχάνημα εναντίον κάποιου άλλου π.χ. το να τραβάμε φωτογραφίες κάποιον ενώ εκείνος βρίσκεται στην τουαλέτα ημίγυμνος παρά τη θέλησή του, να δημοσιεύουμε φωτογραφίες ή βίντεο κάποιου ενώ βρίσκεται σε προσωπική στιγμή παρά την θέλησή του και να τον κοροϊδεύουμε.
Τρόποι πρόληψης και αντιμετώπισης σχολικής βίας
Κάποιες αποτελεσματικές πρακτικές, σε επίπεδο σχολείου και τάξης, για εφαρμογή μιας στρατηγικής ενάντια στη βία, είναι: • σε επίπεδο σχολείου: Αύξηση της επίβλεψης του σχολικού χώρου Ευαισθητοποίηση και συνεργασία με τους γονείς, προκειμένου να σταματήσει ο κύκλος αναπαραγωγής και ενθάρρυνσης της ενδοσχολικής βίας • σε επίπεδο τάξης: Παροχή βοήθειας από μαθητές σε άλλους, για την επίλυση των συγκρούσεων που θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε εκφοβισμό
ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ Οι άμεσες δράσεις : Ακούστε προσεκτικά τι έχει να σας πει το παιδί σας για τα συναισθήματά του και για τις ανάγκες του Παρακολουθείτε την εξέλιξη της κατάστασης αλλά και την υγεία του παιδιού σας Αν το παιδί σας παραπονιέται για μεγάλο χρονικό διάστημα ότι έχει σωματικούς πόνους, αν παρατηρείτε ότι έχει δυσκολίες στον ύπνο ή αν αρνείται επίμονα να πάει στο σχολείο, επισκεφτείτε έναν ειδικό ψυχικής υγείας για παιδιά.
Οι εκπαιδευτικοί αντιμετωπίζουν καθημερινά περιστατικά σχολικού εκφοβισμού. Τι πρέπει να κάνουν; Θα πρέπει να μιλήσετε στο παιδί που εκφοβίζεται και να ακούσετε με προσοχή και σοβαρότητα αυτά που έχει να σας πει. Διαβεβαιώστε το παιδί ότι θα ανταποκριθείτε άμεσα για να το προστατεύσετε και ότι είστε διαθέσιμος να παράσχετε κάθε δυνατή βοήθεια. Πείτε στο παιδί, να σας κρατά ενήμερο σχετικά με οποιαδήποτε εξέλιξη συζητήστε με τους γονείς του παιδιού, εκφράστε τις ανησυχίες σας και δείξτε ότι είστε αποφασισμένος να αναλάβετε δράση Εξακριβώστε ποιο παιδί είναι αυτό που εκφοβίζεται ή αυτό που εκφοβίζει Εξακριβώστε αν υπάρχει ομάδα παιδιών η οποία ενθαρρύνει ή/και υποστηρίζει το παιδί που εκφοβίζει Οδηγήστε το παιδί που εκφοβίζει στο γραφείο του Διευθυντή και συζητήστε σοβαρά μαζί του για το περιστατικό ,Υποστηρίξτε το παιδί που εκφοβίζεται σε συνεργασία με τον Διευθυντή
Τρόποι Αντιμετώπισης Ενός Θύματος Οι συνέπειες της ενδοσχολικής βίας και του εκφοβισμού στα παιδιά είναι σοβαρές και καθοριστικές για την ψυχοκοινωνική τους ανάπτυξη και εξέλιξη. Γι' αυτό η συστηματική πρόληψη και η κατάλληλη αντιμετώπιση κάθε μορφής βίας στο σχολείο είναι πολύ σημαντική. Δεν πρέπει να λησμονούμε, ότι τα παιδιά έχουν ηθικά και νομικά απόλυτο δικαίωμα να βρίσκονται σε ένα σχολικό περιβάλλον, το οποίο να τους παρέχει ασφάλεια και προστασία. Συνεπώς εάν αντιληφθούμε, ότι ένα παιδί είναι θύμα εκφοβισμού και βίας από συμμαθητές του στο σχολείο, πρέπει να αποφύγουμε παρορμητικές αντιδράσεις και να αντιμετωπίσουμε όσο το δυνατόν πιο ψύχραιμα την κατάσταση. Χρειάζεται: - να συζητήσουμε αναλυτικά με το παιδί για τα γεγονότα και τις συμπεριφορές, που το ενοχλούν, - να το διαβεβαιώσουμε ότι «δε φέρει καμία ευθύνη το ίδιο για ό,τι συνέβη», - να του υπενθυμίσετε ότι είμαστε κοντά του, προκειμένου να το φροντίσουμε και να το διαφυλάξουμε από επόμενους κινδύνους, - να του εμπνεύσουμε το αίσθημα, ότι μπορεί και πρέπει να αντιδράσει, να μη σιωπά, ώστε να εμποδίσει την επανάληψη τέτοιων συμπεριφορών, - να προτείνουμε στο παιδί πρακτικούς τρόπους για την αντιμετώπιση δύσκολων καταστάσεων και - να ζητήσουμε τη συμβουλευτική καθοδήγηση από ειδικό ψυχικής υγείας, αν η κατάσταση κρίνεται εξαιρετικά κρίσιμη.
Θύτες και Θύματα Όλα τα παιδιά μπορεί να παίξουν κατά καιρούς τον πρώτο ή το δεύτερο ρόλο. Ο θύτης μπορεί να γίνει θύμα κάποιων ισχυρότερων. Το θύμα μπορεί με τη σειρά του να γίνει θύτης μόλις του δοθεί η ευκαιρία στην αντιπαράθεση με κάποιους ασθενέστερους. Αν και όλοι μπορεί να βρεθούν στη μία ή στην άλλη όχθη, υπάρχει μια γενική εικόνα για τα χαρακτηριστικά που συνήθως έχουν όσοι ανήκουν στην κατηγορία του θύτη ή του θύματος. Θύτες και θύματα μπορεί να έχουν είτε αδιάφορους είτε υπερπροστατευτικούς και αυταρχικούς γονείς.
Θύματα Στατιστικά, τις περισσότερες φορές τα θύματα είναι σχετικά μικρόσωμα, ντροπαλά παιδιά με χαμηλή αυτοπεποίθηση και υπερπροστατευτικούς γονείς. Επίσης, θύματα γίνονται συχνά τα παιδιά με κάποια ιδιαιτερότητα ή κάποιο χαρακτηριστικό που τα διαφοροποιεί από το μέσο όρο (αν για παράδειγμα, είναι πολύ ψηλά, παχουλά ή πολύ καλοί μαθητές) παιδιά ευαίσθητα στα πειράγματα που αντιδρούν έντονα, θυμώνουν και κλαίνε.
Θύτες Οι θύτες στατιστικά είναι συνήθως παιδιά που δείχνουν έντονη αυτοπεποίθηση, που δεν πειθαρχούν σε κανόνες, θέλουν να επιβάλλονται και θεωρούν ότι η βία είναι κοινωνικά αποδεκτή. Άλλα βασικά τους χαρακτηριστικά είναι τα εξής θυμώνουν εύκολα, δυσκολεύονται να δεχτούν τη ματαίωση των επιθυμιών τους, έχουν την τάση να εξαιρούν παιδιά από την παρέα, υιοθετούν το ρόλο του αρχηγού στις παρέες ή φτιάχνουν ‘κλίκες’ ενώ δεν είναι απαραίτητα μεγαλόσωμοι.
Μίλα στους καθηγητές σου! Είναι δικαίωμα σου να νοιώθεις όμορφα στο σχολείο σου!!! Μην φοβάσαι!!! Μίλα Μίλα στους καθηγητές σου! Μίλα στους γονείς σου! Δεν είσαι μόνος σου!!!
ΌΧΙ στην σχολική βία