Θεωρίες γνωστικής ασυνέπειας

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
αναγνωρίζει μια ημιτονοειδή κυματομορφή
Advertisements

ΠΕΡΙΠΛΟΚΕΣ ΣΤΗΝ ΚΙΝΗΤΙΚΗ ΕΝΖΥΜΙΚΩΝ ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΩΝ
Το κάπνισμα στην ζωή μας
KOIΝΩΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ Μάθημα 9-10
KOIΝΩΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ Μάθημα 8
Objervations on the sciences of science learning Γιάννης Παπατσίρος (1116)
Ανάκλαση και διάδοση σε ένα όριο.
Οι επιρροές του κοινωνικού περιβάλλοντος
4. Απόψεις και κίνητρα των μαθητών στο μάθημα των Μαθηματικών.
Βασικοί μηχανισμοί όρασης
Quatuor Squilla Θέμα: "Πώς επηρέασε η χρήση της κινητής τηλεφωνίας τις διαπροσωπικές σχέσεις και ποια νέα ήθη και γλώσσα εισήγαγε στη σύγχρονη καθημερινότητα;"
Διδακτικές αρχές για τη διδασκαλία των Φ.Ε σύμφωνα με το Δ.Ε.Π.Π.Σ Οι Φ.Ε είναι πειραματικές επιστήμες, περισσότερο Οι Φ.Ε είναι πειραματικές επιστήμες,
ΚΑΠΝΙΣΜΑ; ΌΧΙ ΕΜΕΙΣ! SİGARA MI? BİZDEN UZAK!
ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΤΟΥΣ ΓΟΝΕΙΣ 5 Η ΣΥΝΕΔΡΙΑ ΟΜΑΔΑ ΕΠΙΛΕΚΤΙΚΗΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ.
ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΘΕΤΙΚΩΝ ΣΤΑΣΕΩΝ ΣΤΗ ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
ΟΙ «ΔΙΕΡΓΑΣΙΕΣ» ΣΤΙΣ ΟΜΑΔΕΣ
KOIΝΩΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ Μάθημα 3
Επιθετικότητα Επιθετικότητα είναι η συμπεριφορά που έχει στόχο να πληγώσει κάποιον ή να καταστρέψει κάτι. Η επιθετικότητα συνδέεται με κάποιες συγκινησιακές.
ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΕΣ ΕΠΙΛΟΓΕΣ
1o ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΛΙΒΑΔΕΙΑΣ
Συμπεριφορά Καταναλωτή
Τεστ Ηλεκτροστατική. Να σχεδιάσεις βέλη στην εικόνα (α) για να δείξεις την κατεύθυνση του ηλεκτρικού πεδίου στα σημεία Ρ, Σ και Τ. Αν το ηλεκτρικό.
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ (PROJECT)
Το δίλλημα του μάνατζερ Πως ο μάνατζερ θα ΄΄βάλει΄΄ τους διαφορετικούς ανθρώπους της επιχείρησης στην κατεύθυνση της επίτευξης των στόχων του οργανισμού;
ΝΗΠΙΑΚΗ ΗΛΙΚΙΑ (3-5 χρ.).
ΕΝΕΡΓΕΙΑ Τεστ 7 /11/2011. Για να βρω τις τελικές ταχύτητες θα πρέπει να βρω τις τελικές κινητικές ενέργειες από το θεώρημα: Μεταβολή της κινητικής ενέργειας.
Η Βούληση του Ανθρώπου για Διάκριση και Δύναμη
Μεθοδολογικές προσεγγίσεις των κοινωνικών αναπαραστάσεων 1. Πειραματική μελέτη των κοινωνικών αναπαραστάσεων 2. Πειραματικές έρευνες- αναπαράσταση και.
ΚΟΙΝΩΝΙΟΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑ 4η Θεματική ενότητα Γλώσσα, ταυτότητα και εξουσία Διδάσκων: Γιώργος Ανδρουλάκης ΠΤΔΕ, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.
Τι είναι η Κατανομή (Distribution)
Η Θεωρία του Κ. Lewin για το ζωτικό χώρο E ργασία στο πλαίσιο του μαθήματος «Ψυχολογία» από τους φοιτητές: Γεράσιμο Βαρσάνη Δέσποινα Μπρέκου Σπύρο Ζαρογιάννη.
ΚΟΙΝΩΝΙΚΉ ΣΥΜΜΌΡΦΩΣΗ ΠΡΟΚΑΤΑΛΉΨΕΙΣ - ΣΤΕΡΕΌΤΥΠΑ Δήμητρα Παπαστεργίου Λάρισα 2016.
ΟΙ ΗΘΙΚΟΙ ΚΑΝΟΝΕΣ ΤΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ KEΦΑΛΑΙΟ 3. Η μελέτη της ηθικής παίζει σπουδαίο ρόλο σήμερα στην διοίκηση και μπορεί να καθορίσει τις δραστηριόητες.
Η Ψυχολογία της Λήψης Αποφάσεων. Εισαγωγή Έχει ενδιαφέρον να εξετάσουμε την λήψη των αποφάσεων από την οπτική γωνία της Ψυχολογίας.
ΑΞΙΕΣ, ΣΤΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΑ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 5. Πώς αντιλαμβάνεστε την έννοια της στάσης (attitude);
PSY 301 ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ
Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΥΓΕΙΑΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ. Βήματα ανάπτυξης εκπαιδευτικού προγράμματος στην κοινότητα Εντοπισμός μιας ειδικής για ένα πληθυσμό ανάγκης για μάθηση.
Εργαστήριο Στατιστικής (8 ο Εργαστήριο) Συσχετίσεις μεταξύ μεταβλητών (ερωτήσεων)
Εισαγωγή στην Οικονομική Ι Ζήτηση, Προσφορά, Ελαστικότητες.
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΩΝ Β ΕΠΙΠΕΔΟΥ-ΠΑΚΕ ΒΟΛΟΥ Κωνσταντίνα Ματσούκα, φιλόλογος.
ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΕΚΦΡΑΣΗΣ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ΕΛΛΗ ΜΟΥΡΑΤΗ-ΣΥΝΗΓΟΡΟΣ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ 1.
Η θεωρία κοινωνικής μάθησης του Krumboltz
ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ ΜΕΤΡΑ ΔΙΑΣΠΟΡΑΣ - ΑΣΥΜΜΕΤΡΙΑΣ - ΚΥΡΤΩΣΕΩΣ
Το μοντέλο δομής κοινωνικών παραγόντων του Κ. Roberts
ΘΕΩΡΙΕΣ ΛΗΨΗΣ ΑΠΟΦΑΣΗΣ
Ερμηνευτική προσέγγιση
Δρ. Γεώργιος Καμπουρίδης
Προσομοίωση και Μοντέλα Συστημάτων (Μέρος B)
ΔΙΑΛΕΞΗ 5η Συνηγορία Υπευθυνότητα/ευθύνη Συνεργασία Στάση φροντίδας
Στατιστικές Υποθέσεις II
Διαδικασία Μάθησης Γνωστικές Δεξιότητες
Επιχειρησιακές Επικοινωνίες και Δημόσιες Σχέσεις
5/2017 ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ/ 8 Φιλίππα Χατζησταύρου Συμπεριφορισμός.
ΚΟΙΝΗ ΓΝΩΜΗ & ΠΕΙΘΩ.
ΜΑΘΗΜΑ: ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΚΑΙ ΣΥ.Π. Π.Ε.ΣΥ.Π. .
Επιθεώρηση Συμβουλευτικής-Προσανατολισμού,
Α.ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΝΟΥ –ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ ΑΝ.ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑ ΚΟΙΝΟΤΙΚΗΣ ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗΣ
D. ACEMOGLU, D. LAIBSON, J. A. LIST
Εισαγωγή στο Γραμμικό Προγραμματισμό
Edward de Bono’s Six Thinking Hats
Επαγγέλματα Ο όρος επαγγέλματα στη γενικότερη αντίληψη χαρακτηρίζει την κατά κλάδο ή αντικείμενο συνήθη ασκούμενη βιοποριστική ενασχόληση, (εργασία), του.
Κάποιες βασικές έννοιες στη μεθοδολογία της ψυχολογίας
Η ΘΕΩΡΙΑ ΤΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ- ΓΝΩΣΤΙΚΗΣ ΣΥΓΚΡΟΥΣΗΣ
ΣΥΝΔΕΣΜΟΛΟΓΙΕΣ ΑΝΤΙΣΤΑΣΕΩΝ
Το Βάρος Βάρος λέγεται η ελκτική δύναμη την οποία
Δραστηριότητα από ΑΠΣ Α’ Λυκείου
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
ΟΙ ΔΙΟΜΑΔΙΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ
ΗΘΟΛΟΓΙΚΗ - ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Θεωρίες γνωστικής ασυνέπειας Κάποιες αλληλεπιδράσεις γνώσεων είναι δυνατό να έχουν τη δύναμη κινήτρου για τη συμπεριφορά. Ιδιαίτερη κινητήρια ισχύ έχει η γνωστική ασυμφωνία (cognitive dissonance). Γνωστική ασυμφωνία έχουμε, για παράδειγμα, όταν μία αρχή μας ή κάτι που πιστεύουμε, έρχεται σε αντίθεση με κάποια συμπεριφορά μας.

Θεωρίες γνωστικής ασυνέπειας Στις περιπτώσεις γνωστικής ασυμφωνίας το άτομο έχει διάφορους τρόπους για να την επιλύσει, όπως διαστρέβλωση μνήμης για μία πληροφορία που επιφέρει γνωστική ασυμφωνία, ή εγκατάλειψη συμπεριφοράς που επιφέρει γνωστική ασυμφωνία, κλπ. Όλες οι θεωρίες της γνωστικής συνέπειας υποστηρίζουν ότι το άτομο τείνει να συμπεριφέρεται με τέτοιο τρόπο ώστε οι ιδέες του να συμφωνούν με τις πράξεις του.

Θεωρία του Heider Ο Heider ήταν Γκεστάλτ ψυχολόγος ο οποίος πίστευε ότι οι ίδιες αρχές που διέπουν την αντίληψη και τη μνήμη (οργανωτικές αρχές) καθορίζουν και τις κοινωνικές συνθήκες. Η απλούστερη κοινωνική συνθήκη είναι αυτή που αφορά στη σχέση δύο ατόμων, και την στάση τους απέναντι σε ένα τρίτο άτομο ή ιδέα, κλπ. Ανάλογα με το πρόσημο της σχέσης ανάμεσα στα δύο άτομα, και το πρόσημο των ιδεών τους για το τρίτο άτομο (θετικό ή αρνητικό), μπορούμε να διακρίνουμε σχέσεις που διέπονται είτε από γνωστική συμφωνία (ισορροπία) είτε από γνωστική ασυμφωνία.

Θεωρία του Heider Εάν το γινόμενο των στάσεων όλων των παραγόντων είναι θετικό, τότε έχουμε ισορροπία, ενώ εάν είναι αρνητικό έχουμε γνωστική ασυμφωνία. Άτομο 1 Πρόσημο Άτομο 2 Πρόσημο Πρόσημο Άτομο 3

Θεωρία του Heider Ισορροπία Άτομο 1 Άτομο 2 Άτομο 3 + + +

Θεωρία του Heider Ισορροπία Άτομο 1 Άτομο 2 Άτομο 3 - + -

Θεωρία του Heider Ασυμφωνία Άτομο 1 Άτομο 2 Άτομο 3 - - -

Θεωρία του Heider Ασυμφωνία Άτομο 1 Άτομο 2 Άτομο 3 - + +

Θεωρία του Heider Ασυμφωνία Άτομο 1 Άτομο 2 Άτομο 3 + - +

Θεωρία του Heider Σε περιπτώσεις ασυμφωνίας το άτομο τείνει να αλλάξει το πρόσημο κάποιας σχέσης ώστε να αποκατασταθεί η ισορροπία. Αν και το μοντέλο αυτό περιγράφει με ακρίβεια τις περιπτώσεις γνωστικής ασυμφωνίας, ωστόσο δεν προβλέπει την κατεύθυνση της αλλαγής της συμπεριφοράς.

Θεωρία των Osgood & Tannenbaum Οι Osgood & Tannenbaum έδωσαν μία παραλλαγή της θεωρίας του Heider. Η βασική διαφορά βρίσκεται στο ότι η στάση μας δεν θεωρείται απλά ένα δίπολο, αλλά μπορεί να έχει διαβάθμιση ως προς την έντασή της. Αυτό έγινε για να μπορεί να προβλεφθεί η κατεύθυνση της αλλαγής. Μία στάση μπορεί να είναι ισχυρά θετική (+3) ή ισχυρά αρνητική (-3) ή να έχει κάποια ενδιάμεση τιμή. Σε περιπτώσεις ασυμφωνίας το άτομο διαμορφώνει άποψη ίση με το αλγεβρικό άθροισμα των δύο τάσεων.

Θεωρία των Osgood & Tannenbaum Ας υποθέσουμε ότι η θετική μας γνώμη για κάποιον (+1) συγκρούεται με την αρνητική μας στάση για κάτι που έκανε (-1). Η θεωρία προβλέπει ότι η στάση μας απέναντι στο άτομο και τη συμπεριφορά του θα είναι ίση με το αλγεβρικό τους άθροισμα: +1 + (-1) = 0. Άρα η θετική μας στάση στο άτομο θα γίνει ουδέτερη, και η αρνητική μας στάση απέναντι στη συμπεριφορά του θα γίνει επίσης ουδέτερη.

Θεωρία των Osgood & Tannenbaum Μία παράδοξη πρόβλεψη της θεωρίας έχουμε όταν συγκρούονται απόψεις με θετικό πρόσημο αλλά διαφορετική ισχύ. Για παράδειγμα μία πολύ θετική κρίση μας για ένα άτομο (+3) συγκρούεται με μία επίσης θετική άποψη για μια στάση του (+1). Σύμφωνα με τη θεωρία, θα έπρεπε η στάση μας απέναντι στο άτομο να γίνει πιο αρνητική (+2) και η στάση μας απέναντι στη συμπεριφορά του να γίνει πιο θετική (+2). Στην πραγματικότητα ωστόσο, ακραίες στάσεις δεν αλλάζουν από δευτερεύουσες συγκρουόμενες συμπεριφορές. Μία ενδιαφέρουσα υπόθεση της θεωρίας είναι ότι σε περίπτωση ισχυρών συγκρούσεων, τείνουμε να θεωρήσουμε αδύνατο το γεγονός και δεν αλλάζουμε τη στάση μας.

Leon Festinger 1919-1989

Θεωρία του Festinger O Festinger υποστήριξε ότι έχουμε γνωστική ασυμφωνία όταν διατηρούμε δύο γνώσεις που είναι ασυνεπείς μεταξύ τους. Οι καταστάσεις αυτές δημιουργούν άγχος στον οργανισμό και χρειάζεται να απαλειφθούν. Ο οργανισμός μπορεί να εξαλείψει τη γνωστική ασυμφωνία με τρεις τρόπους: Α. να αλλάξει τα στοιχεία της δυσαρμονίας Β. να προσθέσει νέα στοιχεία που δίνουν βάρος στη μία ή την άλλη άποψη Γ. να μειώσει τη σημασία των στοιχείων που δημιουργούν δυσαρμονία.

Θεωρία του Festinger Παράδειγμα Κάποιος καπνίζει αλλά ανησυχεί για τις επιπτώσεις στην υγεία του. Α. Κόβει το κάπνισμα (αφαίρεση στοιχείου σύγκρουσης) Β. Κάνει παρέα με μη καπνίζοντες (πρόσθεση στοιχείων που ωθεί στο κόψιμο του καπνίσματος) ή αναζητά περιπτώσεις καπνιστών με καλή υγεία (πρόσθεση στοιχείων που ωθεί στη συνέχιση του καπνίσματος) Γ. Αμφισβήτηση ιατρικών δεδομένων (μείωση σημασίας στοιχείων δυσαρμονίας)

Θεωρία του Festinger Η ένταση της δυσαρμονίας δεν είναι πάντοτε η ίδια και εξαρτάται από: Α. σπουδαιότητα γνώσεων που εμπλέκονται Β. ποσότητα γνώσεων που εμπλέκονται Αυτό σημαίνει ότι όσο πιο απληροφόρητοι είμαστε για ένα αρνητικό για μας θέμα, τόσο λιγότερες είναι οι πιθανότητες ότι θα αντιδράσουμε σε αυτό.

Ασυμφωνία μετά τη λήψη απόφασης Μία κατάσταση που είναι δυνατό να δημιουργήσει ασυμφωνία είναι η λήψη μιας απόφασης και η αποτίμησή της. Μπορεί π.χ. να πάρουμε μία απόφαση μεταξύ θελκτικών και αρνητικών εναλλακτικών λύσεων. Σε περιπτώσεις σύγκρουσης, η θελκτικότητα ή η απωθητικότητα των λύσεων που παίρνουμε μεταβάλλεται. Brehm (1956) Ζητήθηκε από τα υποκείμενα να κατατάξουν σε ελκυστικότητα διάφορες οικιακές συσκευές. Στη μία ομάδα δόθηκε η δυνατότητα να επιλέξουν ανάμεσα σε δύο εξίσου ελκυστικές συσκευές. Στη δεύτερη δόθηκαν μία ελκυστική και μία απωθητική. Τα υποκείμενα της πρώτης ομάδας άλλαξαν τις κρίσεις τους για τις συσκευές μετά τη λήψη της απόφασης.

Επιβεβλημένη σύμπλευση Festinger & Carlsmith (1959) Δύο ομάδες υποκειμένων εκτελούν ένα βαρετό πειραματικό έργο. Στη συνέχεια τους ζητήθηκε να πουν ψέματα σε άλλα υποκείμενα ότι το έργο ήταν πολύ ενδιαφέρον. Στην πρώτη ομάδα δόθηκε 1 δολλάριο και στη δεύτερη 20. Τα υποκείμενα της πρώτης ομάδας έδωσαν υψηλότερο βαθμό ενδιαφέροντος στο έργο από ότι τα υποκείμενα της δεύτερης ομάδας. Αυτό σημαίνει ότι η συγκρουσιακή συμπεριφορά (ψέμα) δημιούργησε ασυμφωνία στην πρώτη ομάδα.

Έκθεση σε πληροφορίες Όταν έχουμε πληροφορίες που συγκρούονται με τη στάση μας έχουμε ασυμφωνία. Η αρχική μας τάση είναι να διατηρήσουμε τη στάση μας και να συγκεντρώσουμε πληροφορίες που να την υποστηρίζουν. Όταν οι αντίθετες πληροφορίες είναι αδιάσειστες και πολλές, τότε τείνουμε να αλλάξουμε τη στάση μας εάν αυτό είναι εφικτό. Όταν όμως ανήκουμε σε μία ομάδα που μοιράζεται τη στάση μας, είναι δυνατό να αντιδράσουμε στις αντικρουόμενες πληροφορίες με προσκόλληση στη στάση μας, όσο παράλογη και αν φαίνεται.