Εισαγωγή στην Γλωσσολογία Επιμόρφωση των ομάδων εργασίας για την καταγραφή της κυπριακής νοηματικής γλώσσας Δρ. Χρυσόστομος Παπασπύρου, Λεμεσός, 05-06-07.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Η ΠΡΩΤΗ ΜΟΥ ΤΑΙΝΙΑ ΜΕ ΤΟ MOVIE MAKER
Advertisements

ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑΣ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ INSTITUTE FOR LANGUAGE & SPEECH PROCESSING Τεχνολογία Ορθογραφικής Διόρθωσης Κειμένων Ν.Γλάρος Δρ. Ηλ/γος Μηχανικός.
Βάσεις Δεδομένων Ευαγγελία Πιτουρά1 Σχεσιακός Λογισμός.
Ρήμα Υποκείμενο Αντικείμενο Κατηγορούμενο
Μεταβατικά και αμετάβατα ρήματα Υποκείμενο, αντικείμενο, κατηγορούμενο
ΡΗΜΑ – ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΟ – ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ - ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΜΕΝΟ
Δρ. Τζάμου Αικατερίνη Φιλόλογος Πειραματικού Λυκείου Βαρβακείου Σχολής
ΣΧΕΔΙΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ
Εισαγωγή στην Γλωσσολογία
ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΙΣΧΥΟΝΤΩΝ Α.Π. ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΜΕ ΤΟ ΝΕΟ Α.Π.
Ιστορία και Δομή της Ελληνικής
Μετασχηματισμοί.
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΨΕΥΔΟΚΩΔΙΚΑ ΒΑΣΙΚΕΣ ΔΟΜΕΣ ΒΑΣΙΚΟΙ ΑΛΓΟΡΙΘΜΟΙ ΠΙΝΑΚΩΝ
«Γραμματική Ε΄ και Στ΄ Δημοτικού»
ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ ΝΕΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ Α΄, Β΄, Γ΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΗΛΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ «ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ»
Ενότητα :1.Γνωριμία με την Κύπρο μας μέσα από εικονικό υλικό
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΜΕΛΕΤΗ ΓΙΑ ΤΗ ΘΕΩΡΙΑ ΠΟΛΛΑΠΛΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ Howard Gardner Θέμα: Ανακύκλωση.
Παραγωγή με αχώριστα μόρια 1η Ενότητα Θεωρία – Ασκήσεις
Μορφολογία. Μορφολογία Μόρφημα / Μορφή Μόρφημα (σύστημα), π.χ. το μόρφημα του πληθυντικού, το στερητικό μόρφημα Μορφή (πραγμάτωση) : το μόρφημα του.
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΚΕΙΜΕΝΙΚΟΥ ΕΙΔΟΥΣ
ΕΔΩ ΑΡΧΙΖΟΥΝ ΤΑ ΔΥΣΚΟΛΑ, ΓΙ’ ΑΥΤΟ ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ ΟΛΗ Η ΠΡΟΣΟΧΗ ΣΑΣ!
Οργάνωση πληροφοριών Ευρετηρίαση Μέρος Β Σχεδιασμός ευρετηρίων.
Δημιουργία: Όλγα Παΐζη, Φιλόλογος, Μed – users.sch.gr/olpaizi
Εισαγωγή στην Γλωσσολογία
Εισαγωγή στην Γλωσσολογία Επιμόρφωση των ομάδων εργασίας για την καταγραφή της κυπριακής νοηματικής γλώσσας Δρ. Χρυσόστομος Παπασπύρου, Λεμεσός,
Λεξικολογία-Λεξικογραφία
ΕισαγωγικΑ στοιχεια : ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ
Έλενα Αναγνωστοπούλου
ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΛΟΓΟΥ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ
Η ΝΕΑ ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ Ε’ ΚΑΙ Στ’ ΤΑΞΗΣ.
Τα μέρη του λόγου επόμενο πληροφορίες επίρρημα ουσιαστικό επίθετο
Εισαγωγή στην Γλωσσολογία Επιμόρφωση των ομάδων εργασίας για την καταγραφή της κυπριακής νοηματικής γλώσσας Δρ. Χρυσόστομος Παπασπύρου, Λεμεσός,
ΒΑΣΙΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΤΗΣ ΟΡΘΟΓΡΑΦΙΑΣ
Βαθμοί και παραθετικά επιθέτων
ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ Μάθημα 1ο Εισαγωγή στη Γλωσσική Τεχνολογία
Δημοτικό Σχολείο Πέγειας
Η ΜΟΡΦΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ Η λέξη
Το συγκεκριμένο διδακτικό σενάριο σχεδιάστηκε, προκειμένου να διδαχτεί σε τμήμα της β ’ Γυμνασίου που απαρτίζεται από αμιγώς αλλοδαπούς μαθητές με χώρες.
Ταξίδι στον κόσμο της Γλώσσας Β’ Δημοτικού
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ 2: ΘΕΜΑΤΑ ΘΕΩΡΗΤΙΚΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ Η/Υ
Έλενα Αναγνωστοπούλου
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΛΑΤΙΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ
Τα φωνήεντα είναι επτά και φωνάζουν δυνατά : α,ε,ι,η,ο,υ,ω
Γλώσσα Προγραμματισμού LOGO
2ο Δημοτικό Σχολείο Σιάτιστας
Γλώσσα και σκέψη Με τον όρο σκέψη εννοούμε ένα μεγάλο φάσμα νοητικών διεργασιών: Επεξεργασία εννοιών, επίλυση προβλημάτων, ονειροπόληση, προγραμματισμό.
Γλωσσική πολυμορφία και γλωσσική διδασκαλία στο Δημοτικό Σχολείο
Εισαγωγή στη Γλωσσολογία (Ενότητα 5 - Μορφολογία)
Διαμόρφωση παρουσίασης
Σειρά «Μαργαρίτα» Το αλφαβητάρι.
ONOMATIKEΣ ΦΡΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΡΗΜΑΤΙΚΕΣ ΦΡΑΣΕΙΣ
Η γλώσσα είναι μορφή, όχι ύλη (Saussure) ΥΛΗ → έννοιες Περιεχόμενο ΜΟΡΦΗ → σημασίες ΥΛΗ → φθόγγοι Έκφραση ΜΟΡΦΗ → φωνήματα.
Για τα Τμήματα Υποδοχής Από το υλικό Διδασκαλίας Ελληνικής σε Αλλόγλωσσους Δρ. Σεραφείμ Ευαγγελία.
Λεξικολογία Ενότητα 10: Μορφολογική δομή των λέξεων Γιώργος Ι. Ξυδόπουλος Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών Τμήμα Φιλολογίας.
Πώς σχηματίζουμε την προστακτική των σύνθετων ρημάτων
ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΙΣΤΟΡΙΑ ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
Δεκαπενθήμερο Ενημέρωσης για την Πρόσβαση στην Εκπαίδευση, Οκτωβρίου 2015 «Προσβάσιμο Εκπαιδευτικό και Εποπτικό Υλικό για Κωφούς και Βαρήκοους Μαθητές»
Λεξικολογία Ενότητα 1: Εισαγωγικές έννοιες Γιώργος Ι. Ξυδόπουλος Σχολή Ανθρωπιστικών και Kοινωνικών Eπιστημών Τμήμα Φιλολογίας.
ΑΛΓΟΡΙΘΜΟΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΑΛΓΟΡΙΘΜΟΣ ΛΥΣΗ
Η σύνδεση των παραγράφων (6ο μάθημα)
Αρχεσ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ Η/Υ ΤΑξη Β΄
ΚΙΝΗΤΑ ΚΕΣΠΕΜ ΜΕΛΙΒΟΙΑ ΝΟΜΟΥ ΞΑΝΘΗΣ Εκπαιδευτική ομάδα:
Υποκείμενο-Ρήμα-Αντικείμενο-Κατηγορούμενο
Μετάβαση από το Δημοτικό
Υπεύθυνος Εκπαιδευτικός: Συνεργαζόμενοι: Τάξη:
Η γλώσσα είναι μορφή, όχι ύλη (Saussure)
Υπεύθυνος Εκπαιδευτικός: Συνεργαζόμενοι: Τάξη:
ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΙΣΧΥΟΝΤΩΝ Α.Π. ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΜΕ ΤΟ ΝΕΟ Α.Π.
Επιστημονική ανάλυση κινηματογραφικών ταινιών
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Εισαγωγή στην Γλωσσολογία Επιμόρφωση των ομάδων εργασίας για την καταγραφή της κυπριακής νοηματικής γλώσσας Δρ. Χρυσόστομος Παπασπύρου, Λεμεσός, Οκτωβρίου 2007 Επιμόρφωση των ομάδων εργασίας για την καταγραφή της κυπριακής νοηματικής γλώσσας Δρ. Χρυσόστομος Παπασπύρου, Λεμεσός, Οκτωβρίου 2007

Μέρος Τρίτο: Συστημική Γλωσσολογία 2: Μορφολογία

Μορφολογία μορφημική ταξινόμηση γλωσσικών σημείων κλίση παραγωγή σύνθεση περίληψη

Μορφημική θεμέλιο της μορφημικής: το μόρφημα ταξινόμηση των μορφημάτων ως προς την δομή τους: ελεύθερα δεσμευμένα ως προς την λειτουργία τους: λεξιλογικά γραμματικά μορφή και μόρφημα μορφή:μόρφημα = 1:1 μορφή:μόρφημα = 1:Χ μορφή:μόρφημα = Χ:1 (αλλόμορφα)

Μορφολογία, Μορφημική και Μόρφημα Μορφολογία/μορφημική: η μελέτη των μορφών, η εξέταση των μορφών/μορφημάτων και των συνδυασμών τους Μόρφημα: η ελάχιστη γλωσσική μονάδα που έχει σημασία Μορφή: η ακολουθία νοημάτων/φθόγγων που πραγματοποιεί ένα μόρφημα

Είδη μορφημάτων λεξιλογικό  γραμματικό  ελεύθερο  κανόναςεξαίρεση δεσμευμένο  εξαίρεσηκανόνας

Είδη μορφημάτων στην νοηματική (παραδείγματα): λεξιλογικό  γραμματικό  ελεύθερο  ΠΟΔΗΛΑΤΟ (ΠΕΡΗΦΑΝΟΣ) ΓΙΑ-εσύ δεσμευμένο  εγώ-ΜΕΤΑΒΑΣΗ-εσύ

Είδη μορφημάτων στην ομιλούμενη (παραδείγματα): λεξιλογικό  γραμματικό  ελεύθερο  χρώμα (πρέπει) να (γίνει) δεσμευμένο  βλέπ ωγνώ ση

Μόρφημα (M) και μορφή (μ) M μ μ2 μ4 μ3 μ5 μ1 μ6 M2 M4 M3 M5 M1 M6 (αλλόμορφα)

1 μορφή, 2 μορφήματα ( παραδείγματα στην νοηματική ): ΑΥΤΟΣ ΜΟΝΟΣ-ΤΟΥ ΕΡΓΑΣΙΑ ΤΡΕΞΙΜΟ ΦΥΣΙΚΟ ΚΑΙΡΟΣ ΑΝΕΜΕΛΙΑ

1 μορφή, 2 μορφήματα ( παραδείγματα στην ομιλούμενη ): (οι) λύσ εις (εσύ θα) λύσ εις όρος (=βουνό) όρος (=κανόνας)

Αλλόμορφα (παραδείγματα): (άρνηση) ΟΧΙ ΕΠΙΘΥΜΙΑ- ΟΧΙ (αναιρετική κίνηση) (πληθυντικός των ουσιαστικών) πρόβατο  πρόβατα, διάδρομος  διάδρομοι, μαθητής  μαθητές, γυναίκα  γυναίκες, λύση  λύσεις, κράτος  κράτη κτλ. ΝΟΗΜΑ- ΤΙΚΗ ΟΜΙΛΟΥ- ΜΕΝΗ

ταξινόμηση των γλωσσικών σημείων μέρη του λόγου τυπικές λεξιλογικές τάξεις γενικές τάξεις

Τα μέρη του λόγου στα ελληνικά κλιτά άκλιτα συζυγίες κλίσεις σταθερό γένος μεταβλητό γένος παραθέσιμα μη παραθέσιμα ΡΗΜΑ ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΟ ΕΠΙΘΕΤΟ ΑΡΘΡΟ και ΑΝΤΩΝΥΜΙΑ ΜΟΡΙΟ

Τα μέρη του λόγου στην ΚΝΓ κλιτά άκλιτα σταθερή ρίζα μεταβλητή ρίζα χωρικά αμετάβλητα κοινά ονόματα και αμετάβατες σχέσεις αντωνυμικά και μεταβατικές σχέσεις σύνθετη περιγραφή στατικών καταστάσεων σύνθετη περιγραφή δυναμικών καταστάσεων κύρια ονόματα, σημαδούρες, μόρια χωρικά μεταβλητά αμετάβλητα μετάβλητά

Επισκόπηση των μορφολογικών διεργασιών ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΜΕΣΑ ΜΕΡΗΤΟΥΛΟΓΟΥΜΕΡΗΤΟΥΛΟΓΟΥ κλίσηπαραγωγήσύνθεση γραμματική „συμπεριφορά“ σχηματισμός νοημάτων/λέξεων θέμα + πρόσθημα θέμα + θέμα

Εξωτερική κλίση (παραδείγματα): ΝΟΗΜΑ- ΤΙΚΗ ΟΜΙΛΟΥ- ΜΕΝΗ βασική κλίση: ΑΤΟΜΟ  ΑΤΟΜΑ χωρική κλίση: ΔΟΣΗ  εγώ-ΔΟΣΗ-εσύ, εσύ-ΔΟΣΗ-δεξιά, κτλ. ονοματική κλίση: ο ψηλός άνδρας  του ψηλού άνδρα, τον ψηλό άνδρα, κτλ. συζυγιακή κλίση: λύνω  λύνω, λύνεις, έλυσα, έχω λύσει, κτλ. παραθετική κλίση: πιθανός  πιθανότερος, πιθανότατος, κτλ.

Εσωτερική κλίση (παραδείγματα): ΝΟΗΜΑ- ΤΙΚΗ ΟΜΙΛΟΥ- ΜΕΝΗ επανάληψη: ΑΝΑΜΟΝΗ  ΑΝΑΜΟΝΗ+++ αλλαγή στην κίνηση: ΠΑΙΔΙ  ΠΑΙΔΙΑ μετάπτωση (διάφορα παραδείγματα): δέρνω  (θα) δείρω σπέρνω  (θα) σπείρω υφαίνω  (θα) υφάνω

Εξωτερική & εσωτερική κλίση (παραδείγματα): ΝΟΗΜΑ- ΤΙΚΗ ΟΜΙΛΟΥ- ΜΕΝΗ ΕΠΙΣΚΕΨΗ  εγώ-ΕΠΙΣΚΕΨΗ-εσύ+++, εγώ-ΕΠΙΣΚΕΨΗ-δεξιά+++, κτλ. φαίνομαι  φαίνομαι, φάνηκα, (θα) φανώ, έχω φανεί, κτλ.

Εξωτερική παραγωγή (παραδείγματα): ΝΟΗΜΑ- ΤΙΚΗ ΟΜΙΛΟΥ- ΜΕΝΗ χειροκινητική: (παραγωγή σημείων από αντιμορφές με προσθήκη διαφόρων κινήσεων) ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ, ΜΕΤΑΒΑΣΗ, ΜΕΤΑΘΕΣΗ, ΜΕΓΕΘΟΣ, ΣΥΣΧΕΤΙΣΜΟΣ κτλ μη χειροκινητική: ΕΥΕΞΙΑ  ΔΥΣΑΝΕΞΙΑ εργάζομαι  κατεργάζομαι, έρχομαι  συνέρχομαι, γράφω  επιγράφω, τελειώνω  αποτελειώνω, λύνω  λύση, φύση  φυσικός, ζώο  ζωώδης, αμφισβητώ  αμφισβητήσιμος, κτλ.

Εσωτερική παραγωγή (παραδείγματα): ΝΟΗΜΑ- ΤΙΚΗ ΟΜΙΛΟΥ- ΜΕΝΗ επανάληψη: ΔΙΑΤΑΓΗ  ΠΡΟΕΙΔΟΠΟΙΗΣΗ αλλαγή της κίνησης: ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΑ  ΜΗ-ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΑ, ΓΝΩΣΤΟΣ  ΑΓΝΩΣΤΟΣ κτλ. (αναιρετική κίνηση προς τα άνω) λέγω  λόγος, έλκω  όλκιμος, πίνω  πόσιμος, μακρός  μήκος, στίχος  στοιχίζω κτλ.

Σύνθεση με συνένωση θεματικών μορφημάτων (παραδείγματα): ΝΟΗΜΑ- ΤΙΚΗ ΟΜΙΛΟΥ- ΜΕΝΗ ΤΕΧΝΙΚΗ + ΑΤΟΜΟ  ΤΕΧΝΙΚΟΣ (επάγγελμα) ΜΗΧΑΝΗ + ΚΤΗΡΙΟ  ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΟ κτλ. παρατακτική: ζωγράφος-ποιητής, γλυκόπικρος, κωμικοτραγικός υποτακτική: οδοκαθαριστής, ατμοσίδερο, ελαιόλαδο

Σύνθεση με συγκόλληση φράσεων (παραδείγματα): ΝΟΗΜΑ- ΤΙΚΗ ΟΜΙΛΟΥ- ΜΕΝΗ ΖΩΟ ΚΗΛΙΔΑ+++  ΛΕΟΠΑΡΔΑΛΗ ΒΙΒΛΙΟ ΣΥΣΤΟΙΧΙΑ  ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΚΑΘΙΣΜΑ ΣΕΙΡΑ+++  ΠΛΑΤΕΙΑ (θεάτρου) κτλ. μακρύ μαλλί  (ο) μακρυμάλλης έξω από εδώ  (ο) οξαποδός πάρε (και) δώσε  (το) πάρε-δώσε

Σύνθεση με μεταφραστικό δανεισμό (παραδείγματα): ΝΟΗΜΑ- ΤΙΚΗ ΟΜΙΛΟΥ- ΜΕΝΗ (από τα ελληνικά): ΨΥΧΗ + ΙΑΤΡΙΚΗ  ΨΥΧΙΑΤΡΙΚΗ ΣΑΒΒΑΤΟ + ΚΥΡΙΑΚΗ  ΣΑΒΒΑΤΟΚΥΡΙΑΚΟ ΣΤΡΑΤΟΣ + ΠΕΔΙΟ  ΣΤΡΑΤΟΠΕΔΟ κτλ. time-switch (αγγλικά)  χρονοδιακόπτης spacetime (αγγλικά)  χωρόχρονος Weltbild (γερμανικά)  κοσμοείδωλο