Σημασιολογία Σχέση ανάμεσα σε σημαινόμενο και αντικείμενο αναφοράς

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΣΤΟΝ ΚΡΙΤΙΚΟ ΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟ
Advertisements

ΓΛΩΣΣΑ Ορισμός Χαρακτηριστικά Παράγοντες γλωσσικής ποικιλίας
ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΙΣΧΥΟΝΤΩΝ Α.Π. ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΜΕ ΤΟ ΝΕΟ Α.Π.
Ιστορία και Δομή της Ελληνικής
ΑΝΑΛΥΣΗ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ (Εργαστήριο) Εισηγητής: Θανάσης Βαφειάδης
Τελικές – Αιτιολογικές προτάσεις
Νόηση-γλώσσα-κόσμος Η γλώσσα είναι ένα σύνολο σημασιών και μορφών, που δηλώνουν έννοιες, με τις οποίες αναφερόμαστε στα όντα, στα πράγματα. Η γλώσσα, ως.
ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ ΝΕΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ Α΄, Β΄, Γ΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
Ανάλυση Λόγου (Discourse Analysis)
Η Παρέμβαση του Λογοθεραπευτή σε παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες
Εθνικόν και Καποδιστριακόν Πανεπιστήμιον Αθηνών Μάθημα «Διοίκηση Επιχειρήσεων» Παρασκευή 18 Ιανουαρίου Εισαγωγή στην τεχνική της παρουσίασης.
Εισαγωγή στην Γλωσσολογία
Εισαγωγή στην Γλωσσολογία Επιμόρφωση των ομάδων εργασίας για την καταγραφή της κυπριακής νοηματικής γλώσσας Δρ. Χρυσόστομος Παπασπύρου, Λεμεσός,
Λεξικολογία-Λεξικογραφία
Όλες οι παρατηρήσεις για κάποιο άτομο περιλαμβάνουν και θετικά και αρνητικά σημεία. Σχολιάστε τη συμπεριφορά του ατόμου, όχι την εντύπωσή σας για το άτομο.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ: ΓΙΩΡΓΟΣ ΞΑΝΘΑΚΗΣ
Αρχές Αποτελεσματικής Επικοινωνίας
Εκπαίδευση σταδιοδρομίας στο ελληνικό δημοτικό σχολείο
Ταξίδι στον κόσμο της Γλώσσας Β’ Δημοτικού
Η ΓΛΩΣΣΑ ΩΣ ΜΕΣΟ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ
Η διδασκαλία ως διαδικασία διαμόρφωσης εγγράμματων ταυτοτήτων Ειδικό Μέρος Ενότητα Ι, 2.4.
Γλωσσική πολυμορφία και γλωσσική διδασκαλία στο Δημοτικό Σχολείο
Μάθημα 6: Γλώσσα και περιεχόμενο Διδάσκουσα: Βασιλάκη Ευγενία ΠΤΔΕ, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.
ΚΟΙΝΩΝΙΟΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑ Μάθημα 1ο Επιστημολογία της κοινωνιογλωσσολογίας Διδάσκων: Γιώργος Ανδρουλάκης ΠΤΔΕ, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.
ΚΟΙΝΩΝΙΟΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑ 7 η Θεματική ενότητα Κοινωνιογλωσσολογία και σχολείο Διδάσκων: Γιώργος Ανδρουλάκης ΠΤΔΕ, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας 1.
ΕΚΦΡΑΣΗ ΕΚΘΕΣΗ, Τεύχος Α΄
Θεματικές επικεφαλίδες
ΚΟΙΝΩΝΙΟΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑ 4η Θεματική ενότητα Γλώσσα, ταυτότητα και εξουσία Διδάσκων: Γιώργος Ανδρουλάκης ΠΤΔΕ, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.
Η έννοια της ποικιλίας στην ανθρώπινη γλώσσα
Ο μύθος της ομοιογένειας
Στόχοι διδασκαλίας λεξιλογίου  Αύξηση του αριθμού των λέξεων  Συνειδητοποίηση της δομής του λεξιλογίου: έτσι οι οι μαθητές θα ομαδοποιήσουν το ήδη γνωστό.
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ Μάριος Κουκουνάρας - Λιάγκης Λέκτορας Διδακτικής των Θρησκευτικών Μάθημα 6 Το εκπαιδευτικό έργο και οι γενικές όψεις και συνθήκες της εκπαίδευσης.
Εισαγωγή στη Θεωρητική Γλωσσολογία A’ εξάμηνο ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΟ, Ακαδ. Έτος Μαρία Ιακώβου, Τομέας Γλωσσολογίας γρφ. 830 (Tε, )
Λεξικολογία Ενότητα 6: Εννοιακές σχέσεις (υπωνυμία, μερωνυμία, συνωνυμία) Γιώργος Ι. Ξυδόπουλος Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών Τμήμα Φιλολογίας.
Λεξικολογία Ενότητα 7: Εννοιακές σχέσεις (αντίθεση, πολυσημία) Γιώργος Ι. Ξυδόπουλος Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών Τμήμα Φιλολογίας.
ΚΟΙΝΩΝΙΟΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑ 5 η Θεματική ενότητα Διγλωσσία, πολυγλωσσία, επαφή γλωσσών Διδάσκων: Γιώργος Ανδρουλάκης ΠΤΔΕ, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας 1.
Δεκαπενθήμερο Ενημέρωσης για την Πρόσβαση στην Εκπαίδευση, Οκτωβρίου 2015 «Προσβάσιμο Εκπαιδευτικό και Εποπτικό Υλικό για Κωφούς και Βαρήκοους Μαθητές»
Λεξικολογία Ενότητα 1: Εισαγωγικές έννοιες Γιώργος Ι. Ξυδόπουλος Σχολή Ανθρωπιστικών και Kοινωνικών Eπιστημών Τμήμα Φιλολογίας.
Τυπολογία Εισαγωγή. Τι είναι η Τυπολογία ; Σημαντικός – ίσως ο πιο σημαντικός (;) – κλάδος της Γλωσσολογίας Προσπαθεί έμμεσα να απαντήσει στο βασικό ερώτημα.
ΤΡΙΤΟ ΜΑΘΗΜΑ Πότε θεωρείτε ένα άτομο δίγλωσσο; Ποια κριτήρια λαμβάνονται υπόψη όταν θέλουμε να προσδιορίσουμε τον ορισμό της διγλωσσίας; ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΑ Ποια.
«Οι Αρχές της διαφοροποιημένης παιδαγωγικής
Δυϊκότητα/ διπλή άρθρωση Μεταθετότητα Απειρία Δημιουργικότητα
7. Λόγος – Γλώσσα – Ομιλία Επίπεδα γλωσσικής ανάλυσης Φωνητική
ΚΟΙΝΩΝΙΟΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑ 2η Θεματική ενότητα Μεθοδολογία της κοινωνιογλωσσολογίας Διδάσκων: Γιώργος Ανδρουλάκης ΠΤΔΕ, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.
ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ Στο προηγούμενο μάθημα είχαμε μιλήσει για το παιχνίδι, τον ορισμό του, τη σημασία του, τα είδη του παιχνιδιού κατά τον Piaget , και το.
Παραγωγή γραπτού λόγου στο Λύκειο
Προσεγγίσεις επεξεργασίας πληροφοριών Οι βασικές διεργασίες: Κωδικοποίηση, αποθήκευση, ανάσυρση.
Σημασιολογία.
«Λεκτική και μη λεκτική επικοινωνία!»
Σύγχρονες Τάσεις Συμβουλευτικής
ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ, WEB2.0 KAI WEB X Από τον WEB 1.0 στον WEB X.0
Μάριος Κουκουνάρας-Λιάγκης Μάθημα 6
Ανθρώπινη γλώσσα και συστήματα επικοινωνίας ζώων
Το πρόβλημα της μέτρησης Μέτρηση είναι η ένταξη αριθμών σε αντικείμενα σύμφωνα με oρισμένους κανόνες και υπό την βασική προϋπόθεση ότι υπάρχει ακριβής.
Εισαγωγή στη Γλωσσολογία
Η λογική της συγκριτικής ανάλυσης
ΕΙΝΑΙ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΜΟΥ!!! Είναι δικαίωμά μου;
TA ΦΩΝΗΕΝΤΑ ΤΗΣ ΚΝΕ Χαρακτηριστικά φωνηέντων:
Τι είναι η σχολική γραμματική;
ΨΥΧΟΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΤΟΥ ΑΝΑΔΥΟΜΕΝΟΥ ΓΡΑΠΤΟΥ ΛΟΓΟΥ
ΠEΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ:
Το κείμενο Ορισμός Το κείμενο αποτελεί μια γλωσσική ενότητα που έχει καθορισμένα όρια, εσωτερική συνοχή και φέρνει τόσο στοιχεία από τις προθέσεις του/της.
Τι σημαίνει «γνωρίζω μια γλώσσα»;;;
Θέματα Γλωσσολογίας (α)
Σταυρούλα Σαμαρτζή και Σμαράγδα Καζή Τμήμα Ψυχολογίας
Μοντέλα διδασκαλίας της γλώσσας Σχετίζονται με εκάστοτε θεώρηση και αντίληψη για γλώσσα και παιδαγωγικές και διδακτικές τάσεις που επικρατούν. Η διδακτική.
έκθεση – έκφραση α΄ λυκείου
Τμηματοποίηση – Τοποθέτηση - Στόχευση Δρ. Μάλαμα Ελεονώρα Ιουλία
ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΙΣΧΥΟΝΤΩΝ Α.Π. ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΜΕ ΤΟ ΝΕΟ Α.Π.
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Σημασιολογία Σχέση ανάμεσα σε σημαινόμενο και αντικείμενο αναφοράς Σχέση ανάμεσα σε σημαινόμενα στον παραδειγματικό και συνταγματικό άξονα Σχέση ανάμεσα στα στοιχεία των σημαινομένων

H διπλή άρθρωση του περιεχομένου Σημασιολογικές μονάδες β’ άρθρωσης, τα σημασιολογικά χαρακτηριστικά συνδυάζονται για να συγκροτήσουν τις μικρότερες μονάδες α’ άρθρωσης, τα σημήματα (π.χ. αγελάδα, γυναίκα, άντρας) Υπάρχουν ελάχιστα σημασιολογικά χαρακτηριστικά με τα οποία μπορούμε να περιγράψουμε τη σημασία των όλων των λέξεων

Η μορφή του περιεχομένου Παρόλο που το οπτικό φάσμα (η κλίμακα των χρωμάτων) είναι κοινό για όλους τους ανθρώπους, κάθε γλώσσα το δομεί διαφορετικά Γλωσσική σχετικότητα (Sapir & Whorf): η γλώσσα που μιλάει ένα άτομο επηρεάζει τους αντιληπτικούς και γνωστικούς μηχανισμούς Βerlin & Kay

Είδη σημασίας Αναφορική λειτουργία: περιγραφική σημασία (οι φοιτητές α’ έτους) Εκφραστική λειτουργία: εκφραστική σημασία (τα πρωτοετάκια) Φατική λειτουργία: κοινωνική σημασία (οι φοιτηταί α’ έτους) Λεξική σημασία Προτασιακή σημασία Εκφωνηματική σημασία

Λεξική σημασία Πολυσημία: 1 σημαίνον – πολλά σημαινόμενα (τραπεζαρία) Συνωνυμία: 1 σημαινόμενο – 2 ή περισσότερα σημαίνοντα (πλοίο-καράβι)

Πολυσημία / Ομωνυμία Πολύσημη είναι η λεξική μονάδα που έχει πολλές σημασίες, π.χ. καθαρός Δύο γλωσσικά σημεία είναι ομώνυμα όταν έχουν το ίδιο σημαίνον αλλά διαφορετικά σημαινόμενα, π.χ. σύσταση, ρόκα, βάζω / βάζο.

Υπωνυμία-Υπερωνυμία Συμπληρωματικότητα: η άρνηση του ενός συνεπάγεται τη δήλωση του άλλου Αντωνυμία: διαβάθμιση Αντιστροφή: ρητή σύνδεση 2 ή περισσότερων λεξημάτων

Έννοια και αναφορά Η αναφορά παραπέμπει στην εξωγλωσσική πραγματικότητα, σε κάποιο αντικείμενο αναφοράς Η έννοια ενός λεξήματος είναι το σύνολο των παραδειγματικών και συνταγματικών σχέσεων που συνάπτει το λέξημα αυτό με όλα τα άλλα λεξήματα της γλώσσας

Σημασιολογικές σχέσεις μεταξύ των προτάσεων Συνωνυμία > ισοδυναμία (ο Γιάννης είναι εργένης/άγαμος) Υπωνυμία> συνεπαγωγή: έχω μια πορτοκαλία/εσπεριδοειδές στο μπαλκόνι μου)

Μεταφορά Σχήμα λόγου που βασίζεται στην ομοιότητα, την αναλογία. Προκύπτει από το συνδυασμό δύο λεξικών μονάδων εκ των οποίων η μια έχει κυριολεκτική και η άλλη μεταφορική σημασία. Γόβα στιλέτο, πόλεμος αστραπή

Μετωνυμία Χρησιμοποιούμε μια έννοια για να αναφερθούμε σε μια άλλη με την οποία συνδέεται με κάποιο τρόπο (π.χ. το μέρος αντί του όλου) : Το 3 ζήτησε το λογαριασμό, Τα Drambuie περιμένουν το λογαριασμό, Εχω έναν Πικάσο

Οι μεταφορές στην καθημερινή ζωή Ολόκληρο το σύστημα αντίληψής μας βασίζεται σε μεταφορές οι οποίες δομούν τον τρόπο αντίληψής μας. Οι μεταφορές μας επιτρέπουν να αντιληφθούμε κάτι με όρους κάτι διαφορετικού : Η συζήτηση ισοδυναμεί με πόλεμο Ο χρόνος είναι χρήμα (χάνω το χρόνο μου, κερδίζω χρόνο,πώς επενδύεις / ξοδεύεις / χάνεις το χρόνο σου ;)

Οι μεταφορές στην καθημερινή ζωή Το καλό είναι ψηλά / η λύπη είναι χαμηλά (πετάω στους επτά ουρανούς, ανεβαίνει το ηθικό μου, είμαι πεσμένος, έπιασα πάτο, πέφτω σε κρίση) ο έρωτας είναι πόλεμος (κατακτώ, κερδίζω, ανυποχώρητος, πολιορκώ)

Μετωνυμία Το μέρος αντί του όλου Ο δημιουργός αντί για το δημιούργημα Το χρησιμοποιούμενο αντικείμενο αντί για το χρήστη (το σαξόφωνο έχει γρίπη) Ο τόπος αντί για το θεσμό (Ο Λευκός Οίκος τηρεί σιγή ιχθύος)

Κοινωνιογλωσσολογία Αντικείμενο : η γλωσσική δομή συμπεριλαμβάνει την κανονική διαφοροποίηση ομιλητών και ύφους με τη βοήθεια κανόνων που διέπουν την ποικιλότητα. Η Κοινωνιογλωσσολογία μελετά τη γλωσσική ποικιλότητα και τις γλωσσικές ποικιλίες

Διαστάσεις ποικιλότητας Χρόνος : η γλωσσική αλλαγή στον πραγματικό χρόνο είναι απόρροια της συγχρονικής διαφοροποίησης σε μια κοινότητα (ιστορική γλωσσολογία) Χώρος : (διαλεκτολογία) Κωδικοποίηση : πρότυπη γλώσσα / Επαφή με άλλες γλώσσες : διπλογλωσσία / διγλωσσία

Διαστάσεις ποικιλότητας Κοινωνική δομή και κοινωνική διαστρωμάτωση : κοινωνική διαλεκτολογία (Labov). Λαμβάνονται υπόψην παράγοντες όπως επάγγελμα, μόρφωση, εθνικότητα, φύλο, ηλικία (κοινωνιόλεκτοι). Περιστάσεις επικοινωνίας : υφολογική ποικιλία και επίπεδα ύφους

Γλώσσα και φύλο Σεξισμός στη Γλώσσα (παροιμίες, βρισιές) Ερωτήσεις Διακοπές-Κυριαρχία Λεξιλόγιο Εντολές Βεβαιότητα στην έκφραση και διατύπωση Θέμα συζήτησης-κουτσομπολιό-φλυαρία Ευγένεια

Γλώσσα και κοινωνική ανισότητα Γλωσσικός ρατσισμός Περιορισμένος / Διευρυμένος κώδικας (Bernstein) Θεωρία της διαφοράς (Labov)