ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ: ΛΟΥΙΖΑ ΓΕΩΡΓΙΟΥ-ΣΤΕΦΑΝΙΔΟΥ Ημερομηνία υποβολής: 29/05/2003 Κλέφτες και αρματολοί ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ: ΛΟΥΙΖΑ ΓΕΩΡΓΙΟΥ-ΣΤΕΦΑΝΙΔΟΥ Ειδικότητα:Δασκάλα Κωδικός ομάδας: ΔΛΕΥ0028 Ημερομηνία υποβολής: 29/05/2003
Περιεχόμενα: Εισαγωγή. Κλέφτες και αρματολοί. Ο λαός θαύμαζε τους κλέφτες. Οργάνωση των ομάδων των κλεφτών. Κλεφτοπόλεμος. «Μαύρη ζωή που κάνουμε …». Θεόδωρος Κολοκοτρώνης. Αθανάσιος Διάκος. Επίλογος.
Εισαγωγή Τον καιρό της τουρκοκρατίας πολλοί Έλληνες , που δεν άντεχαν τις συνθήκες δουλείας , ανέβηκαν στα βουνά και έγιναν κλέφτες. Δεν άντεχαν τη σκλαβιά ,τους αβάσταχτους φόρους και τις εξευτελιστικές ταπεινώσεις.. Ανέβηκαν λοιπόν στα βουνά για να ζήσουν ελεύθεροι και έπαιρναν εκδίκηση κλέβοντας τους Τούρκους και τους πλούσιους Έλληνες που συνεργάζονταν με αυτούς. Ο λαός θαύμαζε τα κατορθώματά τους και τα έκανε τραγούδι, εξυμνώντας τη γενναιότητά τους και την ετοιμότητά τους για θυσία .
Κλέφτες και αρματολοί Οι κλέφτες ήταν περήφανοι Έλληνες που δεν μπορούσαν να δεχτούν τη σκλαβιά και κατέφευγαν στα πιο δυσπρόσιτα μέρη της χώρας για να ζήσουν ελεύθεροι. Ανέβαιναν λοιπόν στα βουνά σαν ληστές. Οι αρματολοί ήταν ειδικά τμήματα που έφτιαξαν οι Τούρκοι για να προστατεύσουν την ύπαιθρο από τους κλέφτες. Επειδή μερικοί κλέφτες ήταν άπιαστοι το Οθωμανικό κράτος έδινε σε αυτούς τα αρματολίκια . Πολλοί όμως από αυτούς αποκτούσαν ιδιαίτερη δύναμη και βοηθούσαν τους ραγιάδες . Τότε ο Σουλτάνος τους έδιωχνε και αυτοί ξανανέβαιναν στα βουνά ως κλέφτες. Συχνά κλέφτες και αρματολοί συνεργάζονταν με αποτέλεσμα σιγά , κλέφτης και αρματολός να σημαίνουν το ίδιο πράγμα.
O Λαός θαύμαζε τους κλέφτες Ο λαός θαύμαζε τους κλέφτες και τους θεωρούσε ήρωες για τη λεβεντιά τους , το θάρρος, την παλικαριά τους και το ελεύθερο φρόνημά τους. Έχοντας ως ορμητήριο τα βουνά εκδικούνταν πιεστικά όργανα του κράτους και γαιοκτήμονες , συλλάμβαναν ευκατάστατους για να πάρουν λύτρα , λήστευαν εμπόρους σε στενά περάσματα και λεηλατούσαν τους Τούρκους. Έτσι εμφανίζονταν ως εκδικητές των ισχυρών και προστάτες των αδυνάτων , δίνοντας θάρρος στο λαό , ελπίδα και πόθο για λευτεριά.
Οργάνωση ομάδων των κλεφτών Κάθε ομάδα κλεφτών είχε το δικό της μπαϊράκι , το δικό της καπετάνιο που από αυτόν έπαιρνε το όνομά της. Είχε επίσης δικό της πρωτοπαλίκαρο και ψυχογιούς. ‘Άλλαζαν συχνά λημέρι . Τις νύχτες φύλαγαν καραούλια . Ο κλεφτοπόλεμος γινόταν με αιφνιδιαστικές επιθέσεις. Έστηναν ενέδρες , έκαιγαν και έκλεβαν. Ο κλεφτοπόλεμος ήταν ο μόνος τρόπος πολέμου με τον εχθρό.
Οργάνωση ομάδων
"Μαύρη ζωή που κάνουμε..." Οι συνθήκες ζωής των κλεφτών ήταν πολύ δύσκολες. Περνούσαν πολλές κακουχίες και στερήσεις. Ζούσαν σε δυσκολοπάτητα μέρη, ψηλά στα βουνά και δεν τρέφονταν σωστά. Κοιμόνταν κάτω στις πέτρες μέσα στο κρύο. Είχαν επίσης κάποιες αυστηρές συνήθειες. Όταν κάποιος έσφαλλε του έκοβαν τα μαλλιά και του αφαιρούσαν τα όπλα. Σέβονταν τις γυναίκες .Αν κάποιος πληγωνόταν σοβαρά στη μάχη του έκοβαν το κεφάλι γιατί ήταν ατίμωση να πέσει στα χέρια του εχθρού. Στις χαρές γλεντούσαν και χόρευαν , έκαναν αθλήματα και φρόντιζαν τα άρματά τους.
ΚΛΕΦΤΟΠΟΛΕΜΟΣ Ο κλεφτοπόλεμος ήταν άτακτη επαναστατική τακτική πολέμου που χρησιμοποιούσαν οι κλέφτες. Ήταν το σπουδαιότερο μέσο αντίστασης κατά του κατακτητή. Τα κυριότερα στοιχεία του κλεφτοπόλεμου ήταν οι αιφνιδιαστικές επιθέσεις και τα σαμποτάζ. Με τον κλεφτοπόλεμο αποδιοργάνωναν και πετύχαιναν τη φθορά στον τουρκικό στρατό αφού κατέστρεφαν τις εγκαταστάσεις των Τούρκων και σκότωναν όσους πιο πολλούς μπορούσαν κάθε φορά.. Η τακτική του κλεφτοπολέμου εφαρμόζεται μέχρι σήμερα και ονομάζεται ανταρτοπόλεμος.
"Ο γέρος του Μοριά" Γεννήθηκε το 1770 στη Μεσσηνία .Ονομάστηκε «γέρος του Μοριά» γιατί ήταν ο φόβος και ο τρόμος για τους Τούρκους της Πελοποννήσου. Σε ηλικία 17 χρονών έγινε οπλαρχηγός . Το 1818 μυήθηκε στη Φιλική Εταιρεία Το 1821 έφτασε στη Μάνη και αφού κατάρτισε πολεμικό σώμα κατέλαβε την Καλαμάτα. Η ελληνική κυβέρνηση τον διόρισε αρχιστράτηγο. Η συμβολή του Κολοκοτρώνη υπήρξε από τις πιο αποφασιστικές για την έκβαση του αγώνα. Δυστυχώς μετά την ενθρόνιση του Όθωνα κατηγορήθηκε για ανατρεπτική δράση , δικάστηκε και καταδικάστηκε σε θάνατο. Η λαϊκή αγανάκτηση όμως δεν επέτρεψε την βασιλεία να εκτελέσει την ποινή. Αργότερα ο Όθωνας τον διόρισε μέλος του συμβουλίου επικρατείας . Γεμάτος τιμές και αξιώματα εγκαταστάθηκε στην Αθήνα όπου έζησε, μέχρι το τέλος της ζωής του το1843, ως σύμβολο του Αγώνα και προσωποποίηση της τόλμης , της γενναιότητας και της ευφυΐας.
Αθανάσιος Διάκος Γεννήθηκε στη Μουσουνίτσα το 1788. Παιδί ακόμα μπήκε σε μοναστήρι όπου έμαθε τα πρώτα του γράμματα. Σε ηλικία 20 ετών πήρε τα όπλα εναντίων των Τούρκων .Το 1818 έγινε το πρώτο πρωτοπαλίκαρο του Ανδρούτσου. Μυήθηκε στη Φιλική Εταιρεία και δημιούργησε δικό του στρατό . Στη μάχη της Αλαμάνας αντιμετώπισε το στρατό του Ομέρ Βρυώνη με μόνο 1500 παλικάρια. Πολέμησε ηρωικά αλλά συνελήφθη από τους Τούρκους. Ο Διάκος Αντιμετώπισε το μαρτυρικό του θάνατο με θάρρος. Μόνο ένα παράπονο βγήκε από τα χείλη του προβλέποντας την ανάσταση του Γένους: « Για δες καιρό που διάλεξε ο χάρος να με πάρει τώρα που ανθίζουν τα κλαδιά και βγάζει η γης χορτάρι»
Επίλογος Οι Κλέφτες με τη δράση τους βοήθησαν πολύ τους Έλληνες στο να καλλιεργηθεί το πατρικό συναίσθημα και ο πόθος για λευτεριά. Ο Μακρυγιάννης με την φράση του «Οι Κλέφτες ήταν η μαγιά της λευτεριάς» δικαιώνεται γιατί οι Κλέφτες ήταν εκείνοι που έδιναν θάρρος, δύναμη και κουράγιο στο λαό για να αρχίσουν και να συνεχίσουν την επανάσταση μέχρι την απελευθέρωση της Ελλάδας. Όπως η μαγιά φουσκώνει το ψωμί , έτσι οι κλέφτες με το παράδειγμά τους φούσκωσαν το εθνικό συναίσθημα του λαού για ξεσηκωμό. Βγαίνοντας στα βουνά και αψηφώντας το θάνατο και τις κακουχίες αποτέλεσαν για τον ελληνικό λαό σύμβολο που τους τραγουδά μέσα από τα δημοτικά τραγούδια μέχρι τις μέρες μας. Eπιστροφή στα περιεχόμενα