Θεμελίωση της πρακτικής φυσικοθεραπείας Εβδομάδα 3η 23/10/2013 – ΜΥΕΣ, ΟΣΤΑ, ΑΡΘΡΩΣΕΙΣ Εργαστήριο: Φυσιολογική κίνηση Αναστάσιος Γ. Χόρτης MSc, Cert. Ed. Τμήμα Ανθρωπιστικών Επιστημών/Επιστημών Υγείας Independent Science & Technology (IST) College 2013-2014
ΚΑΝΟΝΕΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ ΓΙΑ ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ Όλοι οι μαθητές θα πρέπει να είναι έτοιμοι να ξεκινήσουν στην ώρα που πρέπει Οι σάκοι πρέπει να αφήνονται σε ένα καθιερωμένο σημείο μακριά από το περιβάλλον εργασίας Εάν αργήσετε σε ένα μάθημα, δεν θα γίνεστε δεκτοί στην τάξη, ενώ η συνεχής αργοπορία θα αντιμετωπιστεί κατάλληλα Απαγορεύεται να μασάτε τσίχλα ή να τρώτε φαγητό κατά την διάρκεια του μαθήματος Μόνο υγρά σε μπουκάλι επιτρέπονται Όλα τα κινητά και άλλες συσκευές πρέπει να είναι κλειστά Η προσωπική υγιεινή και καθαριότητα είναι σημαντικές στον έλεγχο λοιμώξεων/μολύνσεων. Αυτό περιλαμβάνει τακτικό πλύσιμο των χεριών
ΚΑΝΟΝΕΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ ΓΙΑ ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ (συνέχεια) Η εφαρμογή χαρτιού κάλυψης και καθαρισμού επιφανειών που έρχονται σε επαφή με το δέρμα καθώς και το πλύσιμο του εξοπλισμού είναι απαραίτητη μεταξύ των χρηστών Οι εργαστηριακές εγκαταστάσεις και ο εξοπλισμός θα πρέπει να αφήνονται σε τάξη μετά την χρήση
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ Στο τέλος του μαθήματος και με ανεξάρτητη μελέτη θα πρέπει να μπορείτε να: Αναγνωρίσετε τους ανατομικούς και φυσιολογικούς παράγοντες που συμβάλλουν στη φυσιολογική κίνηση Σκιαγραφήσετε πως αυτά τα συστήματα συνεργάζονται για την παραγωγή ελεγχόμενης και ολοκληρωμένης κίνησης
ΟΛΙΣΤΙΚΗ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΑΝΘΡΩΠΙΝΗΣ ΚΙΝΗΣΗΣ Κίνηση: Η κίνηση είναι αποτέλεσμα ενός υβριδικού λειτουργικού συστήματος που είναι συνδεδεμένο με το περιβάλλον του ανθρώπου και που σε αυτό επιδρούν αισθητικά, νοητικά και κινητικά ερεθίσματα. (Mulder et al., 1996) Ολιστική εικόνα της ανθρώπινης κίνησης
ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ Ερωτήσεις … Ποια είναι μερικά από τα κύρια χαρακτηριστικά της φυσιολογικής κίνησης; Γιατί νομίζετε ότι είναι σημαντικό για έναν φυσικοθεραπευτή να έχει καλή κατανόηση της φυσιολογικής κίνησης;
ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ (συνέχεια) Ορισμός … “Η φυσιολογική κίνηση μπορεί να θεωρηθεί σαν μια δεξιότητα που αποκτάται μέσω της μάθησης (ή ανάπτυξης) για τον σκοπό της επίτευξης της πιο αποδοτικής και οικονομικής κίνησης ή απόδοσης σε έναν συγκεκριμένο έργο και είναι συγκεκριμένη στο κάθε άτομο.” (Edwards, 2002)
ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ (συνέχεια) Χαρακτηριστικά. 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. Εξαρτάται από την αλληλεπίδραση του ατόμου με το έργο και το περιβάλλον στο οποίο βρίσκεται. Στόχο-κατευθυνόμενη / οδηγούμενη από το έργο.
ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ (συνέχεια) Έργο Κινητικότητα Σταθερότητα Χειραγώγηση Περιβάλλον Άτομο Αντίληψη Νόηση Δράση Κίνηση (Shumway-Cook and Woollacott, 2007)
ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ (συνέχεια) Ομαδική άσκηση. Τι χρειαζόμαστε προκειμένου να κινηθούμε φυσιολογικά; Σκεφτείτε γιατί κάθε μια από τις δομές/χαρακτηριστικά που εντοπίζετε είναι απαραίτητη; Πως αυτές οι δομές/χαρακτηριστικά αλληλεπιδρούν για να παράγουν την φυσιολογική κίνηση;
ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ (συνέχεια) Ομαδική άσκηση. Χωριστείτε σε τέσσερις ομάδες: Βάλτε ένα μέλος της ομάδας να περπατήσει ανάμεσα σε δύο οδηγούς στο εργαστήριο Μετρήστε τον αριθμό των βημάτων και τον χρόνο για να ολοκληρωθούν Αξιολογήστε τον τρόπο κίνησης των κάτω άκρων Καταγράψτε τα ευρήματα σας
ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ (συνέχεια) Σε σχέση με την ομαδική άσκηση. Σκεφτείτε πως μπορείτε να τροποποιήσετε τα παρακάτω συστήματα για να επηρεάσετε την φυσιολογική κίνηση: Καρδιοαναπνευστικό σύστημα Νευρικό σύστημα Μυοσκελετικό σύστημα
Ευχαριστώ για την προσοχή σας! ΕΞΑΣΦΑΛΙΣΤΕ ΟΤΙ: Ανατρέξατε στα μαθησιακά αποτελέσματα για αυτό το μάθημα και πραγματοποιήσατε τη σχετική μελέτη που απαιτείται Επισκεφθήκατε τα βιβλία στην βιβλιοθήκη του IST, και μελετήσατε τις ενότητες που σχετίζονται με το σημερινό μάθημα Επισκεφθήκατε άλλες πηγές πληροφοριών (προτεινόμενα βιβλία, ιστοσελίδες και περιοδικά) για να απαντήσετε σε τυχόν ερωτήσεις Είστε ικανοποιημένοι ότι έχουν εκπληρωθεί και ότι έχετε καταλάβει τις έννοιες που εισάγονται και συζητούνται Μην διστάσετε να επικοινωνήσετε μαζί μου ή την κ. Οικονομοπούλου για τυχόν απορίες Ευχαριστώ για την προσοχή σας!