Μαρία Αμπαρτζάκη Πόπη Κασσωτάκη-Ψαρουδάκη

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΣΤΟΝ ΚΡΙΤΙΚΟ ΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟ
Advertisements

ΗΜΕΡΙΔΑ «Λόγος και Αντίλογος για την Επιλογή και Αξιολόγηση των Εκπαιδευτικών : Τάσεις και Προβληματισμοί» Σάββατο, 13 Απριλίου 2013 Ανάπτυξη Μηχανισμών.
ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2012 Δουλεύοντας με Σχέδια Εργασίας – Η μέθοδος Project Γιάννης Ρουσσάκης.
Σχεδιαστικά εργαλεία Διαχείριση σελίδων Βιβλιοθήκες αντικειμένων Διαχείριση αντικειμένων Επιφάνεια ψηφιακής μελάνης Πληκτρολόγιο οθόνης ΟΦΕΛΗ Αναγνώριση.
ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΑΠΟ ΤΗ ΒΟΗΘΟ ΔΙΕΥΘΥΝΤΡΙΑ ΜΑΡΙΑ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ
ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2012 Δουλεύοντας με Σχέδια Εργασίας – Η μέθοδος Project Γιάννης Ρουσσάκης / Μαρία Κουτάτζη.
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΤΠΕ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
ΜΕΙΖΟΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ.  Κ ανένα παιδί απ’ έξω  Ό λα τα παιδιά ενταγμένα στη μαθησιακή διαδικασία εκπαιδευτικός συνδιαμορφωτής του υλικού  Ο.
Η φιλοσοφία του Pro-Skills
ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ
Αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού Έργου στη Δ.Ε.
Εφαρμογές των νέων Τεχνολογιών στη διδασκαλία και μάθηση
ΤΠΕ και γραμματισμός Επιμέλεια παρουσίασης: Νότα Σεφερλή.
Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας «Παίζω, γελάω, περνάω όμορφα»
Σωφρ. Χατζησαββίδης Η διδασκαλία της Πρώτης Γραφής και Ανάγνωσης
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ Ι
ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΑ ΓΙΑ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΤΩΝ ΝΕΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Ενότητα 2.2 Σύγχρονες προσεγγίσεις στη Διδακτική μεθοδολογία
Μοντελοποίηση Έργα Μαθήματα Αξιολόγηση Αναστοχασμός Αναστοχασμός.
Ενότητα Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ.
ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΗΣ ΠΡΑΚΤΙΚΗΣ ΑΣΚΗΣΗΣ
Λειτουργία και Δυναμική της ομάδας
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗΣ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της.
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της Αγωγής,
Σενάριο.
 Εισαγωγή  Χωροταξική κατανομή  Προσωπικό  Μαθησιακές μέθοδοι  Επίλογος.
Το νέο Αναλυτικό Πρόγραμμα του ελληνικού Νηπιαγωγείου
ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Δομιστική προσέγγιση (Ι)
ΔΙΑΦΟΡΟΠΟΙΗΜΕΝΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ
Χωροταξία και διαρρύθμιση της Σχολικής τάξης ως κοινωνικό υποσύστημα
ΨΗΦΙΑΚΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ
Διαρρύθμιση Διδακτικού Χώρου
1 Παρουσίαση της Φιλοσοφίας των Πρακτικών Ασκήσεων στο ΤΕΠΑΕΣ ΠΕΡΣΑ ΦΩΚΙΑΛΗ Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Επιστ. Υπεύθυνη Προγράμματος Πρακτικής Άσκησης ΤΕΠΑΕΣ.
ΒΙΩΜΑΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΓΥΜΝΑΣΙΟ.
 ΕΝΘΟΥΣΙΑΣΜΟ  ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ  ΧΙΟΥΜΟΡ  ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ  ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΩΣ ΞΕΧΩΡΙΣΤΑ ΑΤΟΜΑ  ΔΙΟΡΘΩΜΕΝΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ  ΦΑΝΤΑΣΙΑ  ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ - ΠΡΟΤΥΠΟ.
Ο Διαδραστικός Πίνακας ως διδακτικό εργαλείο Από τη βιβλιογραφία προκύπτουν μια σειρά από οφέλη από τη χρήση του ΔΠ τα οποία αφορούν τον εκπαιδευτικό,
Αναπτύσσοντας, κινητοποιώντας και βελτιώνοντας δεξιότητες: η εφαρμογή μαθησιακού προγράμματος σε ομάδα τμήματος του Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Ηρακλείου.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ ΣΧΟΛΗ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ Τ.Ε.Π.Α.Ε.Σ Μάθημα: Ανάπτυξη Εκπαιδευτικών & Παραγωγικών Δραστηριοτήτων και Πρακτική Άσκηση Τίτλος: Καταγραφή.
Η οργάνωση του χώρου στο συνεργατικό δημοτικό σχολείο
Διδακτική Πληροφορικής
Διαφοροποιημένη διδασκαλία - ένας ορισμός
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ Μάριος Κουκουνάρας - Λιάγκης Λέκτορας Διδακτικής των Θρησκευτικών Μάθημα 6 Το εκπαιδευτικό έργο και οι γενικές όψεις και συνθήκες της εκπαίδευσης.
 Το 1978 τονίζεται ότι ο θεσμός του Επιθεωρητή είναι ξεπερασμένος, καθώς οι δάσκαλοι εκφράζουν την απαγοήτευσή τους απέναντι στο πρόσωπο του Επιθεωρητή,
«Οι Αρχές της διαφοροποιημένης παιδαγωγικής
Παραδοτέο έργο : Προσαρμογή υλικού για τη διδασκαλία, εκμάθηση, πιστοποίηση της ελληνικής σε άτομα με αναπηρίες Η διδασκαλία, εκμάθηση, πιστοποίηση της.
Εκπαιδευτικές τεχνικές Π.Απόστολος. Προσχολική ηλικία Της Εύας της αρέσουν οι δραστηριότητες του νηπιαγωγείου αλλά καμιά φορά κολλάει στην αγαπημένη της.
Εύη Μακρή-Μπότσαρη Καθηγήτρια Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας
Παναγιώτης Γ. Μουσταΐρας Δρ Κοινωνιολογίας της εκπαίδευσης
Μάθημα: Ιστορία και πολιτισμός Ιστορία και πολιτισμός στην εκπαίδευση Etta R. Hollins Κεφάλαιο 8: Μετασχηματισμός της επαγγελματικής πρακτικής Διδάσκον:Α.Ανδρέου.
Σακελλαρίου Μαρία, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Πανεπιστημίου Ιωαννίνων
Τι είναι/ περιλαμβάνει ένα περιβάλλον μάθησης;
Ορισμός στρατηγικής διδασκαλίας
Παραδείγματα εκπαιδευτικών ερευνών δράσης
Προσχολική Παιδαγωγική
Ο ΔΙΑΚΡΙΤΟΣ ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ
Βιωματική Δράση Α΄Τάξης 2ου Γυμνασίου Πεύκης
Μάριος Κουκουνάρας-Λιάγκης Μάθημα 6
Φάκελος Αξιολόγησης για Νηπιαγωγείο
Ψηφιακό Παιγνίδι στην προσχολική ηλικία
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ Θέματα κοινωνικής γλωσσολογίας
Εναλλακτικές εφαρμογές αξιολόγησης
κοινωνική ανάπτυξη των μαθητών
Μαρία Ζερβού Σύμβουλος Προσχολικής Αγωγής Ν.Κέρκυρας
Διδάσκοντας ομάδες ενηλίκων Ο ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗ.
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ Ι
Αποτελεσματικός εκπαιδευτικός και αποτελεσματική διδασκαλία
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ Ι
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
Παραπρόγραμμα / Λανθάνον ή κρυφό ΑΠ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Μαρία Αμπαρτζάκη Πόπη Κασσωτάκη-Ψαρουδάκη Τα κείμενα και ο χώρος: Η οργάνωση και η χρήση τους στο περιβάλλον του νηπιαγωγείου. Νοέμβριος, 2012

Popi Kassotaki-Psaroudaki Ένα εξ αποστάσεως επιμορφωτικό-ερευνητικό πρόγραμμα επαγγελματικής ανάπτυξης Α distance learning course for professional development 2012-2014   Τίτλος: H Διδακτική Προσέγγιση των Πληροφοριακών Kειμένων στην Προσχολική Εκπαίδευση Title: An Instructional Approach of Informational Texts in Preschool Education Research Team Popi Kassotaki-Psaroudaki Maria Ampartzaki Nikolaos Dovros http://healtheducation.edc.uoc.gr/segl  

Οι βασικές διαστάσεις του μαθησιακού περιβάλλοντος στο νηπιαγωγείο Η οργάνωση του φυσικού περιβάλλοντος της τάξης. Έπιπλα, ρύθμιση της κίνησης της τάξης, ώστε να υπάρχει δυνατότητα λειτουργίας ολομέλειας – μικρών ομάδων – ατομικής εργασίας, με στόχο να διευκολύνεται η συγκέντρωση προσοχής όσο το δυνατόν περισσότερο χρονικό διάστημα.

Η οργάνωση του φυσικού περιβάλλοντος της τάξης: δείχνει τους τρόπους με τους οποίους γίνονται οι μετακινήσεις, η επικοινωνία και η εργασία μέσα στο συγκεκριμένο χώρο καθώς και την ιεραρχία μεταξύ των ανθρώπων (π.χ. η/ο νηπιαγωγός έχει γραφείο, ή/και έδρα μέσα στην τάξη, η δουλειά της/του ξεχωρίζει από αυτήν των παιδιών).

Η αισθητική επίσης του χώρου μας δίνει πληροφορίες σχετικά με τις κυρίαρχες αξίες στο πλαίσιο του νηπιαγωγείου. Αυτό ίσως το καταλαβαίνουμε καλύτερα γιατί νοιαζόμαστε πάρα πολύ για την αισθητική του ίδιου μας του σπιτιού.

Η αισθητική του χώρου συνέχεια….. Είναι λοιπόν οι τοίχοι του σπιτιού μας βαρυφορτωμένοι; Περιέχουν πράγματα που διασπούν την προσοχή μας; Περιέχουν πράγματα που ουσιαστικά δε χρειάζονται; Τα αντικείμενα πώς είναι; Μαζεύονται ακατάστατα στις γωνιές του σπιτιού;

Οι βασικές διαστάσεις του μαθησιακού περιβάλλοντος στο νηπιαγωγείο 2. Η οργάνωση του περιεχομένου της τάξης (υλικά-μέσα). Η ποσότητα, η ποικιλία και η έκθεση των περιεχομένων επηρεάζουν τη συμπεριφορά των παιδιών, (π.χ. μια ζυγαριά, ζύγια, διάφορα αντικείμενα για ζύγισμα, χαρτί και μολύβι, ενθαρρύνουν τα παιδιά να ζυγίζουν τα αντικείμενα και καταγράφουν τα ευρήματά τους).

3. Οι ευκαιρίες για επιλογές που έχουν τα παιδιά. Οι βασικές διαστάσεις του μαθησιακού περιβάλλοντος στο νηπιαγωγείο συνέχεια…… 3. Οι ευκαιρίες για επιλογές που έχουν τα παιδιά. Είναι σημαντικό να εκφράζουν τις προτιμήσεις τους τα παιδιά, να μπορούν να διαπραγματευτούν την οργάνωση και το περιεχόμενο του φυσικού τους περιβάλλοντος.

3. Οι ευκαιρίες για επιλογές που έχουν τα παιδιά. Οι βασικές διαστάσεις του μαθησιακού περιβάλλοντος στο νηπιαγωγείο συνέχεια…… 3. Οι ευκαιρίες για επιλογές που έχουν τα παιδιά. Συμμετέχουν ενεργά στη μαθησιακή διαδικασία όταν τους δίνεται χρόνος για να επιλέξουν με δική τους πρωτοβουλία: πού θα εργαστούν, τι υλικά θα χρησιμοποιήσουν, με ποιους θα εργαστούν. Έπειτα, στην ολομέλεια θα έχουν την ευκαιρία να μοιραστούν με τα υπόλοιπα παιδιά τη δουλειά τους.

Στο καθημερινό πρόγραμμα πρέπει να γίνεται πρόβλεψη για όλα αυτά. Οι βασικές διαστάσεις του μαθησιακού περιβάλλοντος στο νηπιαγωγείο συνέχεια…… 3. Οι ευκαιρίες για επιλογές που έχουν τα παιδιά. Στο καθημερινό πρόγραμμα πρέπει να γίνεται πρόβλεψη για όλα αυτά.

4. Οι στρατηγικές διαχείρισης της τάξης Οι βασικές διαστάσεις του μαθησιακού περιβάλλοντος στο νηπιαγωγείο συνέχεια…… 4. Οι στρατηγικές διαχείρισης της τάξης Πρέπει συνειδητά και σκόπιμα οι εκπαιδευτικοί να συμβάλλουν στη διαπραγμάτευση και την εφαρμογή των ορίων, των συμβάσεων και ρουτινών της λειτουργίας της τάξης και της χρήσης των υλικών. Να γίνει ξεκάθαρο στα παιδιά τι επιτρέπεται σε κάθε περίπτωση και τι δεν επιτρέπεται να κάνουν.

4. Οι στρατηγικές διαχείρισης της τάξης Οι βασικές διαστάσεις του μαθησιακού περιβάλλοντος στο νηπιαγωγείο συνέχεια…… 4. Οι στρατηγικές διαχείρισης της τάξης Αν έχω μόνο ένα καβαλέτο, πρέπει να υπάρξουν κανόνες ώστε όλοι να έχουν την ευκαιρία να το χρησιμοποιήσουν. Τα παιδιά μαθαίνουν να αποδέχονται αυτούς τους κανόνες, να περιμένουν τη σειρά τους, να αποδέχονται και να χρησιμοποιούν τα χρονικά όρια της χρήσης του συγκεκριμένου αντικειμένου.

Οι βασικές διαστάσεις του μαθησιακού περιβάλλοντος στο νηπιαγωγείο συνέχεια…… Αντανακλούν αξίες και πρότυπα συμπεριφοράς (π.χ. έναν δημοκρατικό τρόπο χρήσης του καβαλέτου, μαθαίνουμε να περιμένουμε ευγενικά τη σειρά μας). Μεταδίδουν πληροφορίες για τον προβλεπόμενο τρόπο ζωής σε ένα συγκεκριμένο κοινωνικό περιβάλλον (π.χ. στο νηπιαγωγείο επιτρέπεται να παιδιά να γίνονται δημιουργικά, να χρησιμοποιούν τις τέμπερες, να χρησιμοποιούν εξειδικευμένο εξοπλισμό όπως το καβαλέτο)

4. Οι στρατηγικές διαχείρισης της τάξης Να θυμάστε πάντα ότι: Οι βασικές διαστάσεις του μαθησιακού περιβάλλοντος στο νηπιαγωγείο συνέχεια…… 4. Οι στρατηγικές διαχείρισης της τάξης Να θυμάστε πάντα ότι: Οι αποτελεσματικοί δάσκαλοι : Διαχειρίζονται την τάξη τους Οι αναποτελεσματικοί : Επιβάλλουν την πειθαρχία

5. Οι προσεγγίσεις της ενσωμάτωσης του προγράμματος Οι βασικές διαστάσεις του μαθησιακού περιβάλλοντος στο νηπιαγωγείο συνέχεια…… 5. Οι προσεγγίσεις της ενσωμάτωσης του προγράμματος (Curriculum integration) Οι αποτελεσματικοί δάσκαλοι οργανώνουν τα θέματα και τα μαθησιακά κέντρα έτσι, ώστε να προσφέρουν στα παιδιά εμπειρίες γνήσιας ζωής, όπου η γλώσσα και ο γραμματισμός χρησιμοποιείται σε όλο το εύρος του προγράμματος.

τη χρησιμοποίησή του, και Καταλήγοντας, υπάρχουν τρία βασικά ζητήματα που πρέπει να λάβουμε υπόψη σε σχέση με το χώρο: την οργάνωση, τη χρησιμοποίησή του, και τις πρακτικές (τα είδη συμπεριφοράς) που αναπτύσσονται μέσα σε αυτόν από όσους τον μοιράζονται (εκπαιδευτικούς-παιδιά). Όλα αυτά μας οδηγούν πέρα από το χώρο και συνιστούν την έννοια του μαθησιακού περιβάλλοντος

Πού είναι τοποθετημένα συνήθως τα κείμενα; Αλλάζει συνήθως η θέση τους; Πότε; Σύμφωνα με ποια κριτήρια; Ποιος αποφασίζει πότε αλλάζει η θέση τους;

Ανάλογες σκέψεις μπορούμε να κάνομε και για τις γωνιές Αλλάζει συνήθως το περιεχόμενό τους; Πότε; Σύμφωνα με ποια κριτήρια; Ποιος αποφασίζει πότε αλλάζει η θέση τους;

Αν κρατήσουμε το χώρο σταθερό και όλα είναι πάντα στην ίδια θέση: Τότε…… αντιμετωπίζουμε το χώρο και τα υλικά μόνο μέσα από ‘τα γεωμετρικά τους χαρακτηριστικά’. Ο χώρος τυποποιείται. Μικροί και μεγάλοι αντιμετωπίζονται ως παράμετροι που είναι τυποποιημένες, σταθερές και αμετάβλητες. Σαν να μην περνάει ο χρόνος μέσα από το νηπιαγωγείο, σαν να μην έχουμε καμιά αλλαγή στη συμπεριφορά μας.

Είναι όμως έτσι η ζωή στο νηπιαγωγείο;

Μία σημαντική έννοια που μπορεί να βοηθήσει προς αυτή την κατεύθυνση είναι αυτή της: Συνομορφίας

(καθιερώνεται από τη Weinstein) Τι σημαίνει αυτό;

Σημαίνει ότι: …η κατάσταση που διαμορφώνεται σε μια τάξη όταν και η υλική και η κοινωνική δομή λειτουργούν προς την ίδια κατεύθυνση.

Η ύπαρξη συνομορφίας είναι σημαντική για τους εξής λόγους: Ενισχύει τη συνοχή της τάξης και, έτσι, στηρίζει την εύρυθμη λειτουργία της. Η εσωτερική συνοχή, τονίζει τον ιδιαίτερο χαρακτήρα της τάξης.

Ας δούμε ένα παράδειγμα: Σε έρευνα του Δ. Γερμανού έγινε μελέτη και καταγραφή των χαρακτηριστικών του χώρου:

Κριτήριο χώρου Τυπική αίθουσα των νηπιαγωγείων της έρευνας ΕΠΙΠΛΑ ΓΙΑ ΜΑΘΗΤΕΣ Πολλά είδη επίπλων. ΔΙΑΡΡΥΘΜΙΣΗ ΤΗΣ ΑΙΘΟΥΣΑΣ Διατάξεις για εργασία: Σε ομάδες ατομικά Διατάξεις με πολλαπλούς προσανατολισμούς: Προς το εσωτερικό Προς τον περίγυρο της ομαδικής διάταξης ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟ ΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΤΟΥ ΧΩΡΟΥ Διαφορετικές διατάξεις για α) κάθε γνωστικό αντικείμενο, β) πολλούς τρόπους εργασίας ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗ ΣΤΗΝ ΚΛΙΜΑΚΑ ΤΟΥ ΧΩΡΟΥ Έπιπλα και εξοπλισμός στην κλίμακα του μαθητή. ΕΡΕΘΙΣΜΑ ΤΟΥ ΧΩΡΟΥ Ποικιλία οπτικών και αντιληπτικών ερεθισμάτων ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΧΩΡΟΥ Δύο ποιότητες χώρου: οι γωνιές και η παρεούλα

Ο χώρος, δηλαδή, παρατηρήθηκε… ….ότι διέθετε ποικιλία διαφορετικών στοιχείων και ευελιξία. Θεωρητικά, λοιπόν, ο χώρος επέτρεπε την ανάπτυξη μιας ποικιλίας δραστηριοτήτων και τρόπων επικοινωνίας.

Όταν όμως παρατήρησαν τον τρόπο χρήσης αυτού του χώρου διαπίστωσαν ότι… στην πραγματικότητα, υπήρχαν μόνο δύο τρόποι δραστηριοτήτων και επικοινωνίας, που δυστυχώς καθορίζονταν από το βαθμό συμμετοχής της νηπιαγωγού: Οι δραστηριότητες που διαρκώς καθοδηγούνταν από τη νηπιαγωγό. Οι αυθόρμητες ενασχολήσεις των παιδιών στις λεγόμενες ‘γωνιές’ χωρίς καμία ουσιαστική εμπλοκή από τη νηπιαγωγό.

Το αποτέλεσμα ήταν: στις μεν δραστηριότητες που κατευθύνονταν από τη νηπιαγωγό τα παιδιά να έχουν ρόλο κομπάρσου – εκτελεστή οδηγιών και ενίοτε να εκδηλώνουν ‘μη αποδεκτή’ συμπεριφορά.

Το αποτέλεσμα ήταν: Στις δε αυθόρμητες δραστηριότητες: Απουσία επικοινωνίας μεταξύ των παιδιών - Παράλληλο παιχνίδι - Εντάσεις, συγκρούσεις, διάλυση συνάθροισης Υποβαθμισμένες γωνιές – μικρό ενδιαφέρον και μειωμένη χρήση Απουσία νηπιαγωγού αντί για εμπλοκή της στην οργάνωση και την εμψύχωση του συμμετοχικού παιχνιδιού

……ανυπαρξία συνομορφίας μεταξύ υλικής και κοινωνικής δομής Το συνολικό αποτέλεσμα ήταν η αδιαφορία των παιδιών και ο εκφυλισμός του παιχνιδιού………. ……ανυπαρξία συνομορφίας μεταξύ υλικής και κοινωνικής δομής

Τι θα μπορούσε να γίνει αντί αυτού; Η διαμόρφωση ενός ανοικτού μοντέλου λειτουργίας της υλικής και κοινωνικής δομής της τάξης.

Ας φέρουμε λοιπόν τη συζήτηση σιγά σιγά στο θέμα των πληροφοριακών κειμένων:

Ποιο υλικό μπορεί να θεωρηθεί τυποποιημένο ως προς την ύπαρξη και τη χρήση του για τους σκοπούς διδασκαλίας των κειμενικών ειδών; Βιβλία Χαρτί Α4 Μολύβια

Διαφημιστικά και άλλα πληροφοριακά φυλλάδια Τι θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως μη-τυποποιημένο στη χρήση του για τους σκοπούς διδασκαλίας των κειμενικών ειδών; Εφημερίδες Περιοδικά Χάρτες Πινακίδες διαφόρων ειδών Σχεδιαγράμματα Αφίσες Ετικέτες προϊόντων Διαφημιστικά και άλλα πληροφοριακά φυλλάδια Κόλλα και ψαλίδι Χρώματα κ.λπ.

Διαφημιστικά και άλλα πληροφοριακά φυλλάδια Τι θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως μη-τυποποιημένο στη χρήση του για τους σκοπούς διδασκαλίας των κειμενικών ειδών; Εφημερίδες Περιοδικά Χάρτες Πινακίδες διαφόρων ειδών Σχεδιαγράμματα Αφίσες Ετικέτες προϊόντων Διαφημιστικά και άλλα πληροφοριακά φυλλάδια Κόλλα και ψαλίδι Χρώματα κ.λπ.

Σε σχέση με την ανάπτυξη συνομορφίας; H απάντηση: ευέλικτα χαρακτηριστικά του χώρου, που αξιοποιούνται σε ευέλικτες δραστηριότητες

Ας θυμηθούμε…. …από μόνα τους τα χαρακτηριστικά οργάνωσης του χώρου δεν έχουν τη δυνατότητα να επιβάλλουν κάποιες προμελετημένες μορφές συμπεριφοράς στον άνθρωπο. Όμως, τα χαρακτηριστικά του χώρου μπορούν να συμβάλλουν στην υλοποίηση ορισμένων πρακτικών ή να τις παρεμποδίσουν.

Επομένως:

Σε πρώτη φάση είναι καλό να γίνετε οι ίδιοι/ες μελετητές του χώρου σας Την ποικιλία των πληροφοριακών κειμένων που υπάρχουν στο νηπιαγωγείο (ονομαστικά π.χ. τοπικές/παιδικές/αθλητικές εφημερίδες-περιοδικά, βιβλία, χάρτες). Τον τόπο (βιβλιοθήκη, ράφια, τοίχους, γωνιές ) και τον τρόπο έκθεσης (μόνα τους, μαζί με τα λογοτεχνικά, ανά θέμα). Τη χρήση τους από τα παιδιά (μόνα τους ή όχι) και τον/την εκπαιδευτικό (σε όλη την ομάδα, σε μικρές ομάδες). Ερευνάτε και καταγράφετε (φωτογραφίζετε ή σημειώνετε στο ημερολόγιο σας για δική σας χρήση) τα ακόλουθα στοιχεία:

Στη συνέχεια, βρείτε ένα φίλο από την ομάδα μας για να μοιραστείτε μαζί του τα εξής: ένα συμπέρασμα της έρευνάς σας που σας φαίνεται θετικό και κάποιο που ενδεχομένως θέλει τροποποίηση.

Βιβλιογραφία Γερμανός, Δ. (2006). Οι τοίχοι της γνώσης. Σχολικός χώρος και εκπαίδευση. Αθήνα: Gutenberg.