Ελληνική Γλώσσα Περιεχόμενα: Ιστορία της Ελληνικής γλώσσας. Ιστορία της Ελληνικής λογοτεχνίας. Επιρροή της ελληνικής γλώσσας στις υπόλοιπες Ευρωπαϊκές. Επιρροή των Ευρωπαϊκών γλωσσών στην Ελληνική. Πως κατανοούν τα βρέφη την ελληνική γλώσσα. Μέλη της ομάδας μας: Μεταξιώτης Γιώργος Τάκου Γιώτα Ταρενίδου Κατερίνα-Ιώ Τζανή Κατερίνα
Η ΠΡΩΤΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΡΑΦΗ Πριν από λίγα σχετικά χρόνια, σαν παλαιότερα γραπτά μνημεία θεωρούνταν τα Ομηρικά έπη, τα οποία ανάγονται στον 8ο αιώνα π.Χ. και η περίφημη επιγραφή του Διπύλου των Αθηνών, του ιδίου αιώνα. To 1953 ο Άγγλος Μάικλ Βέντρις αποκρυπτογράφησε την Γραμμική γραφή Β. Η αποκρυπτογράφηση της Γραμμικής Β από τον Βέντρις χαρακτηρίστηκε σαν μία από τις φιλολογικές ανακαλύψεις του αιώνα, αντάξια της αποκρυπτογράφησης της ιερογλυφικής γραφής της Αιγύπτου.
ΕΡΓΑΛΕΙΑ ΚΑΙ ΥΛΙΚΑ ΓΡΑΦΗΣ Μεταλλική πένα Μελάνι Περγαμηνές Ο πάπυρος Το όστρακο
Η βιβλιοθήκη της Αλεξάνδρειας. Μέσα στις αίθουσες της Βιβλιοθήκης φιλοξενήθηκαν επιστήμονες, λογοτέχνες και άνθρωποι των τεχνών, μεταξύ των οποίων θα ξεχωρίσουμε το μαθηματικό Ευκλείδη, τον αστρονόμο Αρίσταρχο, το γεωγράφο Ερατοσθένη και τον ποιητή Θεόκριτο. Όσο για τη βιβλιοθήκη, αρχικά είχε περί τους 200.000 τόμους, ενώ μέχρι το 230 π.χ., είχε ξεπεράσει και τους 700.000 τόμους
Η Ελληνική, μητέρα όλων των Ευρωπαϊκών γλωσσών!
Ο διάσημος Γάλλος καθηγητής της Γλωσσολογίας Meillet γράφει: «Τα λατινικά ως λογία γλώσσα είναι ανάτυπο των ελληνικών». Ο Κικέρων μετέφερε στη λατινική την Ελληνική ρητορική και φιλοσοφία. Κατόπιν ο Χριστιανισμός συνέβαλε και αυτός στην επίδραση των ελληνικών επί των λατινικών. Δύο Γάλλοι επιστήμονες στο βιβλίο τους «ΟΙ ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΡΙΖΕΣ ΣΤΗ ΓΛΩΣΣΑ» γράφουν: «Οι ελληνικές ρίζες δίνουν στην γαλλική το πιο βαθύ στήριγμά της και συγχρόνως της παρέχουν την πιο υψηλή δυνατότητα για αφαίρεση. Μακρινή πηγή του πολιτισμού μας η Ελλάδα βρίσκεται ζωντανή μέσα στις λέξεις που λέμε. Σχηματίζει κάθε μέρα την γλώσσα μας». Είχε απόλυτο δίκαιο η Ζακλίν Ντε Ρομιγύ όταν έλεγε: «Σας το λέω χωρίς επιφύλαξη. Όλος ο κόσμος θα πρέπει να μάθει ελληνικά, γιατί η ελληνική μας βοηθάει πρώτα απ’ όλα να καταλάβουμε τη δική μας γλώσσα. Έχει μια λιτότητα τέτοια η ελληνική γλώσσα που μπορεί να πει κανείς ότι χρησιμοποιήθηκε για μεγάλες ανακαλύψεις. Οι επιστήμονες ανατρέχουν στο αστείρευτο ελληνικό «γλωσσικόν ύδωρ» για να ονομάσουν τις σύγχρονες ανακαλύψεις και εφευρέσεις (από την αθανασία ως τον μεταβολισμό), χωρίς να αναφέρουμε τους πυραύλους ή τους μεγάλους επιστημονικούς στόχους που ονομάζονται «Αριάδνη» ή «Ερμής». Έτσι, συνεχίζεται η επίδραση της ελληνικής γλώσσας στις άλλες γλώσσες»…
Ακολουθεί ένα απόσπασμα από το λόγο του Ζολώτα, ο οποίος αποτελείται από Αγγλικές λέξεις με ελληνική ρίζα: Nomismatic symmetry should not antagonize economic acme. A greater harmonization between the practices of the economic and nomismatic archons is basic.
Δάνεια από την ιταλική και τη βενετσιάνικη Δάνεια από ανατολικές γλώσσες Δάνεια από την τουρκική Δάνεια από τη ρομανές (τσιγγάνικα) Δάνεια από την αραβική και περσική Δάνεια από δυτικές γλώσσες Δάνεια από την αγγλοαμερικανική Δάνεια από τη γαλλική Δάνεια από τη λατινική Δάνεια από την ιταλική και τη βενετσιάνικη
Εξέλιξη του λόγου στην βρεφική ηλικία.
Μερικά παιδιά αναπτύσσονται γλωσσικά και μιλούν γρηγορότερα, ενώ άλλα αργότερα. Δεν χρειάζεται να κάνετε συγκρίσεις με άλλα παιδιά της ίδιας ηλικίας. Όμως εσείς θα δίνετε στο παιδί όλα τα κατάλληλα ερεθίσματα για να ενθαρρύνετε τη γλωσσική ικανότητα. Μη χάνετε ευκαιρία να συνομιλείτε με το παιδί με ερωτήσεις και παιχνίδια ρόλων. Εφόσον ο παιδίατρος έχει αποκλείσει το ενδεχόμενο της μειωμένης ακοής, δεν υπάρχει λόγος να ανησυχείτε εάν το παιδί σας δεν εξελίσσεται γρήγορα στην ανάπτυξη του λόγου και της ομιλίας.
18 μηνών λέει μόνο φωνήεντα και καθόλου σύμφωνα 18 μηνών λέει μόνο φωνήεντα και καθόλου σύμφωνα. Χρησιμοποιεί 2-3 λέξεις δυσκατάληπτες ή λέει 2-3 λέξεις αλλά δεν τις χρησιμοποιεί πάντα για να δηλώσει το ίδιο πράγμα, π.χ. βλέποντας τη μαμά λέει "μαμά", αλλά το λέει κι όταν βλέπει τον μπαμπά τον αδελφό κ.λ.π. 2 χρόνων όταν το λεξιλόγιο του, εκτός από το "μαμά", αποτελείται από λίγες και δυσκατάληπτες λέξεις και δεν παραθέτει δύο λέξεις, σχηματίζοντας προτάσεις του τύπου "μαμά πα" δηλαδή "η μαμά πάει έφυγε". 3 χρόνων όταν η ομιλία του εξακολουθεί να είναι δυσκατάληπτη, το λεξιλόγιο του περιορισμένο σε ουσιαστικά και λίγα ή καθόλου ρήματα, δεν χρησιμοποιεί άρθρα, επίθετα, επιρρήματα, προθέσεις, δεν έχει την έννοια του πληθυντικού και δεν σχηματίζει απλές προτάσεις π.χ. "η ¶ννα πίνει γάλα". 4 χρόνων όταν οι προτάσεις του είναι μικρές και όχι σωστά οργανωμένες, π.χ. λέει "όχι φάω" αντί να λέει "δεν θέλω να φάω", ή λέει "θέλω να πάω τι κούνιε" αντί να λέει "θέλω να πάω στις κούνιες" Η ομιλία του δεν είναι πάντα κατανοητή π.χ. αφαιρεί συλλαβές από πολυσύλλαβες λέξεις, δεν λέει απλά συμπλέγματα συμφώνων όπως "κλαίω", "πλένω". Δεν μπορεί να διηγηθεί απλά και πρόσφατα γεγονότα. 5 χρόνων όταν το λεξιλόγιο του είναι περιορισμένο, και οι προτάσεις του μικρές και φτωχές σε περιεχόμενο. Σ' αυτή την ηλικία το παιδί πρέπει να χρησιμοποιεί προτάσεις με 10-11 λέξεις. Όταν δεν μπορεί άνετα να διηγηθεί ένα γεγονός και στην ομιλία του κάνει πολλά σφάλματα. Σ' αυτή την ηλικία υπάρχει ανοχή μόνο για τους φθόγγους "σ", "δ", "θ" και "ρ" τους οποίους μπορεί ακόμα να μην προφέρει σωστά. Προβλήματα ομιλίας Τα περισσότερα παιδιά 2 ετών διαθέτουν ένα λεξιλόγιο τουλάχιστον 50 λέξεων, αν και σ' αυτή την ηλικία τα παιδιά διαφέρουν σε μεγάλο βαθμό σε πλούτο λεξιλογίου και στην ικανότητά τους να πουν διαφορετικές λέξεις και ήχους σωστά. Το δεύτερο έτος είναι μια εξαιρετικά σημαντική στιγμή για την ανάπτυξη του λόγου. Θα ακούσετε το παιδί σας να λέει μερικά απλά λόγια, να κάνει ερωτήσεις, να δίνει οδηγίες, ακόμη και να λέει ιστορίες που έχει δημιουργήσει μόνο του. Μην εκπλαγείτε μάλιστα αν κάποιες φορές παρουσιάσει και λόξυγκα.
Ηλικίες Κατάκτησης Συμφώνων & Συμφ. Συμπλεγμάτων. (2,5 – 3,0): /μ/, /π/, /μπ/, /τ/, /κ/, /γκ/ (3,0 – 3,6): /ντ/, /β/, /χ/, /γ/ /φ/, /σ/, /ζ/, /λ/ /σπ/, /πλ/, /κλ/, /βλ/, /κν/, /πν/, /ψ/, /βγ/ (3,6 – 4,0) /θ/, /δ/, (ρ) /φλ/, /στ/, /σκ/, /ψ/, /ξ/, /χτ/, /τρ/, /κρ/, / (4,0 – 4,6): σμ/, /μν/ /τς/, /τζ/, /ρ/ /σφ/, /βρ/, /ντρ/, /χν/, /φτ/ (4,6 – 5,6): Ξεκάθαρη ομιλία /γλ/, /γρ/, /στρ/ (5,6 – 6,0): /δρ/, /θρ/, /χτρ/.
Τα δικά μας τεχνήματα… Πλατυτέρα Περιπλανότανε μόνος στο σκοτάδι Τα ζαφειρένια μάτια του πιο φτωχά απ’ τα πλούτη του κόσμου Ποιος άραγε να τον σώσει απ’ την Κόλαση; Ένας καστανομάτης άγγελος του σιγοτραγουδούσε Άνοιξε τα μάτια άδεια. Έψαχνε. Το στόμα του στεγνό. Ήθελε να βρει τη δική του ‘Βεατρίκη’ Πάντα όμως μόνος του ξυπνούσε. Και η χαρά του, η γνώση του κόσμου… Πλατυτέρα Σκοτάδι με περιέβαλε, Σιωπή τριγύρω υπήρχε, Μονάχα η συντροφιά του φεγγαριού, Με ανακούφιζε από αυτές τις σκέψεις. Στα θεμέλια ενός ανολοκλήρωτου ονείρου, Πάνω στο παγωμένο παραθύρι, Γαλήνη μέσα στη ψυχή, Μα το τοπίο έρημο σαν σκιά με ακολουθεί. Μια ματιά στο έδαφος, Ένα άγγιγμα με τα χαλίκια, Τα συναισθήματα πλημμύριζαν… Και η πλατυτέρα φώς και ελπίδα. Στιγμές μαζί σου Κοίταξα μεσ’ τον ήλιο Με μάτια δακρυσμένα. Και αναλογίστηκα στιγμές Που πέρασα μαζί σου.