Κυπριακή Εκπαιδευτική Αποστολή Ελληνικά Παροικιακά Σχολεία Ανάγκη για Διαφοροποίηση 7-8 Οκτωβρίου 2014
Η διαφοροποίηση της διδασκαλίας Πού οφείλεται η ύπαρξη τάξεων μικτής ικανότητας; Το κάθε παιδί είναι διαφορετικό άτομο, με διαφορετικές ικανότητες, ρυθμό μάθησης, και υπόβαθρο γνώσεων Έχει διαφορετικό ποσοστό γνώσης της Ελληνικής γλώσσας όταν αρχίζει το Ελληνικό σχολείο Κάνει χρήση της Ελληνικής γλώσσας σε διαφορετικό βαθμό στο σπίτι (δεύτερη- τρίτη γενιά, μικτοί γάμοι ). Έχει διαφορετική βοήθεια στο σπίτι. Τα παιδιά δεν ξεκινούν τη φοίτησή τους στο Ελληνικό σχολείο όλα στην ίδια ηλικία. Συχνά μετακινούνται από το ένα σχολείο στο άλλο.
Προβλήματα που συναντούμε συχνά στις τάξεις Αρνητική στάση για το ελληνικό σχολείο (Τα παιδιά , τις περισσότερες φορές, έρχονται στο Ελληνικό σχολείο γιατί το θέλουν οι γονείς τους και όχι οι ίδιοι) Συχνά παραπονιούνται για ανιαρό μάθημα Δεν παρακολουθούν όλα το μάθημα, λόγω διαφορετικής ικανότητας Τα προχωρημένα παιδιά τελειώνουν την εργασία τους νωρίς και αταχτούν Τα αδύνατα παιδιά δεν μπορούν να εργαστούν μόνα τους και αντιγράφουν ή αταχτούν Πηγαίνουν σε μη ελκυστικό περιβάλλον
Ποιο είναι το αποτέλεσμα; Δεν υπάρχουν ικανοποιητικά αποτελέσματα. και Ο δάσκαλος απογοητεύεται.
ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ Πιθανοί λόγοι για την ύπαρξή τους: Ο δάσκαλος δεν είναι γνώστης του αντικειμένου διδασκαλίας. Ο δάσκαλος δε γνωρίζει τις ικανότητες των παιδιών. Έλλειψη σωστού προγραμματισμού. Έλλειψη στήριξης της διδασκαλίας στην προηγούμενη μάθηση. Αρνητική στάση μαθητή. Τρόποι αντιμετώπισης τους: Σωστή κατάρτιση δασκάλου και ενημέρωσή του για την ύλη που θα διδάξει. - Επιμόρφωση Σωστή διάγνωση – συνεχής αξιολόγηση Σωστός προγραμματισμός για όλα τα παιδιά και όχι μόνο για τον μέσο μαθητή. Συχνές επαναλήψεις – διορθωτικές εργασίες Καλές σχέσεις με το μαθητή. – σωστός συνδιασμός: δάσκαλος+φίλος
ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ Πιθανοί λόγοι για την ύπαρξή τους: Τα παιδιά δεν θέλουν να διαφέρουν από τους άλλους. Απουσία κινήτρων. Έλλειψη ενδιαφέροντος από τους γονείς. Μη σωστή χρήση του χρόνου και μέσων. Τρόποι αντιμετώπισης τους: Καλή ενημέρωση παιδιών και γονιών για τη χρήση διαβαθμισμένης εργασίας. Χρήση ελκυστικών μεθόδων μάθησης. Επιβράβευση με αστεράκια – μπράβο. Συνεννόηση με γονείς (βόλτα στο πάρκο, αγαπημένο φαγητό, γλυκό) Συχνή επικοινωνία με τους γονείς-διαφώτιση-ενημέρωση. Γονείς = πολύτιμοι βοηθοί. Καθημερινός-λεπτομερής προγραμματισμός. Ενιαία αντιμετώπιση της ύλης.
ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ Πιθανοί λόγοι για την ύπαρξή τους: Αβεβαιότητα του δασκάλου. Μονότονο και ανιαρό μάθημα. Πρόβλημα πειθαρχίας Τρόποι αντιμετώπισης τους: Στενή συνεργασία με το διευθυντή. Ανταλλαγή ιδεών και υλικού με τους συναδέλφους του. Ευελιξία δασκάλου. Οπτικοακουστικά μέσα – ευχάριστες ασκήσεις – εκπαιδευτικά παιγνίδια. Χρήση διαφορετικών μεθόδων διδασκαλίας. Συνεχής επιμόρφωση εκπαιδευτικών. Καλές σχέσεις με το μαθητή. Ανάλογη εργασία για όλους-καλός προγραμματισμός-
Καλός προγραμματισμός Μάθηση για όλα τα παιδιά Αποτελεσματική διδασκαλία