Fractals – Project Β΄ Λυκείου Επιβλέποντες Καθηγητές Σοφία Παππά, ΠΕ03 – Παντελής Μπουμπούλης ΠΕ03
Fractals – Project Β΄ Λυκείου
Fractals – Project Β΄ Λυκείου Η λέξη fractal προέρχεται από τη λατινική λέξη fractus, η οποία μεταφράζεται ως σπασμένος ή θρυμματισμένος. Ο γάλλος μαθηματικός Benoit Mandelbrot, έδωσε αυτό το όνομα σε σύνολα (σχήματα) τα οποία παρουσίαζαν κάποια «ιδιαίτερα» χαρακτηριστικά. Παρότι κάποια από τα σύνολα αυτά είχαν μελετηθεί στο παρελθόν από γνωστούς μαθηματικούς, ο Mandelbrot ήταν ο πρώτος που τα ομαδοποίησε και άρχισε να τα μελετά συστηματικά.
Fractals – Project Β΄ Λυκείου A fractal dragon
Fractals – Project Β΄ Λυκείου A fractal leaf
Fractals – Project Β΄ Λυκείου Παρόλα αυτά μπορούμε να αναφέρουμε μερικές από τις βασικές τους ιδιότητες.
Fractals – Project Β΄ Λυκείου Για να καταλάβουμε καλύτερα το πρόβλημα, ας φανταστούμε ένα παράδειγμα πιο κοντά στην καθημερινότητα. Πώς μπορεί να οριστεί η έννοια της ζωής; Πότε θα λέμε ότι ένας οργανισμός είναι ζωντανός;
Fractals – Project Β΄ Λυκείου Η κλασσική απάντηση που δίνεται στα σχολικά βιβλία βιολογίας είναι ότι ένας οργανισμός είναι ζωντανός αν: Προσαρμόζεται στο περιβάλλον Αντιδρά σε εξωτερικά ερεθίσματα Αναπαράγεται Αναπτύσσεται Χρησιμοποιεί κάποιου είδους ενεργειακή πηγή Όλοι οι ζωντανοί οργανισμοί πληρούν αυτά τα κριτήρια.
Fractals – Project Β΄ Λυκείου Όμως αυτός ο ορισμός παρουσιάζει κάποια σημαντικά προβλήματα. Η φωτιά πληροί όλα τα προηγούμενα κριτήρια. Είναι, επομένως ζωντανός οργανισμός;
Fractals – Project Β΄ Λυκείου Ένας άνθρωπος με σοβαρά εγκεφαλικά τραύματα είναι ζωντανός οργανισμός;
Fractals – Project Β΄ Λυκείου Βλέπουμε λοιπόν ότι τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά. Παρότι όλοι σχεδόν οι ζωντανοί οργανισμοί πληρούν τα 5 κριτήρια, υπάρχουν κάποιοι οι οποίοι δεν τα πληρούν. Υπάρχουν επίσης οντότητες που πληρούν τα κριτήρια, αλλά δεν είναι ζωντανοί οργανισμοί.
Fractals – Project Β΄ Λυκείου
Fractals – Project Β΄ Λυκείου Πρέπει να έχει τέλεια δομή. Όσο και αν το μεγεθύνουμε δεν πρέπει να βρούμε κομμάτι του, το οποίο να μοιάζει με μια ομαλή καμπύλη (ή με ένα ευθύγραμμο τμήμα). Πρέπει να είναι τραχύ και να μη μπορεί να περιγραφεί από κλασικές γεωμετρικές μεθόδους. Πρέπει να είναι αυτοόμοιο. Δηλαδή να περιέχει τμήματα τα οποία μοιάζουν με ολόκληρο το σύνολο. Πρέπει να έχει κλασματική διάσταση (π.χ. 2.1). Συνήθως τα fractal σύνολα προκύπτουν ως όρια επαναληπτικών διαδικασιών.
Fractals – Project Β΄ Λυκείου Πρέπει να έχει τέλεια δομή. Όσο και αν το μεγεθύνουμε δεν πρέπει να βρούμε κομμάτι του, το οποίο να μοιάζει με μια ομαλή καμπύλη (ή με ένα ευθύγραμμο τμήμα).
Fractals – Project Β΄ Λυκείου Πρέπει να έχει τέλεια δομή. Όσο και αν το μεγεθύνουμε δεν πρέπει να βρούμε κομμάτι του, το οποίο να μοιάζει με μια ομαλή καμπύλη (ή με ένα ευθύγραμμο τμήμα).
Fractals – Project Β΄ Λυκείου 3. Πρέπει να είναι αυτοόμοιο. Δηλαδή να περιέχει τμήματα τα οποία μοιάζουν με ολόκληρο το σύνολο.
Γεωμετρία των Fractals Παράδειγμα 1: Σύνολο Cantor . Διάσταση » 0.63
Γεωμετρία των Fractals Παράδειγμα 2: Τρίγωνο Sierpinski Α2= Α6= Α7= Α8= Α5= Α3= Α0= Α1= Α4= Διάσταση: log(3)/log(2) »1,58
Γεωμετρία των Fractals Παράδειγμα 3: Σπόγγος Menger Διάσταση: log(20)/log(3) »2.72
Γεωμετρία των Fractals Παράδειγμα 4: Καμπύλη Von Koch Διάσταση: log(4)/log(3) »1.26
Γεωμετρία των Fractals Παράδειγμα 5: Πλατανόφυλλο - Maple
Γεωμετρία των Fractals
Γεωμετρία των Fractals Διάσταση: »2.3785
Γεωμετρία των Fractals Παράδειγμα 8: Σύνολα Julia 1
Γεωμετρία των Fractals 4
Γεωμετρία των Fractals
Γεωμετρία των Fractals
Γεωμετρία των Fractals
Γεωμετρία των Fractals
Γεωμετρία των Fractals