Ψυχολογική Υποστήριξη: Ομαδική Θεραπεία Νατάσα Σουρέτη Ψυχολόγος Υγείας Υποψήφια Διδάκτωρ, VU Medical Centre

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Οι εκπαιδευτικοί: Τουλιόπουλος Φώτης
Advertisements

Ποια είναι τα σημάδια του Αυτισμού;
Παπαπέτρου Στέλιος Βασιλείου Έλενα Γκλιάου Μαρία Κυριάκου Κυριακή
ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗΣ ΜΕ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΙΣΤΟΡΙΩΝ
Προσωπικές δεξιότητες
Διεπαγγελματική μάθηση στόχοι?
Ενημερωτική Εκδήλωση στο πλαίσιο υλοποίησης του Έργου: «Τοπικό Σχέδιο Δήμου Ηλιούπολης για την Κοινωνική Ένταξη Ευάλωτων Ομάδων» Ενημερωτική Ημερίδα Ωφελουμένων.
Κατάθεση εμπειριών από την πρώτη χρονιά λειτουργίας:
Η δομή του μαθήματος των μαθηματικών στο σύγχρονο ΤΕΙ Σάλτας Βασίλειος, Τσιάντος Βασίλειος Γενικό Τμήμα Θετικών Επιστημών ΤΕΙ Καβάλας.
ΒΙΩΜΑΤΙΚΗ ΜΑΘΗΣΗ Μαρια Κουτάτζη ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2012.
«Εξαρτήσεις…τις χρειάζομαι;»
Φιλοθέη-Ψυχικό 2013 Διαδικασία Αυτοαξιολόγησης στη Σχολική Μονάδα
Τα όρια στη συμπεριφορά των παιδιών
ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΕΛΛΕΙΜΜΑΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΟΧΗΣ- ΥΠΕΡΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
Αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού Έργου στη Δ.Ε.
Το κάπνισμα ΣΚΟΤΩΝΕΙ κάτι πρέπει να κάνουμε
Ευδοξία Παναγιωτίδου Ψυχολόγος Α’ ΚΕΔΔΥ Θεσσαλονίκης Τρίτη,
25 σεπτεμβρίου ΓΥΝΑΙΚΑ- ΕΡΓΑΣΙΑ- ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ελευθερία αραβανή ψυχολόγος.
Η ομάδα στις ερευνητικές εργασίες. Τι είναι μια ομάδα; Πως μπορούμε να την προσδιορίσουμε; Η ομάδα έχει τουλάχιστον δυο στόχους α) Πραγματοποίηση ενός.
ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΤΟΥΣ ΓΟΝΕΙΣ ΟΜΑΔΑ ΕΠΙΛΕΚΤΙΚΗΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ 1 Η ΣΥΝΕΔΡΙΑ.
1.1 Τίτλος Διδακτικής Πρακτικής «Ψυχική Υγεία – Διαπροσωπικές σχέσεις»
ΚΑΠΝΙΣΜΑ; ΌΧΙ ΕΜΕΙΣ! SİGARA MI? BİZDEN UZAK!
Η επικοινωνία στις κοινωνικές ομάδες και στην εκπαίδευση
Υπόθεμα: Θεραπευτική αντιμετώπιση για το τσιγάρο. Πρόληψη-θεραπεία
Τα συναισθήματα των περιθαλπόντων των ασθενών με νόσο Alzheimer και η αντιμετώπισή τους.
Εθνικόν και Καποδιστριακόν Πανεπιστήμιον Αθηνών Μάθημα «Διοίκηση Επιχειρήσεων» Παρασκευή 18 Ιανουαρίου Εισαγωγή στην τεχνική της παρουσίασης.
Βασιλική Παλαπέρη Μαριέττα Ματζαβέλα
Induction Course/Πρόγραμμα ένταξης στην εταιρία Το πρόγραμμα αυτό προσφέρει τα μέσα που χρειάζονται για την επιτυχημένη ένταξη νέων υπαλλήλων σε μια εταιρία.
ΟΙ «ΔΙΕΡΓΑΣΙΕΣ» ΣΤΙΣ ΟΜΑΔΕΣ
Ανάπτυξη και Λειτουργία
Ερευνητικη εργασια: «ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΚΑΙ εξαρτησεισ»
Δύσκολες Συμπεριφορές στο Σχολείο.
Μητρικός Θηλασμός Υποστήριξη μητέρας προς μητέρα
Εποπτεία και διοίκηση ανθρώπινου δυναμικού
Παρουσίαση Δ.Σ.Μελισσοκομείου
1ο ΠΕΚ Θεσσαλονίκης Σύγχρονες διδακτικές προσεγγίσεις για την ανάπτυξη κριτικής-δημιουργικής σκέψης Σύγχρονες μέθοδοι εκπαίδευσης Καρακούσης.
Πρακτικές Οδηγίες Εκπαίδευσης στην Κοινωνικοποίηση… Το τρίπτυχο της συνεργασίας: οι ομάδες που πλαισιώνουν τα παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ΕΙΡΗΝΗ.
Το τρίπτυχο της συνεργασίας: οι ομάδες που πλαισιώνουν τα παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες Δρ. ΕΙΡΗΝΗ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ Σχολική Ψυχολόγος Αν. Προϊσταμένη.
Ονόματα μελών της ομάδας: 1) Αγγελάκη Θεοδοσία. 2) Κατσαρίκα Λαμπρινή. 3) Κοτανίδης Μηνάς. 4) Ντανιλτσένκο Αρτέμης.
Έρευνα Κοινού στο Δήμο Παύλου Μελά για την καπνιστική συνήθεια (ΕΝΑΡΞΗ – ΛΗΞΗ)
Ο ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΟΣ ΨΥΧΟΛΟΓΟΣ. Ρόλος και Λειτουργίες  Θεραπευτικός ή αποκατάστασης  Προληπτικός  Εκπαιδευτικός.
ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ΓΟΝΕΩΝ ΜΕ ΠΑΙΔΙΑ ΣΤΗΝ ΕΦΗΒΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ
ΤΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΚΑΙ Η ΣΚΟΤΕΙΝΗ ΠΛΕΥΡΑ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ
Η Διδασκαλία της Πετοσφαίρισης
Βιωματικές δράσεις Α΄ τάξη Σχ. Έτος: Ά Τρίμηνο
Bullying Τρόποι Πρόληψης και Αντιμετώπισης
Προπονώντας Γυναίκες & Άντρες
Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΥΓΕΙΑΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ. Βήματα ανάπτυξης εκπαιδευτικού προγράμματος στην κοινότητα Εντοπισμός μιας ειδικής για ένα πληθυσμό ανάγκης για μάθηση.
Οι μέθοδοι και οι τεχνικές που χρησιμοποιούνται στη ΘΚ Χαράλαμπος Πουλόπουλος Αναπληρωτής Καθηγητής Κοινωνικής Εργασίας Τμήμα Κοινωνικής Διοίκησης και.
O Ρόλος της Θεραπευτικής Σχέσης στη Γνωσιακή- Συμπεριφοριστική Προσέγγιση Ντιάνα Χαρίλα Ψυχολόγος- Δρ.Κλινικής Ψυχολογίας.
Μείωση της αποφυγής - avoidance reduction Λίγοι θεραπευτές σήμερα θα χρησιμοποιούσαν αυτή την προσέγγιση μεμονωμένα. Τη χρησιμοποιούν ως ένα μέρος του.
Συμβουλευτική ΑμΕΑ Άτομα με Ειδικές Ανάγκες ή Αναπηρία; Άτομα με Ειδικές Εκπαιδευτικές & Κοινωνικές Ανάγκες.
Σκοποί αγωγής υγείας-συμβουλευτικής  Διατήρηση σωματικής ισορροπίας ατόμου: υγιεινή, διατροφή, άσκηση  Διατήρηση ψυχικής-κοινωνικής ισορροπίας ατόμου-
Επαγγελματική ανάπτυξη: κάποια γενικά χαρακτηριστικά
Εθισμός στο Διαδίκτυο.
ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΔΗΜΟΥ ΑΙΓΑΛΕΩ
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ
ΟΛΥΜΠΙΑΣ project Ο βασικός στόχος είναι η κοινωνική ενσωμάτωση των ανθρώπων με αναπηρίες, κάτι που είναι απόλυτα σύμφωνο τόσο με τις αρχές και την φιλοσοφία.
Ανακαλυπτική μάθηση Γνώση προϊόν του μαθητή Διαδικασία ανακάλυψης η έρευνα για τον εντοπισμό του ακαθορίστου Μέσα από τα ερεθίσματα που του δίνει ο εκπαιδευτικός.
ΔΙΑΛΕΞΗ 5η Συνηγορία Υπευθυνότητα/ευθύνη Συνεργασία Στάση φροντίδας
«Ελπίδα Ζωής» Αγγελική Μπαβέλλα- Επιστημονικά Υπεύθυνη-ψυχολόγος
Υγεία και Ευεξία Μαθητών/τριών
Σύγχρονες Τάσεις Συμβουλευτικής
Δραματική Τέχνη στην Εκπαίδευση και Επιστήμες της Αγωγής
Αποτελεσματικο μαθησιακο περιβαλλον
H ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ THΣ ΕΝΤΑΞΗΣ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΜΕ ΑΠΩΛΕΙΑ ΑΚΟΗΣ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
Είναι η διακοπή της θεραπείας αποτυχία;
Ερευνητική Εργασία Α Γεωπονίας 1
Η ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΣΗΜΕΡΑ
ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ & ΑΝΑΠΗΡΙΑ.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Ψυχολογική Υποστήριξη: Ομαδική Θεραπεία Νατάσα Σουρέτη Ψυχολόγος Υγείας Υποψήφια Διδάκτωρ, VU Medical Centre

Δομή Ομιλίας Αποτελεσματικότητα της ομαδικής θεραπείας Θεραπευτικοί παράγοντες στην ομαδική θεραπεία Η ομαδική θεραπεία στα διάφορα στάδια διακοπής «Προβληματικά μέλη» της ομάδας

Αποτελεσματικότητα της Ομαδικής Θεραπεία Σύγκριση ατομικής, με ομαδική, με βιβλία αυτο-βοήθειας και με άτομα που μπήκαν σε ομάδα ελέγχου. Αποτελέσματα Η ομαδική θεραπεία ήταν πιο αποτελεσματική από τη χρήση βιβλίων αυτο-βοήθειας ή την ομάδα ελέγχου Δεν ήταν όμως πιο αποτελεσματική από τη χρήση εντατικής ατομικής θεραπείας. Stead LF, LancasterT. Cochrane Database of Systematic Reviews, 2005, Issue 2

Η Ομαδική Θεραπεία είναι ένας οικονομικά αποδοτικός τρόπος θεραπείας

‘Ωρες αφιερωμένες στη θεραπεία βουλιμικών ασθενών (Freeman, 1993)

Άτομα που βοηθήθηκαν σε 45 ώρες

Μοντέλα ομαδικής θεραπείας Ομάδα βασισμένη στο θεραπευτή (Διδακτική Ομάδα) Ομάδα βασισμένη στα μέλη (κοινωνική υποστήριξη)

Ομάδα που στηρίζεται στον θεραπευτή Instigating and Managing the Treatment Group Discussion

Ομάδα που στηρίζεται στα μέλη της Instigating and Managing the Treatment Group Discussion

Σύγκριση των Δύο Τύπων Ομάδων

Ποιό είναι ένα καλό μέγεθος ομάδας;

Γιατί ένα τέτοιο μέγεθος; Αυτό το μέγεθος ομάδας επιτρέπει : Την οπτική και λεκτική επικοινωνία ανάμεσα στα μέλη Την ανάπτυξη της συνοχής της ομάδας Να έχει χρόνο το κάθε άτομο να εκφραστεί Την ανάπτυξη των αλληλεπιδράσεων

Δομή Ομιλίας  Αποτελεσματικότητα της ομαδικής θεραπείας  Η ομαδική θεραπεία στα διάφορα στάδια διακοπής  «Προβληματικά μέλη» της ομάδας  Θεραπευτικοί Παράγοντες στην ομαδική θεραπεία

Θεραπευτικοί Παράγοντες Η ενστάλαξη και διατήρηση της ελπίδας Καθολικότητα (μόνο εγώ έχω αυτό το πρόβλημα) Αλτρουισμός (το αίσθημα ότι μπορούν να βοηθήσουν τους άλλους) Συνεκτικότητα της ομάδας (η σχέση που αναπτύσσεται στην ομάδα)

Μετάδοση Πληροφοριών (διδακτική καθοδήγηση, παροχή άμεσων συμβουλών) Θετική Ενίσχυση  Επιβράβευση, σεβασμός, δέσιμο Αρνητική ενίσχυση  Επίπληξη, αίσθημα ενοχής, αμηχανίας Θεραπευτικοί Παράγοντες

Μιμητικότητα/Κοινωνική Εκμάθηση Φαινόμενο της θεραπείας δι’ αντιπροσώπου (vicarious learning) ή της θεραπείας του θεατή (spectator therapy) Αυτο-αποκάλυψη (getting things ‘off their chest’) Κάθαρση (relief from releasing intense feelings) Θεραπευτικοί Παράγοντες

‘Ενεργά Συστατικά της Ομάδας ‘Ενα καλό αριθμητικά μέγεθος Ομάδα που στηρίζεται στα μέλη της είναι καλύτερη από την ομάδα που βασίζεται στο θεραπευτή Διάφοροι θεραπευτικοί παράγοντες Δημιουργία ενός ζευγαριού (‘Buddy’ intervention)

Αποτελεσματικότητα της Ομαδικής Θεραπείας

Δομή Ομιλίας  Αποτελεσματικότητα της ομαδικής θεραπείας  Θεραπευτικοί παράγοντες στην ομαδική θεραπεία  Η ομαδική θεραπεία στα διάφορα στάδια διακοπής  «Προβληματικά μέλη» της ομάδας

Πως λειτουργεί μία ομάδα στα διάφορα στάδια διακοπής Πρώτη Συνάντηση Προετοιμασία Ημερομηνία Διακοπής Μετά τη Διακοπή Πρακτικά Θέματα

Πρώτη Συνάντηση (Διάρκεια :1.5hrs) Δημιουργία Ατομικού Φακέλου Συστάσεις (ποιοι είναι, πόσο καιρό καπνίζουν, γιατί 8έλουν να το κόψουν, προσπάθειες διακοπής που έχουν γίνει στο παρελθον) Εισαγωγή : Στη διάρκεια και τη φιλοσοφία του προγράμματος Στα διάφορα είδη φαρμακευτικής αγωγής Στη σημασία της κοινωνικής υποστήριξης και της συμμετοχής στην ομάδα Εξηγούμε την ύπαρξη συγκεκριμένης ημερομηνίας διακοπής Μία πρώτη εικόνα για το πόσα άτομα θα ήθελαν να επιστρέψουν την επόμενη φορά

Προετοιμασία (2 η Εβδομάδα) Καινούριες διαπιστώστεις (Πως νιώθουν, πως πηγαίνει η μείωση των τσιγάρων) Εξηγήστε τι είναι το μονοξείδιο του άνθρακα και τη χρήση σε κάθε συνάντηση Φαρμακευτική αγωγή Δημιουργία ρεαλιστικών προσδοκιών Ευθύνη απέναντι στην ομάδα Quiz γνώσεων σε μικρές ομάδες

Ημερομηνία Διακοπής (3 η Εβδομάδα) Πώς νιώθει κάθε άτομο για τη διακοπή Νέες συστάσεις (χωρίς την αναφορά του τσιγάρου αυτή τη φορά) Υπενθύμιση για τη σωστή χρήση της φαρμακευτικής αγωγής Επικοινωνία ατόμων ανά ζεύγη Στοίχημα Τρόποι αντιμετώπισης δυσκολιών για την επόμενη βδομάδα Υπόσχεση να μην καπνίσουν την επόμενη βδομάδα

Μετά τη διακοπή (> 4 η Εβδομάδα ) Απόντες – τι γνωρίζουμε για άτομα που λείπουν Στοιχήματα Συζήτηση τρόπων αντιμετώπισης : α) στερητικών σωματικών και συναισθηματικών συμπτωμάτων β) δύσκολων καταστάσεων και τρόπων επίλυσεις γ)προβλημάτων σχετικά με τη φαρμακευτική αγωγή Υπόσχεση να μην καπνίσουν την επόμενη βδομάδα

Κλείσιμο-Τελευταία Συνάντηση Γιορτή (γλυκά και αναψυκτικά) από τα χαμένα στοιχήματα Επαναλληπτικές Συνεδρίες Χρήση των συντρόφων και μετά τη διακοπή Σημασία επιστροφής στο πρόγραμμα αν υποτροπιάσουν

Πρακτικά Θέματα ΧΩΡΟΣ πρέπει να : Είναι μεγάλος και ελεύθερος ώστε να επιτρέπει να μπουν καρέκλες σε κύκλο Υπάρχει χώρος να μπορούν να δημιουργηθούν μικρότερες ομάδες Υπάρχει καλή ακουστική μόνωση Έχει καλό εξαερισμό Αποφύγετε α) καφέ και τσάι κατά τη διάρκεια της συνεδρίας β) την ύπαρξη άδειων καρέκλων γ) να υπάρχει τραπέζι στη μέση του κύκλου

Δομή Ομιλίας  Αποτελεσματικότητα της ομαδικής θεραπείας  Θεραπευτικοί παράγοντες στην ομαδική θεραπεία  Η ομαδική θεραπεία στα διάφορα στάδια διακοπής  «Προβληματικά μέλη» της ομάδας

«Προβληματικά» μέλη σε μια ομάδα

Είναι άτομα που: α) φλυαρούν ακατάπαυστα β) ορμούν να γεμίσουν την παραμικρή σιωπή γ) κατακλύζουν την ομάδα με πληροφορίες και με ερωτήσεις υιοθετώντας πολλές φορές το ρόλο του ανακριτή Ο θεραπευόμενος που μονοπολεί (habitual monopolist)

Ρόλος του Θεραπευτή Ο θεραπευόμενος που μονοπωλεί αποτελεί μία απειλή για τη διαδικαστική θεμελίωση της ομάδας Μολονότι πολλές φορές ο θεραπευτής καλώς περιμένει την ομάδα να χειριστεί το πρόβλημά της, μία νέα ομάδα δεν μπορεί να το διαχεριστεί Μια διπλή προσέγγιση είναι περισσότερο αποτελεσματική. Σκεφτείτε τόσο τον «μονοπωλητη» όσο και τα υπόλοιπα μέλη της ομάδας Ο θεραπευτής μπορεί να ρωτήσει την ομάδα γιατί επιτρέπει ή ενθαρύννει ένα μέλος να φέρει το φορτίο ολόκληρης της συνάντησης, προσδοκώντας έτσι στην ενεργοποίηση των μελών της ομάδας.

Ο σιωπηλός θεραπευόμενος Η έρευνα σε βιωματικές ομάδες δείχνει ότι όσο πιο πολύ μιλούν τα μέλη της ομάδας τόσο πιο πολύ βελτιώνεται η εικόνα που έχουν για τον εαυτό τους Μερικά συγκρατημένα μέλη μπορούν να επωφεληθούν από τη δι’ αντιπροσώπου συμμετοχή τους στη θεραπεία Ο θεραπευτής είναι καλό να ακολουθήσει μία μέση οδό : α) ούτε να ασκήσει υπερβολική πίεση, β) ούτε να τον αφήσει να γλιστρήσει σε ένα ρόλο ακραίας σιωπής

Άλλες κατηγορίες θεραπευόμων Ο ανιαρός θεραπευόμενος Ο θεραπευόμενος που ενώ παραπονιέται απορρίπτει τη βοήθεια Ο ψυχωτικός ή ο διπολικός ασθενής

Γενικοί Κανόνες Για ντροπαλούς θεραπευτές: Πέρα από το συντονιστικό ρολο, η συμβουλευτική καθοδήγηση μερικές φορές χρειάζεται Για κυρίαρχους θεραπευτές : Πολλά από αυτά που θέλετε να πείτε, τα άτομα τα γνωρίζουν Για όλους: Η επικοινωνία και αλληλεπίδραση σε μία ομάδα χρειάζεται λίγη υποκίνηση

Τρία Βασικά Μηνύματα Διαλέξτε έναν καλό αριθμό ομάδας στην αρχή της θεραπείας Μην έχετε ρόλο διδακτικό αλλά συντονιστικό Σημαντικοί μηχανισμοί: μιμητικότητα, θετική και αρνητική ενίσχυση

Ευχαριστώ!