Οι Σκήτες Οι Αθωνικές Σκήτες είναι μικρές μονές που υπάγονται στις Κυρίαρχες Μονές. Διακρίνονται σε κοινόβιες και ιδιόρρυθμες. Πρόκειται για οργανωμένες.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Ναοί & Μοναστήρια της περιοχής Βατίκων
Advertisements

ΘΕΡΜΟ ΑΙΤΟΛΩΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ
ΕΛΛΑΔΑ.
Βυζαντινό-Νομισματικό Μουσείο Αθηνών 2012
Ο δ ο ι π ο ρ ι κ ό σ τ ο Ά γ ι ο Ό ρ ο ς
Αρσανάδες , Πύργοι , κιόσκια, Καμπάνες , Σήμαντρα , Φιάλες , Κρήνες
Ενότητα κατοικία Τύποι κατοικιών.
Είμαστε οι μαθητές της Γ1΄ τάξης του 4ου Δημ. Σχολείου Ωραιοκάστρου.
Γιαννης Πουρσανιδης Ε’1
Το μοναστήρι του Αποστόλου Ανδρέα
ΑΓΙΟΣ ΣΤΥΛΙΑΝΟΣ ΠΑΝΤΕΛΕΗΜΩΝ ΖΩΤΤΗΣ Δ΄1.
Θρησκευτικός Τουρισμός
ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ ΚΑΙ ΕΞΩΚΚΛΗΣΙΑ
ΠΑΥΛΟΣ Β. Ε 2  Το Άγιο Όρος ή επισήμως Ιερά Κοινότης Αγίου Όρους είναι μια « Αυτόνομη Μοναστική Πολιτεία » εντός των ελλαδικών συνόρων με δικό της διοικητικό.
ΣΑΣ ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΟΥΜΕ ΤΟ ΝΟΜΟ ΤΡΙΚΑΛΩΝ.
Αρχιτεκτονική Μέσης Βυζαντινής περιόδου
12. Τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της Ορθοδοξίας
ΑΓΙΟ ΟΡΟΣ ΤΟ ΠΕΡΙΒΟΛΙ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ
ΜΟΝΑΣΤΗΡΙΑ ΣΤΗ ΕΠΑΡΧΙΑ ΑΜΜΟΧΩΣΤΟΥ
ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΙΕΡΑΡΧΕΣ Μέγας Βασίλειος Γρηγόριος Θεολόγος
Αρχαία ελληνικά ιερά Ο χώρος και η χρήση.
Το Πάθος και η Ανάσταση του Χριστού
Μ Ο Ν Α Χ Ι Σ Μ Ο Σ Μ Ο Ν Α Χ Ι Σ Μ Ο Σ ΘΕΣΜΟΣ Ο ΟΠΟΙΟΣ ΕΠΗΡΕΑΣΕ ΚΑΙ ΕΠΗΡΕΑΖΕΙ: ΤΑ ΘΕΟΛΟΓΙΚΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΤΑ ΘΕΟΛΟΓΙΚΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΤΗ ΘΕΙΑ ΛΑΤΡΕΙΑ ΤΗ ΘΕΙΑ ΛΑΤΡΕΙΑ.
Βυζαντινό μουσείο, Αθήνα
Μέλη ομάδας: Κων/νος Τσερμπάκ-Κων/νος Θανουρής. ΜΟΡΦΕΣ ΜΟΝΑΧΙΣΜΟΥ.
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΧΡΥΣΕΛΕΟΥΣΗΣ ΕΜΠΑΣ
ΤΑ ΣΠΗΛΑΙΑ ΜΙΛΟΥΝ Η ΣΠΗΛΙΑ ΕΧΕΙ ΓΙΝΕΙ ΣΑΝ ΈΝΑ ΒΙΒΛΙΟ.
Ομάδα: Η Αγία Πεντάδα Τμήμα: Α’1 Υπεύθυνος καθηγητής: Γ. Καπετανάκης Σχολείο: Πρότυπο Πειραματικό Γυμνάσιο Ευαγγελικής Σχολής Σμύρνης.
7. Η Κωνσταντινούπολη οχυρώνεται και στολίζεται με έργα τέχνης
ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΑΠΕΤΑΝΑΚΗΣ ΔΗΜΙΟΡΓΙΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΜΑΡΙΑ ΠΕΡΡΑ.
Η Ρωμαϊκή και Βυζαντινή Φυσιογνωμία της Θεσσαλονίκης
Μονή Κύκκου.
54 ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΠΕΙΡΑΙΑ
17. Χριστιανικά άσκηση- Μοναχισμός
ΕΡΓΑΣΙΑ: ΓΑΪΤΑΝΙΔΗΣ ΠΑΝΤΕΛΗΣ, ΓΗΡΕΑΔΗΣ ΝΙΚΟΣ, ΖΟΥΡΤΟΥΜΙΔΗΣ ΜΑΝΩΛΗΣ
Ιωάννης ο Βαπτιστής: ο τελευταίος προφήτης και πρόδομος του Χριστού
Θέρμο Αιτωλοακαρνανίας
Η ΑΛΟΝΝΗΣΟΣ ΚΑΙ ΤΑ ΝΗΣΑΚΙΑ ΠΟΥ ΤΗΝ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΥΝ
ΤΟ ΟΙΚΟΔΟΜΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΟΥ ΙΟΥΣΤΙΝΙΑΝΟΥ
Βασιλάκη Α., Εικονομαχικές εκκλησίες στη Νάξο, ΔΧΑΕ 3 ( ) 49-74
5ο. Η ναοδομία από τον Ηράκλειο έως και τον Λέοντα Ϛ’ το Σοφό ( ):
36. Το Άγιον Όρος Η μοναστική πολιτεία του Αγίου Όρους ως «Κιβωτός» της Ορθοδοξίας και του πολιτισμού Η οργάνωση της μοναστικής πολιτείας του Αγίου Όρους.
Ο ναός του Αγίου Αντωνίου βρίσκεται στο βορειοανατολικό τμήμα του παλαιού πυρήνα της Επισκοπής. Ανήκει στον τύπο του μονόχωρου καμαροσκέπαστου, ο οποίος.
Τα αξιοθέατα του Ηρακλείου-Αλικαρνασσού
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΠΑΜΜΕΓΙΣΤΩΝ ΤΑΞΙΑΡΧΩΝ
54 ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΠΕΙΡΑΙΑ
παναγια παμμακαριστοσ
 Το Μέγα Ρεύμα ( σημερινή ονομασία Arnavutköy, A ρναβούτκιοϊ, δηλαδή Αρβανιτοχώρι ) ήταν χωριό και σημερινό προάστιο τηςΚωνσταντινούπολης στο Βόσπορο.
Γελ Ρεντίνας Α3 Κωνσταντίνος Λουκάς Αλεξία Πλουμή
Θέρμο Αιτολωακαρνανίας Το Θέρμο είναι κωμό- πολη της Αιτωλοακα- ρνανίας με επίσημο πληθυσμό κα- τοίκων.
ΑΓΙΟΝ ΟΡΟΣ Το Άγιο Όρος αποτελεί αυτοδιοίκητο τμήμα του Ελληνικού Κράτους, που βρίσκεται στη χερσόνησο του Άθω της Χαλκιδικής στη Μακεδονία. Ελληνικού.
Συγκέντρωση υλικού- επιμέλεια: Καλλιόπη Κανάκη Χαραλαμποπούλου
Η Ακρόπολη και τα μνημεία της
ΕΘΙΜΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΩΝ- ΠΡΩΤΟΧΡΟΝΙΑΣ-ΘΕΟΦΑΝΕΙΩΝ Θεοδώρα Ευθυμίου Δ’1 20/12/2015.
Ο ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗΣ ΣΤΗΝ ΠΛΑΚΑ. Χρόνος Ανέγερσης Ο Ιερός Ναός της Αγίας Αικατερίνης κτίστηκε στα μέσα του 11ου αιώνα.
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ 2o ΓΕΛ ΜΙΚΡΑΣ Δημιουργία και Παρουσίαση από τους μαθητές : Παπαγεωργίου Δημήτριο & Ευθυμία Σαρρή Επιβλέπων καθηγητής : Νικόλαος Ζαλακώστας.
. Βυζαντινά Μονοπάτια.
Η Αγία Σοφία Αντρέας Χατζησταύρου.
Άννα Δριμή Β1 Υπεύθυνος Καθηγητής: Γ. Καπετανάκης
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΕΛΕΝΑ ΣΠΥΡΟΣ ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΤΖ. ΓΙΩΡΓΟΣ Μ. ΑΝΝΑ-ΜΑΡΙΑ
Ο ΙΣΡΑΗΛΙΤΙΚΟΣ ΚΟΣΜΟΣ ΣΤΑ ΧΡΟΝΙΑ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ
Mμνημεία πολιτιστικής κληρονομιάς UNESCO
Πολιτιστικές διαδρομές γύρω από το Βελιγράδι
Εκκλησίες στη Λακατάμεια
ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ ΜΝΗΜΕΙΑ ΤΟΥ ΤΟΠΟΥ ΜΑΣ
Το Άγιον Όρος Μία εργασία από την μαθήτρια: Λυδία Εξάρχου, Γ1
Άγιο Όρος.
Ι.Μ. ΜΕΓΙΣΤΗΣ ΛΑΥΡΑΣ ΑΓΙΟΥ ΟΡΟΥΣ
Καστρο κερκυρασ 13ο Γυμνασιο πατρων 2017 Λυδία Χείρα Β'1.
ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ Μυρσινη Ανδρινοπουλου Β1 25/2/2016.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Οι Σκήτες Οι Αθωνικές Σκήτες είναι μικρές μονές που υπάγονται στις Κυρίαρχες Μονές. Διακρίνονται σε κοινόβιες και ιδιόρρυθμες. Πρόκειται για οργανωμένες κοινότητες που συγκροτούνται από πολλές μοναστικές καλύβες. Στο μέσον της κάθε Σκήτης βρίσκεται το λεγόμενο "Κυριακό" που είναι ο κοινός ναός για όλους και γύρω απ’ αυτόν είναι κτισμένες οι καλύβες. Τη διοίκηση στη Σκήτη ασκεί ο επονομαζόμενος "Δικαίος" που εκλέγεται κάθε χρόνο από τους "γέροντες" της Σκήτης με τη βοήθεια 2 ή 4 συμβούλων εκ των οποίων οι μισοί προέρχονται από την ίδια τη Σκήτη και οι άλλοι μισοί από την Κυρίαρχη Μονή στην οποία υπάγεται η Σκήτη. Οι εγκατεστημένοι σ’ αυτές μοναχοί καλούμενοι σκήτες ασχολούνται επίσης με γεωργικές και κτηνοτροφικές εργασίες καθώς επίσης και με την αγιογραφία, ξυλογλυπτική, μουσική κ.ά.

ΚΟΙΝΟΒΙΕΣ ΣΚΗΤΕΣ Σκήτη Μπογορόδιτσα ( Θεογεννήτρια ) Ι.Μ. Παντελεήμονος

Σκήτη Προφήτη Ηλία (Ι. Μ. Παντοκράτορος) Σκήτη Προφήτη Ηλία (Ι. Μ. Παντοκράτορος)

Ιερά Σκήτη Αγίου Ανδρέα (Ι.Μ. Βατοπεδίου)

ΙΔΙΟΡΡΥΘΜΕΣ ΣΚΗΤΕΣ Ιερά Σκήτη Αγίας Άννας (Μεγίστης Λαύρας)

Σκήτη μικρή Αγία Άννα

Σκήτη Αγίας Τριάδας Καυσοκαλυβίων ( Μεγ. Λαύρας)

Σκήτη Αγίου Ιωάννη Βαπτιστή (Ιβήρων)

Σκήτη Αγίου Δημητρίου (Βατοπεδίου)

Σκήτη Γενεσίου της Θεοτόκου (Νέα Σκήτη) Ι.Μ. Αγίου Παύλου

Σκήτη Ευαγγελισμού της Θεοτόκου (Ξενοφώντος)

Σκήτη Αγίου Δημητρίου (Λάκκου) Ι.Μ. Αγίου Παύλου Σκήτη Αγίου Δημητρίου (Λάκκου) Ι.Μ. Αγίου Παύλου

Τα Κελιά Τα μοναστικό κελί, (καθαρεύουσα κελλίον), αποτελεί όπως και η σκήτη, μοναστικό ίδρυμα που υπάγεται σε κυρίαρχη Μονή ή Μοναστήρι. Τα μοναστικά Κελιά φέρουν ενσωματωμένο ναΐδριο ή και ναό και στα οποία έχει παραχωρηθεί κάποια εδαφική περιοχή της κυρίαρχης Μονής ανάλογα του μεγέθους και της ιστορίας τους. Αυτά παραχωρούνται συνήθως σε πολύ ολιγάριθμες ομάδες των 2 - 3 μοναχών που ασχολούνται παράλληλα με τα θρησκευτικά τους καθήκοντα σε γεωργικές, κτηνοτροφικές, οικοδομικές και άλλες εργασίες. Στο Άγιο Όρος υπάρχουν περίπου 140 Κελιά.

Κελί Αγίου Ευσταθίου (Μυλοπόταμος) Λαύρας

ΑΓΙΟΣ ΑΡΤΕΜΙΟΣ, Προβάτα, (Λαύρας)

Ο μοναχός Ιωσήφ και οι Ιπτάμενοι του Αιγαίου στο Κελλί Αγίου Μηνά, Βίγλα

ΜΑΡΟΥΔΑ (Χιλιανδαρίου)

ΜΟΛΥΒΟΚΚΛΗΣΙΑ (Χιλιανδαρίου)

Σιμωνοπετρίτικο Ι. Κελλί Ευαγγελισμού της Θεοτόκου

Κουτλουμουσιανό Ι.Κελλί Αγίου Νικολάου, Χαλκιά

Κελί Οσίου Γαβριήλ Ιβήρων

Σκήτη Αγίας Άννας, ΚΕΛΙ ΑΓΙΟΥ ΓΕΩΡΓΙΟΥ

Κατουνάκια. Το κελί του Αγίου Εφραίμ.

Καλύβες Η μοναστική καλύβα, όπως οι σκήτες και τα κελιά αποτελούν μοναστικά ιδρύματα που ανήκουν σε κυρίαρχη Mονή ή Μοναστήρι Οι μοναστικές καλύβες είναι και αυτές οικοδομήματα μικρότερα σε μέγεθος των κελιών που επίσης φέρουν ενσωματωμένο ναΐδριο, στα οποία όμως δεν έχει παραχωρηθεί από την κυρίαρχη Μονή εδαφική έκταση, σε αντίθεση με τα κελιά. Οι μοναχοί σ’ αυτά τα μοναστικά ιδρύματα ζουν κατά ολιγάριθμες ομάδες, όπως και στα κελιά ασχολούμενοι κυρίως με διάφορες τέχνες και εργόχειρα. Είναι δυνατόν πολλές καλύβες μαζί να δίνουν την εντύπωση μικρού οικισμού πλην όμως δεν διατηρούν καμία μεταξύ τους οργάνωση ή σχέση. Οι μοναστικές καλύβες του Αγίου Όρους βρίσκονται στη νοτιοδυτική άκρη της Αθωνικής χερσονήσου, στις περιοχές: Μικρή Αγια ¨Αννα, Κατουνάκια και Άγιο Βασίλειο.

Μοναχός μπροστά σε αθωνίτικη καλύβα. Δεκαετία του 1920

Η Καλύβη της Υπαπαντής του Κυρίου

Καθίσματα Τα μοναστικά καθίσματα του Αγίου Όρους αποτελούν και αυτά μοναστικά ιδρύματα όπως οι καλύβες, που υπάγονται σε κυρίαρχη Μονή ή Μοναστήρι. Αυτά είναι μικρά κτίσματα, περίπου σαν τις καλύβες, που συνηθέστερα βρίσκονται πολύ κοντά και γύρω από το Μοναστήρι που υπάγονται. Αυτά στερούνται εδαφικής έκτασης και παραχωρούνται σε διαμονή μοναχών "κατά μόνας", περισσότερο με προσωρινό χαρακτήρα. Οι μοναχοί αυτών των ιδρυμάτων λαμβάνουν τρόφιμα από τη κυρίαρχη Μονή αντί καταβολής μικρού χρηματικού ποσού.

Παναγούδα, το κελί του γέροντος Παϊσίου

Ι.Μ.ΔΙΟΝΥΣΙΟΥ - Κάθισμα (Κελί) απέναντι από τη μονή

Ησυχαστήρια Με την ονομασία Ησυχαστήριο, ή ασκητήριο, ή ασκηταριό χαρακτηρίζεται γενικά μοναστικό ίδρυμα που υπάγεται σε κυρίαρχη Μονή η Μοναστήρι. Τα ησυχαστήρια εμφανίζονται συνηθέστερα ως καλύβες ή διαρρυθμισμένες κάπως σπηλιές στις οποίες εγκαθίστανται μοναχοί που επιθυμούν αυστηρότερη άσκηση (ν’ ασκητεύουν), τελείως ανεμπόδιστα και μακριά από οποιαδήποτε κοσμική πρόκληση. Οι ενασκούμενοι πατέρες (ασκητές) διάγουν αυστηρότατο βίο ενδιαιτώμενοι με λίγο παξιμάδι που τους στέλνουν τα μοναστήρια ή με λίγο νερό της βροχής∙ (αυτοί ολοένα σπανίζουν). Τα ησυχαστήρια συνήθως απαντώνται στους πλέον επικίνδυνους, ερημικούς και απόκρημνους τόπους δίνοντας πολλές φορές το δικαίωμα να χαρακτηρίζονται "αετοφωλιές". Η συγκοινωνία με αυτά γίνεται από δύσβατα στενά μονοπάτια, επικίνδυνες λαξευτές βαθμίδες και όχι σπάνια με σχοινιά και αλυσίδες. Τα ησυχαστήρια του Αγίου Όρους απαντώνται ως οικισμοί, όπως ο περίφημος οικισμός Καρούλια, που βρίσκεται στο δρόμο μετά τη Σκήτη Αγίας Άννας προς τη Μονή Μεγίστης Λαύρας, πάνω σε απόκρημνη περιοχή.

ΤΑ ΦΟΒΕΡΑ ΚΑΡΟΥΛΙΑ Η ονομασία οφείλεται σε μια τροχαλία (καρούλι), απ’ όπου οι ασκητές κρεμούν ένα καλάθι για να βάλουν μέσα σ’ αυτό οι διερχόμενοι μοναχοί, ψαράδες ή προσκυνητές λίγο ψωμί και νερό. Υπάρχουν 12 καλύβια τα οποία κτίσθηκαν το 17ο αιώνα μέσα από ιδιαίτερα δύσκολες συνθήκες και με μεταφορά υλικών από τη θάλασσα με χρήση καρουλιών και σχοινιών. Σήμερα κατοικούν δέκα γέροντες που ασχολούνται με την ξυλογλυπτική, τη ζωγραφική και άλλα εργόχειρα.

Τα ασκητικά Καρούλια του Αγίου Όρους

Καρούλια - Σπηλιά ερημίτη ασκητή

Ο βράχος των φοβερών καρουλιών με τα ασκηταριά των ερημιτών

Τα σχοινιά που χρησιμοποιούνται για τη μεταφορά υλικών ανάμεσα στα κελιά.

Μια από τις ξύλινες σκάλες που χρησιμοποιούν μοναχοί και επισκέπτες

Τα φοβερά Καρούλια

Νίκος Καζαντζάκης - Στα Καρούλια, 1914 « …Τρυπωμένοι μέσα σε σπηλιές, ζουν εκεί και προσεύχονται για τις αμαρτίες του κόσμου, καθένας μακριά από τον άλλο, για να μην έχουν και την παρηγοριά να βλέπουν ανθρώπους, οι πιο άγριοι, οι πιο άγιοι ασκητές του Αγίου Όρους. Ένα καλαθάκι έχουν κρεμασμένο στη θάλασσα, κι οι βάρκες που τυχαίνει κάποτε να περνούν ζυγώνουν και ρίχνουν μέσα λίγο ψωμί, ελιές, ότι έχουν, για να μην αφήσουν τους ασκητές να πεθάνουν της πείνας…».

Ένας μοναχός μπροστά στην είσοδο της σπηλιάς- κελιού

Το εσωτερικό της σπηλιάς

Καυσοκαλύβια, η σπηλιά που ασκήτεψε ο άγιος Ακάκιος (δίπλα το κρεβάτι του αγίου )

Στις Σπηλιές της Αγίας Άννας. Ο ναός του Τιμίου Προδρόμου της Συνοδείας του Οσίου Ιωσήφ του Ησυχαστή στην οποία ανήκε ο Γέροντας Ιωσήφ.

Μετά τα Καρούλια προς Κατουνάκια

Κατουνάκια

(εκκλησάκι Μεταμορφώσεως) Ανάβαση στην κορυφή του Άθωνα (εκκλησάκι Μεταμορφώσεως)

Ο Άθωνας από την Ι.Μ. αγίου Παύλου

Ανάβαση στον Άθωνα

Πορεία προς Κερασιά

Κερασιά (750 υψ.)

Σκήτη Εισοδίων Θεοτόκου - Κερασιά

Καρμήλιον Όρος υπεράνω Κερασιάς Προφήτης Ηλίας

Παναγιά (1.500 υψ.)

Ιερά πομπή για εκκλησάκι Μεταμορφώσεως

Το εκκλησάκι της Μεταμορφώσεως και ο σιδερένιος Σταυρός στην κορυφή του Άθω (2033 μ.)