ΜΑΡΚΟΣ ΜΠΟΤΣΑΡΗΣ Βρισκόμαστε στα 1823. Στον Μοριά και τη Ρούμελη αντιβουίζει το κλέφτικο ντουφέκι ήδη εδώ και δυο χρόνια. Στα δυσπρόσιτα μέρη τα δικά μας,

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΜΑΡΚΟΣ ΜΠΟΤΣΑΡΗΣ ΙΩΑΝΝΑ ΣΙΛΙΤΖΟΓΛΟΥ ΣΤ2.
Advertisements

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΥΟ ΔΟΝΤΙΟΥ ΠΙΚΙ - ΠΙΚΙ.
Το ακριβό λουλούδι της ειλικρίνειας
Το Μάννα Κάθε φορά που κάνω κάποια σκέψη, αν δεν θα έπρεπε να την αναλύσω, θα έγραφα απλώς: Το μοναδικό φαγητό, που σύντομα πιστεύω ότι θ’ αντικαταστήσει.
Η ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΑΡΧΙΖΕΙ ΑΠΟ ΤΗ ΜΟΛΔΟΒΛΑΧΙΑ
Μια όμορφη ιστορία του Paulo Coelho
Τα παραμυθεια.
Μάρκος Μπότσαρης Από Φώτια Ελευθερίου.
Η περιγραφή της μάχης του
Χριστούγεννα όπως πραγματικά έγιναν
ΤΑ ΓΕΝΕΘΛΙΑ ΜΟΥ ΦΕΤΟΣ..
Η ΚΥΠΡΙΑΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΚΑΤΑ ΤΩΝ ΠΕΡΣΩΝ (499 – 498 π.Χ.)
Β.Η φάση της κάμψης της επανάστασης ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΟΥΡΓΙΩΤΟΥ ΚΑΛΛΙΟΠΗ ΠΕ
Δυσνόητα Ένα πρωί στη λίμνη, ο σύζυγος επιστρέφει μετά από πολλές ώρες ψαρέματος και παίρνει έναν υπνάκο στο φορτηγάκι. Η σύζυγος, αν και δεν.
ΤΑ ΓΕΝΕΘΛΙΑ ΜΟΥ ΦΕΤΟΣ..
Το μεγάλο μυστικό Η δική μου περιπέτεια.
Μια ιστορία για δύο βότσαλα Πάνω σε φωτογραφίες της Κίνας!
Το παραμύθι της Κοκκινοσκουφίτσας (από την πλευρά του Λύκου)
O γέρος και τα τρία αδέλφια
Γιώργος Φοίβος Κωνσταντίνος Δημήτρης Λέντι
Τις διακοπές τις πέρασα…
Κελεσίδης Βαγγέλης.
Διάβολος Παράδεισος Ο παράδεισος και τα διαβολάκια.
Το Λιοντάρι, ο Κυνηγός και ο Λοτόμος (Αισώπου μύθοι)
Η παρουσίαση θα γίνει από την Άννα Στεργιανουδη.
Πολεμικές επιχειρήσεις
Δεισιδαιμονίες και προλήψεις
Μεγάλος ήρωας του πολέμου του 1921
Από τους μαθητές της Στ΄2 Παναγιώτης , Πάμπος , Λώρα, Ηρακλής
Λίγο πριν τον τραγικό θάνατο του Αλή Πασά Τεπελενλή το 1822, και σε συνεννόηση με αυτόν, ο Οδυσσέας Ανδρούτσος με ένα ασκέρι ανδρών, Αλβανών και.
Β’ ΜΕΡΟΣ: (Να γραφτούν στο τετράδιο)
Ιδιωτικό Δημοτικό Σχολείο ΔΔΜΝ Ναυστάθμου Κρήτης
Πόσα χρόνια πέρασαν από τότε;
Η εξέγερση στη Μολδοβλαχία
Μάχη στην Αλαμάνα[1821] Μάριος Σωφρονίου, Μιχάλης Χριστοδούλου
Η Άλωση Της Κωνσταντινούπολης 29 Μαΐου 1453
Ευαγγελία Στυλιανού Α’4
Το εἶναι και το φαίνεσθαι στην Ελένη του Ευριπίδη
Μια βόλτα στο θέατρο Σπύρος Ρουμελιώτης Α’3.
ΜΑΘΗΜΑ 21 ΙΩΑΝΝΑ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ Β’2.  Μκ2,1 Ύστερα από μερικές μέρες μπήκε πάλι ο Ιησούς στην Καπερναούμ και διαδόθηκε ότι βρίσκεται σε κάποιο σπίτι  2Αμέσως.
Ομιλία του Θ.Κολοκοτρώνη
Ο Κύριος παρουσιάστηκε στον Αβραάµ, κοντά στη ∆ρυ Μαµβρή, ενώ αυτός καθόταν στο άνοιγμα της σκηνής του κατά το µεσηµέρι. Σήκωσε τα µάτια του και είδε.
«Η ΝΙΚΗ» Η ΣΤΙΓΜΗ ΑΥΤΗ ΠΡΟϊΔΕΑΖΕΙ ΤΟΝ ΕΛΛΗΝΑ ΣΤΡΑΤΙΩΤΗ ΓΙΑ ΤΙΣ ΔΥΣΚΟΛΕΣ ΩΡΕΣ ΠΟΥ ΘΑ ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΟΥΝ. Η ΕΙΚΟΝΑ ΠΟΥ ΑΣΠΑΖΕΤΑΙ Ο ΣΤΡΑΤΙΩΤΗΣ ΣΥΜΒΟΛΙΖΕΙ ΤΗΝ.
25η ΜΑΡΤΙΟΥ 1821.
Η ΜΑΧΗ ΤΩΝ ΜΥΛΩΝ Μια εργασία των Λυμπέρη Νάσια και Λιάκου Ελένη.
Οι αθλοι του Ηρακλη Νεφέλη Ελεάννα ταξη Γ 1.. Η γεννηση του Ηρακλη Κάποτε ο Αμφιτρύωνας και η γυναίκα του Αλκμήνη, αναγκάστηκαν να φύγουν από την πατρίδα.
{ Ενότητα 3 η κεφ. 12 Η δεύτερη πολιορκία του Μεσολογγίου- Διονύσιος Σολωμός Ούρδας Ιωάννης 2013.
« ένα άλλο πιθανό … τέλος ». Την κρίσιμη μέρα τύλιξε τα παπούτσια, τα πήρε στο σπίτι και τα έκρυψε. Προς το απόγευμα έβαλε τα καλά του, ετοιμάστηκε και.
Ταξίδι στον χρόνο. Περσική Αυτοκρατορία Σακκα, Ν. (μτφ) (2002). Εγκυκλοπαίδεια του Αρχαίου Κόσμου, Αθήνα: Άγκυρα, σ.52.
Για τη Μακεδονία θα μιλήσουμε σήμερα. Όχι όμως για τη σημερινή Μακεδονία που είναι ελεύθερη και ζούμε σ’ αυτήν και είμαστε περήφανοι για το όνομά της,
17 Νοεμβρίου 1973 Μνήμη Πολυτεχνείου Τριάντα τρία χρόνια μετά.
Η Άλωση της Κωνσταντινούπολης από τους Τούρκους
Η ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ 1821.
ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ 2015 ΣΤ΄1 ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗΣ.
ΥΦΑΝΤΗΣ ΚΩΝ/ΝΟΣ ΒΑΙΟΣ ΠΕΤΡΗΣ ΝΙΚΟΣ ΣΥΚΙΩΤΗΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟΥ
Οικογενειακές Σχέσεις
28η Οκτωβρίου 1940.
Η ΣΧΕΣΗ ΤΟΥ ΠΟΛΕΜΙΣΤΗ ΜΕ ΤΟ ΑΛΟΓΟ ΤΟΥ
ΗΡΩΕΣ ΤΟΥ 1821.
17 Νοεμβρίου 1973 Μνήμη Πολυτεχνείου
Οι Κλέφτες και οι Αρματολοί
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ ΚΕΙΜΕΝΟΥ ΠΓΕΣΣ ΝΙΚΟΛΑΣ ΜΠΟΘΟΣ-ΒΟΥΤΕΡΑΚΟΣ Γ2
Καταστροφή της Σμύρνης 1922
Μια όμορφη ιστορία του Paulo Coelho
Ημέρα Μνήμης Εθνάρχη Μακαρίου Γ’ 19 Ιανουαρίου
Η εξέγερση στη Μολδοβλαχία
«Ξύπνα, ταράζου, μη φοβού, Χαίρε Παρθένε, χαίρε! Ο Κύριός μου είναι με σε, Ελλάς, ανάστα, χαίρε!» Γιορτή της Πατρίδας…
Ο Λεωνίδας Α’ της Σπάρτης γεννιέται περί το 540 π. x
31. Η ανάκτηση της Πόλης από το Μιχαήλ Η’, τον Παλαιολόγο
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΜΑΡΚΟΣ ΜΠΟΤΣΑΡΗΣ Βρισκόμαστε στα 1823. Στον Μοριά και τη Ρούμελη αντιβουίζει το κλέφτικο ντουφέκι ήδη εδώ και δυο χρόνια. Στα δυσπρόσιτα μέρη τα δικά μας, η Λευτεριά φαίνεται να γλυκοχαράζει.  Μα ο κακός δαίμονας της πατρίδας, η Διχόνοια που βαστάει το "δολερό της σκήπτρο", αρχίζει το εθνοφθόρο έργο της. Στην πιο κρίσιμη καμπή του Αγώνα, η Πελοπόννησος αρχίζει να συνταράσσεται από τον Εμφύλιο σπαραγμό. Κινήσεις στρατευμάτων Ελληνικών που στρέφονται ενάντια σε αδελφικές θέσεις σημειώνονται σε όλη την επικράτεια. Είναι γλυκός ο καρπός της εξουσίας για να αφεθεί στους άξιους να τη διαφεντεύουν.  ΒΑΣΙΛΗΣ ΦΙΛΙΠΠΟΥ ΚΑΙ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΠΑΥΛΑΤΟΣ Μάρτιος 2007

Οι Τούρκοι περνούν στην αντεπίθεση Οι Τούρκοι περνούν στην αντεπίθεση. Αισθάνονται την ανάγκη να ξεκαθαρίσουν τη Ρούμελη και στέλνουν τα πολυάριθμα λεφούσια τους για να πνίξουν στο αίμα τους άπιστους Γραικούς που τόλμησαν να σηκώσουν κεφάλι. Δώδεκα χιλιάδες πεζοί και καβαλλαραίοι Τουρκαλβανοί ξεκινάνε από τα Τρίκαλα για την Ευρυτανία, με σκοπό να τρομοκρατήσουν τον ανυπότακτο Ευρυτανικό λαό. Αρχηγός του τεράστιου αυτού εκστρατευτικού σώματος ο Μουσταής πασάς της Σκόντρας. Άμεσος στόχος τους, η δήλωση υποταγής των επαναστατημένων αρματολών της περιοχής. Με το καλό ή με τη βία ο τόπος έπρεπε να ξαναπροσκυνήσει τον Σουλτάνο.

Μαυρολόγησε ο τόπος από τα Λιβάδια ως τη Μεσοχώρα και πίσω από τον Δημήτρη μέχρι το Κεφαλόβρυσο. Εκεί ήταν η εμπροσθοφυλακή με αρχηγό τον Τσελαλεδίν μπέη. Φανταστείτε τον πανικό που έσπειρα στην πόλη, τις καταστροφές και τις κλεψιές που γίνονταν, το θανατικό και το θρήνο που έπεσε στις όμορφες κόρες του Καρπενησιού. Και οι άντρες να λείπουν από τα σπίτια τους, στρατολογημένοι στα γύρω βουνά, δίχως να μπορούν να προσφέρουν καμιά βοήθεια στις φαμίλιες τους. Δώδεκα χιλιάδες στρατός λοιπόν, θα έμενε εδώ, όσο καιρό χρειαζόταν ως να δηλώσουν υποταγή οι επαναστάτες κι ύστερα θα συνέχιζε από την Ποταμιά στον Προυσό κι από κει στο Μεσολόγγι. Η επανάσταση κινδύνευε να σβήσει !

Αδελφοί καπεταναίοι, Εγώ ήρθα εδώ και σκοπόν έχω να προσβάλλω τον πασά. Αν θέλετε κατεβάτε κάτω στον γιο Αθανάσιο του χωριού Κλαψίου να κουβεντιάσουμε και να τον χτυπήσουμε μαζί, και σαν δε θέλετε μην έρχεσθε».

Οι καπεταναίοι τον άκουσαν Οι καπεταναίοι τον άκουσαν. Κατέβηκαν στο Κλαψί και το σχέδιο του Μάρκου για την επίθεση εγκρίθηκε παρά τις διαφωνίες που φάνηκαν εδώ ξεχώρισε πια καθαρά ο στρατηγικός νους του Μάρκου. Εδώ κέρδισε στην αιωνιότητα ξανά τον τίτλο που αποποιήθηκε πριν λίγες μέρες στο Μεσολόγγι. 

Τότε ο Μάρκος, για να κατασιγάσει τα πνεύματα που είχαν αρχίσει να οξύνονται επειδή ανακηρύχτηκε στρατηγός (κάτι που οι άλλοι Σουλιώτες δεν είδαν και με τόσο καλό μάτι) και για να πνίξει τον άθλιο σπόρο της Διχόνοιας δε συλλογίστηκε πολύ για να φτάσει σε μιαν αντρίκεια απόφαση: Κάλεσε τους Σουλιώτες στο Μεσολόγγι και τους μίλησε. Τους είπε πολλά για Ομόνοια και Αδελφοσύνη. Έβγαλε ύστερα το δίπλωμα του στρατηγού από το σελάχι του, το φίλησε πρώτα κι είπε αυτά τα λόγια

Και μεμιάς, το έσκισε στα δυο και κίνησε για τα μέρη μας, όπου έμελλε να αναδειχτεί όχι απλά στρατηγός μα ήρωας. Συμφώνησαν λοιπόν οι αρχηγοί της Ανιάδας με το σχέδιο του Στρατηγού Μάρκου Μπότσαρη που ήταν το εξής: Θα χτυπούσαν τους Τούρκους από δυο μεριές: Ο Μάρκος με τους 350 Σουλιώτες του στο Κεφαλόβρυσο και οι υπόλοιποι δυο χιλιάδες θα ρίχνονταν από τη μεριά της Μπιάρας, στο πίσω μέρος του στρατού. Αν ο αιφνιδιασμός πετύχαινε, τότε η φθορά του εχθρού θα ήταν πολύ σημαντική!

Η επίθεση καθορίστηκε να γίνει τα μεσάνυχτα της 8ης προς την 9η Αυγούστου.Οι Τούρκοι δεν είχαν υποπτευθεί τίποτα γιατί το μυστικό το γνώριζαν μόνο οι καπεταναίοι. Οι πολεμιστές θα πληροφορούνταν την επίθεση την τελευταία στιγμή για να μη μαθευτεί τίποτα από τους εχθρούς. Δυνατός αέρας από τον Αϊ Δημήτρη βούιζε μες τα πλατάνια και πυκνά μαύρα σύννεφα έκρυβαν το ολόγιομο, αυγουστιάτικο φεγγάρι. Ιδανική νύχτα για αιφνιδιασμό. Την ορισμένη ώρα, οι Σουλιώτες με μαντίλια στο κεφάλι για να γνωρίζονται τη νύχτα, ρίχτηκαν στον εχθρό, ενώ ως την πλατεία του Καρπενησιού αντήχησε η σάλπιγγα της επίθεσης. Λίγες τουφεκιές έπεσαν κι αμέσως ακολούθησε μάχη σώμα με σώμα. Αλαλάζοντας οι Σουλιώτες έσυραν τα γιαταγάνια τους και χτυπούσαν με μανία τους Αρβανίτες. Έσφαζαν, λιάνιζαν το εχθρικό ασκέρι που δεν μπορούσε να καταλάβει από πού ερχόταν τούτο το θανατικό. 

Οι Αρβανίτες όμως κρατούσαν τις θέσεις τους με λύσσα Οι Αρβανίτες όμως κρατούσαν τις θέσεις τους με λύσσα. Δεν μπορούσαν άλλωστε να κάμουν και διαφορετικά γιατί τους χτυπούσαν από δυο μεριές. Ο Μάρκος πολεμώντας ανάμεσα στα παλικάρια του, ακράτητος και μανιωμένος, νιώθει μια σφαίρα να τον χτυπά στον βουβώνα. Αμίλητος, αγόγγυστα συνέχισε τη μάχη. Η ώρα φτάνει τρεισήμισι το πρωί.  Ο Μάρκος πολεμάει στην από δω μεριά από το ποτάμι,. αντάμα με τον αγαπημένο του ξάδερφο, Τούσια Μπότσαρη. Οι εχθροί δεν έχουν συνέλθει ακόμα. Ξάφνου ο ήρωας διακρίνει μια μεγάλη σκηνή. Σίγουρα κάποιος μεγάλος είναι ταμπουρωμένος εκεί. Σηκώνει το κεφάλι του πάνω από τη μάντρα για να καλοδεί. Κι ο θάνατος με τη μορφή φαρμακερού βολιού τον βρίσκει στο δεξί ακρόφρυδο.

Ο πιστός του σύντροφος, ο γιγαντόσωμος Τούσιας τον σηκώνει κρυφά για να μη δειλιάσουν οι συμπολεμιστές και τον απομακρύνει προς το Μεγάλο Χωριό. Πήρε να ξημερώνει. Η μάχη καταλάγιαζε. Η Νίκη στεφάνωνε τους Έλληνες που υποχωρούσαν συνταγμένοι. Η τύχη όμως είχε κρατήσει ένα σπουδαίο λάφυρο: Το στρατηγό Μάρκο. Η μεγαλοπρεπής κηδεία του ήρωα στο Μεσολόγγι   Μεγάλη η δόξα των ελληνικών όπλων στη μάχη του Κεφαλόβρυσου. Μα τι μπορεί να αντισταθμίσει το χαμό του Μεγάλου Ήρωα; Μια συνοδεία από 100 συντρόφους του, τον μετέφεραν στο Μεσολόγγι, πάνω στο άλογό του, στηριγμένο σαν να είχε καβαλικέψει. Τα λάφυρα των επαναστατών ήταν: 4 σημαίες, 1600 τουφέκια, 1800 πιστόλες, 300 σπαθιά, 1200 άλογα κι άλλα, κι άλλα. Οι Τούρκοι είχαν κοντά 2000 νεκρούς, ενώ οι Έλληνες 60 νεκρούς και 42 τραυματίες.

Σε λίγο η πομπή ξεκίνησε για το Μεσολόγγι Σε λίγο η πομπή ξεκίνησε για το Μεσολόγγι. Εκεί η υποδοχή του νεκρού ήταν αντάξια του μεγαλείου του. Η κηδεία στάθηκε γεγονός τόσο μεγαλοπρεπές που από μόνη της εμψύχωνε τα πλήθη και τα πότιζε πόθο για λευτεριά. Πάμπολλα ήταν τα τραγούδια που ύμνησαν την λεβεντιά του ήρωα και τον τραγικό χαμό του. Και τα τραγούδια αυτά έμεινα και έφτασαν ως εμάς για να θυμίζουν τις δύσκολες εκείνες μέρες που το έθνος μέσα από συμπληγάδες αγωνιζόταν για την ανεξαρτησία του. ------------ Την εποχή της Τουρκοκρατίας, οι καλόγεροι και γενικά όσοι είχαν πρόσβαση στα εκκλησιαστικά βιβλία, κάθε φορά που σημειώνονταν κάποιο ιστορικό γεγονός, είτε επρόκειτο για σεισμό είτε για μάχη, σημείωναν σε λευκές σελίδες των βιβλίων αυτών, ή και στο περιθώριό τους μια μικρή αναμνηστική καταγραφή. Το παρακάτω κείμενο είναι μια τέτοια θύμιση  από την Ακολουθία του Αγ. Βησσαρίωνος, της Ιεράς μονής Τατάρνας, με χρονολογία 1823.

ΘΥΜΗΣΗ : «Όντας ήρθε ο Σκόντρας Πασάς από τον τόπο του με δώδεκα χιλιάδες. Και ήρθε στα Τρίκαλα και έμασε και άλλους ντόπιους και έγιναν δέκα πέντε χιλιάδες Και έστειλε να προσκυνήσουν οι Καπεταναίοι όλοι. Και οι Καπεταναραίοι δεν το εδεχθήκανε κανένας να πάνε να προσκυνήσει. Και επήγαν και εχάλασαν του Στουρνάρα. Και έπειτα έστειλε να πάγη ο Καπετάν Καραϊσκάκης να τον προσκυνήσει που ήταν Καπετάνιος στα ʼγραφα. Ούτε και αυτός επήγε. Και εκίνησαν οι Τούρκοι και επήραν τα Άγραφα σβάρνα καίγοντας και ήλθανε στα Απινιανά

Και όθεν απεργούσαν δεν άφηναν τίποτε ούτε καλύβια και μοναστήρια και εκκλησίες, όλα τα έβαλαν φωτιά και έπειτα επήγαν μέσα στο Καρπενήσι και εστάθηκαν ένα μήνα και αμαζώχτηκαν οι Καπεταναρέοι και ήλθε και ο Μάρκος από το Μεσολόγγι με χίλιους Σουλιώτες. Μαζώχτηκαν στη Ράχη στη Χελιδόνα και έγιναν οι ρωμαίοι χιλιάδες τέσσερις. Και εσηκώθη ο Καπετάν Μάρκος με τ' ασκέρι του και επήγανε στην φωτιάν και οι άλλοι ήταν απέξω, όπου φύλαγαν τις (στράτες) και ο Μάρκος ερίχτηκε μέσα με το σπαθί και εκόπηκαν Τούρκοι οχτακόσιοι πενήντα πάνω Ρωμαίγοι ουδέ έξι και λαβωμένοι είκοσι πέντε. Και εκείνην την ημέρα την (που) επολέμησαν εσκοτώθη και ο Καπετάν Μάρκος. Το ασκέρι το Ρωμέικο εκρύωσε πολύ, ως τόσο ήταν φοβερός ο Καπετάνιος.»

Μεγάλος θρήνος έγινε μέσα στο Μεσολόγγι. Το Μάρκο παν' στην εκκλησιά, το Μάρκο παν' στον τάφο.  Εξήντα παπάδες παν' μπροστά και δέκα δεσποτάδες.  Κι από κοντά Σουλιώτισσες πάνε μοιρολογώντας.  Σηκώσου απάνω, Μάρκο μου, και μη βαριά κοιμάσαι.  Πώς να σηκωθώ, μωρέ παιδιά, και πως να αναβλέψω;  Έχω μολύβι στην καρδιά, και βόλια στο κορμί μου.  Κι ανάμεσα στο στήθος μου είμαι μαχαιρωμένος.