Το Ελληνικό Θέατρο
Εθνικό Θέατρο Ιδρύθηκε για πρώτη φορά το 1900 ως επίσημο Βασιλικό Θέατρο ως το 1908, ενώ αργότερα δόθηκε σε κοινή χρήση ως το 1932. Ως Εθνικό Θέατρο επανιδρύθηκε με νόμο του τότε Υπουργού Παιδείας, Γεωργίου Παπανδρέου, στις 3 Μαΐου 1930 Εγκαινιάστηκε με την παράσταση «Αγαμέμνων» του Αισχύλου και με την μονόπρακτη κωμωδία «Ο θείος Όνειρος» του Γρηγόριου Ξενόπουλου στις 19 Μαρτίου 1932. Μεγάλα ονόματα ηθοποιών που αποτέλεσαν τον πρώτο πυρήνα του Εθνικού Θεάτρου: Αιμίλιος Βεάκης, Γιώργος Γληνός, Ελένη Παπαδάκη, Αλέξης Μινωτής, Κατίνα Παξινού.
Δραματική Σχολή Η Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου ιδρύθηκε το 1930 και λειτούργησε ταυτόχρονα με το Εθνικό Θέατρο. Στα 84 χρόνια λειτουργίας της προικίζει το Ελληνικό Θέατρο με σημαντικούς ηθοποιούς και πρωταγωνιστές Σπουδαίοι μαθητές της υπήρξαν: ο Δημήτρης Χορν, η Βάσω Μανωλίδου, , η Μελίνα Μερκούρη, ο Θάνος Κωτσόπουλος, ο Αλέξης Σολομός, ο Στέλιος Βόκοβιτς, ο Νίκος Κούρκουλος, η Άννα Συνοδινού. Πολλοί από αυτούς δίδαξαν στη Σχολή, της οποίας το διδακτικό επίπεδο, υπήρξε και εξακολουθεί να είναι πολύ υψηλό. Μεγάλες πνευματικές προσωπικότητες του ελληνικού θεάτρου που δίδαξαν στην Δραματική: Δημήτρης Ροντήρης, Κατίνα Παξινού, Τάκης Μουζενίδης, Άγγελος Τερζάκης, ,Γιάννης Σιδέρης, Αιμίλιος Χουρμούζιος.
Πειραματική Σκηνή Η πειραματική σκηνή δημιουργήθηκε με πρωτοβουλία του Νίκου Κούρκουλου Σκοπός της η ανάδειξη νέων πρωτοποριακών παραστάσεων. Κατάφερε να αναδείξει μεγάλους νέους συγγραφείς και νέες σύγχρονες μεθόδους. Προσπάθησε να ακολουθήσει τη λογική των μεγάλων θεάτρων της Ευρώπης και να εντάξει νέες πρωτοποριακές τάσεις που αναπτύσσονταν ανά τον κόσμο. Η ίδρυση της πειραματικής σκηνής και άλλων παρόμοιων σκηνών συνέβαλε στη θεσμοθέτηση της Θερινής Ακαδημίας Θεάτρου.
Τα θεατρικά μπουλούκια Εμφανίστηκαν στις αρχές του 20ου αι. και χάθηκαν κατά τις πρώτες δύο δεκαετίες μετά το Β΄Παγκόσμιο πόλεμο. Οι θίασοι ήταν αυτάρκεις από εξοπλισμό και στέγαση. Είχαν συγκεκριμένο ρεπερτόριο και έκαναν συνεχείς περιοδείες. Με την εμφάνιση του κινηματογράφου και ανάλογων αιθουσών, τα μπουλούκια χάνουν τη ποιότητά τους και ταυτίζονται με την προχειρότητα, πράγμα που αδικεί το σύνολο του έργου τους. Είχαν συνήθως οικογενειακό χαρακτήρα. Ο βασικός κορμός τους ήταν η οικογένεια του θιασάρχη.
Εθνική Λυρική Σκηνή και ελληνικό μελόδραμα Η ΕΛΣ κοσμεί την Αθήνα από το 1939. Αρχικά λειτούργησε ως τμήμα του Εθνικού θεάτρου Η πρώτη της παράσταση ήταν η οπερέτα του Γιόχαν Στράους «Η Νυχτερίδα». Στις 20 Ιουνίου 1940 το λαμπρό αστέρι του λυρικού θεάτρου, η Ελληνίδα υψίφωνος Μαρία Κάλλας, υπογράφει το πρώτο της επαγγελματικό συμβόλαιο με την ΕΛΣ. Με την ίδρυση της ΕΛΣ έχουμε την ανάπτυξη του ελληνικού μελοδράματος, δηλαδή με άλλα λόγια , της ελληνικής όπερας. Μετά τη πτώση της Χούντας μεγάλα ονόματα Ελλήνων καλλιτεχνών της όπερας συνεργάζονται με την Εθνική Λυρική Σκηνή.
Εθνική Λυρική Σκηνή και ελληνικό μελόδραμα Εξίσου σημαντική θέση στο ελληνικό μελόδραμα κατέχει το λυρικό θέατρο Σύρου «Απόλλων», το οποίο ιδρύθηκε το 1864 όπου και άρχιζε να ακμάζει μέχρι το 1900 με παρουσιάσεις μελοδράματος από ιταλικούς και ελληνικούς θιάσους. Ανθεί μέχρι και σήμερα καθώς πολλοί θίασοι επιλέγουν το θέατρο «Απόλλων» για να παρουσιάσουν τις δημιουργίες τους, αλλά και πολλοί κάτοικοι του νησιού ασχολούνται με το θέατρο σε διάφορους τομείς.
Επτανησιακή Σχολή Είναι η πρώτη «μουσική» σχολή στην Ελλάδα που επηρεάστηκε από την κλασσική δυτική μουσική. Ο Διονύσιος Λαυράγκας θεωρείται ο θεμελιωτής του ελληνικού μελοδράματος. Υπάρχει μεγάλη διαμάχη μεταξύ των «Ιταλοπρεπών» και των «Γερμανόφρονων» επτανησιακών μουσικών, κύριος εκπρόσωπος των οποίων υπήρξε ο Μανώλης Καλομοίρης. Η Επτανησιακή Σχολή «τελειώνει» στις αρχές του 20ου αι. με την επικράτηση της Εθνικής Σχολής.
Μαρία Κάλλας Γεννήθηκε στη Νέα Υορκη, στις 2 Δεκεμβρίου 1923 και πέθανε στο Παρίσι, στις 16 Σεπτεμβρίου 1977. Κορυφαία υψίφωνος και πλέον γνωστή παγκοσμίως ντίβα της όπερας. Στις 21 Απριλίου 1949 παντρεύεται τον μουσικόφιλο Ιταλό βιομήχανο Τζοβάννι Μπατίστα Μενεγκίνι, ο οποίος ήταν η αιτία που η Κάλλας έχασε σωματικό βάρος. Μετά από πολλές και επιτυχείς παραστάσεις, η Κάλλας στις 7 Δεκεμβρίου1951 ανέβηκε στη Σκάλα του Μιλάνου όπου το κοινό την αποθέωσε. Στις 5 Αυγούστου 1957 έρχεται στην Αθήνα με αφορμή το Φεστιβάλ Αθηνών Το 1966 αρνείται την αμερικανική υπηκοότητα και λαμβάνει την ελληνική. Η κηδεία της έγινε στις 20 Σεπτεμβρίου 1977 και η τέφρα της σκορπίστηκε στο Αιγαίο μετά από 2 χρόνια.
Αλέξης Μινωτής Γεννήθηκε στα Χανιά στις 8 Αυγούστου 1898 Σε ηλικία 15 ετών δημοσίευσε τα πρώτα του ποιήματα στο φιλολογικό περιοδικό της Κωνσταντινούπολης «Διόνυσος». Μετά από τις αλλεπάλληλες επιτυχίες του, αναγνωρίσθηκε ως από τους καλύτερους ηθοποιούς του Εθνικού Θεάτρου. Το 1939 υποδύεται τον Άμλετ στο ομώνυμο έργο του Σαίξπηρ παίρνοντας τις καλύτερες κριτικές από Άγγλους κριτικούς και τον χαρακτηρισμό «ο καλύτερος Άμλετ παγκοσμίως τα τελευταία 50 χρόνια». Το 1940 παντρεύτηκε την Κατίνα Παξινού Μετά από πολλές επιτυχίες τόσο στο εξωτερικό όσο και στο εσωτερικό και ύστερα από πολλά χρόνια καριέρας ο Αλέξης Μινωτής πέθανε στις 11 Νοεμβρίου 1990 αφήνοντας πίσω του μια τεράστια φήμη και μια πολιτισμική κληρονομιά.
Θέατρο Τέχνης- Κάρολος Κουν Ιδρύθηκε το 1942 και δημιούργησε «σχολή» με δικό της ύφος, με πρωταρχικό σκοπό το ελληνικό κοινό να γνωρίσει τους μεγάλους κλασσικούς, τους νέους λογοτέχνες και το αρχαίο δράμα. Η επιτυχία του θεάτρου τέχνης συνίσταται στο ότι συνδύασε την κλασσική και την σύγχρονη αισθητική δημιουργώντας έτσι μία καλλιτεχνική πρωτοπορία. Πολλές παραστάσεις του θεάτρου Τέχνης βραβεύτηκαν στα πιο έγκυρα Φεστιβάλ.
Θέατρο Τέχνης- Κάρολος Κουν Ο Κάρολος Κουν γεννήθηκε στην Προύσα της Μ. Ασίας στις 13 Σεπτεμβρίου 1908 και σπούδασε στη Ροβέρτειο Σχολή και Αισθητική στη Σορβόννη. Ίδρυσε την Λαϊκή Σκηνή, όμως διαλύθηκε μετά από λίγα χρόνια. Στα χρόνια της κατοχής ίδρυσε το θέατρο Τέχνης, ενώ έδωσε ιδιαίτερη σημασία στο αρχαίο δράμα και στο να γνωρίσει το ελληνικό κοινό νέους συγγραφείς όπως ο Ιάκωβος Καμπανέλλης, η Λούλα Αναγνωστάκη κ.ά. Πέθανε στις 14 Φεβρουαρίου 1987.
Το Ερωτηματολόγιό μας
Έχετε παρακολουθήσει θεατρική παράσταση ;
Αν ναι, πόσες φορές ;
Τι είδους παραστάσεις προτιμάτε ;
Πιστεύετε ότι το θέατρο σήμερα έχει την ίδια επίδραση στην κοινωνία όσο στην αρχαία Ελλάδα ;
Με ποια κριτήρια θα επιλέγατε μια θεατρική παράσταση ;
Έχετε τη δυνατότητα να παρακολουθήσετε θεατρικές παραστάσεις στον τόπο διαμονής σας ;
Τι κατά τη γνώμη σας, προσφέρει μια θεατρική παράσταση ;
Υπάρχει κατά τη γνώμη σας, ποιοτικό και εμπορικό θέατρο ; το θέατρο μπορεί να είναι ποιοτικό και παράλληλα εμπορικό. υπάρχει διαφορά γιατί οι περισσότερες παραστάσεις στις μέρες γίνονται για το κέρδος! υπάρχει διαφορά στο περιεχόμενο και στο σκοπό υπάρχει διαφορά γιατί το εμπορικό αποσκοπεί εξ ολοκλήρου στο κέρδος ενώ το ποιοτικό όχι απαραίτητα
Σας ευχαριστούμε για το χρόνο σας Β ΛΥΚΕΙΟΥ ΠΕΛΑΣΓΙΑΣ