ΑΝΑΖΗΤΩΝΤΑΣ ΤΗΝ ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΩΝ ΧΟΡΩΝ ΤΜΗΜΑ AP4 2012-2013 ΥΠΕΥΘΥΝΟΙ|ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ ΑΛΕΞΙΑΔΟΥ ΑΡΓΥΡΗ ΠΕ11 ΠΕΝΝΑ ΣΤΥΛΙΑΝΗ ΠΕ18.33
Η ΟΜΑΔΑ ΜΑΣ ΠΕΧΛΙΒΑΝΙΔΟΥ ΠΕΡΣΕΦΩΝΗ Α4 ΣΠΟΝΔΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ Α5 ΣΤΑΛΙΟΠΟΥΛΟΥ ΕΛΕΝΗ Α5 ΣΤΑΛΙΟΠΟΥΛΟΥ ΘΑΛΕΙΑ Α5 ΤΕΤΡΑΝΤΖΕ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ Α5
Γυρνώντας τον χρόνο πίσω συναντάμε στην ιστορία της νεότερης Ελλάδας τους (ελληνικούς) παραδοσιακούς χορούς οι οποίοι έχουν να μας ΄΄διηγηθούν΄΄ ο καθένας τους κάτι από το πολύπαθο παρελθόν της χώρας μας . . . Ο κάθε χορός έχει δικό του χαρακτήρα και το δικό του τρόπο έκφρασης, μέσα από τα βήματα του, των συναισθημάτων των ανθρώπων ανάλογα με την περιοχή, (ορεινή,πεδινή,νησιώτικη κλπ.) την περίσταση και το ύφος των εκδηλώσεων στις οποίες λαμβάνει χώρα . . .
Η λέξη <ορχούμαι> στα αρχαία Ελληνικά σημαίνει χορεύω Η λέξη <ορχούμαι> στα αρχαία Ελληνικά σημαίνει χορεύω. Στον αρχαίο χορό ανήκουν ρυθμικές δραστηριότητες, ακροβασίες, παρελάσεις, λιτανείες κ.α. Η μούσα Τερψιχόρη είναι η προστάτιδα του χορού. Οι Έλληνες στην αρχαιότητα πίστευαν ότι η τέχνη του ήταν χάρισμα των θεών την οποία κατέχουν λίγοι εκλεχτοί. Η θεά Ρέα είναι η πρώτη που δίδαξε στους Κουρήτες της Κρήτης τον χορό για να σώσουν τον Δία από τον πατέρα του Κρόνο
Ο παραδοσιακός χορός είναι μια πολυσύνθετη ψυχική εκδήλωση Ο παραδοσιακός χορός είναι μια πολυσύνθετη ψυχική εκδήλωση. Στον παραδοσιακό χορό –χωρίς να αποκλείουμε τον προφορικό λόγο- παρακινούμε τα άτομα να βάλουν σε φόρμα τις εσωτερικές τους συγκρούσεις μέσω του κορμιού τους, σε κατάσταση ομάδας Το όργανο που χρησιμοποιεί ο χορός είναι το ανθρώπινο σώμα. Ο χορός έχει μια δύναμη να υπερβαίνει το νόημα των λέξεων και της μιμητικής. Ο χορός λειτουργούσε ως έκφραση όλων των συναισθημάτων, παρασύροντας την καρδιά σε μία εκτόνωση σε ένα πάθος.
Οι άνθρωποι χόρεψαν τον πόλεμο την ειρήνη, το γάμο, το θερισμό, τη σπορά, τη φύση. Στην αρχαιότητα υπάρχει άμεση σχέση μεταξύ χορού και φύσης, χορού και επικοινωνίας, χορού και θρησκείας. Ο χορός είναι τελετή, είναι συμμετοχή και όχι θέαμα, όλη αυτή η κίνηση είναι η απελευθέρωση του ανθρώπου. Χορεύω σημαίνει αισθάνομαι και εκφράζουμε τη μέγιστη ένταση τη σχέση του ανθρώπου με τη φύση και την κοινωνία.
Χορός Φυσούνι
Χορός της Πρέβεζας, που πήρε το όνομα του από κάποιον αέρα που φυσάει στην περιοχή, γι’ αυτό και ο ρυθμός του είναι γρήγορος( σε αντίθεση με τους ηπειρώτικους χορούς) Η μουσική είναι οργανική. Χορεύεται κυρίως από γυναίκες, με αρχική θέση την προσοχή και με λαβή των χεριών από τους καρπούς, με τους αγκώνες λυγισμένους προς τα πάνω ( οι καρποί στο ύψος των ώμων )
Είναι σημαντικό να σημειωθεί εδώ ότι η λαβή του χορού άλλαξε πρόσφατα σε λαβή από τους ώμους, και φαίνεται πως έπαιξε σ’ αυτό ρόλο η παρουσίασή του από διάφορα χορευτικά συγκροτήματα ‘Έχει 16 βήματα που μετριούνται σε οχτάρια. Χαρακτηριστικό του χορού είναι η κίνηση του κεφαλιού δεξιά- αριστερά, όταν αντιστοίχως σταυρώνουν τα πόδια.
Επίσης οι γραπτές πηγές και όλοι οι ‘πληροφοριοδότες’ τείνουν να συμφωνήσουν ότι ο χορός έχει επίδραση ‘πολιτική’ και ότι η μελωδία πρέπει να προήλθε από την Πόλη. Πιθανότατα ο σκοπός να έφτασε στην Πρέβεζα λόγω της επικοινωνίας με τον υπόλοιπο κόσμο που πρόσφερε η εμπορική κίνηση του λιμανιού.
Το βέβαιο είναι ότι ο σκοπός αγαπήθηκε από τους Πρεβεζάνους που στην συνέχεια προσάρμοσαν το κινητικό μοτίβο το καρσιλαμά στα χορευτικά δεδομένα της περιοχής. Σήμερα ο χορός χορεύεται σε όλες σχεδόν τις περιοχές της Ηπείρου, στις διάφορες χορευτικές εκδηλώσεις, από άνδρες και γυναίκες με την ίδια οργανική μουσική, το ίδιο χορευτικό μοτίβο και με ποιο πηδηχτό, τόσο από τους άνδρες όσο και από τις γυναίκες