ΜΟΝΤΑΖ ΣΤΟΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ
ΓΕΝΙΚΑ ΓΙΑ ΤΟ ΜΟΝΤΑΖ Τι είναι λοιπόν το μοντάζ που από κάποιους θεωρητικούς χαρακτηρίζεται η ουσία του κινηματογράφου και ότι αποτελεί το κινηματογραφικό ιδιάζον, δηλαδή ότι εμπεριέχει τα ιδιαίτερα εκείνα χαρακτηριστικά που συγκροτούν αυτό που ονομάζουμε «κινηματογραφική τέχνη» και που τον ξεχωρίζουν από τις άλλες τέχνες, (ένας από αυτούς ο μεγάλος θεωρητικός και σκηνοθέτης Σεργκέι Αϊζενστάιν και όλη η σοβιετική σχολή της δεκαετίας του ΄20, Λεβ Κουλέσοφ, Βσέβολοντ Πουντόβκιν, Τζίγκα Βερτόφ κ.α.) και από άλλους που αμφισβητούν την ανάγκη ύπαρξης του, χαρακτηρίζεται ως παραχαράκτης της ρεαλιστικής αντίληψης της πραγματικότητας (από τους πιο διάσημους εχθρούς του μοντάζ, με την κλασική του έννοια, ο μεγάλος θεωρητικός και κριτικός του κινηματογράφου και πνευματικός πατέρας της Nouvelle Vague Αντρέ Μπαζέν και ο Αντρέι Ταρκόφσκι); Οι εφαρμογές του μοντάζ δεν γίνονται μόνο στην τέχνη και την συνακόλουθη τεχνική, αλλά και στη σκέψη, στη καθημερινή πρακτική, στη φύση και σε κάθε έκφραση της ζωής. Η εφαρμογή της μεθόδου του μοντάζ διαφοροποιείται από άτομο σε άτομο σύμφωνα με τις ικανότητες και τις ιδιαιτερότητες του. Το μοντάζ βασίζεται σε δύο θεμελιώδεις αρχές, στις οποίες στηρίζονται σε μεγάλο βαθμό και οι άλλες τέχνες, την επιλογή (κυρίως αυτή) και την κατάταξη. Ενώ η επιλογή αποτελεί μια αναλυτική διαδικασία, η κατάταξη αποτελεί την συνθετική διαδικασία της μονταζικής μεθόδου. «Το μοντάζ είναι μια εκφραστική, αισθητική και τεχνική διαδικασία, βασική και απαραίτητη προϋπόθεση της αισθητικής της τέχνης του κινηματογράφου (όντας φορέας του ρυθμού)»
Το μοντάζ είναι μια τεχνική και καλλιτεχνική διαδικασία, σύμφωνα με την οποία όλα τα μέρη του έργου που γυρίστηκαν τμηματικά στο στούντιο η και αλλού, όχι με την χρονολογική τους σειρά όπως την προέβλεπε το σενάριο για λόγους οργανωτικούς και οικονομικούς ανασυνθέτονται κάτω από ορισμένες προϋποθέσεις τάξης και διάρκειας, δημιουργώντας, με την συνδρομή των υπόλοιπων κινηματογραφικών εκφραστικών μέσων, την κινηματογραφική εικόνα, έκφραση του προσωπικού οράματος του σκηνοθέτη το οποίο υλοποιεί με την αποφασιστική συνεργασία μιας ομάδας καλλιτεχνών και τεχνικών.]
Ο κινηματογράφος διανύει ήδη τον δεύτερο αιώνα της προσφοράς του στην ανθρωπότητα. Όταν βρισκόταν ακόμα στα πρώτα του βήματα, τότε που κανένας δεν τον λογάριαζε σαν τέχνη, ο Μελιές, έκπληκτος, είδε να μεταμορφώνεται μια παρισινή άμαξα σε νεκροφόρα. Ένα σκάλωμα της μηχανής λήψης τού γέννησε την ιδέα των κινηματογραφικών τρικ. Αυτό ήταν και η αρχή του μοντάζ, έννοια άγνωστη, τότε. Η φιλμική δράση δεν ταυτίζεται με τον φυσικό χρόνο. Δύο δεκαετίες αργότερα θα έρθει η δαιμόνια παρέα των Κουλέσοφ, Αϊζενστάιν, Βερτόφ, να ανακαλύψει ξανά τον κινηματογράφο· ως τέχνη αυτή τη φορά. Ως τέχνη βασισμένη στην ικανή και αναγκαία γι' αυτούς συνθήκη να τον εγγράψει στο χώρο της Τέχνης, το μοντάζ. Ο Αϊζενστάιν θα πει: "Ο κινηματογράφος είναι η τέχνη του μοντάζ". Το μοντάζ δεν είναι πια συρραφή και απλό όργανο της αφηγηματικής εξέλιξης· είναι ο κυρίαρχος συντελεστής παραγωγής νοημάτων. Στις δεκαετίες που ακολούθησαν, φιλμική πρακτική και θεωρία έχει να επιδείξει τεράστια επιτεύγματα και το συνακόλουθο του κινηματογράφου οπτικοακουστικό πεδίο έχει σήμερα μετατραπεί σε πανίσχυρη θρησκεία. Αν μετά ταύτα, παρελθόντα, παρόντα και μέλλοντα, μας ζητούσαν να ορίσουμε ξανά την Τέχνη του Κινηματογράφου, δεν θα είχαμε να πούμε τίποτα περισσότερο από αυτό που είπε τότε ο πατερούλης Σεργέι: "Ο κινηματογράφος είναι η τέχνη του μοντάζ".
ΟΙ ΤΕΧΝΙΚΕΣ του ΜΟΝΤΑΖ Στην ιστορία του ΚΙνηματογράφου έχουμε γενικά δύο τεχνικές για την παραγωγή του ΜΟΝΤΑΖ ΤΟ ΓΡΑΜΜΙΚΟ ΜΟΝΤΑΖ που αναφέρονταν στην παλιότερη εποχή της μηχανικής επεξεργασίας του φιλμ και του ήχου σε μαγνητικές ταινίες με τη βοήθεια της μονταζιέρας. Η λειτουργία και ο συγχρονισμός επιτυγχάνονταν με μηχανική χρήση της μηχανής. ΤΟ ΜΗ ΓΡΑΜΜΙΚΟ ΜΟΝΤΑΖ αναφέρεται στην ψηφιακή εποχή της πληροφορικής και των υπολογιστών όπου εδώ έχουμε συγχρονισμό εικόνας και ήχου και άλλου υλικού με ηλεκτρονικό τρόπο με τη βοήθεια προγραμμάτων επεξεργασίας φιλμ-βίντεο.
ΠΕΙΡΑΤΕΙΑ ΤΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ Οι κινηματογραφικές ταινίες μετά την περίοδο προβολής τους στις αίθουσες των κινηματογράφων, αντιγράφονται (σε DVD) από τις εταιρίες που έχουν αυτό το δικαίωμα σε αντίτυπα και πωλούνται είτε σε καταστήματα προς ενοικίαση είτε προς πώληση για τους καταναλωτές. Αυτή η νόμιμη αντιγραφή είναι για εμπορικούς σκοπούς. Η αγορά ή η ενοικίαση των νόμιμων DVD είναι για προσωπική χρήση. "Το θέμα είναι πασίγνωστο και τα νούμερα σχετικά με την επιδημία διαδικτυακής πειρατείας στη χώρα μας, ειδικά σε ό,τι αφορά τον κινηματογράφο, προκαλούν εντύπωση. Η πειρατεία αποτελεί το μεγαλύτερο αγκάθι για πολλές πολυεθνικές στο χώρο του κινηματογράφου αλλά και της τηλεοράσεις και μέχρι τώρα δεν έχει βρεθεί μια λύση που θα κρατήσει. Από ότι όμως φαίνεται για την πειρατεία σε μεγάλο βαθμό φταίνε και οι ίδιες οι εταιρίες αφού σύμφωνα με μια πρόσφατη έρευνα ο χρήστης και να θέλει να αποκτήσει μια ταινία νόμιμα είτε μέσω ενοικίασης είτε μέσω live streaming δεν υπάρχουν πάντα αυτές οι επιλογές. Έτσι πολλές γνωστές ταινίες όπως Pacific Rim, Elysium και Monsters University δεν είναι διαθέσιμα για download νόμιμα αλλά ούτε διαθέσιμες μέσω live streaming μέσω υπηρεσιών όπως το Netflix ή το Amazon Prime.
Ποιες ήταν οι μεγαλύτερες επιτυχίες στον κινηματογράφο και την τηλεόραση τη χρονιά που πέρασε; Την απάντηση δεν θα τη βρείτε ούτε στις εισπράξεις από τα ταμεία των αιθουσών ούτε στις μετρήσεις τηλεθέασης. Η απάντηση είναι το «Χόμπιτ» (στη φωτογραφία, ο Ιαν Μακ Κέλεν) στο σινεμά και το «Game of Thrones» στην τηλεόραση, γιατί σημείωσαν τα περισσότερα παράνομα «κατεβάσματα» από το Ιντερνετ. Σύμφωνα με στοιχεία της ιστοσελίδας TorrentFreak, το πρώτο μέρος της τριλογίας «Χόμπιτ» (το δεύτερο προβάλλεται αυτές τις ημέρες στις αίθουσες) «κατέβασαν» στους υπολογιστές τους 8,4 εκατομμύρια χρήστες με τη μέθοδο του file sharing (υπάρχουν και άλλες μέθοδοι μη μετρήσιμες). Ακολούθησαν τα «Django, ο τιμωρός» με 8,1 και «Οι μαχητές των δρόμων 6» με 7,9 εκατομμύρια «κατεβάσματα». Πάντως, η αυξημένη πειρατεία δεν εμπόδισε τις παραπάνω ταινίες να έχουν πολύ καλή πορεία και στους κινηματογράφους. Οσον αφορά την τηλεόραση, το «Game of Thrones» κέρδισε για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά την πρώτη θέση στις προτιμήσεις των «πειρατών», με 5,9 εκατομμύρια «κατεβάσματα», ακολουθούμενο από τις σειρές «Breaking Bad» (4,2 εκατ.) και «The Walking Dead» (3,6 εκατ.). Αξίζει να σημειωθεί ότι το «Game of Thrones» είναι η μοναδική σειρά με περισσότερα παράνομα «κατεβάσματα» από τηλεθέαση στις ΗΠΑ.
ΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΥ ΙΩΑΝΝΑ ΚΟΡΡΕ ΣΤΥΛΙΑΝΗ ΜΗΛΩΝΑ ΝΕΚΤΑΡΙΑ ΝΙΚΟΛΗ ΕΛΙΣΑΒΕΤ ΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΥ ΙΩΑΝΝΑ ΚΟΡΡΕ ΣΤΥΛΙΑΝΗ ΜΗΛΩΝΑ ΝΕΚΤΑΡΙΑ ΝΙΚΟΛΗ ΕΛΙΣΑΒΕΤ