Κείμενα Νεολληνικής Λογοτεχίας

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΣΕΝΑΡΙΟ
Advertisements

«Είμαστε σύννεφα και παίρνουμε όποιο σχήμα θέλουμε»
Όταν ο Θεός έφτιαξε τη γυναίκα εργαζόταν
Toυ Νεκρού αδερφού Εισαγωγικά Παραλογές
1 Δορυφορικό 3 ης Ομάδας. 2 ΕΜΕΙΣ πώς βλέπουμε το Λόγο του Θεού;
Ο πραγματικός και ιδεατός κόσμος στην ποίηση του Αντώνη Φωστιέρη
Στέλλα Βιολάντη Γρηγόριος Ξενόπουλος.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ ΓΝΩΡΙΜΙΑ ΜΕ ΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΜΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΑΛΛΟΥΣ
Ο Μάνος Χατζιδάκις για το νησί των συναισθημάτων
ΑΓΑΠΗ.
Η ΔΥΝΑΜΗ ΤΗΣ ΑΓΑΠΗΣ Ερευνητική εργασία στα πλαίσια του σχολικού μαθήματος ‘Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας’ Ερευνητική ομάδα: Μοσχοβάκου Δανάη , Νικολοπούλου.
ΦΙΛΑΝΑΓΝΩΣΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΠΟΥ ΑΦΟΡΟΥΝ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΟΥ ΣΑΚΗ ΣΕΡΕΦΑ «ΜΙΑ ΤΡΥΠΑ ΣΤΟ ΝΕΡΟ» ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ : ΡΩΣΣΟΥ ΑΓΓΕΛΙΚΗ (Δ1), ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΟΥ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ (δ2)
Ο Πάνος στη «Στοιχειωμένη αίθουσα» δήλωσε για τον Ιορδάνη: «Αυτός έχει τσακωθεί με τη Γραμματική, όπως και με κάθε άλλο μάθημα εκτός από τα Μαθηματικά.
ΣΟΛΩΜΟΣ «ΚΡΗΤΙΚΟΣ» Αποσπασμα 1 ΝΥΧΤΕΡΙΝΗ ΚΑΤΑΙΓΙΔΑ
«Είμαστε σύννεφα και παίρνουμε όποιο σχήμα θέλουμε»
Διαφορετικότητα 4ο Δημοτικό Σχολείο Ελληνικού Ομάδα: Δανάη Φαλέκα
ΣεβΟμαστε τη διαφορετικΟτητα…
ΚΑΛΗΜΕΡΑ ΣΑΣ μμμμμμμμμμμμμμμ.
ΚΙΝΔΥΝΟΙ ΚΑΙ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ!!!
Σ ΄ αγαπώ Είσαι για μένα το πιο τρελό μου όνειρο.
1o ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΛΙΒΑΔΕΙΑΣ
Β’ ΜΕΡΟΣ: (Να γραφτούν στο τετράδιο)
ΑΥΤΟΒΙΟΓΡΑΦΙΑ Με τον όρο αυτοβιογραφία χαρακτηρίζουμε συνήθως ένα συνεχές αφηγηματικό κείμενο, στο οποίο ένας άνθρωπος γράφει ο ίδιος την ιστορία της ζωής.
Ο ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΑΣ ΚΑΙ Ο ΜΙΚΡΟΣ ΣΟΦΟΣ
Παρουσίαση Δ.Σ.Μελισσοκομείου
Ομάδα: Η Αγία Πεντάδα Τμήμα: Α’1 Υπεύθυνος καθηγητής: Γ. Καπετανάκης Σχολείο: Πρότυπο Πειραματικό Γυμνάσιο Ευαγγελικής Σχολής Σμύρνης.
ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΕΣ ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
Σεμπάστιαν Πίλαρτζικ Θάνος Κανέλλος Τζαβέλας Νέστορας
Εργαστήριο δημιουργικής γραφής-Ποίηση.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1 : ΤΙ ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΣΤΟ ΜΥΑΛΟ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ ΜΟΥ;
 Ο Κωστής Παλαμάς γεννήθηκε στην Πάτρα στις 13 Ιανουαρίου 1859 από γονείς που κατάγονταν από το Μεσολόγγι. Πέθανε στην Αθήνα στις 27 Φεβρουαρίου 1943.
«ΤΑ ΡΩ ΤΟΥ ΕΡΩΤΑ» ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΕΛΥΤΗΣ ΕΝΑ ΑΠΟ ΤΑ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΑ ΕΡΓΑ ΤΟΥ.
ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΔΙΑΦΩΤΙΣΜΟΣ
Ψυχολογία έφηβων Είμαι όμορφος; Είμαι άσχημος;
ΦΙΛΙΑ Σε μια αληθινή φιλία, βρίσκομαι μαζί με τον άλλο άνθρωπο για να μοιραστούμε την ίδια τη ζωή, τις χαρές και τις λύπες της. Ο αληθινός φίλος είναι.
1ο Γυμνάσιο Νέας Μάκρης 20 Μαρτίου 2013
ΘΥΜΗΣΟΥ ΣΩΜΑ ΑΠΌ ΤΟΝ Κ.Π.ΚΑΒΑΦΗ!!!.
Σχολικός Εκφοβισμός School Bullying.
ΈΚΤΟΡΑΣ.
Η ΟΜΗΡΙΚΗ ΕΛΕΝΗ. Η ΟΜΟΡΦΙΑ ΤΗΣ ΕΥΛΟΓΙΑ Η ΚΑΤΑΡΑ;
ΦΙΛΙΑ ΕΙΝΑΙ… ΑΠΌ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ ΤΗΣ Α΄ ΤΑΞΗΣ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΣΚΖ.
Harry Potter Η μαγεία της ψυχολογίας
 Το απόσπασμα του Ερωτόκριτου περιγράφει την συναισθηματική κατάσταση του ίδιου, δηλώνει τον έρωτα του και παρομοιάζει την επιθυμία του για έρωτα όπως.
“ΕΓΩ, Ο AΛΛΟΣ, Ο ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΣ … ΖΟΥΜΕ ΜΑΖΙ”
ΤΑΞΗ:Α ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ 2 ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΠΕΥΚΗΣ
Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας
Μια εργασία των: Μαρία Μακρή Βάσω Αθανασίου Κατερίνα Μιχοπούλου Μιχαήλ-Βασίλειου Μπούφα.
« ένα άλλο πιθανό … τέλος ». Την κρίσιμη μέρα τύλιξε τα παπούτσια, τα πήρε στο σπίτι και τα έκρυψε. Προς το απόγευμα έβαλε τα καλά του, ετοιμάστηκε και.
ΦΙΛΊΑ Τα χαρακτηριστικά του καλού φίλου ◦ Τα χαρακτηριστικά ενός καλού φίλου μπορεί να είναι χρήσιμα πάντα, ακόμα και στις πιο δύσκολες στιγμές που θα.
Κωνσταντίνος Καβάφης Ο Κωνσταντίνος Καβάφης γεννήθηκε στις 29 Απριλίου 1863 στην Αλεξάνδρεια, όπου οι γονείς του, εγκαταστάθηκαν εγκαταλείποντας.
Εργασία στο μάθημα : Η λογοτεχνία στο νηπιαγωγείο Καραμπότη Μαρία (Α.Μ.4395) Σιούρτου Νικολέτα-Αντιγόνη (Α.Μ.4474) Δεκέμβριος 2011.
«DIFRIENDS» Κατερίνα Μαρία-Αγγελική Βασιλική Ανδριάνα Σενάριο για το μάθημα της Γλώσσας Υπεύθυνη Καθηγήτρια: Κ. Κατερίνα Νικολοπούλου.
Το ψέμα Ζωρζ Σαρή Μπουσμαλή Ξανθή Α’ Γυμνασίου Σχ. Έτος
Θετική Σκέψη “Σκέψου θετικά, και θετικά πράγματα θα συμβούν”
ΑΙΣΘΑΝΟΜΑΙ –ΖΩ-ΥΠΑΡΧΩ
ΞΕΝΙΤΙΑ Ονοματεπώνυμο: Κόνιαρη Ζωή Όνομα Καθηγητή: κ. Ζάχου Μάρθα
ΦΙΛΙΑ Η έννοια της φιλίας Οι διαφορές φιλίας-παρέας
Προετοιμασία της Βιβλικής
1. «Αμφιβολίας Εγκώμιον», του Νίκου Δήμου
11/2/16 Aims Object and Numbers
ΟΙ ΙΔΙΟΜΟΡΦΙΕΣ ΤΗΣ ΓΡΑΦΗΣ ΤΟΥ
ΟΜΑΔΑ Β΄ Βουντουράκης Γιώργος Αλευράκης Γιώργος Αλιφιεράκης Κωνσταντίνος Γκογκολάουρι Αλέξανδρος Καλαϊτζιδάκης Γιώργος Η Γλώσσα των νέων.
Η ΑΠΟΔΗΜΙΑ – Ο ΚΑΗΜΟΣ ΤΗΣ ΞΕΝΙΤΙΑΣ
Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας
Θανοσ Βλεκασ του Παύλου Καλλιγά.
Πώς να κάνουμε σωστές επιλογές, σύμφωνα με τη χριστιανική πίστη
Βδομάδα 9_10/3/16 Στόχοι The weather.
Η εξέλιξη της ποίησης.
ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΕΣ ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ 1ου ΤΕΤΡΑΜΗΝΟΥ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Κείμενα Νεολληνικής Λογοτεχίας 5η Ομάδα Δημήτρης Παναγιωτίδης Έλλη Μπέκα Μαρία Μπλαχάβα Γιώργος Μπαντής

Κείμενα <<Αν ήξευρα κυράτσα μου…>> Καταλόγια σελ.80 <<Η Ελενίτσα>> Αγνώστου σελ.168 <<Η αναχώρησις της>> Ζαλοκώστας σελ.292

Καταλόγια ή ερωτοπαίγνια Ονομάζονται μία σειρά από ερωτικά ποιήματα τα οποία γράφτηκαν στην περιοχή των Δωδεκανήσων στα μέσα του 15ου αιώνα έως τις αρχές του 16ου ,καθώς μετά την άλωση της Κωνσταντινούπολης πολλοί Έλληνες φεύγουν προς την Δύση όπου ανθεί α) Ο ελληνισμός της Διασποράς ο οποίος προώθησε το νέο ανανεωτικό πνεύμα της αναγέννησης (κυρίως στην Κρήτη) β) Ο Λατινοκρατούμενος ελληνισμός , ο οποίος δεν επηρεάστηκε από την άλωση της Πόλης. Παράλληλα πολλές ελληνικές περιοχές υποδουλώνονται σε Τούρκους και Φράγκους( Δωδεκάνησα-Κρήτη). Στα βυζαντινά χρόνια καταλόγια ονομάζονταν τα ερωτικά δημοτικά τραγούδια, παρ’ όλα αυτά τα ποιήματα δεν είναι δημοτικά αλλά βρίσκονται κοντά στην δημοτική ποίηση.

Στο ποίημα αυτό ο άντρας έχει σκοπό να δείξει την αγάπη που τρέφει για την κοπέλα που του έχει ’’κλέψει’’ την καρδιά, χρησιμοποιεί αρχικά υποκοριστικά. Με αυτόν τον τρόπο δείχνει και την μεγάλη του αγάπη, τον θαυμασμό που τρέφει απέναντι της αφού αξίζει να σημειωθεί ότι προσπαθεί να την προστατέψει από τον ήλιο, άρα δεν θέλει να ’’αλλοιωθεί’’ η ομορφιά της. Επίσης θέλει συνεχώς να την μυρίζει και να τη βλέπει να περπατά σε όμορφα μέρη και με αυτόν τον τρόπο θέλει να δείξει ότι η ομορφιά της είναι τόσο μεγάλη που δεν είναι σωστό να περπατά σε όχι τόσο όμορφους δρόμους. Ακόμα με τον τρόπο αυτό δίνει στον αναγνώστη να καταλάβει πως στο μυαλό του την έχει σαν βασίλισσα ,που όπως ξέρουμε οι βασίλισσες είναι μοναδικές άρα και αυτή είναι μοναδική. Από την άλλη μεριά η γυναίκα χρησιμοποιεί επίθετα που παρουσιάζουν την όψη του άνδρα, Ακόμη κάνει αναφορά στην καρδιά της που είναι ένα στοιχείο που μας δείχνει την έντονη και βαθιά αγάπη της. Επίσης, κάνει άσκοπα ερωτήματα στον εαυτό της για να τονίσει πόσο ερωτευμένη είναι μαζί του. Τέλος ,σημαντικό είναι να αναφερθεί πως δεν υποκύπτει στις συμβουλές που της δίνουν οι γονείς της και οι γείτονες για να τον απαρνηθεί και μάλιστα τονίζει ότι ακόμα και να πεθάνει θα τον αγαπάει. Η αγάπη της δηλώνεται με: μεταφορές (να μην σε πιάνει ο ήλιος, που με κόλλησεν η περρισή σου αγάπη, ετυλίχθηκεν στα φύλλα της καρδιάς μου, εριζόθηκεν και εγέμισεν τα φύλλα) σύνθετες λέξεις( βεργαλεμένε, τετραλίγιστε) υποκοριστικά( κυράτσα, κυδονίτσες, καρδούλα) εικόνες( η εικόνα του δρόμου γεμάτη με δέντρα και λουλούδια, η φανταστική εικόνα της αγάπης που μπαίνει μέσα στην καρδιά και γεμίζει φύλλα)

Ο Άντρας του κειμένου παρουσιάζεται από τον ποιητή με πολλά υποκοριστικά. Χαρακτηρίζεται ως ψηλός, λυγερός και με ένα όμορφο ευλύγιστο κορμί. Αποτυπώνεται στην μνήμη της ερωτευμένης κοπέλας( συμπεραίνουμε ότι είναι αξιομνημόνευτος). Παράλληλα, η κοπέλα παρουσιάζεται επίσης με υποκοριστικά. Αν και δεν υπάρχει ακριβής περιγραφή της καταλαβαίνουμε ότι έχει αρχοντική καταγωγή( παρέα με αρχοντοπούλες). Είναι βαθιά ερωτευμένη και αποφασισμένη να μην ξεχάσει τον έρωτα της( αποφασιστική και επίμονη). Στα καταλόγια συναντούμε τον αμοιβαίο έρωτα δύο νέων, σκέφτονται συνεχώς ο ένας τον άλλο, σε κάθε τους κίνηση, δεν επηρεάζονται από τις γνώμες τρίτων. Αντίθετα, Στο ποίημα ’’Η αναχώρησις της’’ ο έρωτας προκαλεί αισθήματα πόνου και θλίψης στο ερωτευμένο υποκείμενο καθώς τα αισθήματα δεν είναι αμοιβαία και ο ερωτευμένος νέος βιώνει το αίσθημα της απώλειας και ζητάει παρηγοριά από τη θάλασσα και τα κύματα που πήραν μακριά του την αγαπημένη του.

Ο νεαρός εκφράζει την επιθυμία του να γνωρίζει τις κινήσεις της αγαπημένης του με τις αρχοντοπούλες για να μπορέσει να φυτέψει νερατζιές, δάφνες και μυρσίνες στον δρόμο της για να την προφυλάξει από τον ήλιο. Επίσης θέλει σε κάθε πάτημα της να σπείρει μόσχο για να μυρίζει το βήμα της και να μην αλλοιωθεί η ομορφιά της. Έπειτα η κοπέλα δηλώνει την αγάπη της προς τον ψηλό και λυγερό αφέντη της και πιστεύει πως της έχει κάνει μάγια. Αναρωτιέται πού την βρήκε και την επηρέασε η αγάπη του και πώς κατάφερε να την κάνει να τον αγαπήσει και να ριζωθεί μέσα της. Στη συνέχεια η κοπέλα μιλάει για τις συμβουλές που της έδωσαν οι γείτονες της, δηλαδή να τον ξεχάσει. Παρ’ όλα αυτά η ίδια αρνείται και τους κατηγορεί επειδή θέλησαν να τους χωρίσουν. Τέλος δηλώνει την παντοτινή αγάπη της με τέτοιο τρόπο που ακόμα και να πληγωθεί δεν θα τον αρνηθεί ποτέ.

Τα κείμενα ’’Ελενίτσα’’ είναι αφηγηματική πεζογραφία νεοελληνικού διαφωτισμού Αγνώστου συγγραφέα και ’’Η αναχώρησις της’’ του Ζαλοκώστα έχει γραφτεί τον 18ο αιώνα ως και στις αρχές του 19ου. Είναι δείγματα Φαναριωτικής λογοτεχνίας βαθιά επηρεασμένης από τις ιδέες του νεοελληνικού διαφωτισμού. Μέσα από Φαναριώτες, λόγιους αλλά και έμπορους της διασποράς ο διαφωτισμός(18ο αιώνα) επηρέασε την ελληνική σκέψη και αντίληψη καθώς συνέβαλλε στην προετοιμασία για την ελληνική επανάσταση. Το κίνημα του διαφωτισμού βασίζεται στην πίστη της διάνοιας, στη μεγάλη ικανότητα αλλά και στην επιτυχία του ανθρώπου.

α) η αδέσμευτη φαντασία β) το βαθύ και έντονο συναίσθημα Χαρακτηριστικά του 19ου αιώνα: α) η αδέσμευτη φαντασία β) το βαθύ και έντονο συναίσθημα γ) η χαρακτηριστική επιστροφή της φύσης στις τέχνες δ) η μεγάλη ελευθερία στην μορφή. Και όλα αυτά έρχονται σε αντίθεση με την μίζερη πραγματικότητα, αυστηρότητα στους μορφολογικούς κανόνες και στην ισορροπία του λόγου που επικρατούσαν στην Ελλάδα της εποχής( παρελθόν).

Το κείμενο( ιστορία) διαδραματίζεται στο αστικό περιβάλλον Το κείμενο( ιστορία) διαδραματίζεται στο αστικό περιβάλλον. Η ερώτηση της μητέρας ’’σε λείπει κανένα σαρίκι;’’ φανερώνει την οικονομική άνεση και ευημερία της οικογένειας. Οι γονείς έχουν την πολυτέλεια να ασχολούνται με τα ψυχικά προβλήματα των παιδιών τους, άρα δεν τους απασχολούν οι καθημερινές βιοτικές ανάγκες. Η διαδικασία από την γνωριμία ως το γάμο ακολουθεί τη παραδοσιακή ηθική της αστικής κοινωνίας( οι γονείς συζητούν τον γάμο, ακολουθούν οι αρραβώνες που πραγματοποιούνται σε στενό οικογενειακό κύκλο και αργότερα τα στεφανώματα). α) Η συμπεριφορά όλων των προσώπων της ιστορίας είναι υποδειγματική. Δεν παρεκκλίνουν από το πλαίσιο του τότε κοινωνικά αποδεκτού, δεν έχουν αρνητικές πλευρές και αυτοί αντιμετωπίζουν τις καταστάσεις με τον ιδανικό τρόπο: Οι γονείς είναι καλοί οικογενειάρχες γεμάτοι ενδιαφέρον για τα παιδιά τους και κατανόηση για τα προβλήματα τους. Τα πλησιάζουν με διακριτικότητα και είναι ευγενικοί και στοργικοί. β) Κύριο γνώρισμα της κόρης είναι η συστολή και αιδημοσύνη της( δηλαδή ο σεβασμός απέναντι στους γονείς της). Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να ντρέπεται να τους φανερώσει ότι είναι ερωτευμένη. Ο Γεωργάκης είναι σεμνός, τίμιος και ο ιδανικότερος γαμπρός.

Η διάθεση της φαίνεται να είναι μελαγχολική αφού είναι συνεχώς στεναχωρημένη, ανόρεχτη και κλεισμένη στον εαυτό της. Είναι συνεχώς παραδομένη στις σκέψεις της και διαρκώς ονειροπολεί επηρεασμένη από τον ’’έρωτα’’ της για τον Γεωργάκη. Τέλος χαρακτηρίζεται από μυστικοπάθεια αφού δεν εμπιστεύεται ούτε τους ίδιους τους γονείς της και δεν εξωτερικεύει τα συναισθήματα της γεγονός που δικαιολογείται από το κοινωνικό πλαίσιο στο οποίο ζει( οικογένεια από το Φανάρι της Κων/πολης τον 18ο αιώνα). Αρνείται να αποκαλύψει τα συναισθήματα και τις έγνοιες της και δεν απαντά στις επίμονες ερωτήσεις της μητέρας της.

Γράφτηκε από το 1830 ως 1880 πιθανότητα στην ηπειρωτική Ελλάδα την περίοδο της συγκρότησης του πρώτου ελληνικού κράτους. Το 1833 στην Αθήνα υπάρχει έντονη λογοτεχνική κίνηση από τους Φαναριώτες οι οποίοι εισάγουν στην καθαρεύουσα τα πρώτα δείγματα ρομαντισμού σύμφωνα με την ευρωπαϊκή λογοτεχνία.

Χαρακτηρίστηκα του 19ου αιώνα: α) η αδέσμευτη φαντασία β) το βαθύ και έντονο συναίσθημα γ) η χαρακτηριστική επιστροφή της φύσης στις τέχνες δ) η μεγάλη ελευθερία στην μορφή. Και όλα αυτά έρχονται σε αντίθεση με την μίζερη πραγματικότητα, αυστηρότητα στους μορφολογικούς κανόνες και στην ισορροπία του λόγου που επικρατούσαν στην Ελλάδα της εποχής( παρελθόν).

Ο ποιητής με την απώλεια της αγαπημένης του βιώνει μία έντονη συναισθηματική κατάσταση. Την ψυχή του κυριεύουν ο πόνος και η θλίψη για τον έρωτα που τελικά μένει ανεκπλήρωτος, ενώ ένα αγωνιώδες ερώτημα τον βασανίζει :για ποιο λόγο τον εγκατέλειψε η γυναίκα που αγαπούσε. Τα έντονα αυτά συναισθήματα του ερωτευμένου εκφράζονται με τα εκφραστικά μέσα που χρησιμοποιεί ο ποιητής: 1.την προσωποποίηση της θάλασσας, των κυμάτων και 2.τον διάλογο που κάνει μαζί τους, 3.τις μεταφορές( τη θάλασσα… την κοκυματούσα, τα αφράτα της τα κάλλη, το κύμα το σκληρό)4. την παρομοίωση( σαν το χαρούμενο πουλί).5. Η αντίθεση που δημιουργείται με την απάντηση του κύματος ότι αυτή απεναντίας έφυγε για τα ξένα χαρούμενη. Έντονο συναίσθημα αγάπης εκδηλώνεται στους στίχους όπου το κύμα παρουσιάζεται να δέχεται στην αγκαλιά του την όμορφη κοπέλα και ύστερα να φιλά με πόθο το ακρογιάλι από πόνο για την απώλεια της.

Τα δύο υποκείμενα δεν περιγράφονται εξωτερικά από τον ποιητή αλλά από τα συμφραζόμενα καταλαβαίνουμε τον πόνο και την θλίψη που νιώθει ο άντρας καθώς και τα πληγωμένα συναισθήματα( φυγή της αγάπης του). Μπορούμε να χαρακτηρίσουμε τη γυναίκα ως άκαρδη και σκληρή( έφυγε χωρίς στεναχώρια). Αυτό δείχνει και μια κοροϊδία απέναντι στο πρόσωπο του νεαρού.

<<Η αναχώρησις της>> Ξυπνώ και μού `παν έφυγεν η κόρη π’ αγαπούσα και κατεβαίνω στον γιαλό τη θάλασσα παρακαλώ την πικροκυματούσα Εγώ τα πρωτοδέχτηκα τ’ αφράτα της τα κάλη μού `πε ένα κύμα και γι’ αυτό με πόθο και με γογγυτό φιλώ το περιγιάλι Τα μάτια της ερώτησα μην ήταν δακρυσμένα Ένα άλλο κύμα μου μιλεί σαν το χαρούμενο πουλί που πήγαινε στα ξένα Το τρίτο κύμα ερώτησα εμέ γιατί ν’ αφήσει; Να κλαίω και να λαχταρώ περνάει το κύμα το σκληρό χωρίς να μου μιλήσει Στίχοι:   Γεώργιος Ζαλοκώστας Μουσική:   Γιάννης Σπανός

Ερώτηση 1: Σε ποια περίοδο της νεοελληνικής λογοτεχνίας ανήκει καθένα από τα παραπάνω; Ποια τα κύρια χαρακτηριστικά της κάθε περιόδου; Ερώτηση 2: Με ποιους τρόπους εκφράζονται τα συναισθήματα στα δύο ποιήματα; Ερώτηση 3: Ποιο το κοινωνικό πλαίσιο του κειμένου << η Ελενίτσα>> και ποιο το ήθος των προσώπων που μετέχουν; Ερώτηση 4: Σε καθένα από τα παραπάνω κείμενα-ποιήματα πώς περιγράφεται το ερωτευμένο υποκείμενο; Πώς η μεταμορφωτική και λυτρωτική δύναμη του έρωτα λειτουργεί στους ήρωες; Ερώτηση 5: Υποθέστε ότι είστε η ηρωίδα του έργου <<Ελενίτσα>>. Γράψτε σε μία σελίδα του ημερολογίου σας τις σκέψεις και τα συναισθήματα σας. (ή στα Καταλόγια να αποδώσετε σε πεζό λόγο το διάλογο των ερωτευμένων νέων ή να Διασκευάσετε ένα από τα ποιήματα δίνοντας τον προσωπικό σας τόνο γραφής)

Ευχαριστούμε!!! Καλά Χριστούγεννα