Οι ήχοι που μεταφέρονται στο Oloron Aυτή η εργασία διάρκειας 14’ δημιουργήθηκε από την ελληνική ομάδα του προγράμματος Comenius με το σκεπτικό να μεταφέρει στο Oloron κατά την τέταρτη και τελευταία συνάντηση των εταίρων το Μάιο του 2012, ζωντανή την ηχητική πραγματικότητα της πόλης του Περάματος, ενός αστικού τοπίου όπως το δικό μας. Σκεφτήκαμε να μεταφέρουμε τους ήχους της καθημερινότητας συνοδευμένους με ποιήματα μεγάλων Ελλήνων ποιητών μελοποιημένα από μεγάλους συνθέτες, όπως ο Θεοδωράκης και ο Χατζηδάκης…. ή παραδοσιακά τραγούδια, με στόχο να ανακαλέσουμε συναισθήματα που σχετίζονται με το τοπίο.
Για παράδειγμα, ο ήχος των κυμάτων της θάλασσας, ήχος πολύ οικείος στην περιοχή όπου ζούμε, οδηγεί τη σκέψη μας στα ταξίδια, στην απόλυτη ελευθερία….
καθώς επίσης και στα ναυπηγεία τα οποία προσέφεραν πάντα εργασία στους κατοίκους της, συνέβαλαν ωστόσο στη ριζική τροποποίηση της ακτής.
Στην αρχή, ο ήχος των κυμάτων αναμειγνύεται με το μουσικό κομμάτι του συνθέτη Σταμάτη Σπανουδάκη που ονομάζεται « η θάλασσα» και μας φέρνει στο νου μια πόλη και μια θάλασσα που ο ποιητής Καβάφης εγκατέλειψε για να βρει άλλη που δεν θα του θύμιζε ότι άσχημο έζησε εκεί : «τα μαύρα ερείπια της ζωής του». Ακούμε την απαγγελία του ποιήματος «η Πόλις» από τον μεγάλο Έλληνα ηθοποιό Δ.Χορν , ποίημα που μας χρησίμευσε σαν πρόλογος εφόσον η ζωή των πρώτων κατοίκων του Περάματος μετά τη Μικρασιατική καταστροφή έρχεται σε απόλυτη αρμονία με τους στίχους του ποιήματος.
Στη συνέχεια, οι φωνές των διαδηλωτών στους δρόμους της πόλης, διεκδικώντας την απομάκρυνση των εταιριών του πετρελαίου και αγωνιζόμενοι για περισσότερους χώρους κοινής ωφέλειας, αναμειγνύονται με τη φωνή του παρουσιαστή.
Ο λαός μας χαρακτηρίζεται από ένα βαθύ θρησκευτικό συναίσθημα Ο λαός μας χαρακτηρίζεται από ένα βαθύ θρησκευτικό συναίσθημα. Μέσα στους αιώνες, ταυτίζει τις δυσκολίες που στο τέλος υπερπηδά με το δράμα του Θεανθρώπου και τη σωτηρία του, πράγμα που μας θυμίζει εξ’ άλλου, ότι στο αρχαίο θέατρο την κορύφωση του δράματος ακολουθεί η κάθαρση.
Το παραδοσιακό αυτό τραγούδι της Κρήτης μιλάει για τον αγώνα του κρητικού λαού για την ελευθερία. Ωστόσο τα λόγια του έχουν γίνει σύμβολο ενάντια σε κάθε μορφή καταπίεσης.
Το τραγούδι « Drapetsona » μαρτυρά τον εργατικό χαρακτήρα της ευρύτερης περιοχής που συνεχίζει μέχρι σήμερα.
Το τραγούδι των τζιτζικιών ξυπνά συναισθήματα ανεμελιάς καλοκαιρινής
αλλά αναφέρεται και στο σκληρό και άνυδρο τοπίο στο οποίο οι άνθρωποι με δυσκολία εγκαταστάθηκαν, δημιούργησαν και κέρδισαν τη ζωή τους.
Υπάρχουν φορές που οι εργάτες εξ’ αιτίας ενός σοβαρού ατυχήματος, πληρώνουν με τη ζωή τους τις δύσκολες συνθήκες εργασίας τους.
Τραγούδι : «Ax Eλλάδα» συνθέτης: Μανόλης Ρασούλης Ο καλλιτέχνης που ανήκει στην προηγούμενη γενιά μέσα από τους στίχους αυτού του τραγουδιού εκφράζει τα παράπονα του ελληνικού λαού ενάντια σε κάθε πολιτικό σύστημα που δε σεβάστηκε τους πολίτες αυτής της χώρας.
Οι χαρακτηριστικές φωνές μιας λαϊκής αγοράς που γίνεται μια φορά την εβδομάδε στις συνοικίες της πόλης μας, μας καλούν να αγοράσουμε τα προϊόντα τους.
Αυτή τη στιγμή ακούμε τη φωνή του παλιατζή, κάποιου επαγγελματία που μαζεύει άχρηστα πράγματα για να βγάλει χρήματα με τη χαρακτηριστική φράση στο φορτηγάκι του.
«ο αραμπάς», ένα είδος άμαξας που την έσερναν δυο βόδια, χρησίμευε για τις μεταφορές των προϊόντων κυρίως, κατά το πρώτο μισό του 20ου αιώνα. Αυτό το μέσο που χρησιμοποιήθηκε πολύ από το λαό μας , έμεινε στη μνήμη του χάρη στο συγκεκριμένο λαϊκό, παραδοσιακό τραγούδι.
Τραγούδι : «Καλημέρα Ελλάδα» Μουσικοί : “ Goin’ Through” Ο συνθέτης αυτού του τραγουδιού ανήκει στη νέα γενιά των μουσικών και αντανακλά τις ανησυχίες των νέων για τα σοβαρά προβλήματα της εποχής μας.
Δεν θα μπορούσαμε να αγνοήσουμε τον ήχο του ύμνου του Ολυμπιακού που είναι η πιο δημοφιλής ποδοσφαιρική ομάδα όχι μόνο της πόλης μας αλλά και ολόκληρης της περιοχής του Πειραιά.
Όλοι ξέρουμε ότι η ακτή του Περάματος αποτελεί κομμάτι της ακτής του Πειραιά. Επιλέξαμε το τραγούδι « τα παιδιά του Πειραιά», που είναι αφιερωμένο στο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας. Συνθέτης ο Μάνος Χατζηδάκης, τραγουδά η αξέχαστη Μελίνα.
Για το τέλος διαλέξαμε «το τρελοβάπορο», ποίημα του μεγάλου Έλληνα ποιητή Οδυσσέα Ελύτη. Είναι αλληγορικό. Το καράβι που αντιστέκεται με λύσσα στα τεράστια κύματα της θάλασσας μπορεί να συμβολίζει είτε μια περιοχή είτε μια χώρα ολόκληρη που παρά τα εμπόδια, συνεχίζει να επιζεί οδηγούμενη από ένα όραμα. Το καράβι-πίνακας του Salvador Dali- Το καράβι που κάνουμε με το κορμί μας, φουσκώνοντας τα πανιά με τις λέξεις μας, έχοντας σαν πανοπλία τις πράξεις μας…
Το ποίημα μπορεί επίσης να αναφέρεται στην ιστορία της πόλης μας που δημιουργήθηκε από τους ΄Ελληνες μετανάστες της Μικράς Ασίας οι οποίοι χάρη στις ακατάπαυστες προσπάθειες τους κατάφεραν να στήσουν τα σπιτικά τους σε ένα τοπίο αφιλόξενο. Η αρχαία Φώκαια της Μικράς Ασίας. ΄Ελληνες που εγκαταλείπουν τα σπίτια τους. Φωτογραφία του Γάλλου φιλέλληνα Felix Sartiaux
Προςπαθηςαμε Οι ηχοι Και τα τραγουδια να αναφερονται ςτις ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡες κοινωνικες ομαδες που ζουν ςτο περαμα 1. Η θάλασσα 2. αφήγηση 3. Οι διαδηλωτές –ένας νεκρός μαθητής 4. Διαδηλώσεις εργατών 5. Ήχοι του καλοκαιριού- τζιτζίκια 6. Η λαϊκή 7. Το ποδοσφαιρικό στάδιο του Πειραιά “η θάλασσα Σταμάτης Σπανουδάκης “η Πόλις” Kων/νος Καβάφης Βυζαντινός ΄Υμνος « ριζίτικα» παραδοσιακό Κρήτης «Δραπετσώνα» Μίκης Θεοδωράκης « Αχ Ελλάδα» Μανώλης Ρασούλης « Αραμπάς» παραδοσιακό μικρασιάτικο « Καλημέρα Ελλάδα Goin Through Ο ύμνος του Ολυμπιακού « Τα παιδιά του Πειραιά» Μάνος Χατζηδάκης « Το τρελοβάπορο» Δημήτρης Λάγιος
Η ιδέα να μεταφέρουμε τους ήχους της πόλης μας στην πόλη Oloron της Ν Η ιδέα να μεταφέρουμε τους ήχους της πόλης μας στην πόλη Oloron της Ν. Γαλλίας όπου θα γίνει και η τελευταία συνάντηση όλων των συμμετεχόντων στο πρόγραμμα Comenius « Τοπία και ΄Ανθρωποι», το Μάιο του 2012, προκύπτει από την εργασία του καθηγητή της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών της Αθήνας κ. Ζάφου Ξαγοράρη που είχε την ευχαρίστηση να μας εισάγει σε αυτό το είδος τέχνης. Τον ευχαριστούμε θερμά για την πολύτιμη βοήθεια και παρουσία του στην πρώτη επίσκεψη που διοργανώθηκε από το 2ο Γυμνάσιο Περάματος τον Νοέμβριο του 2011.