Η ελληνική μαθηματική παιδεία στη μεταβυζαντινή περίοδο Ν. Καστάνη

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ Ι
Advertisements

Οι ιεραπόστολοι της Ευρώπης
Κλάσματα.
<<Ο ΑΡΧΙΜΗΔΗΣ ΚΑΙ Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ΣΤΗ ΜΕΤΡΗΣΗ ΤΟΥ ΚΥΚΛΟΥ>>
Χρήση και αξιοποίηση των ΤΠΕ κατά τη διδασκαλία των μαθηματικών στη δευτεροβάθμια ελληνική εκπαίδευση Δρ. Σάλτας Βασίλειος, Ιωαννίδου Ευφροσύνη Τμήμα.
ΤΙ ΕΙΝΑΙ Ο ΕΥΓΟΝΙΣΜΟΣ; Η αναπαραγωγή εξημερωμένων ζώων -αναπαράγοντας τα πιο επιθυμητά και ευνουχίζοντας και δολοφονώντας τα υπόλοιπα έγινε το μοντέλο.
Τα Μαθηματικά στην Αρχαία Αίγυπτο Ν. Καστάνη
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Εξωτερική Αξιολόγηση – Εργαστήριο.
Τα Μαθηματικά στην Καθημερινή Ζωή
Η ανατολη υπο την οθωμανικη κυριαρχια
Βυζαντινός Πολιτισμός
Ένα μαθηματικό παράδειγμα με διαφορετικά επιστημολογικά πλαίσια αναφοράς Τα κλάσματα είναι ένα βασικό κεφάλαιο της μαθηματικής παιδείας. Πως αντιμετωπίζονται.
Π≈3,14 Οι ιστορικές του ρίζες του Ν. Καστάνη.
Πότε υπογράφτηκε το διάταγμα της ανεξιθρησκίας από τον Μ. Κωνσταντίνο και το Λικίνιο;
Προγράμματα σπουδών Α΄,Β΄ και Γ΄ Λυκείου. Α΄ Λυκείου 9 μαθήματα - 33 ώρες διδασκαλίας (κοινό πρόγραμμα) + 1 μάθημα επιλογής (από 4 μαθήματα) – 2 ώρες.
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ
19. To Βυζάντιο και οι Σλάβοι
Η Δημιουργικότητα της Αρχαίας Ελληνικής Μαθηματικής Παιδείας μετά τον Ευκλείδη.
Η ΚΑΤΑΚΤΗΣΗ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΧΕΡΣΟΝΗΣΟΥ
Η ανάπτυξη των γραμμάτων και η μελέτη των αρχαίων Ελλήνων κεφ. 26
ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Οι Εννοιολογικές Αλλαγές στην Ιστορία τηςΑλγεβρικής Σκέψης Μέρος 1ο Οι Εννοιολογικές Αλλαγές στην Ιστορία της Αλγεβρικής Σκέψης Μέρος 1ο Ν. Καστάνη.
Δεκαδικοί αριθμοί και δεκαδικά κλάσματα
Η ΛΑΜΨΗ ΤΗΣ ΙΣΛΑΜΙΚΗΣ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ του Ν. Καστάνη.
ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΠΟΙΜΑΝΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΘΕΟΛΟΓΙΑΣ ΤΗΣ ΘΕΟΛΟΓΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ Α.Π.Θ.
Τιτσιάνο “Η Αφροδίτη του Ουρμπίνο”
ΑΝΑΖΗΤΩΝΤΑΣ ΤΗ ΧΑΜΕΝΗ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑ
Τρεισ ιεραρχεσ Γιάννη Τζωρτζίνα Γιασλακιώτη Σίλια.
ΟΙ ΑΓΙΟΙ: ΚΙΡΙΛΛΟΣ & ΜΕΘΟΔΙΟΣ
Ν. Καστάνη για τη Γεωπονική Σχολή του Α.Π.Θ. Ακαδημαϊκό έτος,
Γνωστική προσέγγιση στη ψυχολογία μάθησης των Μαθηματικών
Η κατάκτηση της ελληνικής χερσονήσου
Η μετεξέλιξη της μαθηματικής παιδείας στη Δυτική Ευρώπη, την περίοδο της Αναγέννησης του Ν.Καστάνη.
Η Ελληνική Μαθηματική Παιδεία του 4 ου αιώνα π. Χ. Ν. Καστάνη.
Η πτώση του Βυζαντίου.
Δηλαδή οι σημαντικοί δεν ασχολούνται με μικροπράγματα.
Προκλήσεις, αναλαμπές και αναδιπλώσεις της ελληνικής παιδείας τον 17ο αιώνα Από τα τέλη του 16ου αιώνα διεισδύουν ορμητικά στις ορθόδοξες κοινότητες των.
ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΙΕΡΑΡΧΕΣ.
ΜΙΑ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ Ν. Καστάνη.
Η ΔΙΑΔΟΣΗ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΥ
Αρχαίοι Έλληνες μαθηματικοί και η συμβολή τους στη θετική σκέψη
Κύριλλος κ Μεθόδιος Άγιοι της εκκλησίας. Η ζωή τους Η ζωή τους Στις αρχές του 9ου αιώνα, οι αδελφοί Κωνσταντίνος (μοναστικό όνομα Κύριλλος) και Μεθόδιος,
Ιστορία της Βυζαντινής Αρχιτεκτονικής (4ος – 15ος αι.)
Πίνακες ζωγραφικής Ελλήνων ζωγράφων με θέμα το παιδί Λίλιαν Λάμπρου Β2
Ευγένιος Βούλγαρης ΘΕ 6: Ορθοδοξία - Διαφωτισμός - Νέος Ελληνισμός Φώτης Έξαρχος Β ’1.
ΟΙ ΔΑΣΚΑΛΟΙ ΤΟΥ ΓΕΝΟΥΣ.
Βυζαντινά Μονοπάτια. Οικουμενικό Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως ή Ορθόδοξο Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως ή απλά Οικουμενικ ὸ ν Πατριαρχείον είναι η ονομασία.
Κεφάλαιο δ΄ Ο χριστιανισμός στον ευρύτερο ευρωπαϊκό χώρο
ΠΡΟΤΥΠΟ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΣΜΥΡΝΗΣ
ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ ΚΑΙ ΑΝΘΡΩΠΙΣΜΟΣ
Η βυζαντινή Κύπρος Κεφάλαιο 37 ο Η παρουσίαση διαμορφώθηκε από τον Πέτρο Σαμούχο.
ΝΙΚΟΣ ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗΣ.  Συγγραφικό έργο Συγγραφικό έργο  Συνοπτική εργογραφία Συνοπτική εργογραφία  Απήχηση του έργου του στο εξωτερικό Απήχηση του έργου.
Π ΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ Γ ΕΝΙΚΟ Λ ΥΚΕΙΟ Μ ΥΤΙΛΗΝΗΣ ΤΟΥ Π ΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ Α ΙΓΑΙΟΥ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ Ι. ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ Θεολόγος Καθηγητής DEA Εκκλησιαστικής Ιστορίας ΑΠΘ Δρ. Θεολογίας.
Κύριλλος και Μεθόδιος. Οι Άγιοι Κύριλλος και Μεθόδιος ήταν αδέλφια, μοναχοί, με μεγάλη ιεραποστολική δράση. Σε αυτούς αποδίδεται ο εκχριστιανισμός των.
Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας
ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΑΓΙΟΥ ΝΕΟΦΥΤΟΥ
Η διάδοση του Χριστιανισμού στους Μοραβούς και τους Βουλγάρους
5η Συνάντηση 1/11/2016 Παρακμή και πτώση του Βυζαντίου 1204 –1453
Κεφ. 2. Το νόημα και η εξέλιξη της χριστιανικής λατρείας
Ερευνητική εργασία (Project)
Πι.
Από την κρίση της βυζαντινής Αυτοκρατορίας στην οθωμανική κυριαρχία
Π≈3,14 Οι ιστορικές του ρίζες.
Η ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ.
Το κίνημα των Ναζαρηνών
21. Το Βυζάντιο εκχριστιανίζει τους Σλάβους
Η παρουσίαση διαμορφώθηκε από τον Πέτρο Σαμούχο.
Τα Μαθηματικά του Δρόμου
Γεγονότα της Μεταρρύθμισης
Ιωαννα μαλατου Κεντρο κοινωνικhς ςτηριξης Δημου κορδελιου-ευοςμου
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Η ελληνική μαθηματική παιδεία στη μεταβυζαντινή περίοδο Ν. Καστάνη Η ελληνική μαθηματική παιδεία στη μεταβυζαντινή περίοδο Ν. Καστάνη Η ελληνική μαθηματική παιδεία στα τέλη του Βυζαντίου. Η πρώτη ανανέωση της μεταβυζαντινής μαθηματικής παιδείας. Προκλήσεις, αναλαμπές και αναδιπλώσεις της ελληνικής παιδείας τον 17ο αιώνα. Ανάπτυξη της ελληνικής μαθηματικής παιδείας το 18ο αιώνα. Εκσυγχρονισμός της ελληνικής μαθηματικής παιδείας τις πρώτες δεκαετίες του 19ου αιώνα.

Η ελληνική μαθηματική παιδεία στα τέλη του Βυζαντίου Η ελληνική μαθηματική παιδεία στα τέλη του Βυζαντίου Στα μέσα του 14ου επικράτησε στην Ορθόδοξη Εκκλησία η θεολογία του ησυχασμού, με εισηγητή τον Γρηγόριο Παλαμά (1296-1360). Σύμφωνα με τον ησυχασμό “η θεία ουσία…δεν έχει σχέση με το κτιστό και κατά συνέπεια δεν μπορεί να αποδειχθεί με συλλογιστικά επιχειρήματα, ούτε με γεωμετρικές αποδείξεις”.

Ο H. Hungrer επισήμανε στο βιβλίο του Βυζαντινή Λογοτεχνία ότι οι ησυχαστές “αναθεμάτιζαν τους Λογικούς (δηλ. αυτούς που χρησιμοποιούσαν τους συλλογισμούς) και κήρυτταν ότι ο συλλογισμός είναι όργανο ψεύδους…”. Υποστηριχτές του ησυχασμού, που ασχολήθηκαν με μαθηματικά και αστρονομία, ήταν ο Ιωσήφ Βρυέννιος (περ. 1340-1430/1) και ο Νικόλαος Καβάσιλας (1322/3-περ. 1380). Αντίπαλοι του ησυχασμού ήταν ο Βαρλαάμ ο Καλαβρός (περ. 1290-περ. 1350), ο Νικηφόρος Γρηγοράς (1293/4-1358/61), ο Ισαάκ Αργυρός (περ. 1310-περ. 1371) και ο Δημήτριος Κυδώνης (περ. 1324-1397/8). Herbert Hunger (1914 -2000)

Η πρώτη ανανέωση της μεταβυζαντινής μαθηματικής παιδείας. Η πρώτη ανανέωση της μεταβυζαντινής μαθηματικής παιδείας. Με τη πτώση της Κωνσταντινούπολης, το 1453, πατριάρχης διορίστηκε ο Γεώργιος Σχολάριος-Γεννάδιος, ο οποίος ήταν ανθενωτικός και οπαδός του ησυχασμού. Από την άλλη μεριά, οι περισσότεροι βυζαντινοί λόγιοι, που διέφυγαν στην Ιταλία, ήταν φιλενωτικοί με την Καθολική Εκκλησία. Μεταξύ αυτών ήταν κι ο Ιανός Λάσκαρις (1445-1535).

Το πρώτο τυπωμένο ελληνικό βιβλίο μαθηματικών Το 1569 εκδόθηκε το Βιβλίον Πρόχειρον τοις Πάσι…, γνωστό ως Λογαριαστική. Αυτό είναι το σημαντικότερο μαθηματικό έργο της νεοελληνικής μαθηματικής παιδείας.

87854:468 κάνει 187 με υπολ. 338

Κάποιες νύξεις δεκαδικών αριθμών (δηλ. δεκαδικών κλασμάτων)

Τα κύρια χαρακτηριστικά του πρώτου τυπωμένου βιβλίου Μαθηματικών στη μεταβυζαντινή ελληνική παιδεία Το βιβλίο αυτό είναι μια Αριθμητική τύπου abbaci, δηλ. με συνοπτική περιγραφή των αριθμητικών πράξεων και μεθόδων και με πολλά παραδείγματα από την εμπορική και καθημερινή ζωή. Για πρώτη φορά χρησιμοποιούνται τα σημερινά σύμβολα των αριθμητικών ψηφίων, όπως οι γραπτές τεχνικές των αριθμητικών πράξεων, του λογισμού των κλασμάτων (των τζακισμάτων) και της μεθόδου των τριών ή των πέντε. Περιείχε και κάποια στοιχεία δεκαδικών αριθμών. Ήταν μια επίκαιρη Αριθμητική, δηλ. ήταν του ίδιου είδους με τα αντίστοιχα βιβλία της Ευρώπης, την εποχή έκδοσής της.

Το πλαίσιο της Νεοελληνικής Μαθηματικής Παιδείας

Η παρέμβαση των Ιησουϊτών στη νεοελληνική παιδεία από τα τέλη του 16ου αιώνα

Κύριλλος Λούκαρις (1572- 1638) Κορυδαλεύς Θεόφιλος (1563/1574 - 1646)

1695

Μεγάλος Πέτρος και οι μεταρρυθμίσεις του στις αρχές του 18ου αιώνα Μεγάλος Πέτρος και οι μεταρρυθμίσεις του στις αρχές του 18ου αιώνα Leonhard Euler (1707-1783)

Μεθόδιος Ανθρακίτης (1650/60 – περ. 1736) Μεθόδιος Ανθρακίτης (1650/60 – περ. 1736)