ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΑ ΑΕΡΙΑ ΚΑΥΣΙΜΑ ΜΗΧΑΝΩΝ ΕΣΩΤΕΡΙΚΗΣ ΚΑΥΣΗΣ

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Κοινωνικός Αποκλεισμός στην Εκπαίδευση! Το φροντιστήριο απαραίτητο εργαλείο προόδου των νέων.
Advertisements

© 2002 Thomson / South-Western Slide 2-1 Κεφάλαιο 2 Διαγράμματα και Γραφήματα Περιγράφικής Στατιστικής.
NEXT GENERATION SERVICES  SMART TECHNOLOGY  SPECIALIST SERVICE PERSONNEL.
«Έρευνα Πεδίου σε αντιπροσωπευτικό δείγμα Μικρομεσαίων Εμπορικών Επιχειρήσεων» Χρονοσειρά δεδομένων 1 ο κύμα (Έρευνα Βάσης σε δείγμα: εμπορικών επιχειρήσεων)
Ερωτηματολόγιο Συλλογής Απαιτήσεων Εφαρμογών Υψηλών Επιδόσεων
Μάρτιος 2011 Βαρόμετρο ΕΒΕΘ - Καταναλωτές. “Η καθιέρωση ενός αξιόπιστου εργαλείου καταγραφής του οικονομικού, επιχειρηματικού και κοινωνικού γίγνεσθαι.
ΠΛΑΝΗΤΕΣ Πολυχρόνης Καραγκιοζιδης Χημικός – Σχολικός Σύμβουλος
Πρόβλεψη αποτελεσμάτων ποδοσφαιρικών αγώνων
ΟΞΥΓΟΝΟΣΥΓΚΟΛΛΗΣΗ Αρχή λειτουργίας (6.1)
Πρωτογενής έρευνα Hi5, μία μόδα για νέους;. Μεθοδολογία - εργαλεία Η έρευνα διενεργήθηκε με την μέθοδο της συλλογής ερωτηματολογίων, τα οποία και συμπληρώνονταν.
ΕΝΕΡΓΕΙΑ ΚΑΙ ΥΔΡΟΓΟΝΟ (κυψέλες ενέργειας).
Μηχανές Εσωτερικής Καύσης
1 ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΗ ΔΟΜΗ ΤΗΣ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΗΣ ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΗΣ ΤΗΣ ΦΥΜΑΤΙΩΣΗΣ ΣΕ ΕΘΝΙΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ Ευάγγελος Μαρίνης Επίτιμος Διευθυντής Μικροβιολογικού.
ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΤΩΝ ΓΕΩΘΕΡΜΙΚΩΝ ΑΝΤΛΙΩΝ ΘΕΡΜΟΤΗΤΟΣ ΣΤΑ ΚΤΙΡΙΑ ΧΑΝΙΑ,
Έργο «ΠΡΑΣΙΝΟ ΝΗΣΙ» Αϊ-Στράτης ΤΕΥΧΟΣ Β΄ ΚΕΝΤΡΟ ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΩΝ ΠΗΓΩΝ & ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΗΣΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ 19ο χλμ Λεωφ. Μαραθώνος Πικέρμι Τηλ ,
ΔΙΥΛΙΣΤΗΡΙΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΟΥ ΣΗΜΕΡΑ
ΠΕΤΡΟΓΕΦΥΡΑ Δημου ΚΑΡΠΕΝΗΣΙΟΥ
1 SOFAS. 2 Storm Διαστάσεις: (ΠxΥxB) Καναπές τριθέσιος: 215x65x95 cm. Καναπές διθέσιος: 169x65x95 cm. Πουφ: 92x46x92 cm.
ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΚΑΤΟΙΚΙΩΝ ΜΕ ΜΗΔΕΝΙΚΕΣ ΕΚΠΟΜΠΕΣ CO2 ΣΤΗ ΚΡΗΤΗ
Τμήμα Φυσικών Πόρων και Περιβάλλοντος
-17 Προσδοκίες οικονομικής ανάπτυξης στην Ευρώπη Σεπτέμβριος 2013 Δείκτης > +20 Δείκτης 0 a +20 Δείκτης 0 a -20 Δείκτης < -20 Σύνολο στην Ευρωπαϊκή Ένωση:
ΠΤΤΧΙΑΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ Με θέμα: ΟΧΗΜΑΤΑ ΥΓΡΑΕΡΙΟΥ LPG
Βαρόμετρο ΕΒΕΘ - Καταναλωτές Σεπτέμβριος “Η καθιέρωση ενός αξιόπιστου εργαλείου καταγραφής του οικονομικού, επιχειρηματικού και κοινωνικού γίγνεσθαι.
Ιατρική Σχολή Πανεπιστημίου Ιωαννίνων
Εκπομπές ΝΟx (σε ktn) ανά τομέα NOx ετήσιες μέσες τιμές NO 2 ετήσιες μέσες τιμές.
ΒΑΡΟΜΕΤΡΟ ΕΒΕΘ – ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ 2014 AD – HOC ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ.
Εξάσκηση στην προπαίδεια
Ημερίδα Τράπεζας της Ελλάδος Ελληνική αγορά εργασίας: Χαρακτηριστικά, εξελίξεις και προκλήσεις Περιφερειακές αποκλίσεις και εμμονή της ανεργίας Εμπειρικές.
Αποτελέσματα μετρήσεων σύστασης σώματος
Συντάχθηκε για λογαριασμό του Τηλεοπτικού Σταθμού ΑΝΤ1 Οκτώβριος 2011 © ΚΥΠΡΙΑΚΟ ΒΑΡΟΜΕΤΡΟ.
Η επιρροή του χώρου εργασίας των σχολικών τάξεων στη μάθηση
Βαρόμετρο ΕΒΕΘ Μάρτιος “Η καθιέρωση ενός αξιόπιστου εργαλείου καταγραφής του οικονομικού, επιχειρηματικού και κοινωνικού γίγνεσθαι του Νομού Θεσσαλονίκης”
1/5/ ΧΡΗΣΕΙΣ ΤΗΣ ΗΛΙΑΚΗΣ ΑΝΤΙΝΟΒΟΛΙΑΣ 1/5/ (πηγή: HELIOAKMI).
2006 GfK Praha CORRUPTION CLIMATE IN EUROPE % % % %0 - 10% % % % % % ΚΛΙΜΑ ΔΙΑΦΘΟΡΑΣ Η.
29, Μαρτίου 2012 Σύνδεσμος Εταιρειών Φαρμάκων Ευρείας Χρήσεως.
Βαρόμετρο ΕΒΕΘ Μάρτιος “Η καθιέρωση ενός αξιόπιστου εργαλείου καταγραφής του οικονομικού, επιχειρηματικού και κοινωνικού γίγνεσθαι του Νομού Θεσσαλονίκης”
Παρουσίαση Έρευνας Οικονομική κρίση και οι επιπτώσεις στις επιχειρήσεις – μέλη του ΒΕΘ που δραστηριοποιούνται στον χώρο της οικοδομής Ιανουάριος 2011.
Βαρόμετρο ΕΒΕΘ Σεπτέμβριος “Η καθιέρωση ενός αξιόπιστου εργαλείου καταγραφής του οικονομικού, επιχειρηματικού και κοινωνικού γίγνεσθαι του Νομού.
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΣΤΟ 6 ο ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΗΣ Ε.Ε. Ε. Κακαράς, Καθηγητής Ε.Μ.Π. Εθνικός Εκπρόσωπος στο Πρόγραμμα Πλαίσιο Ημερίδα για το πρόγραμμα "Ενέργεια"
Βαρόμετρο ΕΒΕΘ Μάρτιος “Η καθιέρωση ενός αξιόπιστου εργαλείου καταγραφής του οικονομικού, επιχειρηματικού και κοινωνικού γίγνεσθαι του Νομού Θεσσαλονίκης”
ΕΡΕΥΝΑ ΕΚΘΕΤΩΝ-ΕΠΙΣΚΕΠΤΩΝ KAVALAEXPO 2014
Εκκίνηση: 1η Δεκεμβρίου 2014 Πανευρωπαϊκά Πλεονεκτήματα Προσφέρει ένα δυναμικό ξεκίνημα και … στιγμιαίο εισόδημα.
Σοφία Τζελέπη, App Inventor ΜΕΡΟΣ B’ Σοφία Τζελέπη,
Δομές Δεδομένων 1 Στοίβα. Δομές Δεδομένων 2 Στοίβα (stack)  Δομή τύπου LIFO: Last In - First Out (τελευταία εισαγωγή – πρώτη εξαγωγή)  Περιορισμένος.
Επιστημονικά Περιοδικά Ανοικτής Πρόσβασης 1 ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΑ ΠΕΡΙΟΔΙΚΑ ΑΝΟΙΚΤΗΣ ΠΡΟΣΒΑΣΗΣ: Αποτίμηση της πορεί ας κατά το 2010 και το
ΑΝΕΡΓΙΑ.
1 Τμήμα Μηχανικών Ηλεκτρονικών Υπολογιστών και Πληροφορικής Πανεπιστήμιο Πατρών ΟΝΤΟΚΕΝΤΡΙΚΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ ΙΙ (C++) Κληρονομικότητα.
1. Θερμόμετρα και μέτρηση θερμοκρασίας
§ 2. Κατάταξη των στοιχείων στον Περιοδικό Πίνακα
ΥΔΡΟΓΟΝΟΚΙΝΗΣΗ Νινο Σιναϊ Αρης Μερκάι Γιτσας Ανδρεας.
ΜΑΘΗΜΑ 11°.
Α2 Λυκείου Αργυράδων Ρωτήθηκαν συνολικά 162 άτομα.
Παράγοντες καρδιαγγειακού κινδύνου (ΠΚΚ) σε ηλικιωμένους και υπέργηρους με ισχαιμικό αγγειακό εγκεφαλικό επεισόδιο (ι-ΑΕΕ). Η θέση του σακχαρώδη διαβήτη.
Βαρόμετρο ΕΒΕΘ - Καταναλωτές Μάρτιος “Η καθιέρωση ενός αξιόπιστου εργαλείου καταγραφής του οικονομικού, επιχειρηματικού και κοινωνικού γίγνεσθαι.
Ecodriving-Οικολογικά αυτοκίνητα
ΜΑΘΗΜΑ 11°. ΕΚΤΙΜΗΣΗ ΤΗΣ ΜΕΙΩΣΗΣ ΤΩΝ ΣΤΕΙΡΩΝ ΕΞΟΡΥΞΗΣ Για παραγωγή 1500 t Ni/μήνα Νi% = 1.05%, R = 0.85, Υγρασία = 5,5% (επί ξηρού) Φ.Λ. = t/μήνα.
Vodafone Ελλάδας Περιβάλλον: Αγγελική Παπαντωνίου, Διευθύντρια Εταιρικών Σχέσεων 19 Οκτωβρίου 2010 Μειώνουμε την αρνητική μας επίδραση Ενισχύουμε τη θετική.
Ρασπάκος Δεμερτζής Ερμής Απόστολος ΑΕΜ: 9518
«Οικολογία και μετακίνηση».. Ομάδα εργασίας μαθητών.
Μάθημα: Κοινωνικά Ζητήματα και Επιχειρηματικές Πρακτικές Διδάσκουσα: Μπέττυ Τσακαρέστου Βουδούρης Γιώργος Γκιμούση Πανωραία Σουλουτζιδάκης Σοφοκλής και.
Επιθεωρήσεις ΔΚΕΕ ( )  Επιθεωρήσεις : 25  Έκλεισαν Ικανοποιητικά 6 (24%) και Μη Ικανοποιητικά 19 (76%)  Μη Συμμορφώσεις : 257  Διορθωτικές.
Επιθεωρήσεις ΔΚΕΕ ( )  Επιθεωρήσεις : 23  Έκλεισαν Ικανοποιητικά 9 (39%) και Μη Ικανοποιητικά 14 (61%)  Μη Συμμορφώσεις : 290  Διορθωτικές.
ΤΑ ΔΟΝΤΙΑ ΜΑΣ.
Βαρόμετρο ΕΒΕΘ Σεπτέμβριος “Η καθιέρωση ενός αξιόπιστου εργαλείου καταγραφής του οικονομικού, επιχειρηματικού και κοινωνικού γίγνεσθαι του Νομού.
Κ.Π.Ε. Κισσάβου - Ελασσόνας ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΗΣΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΣΤΗΝ ΚΑΤΟΙΚΙΑ Αναγνωστάκης Σπυρίδων Γκανάτσιος Ανδρέας Οικονόμου Κώστας Σπανός Κώστας ΚΠΕ Κισσάβου Ελασσόνας.
ΕΝΕΡΓΕΙΑ & ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ - Ορισμοί - ενεργειακή χρήση - Συμβατικές Μορφές Ενέργειας - Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας M. Βλαχογιάννης Καθηγητής, Τμήμα Μηχανολογίας.
Εναλλακτικά αυτοκίνητα. Αυτοκίνητα με αέρια καύσιμα Τα καύσιμα που χρησιμοποιούν τα αυτοκίνητα αυτού του τύπου –υγραέριο, που είναι μίγμα προπανίου (30%)
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΟΜΑΔΑ Α ΝΤΑΓΚΑΛΑΣ ΒΑΣΙΛΗΣ ΜΠΑΛΑΜΠΑΝΗΣ ΕΥΘΥΜΙΟΣ ΚΕΦΑΛΑΣ ΣΩΚΡΑΤΗΣ ΚΟΘΡΑΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΟΜΑΔΑ Α ΝΤΑΓΚΑΛΑΣ ΒΑΣΙΛΗΣ ΜΠΑΛΑΜΠΑΝΗΣ ΕΥΘΥΜΙΟΣ ΚΕΦΑΛΑΣ.
ΚΑΥΣΙΜΑ - ΚΑΥΣΗ Σαν καύσιμα έχει καθιερωθεί να ονομάζουμε όλα εκείνα τα υλικά τα οποία καίμε για να πάρουμε θερμότητα.
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΑ ΑΕΡΙΑ ΚΑΥΣΙΜΑ ΜΗΧΑΝΩΝ ΕΣΩΤΕΡΙΚΗΣ ΚΑΥΣΗΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΟ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΩΝ ΕΦΑΡΜΟΓΩΝ ΤΜΗΜΑ ΟΧΗΜΑΤΩΝ Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΑ ΑΕΡΙΑ ΚΑΥΣΙΜΑ ΜΗΧΑΝΩΝ ΕΣΩΤΕΡΙΚΗΣ ΚΑΥΣΗΣ CNG, LNG & LPG Μερκούριος Γώγος Εργαστηριακός Συνεργάτης Σίνδος, Απρίλιος 2010

Εναλλακτικά καύσιμα Ο όρος «εναλλακτικά καύσιμα» αναφέρεται σε οποιοδήποτε καύσιμο μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε οχήματα μεταφορών εκτός της βενζίνης και του Diesel. Η Ε.Ε. έχει θέσει σαν στόχο την αντικατάσταση ποσοστού 10% των συμβατικών καυσίμων με εναλλακτικά καύσιμα έως το έτος 2020. Στα εναλλακτικά καύσιμα περιλαμβάνονται τα βιοκαύσιμα (βιοαιθανόλη, βιοαέριο, biodiesel), το φυσικό αέριο, το υδρογόνο, η μεθανόλη, το υγραέριο (LPG) και τεχνητά υγρά καύσιμα (GTL). Πολλές φορές ο όρος συγχέεται με τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας ή τα βιοκαύσιμα. Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

Actual and projected consumption of fuels Κατανάλωση: Στερεά, υγρά και αέρια καύσιμα R.Hefner III Actual and projected consumption of fuels Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

Αέρια καύσιμα Συμπιεσμένο Φυσικό Αέριο CNG Compressed Natural Gas Υγροποιημένο Φυσικό Αέριο LNG Liquefied Natural Gas Υγραέριο LPG Liquefied Petroleum Gas. Αν και τα τρία αυτά καύσιμα δεν είναι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, εντούτοις είναι πιο πράσινα από τα συμβατικά καύσιμα βενζίνη και Diesel. Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

Οχήματα με αέρια καύσιμα: Τα πρώτα χρόνια World War I A bus powered by coal gas on Waverley Bridge, Edinburgh, during World War I Petrol shortage compelled this war-time improvisation - a 'gas-bag' omnibus with Lothian chassis operated by Scottish Motor Traction Company, 1914-18 www.edinphoto.org.uk Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

Οχήματα με αέρια καύσιμα: Τα πρώτα χρόνια Περί το 1930 Τα πρώτα οχήματα φυσικού αερίου χρησιμοποιούσαν αέριο χαμηλής πίεσης αποθηκευμένο σε σάκους NREL/CD-540-37146 Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

Οχήματα με αέρια καύσιμα: Τα πρώτα χρόνια Bottom: in September 1936, this Alfa Romeo 350 bus, fuelled by methane gas, won the Italian National race in five stages Tempi s.p.a. Top: This Citroën bus was the first one modified by the “Alberto Laviosa” workshop of Piacenza, Italy to run on methane gas. In 1935, it was test-driven on the line “Piacenza - Rivergaro”. Tempi s.p.a. Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

Οχήματα με αέρια καύσιμα: 2os Παγκ. Πόλεμος Popular Science (April, 1940) blog.modernmechanix.com Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

Οχήματα με αέρια καύσιμα: 2os Παγκ. Πόλεμος Traction avant Citroën fonctionnant au gaz de ville*, Paris, Octobre 1941 *Town Gas: mixture of H2, CO, CH4 and impurities (CO2, N2 and other) About half the energy content of methane. © LAPI / Roger-Violle Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

Οχήματα με αέρια καύσιμα: 2os Παγκ. Πόλεμος Η έλλειψη καυσίμων κατά τη διάρκεια του 2ου Παγκοσμίου Πολέμου στην Ευρώπη, συνέτεινε ώστε τα οχήματα φυσικού αερίου να γίνουν πιο δημοφιλή. Οι εξελίξεις στην τεχνολογία των συμπιεστών επέτρεψαν τη χρήση χαλύβδινων φιαλών υψηλής πίεσης όπως αυτές που φαίνονται στην οροφή του Citroën της φωτογραφίας Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

Le Gazogène Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

Εναλλακτικά αέρια καύσιμα Σήμερα, οι περισσότερες από τις μηχανές εσωτερικής καύσης που λειτουργούν με φυσικό αέριο είναι τροποποιημένες μηχανές οι οποίες είχαν σχεδιαστεί για καύση βενζίνης ή πετρελαίου. Οι μηχανές όμως αυτές δεν είναι βελτιστοποιημένες για καύση άλλων καυσίμων. Για την μετατροπή πρέπει να συνεκτιμηθούν διάφοροι παράγοντες. Τα διαφορετικά χαρακτηριστικά της καύσης των εναλλακτικών καυσίμων απαιτούν αλλαγή στους χρόνους έγχυσης και ανάφλεξης. Πολλά από τα εναλλακτικά καύσιμα, και ειδικά αυτά που είναι σε αέρια μορφή, έχουν χαμηλή λιπαντική ικανότητα με αποτέλεσμα φθορά σε εξαρτήματα όπως οι εγχυτήρες Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

Κατανάλωση ενέργειας στις μεταφορές LPG 1.5% CNG 0.2% ( 2005 ) European Communities, 2008 Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

Natural Gas Natural gas is found underground where it was formed millions of years ago from organic matter. Tremendous pressure from the overlying rock, combined with the earth's heat, converted the matter into a gaseous fossil fuel trapped under layers of solid rock. It is an organic compound made up of hydrogen and carbon and is usually referred to as a hydrocarbon. It is often produced in association with production of crude oil. However, wells are also drilled for the express purpose of producing natural gas. Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

Τιμές καυσίμων στην Ευρώπη (1/2) Τιμές καυσίμων στην Ευρώπη (1/2) Data updates Dec 2008 - July 2009 Country Premium Petrol (€/litre) Regular Petrol (€/litre) Diesel (€/litre) CNG (€/Nm³) CNG price per litre petrol CNG price per litre Diesel Armenia 0.79 0.73 0.71 0.27 0.24 0.28 Austria 1.06 1.05 1.04 0.89 0.80 0.91 Belarus 0.69 0.55 Belgium 1.28 1.26 0.99 0.61 0.63 Bosnia-Herzegovina 0.81 0.64 0.74 0.25 0.22 0.26 Bulgaria 0.92 0.86 0.87 0.52 0.59 Croatia 0.84 0.83 0.33 0.30 0.34 Czech Republic 1.24 0.57 0.66 Finland 1.46 1.42 1.20 0.78 0.70 France 1.48 1.37 1.15 Germany 1.22 1.33 0.54 0.72 Iceland 1.47 1.39 1.41 0.90 Italy 1.34 0.68 Latvia 0.82 0.23 0.21 Liechtenstein 1.08 1.01 1.10 0.53 0.46 0.50 Gas Vehicles Report, Sep 2009 Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

Τιμές καυσίμων στην Ευρώπη (2/2) Τιμές καυσίμων στην Ευρώπη (2/2) Data updates Dec 2008 - July 2009 Country Premium Petrol (€/litre) Regular Petrol (€/litre) Diesel (€/litre) CNG (€/Nm³) CNG price per litre petrol CNG price per litre Diesel Lithuania 1.09 1.07 0.97 0.65 0.58 0.67 Luxembourg 1.08 1.06 0.87 0.53 0.47 0.54 Moldova 0.50 0.43 0.18 0.16 Netherlands 1.35 1.28 0.99 Norway 1.48 1.43 1.32 0.46 0.41 Poland 1.15 0.91 0.51 0.52 Portugal 1.13 1.01 0.55 0.49 0.56 Russia 0.80 0.69 0.70 0.22 0.20 0.23 Serbia 0.94 0.84 0.66 0.59 0.68 Slovakia 1.02 0.76 0.78 Spain 0.90 0.57 0.44 Sweden Switzerland 0.95 0.92 0.86 0.75 0.82 Turkey 1.70 1.60 1.26 United Kingdom 1.04 1.00 1.16 0.71 0.63 0.73 Gas Vehicles Report, Sep 2009 Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

Μεταφορά του φυσικού αερίου Οι αγωγοί είναι ένα ένας βολικός αλλά και οικονομικός τρόπος για τη μεταφορά του Φ.Α. στην ξηρά. Στη θάλασσα όμως, και καθώς μεγαλώνει η απόσταση και το βάθος, η μεταφορά του Φ.Α. με αγωγούς γίνεται δυσχερέστερη. Το LNG ενδείκνυται για τη δια θαλάσσης μεταφορά του. Το LNG είναι υγρό στους -162 °C σε ατμοσφαιρική πίεση και η μεταφορά του γίνεται με ειδικά σχεδιασμένα πλοία. Το 2008, το 40% της παγκόσμιας διακίνησης Φ.Α. ήταν με τη μορφή LNG (BP Statistical Review, 2009). Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

LNG Tanker Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

Σχέδια μελλοντικών αγωγών φυσικού αερίου NORTH STREAM: Russia - EU (via Baltic sea) Capacity: 55 billion m3/year Scheduled for operation: First line:2011 Second line: 2012 SOUTH STREAM: Russia - EU (via Black sea) Capacity: 63 billion m3/year Scheduled for operation: End of 2015 NABUCCO: Caspian region - EU Capacity: 31 billion m3/year Scheduled for operation: End of 2015 www.energy.eu Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

Σύσταση φυσικού αερίου Μεθάνιο 85 - 95% NREL/CD-540-37146 Στο υπέδαφος, το φυσικό αέριο περιέχει ένα ευρύ φάσμα ενώσεων. Κατά την επεξεργασία, η ποιότητά του βελτιώνεται ώστε να αποκτήσει τις απαιτούμενες προδιαγραφές για μεταφορά μέσω αγωγών. Η εικόνα δείχνει μια τυπική σύσταση. Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

Ιδιότητες φυσικού αερίου Αποτελείται κυρίως από μεθάνιο CH4 Ελαφρύτερο του αέρα (σχετικό βάρος 0.55 έως 0.65) Άγευστο και άοσμο. Η χαρακτηριστική του οσμή οφείλεται σε πρόσθετα για λόγους ασφαλείας. Απλό ασφυξιογόνο αέριο (λόγω εκτοπισμού του οξυγόνου) Εύφλεκτο σε συγκεντρώσεις από 5% έως 15% vol στον αέρα Δεν υγροποιείται με συμπίεση Απλά αυξάνεται η πυκνότητά του Σημείο βρασμού -162 ºC Σε υψηλότερες θερμοκρασίες είναι αέριο Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

Πλεονεκτήματα του Φυσικού Αερίου (1/2) Πλεονεκτήματα του Φυσικού Αερίου (1/2) Σχεδόν μηδενικό περιεχόμενο θείου και συνεπώς αμελητέες εκπομπές οξειδίων του θείου. Πολύ χαμηλές εκπομπές μικροσωματιδίων (PM) λόγω του χαμηλού λόγου άνθρακα προς υδρογόνο Λόγω του χαμηλού λόγου C/H, κατά την καύση του παράγεται λιγότερο CO2 από τη βενζίνη ή το Diesel Χαμηλές εκπομπές κατά την κρύα εκκίνηση λόγω της αέριας κατάστασης Ο υψηλός αριθμός οκτανίου επιτρέπει μεγαλύτερους λόγους συμπίεσης και λειτουργία σε συνθήκες υπερπλήρωσης Πολύ χαμηλό δυναμικό πρόκλησης φωτοχημικού νέφους Αμελητέες εκπομπές εξάτμισης Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

Πλεονεκτήματα του Φυσικού Αερίου (2/2) Πλεονεκτήματα του Φυσικού Αερίου (2/2) Χαμηλότερη θερμοκρασία αδιαβατικής φλόγας σε σχέση με τα συμβατικά καύσιμα και συνεπώς χαμηλότερες εκπομπές NOx Μεγαλύτερη θερμογόνο δύναμη από τη βενζίνη (κατά μάζα) Δυσκολότερη αυτανάφλεξη σε σχέση με τη βενζίνη και το Diesel και έτσι θεωρείται ασφαλέστερο. Δεν περιέχει τοξικές ενώσεις Ελαφρύτερο του αέρα συνεπώς ασφαλέστερο Το μεθάνιο δεν συγκαταλέγεται στις πτητικές οργανικές ενώσεις (VOC volatile organic compounds) Οι μηχανές φυσικού αερίου βαρέων οχημάτων παρουσιάζουν χαμηλότερες εκπομπές θορύβου και έτσι είναι κατάλληλες για αστικές χρήσεις Σταθερή καύση φτωχών μιγμάτων (ευρεία όρια ανάφλεξης) Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

Μειονεκτήματα Φυσικού Αερίου (1/2) Μειονεκτήματα Φυσικού Αερίου (1/2) Δυσκολότερη αποθήκευση και μεταφορά στα οχήματα. Δυνατότητα αποθήκευσης σε αέρια μορφή υπό πίεση 200 bar ή σε υγρή μορφή στους -162°C και πίεση 2-6 bar Απαιτούνται ειδικοί καταλύτες για να επιτευχθεί σε ικανοποιητικό βαθμό η οξείδωση του μεθανίου Η σύστασή του διαφέρει από χώρα σε χώρα και από πόλη σε πόλη λόγω διαφορετικής προέλευσης. Η διαφορετική σύνθεση επιδρά στο στοιχειομετρικό λόγο αέρα/καυσίμου Περιορισμένη αυτονομία λόγω του χαμηλού κατ’ όγκο ενεργειακού περιεχομένου καθότι είναι αέριο Η απαιτούμενη ενέργεια για τη συμπίεσή του επιβαρύνει κατά 4% τις εκπομπές CO2 του οχήματος Απαιτούνται ειδικά πρατήρια καυσίμων Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

Μειονεκτήματα Φυσικού Αερίου (1/2) Μειονεκτήματα Φυσικού Αερίου (1/2) Μεγαλύτερος χρόνος ανεφοδιασμού Επιβάρυνση κατανάλωσης λόγω βαρύτερου δοχείου καυσίμου Μικρότερη ταχύτητα καύσης σε σχέση με τη βενζίνη λόγω της χαμηλότερης ταχύτητας στρωτής φλόγας Απαιτούνται ειδικοί εγχυτήρες για τον ψεκασμό είτε χαμηλής πίεσης είτε υψηλής πίεσης Οι εκπομπές μεθανίου (GHG) είναι σχετικά υψηλές Απορροφά υδρατμούς που κάτω από ορισμένες συνθήκες μπορεί να παγώσουν. Απαιτείται λοιπόν περιορισμός της μέγιστης ποσότητας υδρατμών που μπορεί να περιέχει Περίπου 10% χαμηλότερη ισχύς σε σχέση με αντίστοιχα βενζινοκίνητα οχήματα Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

Οχήματα φυσικού αερίου (NGVs) παγκοσμίως Data updates Dec 2008 - July 2009 Total Cars/LDVs MD/HD Buses MD/HD Trucks Others % of total NGVs in the world 1 Pakistan 2 191 000 2 140 960 40 50 000 20.84% 2 Argentina 1 786 989 17.00% 3 Brazil 1 605 041 15.27% 4 Iran 1 537 790 1 532 268 5 522 14.63% 5 India 700 000 315 200 12 000 715 372.085 6.66% 6 Italy 523 100 519 600 2 300 1 200 4.98% 7 China 400 000 231 685 112 755 1 100 54 460 3.80% 8 Colombia 294 615 179 332 13 800 9 660 91 823 2.80% 9 Bangladesh 180 000 117 229 3 233 8 355 51 183 1.71% 10 Thailand 147 265 119 888 10.195 15 509 1 673 1.40% 11 Ukraine 120 000 7 000 30 500 29 500 53 000 1.14% 12 Bolivia 116 292 1.11% 91.34% ??? Gas Vehicles Report, Oct 2009 Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

Σταθμοί ανεφοδιασμού φυσικού αερίου Data updates Dec 2008 - July 2009 Total Public Private Planned % of total fuelling stations in the world 1 Pakistan 2 941 18.47% 2 Argentina 1 826 11.47% 3 Brazil 1 746 10.97% 4 China 1 336 920 416 230 8.39% 5 Iran 928 867 61 638 5.83% 6 Italy 700 630 70 80 4.40% 7 India 500 181 319 3.14% 8 Colombia 458 2.88% 9 Bangladesh 425 2.67% 10 Thailand 331 306 25 72 2.08% 11 Ukraine 224 204 20 1.41% 12 Bolivia 128 0.80% 72.5% Gas Vehicles Report, Oct 2009 Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

CNG powered 3-wheelers in India CSE New Delhi, 2001 Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

Rozgar 4-Stroke CNG 200 cc Water Cooled Engine from Pakistan CNG powered 3-wheeler Rozgar 4-Stroke CNG 200 cc Water Cooled Engine from Pakistan Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

The GasHighWay The long-term objective of this EU-project is to promote the realisation of a network of filling stations for biogas and natural gas reaching from the northernmost tip of Europe, Finland, to the south of Italy, in other words: the GasHighWay. NGVA Europe, 2009 Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

Ιδιότητες μεθανίου Fuel Property Methane Petrol Diesel Formula CH4 C4 to C12 C8 to C25 Molecular weight 16 100-105 ~200 Composition (% w/w) Carbon 75 85-88 84-87 Hydrogen 25 12-15 13-16 Oxygen 0-4 Density (kg/L) (gases at boiling point) 0.42 0.69-0.79 0.81-0.89 Freezing Point (°C) -182 -40 -40 to -1 Boiling Point (°C) -162 27-225 188-343 Autoignition temperature (°C) 540 ~ 257 ~ 316 Latent Heat of Vaporisation (kJ/kg) 510 349 233 Lower Heating Value (MJ/kg) 50 41-43 42-44 Flammability limits (%v/v) 5-15 1.4-7.6 1.0-6.0 Stoichiometric Air-Fuel Ratio 17.2 14.7 Octane Number (RON) 120 est. 88-100 - Octane Number (MON) 80-90 Cetane Number 40-55 Bechtold, 1997 Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

Ενεργειακό περιεχόμενο: Φ.Α. έναντι Diesel 1 m3 1 bar 20oC 1 1000 1 Litre Φυσικό αέριο 10 Wh/L Diesel 10 kWh/L Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

1 5 Όγκος CNG έναντι όγκου Diesel CNG Diesel 200 bar 200 bar 200 bar Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

1 2 Όγκος LNG έναντι όγκου Diesel  = 0.83 kg/L  = 0.35 kg/L Diesel LNG -162 °C  = 0.83 kg/L  = 0.35 kg/L 1 2 Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

Σύγκριση CNG και LNG CNG LNG Κατάσταση Αέριο Υγρό Θερμοκρασία επί οχήματος Περιβάλλοντος -162 °C Τυπική πίεση στο δοχείο καυσίμου 200 ή 250 bar 5-8 bar Πυκνότητα 175 kg/m3 @200bar 435 kg/m3 Ενεργειακό περιεχόμενο 27% petrol eq. @ 200bar 33% petrol eq. @ 2 50bar 67% petrol eq. Τυπική χρήση Επιβατικά οχ. / Λεωφορεία Φορτηγά Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

Αποθήκευση επί του οχήματος Fuel storage system Volume (gal) Weight incl. fuel (lb) Energy (103 BTU) Tank Cost ($ 1993) Range (mi) Petrol 12.4 87 1415 25 332 CNG Steel/Comp 39.6 1420 1545 333 CNG Alum/Comp 40.3 293 1435 1695 337 CNG All Comp 143 2050 LNG 18.0 157 1875 Ingersoll, 1996 Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

Βάρος περιλαμβαν. καυσίμου Κόστος δοχείου καυσίμου Αποθήκευση: Φυσικό αέριο έναντι βενζίνης Σύστημα αποθήκευσης καυσίμου Όγκος Βάρος περιλαμβαν. καυσίμου Κόστος δοχείου καυσίμου Βενζίνη 1 CNG Χάλυβας/Συνθ. υλικά 3.2 3.8 62 CNG Αλουμίνιο/Συνθ. υλικά 3.3 3.4 68 CNG Συνθετικά υλικά 1.6 82 LNG 1.5 1.8 75 Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

Θερμοκρασία κατάλυσης μεθανίου 20 40 60 80 100 Conversion Efficiency (%) 200 300 400 500 Catalyst Temperature (oC) Methane CH4 Ethane C2H6 Ethylene C2H4 Propylene C3H6 Propane C3H8 Butane C4H10 Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

Οχήματα Φυσικού Αερίου (NGVs) Dedicated vehicles – Αποκλειστικής χρήσης Λειτουργούν μόνο με φυσικό αέριο. Bi-Fuel vehicles Τα οχήματα Bi-Fuel λειτουργούν με CNG αλλά παρέχουν και τη δυνατότητα χρήσης βενζίνης ως εφεδρικό καύσιμο. Ο κινητήρας μπορεί να λειτουργήσει είτε με το ένα είτε με το άλλο καύσιμο αλλά όχι ταυτόχρονα και με τα δύο. Ο λόγος συμπίεσης αναγκαστικά παραμένει σε επίπεδα συμβατά με τη βενζίνη. Σήμερα, κινητήρες του τύπου αυτού χρησιμοποιούνται σχεδόν αποκλειστικά σε οχήματα κάτω των 3500 kg. Dual Fuel vehicles Οι κινητήρες Dual Fuel προέρχονται από κινητήρες Diesel. Το κυρίως καύσιμο είναι το Φ.Α ενώ μια μικρή ποσότητα Diesel χρησιμοποιείται για την έναρξη της καύσης. Οι κινητήρες αυτού του τύπου λειτουργούν με αυτανάφλεξη. Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

Συμπιεσμένο Φυσικό Αέριο Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

Σχηματικό διάγραμμα συστήματος 6 Cyl. MPI Gas Injectors Pressure Regulator Injector Supply Manifold (Rail) Electronic Control Unit Coils Spark Plugs Gas supply (200 bar) Lambda Probe Engine Speed Sensor Phase Water Temp Air Temp Air Flow Throttle Position Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

Εξαρτήματα για λειτουργία με Φ.Α. Bosch, 2007 Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

Φιάλες αποθήκευσης CNG Τέσσερις τύποι: Τύπος 1: Χαλύβδινες χωρίς επιστρώσεις άλλες εκτός της βαφής. Αποτελούν τον πιο κοινό τύπο φιάλης. Τύπος 2: Μεταλλικός κύλινδρος (χάλυβας ή αλουμίνιο) με μερική επίστρωση υάλου ή άνθρακα σε εποξική ή πολυεστερική ρητήνη Τύπος 3: Κύλινδρος περιτυλιγμένος εξ ολοκλήρου με ανθρακο-νήματα. Φέρουν μεταλλική επένδυση (συνήθως αλουμίνιο) Τύπος 4: Κατασκευασμένος εξ ολοκλήρου από μη μεταλλικά συνθετικά υλικά (κύλινδρος από 100% ανθρακονήματα και επένδυση από άνθρακα η πλαστικό Για λόγους ασφαλείας όλες οι φιάλες υπερδιαστασιολογούνται ώστε να αντέχουν πίεση 2.5 φορές μεγαλύτερη από την πίεση λειτουργίας Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

Fiat Panda 1.2 CNG Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010 Fiat Marketing, 2007 Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

Opel Zafira 1.6 CNG Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

Εργοστάσιο Opel www.cng.cz Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

Λεωφορεία CNG Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

Αστικά λεωφορεία City Total number of busses Natural Gas busses % of Natural Gas Berlin 1700 10 0.60% Paris 4000 53 1.30% Rome 2383 40 1.70% Madrid 1000 15 1.50% Athens 2039 416 20.40% New York 5675 358 6.30% Los Angeles 2638 795 30.10% Toronto 1500 125 8.30% Vancouver 1006 51 5.10% Sydney 3900 254 6.50% Perth 850 52 6.10% Beijing 10000 1640 16.40% Delhi 12000 6175 51.50% Sgourakis, 2008 Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

Λεωφορεία της ΕΘΕΛ στην Αθήνα Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

Σταθμός ανεφοδιασμού λεωφορείων της ΔΕΠΑ Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

ECE Regulation No.110 (E/ECE/TRANS/505) The Economic Commission for Europe (ECE) has introduced Regulation No. 110 to provide uniform provisions concerning: Approval of specific components of motor vehicles using CNG in their propulsion system; Approval of vehicles with regard to the installation of specific components of an approved type for the use of CNG in their propulsion system. To prevent bursting of a CNG cylinder during accidents involving fires, automotive CNG cylinders have to be equipped with a Pressure Relief Device (PRD). The effectiveness of the specified fire protection system has to be tested in a Bonfire as defined in annex 3 (article 5.3.5 and appendix A.15) of ECE Regulation No. 110 (E/ECE/TRANS/505). TNO, 2008 Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

Δοκιμή πυρός δοχείου καυσίμου CNG TNO, 2008 Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

Auto Fire with CNG Fuel Tank Explosion (1/6) Seattle Fire Department Incident #26564, March 26, 2007 Dispatch 0230 hours for car fire (Engine 10) E10 arrived and requested FIB for multiple vehicles with possible structural exposures (freeway columns and overpasses) 12 vehicles damaged or destroyed Firefighter near miss when CNG vehicle exploded as E10 crew approached with a handline (approximately 15-20 m away) Determined to be arson Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

Auto Fire with CNG Fuel Tank Explosion (2/6) Debris from the explosion was thrown up to 30 m in all directions including on the over-passes above the incident Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

Auto Fire with CNG Fuel Tank Explosion (3/6) Roof is blown completely off vehicle and doors blown open Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

Auto Fire with CNG Fuel Tank Explosion (4/6) Roof debris Bumper frame + + + Trunk lid + Backhoe 30 m Fuel tank Roof debris Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

Auto Fire with CNG Fuel Tank Explosion (5/6) Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

Auto Fire with CNG Fuel Tank Explosion (6/6) Evidence indicates that the fuel tank may have ricocheted off the underside of a freeway overpass Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

Ανεφοδιασμός CNG Ταχεία πλήρωση - Fast fill (3-5 min) Στους σταθμούς ανεφοδιασμού αυτού του τύπου το καύσιμο είναι αποθηκευμένο σε δεξαμενές υπό πίεση οι οποίες συνεχώς πληρώνονται από το δίκτυο μέσω συμπιεστών. Πολλές δεξαμενές μπορεί να είναι συνδεδεμένες σε κλιμακωτή διάταξη. Η τροφοδοσία της αντλίας γίνεται εκ περιτροπής ανάλογα με τις ανάγκες. Αργή πλήρωση - Slow fill (ολονύκτιος) Στις εγκαταστάσεις αργής πλήρωσης τα οχήματα ανεφοδιάζονται απ’ ευθείας από τον συμπιεστή. Δεν διαθέτουν δεξαμενές αποθήκευσης. Τυπική χρήση είναι αυτή του στόλου οχημάτων Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

Ταχεία πλήρωση - CNG Fast Fill 3 4 5 6 1. Δίκτυο φυσικού αερίου 2. Ξηραντήριο 3. Συμπιεστής αερίου 4. Πίνακας (Priority panel) 5. Κύλινδροι αποθήκευσης (κλιμακωτή) 6. Αντλία 1 2 Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

Εγκατάσταση ταχείας πλήρωσης (κλιμακωτή) Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

Ακροφύσια ταχείας πλήρωσης (1/2) Ακροφύσια ταχείας πλήρωσης (1/2) OFF When the handle is rotated 180º to the “on” position, an arrow visible from the top, points toward vehicle ON Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

Ακροφύσια ταχείας πλήρωσης (1/2) Ακροφύσια ταχείας πλήρωσης (1/2) OFF OFF ON ON Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

Αργή πλήρωση CNG στόλου οχημάτων 1 2 5 4 3 1. Δίκτυο φυσικού αερίου 2. Εγκατάσταση συμπιεστή 3. Προσωρινή αποθήκευση (Buffer) 4. Θέσεις ανεφοδιασμού 5. Σωλήνες σύνδεσης Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

Αργή πλήρωση CNG στόλου οχημάτων Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

Ακροφύσια αργής πλήρωσης Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

Αργή πλήρωση CNG (Οικιακή χρήση) 1 2 3 4 1. Δίκτυο φυσικού αερίου 2. Μετρητής αερίου 3. Οικιακή συσκευή πλήρωσης 4. Σωλήνας σύνδεσης Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

Οικιακός ανεφοδιασμός CNG Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

Υγροποιημένο Φυσικό αέριο Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

LNG Το φυσικό αέριο σε κανονικές συνθήκες θερμοκρασίας και πίεσης είναι αέριο. Υγροποιείται αν ψυχθεί στους -162°C . Το φυσικό αέριο δεν μπορεί να υγροποιηθεί μόνο με αύξηση της πίεσης. Με την υγροποίηση απομακρύνονται διάφορα στοιχεία και ενώσεις που περιέχονται στο φυσικό αέριο, όπως οξυγόνο, διοξείδιο του άνθρακα, ενώσεις του θείου και νερό. Η υγροποίηση μειώνει τον όγκο 600 φορές περίπου διευκολύνοντας τη μεταφορά είτε στην ξηρά είτε στη θάλασσα. Μπορεί να εξαερωθεί και να διοχετευτεί στο οικιακό δίκτυο. Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

LNG: Αποθήκευση επί οχήματος Στο χώρο μεταξύ του εσωτερικού και του εξωτερικού δοχείου δημιουργείται κενό παρέχοντας την καλύτερη δυνατή μόνωση. Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

LNG: Προέχει η ασφάλεια EPA420-F-00-038, March 2002, www.epa.gov Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

Κύρια στοιχεία κινητήρων Dual-Fuel Χρησιμοποιείται μια μικρή ποσότητα Diesel για να μπορέσει να αναφλεγεί το φτωχό ομογενές μίγμα φυσικού αερίου και αέρα με το οποίο λειτουργεί. Η απόδοση του κύκλου Diesel διατηρείται με έως και 90% φυσικό αέριο Μπορούν να λειτουργήσουν είτε με LNG είτε με CNG Χαμηλότερες εκπομπές νομοθετημένων ρύπων από το πετρέλαιο κίνησης. Μεταβαίνουν αυτομάτως σε λειτουργία με 100% Diesel σε περίπτωση που τελειώσει η παροχή του αερίου Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

LNG Trucks Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010 Clean Air Power, 2008 Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

LNG Tanks Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010 Clean Air Power, 2008 Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

LNG Filling station Storage Vessel 5.5 - 7 bar Offload Connectors Vaporiser LNG Dispenser LNG Cryogenic pump NexGen Fuelling Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

LNG/LCNG filling station World’s largest LNG/LCNG station built by Chart-NexGen in California. 4×60.000 litres storage capacity, 6 LNG dispensers and 3 LCNG dispensers. Serving 200 refuse vehicles (www.chart-ferox.com) Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

LCNG Filling station Storage vessel Ambient CNG storage Vaporiser Cascade system Offload Connectors CNG Dispenser Odouriser LCNG Cryogenic pump NexGen Fuelling Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

Υγραέριο - Liquefied Petroleum Gas Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

Υγραέριο (LPG) Το LPG αποτελείται κυρίως από προπάνιο (C3H8) και σε μικρότερο ποσοστό βουτάνιο (C4H10). Έχει μικρότερο λόγο άνθρακα προς υδρογόνο από τα συμβατικά καύσιμα. Όσο μικρότερος είναι ο λόγος αυτός τόσο καλύτερο για το περιβάλλον. Χρησιμοποιείται σαν καύσιμο κίνησης τουλάχιστον κατά τα τελευταία 70 χρόνια. Σχεδόν όλα τα οχήματα που κινούνται με LPG προέρχονται από μετατροπή πετρελαιοκίνητων οχημάτων. Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

Παραγωγή LPG Περίπου η μισή ποσότητα του LPG παράγεται σε συνδυασμό με την παραγωγή φυσικού αερίου, ενώ η άλλη μισή παράγεται κατά τη διύλιση του αργού πετρελαίου. Το φυσικό αέριο πρέπει να είναι απαλλαγμένο από αέρια που μπορούν να υγροποιηθούν στις χαμηλές πιέσεις των αγωγών φυσικού αερίου. Τέτοια αέρια είναι τα κύρια συστατικά του LPG προπάνιο και βουτάνιο. Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

Χρήση LPG Η κύρια χρήση είναι στη θέρμανση. Αποτελεί επίσης σημαντική πρώτη ύλη της πετροχημικής βιομηχανίας. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως καύσιμο επιβατικών οχημάτων, λεωφορείων και φορτηγών. Δεν ενδείκνυται όμως είναι όμως για χρήση σε οχήματα άνω των 3.5 t καθώς δεν έχει την απαιτούμενη απόδοση. Για διάφορους λόγους, ένας εκ των οποίων είναι η ύπαρξη άλλων εναλλακτικών καυσίμων, το LPG είναι πιο κατάλληλο για ελαφρά βενζινοκίνητα οχήματα όπως επιβατικά και ελαφρά φορτηγά. Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

Αποθήκευση LPG Το LPG υγροποιείται σε κανονικές θερμοκρασίες κάτω από μέτρια πίεση (μικρότερη των 20 bar) και αποθηκεύεται σε κατάλληλες δεξαμενές και φιάλες. Η υγροποίηση είναι απαραίτητη για να μειωθεί ο όγκος και επί πλέον να αυξηθεί η πυκνότητα ενέργειας σε αποδεκτά επίπεδα. Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

Ιδιότητες προπανίου Fuel Property Propane Petrol Diesel Formula C3H8 C4 to C12 C8 to C25 Molecular weight 44.09 100-105 ~200 Composition (% w/w) Carbon 82 85-88 84-87 Hydrogen 18 12-15 13-16 Oxygen 0-4 Density (kg/L) (gases at boiling point) 0.58 0.69-0.79 0.81-0.89 Freezing Point (°C) -187 -40 -40 to -1 Boiling Point (°C) -42 27-225 188-343 Autoignition temperature (°C) 457 ~ 257 ~ 316 Latent Heat of Vaporisation (kJ/kg) 426 349 233 Lower Heating Value (MJ/kg) 46 41-43 42-44 Flammability limits (%v/v) 2.1-9.5 1.4-7.6 1.0-6.0 Stoichiometric Air-Fuel Ratio 15.7 14.7 Octane Number (RON) 112 88-100 - Octane Number (MON) 97 80-90 Cetane Number 40-55 Bechtold, 1997 Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

Πλεονεκτήματα του LPG Το κόστος ανά λίτρο είναι το μισό σε σχέση με τη βενζίνη. Τα οχήματα που κινούνται με LPG δικαιούνται τα διάφορα προνόμια που αφορούν σε οχήματα μειωμένων εκπομπών ρύπων. Μειωμένα τέλη κυκλοφορίας, κυκλοφορία στο κέντρο των πόλεων κ.ά. Η καύση του LPG παρουσιάζει μειωμένες επικαθήσεις θειούχων ενώσεων στη μηχανή, ενώ έχει και μειωμένες εκπομπές HC και CO στην εξάτμιση. Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

Κρύα εκκίνηση: LPG έναντι βενζίνης SAE P-248, 1992 Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

Μείωση του όγκου του χώρου αποσκευών. Μειονεκτήματα του LPG Μείωση του όγκου του χώρου αποσκευών. Η μετατροπή του οχήματος για καύση LPG ακυρώνει την εγγύηση του κατασκευαστή. Πιθανή αύξηση ασφαλίστρων. Μικρός αριθμός σταθμών ανεφοδιασμού. Περίπου 5% μείωση της ισχύος σε σχέση με τη βενζίνη. Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

Σχηματικό διάγραμμα συστήματος LPG Gas shut-off valve Evaporator pressure regulator Throttle device Intake manifold pressure sensor Injector Ignition coil with spark plug Lambda sensor Control unit Speed sensor Temperature sensor Primary catalytic converter CAN interface Diagnosis lamp Diagnosis interface Ventilation line LPG tank Housing with tank fittings External filler valve Main catalytic converter Bosch, 2007 Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

LPG Sequential Injection Kit LPG tank Multivalve Switch Electronic Control Unit Pressure sensor Injection Rail LPG filter LPG regulator Emmegas BRC Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

LPG dispenser on a wharf at Constance lake Emission values for new mid-sized vehicle registrations in the EU in 2002 Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

CNG and LNG incentives in Italy (2009) Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

Price List 2008/09 For all engine transformations to LPG or CNG, a price list for the public has been adopted by all workshops, thereby guaranteeing a maximum amount which cannot be overridden. Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

LPG/CNG ECU Features Fully Functional OBDII Keeps the original equipment manufacturer OBDII system completely functional when operating on Petrol and also when operating on LPG or Natural Gas. Does not intervene the OEM OBD trouble codes or malfunction indication lights. The calibration of the Alternative Fuel system must be done and verified using an OBD scanner. Automatic Change Over Fuels Petrol to CNG/LPG or CNG/LPG to Petrol automatic change over. The installer can define and adjust change parameters based on multiple conditions considering fuel temperature, fuel pressure, RPM, etc. Calibration The ECU can be calibrated manually at different engine loads during the calibration process to achieve emission levels equal to the OEM. Real Engine Mapping The ECU can capture real engine mapping while the engine run at different power load on the road or on a dynamometer. Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

Εκπομπές καυσαερίων Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

Εκπομπές CO Emission values for new mid-sized vehicle registrations in the EU in 2002 Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

Εκπομπές NMHC Emission values for new mid-sized vehicle registrations in the EU in 2002 Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

Εκπομπές NOx Emission values for new mid-sized vehicle registrations in the EU in 2002 Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

Εκπομπές σωματιδίων PM Emission values for new mid-sized vehicle registrations in the EU in 2002 Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

Athens under photochemical smog Pollutant effects: Summer smog Athens under photochemical smog Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

Pollutant effects: Winter smog Belgium, December 2007 Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

Pollutant effects: Acid Formation Emission values for new mid-sized vehicle registrations in the EU in 2002 Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

Great Smoky Mountains National Park Pollutant effects: Acid Rain Great Smoky Mountains National Park Sacré-Cœur Gargoyle Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

Pollutant effects: Greenhouse gases Emission values for new mid-sized vehicle registrations in the EU in 2002 Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

Pollutant effects: Greenhouse gases Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

Life Cycle Emissions Comparison Bio-methane GREENEST MOST POLLUTING Gloria Esposito, 2009 Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

BioGAS (BioMethane) Biomethane is a renewable resource and does not compete with food production. Methanisation is used for producing biogas from organic matter of plant or animal origin. Biogas is rich in methane, which is also found in natural gas. Biogas can be collected directly in landfill waste disposal centres or produced with the aid of digesters. All kinds of organic matter can be converted into biogas. Effluents can be methanised in waste treatment plants. Liquid manure, agricultural waste and energy crops can be methanised in small biogas units on farms or in co-digestion units. Solid household waste and “green” waste can also be converted into biogas in large plants for methanisation of solid waste. Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

Hythane = Hydrogen + Methane Hythane is a mixture of natural gas and hydrogen 5-7% by energy. Benefits include: Extended lean flammability limits, increased flame speed, easier ignition and more efficient catalysis. Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

Amsterdam Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

U.S.A. - Germany Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

Argentina Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

Russia Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

Russia Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

China Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

Thanks for your attention! Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010