2.1. Ορισμός ξενοδοχειακού προϊόντος
Το ξενοδοχείο προϊόν είναι κάθε αγαθό και υπηρεσία που πωλεί ένα ξενοδοχείο, το οποίο αποτελεί -από την πλευρά του πελάτη -πηγή ικανοποίησης και -από την πλευρά του ξενοδοχείου -πηγή εσόδων.
2.2. Διακρίσεις ξενοδοχειακών επιχειρήσεων
-κύρια ξενοδοχειακά καταλύματα μη κύρια ξενοδοχειακά καταλύματα
-κύρια ξενοδοχειακά καταλύματα ξενοδοχεία διακρίνονται σε 5 κατηγορίες αστέρων. Η διάκριση αυτή καθορίζεται από τον ΕΟΤ (Π.Δ. 43/2002) με βάση ορισμένα κριτήρια που αφορούν τα εξής Κτήριο (μέγεθος κτηρίου, χώρων υποδοχής, διαστάσεις υπνοδωματίων) Επίπλωση Ποσότητα και ποιότητα εξοπλισμού Επιπρόσθετες ανέσεις (κλιματισμός, πισίνα, κ.α)
Ξενοδοχεία επιπλωμένων διαμερισμάτων (τουλάχιστον 2 δωματίων εξοπλισμένα με κουζίνα) Ξενοδοχεία μικτού τύπου (προϋπόθεση για να χαρακτηριστεί ένα ξενοδοχείου μικτού τύπου είναι να έχει δυναμικότητα τουλάχιστον 300 κλινών) Μοτέλς βρίσκονται εκτός κατοικημένων περιοχών σε οδικές αρτηρίες μεγάλης κυκλοφορίας / διαθέτουν χώρο για τη στάθμευση, τον εφοδιασμό και την επισκευή οχημάτων
Ξενοδοχεία ιαματικών πηγών και Υδροθεραπευτήρια εξυπηρετούν πελάτες που ακολουθούν θεραπευτική αγωγή έχουν εγκαταστάσεις που μπορούν να φέρουν το ιαματικό νερό στο μπάνιο του κάθε δωματίου ή διαθέτουν πισίνα με θεραπευτικό νερό Ορεινά ξενοδοχεία ή χιονοδρομικά κέντρα Ξενώνες (διαθέτουν δωμάτια και παρέχουν υπηρεσίες παρόλο που αρχικά δεν είχαν κτιστεί για να λειτουργήσουν με τη μορφή ξενοδοχείου)
Bungalows Συγκροτήματα ανεξάρτητων διαμερισμάτων Διαθέτουν ένα κεντρικό κτήριο όπου στεγάζονται οι υπηρεσίες και οι κοινόχρηστοι χώροι Ξενοδοχεία αεροδρομίων Ξενοδοχεία σε μαρίνες Ξενοδοχεία μακράς διαμονής (φοιτητές) Κέντρα παραθερισμού γυμνιστών Ξενοδοχεία club (με έμφαση στους τομείς ψυχαγωγίας και άθλησης)
-μη κύρια ξενοδοχειακά καταλύματα
Ενοικιαζόμενα δωμάτια (υπηρεσίες περιορισμένες) Πανσιόν (ίσως προσφέρουν πρωινό) Οργανωμένες τουριστικές κατασκηνώσεις (camping) Μετακινούμενα ξενοδοχεία (κρουαζιερόπλοια / σιδηροδρομικές κλινάμαξες / λεωφορεία) Ξενοδοχειακά καταλύματα σε παραδοσιακούς οικισμούς Ξενώνες νεότητας
Τα ξενοδοχεία ανάλογα με το χρόνο λειτουργίας τους διακρίνονται σε Εποχιακά Διαρκούς λειτουργίας Τα ξενοδοχεία ανάλογα με το τόπο εγκατάστασής τους διακρίνονται σε αστικά παραθεριστικά
2.3 Σημεία πώλησης του ξενοδοχειακού προϊόντος
Το ξενοδοχείο δηλαδή η τοποθεσία εγκατάστασης της ξενοδοχειακής μονάδας Τα τουριστικά γραφεία Τα site στο διαδίκτυο Και γενικότερα οποιοδήποτε σημείο μπορεί να φέρει πελάτες στο ξενοδοχείο
Στις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις υπάρχει ένα περιορισμός όσον αφορά τον τόπο πώλησης του ξενοδοχειακού προϊόντος. Το αμετάθετο δηλαδή ο τόπος που παράγεται το ξενοδοχειακού προϊόν είναι ό ίδιος με το τόπο εγκατάστασης της ξενοδοχειακής μονάδας
Η τοποθεσία εγκατάστασης της ξενοδοχειακής επιχείρησης είναι καθοριστικός παράγοντας για την επιτυχία της
Πλεονεκτήματα μιας περιοχής προκειμένου να εγκατασταθεί μια ξενοδοχειακή μονάδα Το φυσικό κάλλος Το κατάλληλο κλίμα Η εύκολη πρόσβαση Οι αρχαιότητες, τα μνημεία, οι εκκλησίες με ιστορικό ενδιαφέρον και άλλα πολιτιστικά στοιχεία Η οικονομική, πολιτική και στρατιωτική σταθερότητα Η αρτιότητα του οδικού δικτύου
2.4. Δομή και οργάνωση των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων ενός τυπικού ξενοδοχείου μεσαίου μεγέθους
Δομή και οργάνωση ενός τυπικού ξενοδοχείου μεσαίου μεγέθους
Τα στάδια οργάνωσης μιας ξενοδοχειακής μονάδας Καθορίζονται οι στόχοι (τι θέλει) Προσδιορίζονται οι τρόποι με τους οποίους θα πραγματοποιηθούν οι στόχοι (πως θα το πετύχει) Ταξινομούνται οι διάφορες δραστηριότητες (βάζει σε τάξη τους τρόπους που θα το πετύχει)
Τα στάδια οργάνωσης μιας ξενοδοχειακής μονάδας Κατανέμονται οι δραστηριότητες στα διάφορα τμήματα (διαχωρίζει ποιος θα κάνει τι) Διαχωρίζονται οι αρμοδιότητες και οι υπευθυνότητες στα στελέχη (διαχωρίζει ποιος θα κάνει τι) Καθορίζεται ο συντονισμός και ο έλεγχος των δραστηριοτήτων (αποφασίζει πως θα ελέγχει)
2.5. Εργαζόμενοι και ιδιαιτερότητες εργασίας
Εργαζόμενοι Χρειάζεται σημαντικός αριθμός εργαζομένων Διαφορετικών ειδικοτήτων Διαφορετικών βαθμιδών εκπ/σης Επειδή οι υπηρεσίες που προσφέρονται του φέρνει σε άμεση επαφή με τους πελάτες σημαντικό ρόλο παίζουν Ο χαρακτήρας Η συμπεριφορά Η ευχέρεια στις διαπροσωπικές σχέσεις
Ιδιαιτερότητες εργασίας
Εργαζόμενοι Εποχικότητα Ωράριο εργασίας
2.6. Προσφερόμενα αγαθά και παρεχόμενες υπηρεσίες
Ανάλογα με τα προσφερόμενα αγαθά και τις παρεχόμενες υπηρεσίες που προσφέρουν οι ξενοδοχειακές μονάδας διακρίνονται σε Απλής εκμετάλλευσης (μόνο για ύπνο) Σύνθετης εκμετάλλευσης (ύπνος & φαγητό) Πολυσύνθετης εκμετάλλευσης (πλήθος προϊόντων &υπηρεσιών)
Ξενοδοχεία πολυσύνθετης εκμετάλλευσης
2.7. Οι πελάτες του ξενοδοχείου
Οι πελάτες στα ξενοδοχεία πρέπει να αντιμετωπίζονται Ως φιλοξενούμενοι Με ευγένεια και σεβασμό Έτσι δημιουργείται μια ευχάριστη ατμόσφαιρα φιλοξενίας, η οποία τελικά ανταποκρίνεται στις προσδοκίες τους
2.8. Προϋποθέσεις- απαιτήσεις για έγκριση λειτουργίας ξενοδοχείου
Αρμόδιο όργανο για την εποπτεία των ξενοδοχείων είναι ο Ε.Ο.Τ. Δίνει έγκριση καταλληλότητας οικοπέδου και αρχιτεκτονικής μελέτης (ΦΕΚ-557/Β/87) και (ΦΕΚ- 797/Β/87) Χορηγεί άδεια λειτουργίας και κατάταξη σε κατηγορία αστέρων (παρ. 5,6,7 του Π.Δ, 43/2002)
Προκειμένου να χορηγήσει άδεια λειτουργίας και κατάταξη σε κατηγορία αστέρων λαμβάνει υπ’όψιν του τις εξής προϋποθέσεις Τη θέση του ξενοδοχείου, από πλευρά μόλυνσης, υγιεινής κ.α. Συγκεκριμένα χαρακτηριστικά σχετικά με το κτίριο (πρόσοψη, την εσωτερική και εξωτερική εικόνα κ.α.) Τα υπνοδωμάτια (μέγεθος, ύψος από το έδαφος, φωτισμός, αερισμός κ.α.)
2.9. Οι αρνητικές επιπτώσεις της παραξενοδοχίας
Με τον όρο παραξενοδοχία εννοούμε το σύνολο των καταλυμάτων που λειτουργούν Χωρίς άδεια λειτουργίας από τον Ε.Ο.Τ. Άρα δεν ακολουθούν τους κανόνες λειτουργίας που επιβάλλει η νομοθεσία και δεν παρέχουν υπηρεσίες με νόμιμο τρόπο
Το φαινόμενο της παραξενοδοχίας λαμβάνει διάφορες διαστάσεις και δημιουργεί προβλήματα στον τομέα του Τουρισμού επειδή οι πελάτες δεν θα μείνουν στη πλειονότητά τους ευχαριστημένοι από το ξενοδοχειακό κατάλυμα γιατί δεν θα ανταποκρίνεται στις προσδοκίες τους. Θα αποκτήσουν κακή εικόνα για το μέρος, για τη χώρα και τους ανθρώπους στο σύνολό τους. Τη κακή φήμη θα τη μεταφέρουν στη πατρίδα τους και στους φίλους τους, οι οποίοι θα αποφύγουν να ταξιδέψουν σε αυτό το μέρος.
Αν επεκταθεί το φαινόμενο της παραξενοδοχίας οι επιπτώσεις στον τομέα του Τουρισμού θα είναι σοβαρές Θα λιγοστέψουν οι πελάτες που αγοράζουν το πραγματικό ξενοδοχειακό προιον Θα μειωθούν οι θέσεις εργασίας Θα αυξηθεί η ανεργία