Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Λαμίας 2 Ιουλίου 2012 Εμψυχώνοντας την ομάδα Μαρία Αντωνάτου, Σχολική Σύμβουλος 2 ης Περιφέρειας Δημοτικής Εκπαίδευσης Ευρυτανίας
Πώς σκέφτεστε να διαχειριστείτε τη δράση; Υπάρχει κάτι που σας φοβίζει σ΄ αυτή την εμπλοκή; Κάτι που σας ενθουσιάζει; Ποια ιδέα σας κατευθύνει;
Πιστέψτε στο ρόλο σας! Εμψυχώνετε, δημιουργείτε, δηλαδή, κατάλληλες συνθήκες για έκφραση συναισθηματική και διαλογική επικοινωνία, διαμεσολαβείτε, καθοδηγείτε, οργανώνετε. Συστηθείτε...
Εμψυχώνετε, πάει να πει: φροντίζετε να νιώσουν τα παιδιά αλληλέγγυα, να βρεθούν σε διάθεση συμμετοχική, να νιώσουν ικανοποίηση από τον εαυτό τους και από τη διαδικασία, να βιώσουν εμπειρία ουσιαστική (να αποκομίσουν κάποιο όφελος)
Μπορείτε να ξεκινήσετε με ένα παιχνίδι γνωριμίας σε γρήγορο ρυθμό, αφού καθίσετε κυκλικά. Εφόσον έχει σημασία να γνωριστείτε καλύτερα, οι δράσεις εμπλουτίζονται. Αν ο σκοπός είναι να δεσμευτούν στον τρόπο που θα λειτουργήσουν, συζητάτε, γράφοντας στο χαρτί του μέτρου 3 ως 5 λέξεις: τις προϋποθέσεις για να περάσετε καλά.
Βιώνω σημαίνει είμαι εκεί, συνειδητά, ζω την στιγμή. Κοιτάξτε τα παιδιά στα μάτια, Βεβαιωθείτε πως δεν τα απασχολεί κάτι, ενισχύστε τον ντροπαλό. Απευθυνθείτε σ΄ αυτά με τα ονόματά τους. Μιλήστε σχετικά αργά και προσωπικά, Προσέξτε το λεξιλόγιο που χρησιμοποιείτε. Βεβαιωθείτε πως καταλαβαίνουν όλες τις λέξεις που λέτε.
Τι αποφεύγετε: Τις υπερβολικές εκφράσεις, αν αυτές δεν είναι το ζητούμενο. Τις υπερβολικά «γλυκές» αναφορές. Ό,τι μπορεί να δώσει την εντύπωση πως έχετε ευνοούμενους. Τη δυνατή φωνή. Τα αρνητικά σχόλια. Την αγνόηση. Την ανάθεση έργου, στο οποίο το παιδί δεν μπορεί να αντεπεξέλθει. Να το αφήσετε να νιώθει «αποτυχημένο». Τις συγκρίσεις και τον ανταγωνισμό. Να αποφασίζετε μόνον εσείς ή οι άλλοι για εκείνο. Να μη ζητάτε τη γνώμη του. Να μιλάτε «στον αέρα».
Τεχνικές, που ενδέχεται να είναι κατάλληλες: ομαδική ή δυαδική εργασία (ανομοιογενείς φροντιστηριακές δυάδες/ομοιογενείς συνεργατικές δυάδες), παιχνίδι ρόλων, δραματοποίηση/θεατρικό παιχνίδι, καταιγισμός ιδεών, συνέντευξη/ερωτηματολόγιο, εννοιολογικός χάρτης, επίλυση προβλήματος/διερεύνηση, αφήγηση
Διδακτικές αρχές (εφόσον η δράση είναι σκόπιμη και υπάρχει υπεύθυνος ομάδας): Η αρχή της αυθόρμητης συμμετοχής, Η αρχή της αναγνώρισης και παραδοχής του άλλου, Η αρχή της ηρεμίας και της «σύμμετρης» εκτόνωσης, Η αρχή της ομαδικής εκδήλωσης, Η αρχή της ατομικής ιδιαιτερότητας (άτομο και ομάδα αλληλοσυμπληρώνονται), Η αρχή της εντιμότητας, Η αρχή της συνερεύνησης, Η αρχή της βίωσης και αναβίωσης, Η αρχή της ελκυστικότητας, Η αρχή της εποπτείας, Η αρχή της συνολικότητας Η αρχή της εκμετάλλευσης του λάθους, Η αρχή της διαθεματικότητας, Η αρχή της διαπολιτισμικής προσέγγισης
Πώς θα ολοκληρωθεί η δράση; Συμπληρώνουν ένα έντυπο (αυτό)αξιολόγησης* και έπειτα: Κάθεστε σε κύκλο, κι εσείς ένας κρίκος. Κλείνετε τα μάτια και λέτε μια λέξη που εκφράζει το πώς νιώσατε. Ή... Χαιρετάτε ο ένας τον άλλον δια χειραψίας. Ή χαιρετάτε σηκώνοντας το χέρι και λέτε το «εις το επανιδείν» σε διάφορες γλώσσες (arrivederci, au revoir, see you, goodbye, despedida (ισπανικά), tchau (τσισάου/πορτογαλικά), auf wiedersehen γερμανικά) κλπ. Τους βοηθάτε να ετοιμαστούν και τους χαιρετάτε, καθώς αποχωρούν.
Στοιχεία για το έντυπο αξιολόγησης Καλοκαίρι 2012 Όταν πήρα μέρος στη δράση περίμενα………………………………… Το πιο χρήσιμο πράγμα που έμαθα ήταν……………………………… Το καλύτερο μέρος της δράσης ήταν………………………………….. Με δυσκόλεψε λιγάκι ………………………………………………….. Κάτι που θα ήθελα είναι ……………………………………………….. Τελικά, αισθάνθηκα ……………… Σ΄ ευχαριστώ! Χάρηκα πολύ που σε γνώρισα.