ΕΠΛ 435: Αλληλεπίδραση Ανθρώπου Υπολογιστή

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Εισαγωγή στο περιβάλλον εργασίας του
Advertisements

1 Χ Ο υπό έκδοση νόμος για τις υπηρεσίες πληρωμών στην εσωτερική αγορά Χρήστος Βλ. Γκόρτσος Αναπληρωτής Kαθηγητής Διεθνούς Οικονομικού Δικαίου, Πάντειο.
Πληροφορικη Γ’ Γυμνασιου
Παρουσίαση λειτουργίας εφαρμογής extra Διαχείριση Ταμείου
Επιμορφωτής: Ονομ/νυμο Επιμορφωτή
Καθηγητής: Δ. Μπουτακίδης
Λειτουργικό Σύστημα ΒΑΣΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ ENOTHTA B.1.3 (1)
ΟΙ “MULTI-ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ” ΤΩΝ MULTIMEDIA ΣΤΟ BLOG ΜΑΣ
Παιδαγωγικό Τμήμα Ειδικής Αγωγής Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΗΝ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Copyright ©: SAMSUNG & Samsung Hope for Youth. Με επιφύλαξη κάθε νόμιμου δικαιώματος Εκπαιδευτικό υλικό Το Internet: Ασφαλείς online αγορές Επίπεδο.
Copyright ©: SAMSUNG & Samsung Hope for Youth. Με επιφύλαξη κάθε νόμιμου δικαιώματος Εκπαιδευτικό υλικό Λογισμικό: Δημιουργία εφαρμογών Επίπεδο.
Ανάπτυξη Διαδραστικών Συστημάτων
Οι “multi-Διαστασεις” Των Multimedia
Κεφάλαιο 1ο: ΒΑΣΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ ΤΩΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΩΝ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ
Τι είναι ο υπολογιστής; Τι είναι ο προγραμματισμός
1. Πνευματικά Δικαιώματα 2. Εργονομία
Οδηγίες Σχεδίασης Διαδραστικών Συστημάτων
ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ ΣΤΟΥΣ ΠΙΝΑΚΕΣ ΠΕΚ ΠΕΙΡΑΙΑ Α΄φάση Επιμόρφωσης Εκπ/κών κλάδου ΠΕ19 Διδακτική της Πληροφορικής Ρόδος, Νοέμβρης 2007.
Γυμνάσιο Νέας Κυδωνίας
ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΕΛΕΓΧΟΥ ΚΑΙ ΡΥΘΜΙΣΗΣ
Εικονική πραγματικότητα ένας τρισδιάστατος κόσμος!!!
Γνωριμία με τον Ηλεκτρονικό Υπολογιστή
ΕΝΟΤΗΤΑ 2 – Κεφάλαιο 6: Το Γραφικό Περιβάλλον Επικοινωνίας (Γ. Π. Ε
. Εννοιολογικοί χάρτες.
Μερικά ακόμη παραδείγματα
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ
ΕΠΛ 435: Αλληλεπίδραση Ανθρώπου Υπολογιστή
ΠΟΛΥΜΕΣΑ Τα Πολυμέσα (Multimedia) είναι ο κλάδος της πληροφορικής τεχνολογίας που ασχολείται με τον συνδυασμό ψηφιακών δεδομένων πολλαπλών μορφών, δηλ.
Δεδομένα, Πληροφορίες και Ηλεκτρονικοί Υπολογιστές
ΠΟΛΥΜΕΣΑ. OI “MULTI-ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ” ΤΩΝ MULTIMEDIA ΣΤΟ BLOG ΜΑΣ Τι είναι τα πολυμέσα? Τα Πολυμέσα (Multimedia) είναι ο κλάδος της πληροφορικής τεχνολογίας.
Για τη διδασκαλία των πολυμέσων 1/15 ΛΟΓΙΣΜΙΚΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΕΦΑΡΜΟΓΩΝ ΠΟΛΥΜΕΣΩΝ Ομάδα Ανάπτυξης Ομάδα Ανάπτυξης: Φίλιππος Δεληγιάννης, Παναγιώτης Κωστάκης,
Αλληλεπιδρώσες Ψηφιακές Βιβλιοθήκες Εισαγωγή σε ένα ειδικό ζήτημα σχετικά με την αλληλεπιδραστικότητα στις Ψηφιακές Βιβλιοθήκες Jo.D.I.: Journal of Digital.
ΨΗΦΙΑΚΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ
Ο Ανθρώπινος Παράγοντας
3 / 4 / 2002 μοντέλα ανάλυσης ενεργειών χρήστη
Για τη διεκπεραίωση ενός προβλήματος πρέπει να ακολουθηθεί η εξής διαδικασία:  να γραφεί ο αλγόριθμος να συνταχθεί το πρόγραμμα σε γλώσσα υψηλού επιπέδου.
XERTE TUTORIAL - ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟΥ ΘΜΕΛ ΣΤ. ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ Xerte Interaction – Διάδραση Θεωρίες Μάθησης & Εκπαιδευτικό Λογισμικό Σημειώσεις Εργαστηρίου.
Τι είναι ; Πρόκειται για μια δραστηριότητα αρκετών χιλιάδων ετών. Κάποιος στοιχηματίζει χρήματα στο αποτέλεσμα κάποιου συμβάντος, το οποίο μπορεί να ελέγχεται.
Εύρεση και είσοδος σε κανάλι συνομιλίας Χρησιμοποιήστε την αναζήτηση του Lync για την εύρεση καναλιών στα οποία έχετε πρόσβαση. 1.Στο κύριο παράθυρο του.
ΟΡΙΣΜΟΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ ΔΙΑΓΡΑΜΜΑTA ΑΛΛΗΛΕΠΙΔΡΑΣΗΣ
Οι μαθητές της Ε’ δημοτικού εργάστηκαν ….. για το καλό του πλανήτη μας! Ο πλανήτης κινδυνεύει… πρέπει να δράσουμε!!!
Εισαγωγή στην Έννοια του Αλγορίθμου και στον Προγραμματισμό
ΕΝΟΤΗΤΑ 2 – Κεφάλαιο 5: Γνωριμία με το Λογισμικό
Αντιμετώπιση Μαθησιακών Δυσκολιών στα Μαθηματικά
ΦΩΤΟΑΝΑΠΑΡΑΓΩΓΗ ΚΑΙ ΧΕΙΡΙΣΜΟΣ ΓΡΑΦΕΙΑΚΗΣ ΥΛΗΣ. Φωτοαναπαραγωγή είναι η διαδικασία δημιουργίας αντίγραφων των διαφόρων εγγράφων. Τα κύρια στοιχεία που.
ΕΙΣΑΓΩΓΉ ΣΤΗΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΉ ΝΊΚΟΣ ΠΑΠΑΔΆΚΗΣ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟ ΤΟΥ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟΥ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΗ.
Η σκέψη και πράξη του εκπαιδευτικού Άννα Σπύρτου Παιδαγωγική Σχολή Φλώρινας
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ. Η επικοινωνία είναι απαραίτητη για την καλή λειτουργία του οργανισμού και για την αποτελεσματική λήψη των αποφάσεων. Σε αυτό το κεφάλαιο.
1 Σχεδιασμός της διεπαφής μιας πολυμεσικής εφαρμογής.
ΜΑΘΗΜΑ: ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ 1 ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ: WINDOWS XP ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ: ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ Ν. ΚΑΡΑΤΑΣΙΟΣ.
«Οι Αρχές της διαφοροποιημένης παιδαγωγικής
ΜΑΘΗΜΑ: ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟ ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΓΡΑΦΕΙΟΥ 5 ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ: ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΕΚΤΥΠΩΤΩΝ ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ: ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ Ν. ΚΑΡΑΤΑΣΙΟΣ.
Αποτελέσματα Έργου Έρευνας, Ανάπτυξης και Επίδειξης στα πλαίσια του ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ11 ΕΣΠΑ Dynamic Cargo Routing on-the-Go Δυναμική Δρομολόγηση.
Ανάλυση κρίσιμου συμβάντος
ΑΛΓΟΡΙΘΜΟΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΑΛΓΟΡΙΘΜΟΣ ΛΥΣΗ
Μοντέλο Ωριαίας Διδασκαλίας
ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ ΓΙΑ ΑΡΧΑΡΙΟΥΣ
ΘΕΜΑΤΑ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΩΝ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1
Κατηγορίες και Προδιαγραφές Λογισμικού Η/Υ (Software)
ΤΜΗΜΑ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ Τ.Ε.
Επεξεργασία Κειμένου Διδακτική προσέγγιση των λογισμικών γενικής χρήσης Ζωγραφική Λογιστικά φύλλα Βάσεις δεδομένων.
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟΥ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΗ
Διαχειριση εργου μεσω κρισιμησ αλυσιδασ (;)
Εννοιολογική Χαρτογράφηση
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
Σκοπός Η συνοπτική παρουσίαση
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
ΕΝΟΤΗΤΑ 1 – Κεφάλαιο 1: Βασικές Έννοιες της Πληροφορικής σελ. 12 Λέξεις Κλειδιά: Δεδομένα (Data), Πληροφορία (Information), Επεξεργασία (Processing), Υπολογιστής.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΕΠΛ 435: Αλληλεπίδραση Ανθρώπου Υπολογιστή Οργάνωση Γνώσης & Νοητικά Μοντέλα ΕΠΛ 435: Αλληλεπίδραση Ανθρώπου Υπολογιστή

Ανασκόπηση Μοντέλα αλληλεπίδρασης Γνωστικά μοντέλα Άλλα Μνήμη Ο άνθρωπος ως επεξεργαστής πληροφορίας Μοντέλο Ανθρώπινου Επεξεργαστή Άλλα Norman Μοντέλο Διερευνητικής Εκμάθησης Μνήμη Είδη μνήμης Αισθητήρια μνήμη Μνήμη εργασίας Μακροχρόνια μνήμη Προσοχή, ενθύμηση, περιορισμοί Οπτική Αντίληψη Βοηθήματα αναγνώρισης νόμοι του Gestalt Συμφραζόμενα Μοντέλο Διερευνητικής Εκμάθησης = parallagi tou montelou Norman

Αναπαράσταση γνώσης Που φυλάσσεται η γνώση; Πολλές θεωρίες π.χ. Συμβολική αναπαράσταση Η αναπαράσταση γνώσης έχει αναλογική μορφή, δηλ. με μορφή εικονικών εννοιών Είναι προτασιακού χαρακτήρα με μορφή δηλώσεων Υπό-συμβολική αναπαράσταση Κατανεμημένη αναπαράσταση, δηλ. η γνώση προκύπτει έμμεσα από τους συνδέσμους ενός δικτύου. p.1 I gnwsi filassete stin makroxronia mnimi mazi me tis empeiries ktl pio argi prosvasi, megaliteri xoritikotia i pliroforia e3asthenizi pio arga P2.2 Simvoliki anaparastasi: vasizete se epe3ergasia simvolon. P.x. Ena milo (eikoniki), to milo einai sto trapezi (protasiaki) αναλογική μορφή= meso eikonikon enoion (p.x. to milo) προτασιακού χαρακτήρα =me morfi diloseon p.x. o anthropos zei sto spiti Katanemimeni: p.x. Opos ta nevronika diktia,  gnosi prokipti emmesa apo tous sindesmous & komvous.

Οργάνωση Γνώσης Η γνώση οργανώνεται υπό μορφή σημασιολογικών δικτύων (semantic networks) Σχημάτων (schemata) Script: Περιγράφει σενάρια συμπεριφοράς Παράδειγμα (γνώση σχετική με συμπεριφορά στο εστιατόριο) Φάση Συγκεκριμένες ενέργειες Είσοδος Εισερχόμαστε/ αναζητάμε τραπέζι/ απόφαση για το που θα καθίσουμε/ μετακινούμαστε στο τραπέζι/ καθόμαστε Παραγγελία Κοιτάζουμε το μενού/… I gnosi organonetai eitai semantic eite sxhmata. To script einai mia morfi sximaton Script=eidikos tropos anaparastasis gnosis ipo morfi sximatos, to opio perigrafi xaraktiristika senaria simperiforas se prokathorismenes sinthikes P1.3.1.1Το παράδειγμα  (γνώση σχετική με συμπεριφορά στο εστιατόριο) Ta sximata gnosis domountai stadiaka me tin diadoxiki epanalipsi enos senariou. Exoume de tin ikanotita prosarmogis se nea senaria, p.x. Na parageiloume se estiatorio fastfood. SXESI ME HCI: stin epikoinonia mas me tous ipologistes, sximata opos to paradeigma mporei na Katevthinoun tin drasi mas. P.x. Sxima xrisis ipologistikis siskevis” opos exoun anapti3ei me to “xrisis avtokinitou” . Ena tetoio sxima tha eprepe na mas epitrepei na ektiposoume ena arxeio se ena neo ipologistiko perivallon, me tin idia evkolia pou tha mporousame na odigisoume ena neo avtokinito. DISTIXOS ena tetoio geniko sxima den iparxei parolo pou ta perissotera O.S exoun paromoia simperifora gia domisis tetoiou script apo ton xristi. Τα script δομούνται διαδοχικά με την επαναληψη ενός σεναρίου. Ικανότητα προσαρμογής (π.χ. σε fastfood)

Νοητικά Μοντέλα (Mental Models) Είναι νοητικές αναπαραστάσεις της πραγματικότητας μέσω των οποίων μπορούμε να προβλέψουμε τη χρήση συσκευών ή διατάξεων ή να αναπτύξουμε τρόπους αντιμετώπισης προβλημάτων και να δοκιμάσουμε εναλλακτικές λύσεις. Διακρίνονται σε: Δομικά μοντέλα (structured or surrogate models) Λειτουργικά μοντέλα (functional models) Noitika montella = Einai mia eidiki katigoria dinamikon sximaton gnoseis pou aforoun tin xrisi siskevon, i tous tropous antimetopisis provlimaton. Ta noitika montella kataskevazontai dinamika analoga me tis peristaseis. Apotelountai apo eikonikes anaparastaseis eite sindiasmo eikonikon-protasiakon anaparastaseon

Νοητικά Μοντέλα (ΙΙ) Δομικά μοντέλα: Περιγράφουν πλήρως τη δομή και αρχή λειτουργίας ενός συστήματος/ συσκευής. Χρήσιμα εάν κάτι δε λειτουργεί ικανοποιητικά. Οι κατασκευαστές και επισκευαστές συστημάτων πρέπει να έχουν πολύ καλή γνώση των αντίστοιχων δομικών μοντέλων των συστημάτων αυτών. Λειτουργικά μοντέλα: Δεν περιγράφουν την ακριβή δομή των συστημάτων αλλά τις λειτουργίες. Σε πολλές περιπτώσεις δημιουργούνται με τη μεταφορά της εμπειρίας ενός χρήστη από άλλη συσκευή ή περιοχή γνώσης. Με την εκτεταμένη εξάπλωση της τεχνολογίας (και την πληθώρα συστημάτων που μας περιβάλλουν) οι χρήστες περιορίζονται στη γνώση μόνο των λειτουργικών μοντέλων των συστημάτων. Domiko=perigrafei leptomeros tin arxi leitourgias leitourgiko.: gia paradeigma peristoixizomaste apo polles sinthetes texnologikes siskeves ton opoion agnooume pliros tin domi tous alla gnorizoume tin leitourgia tous. P2.1.1: “se polles periptoseis dimiourgountai me tin metafora empeirias...” p.x. i xrisi ilektronikis aithmomixanis stirizete stin gnosi arithmitikis.

Μεταφορά Γνώσης και Νοητικά Μοντέλα Ξεκινάει κάποιος να πάει στη δουλειά του στις 6:30 το πρωί μία παγωμένη μέρα του Ιανουαρίου Σε ποια θέση θα τοποθετήσει τη ροή αέρα (1,2,3 ή 4) στο σύστημα θέρμανσης του αυτοκινήτου του; Επιστρέφει κάποιος στο σπίτι μετά από μέρες μια κρύα νύχτα του χειμώνα και το βρίσκει εντελώς παγωμένο. Ενεργοποιεί το θερμοστάτη (αυτόνομη θέρμανση). Σε τι θερμοκρασία θα το βάλει κατά τη γνώμη σας: 18 βαθμούς μέγιστη δυνατή Εξηγήσετε τη συμπεριφορά του με βάση το νοητικό μοντέλο του θερμοστάτη; Πως έχει δημιουργηθεί αυτό το νοητικό μοντέλο; TO PROTO EINAI SOSTO. TO DEVTERO EINAI lathos. O logos einai oti i metafora gnosis (p.x. Apo to proto sto devtero) dimiourgei esfalmena montella. Vasika to montelo leitourgias tou thermoastati sto xoro mas mas odigei se esfalmeni entiposi oti i endei3i thermokrasias sxetizete me tin taxitita thermansis tou xorou mas. (metafora gnosis apo siskeves pou i iparxei topos ithmisis rois kavsimou  taxititas thermansis xorou)

Νοητικά Μοντέλα (ΙΙΙ) Τι υπάρχει στην κάρτα σας; Να καταγράψετε το δικό σας νοητικό μοντέλο που αφορά τις μηχανές ATM τραπεζών που χρησιμοποιείτε με βάση τις εξής ερωτήσεις: Τι υπάρχει στην κάρτα σας; Τι συμβαίνει όταν εισάγετε λάθος κωδικό PIN; Γιατί υπάρχουν καθυστερήσεις κατά τη διαδικασία; Γιατί κατά τη διαδικασία η κάρτα παραμένει στη μηχανή; Μετράτε τα χρήματα στο τέλος, γιατί; Κάντε τις ίδιες ερωτήσεις σε ένα τραπεζικό στέλεχος Eno mporoume k to xrisimopoioume, den gnorizoume akrivos pos doulevei. (i) Epeidi den empistevomaste to mixanima? (ii) leitourgi ekeini i gnosi pou pernoume apo tin trapeza oti prepei na metrisoume ta lefta?

Καθημερινός συλλογισμός & νοητικά μοντέλα Έρχεσαι στο σπίτι και πεινάς. Στο ψυγείο υπάρχει κρύα πίτσα. Το θερμαίνεις (σε χαμηλή θερμοκρασία) στο microwave για μερικά λεπτά και μετά το βάζεις στο φούρνο (όπως επιβάλλεται από τις οδηγίες) ή το βάζεις κατευθείαν στον φούρνο σε μεγαλύτερες θερμοκρασίες για να το ζεστάνει γρηγορότερα; Δομικό ή λειτουργικό μοντέλο; Μεταφορά από άλλα μοντέλα; Σωστή ή λανθασμένη μεταφορά; Γνωρίζουμε το αποτέλεσμα της κάθε περίπτωσης;

Heating up a room or oven that is thermostat-controlled Πολλοί άνθρωποι έχουν λανθασμένα νοητικά μοντέλα Γιατί? Γενίκευση για διαφορετικές ρυθμίσεις General valve theory, where ‘more is more’ principle is generalised to different settings (e.g. gas pedal, gas cooker, tap, radio volume) Thermostats based on model of on-off switch model Συχνά ισχύει το ίδιο και για τις συσκευές: Φτωχό μοντέλο, έλλειπες, συγχυσμένο, λανθασμένες αναλογίες Π.χ. ασανσέρ και διάβαση πεζών Πολλές φορές πιέζουμε δυο φορές το κουμπί Γιατί; Επειδή νομίζουμε ότι θα κάνει τα φώτα να ανάψουν πιο γρήγορα, το ασανσέρ να κατέβει πιο γρήγορα

Η χρήση μεταφορών στις διεπιφάνειες χρήστη (Ι) Η διαπροσωπεία του συστήματος σχεδιάζεται ώστε να απεικονίζει φυσικές οντότητες με τις οποίες ο χρήστης είναι εξοικειωμένος. Με αυτό τον τρόπο ο χρήστης χρησιμοποιώντας το φυσικό ανάλογο ως παράδειγμα μπορεί να προβλέψει σε μεγάλο βαθμό τη χρήση του συστήματος. Στην ουσία με το τρόπο αυτό ο χρήστης χτίζει το σωστό ιδεατό μοντέλο για το σύστημα Επιτρέπει την χρήση υπολογιστικών Συστημάτων σε ευρείες μάζες πληθυσμού Signa xrisimopoioume gnoisi apo alli gnostiki perioxi gia na katanoisoume kai na mathoume tin xrisi mias neas siskevis/diata3is. p.x. O xristis enos epe3ergasti keimenou mporei na prosarmosti stin word efoson gnorizei tin leitourgia tis grafomixanis.

Η χρήση μεταφορών στις διεπιφάνειες χρήστη (ΙI) Μεταφορές από άλλες γνωστικές περιοχές Νέοι Χρήστες Word <-> γραφομηχανές Alan Kay 1970 Μεταφορά του περιβάλλοντος γραφείου στην οθόνη του Η.Υ. (κάλαθος, έγγραφα, ντουλάπια αποθήκευσης) 1980  συνεχίστηκε με την Apple και αργότερα με Microsoft Είναι τόσο απλή η μεταφορά γνώσης; Πολλές συνδυαζόμενες μεταφορές Word=epe3ergastis keimenou (ean exoun empeiria) Megaliteros rithmos mathisi otan xrisimopoieithoun metaforikes enoies eidi gnostes se avtous P1.2 (metafora ennoion grafeio ston computer –desktop) To sxima deixni polles enoies pou metaferthika apo tin pragmatiki zoi (kalatho, egrafa, vivlia). Kapote fisika I metafora avti den einai evkoli/savis stous xristes: Xreiazete na sindiasei pollees allilosindedomenes metafores.

Από πού είναι οι πιο κάτω μεταφορές; Παράθυρα (Μεταφορά από την κατοικία) & Μενού Επιλογής (μεταφορά από εστιατόριο) p.1 einai enas sindiasmos pou den antoistixei stin empeiria mas apo ton fisiko kosmo P2. i metaforiki xrisi ton kilindron gia to 3etiligma makron keimenon i eikonon omos i anaparastasi den einai safis  telika antistoixia me tis empeirires tou xristi. Scroll (κύλινδροι πάπυρου)

Visual Affordance (Ι) Είναι η ιδιότητα ενός αντικειμένου να προδιαθέτει τη σωστή χρήση του με βάση την εμφάνιση και τις πραγματικές του ιδιότητες Η εμφάνιση υποδεικνύει το τρόπο χρήσης: Καρέκλα => κάθομαι Τραπέζι => τοποθετώ αντικείμενα πάνω Πόμολο => στρίβω Σχισμές => τοποθέτηση αντικειμένου Πλήκτρα => πιέζω Υπολογιστής => ? Κανόνας σχεδίασης: Σύνθετα αντικείμενα και συστήματα μπορεί να χρειάζονται οδηγίες χρήσης. Για τα απλά όμως πρέπει να είναι αυτονόητη η χρήση τους

Visual Affordance (ΙΙ) Slide=kanali glistrimatos  glistro

Προβλήματα από τη χρήση μεταφορών στη διεπιφάνεια χρήστη Η εύρεση κατάλληλων μεταφορών δεν είναι πάντα εύκολη (ποια μεταφορά χρησιμοποιούν τα Windows;) Η μεταφορά στο δισδιάστατο χώρο μπορεί να δημιουργήσει ρήξη με πολιτισμικούς και ηθικούς κανόνες (είναι δυνατό να τοποθετείται ο κάδος ανακύκλωσης επί του γραφείου; Για κάποιους όχι) Ωθεί τους χρήστες να κατανοούν το σύστημα μόνο μέσω της μεταφοράς και να αγνοούν σημαντικές λειτουργίες οι οποίες δεν απεικονίζονται καθαρά από τη μεταφορά Περιορίζουν την δημιουργικότητα το σχεδιασμό όσον αφορά την ανάπτυξη νέων ιδεατών μοντέλων για τους χρήστες Ανεπαρκείς ή κακές μεταφορές διαιωνίζονται λόγω της ευρείας χρήσης τους P1. parathira??

Visual Affordance – Προβλήματα

Visual Affordance – Προβλήματα (II)

Ιδεατά μοντέλα συστήματος (Conceptual Models) Ονομάζονται όλα τα νοητικά μοντέλα που εμπλέκονται κατά τις φάσεις σχεδίασης ανάπτυξης και λειτουργίας ενός υπολογιστικού συστήματος. Με απλά λόγια: οι διαφορετικοί τρόποι με τους οποίους το σύστημα γίνεται αντιληπτό από τους σχεδιαστές και τους χρήστες του. Διακρίνονται σε δύο κατηγορίες: Μοντέλα Σχεδιαστή Μοντέλα Χρήστη Exei dimiourgithei mia theoritiki sxoli methodon sxadiasis sistimaton me stoxon tin tin domisi enos safous noitikou montelou apo ton xristi pou  tha tou epitrepei na katanoei tin leitourgia enos sistimatos  Xrisi katallilon ennoion k metaforon

Ιδεατά μοντέλα συστήματος (ΙΙ) Τα μοντέλα σχεδιαστή ή μοντέλα συστήματος είναι τα νοητικά μοντέλα που οι σχεδιαστές αναπτύσσουν για το σύστημα και την αλληλεπίδραση του μελλοντικού χρήστη με αυτό (δομικά και λειτουργικά μοντέλα). Τα μοντέλα χρήστη είναι τα νοητικά μοντέλα που ο χρήστης τελικά αναπτύσσει κατά την εκμάθηση και χρήση του συστήματος (λειτουργικά μοντέλα).

Ιδεατά μοντέλα συστήματος (ΙΙΙ) Σύμφωνα με τις αρχές του ανθρωποκεντρικού σχεδιασμού τα νοητικά μοντέλα σχεδιαστή και χρήστη πρέπει να απέχουν όσο το δυνατόν λιγότερο. Δεδομένου ότι ο χρήστης σχηματίζει εικόνα για το σύστημα κυρίως μέσω της διεπιφάνειας χρήστη γίνεται αντιληπτό πόσο σημαντικό ρόλο έχει αυτή στην δημιουργία επιτυχημένων διαδραστικών συστημάτων p.1. afou prokeite gia to pos leitourgei ena sistima (montelo katanoisis leitourgias enos sistimatos) P2. parolavata iparxei kapio xasma. Sixna o sxediastis exei mia antileipsi gia to sistima pou den ginete apolitos katonoiti apo ton xristi. provlimata ton xriston  oi xristes adinatoun na mathoun apotelesmatika to sistima  mi apodoxi tou sistimatos Pithani aitia tou xasmatos: adinamia tou montelou tou sxediasti na prosarmostei stis anagkes tou xristi  epivalloun ena montello pou den antapokrinete sta xaraktiristika ton xriston, exei asafeies k antifaseis

Ασκήσεις Να περιγράψετε το λειτουργικό και δομικό μοντέλο του κινητού σας Να εντοπίσετε τη χρήση μεταφορών στην επιφάνεια εργασίας και το κύριο μενού του κινητού σας. Σχολιάστε πόσο χρήσιμες είναι οι μεταφορές αυτές για σας και πόσο σας βοήθησαν να μάθετε τη χρήση του κινητού σας. Κατατάξτε τα παρακάτω αντικείμενα στα νοητικά μοντέλα στα οποία ανήκουν: α) βιβλιοθήκη προγραμμάτων, β) μενού επιλογών, γ)εγχειρίδιο χρήστη και δ) εικονίδιο εκτυπωτή

Πως οδηγούμε το χρήστη στη δημιουργία του σωστού ιδεατού μοντέλου; Η εικόνα του συστήματος πρέπει να: Χρησιμοποιεί τη σωστή μεταφορά (interface metaphor) εφόσον υπάρχει τέτοια Παρέχει οπτικά αντικείμενα των οποίων η χρήση συνάγεται από τη μορφή τους (visual affordance) Χρησιμοποιεί σωστή ταύτιση εργαλείων - χειριστηρίων προς λειτουργίες (visual mapping) ώστε να περιορίζεται το χάσμα εκτέλεσης (gulf of execution) Χρησιμοποιεί περιορισμούς στις δυνατές ενέργειες χρήστη για προστασία από σφάλματα (constraints) Παρέχει αποτελεσματική πληροφόρηση για την κατάσταση του συστήματος μετά από κάθε ουσιαστική δράση του χρήστη (causality of interaction) ώστε να μειωθεί το χάσμα εκτίμησης (gulf of evaluation) Παρέχει οδηγίες χρήσης που είναι σύμφωνες με την εικόνα του συστήματος (instructions augment visuals) Pos oi xristes anakaliptoun kai mathainoun to noitiko montelo tou sistimatos? Anagnosi egxeiridion -allilepidrasi me to sistima (dierevnitiki ekmathisi) - empeiria xreisis sistimatos - ekpaidevsi apo tous sxediastes???

Οπτική Ταύτιση (Mapping) Ταύτιση: Το σύνολο των δυνατών σχέσεων ανάμεσα σε αντικείμενα Οπτική Ταύτιση Η σχέση ανάμεσα στα χειριστήρια και στις ενέργειες ελέγχου Βασικές αρχές οπτικής ταύτισης Αιτία – αποτέλεσμα Στρίψιμο του τιμονιού αριστερά οδηγεί σε στρίψιμο το αυτοκινήτου προς τα αριστερά Χρήση διαγραμμάτων μίμησης Μάτια κουζίνας και αντίστοιχα πόμολα

Οπτική Ταύτιση – Παράδειγμα Σχεδίασης

Οπτική Ταύτιση – Παράδειγμα ταύτισης ένα προς πολλά

Οπτική ταύτιση και Ιδεατά Μοντέλα συστήματος Ρύθμιση θερμοκρασίας σε ψυγείο δύο τμημάτων: Πως ρυθμίζω τη θερμοκρασία ώστε να έχω μέγιστη ψύξη στην κατάψυξη;

Οπτική ταύτιση και Ιδεατά Μοντέλα συστήματος (ΙΙ) Ιδεατό μοντέλο για ψυγείο δύο τμημάτων (Μοντέλο Χρήστη):

Οπτική ταύτιση και Ιδεατά Μοντέλα συστήματος (ΙΙΙ) Ιδεατό μοντέλο για ψυγείο δύο τμημάτων (Μοντέλο Σχεδιαστή):

Οπτικοί περιορισμοί (Constraints) Οπτικοί περιορισμοί: Περιορισμοί στις πιθανές δράσεις όπως συνάγονται από την εμφάνιση των αντικειμένων

Οπτικοί περιορισμοί στη σχεδίαση

Αιτιατότητα (Causality) Ότι λαμβάνει χώρα αμέσως μετά από μια ενέργεια του χρήστη εκλαμβάνεται από αυτόν ως αποτέλεσμα της ενέργειας του Διερμηνεία της ανάδρασης του συστήματος: Ο χρήστης προσπαθεί να ερμηνεύσει το αποτέλεσμα της ενέργειας του. Επομένως πρέπει πάντοτε να δίνεται αυτή η πληροφορία στο χρήστη Λανθασμένη αιτιότητα συστήματος οδηγεί σε σύγχυση στους χρήστες Αόρατα αποτελέσματα οδηγούν Επαναληπτική εκτέλεση ενεργειών

Αιτιατότητα - WYSIWYG Microsoft Word vs. Latex Image Processing O xristis mporei na alla3ei kapies times alla to sistima den tou dinei apotelesma – ti egine. Opote o xristis den exei antilipsei gia to ti simvainei. (p.x. Gia na dei to apotelesma tou o xristis prepei na patisei to pliktro exec. Omos o xristis mporei na parei lanthasmeni entiposi gia to sistima k na apofasisei oti einai lathasmeno). Nea paketta opos einai to adope photoshop deinoun amesos to apotelesma.

Photoshop To photoshop diaferei apo ta proigoumena. Dinei tin entiposi gia to ti ftaiei. Diladei an einai epilegmento to preview (pou einai sinithos) tote dinei to apotelesma. An o xristis to apodekti – xrisi entolis OK tote to apotelesma menei. Alios epanerxete sto arxiko

Κοινωνικά Χαρακτηριστικά Ανθρώπινης Συμπεριφοράς Για την κατανόηση ΑΑΥ δεν αρκούν τα πορίσματα της γνωστικής ψυχολογίας. Πρέπει να μελετηθούν: Τα Κοινωνικά χαρακτηριστικά Οργανωτικά χαρακτηριστικά της ομάδας Χρησιμοποίηση μοντέλων επικοινωνίας για την μελέτη των μελών μιας ομάδας Ta koinonika xaraktiristika ton anthropon pou epikoinonoun me to sistma

Μοντέλα Συνομιλίας Επιστροφή μηνυμάτων (π.χ. στάσεις, κινήσεις, βλέμμα κτλ) από τον ακροατή –Δευτερεύον κανάλι επικοινωνίας (back channel). Αδυναμία καναλιών Τηλέφωνο, ηλεκτρονικό ταχυδρομείο ... Θεωρία διαλόγου ενεργειών(speech acts theory). «άρχισα να πεινάω» ... Συνομιλία για δράση (conversation for action CfA) Μια γενικευμένη ομιλία για δράση διάλογος με αναμονή-υπόσχεση Devterevon kanali sinomilias: i epistrofi minimaton apo ton akroati ston omiliti ginete meso devetrevon kanalion. Tetoia minimata mporei na einai staseis, kiniseis somatos, to vlemma, ta nevmata (pou povoithoun stin metavivasi sinomilias k diakopis omilias), ta epifonimata ktl. Simantiki i ipar3i tetoiou eidous sinomilias – elleipsi avtis mporei na dimiourgisei sigxisi i na diskolepsei tin sinomilia. Skeftite tin sinomilia meso email poso diskoli einai. Sto tilefono pou tetoiu eidous minimata periorizontai mono sta akoustika Ktl P2. mporoume na xaraktirisoume kathe simetoxi enos sinomiliti stin sinomilia apo tin energei pou proikalei o logos tou. P.xc arxisa na peinao  dose mou fagito SOS: Merikes energeies mporei na sinepagoun k alalgi katastasis Iposxesi gia drasi Aitima pros ton akroati P3. Alles geneikevseis einai: sinomiliaq gia aposafinisi, sinomilia gia mellontikes katastaseis, sinomilia gia katanoisi

Συνομιλία για δράση μεταξύ Α,ΒΑ 1-2-3-4-5 -Μου δίνεις το βιβλίο από το ράφι (2) -Ναι, Περίμενε να τελειώσω αυτό που γράφω (3) (μερικά δευτερόλεπτα μετά …) Ορίστε το βιβλίο σου (4) -Ευχαριστώ πολύ (5) 1-2-3-4-5 Mou dineis to vivlio apo to rafi; (2) Nai perimene ena lepto na telioso avto pou grafo (3). Liga devterolepta meta .. C. Oriste to vivlio sou (4) D.Evxaristo poli (5 – kataliktiki katastasi) Erotisi: Giati einai simantiki avti i theoria/plaisio dialogon?? Apantisi: oi sizitiseis gia draseis einai o kiriso mixanismos askisis dioikisis kai sinotnismou organismon. Paradeigma sistimaton: sistimata ipostiri3is sinergasias, sistimata shared callendars, teleconferences ktl (tha ta doume pio meta).

Καλό βράδυ Βασισμένο στο κεφάλαιο 1 του βιβλίου Καταληκτική ημερομηνία για την άσκηση 20/09/2013 - Τυπωμένη Επιπρόσθετο υλικό Mental Models http://www.instructionaldesign.org/concepts/mental-models.html Cognitive Architectures http://ai.eecs.umich.edu/cogarch0/common/theory.html 06/09/2013 Τμήμα Πληροφορικής