Το Εργαστήριο Εκπαιδευτικής Ιστορίας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας π α ρ ο υ σ ι ά ζ ε ι.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Παναγία η Κανακαριά Στη Λυθράγκωμη, ένα χωριό της επαρχίας Αμμοχώστου στη περιφέρεια της τουρκοκρατούμενης Καρπασίας βρίσκεται ένα σπάνιο δείγμα της.
Advertisements

Βυζαντινή Δράμα Τρία βυζαντινά μνημεία της πόλης
Ναοί & Μοναστήρια της περιοχής Βατίκων
Η ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ.
ΟΔΗΓΟΣ ΞΕΝΑΓΗΣΗΣ ΤΗΣ ΑΙΤΩΛΟΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ
Αρσανάδες , Πύργοι , κιόσκια, Καμπάνες , Σήμαντρα , Φιάλες , Κρήνες
Η Αγία Σοφία και η Οδηγήτρια του Μυστρά
4ο ΕΠΑΛ ΑΘΗΝΩΝ Ταξίδι στο χωροχρόνο Ευγενιάδης Στέλιος
Θρησκευτικός Τουρισμός
Πολιτιστικη κληρονομια-Βυζαντινεσ εκκλησιεσ -Αρχιτεκτονικη
Καθεδρικός ναός Αγίου Ιωάννη Λευκωσίας
Κεφάλαιο 5ο IV Εικαστικές τέχνες και μουσική
Σκοπός του μαθήματος Οι μαθητές να γνωρίσουν βασικές πληροφορίες που αφορούν τα τείχη της Λευκωσίας, το συνεδριακό κέντρο και οργανισμούς που προάγουν.
ΟΙ ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ ΤΟΥ ΜΥΣΤΡΑ
Αρχιτεκτονική Μέσης Βυζαντινής περιόδου
Βυζαντινή Ζωγραφική H βυζαντινή ζωγραφική περιλαμβάνει τις ακόλουθες κατηγορίες: Τοιχογραφίες, Εικόνες, Ψηφιδωτά, Χειρόγραφα. τοιχογραφίες ψηφιδωτά χειρόγραφα.
ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΠΟΙΜΑΝΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΘΕΟΛΟΓΙΑΣ ΤΗΣ ΘΕΟΛΟΓΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ Α.Π.Θ.
ΟΙ ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ ΤΟΥ ΜΥΣΤΡΑ
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΧΡΥΣΕΛΕΟΥΣΗΣ ΕΜΠΑΣ
Βαγγέλης αθανασιου κατερινα βουτσα
Ειρήνη Αλεξίου Σοφία Μάντρα
ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ
ΟΙ ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ ΣΤΟ ΔΕΣΠΟΤΑΤΟ ΤΟΥ ΜΥΣΤΡΑ ΤΗΣ ΕΠΟΧΗ ΤΗΣ ΛΑΤΙΝΟΚΡΑΤΙΑΣ.
ΒΥΖΑΝΤΙΝΟΣ ΡΥΘΜΟΣ ΤΑΞΗ: Β ΛΥΚΕΙΟΥ ΤΜΗΜΑ: 3
ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ ΤΗΣ ΕΠΑΡΧΙΑΣ ΛΕΥΚΩΣΙΑΣ
Κατερίνα Α & Θέμης Κ Πληροφορίες Άγιοι Θεόδωροι, με το χαρακτηριστικό πασίγνωστο οκτάγωνο τρούλο, η μεγαλύτερη και αρχαιότερη εκκλησία του Μυστρά. Διατηρεί.
Ένας ναός με ιδιαίτερη σημασία για την περιοχή μας
ΤΑ ΒΥΖΑΝΤΙΝΑ ΜΟΝΑΣΤΗΡΙΑ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Δημοσθένης Σταθάτος Γιώργος Σκουλάς.  O ναός του A γίου Δημητρίου είναι το αρχαιότερο σωζόμενο μνημείο της πόλης. H ίδρυση του τοποθετείται στη δεκαετία.
ΤΟ ΟΙΚΟΔΟΜΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΟΥ ΙΟΥΣΤΙΝΙΑΝΟΥ
ΜΟΝΑΣΤΗΡΙ ΜΥΡΤΙΑΣ ΑΙΤΩΛΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ
Ο ναός του Αγίου Αντωνίου βρίσκεται στο βορειοανατολικό τμήμα του παλαιού πυρήνα της Επισκοπής. Ανήκει στον τύπο του μονόχωρου καμαροσκέπαστου, ο οποίος.
ΑΓΊΑ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ.
Αγία Σοφία Αγία Σοφία Συγγραφέας Ελένη Π.. Η Ιστορία της Η Ιστορία της.
30. Μια πρώτη γνωριμία με τους Ρωμαιοκαθολικούς χριστιανούς
ΜονH της ΧΩραΣ Βυζαντινά Μονοπάτια.
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΠΑΜΜΕΓΙΣΤΩΝ ΤΑΞΙΑΡΧΩΝ
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΓΙΩΝ ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ
παναγια παμμακαριστοσ
Γελ Ρεντίνας Α3 Κωνσταντίνος Λουκάς Αλεξία Πλουμή
Τα Ξωκλήσια του Λιτοχώρου ΤΟ ΞΩΚΛΗΣΙ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΓΕΩΡΓΙΟΥ.
5.Μέρη του ναού Κυρίως ναός-Νάρθηκας-Αύλειος χώρος.
ΑΓΙΟΝ ΟΡΟΣ Το Άγιο Όρος αποτελεί αυτοδιοίκητο τμήμα του Ελληνικού Κράτους, που βρίσκεται στη χερσόνησο του Άθω της Χαλκιδικής στη Μακεδονία. Ελληνικού.
2.Αρχιτεκτονική του χριστιανικού ναού
Ιεροί Ναοί της Θεσσαλονίκης. Ρυθμός: εγγεγραμμένος σταυροειδής με τρούλο. Οι μαθητές της Γ΄2 τάξεως: Θεόδωρος Σπυρίδης και Μαργαρίτα Χανοπούλου. Επιβλέποντες.
Ο ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗΣ ΣΤΗΝ ΠΛΑΚΑ. Χρόνος Ανέγερσης Ο Ιερός Ναός της Αγίας Αικατερίνης κτίστηκε στα μέσα του 11ου αιώνα.
Μονεμβασιά Ναύπλιο Καρώνης Παναγιώτης Μαυρογιαννάκης Μένιος Σμυρνιωτάκης Γιάννης.
ΤΟ ΧΩΡΙΟ ΜΟΥ ΕΛΕΝΗ ΠΑΤΣΑΛΙΔΟΥ. ΠΕΡΙΣΤΕΡΩΝΑ Η Περιστερώνα είναι ένα χωριό περίπου 32 χιλιόμετρα δυτικά από την πρωτεύουσα Λευκωσία, στους πρόποδες της.
ΕΙΚΑΣΤΙΚΕΣ ΤΕΧΝΕΣ : ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΚΑΙ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ
βασιλικη μητροπουλου, αναπλ. καθηγητρια
ΑΓΙΑ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ.
ΑΓΙΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Ιερός Ναός Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης Σταυροδρομίου
Άννα Δριμή Β1 Υπεύθυνος Καθηγητής: Γ. Καπετανάκης
ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ ΜΥΣΤΡΑ Αγιος Δημήτριος (Μητρόπολη) κτίσθηκε το Βασιλική ξυλόστεγη, με ωραία γλυπτά στο τέμπλο και τοιχογραφίες. Στο προαύλιο της βρίσκεται.
Ιερός ναός Τιμίου Σταυρού Δολιανών Ξανθίππη Βρή - Τάξη Β’1
ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ ΜΝΗΜΕΙΑ ΤΟΥ ΤΟΠΟΥ ΜΑΣ
Η τέχνη της Αγιογραφίας
“ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ” ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
ΑΓΙΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ. ΑΓΙΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ Σε μια από τις πιο μαγευτικές γωνίες του Βοσπόρου, ο ναός του Αγίου Δημητρίου Ξηροκρήνης, χτισμένος πάνω στα ερείπια.
Ι.Μ. ΜΕΓΙΣΤΗΣ ΛΑΥΡΑΣ ΑΓΙΟΥ ΟΡΟΥΣ
Ναός του Αγίου Παντελεήμονος Θεσσαλονίκης!
Εικονογραφικοί κύκλοι
Μονή Αγίου Νικολάου ΦιλανθρωπΗνών
Αγία Σοφία Συγγραφέας Ελένη Π..
ΕικονογραφικοΙ κυκλοι δυτικησ τεχνησ
Το μεγαλοπρεπές μνημείο
Μαθητής: Ανδρέας Αναδιώτης Τάξη: Β1α
Εξωκλήσια σε όλο τον κόσμο
Αρχιτεκτονικη Οι αρχιτεκτονικοί ρυθμοί των εκκλησιών είναι η βασιλική με τρούλο (ναός της Αγίας Σοφίας), ο σταυροειδής ναός με τρούλο και ο οκταγωνικός.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

το Εργαστήριο Εκπαιδευτικής Ιστορίας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας π α ρ ο υ σ ι ά ζ ε ι

σελίδες Τοπικής Ιστορίας το Μοναστήρι του Αγίου Νικολάου στην Πάου Αργαλαστής από τη μνήμη της τοπικής ιστορίας στη σύγχρονη ακαδημαϊκή χρήση

σύντομο οδοιπορικό στην ιστορία και τους θησαυρούς του Μοναστηριού του Αγίου Νικολάου στην Πάου Αργαλαστής • επιμέλεια: Χαράλαμπος Γ. Χαρίτος, Καθηγητής Πανεπιστημίου Θεσσαλίας • φωτογραφίες: Π.Δρογγίτης Γ.Βεντουράκης. Χ.Χαρίτος © Εργαστήριο Εκπαιδευτικής Ιστορίας,

Στα 4 χιλιόμετρα νοτιοανατολικά της Αργαλαστής μέσα σ’ ένα υπέροχο τοπίο, ανάμεσα στα κυπαρίσσια και τις ελιές, βρίσκεται το παλιό Μοναστήρι της Πάου

Η ίδρυση του Μοναστηριού σύμφωνα με επιγραφές που σώθηκαν και την τοπική παράδοση ανάγεται στις αρχές του 18ου αιώνα.

Επιγραφή εντοιχισμένη στον πυλώνα μιλά για ανακαίνιση του Μοναστηριού το 1741, από Ζουπανιώτες τεχνίτες.

Αντίθετα επιγραφή σκαλισμένη σε μαρμάρινη αψίδα της πύλης αναφέρει το 1778, ως έτος οικοδόμησης του Καθολικού.

Η αρχιτεκτονική των κτισμάτων και η αγιογράφηση υπήρξε έργο λαϊκών τεχνιτών, όπως και σε πολλά άλλα παρόμοια ιδρύματα του Πηλίου.

Η επίκαιρη θέση στην οποία είναι κτισμένο και η καλλιτεχνική σημασία, που διατηρεί ακόμη το μοναστήρι της Πάου, το καθιστούν ένα από τα σημαντικότερα χριστιανικά μνημεία της περιοχής.

Η ακμή της Μονής συμπίπτει με τις τελευταίες δεκαετίες του 18ου αιώνα.

Η διάλυση της Μονής φαίνεται ότι συνέβη στα χρόνια της Πηλιορείτικης εξέγερσης κατά την επιδρομή του στρατού του Δράμαλη, το 1822.

Το κόσμημα του Μοναστηριού, από ιστορική, θρησκευτική και καλλιτεχνική άποψη, αποτελεί ο μικρός ναός, το Καθολικό, κτισμένος στο κέντρο της αυλής.

Η αρχιτεκτονική μορφή του ανήκει στον λεγόμενο «αγιορείτικο» τύπο, με βασικό χαρακτηριστικό την ύπαρξη, στην βορινή και την νότια πλευρά δύο κογχών («χορών»). Στο κέντρο της στέγης από σχιστολιθικές σκεπόπλακες, υψώνεται κωνοειδής τρούλος

Ο ναός διακρίνεται σε τρία μέρη: τον πρόναο /νάρθηκα, τον κυρίως ναό και το άγιο βήμα. Η είσοδος στο ναό γίνεται από δύο πόρτες στον πρόναο, από τη δυτική και τη νότια πλευρά. Οι εσωτερικές επιφάνειες καλύπτονται από αγιογραφίες

Από τους θησαυρούς του Καθολικού με καλλιτεχνική και ιστορική σημασία σημειώνονται οι ανάγλυφες σε πέτρα ή μάρμαρο και οι γραπτές επιγραφές,

και βέβαια οι ανάγλυφες παραστάσεις στο μάρμαρο ή στην πέτρα,

όπως η αναπαράσταση του ναού στη μαρμάρινη αψίδα της δυτικής πύλης,

και άλλα διακοσμητικά.

Το πιο σημαντικό ίσως κόσμημα του καθολικού είναι οι αγιογραφίες, που καλύπτουν ολόκληρη την επιφάνεια των τοίχων του ναού και στα τρία τμήματα. Οι αγιογράφοι είναι άγνωστοι και πάντως διαφορετικοί στον κυρίως ναό και στον πρόναο. Είναι εμφανής η λαϊκή ιδιοσυγκρασία τους επηρεασμένη από την μοναστηριακή και την λαϊκή τέχνη των χρόνων της Τουρκοκρατίας. Από επιγραφή είναι γνωστό ότι η εικονογράφηση του νάρθηκα αποπερατώθηκε τις παραμονές Χριστουγέννων του 1794

Από τις τοιχογραφίες του κυρίως Ναού ο «αναπεσών». Στις αγιογραφίες του κυρίως ναού και του ιερού Βήματος παρατηρούνται εκτεταμένες φθορές.

Από τον θεματολογικό πλούτο της αγιογράφησης του πρόναου η προσοχή εντοπίζεται σε δύο κύκλους. Ο πρώτος εικονίζεται στους τέσσερις τοίχους, και περιλαμβάνει σειρά διηγηματικών υποθέσεων από σκηνές της Αποκάλυψης, το παράξενο και κάποτε τρομακτικό όραμα του Ιωάννη, το μεγάλο μεταφυσικό θαύμα της Δεύτερης παρουσίας,

Ο κήπος του Παραδείσου, όπου ανάμεσα σε μαγευτική βλάστηση κάθονται σε θρόνους οι τρεις Πατριάρχες, και πλάι τους ο Ληστής, ο συγχωρεμένος πάνω στο Σταυρό.

Στα δεξιά του Χριστού – Κριτή άγιοι και απόστολοι,

και «χοροί» αγίων.

Ο Θεός – Παντοκράτορας στο κέντρο της οροφής του πρόναου.

Σημαντικές είναι οι εικόνες του Χριστού, της Παναγίας, του Προδρόμου, του επώνυμου Αγίου, του Αγίου Γεωργίου, του Αγίου Δημητρίου και άλλων αγίων. Μερικές από αυτές φέρουν φθορές, καθώς –κατά την παράδοση- «γκάβουσαν τουν άγιου».

σύμφωνα με την επιγραφή, «ο άγιος Νικόλαος εις την καμάραν και οι δύο καβαλαρέοι άγιοι, έγιναν δια εξόδου» του Πηλιορείτη αρματολού Καπετάν Στέργιου Μπασδέκη

Ιδιαίτερα τιμητική θέση στις τοιχογραφίες του νάρθηκα αφιερώνεται στον Άγιο Νικόλαο. Είναι οι πιο σημαντικές (και κατά σύμπτωση οι πιο καλοδιατηρημένες) αγιογραφίες της Πάου. Εικονογραφούν τον κύκλο της ζωής του Αγίου, σε μικρόσχημες συνθέσεις στην κοίλη οροφή του πρόναου και στα δύο σφαιρικά τρίγωνα, που σχηματίζει η οροφή με τον μεσότοιχο προς τον κυρίως Ναό. Θεματολογικά αποδίδουν τον εικονογραφικό κύκλο της ζωής και των θαυμάτων του Αγίου, παρμένο από το συναξάρι του.

Λεπτομέρεια από τη θαυμάσια θαλασσογραφία του εικονογραφικού κύκλου του βίου του Αγίου Νικολάου.

Δείγμα από τα χαράγματα καραβιών στις τοιχογραφίες του νάρθηκα.

χειρόγραφη «ενθύμηση» σε εκκλησιαστικό βιβλίο (1854)‏

Το 1985 η κοινότητα (τώρα Δήμος) Αργαλαστής με απόφασή της παρεχώρησε δωρεάν το Μοναστήρι και την επικαρπία της κτηματικής του περιουσίας στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.

Η τεχνική υπηρεσία του Πανεπιστημίου ανέλαβε και πραγματοποίησε την ανακατασκευή και αναπαλαίωση του χώρου των κελιών,

προκειμένου να δημιουργηθεί συνεδριακό κέντρο,

ώστε σήμερα να είναι δυνατή η πραγματοποίηση συνεδρίων και η φιλοξενία επισκεπτών.

κυκλοφορεί κυκλοφορεί από τις Πανεπιστημιακές εκδόσεις Θεσσαλίας Βόλος 2004

τέλος Ευχαριστούμε για την παρουσία σας