Tεχνολογία & Μαθηματικά Ιωάννη Μαρουλά Ομ. Καθηγητή ΕΜΠ 2nd SENS-ERA WORKSHOP “Advanced sensor systems and networks” TEI Πειραιά, 6-7 Δεκεμβρίου 2012.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Πιθανότητες & Τυχαία Σήματα
Advertisements

Δομές Δεδομένων και Αλγόριθμοι
ΚΑΘΟΡΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ
Αυτο-συσχέτιση (auto-correlation)
7.5.2 Αντικειμενοστραφής προγραμματισμός
Πιθανοκρατικοί Αλγόριθμοι
Τμήμα Αρχειονομίας-Βιβλιοθηκονομίας Ιόνιο Πανεπιστήμιο
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΨΕΥΔΟΚΩΔΙΚΑ ΒΑΣΙΚΕΣ ΔΟΜΕΣ ΒΑΣΙΚΟΙ ΑΛΓΟΡΙΘΜΟΙ ΠΙΝΑΚΩΝ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΑ ΝΕΥΡΩΝΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ
ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ Β. Κώστογλου – Τμήμα Πληροφορικής ΑΤΕΙ-Θ
Εισαγωγικές Έννοιες Διδάσκοντες: Σ. Ζάχος, Δ. Φωτάκης Επιμέλεια διαφανειών: Δ. Φωτάκης Σχολή Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών Εθνικό Μετσόβιο.
Αναγνώριση Προτύπων.
Μοντέλο Διδασκαλίας Φυσικών Επιστήμων, για την Υποχρεωτική Εκπαίδευση, στην Κατεύθυνση της Ανάπτυξης Γνώσεων και Ικανοτήτων. Π. Κουμαράς.
Γραμμικός Προγραμματισμός
ΜΟΝΤΕΛΑ ΠΕΠΕΡΑΣΜΕΝΩΝ ΔΙΑΦΟΡΩΝ & ΠΑΡΑΓΩΓΩΝ
Δεδομένα, Πληροφορίες και Ηλεκτρονικοί Υπολογιστές
Αριθμητικές Μέθοδοι Βελτιστοποίησης Θεωρία & Λογισμικό Τμήμα Πληροφορικής - Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων Ι. Η. Λαγαρής.
HY 120 ΨΗΦΙΑΚΗ ΣΧΕΔΙΑΣΗ Ασυγχρονα ακολουθιακα κυκλωματα.
Ο Μετασχηματισμός Laplace και ο Μετασχηματισμός Ζ
Μάθημα 2 ο : Βασικές έννοιες 1 Ακαδημαϊκό Έτος
Μαγνητική ροή.
ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΣΥΛΛΟΓΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ ΚΑΙ ΜΕΤΡΗΣΕΩΝ
ΑΝΑΛΥΣΗ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1ο ΚΕΦ. 1-ΑΝΑΛΥΣΗ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ ΑΕΠΠ.
Αξιολόγηση του επιπέδου των μαθηματικών των πρωτοετών φοιτητών της Σχολής Τεχνολογικών Εφαρμογών του ΤΕΙ Καβάλας Βασίλειος Σάλτας, Ιωάννης Πετασάκης, Περσεφόνη.
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΑ ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ
Μοντέλα Συστημάτων Παρουσιάσεις των συστημάτων των οποίων οι απαιτήσεις αναλύονται.
Ενεργή επιλογή αλγορίθμου, Active Algorithm Selection, Feilong Chen and Rong Jin Εύα Σιταρίδη.
ΒΕΣ 06: Προσαρμοστικά Συστήματα στις Τηλεπικοινωνίες © 2007 Nicolas Tsapatsoulis Προσαρμοστικοί Αλγόριθμοι Υλοποίησης Βέλτιστων Ψηφιακών Φίλτρων: Ο αναδρομικός.
Τίτλος πτυχιακής εργασίας
Ερωτήσεις Σωστού - Λάθους
 Λαμβάνουν υπόψη τις πολιτισμικές και κοινωνικές συνθήκες μάθησης.  Έχουν επιρροές από ανθρωπολογία και κοινωνική ψυχολογία  Ενδιαφέρονται για τις.
Ανάλυση Σ.Α.Ε στο χώρο κατάστασης
ΟΙ ΤΠΕ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΜΙΑ ΠΡΩΤΗ ΘΕΩΡΗΣΗ ΣΑΡΑΝΤΟΣ ΨΥΧΑΡΗΣ
ΜΙΑ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ Ν. Καστάνη.
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ 2: ΘΕΜΑΤΑ ΘΕΩΡΗΤΙΚΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ Η/Υ
EXCEL – λογιστικά φύλλα. Χρήση επεξεργασία, αναπαράσταση και επικοινωνία αριθμητικών (η γενικότερα ποσοτικών) δεδομένων Ειδικότερα Εφαρμογή εκπαιδευτικών.
Εργαστήριο Δασικής Διαχειριστικής & Τηλεπισκόπησης Δασική Διαχειριστική Ι Διδάσκων Δημήτριος Καραμανώλης, Επίκουρος Καθηγητής Μάθημα 3 ο.
ΑΛΓΕΒΡΟ - ΠΟΛΥΩΝΥΜΙΚΕΣ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΙΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ ΣΤΗ ΘΕΩΡΙΑ ΕΛΕΓΧΟΥ Διδακτορική διατριβή Σταύρος Δ. Βολογιαννίδης URL:
Προγράμματα Συμβολικών Μαθηματικών.
Εισαγωγή στην Επιστήμη των Υπολογιστών και Επικοινωνιών Οι απαιτούμενες γνώσεις και δεξιότητες του μηχανικού Σπύρος Κοκολάκης ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ.
Ενότητα: Αυτόματος Έλεγχος Συστημάτων Κίνησης
Ενότητα: Συστήματα Ελέγχου Κίνησης
Διάλεξη 14: Εισαγωγή στη ροή ρευστών
Πρόγραμμα Προπτυχιακών Σπουδών Ροή Λ: Λογισμικό Κώστας Κοντογιάννης Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ηλεκτρολόγων Μηχανικών & Μηχανικών Υπολογιστών Ε.Μ.Π.
ΥΝ Ι: ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΓΝΩΣΗΣ 1 ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΙΚΗ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗ (Τεχνητά Νευρωνικά Δίκτυα και Γενετικοί Αλγόριθμοι) ΣΠΥΡΟΣ ΛΥΚΟΘΑΝΑΣΗΣ, ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ.
Σήματα και Συστήματα 11 10η διάλεξη. Σήματα και Συστήματα 12 Εισαγωγικά (1) Έστω γραμμικό σύστημα που περιγράφεται από τη σχέση: Αν η είσοδος είναι γραμμικός.
ΕΝΟΤΗΤΑ 1. ΒΑΣΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1.1 ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΤΩΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ 1.
Τι είναι «διάστημα» (1). Διαστήματα Εμπιστοσύνης α) για τη μέση τιμή (ποσοτικά) β) για ένα ποσοστό (ποιοτικά)
ΙΑΣΩΝ ΓΕΡΜΑΝΗΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΧΡΗΣΤΟΥ
ΑΛΓΟΡΙΘΜΟΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΑΛΓΟΡΙΘΜΟΣ ΛΥΣΗ
Προσομοίωση και Μοντέλα Συστημάτων (Μέρος B)
Μέθοδος ελαχίστων τετραγώνων – Μεθοδολογία παλινδρόμησης
Πρόγραμμα προπτυχιακών σπουδών Κατευθύνσεις – Ροές
Πρόγραμμα Προπτυχιακών Σπουδών Ροή Λ: Λογισμικό
ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ ΓΙΑ ΤΗ ΜΑΘΗΣΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ
Εφαρμογές Πληροφορικής
Βιομηχανικός έλεγχος στην εποχή των υπολογιστών
Η ΕΝΝΟΙΑ ΤΟΥ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ
Ψηφιακός Έλεγχος διάλεξη Παρατηρητές Ψηφιακός Έλεγχος.
Ο Ρόλος των Μαθηματικών στην Πληροφορική
ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΜΕΘΟΔΟΙ ΕΠΙΛΥΣΗΣ Στην τεχνολογική εκπαίδευση, η διδασκαλία μέσω επίλυσης προβλημάτων έχει γίνει το επίκεντρο των διδακτικών.
Τμήμα Μηχανικών Πληροφορικής Τ.Ε.
Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον ΑΕΠΠ
Φοιτητής: Γκούλης Ευάγγελος ΑΕΜ: 3342
Διάλεξη 2: Συστήματα 1ης Τάξης
Μη Γραμμικός Προγραμματισμός
Σκοπός Η συνοπτική παρουσίαση
Τι είναι «διάστημα» (1). Διαστήματα Εμπιστοσύνης α) για τη μέση τιμή (ποσοτικά) β) για ένα ποσοστό (ποιοτικά)
Οι Κατευθύνσεις στο τμήμα Μηχανικών Πληροφορικής
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Tεχνολογία & Μαθηματικά Ιωάννη Μαρουλά Ομ. Καθηγητή ΕΜΠ 2nd SENS-ERA WORKSHOP “Advanced sensor systems and networks” TEI Πειραιά, 6-7 Δεκεμβρίου 2012

• Εισαγωγή • Τα Μαθηματικά για την Τεχνολογία : Στοιχεία Θεωρίας Συστημάτων Ελέγχου • Φίλτρο Kalman / Εφαρμογή στους αισθητήρες Διδασκαλία • Η τεχνολογία για τα Μαθηματικά : Μοντελοποίηση

Από αρχαιοτάτων χρόνων εμφανίζονται Μαθηματικά και Τεχνολογία αλληλοεξαρτώμενοι πυλώνες της επιστήμης •Μαθηματικά θεμελιώνουν την Τεχνολογία •Τεχνολογία δημιουργεί νέα Μαθηματική σκέψη

Οι Αρχαίοι Έλληνες στραμμένοι στην τεχνολογία • Ο Πλάτων στον “Πρωταγόρα” παρουσιάζει τον Προμηθέα γυμνό, ξυπόλητο, άοπλο και άστεγο, επανορθώνοντας με « έντεχνη σοφία » - τεχνογνωσία και το « πύρ » - ενέργεια. • Θεό ΄Ηφαιστο (θεό μηχανικό), Ταλώς (μυθικό ρομπότ)

19ο & 20ο αιώνα • Εκμάθηση της τέχνης χωρίς επιστημονικές αρχές (μακροχρόνια και κοπιώδη υπηρεσία κοντά σε τεχνίτη για την μύηση της τέχνης) • Προστασία και διαιώνιση της τέχνης. • Η τεχνική εκπ/ση θεσπίστηκε υπό μορφή μαθητείας -20ος αιων. • Για τις νέες τέχνες απαιτήθηκε πρόσβαση σε θεωρητικές γνώσεις που οδήγησε στην ακαδ/κη εκπ/ση στην σύγχρονη τεχνολογία Σύγκλιση επιστήμης και τεχνολογίας > έρευνα

• Τα Γαλλικά και Γερμανικά Παν/μια ήταν πρωτοπόρα στην κατεύθυνση αυτή, ενώ η Βρετανία καθυστέρησε λόγω της εξαιρετικά επιτυχημένης παράδοσης μαθητείας στη μηχανολογία και συναφή επιτηδεύματα. • Τον 20 ο αιώνα όλες οι προηγμένες χώρες στη βιομηχανία (και η Ιαπωνία) είχαν αναγνωρίσει τον κρίσιμο ρόλο της θεωρητικής τεχνολογικής εκπαίδευσης για την επίτευξη εμπορικής και βιομηχανικής επάρκειας

Πρόσφατο παρελθόν: χωρίς Η/Υ, κινητή τηλεφωνία, internet Σήμερα : Ταχύτατη εξέλιξη της τεχνολογίας (ξεπερασμένα τα διηγήματα επιστημονικής φαντασίας ) Μαθηματικά: επιφανειακή η αργή αίσθηση εξέλιξης • Δημιούργησε νέα επιστημονικά πεδία, όπως : Κρυπτογραφία, Τεχν.Νοημοσύνη, Θεωρία Συστημάτων …….

Θεωρία Συστημάτων Δεδομένα «μετασχηματίζονται» σε αποτελέσματα • Είσοδοι (inputs) >>>>>> Έξοδοι (outputs) • Ενδέχεται να έχει μνήμη και χαρακτηρίζεται από την εσωτερική του κατάσταση (transfer function) • Aνάδραση (feedback) : δέχεται ως είσοδο την έξοδο δηλ. αποστέλλονται μηνύματα m 1, m 2, …, m k με πιθανότητα εμφάνισης p 1, p 2,…, p k, όπου p k =1.

Παράδειγμα : Αυτοκίνητο ελέγχεται κατά την κίνηση του από γκάζι-φρένο και βρίσκεται σε απόσταση s(t) σε χρόνο t, από αρχ. σημείο s(t 0 ). Αν έχει ανά μον. μάζας επιταχυνόμενη δύναμη u 1 (t) και επιβραδυνόμενη δύναμη u 2 (t) (αγνοώντας τις άλλες δυνάμεις) η θέση x 1 (t) = s(t) και η ταχύτητα x 2 (t) = s΄(t) του αυτοκινήτου περιγράφονται από τις εξισώσεις : x΄ 1 = x 2, x΄ 2 = u 1 – u 2 ή x΄(t) = A x(t) + B u(t) (1) x= [x 1 x 2 ] T, u= [u 1 u 2 ] T, A=[0 1;0 0], B=[0 0;1 -1]

Συστήματα Ελέγχου Θεωρείστε πίνακες Α nxn, Β nxm και τους υπόχωρους C 0 = Im B, C 1 = Im [B AB], C 2 = Im [B AB A 2 B], …. δηλ. C p+1 = C p + Im (A p+1 B), τότε C 0 C 1 C 2 … Πρόταση 1. Αν C k+1 = C k, τότε C j = C k, για κάθε j > k. Τότε σημειώνουμε : C k = C A,B « χώρος ελεγξιμότητας »

Αν C A,B = C n = C n ( k = n ),το σύστημα (1) είναι ελέγξιμο, δηλ. για αρχική τιμή x(t 0 ) και μετά x 1 (Τ), υπάρχει συνεχής u(t), ώστε x (T)=x 1. Ισοδύναμα : rank [B AB … A n-1 B] = n Πρόταση 2. Ο χώρος C A,B είναι ο μικρότερος Α-αναλλοίωτος υπόχωρος που περιέχει τον Im B.

Πρόταση 4. Ισοδύναμες συνθήκες : • Σύστημα (1) ελέγξιμο. • Ker B* int Κer ( λΙ – Α )* = {0}, για κάθε λ. • rank [ λΙ – Α, Β] = n, για κάθε λ. Πρόταση 5. Aν στο σύστημα (1) rank C A,B = ν (< n) τότε υπάρχει αλγεβρικά ισοδύναμο σύστημα ( P=R -1 AR, Q=R -1 B) w΄(t) = P w(t) + Q u(t) όπου P = [P 1 P 2 ; 0 P 3 ], Q = [ Q 1 ; 0] και το σύστημα { P 1, Q 1 } είναι ελέγξιμο.

Όταν dim C Α*,Γ* = n, τότε Κ n ={0} και το σύστημα x΄(t) = Α x(t) + B u(t), y(t) = Γ x(t) (2) oνομάζεται παρατηρήσιμο, δηλ. δεδομένων u(t) και y(t), για t 0 < t < t 1, αναζητείται x(t 0 ). Στο παράδειγμα (σελ 9), για y = x 2 = [0 1] x το σύστημα δεν είναι παρατηρήσιμο, αφού δεν υπολογίζεται το x 1 (t 0 ).

Tο σύστημα x΄(t) = - A* x(t)+ Γ* u(t) y(t) = B* x(t) ονομάζεται δυικό του (2) Συνεπώς, το σύστημα (2) είναι παρατηρήσιμο ακριβώς όταν το δυικό του είναι ελέγξιμο, δηλ rank K n-1 = n

Αν u(t) = M x(t) + v(t), τότε (κατάσταση ανάδρασης) x΄(t) = (A+BM) x(t) + B v(t) (3) • Οι χώροι ελεγξιμότητας των συστημάτων (1) και (3) ταυτίζονται. Πρόταση 7. Αν Θ n = {θ 1, θ 2, …,θ n } και το σύστημα (1) είναι ελέγξιμο, τότε υπάρχει πίνακας Μ τέτοιος ώστε o πίνακας Α+ΒΜ έχει ιδιοτιμές το σύνολο Θ n.

Εφαρμόζοντας μετασχηματισμό Laplace στην (2) έχουμε : Υ(s) = G(s) U(s) ; G(s) = Γ (sI –A) -1 B Ο πίνακας G(s) ονομάζεται συνάρτηση μεταφοράς. Πρόταση 8. Στην G(s), οι πίνακες Α, Β, Γ έχουν ελάχιστη διάσταση ακριβώς όταν στο σύστημα (2) το ζεύγος {Α,Β} είναι ελέγξιμο και {Α,Γ} είναι παρατηρήσιμο.

Συστήματα Διακριτού Χρόνου : x k+1 = A x k + B u k ; k = 0,1,2,… y k = Γ x k + w k • Για τα μετρήσιμα μεγέθη χρησιμοποιούμε και αισθητήρες. • Οι αισθητήρες παρουσιάζουν θόρυβο που περιορίζουν την ακρίβεια των μετρήσεων και για την απομάκρυνση του θορύβου χρησιμοποιούμε τα φίλτρα, τα οποία διατηρούν την πληροφορία.

Φίλτρο KALMAN ( ή γραμμική τετραγωνική εκτίμηση) • Βέλτιστος αναδρομικός αλγόριθμος επεξεργασίας δεδομένων, (πολλαπλές διαδοχικές μετρήσεις από αισθητήρες), περιέχει θόρυβο και παράγει εκτιμήσεις. • Ενημερώνεται για τις τρέχουσες τιμές x k και y k και δεν απαιτεί προηγούμενα δεδομένα για να επεξεργασθούν. • Γραμμικό δυναμικό σύστημα διακριτού χρόνου x k = A x k-1 + u k y k = B x k + v k

Παράδειγμα • Μέτρηση θερμοκρασίας δωματίου. Θεωρούμε ότι είναι 22 ο (θδ), με απόκλιση ± 2 ο • Το θερμόμετρο δείχνει 25 ο (θθ), με απόκλιση ± 5 ο. Ποια είναι η βέλτιστη εκτίμηση της θερμοκρασίας ? H διακύμανση v(θδ) = 2 2 = 4 και v(θθ) = 5 2 = 25. Το φίλτρο Kalman χρησιμοποιεί ένα βάρος (w) μεταξύ της «αισθανόμενης» θερμοκρασίας και του θερμομέτρου. Συνεπώς : w = v(θδ) / v(θδ)+v(θθ) = 4/(4+25) = 0.14 Όταν w -> 0, σημαίνει ότι εμπιστεύομαι περισσότερο «ότι αισθάνομαι» από το θερμόμετρο. Αντίθετα, w -> 1.

Βήμα 1. Θ = 22 + w ( ) = Είμαστε βέβαιοι για την εκτίμηση ? Πρέπει να βρούμε την διακύμανση : v = v(θδ) x v(θθ) / v(θδ) + v(θθ) = 4.25/ 4+25 = 3.44= Η απόκλιση είναι 1.86 και η υποτιθέμενη θερμοκρασία ± 1.86 Βήμα 2. Αν με νέα μέτρηση θθ = 21 ο, τότε w = 3.44/ = 0.12 Θ = ( ) = v = 3.44 x 25 / = 3.02 = Απόκλιση ± 1.74, δηλ Θ = ± 1.74

Διδασκαλία  Η Τεχνολογία το ισχυρότερο σύγχρονο μέσο για την ανάπτυξη και την εξέλιξή της. Διατηρεί την μάθηση στο προσκύνιο με τις συνεχείς επεμβάσεις της.  Δημιούργησε νέους τρόπους για την χειραγώγηση της Μαθηματικής πληροφορίας ( MatLab, Mathematica, SAS, …)  Η ερώτηση: τι Η/Υ ή τι λογισμικό χρησιμοποιείται είναι λάθος Σωστό είναι, πως ο Η/Υ χρησιμοποιείται σε συγκεκριμένο πρόγραμμα σπουδών και πως τίθεται το πρόβλημα στον φοιτητή.

Σκέψεις για την διδασκαλία : • Επιλογή του είδους της τεχνολογίας, ώστε να καλύπτονται οι ανάγκες των φοιτητών. Τεχνολογία εύστοχη και όχι ελκυστική. • Η χρήση Η/Υ συνδεδεμένη με το σκοπό του μαθήματος και με την εκμάθηση, δηλ. πώς να εκτελέσει τον υπολογισμό • Η τεχνολογία πρέπει να στοχεύει στην ανάλυση του προβλήματος και να προάγει τις σκέψεις. • Η τεχνολογία πρέπει να επιλέγεται ώστε οι φοιτητές να μπορούν να ανταποκριθούν. • Αναζήτηση της σκέψης του φοιτητή. Δεν βοηθάει η τεχνολογία όταν συσκοτίζει τις λεπτομέρειες και δίνει άμεσα την απάντηση. • Πολύ καλή εκπ/ση στους Η/Υ ώστε να ισχυροποιείται ο φοιτητής στην επίλυση δύσκολων προβλημάτων

Μοντελοποίηση Μαθηματικό Μοντέλο είναι ένα αφηρημένο μοντέλο που προέκυψε μετά από επεξεργασία, το οποίο περιγράφει την συμπεριφορά του συστήματος και διαχειρίζεται την γνώση του. • Εφαρμογή: στις φυσικές επιστήμες, στη πληροφορική και στις κοινωνικές επιστήμες. Συμβάλουν στην ποιοτική ανάπτυξη του επιστημονικού πεδίου. • Οι ιδιότητες διατυπώνονται με μεταβλητές, και διαχωρίζονται: της εισόδου, της απόφασης, της κατάστασης, της εξόδου, οι εξωγενείς και οι τυχαίες. • Ταξινομούνται σε : γραμμικά και μη, ορισμένα και στοχαστικά, στατικά και δυναμικά, διακριτά και συνεχή, παραγωγικά (θεωρία), επαγωγικά (εμπειρία) ή κυμαινόμενα.

Παράδειγμα : μοντέλο κατανάλωσης Για την αντιμετώπιση επιλογής n προιόντων, σημειούμενα 1,2,…,n, με τιμή αγοράς τ 1, τ 2, …,τ n και για ποσότητες x 1, x 2, …,x n, όταν ο προυπολογισμός είναι Μ euro και η αναγκαιότητα τους σημειώνεται με την συνάρτηση U(x 1,…,x n ), το μοντέλο εκφράζεται με το πρόβλημα βελτιστοποίησης max U(x 1, x 2, …,x n ) όταν Σ τ i x i 0