2
Κυρίως θέατρον ή κοίλον Το θεατρικό οικοδόμημα Κερκίδα Το θέατρο της Επιδαύρου Κυρίως θέατρον ή κοίλον Διάζωμα Πάροδος Ορχήστρα Σκηνή
Οι δραματικοί αγώνες Στην Αθήνα διεξαγόταν στο θέατρο του Διονύσου, στη νότια πλευρά της Ακρόπολης, όπου διαμορφώθηκε ο χώρος. Αρχικά οι κερκίδες ήταν ξύλινες, αργότερα λίθινες Παρουσίαση νέων έργων και βράβευση των καλύτερων Υπεύθυνος της διοργάνωσης ο επώνυμος άρχων. Επέλεγε έργα, υποκριτές και χορηγούς (εύπορους πολίτες για χρηματοδότηση)
Κριτές: δέκα πολίτες εκ των οποίων επιλέγονταν πέντε ψήφοι μετά το τέλος των παραστάσεων Έπαθλο νικητή: ένα στεφάνι κισσού. Δικαίωμα οικοδόμησης χορηγικού μνημείου Οι χορευτές, ο χοροδιδάσκαλος, ο αυλητής, η σκευή των υποκριτών ήταν μέριμνα του χορηγού Οι ηθοποιοί σχημάτιζαν συντεχνίες ηθοποιών τους «περί τον Διόνυσον τεχνίτας»
Οι συντελεστές της παράστασης Ποιητής: Βασικότερος συντελεστής με πολλαπλούς ρόλους: συγγραφέας , σκηνοθέτης, μουσικοσυνθέτης, χορογράφος, σκηνογράφος Ηθοποιοί: Μεγαλοπρεπής εμφάνιση με σχετική ένδυση και υπόδηση. Χρήση προσωπείων. Υποκριτική βασισμένη στη φωνή και τις κινήσεις Χορός: Τραγούδι και χορός – χορευτικές κινήσεις. Συνδιαλέγεται με ήρωες μέσω του ‘κορυφαίου’. Κοινό: Μαζική η προσέλευση και ενεργητική η συμμετοχή. ‘Ραβδούχοι’ για την τήρηση της τάξης.
Οι πρόδρομοι των μεγάλων τραγικών Οι πρόδρομοι των μεγάλων τραγικών Θέσπης: Ουσιαστικά ο δημιουργός του δράματος (εισαγωγή υποκριτή). Βελτίωση μεταμφίεσης και προσωπείων. Χρήση ιαμβικού τριμέτρου Χοιρίλος: Λαμπρή αμφίεση πρωταγωνιστών, τελειοποίηση προσωπείων Πρατίνας: Ευρετής του σατυρικού δράματος Φρύνιχος: Εισαγωγή γυναικείων προσώπων στις τραγωδίες. Έγραψε έργα εμπνευσμένα από την ιστορία. Από τα έργα των ποιητών αυτών σώζονται μόνο μερικά αποσπάσματα
Οι μεγάλοι τραγικοί: Αισχύλος Γεννήθηκε στην Ελευσίνα το 525 π.Χ. – πέθανε το 456 π.Χ. στη Γέλα της Σικελίας 90 έργα – Σώζονται 7 – 13 νίκες Χαρακτηριστικά: Βαθιά θρησκευτικότητα, φιλοσοφική σκέψη, φιλοπατρία. Σημαντικός ρόλος θεού – θείας δίκης, Ανάγκης, Μοίρας Μεγαλοπρέπεια περιεχομένου και λόγου. Τολμηρότητα εικόνων, μεγαλείο στίχου Καινοτομίες: Μείωση ανδρών χορού από 50 σε 12, ενιαία υπόθεση τριλογιών, βελτίωση χορογραφίας και σκευής
Οι μεγάλοι τραγικοί: Ευριπίδης Γεννήθηκε στην Σαλαμίνα το 485 π.Χ. – πέθανε στην Πέλλα της Μακεδονίας 92 έργα – Σώζονται 18 τραγωδίες, 1 σατυρ.δράμα – 4 νίκες Χαρακτηριστικά: Πραγμάτευση ηθικών – πολιτικών προβλημάτων του καιρού του. Νεωτερίστικο πνεύμα. Ανάλυση ανθρώπινων παθών, κριτική και αμφισβήτηση της παράδοσης και των θεσμών. Ρεαλιστική απόδοση χαρακτήρων. Καινοτομίες: Μακροί πρόλογοι, «από μηχανής θεός», περιορισμός των λυρικών μερών, αύξηση μονωδιών με επίδραση από ανατολίτικα στοιχεία στο μέλος και το ρυθμό.
Οι μεγάλοι τραγικοί: Σοφοκλής Γεννήθηκε στον Ίππιο Κολωνό της Αθήνας το 496 π.Χ. Έλαβε σημαντική μόρφωση. Ανέλαβε διάφορα δημόσια καθήκοντα. Στρατηγός μαζί με τον Περικλή στην εκστρατεία της Σάμου 441-440 π.Χ. Συνδέθηκε φιλικά με εξέχοντα πρόσωπα της εποχής. Αγάπησε σφόδρα την Αθήνα και δεν την εγκατέλειψε ποτέ. Πέθανε το 406 π.Χ. Πρώτη εμφάνιση στο θέατρο το 468 π.Χ. Έλαβε μέρος σε 30 αγώνες, πάνω από 20 νίκες. Έγραψε 123 δράματα. Σώθηκαν 7 τραγωδίες και ένα μέρος από το σατυρικό δράμα Ίχνευταί.
Χαρακτηριστικά: Ασχολείται με προβλήματα ηθικής τάξης και αναζητεί βαθύτερα κίνητρα δράσης των ανθρώπων. Αισθητή η παρουσία των θεών. Οι νόμοι τους υπερισχύουν. Οι ήρωες είναι γενναιότεροι από τον μέσο άνθρωπο. Παλεύουν μόνοι τους, ηρωικά, ενάντια στη θέληση ανθρώπων και θεών. Υπεύθυνοι για τις πράξεις τους αλλά όχι κύριοι της τύχης τους. Έχουν κάτι το υψηλό και το ευγενές. Παρουσιάζει τους ήρωες εξιδανικευμένους. Τα δευτερεύοντα πρόσωπα είναι τελείως αντίθετα, δείχνουν έλλειψη θάρρους, αδυναμία, φόβος, αφέλεια. Γλώσσα: Κομψότητα, λεπτότητα. Λόγιες, μεγαλοπρεπείς λέξεις. Χρήση τραγικής ειρωνίας, περιπέτεια, αναγνώριση. Καινοτομίες: Αύξηση χορευτών από 12 σε 15. Μείωση χορικών. Προσθήκη τρίτου υποκριτή επί σκηνής. Διάσπαση ενιαίας υπόθεσης τριλογιών. Εισαγωγή της σκηνογραφίας.
Η παρουσίαση δημιουργήθηκε από τον Χρήστο Μουλώτσιο (director@philology.gr) και διατίθεται δωρεάν στον ιστοχώρο Pagina Philologiae (www.philology.gr) Μπορείτε να την προβάλετε, αντιγράψετε, διανείμετε και τροποποιήσετε για εκπαιδευτικούς σκοπούς χωρίς την άδεια του δημιουργού. Απαγορεύεται οποιαδήποτε εκμετάλλευσή της με σκοπό το κέρδος. Παρακαλούμε στείλτε τα σχόλιά σας και τις παρατηρήσεις σας στη διεύθυνση director@philology.gr. Ιδιαίτερα, αν χρησιμοποιήσετε την παρουσίαση αυτή σε σχολική τάξη, παρακαλούμε να μας αναφέρετε τις αντιδράσεις των μαθητών.