1.3.2 Αγορά Μορφές αγοράς Παπαδοπούλου Άννα.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Διοίκησης Γεωργικών Εκμεταλλεύσεων
Advertisements

Ειδικά Θέματα Οικονομίας: Κυβέρνηση και Επιχειρήσεις Απελευθέρωση Αγοράς Ενέργειας.
Εισαγωγή στην Οικονομική ΤΟΜΟΣ Α΄
Ελαστικότητα 4η Διάλεξη.
Κεφάλαιο 13 Μεγιστοποίηση κέρδους και προσφορά
Μήπως έχουμε ακρίβεια «Ελληνικής κατασκευής;» Γιώργος Μπάλτας Αναπληρωτής Καθηγητής Τμήμα Μάρκετινγκ & Επικοινωνίας Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Ο ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΣ ΤΩΝ ΤΙΜΩΝ
Βασική πολιτική μικροοικονομία Μάνθος Ντελής. Ελεύθερη αγορά  Τα τελευταία χρόνια έχει δοθεί μεγάλο βάρος στη σπουδαιότητα της έννοιας ελεύθερη αγορά.
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ (2ηδιάλεξη)
Διοίκησης Γεωργικών Εκμεταλλεύσεων
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΤΩΝ ΟΡΕΩΝ
ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ Msc Αντωνία Μανιάτη.
ΤΙΜΟΛΟΓΗΣΗ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑ: ΚΟΣΤΟΛΟΓΗΣΗ ΓΙΑ ΑΡΤΟΠΟΙΕΙΟ ΖΑΧΑΡΟΠΛΑΣΤΕΙΟ
ΑΓΟΡΕΣ & ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΣ Β.ΠΑΤΣΟΥΡΑΤΗΣ. ΟΦΕΛΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΥΞΗΣΗ ΤΟΥ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΥ ● Αύξηση των Επενδύσεων ● Τόνωση της Απασχόλησης ● Συγκράτηση Τιμών ● Βελτίωση.
Ημερίδα:H νεοφιλελεύθερη επίθεση στο Δημόσιο Τομέα,τη Δημόσια Περιουσία και τους Εργαζομένους:η απάντηση της αριστεράς Ενότητα 2 η :Oι επιπτώσεις της νεοφιλελεύθερης.
Γραμμικός Προγραμματισμός
1o ΕΠΑ.Λ. ΡΕΘΥΜΝΟΥ Όλγα Πατραμάνη Η τουριστική αγορά.
Αγαθά είναι τα μέσα που ικανοποιούν τις ανθρώπινες ανάγκες.
1.2 ΠΑΡΑΓΩΓΗ- ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ
Η Νεοκλασική Πολιτική Οικονομία της Παραγωγής και των Αγορών
1.3 ΠΑΡΑΓΩΓΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Μάθημα: ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ Διδάσκων: Θεοφανίδης Φαίδων Ώρες Γραφείου: Παρασκευή 10:00-12:00, Γραφείο 515, 5ος Όροφος -Βιβλίο Μαθήματος: Εισαγωγή.
Βασικές Οικονομικές Έννοιες
Το Περιβάλλον Του Αθλητικού Οργανισμού
Διοίκησης Γεωργικών Εκμεταλλεύσεων
Β’ Τάξη Γενικού Λυκείου
Ελληνική Βιομηχανία: προς την οικονομία της γνώσης, ΤΕΕ, Αθήνα, 3-5 Ιουλίου Innovative Technologies in Value Added Services Stefanos Karapetsis.
2η ΠΑΔ ΑΡΧΕΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ 1η τάξη ΕΠΑγγελματικού Λυκείου
3ο ΓΕΛ Κορίνθου (Ασημακόπουλος Γ. ΠΕ 09 - Μπόγια Π. ΠΕ 10) 5.1 ΑΝΤΑΛΛΑΓΗ ΚΑΙ ΑΝΤΑΛΛΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΑ Ανταλλακτική αξία ενός αγαθού είναι οι μονάδες ενός αλλού.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ
ΑΡΧΕΣ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΚΑΙ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ
ΑΡΧΕΣ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ
ΜΟΡΦΕΣ ΑΓΟΡΑΣ ΠΛΗΡΗΣ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΣ
ΘΕΩΡΙΑ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ Η Συνάρτηση Παραγωγής, προσδιορίζει τις δυνατότητες παραγωγής ενός αγαθού ή υπηρεσίας, ως συνάρτησης των παραγωγικών συντελεστών, δεδομένης.
ΑΡΧΕΣ MARKETING ΟΙ ΤΟΜΕΙΣ & ΟΙ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΤΟΥ ΜΚΤ
Σιδηροπούλου Κική,Σαββίδου Γιώτα Τμήμα Α’5. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ Oικονομικοί πόροι Oικονομικοί πόροι Oι οικονομικοί πόροι είναι οι εξής Oι οικονομικοί πόροι είναι.
Ενότητα 12 : Μορφές Αγοράς Καραμάνης Κωνσταντίνος
Το περιβάλλον Μάρκετινγκ Διάλεξη 2η
ΕΝΟΤΗΤΑ 8η ΤΕΙ ΙΟΝΙΩΝ ΝΗΣΩΝ - ΤΜΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ - ΣΑΒΒΑΣ ΚΑΤΕΡΕΛΟΣ.
1 ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΜΟΝΟΠΩΛΙΑΚΕΣ ΑΓΟΡΕΣ. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ ΔΙΑΛΕΞΗΣ Βαγής Σαμαθρακής 2 ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΜΟΝΟΠΩΛΙΑΚΩΝ ΑΓΟΡΩΝ ΙΣΟΡΡΟΠΙΑ ΣΤΟ ΜΟΝΟΠΩΛΙΟ ΜΟΝΟΠΩΛΙΟ &
ΤΜΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ ΕΦΟΔΙΑΣΜΟΥ ΑΡΧΕΣ ΛΟΓΙΣΤΙΚΗΣ ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ: Δρ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΩΤΣΙΟΣ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΟ ΕΤΟΣ 2015/2016.
Πολιτική Παιδεία Β’ Τάξη Γενικού Λυκείου Γεωργία Καζάκου, ΠΕ09 Οικονομολόγος 1.
MARKETING ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2. Η ΕΝΝΟΙΑ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ Τα προϊόντα της παραγωγής, δηλαδή τα οικονομικά αγαθά, από άλλους πωλούνται και από άλλους αγοράζονται. Ο χώρος,
Κεφάλαιο 4 Δημόσιες επιχειρήσεις. Ανάγκη προστασίας των καταναλωτών σε περιπτώσεις ελλιπούς ανταγωνισμού. (ανάμεσα στα άλλα..) δημιουργία Δημόσιων Επιχειρήσεων,
Κεφαλαιο 5 Τιμολόγηση Υπηρεσιών.
1 ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΕΣ ΑΓΟΡΕΣ. ΤΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΩΝ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΩΝ ΑΓΟΡΩΝ 1 2 Στην αγορά συμμετέχουν πολλοί αγοραστές και πωλητές Τα προσφερόμενα.
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΤΡΟΦΙΜΩΝ.
ΕΝΟΤΗΤΑ 1η ΤΕΙ ΙΟΝΙΩΝ ΝΗΣΩΝ - ΤΜΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ - ΣΑΒΒΑΣ ΚΑΤΕΡΕΛΟΣ.
Προσφορά, ζήτηση και δυνάμεις της αγοράς Κεφάλαιο 4 Copyright © 2001 by Harcourt, Inc. All rights reserved. Requests for permission to make copies of any.
Μακροοικονομία Διάλεξη 5. Πληθωρισμός: μετράει τη μεταβολή του γενικού επιπέδου των τιμών Τα αίτια του Πληθωρισμού 1)Η θεωρία του πληθωρισμό ζήτησης:
ΔΗΜΟΣΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΜΑΘΗΜΑΤΑ 3ο& 4ο
Μικροοικονομία Διάλεξη 2.
ΤΕΙ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ ΑΓΟΡΑ ΑΓΡΟΤΙΚΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ
Τιμές Μεταφοράς.
Διάλεξη 10η: Διανομή του Προϊόντος (Κανάλια Διανομής)
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΕΣ ΑΓΟΡΕΣ
ΤΕΙ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ ΣΧΟΛΗ: ΤΕΧΝΟΛΟΓΩΝ ΓΕΩΠΟΝΩΝ & ΤΕΧΝΟΛΟΓΩΝ ΤΡΟΦΙΜΩΝ ΚΑΙ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ ΤΜΗΜΑ: ΤΕΧΝΟΛΟΓΩΝ ΓΕΩΠΟΝΩΝ.
ΣΤΟΧΟΙ Να μπορούν οι μαθητές:
Σκεπτόμενοι σαν οικονομολόγοι
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΟΛΙΓΟΠΩΛΙΑΚΕΣ ΑΓΟΡΕΣ
ΔΗΜΟΣΙΕΣ ΚΟΙΝΩΦΕΛΕΙΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΟΛΙΓΟΠΩΛΙΑΚΕΣ ΑΓΟΡΕΣ
ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΚΑΙ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΦΙΛΟΞΕΝΙΑΣ
Ενότητα 13 : Επανάληψη – ενδεικτικές ερωτήσεις Καραμάνης Κωνσταντίνος
Oι τιμές των αγαθών προσδιορίζονται στην αγορά από την αλληλεπίδραση των δυνάμεων της ζήτησης και της προσφοράς.
ΟΡΙΣΜΟΣ ΑΓΟΡΑΣ.
Τεχνολογία Β’ Γυμνασίου
Τεχνολογία Β’ Γυμνασίου
Πολιτική Παιδεία Α’ Λυκείου Διδάσκων: Κοψιδάς Οδυσσέας
Θεωρία Διεθνούς Εμπορίου: μονοπωλιακός ανταγωνισμός
Μεταγράφημα παρουσίασης:

1.3.2 Αγορά Μορφές αγοράς Παπαδοπούλου Άννα

Οικονομικά αγαθά λέγονται τα προϊόντα της παραγωγής Τα οικονομικά αγαθά από άλλους πωλούνται (προσφέρονται) και από άλλους αγοράζονται (ζητούνται). Ο τόπος (γεωγραφικός ή όχι) στον οποίο γίνονται αγοραπωλησίες προϊόντων και υπηρεσιών ( η προσφορά συναντά τη ζήτηση) λέγεται αγορά, π.χ. το κατάστημα, η λαϊκή αγορά, το χρηματιστήριο, το internet κ.λ.π.

Παραγωγή οικονομικών αγαθών

Εκτός από τις αγορές για προϊόντα και υπηρεσίες, υπάρχουν αγορές και για συντελεστές παραγωγής π.χ. αγορά εργασίας, αγορά γης. Ο ρόλος των αγορών είναι πολύ σημαντικός, γιατί εδώ παίρνονται αποφάσεις για το ποια και πόσα προϊόντα θα παραχθούν, πως θα παραχθούν κ.λ.π. Η ύπαρξη πολλών προμηθευτών προκαλεί συνθήκες ανταγωνισμού στην αγορά ενός προϊόντος.

Με βάση τον ανταγωνισμό διακρίνουμε τις εξής μορφές αγοράς: Πλήρης (ελεύθερος) ανταγωνισμός Υπάρχουν πολλές επιχειρήσεις (ή μεμονωμένοι παραγωγοί) που παράγουν το ίδιο ή παρόμοιο προϊόν και η κάθε μια προσπαθεί να προσελκύσει όσο δυνατόν περισσότερους καταναλωτές. Οι καταναλωτές έχουν πολλές επιλογές. Η τιμή του προϊόντος δεν επηρεάζεται από τις ενέργειες μιας εκ των επιχειρήσεων.

Μονοπώλιο Για κάποιο προϊόν υπάρχει μία μόνο επιχείρηση που το παράγει και δεν υπάρχουν άλλα προϊόντα (υποκατάστατα) που να καλύπτουν ικανοποιητικά την ίδια ανάγκη, π.χ. Δ.Ε.Η.-ηλεκτρικό ρεύμα, ΟΑΣΑ –αστικές συγκοινωνίες Αθήνας, ΟΣΕ –ελληνικοί σιδηρόδρομοι.

Μονοπώλιο Πολλές φορές τα μονοπώλια καταργούνται (ΟΤΕ, ΟΛΥΜΠΙΑΚΗ). Η νομοθεσία κάθε κράτους καθορίζει εάν μια επιχείρηση (κρατική ή ιδιωτική) μπορεί να λειτουργεί ως μονοπώλιο για κάποιο προϊόν.

Μονοπώλια δημιουργούνται: 1. Όταν υπάρχει ανάγκη πλήρους κάλυψης της ζήτησης σε ορισμένα προϊόντα που παράγουν επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας (ηλεκτρική ενέργεια, τηλεπικοινωνίες, ύδρευση,…). Είναι εποπτευόμενες από το κράτος που καθορίζει την τιμή και τα όρια του κέρδους. 2. Για την προστασία της υγείας του κοινωνικού συνόλου (λόγω πιθανής νοθείας ή ακαταλληλότητας κάποιου προϊόντος) π.χ. νερό.

3. Όταν η τεχνογνωσία (know-how) που χρειάζεται για να παραχθεί το προϊόν, βρίσκεται «στα χέρια» μιας επιχείρησης (π.χ. φάρμακο). Η τεχνογνωσία για την παραγωγή ενός προϊόντος, μπορεί να απαγορευτεί να χρησιμοποιηθεί από άλλη επιχείρηση, για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα (πατέντα).

4. Όταν η πρώτη ύλη που είναι απαραίτητη για την παραγωγή του προϊόντος βρίσκεται στην κατοχή ενός ατόμου ή μιας επιχείρησης και το προϊόν αυτό δεν μπορεί να παραχθεί με άλλη πρώτη ύλη (π.χ. μάρμαρο Πεντέλης).

Ολιγοπώλιο (καρτέλ) Μικρός αριθμός επιχειρήσεων παράγουν και προσφέρουν ένα προϊόν, π.χ. η αγορά κινητής τηλεφωνίας στην Ελλάδα που αφορούσε τρεις επιχειρήσεις: Cosmote, Panafon, Telestet. Ο αριθμός είναι τόσο μικρός ώστε οι αποφάσεις της μιας επιχείρησης μπορούν να επηρεάζουν την τιμή πώλησης, την προσφορά του προϊόντος και τις αποφάσεις των άλλων επιχειρήσεων.

Σε αυτή την περίπτωση είναι δυνατόν οι επιχειρήσεις του ολιγοπωλίου να κάνουν συμφωνίες μεταξύ τους (μη φανερές), για καλύτερη (γι’ αυτές) εκμετάλλευση της αγοράς και για μεγιστοποίηση των κερδών τους (Trust). Το κράτος έχει τη δυνατότητα επέμβασης μέσω της νομοθεσίας για την αποφυγή προβλημάτων κερδοσκοπίας ή αδυναμίας ικανοποίησης αναγκών των πολιτών.

Σήμερα, στις περισσότερες ανεπτυγμένες χώρες επικρατεί η μορφή του ελεύθερου ανταγωνισμού