Σύντομη Παρουσίαση των Μαθηματικών του Project «Παρθενώνας»

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ
Advertisements

ΣΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΤΗ ΦΥΣΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΤΕΧΝΗ
ΑΝΑΔΟΜΗΣΗ ΣΧΕΔΙΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Ένα παράδειγμα διαθεματικής αξιοποίησης ψηφιακών εργαλείων έκφρασης στα Μαθηματικά και στην Πληροφορική. Α. Ψαλτίδου Σ. Δουκάκης Ένα παράδειγμα διαθεματικής.
Νομισματικό Μουσείο της ΣΤ’ τάξης. Σκοποί Γνωστικοί Να γνωρίσουν τα παιδιά την έννοια του μουσείου και τη σπουδαιότητα του για τον πολίτη και το κοινωνικό.
ΣΕΝΑΡΙΟ ΜΑΘΗΣΗΣ «Εξερευνώντας τα τρίγωνα»
Κανονικά πολύγωνα Τουρναβίτης Στέργιος.
ΣΤΟΧΟΙ: ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΕΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ
Sketchpad Χρήση του λογισμικού ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΣΤΗΝ ΧΡΗΣΗ ΚΑΙ
Διδακτική της Πληροφορικής
Eπιμέλεια Τίκβα Χριστίνα
Ένταξη Προοπτικού σε Φωτογραφία Ε.Μ.Π. Γεωμετρικές Απεικονίσεις και Πληροφορική Κουρνιάτης Ν.
Τι είναι το Σχέδιο Εργασίας (Project) και τι μέθοδος Project;
Ο αγαπημένος αριθμός του σύμπαντος
Μαθηματικα και χορος.
Τα Μαθηματικά της Τέχνης & η τέχνη των Μαθηματικών
Tο project από τα μάτια των μαθητών ΕΓΩ ΚΑΙ ΕΝΑ ΚΑΙΝΟΥΡΙΟ ΜΑΘΗΜΑ Το καλοκαίρι του 2011, όταν άκουγα στην τηλεόραση για ένα καινούριο μάθημα– την ερευνητική.
ΠΡΟΒΟΛΕΣ.
Μάθημα: Ερευνητική Εργασία ( Project ) Τμήμα : ΒPr ~ 3
ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΕΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ
Β Τάξη - Ενότητα 4 Κατασκευές σχημάτων Μαρία Μ. Χαραλάμπους ( τηλ )
4ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Πρωτοπόρων Δασκάλων Συνεργάτες στη Μάθηση Microsoft Hellas.
2ο ΠΡΟΤΥΠΟ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Πολιτιστικό πρόγραμμα
«Πλακόστρωση» Μαρίνα Πάλλα.
ΕΙΔΗ ΓΡΑΜΜΩΝ-ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΚΑΙ ΑΡΙΘΜΟΙ
ΣΥΝΟΛΑ.
ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΝΕΑΣ ΚΑΡΥΑΣ Β’ τάξη Σχ
Αρχαίοι Έλληνες μαθηματικοί και η συμβολή τους στη θετική σκέψη
Γεωμετρικές έννοιες και μετρήσεις μεγεθών
Τι είναι ο αριθμός φ; The beauty is the harmony between the parts themselves but also between the parts and the whole! Albrecht Dürer, “About Measurement”
Η ΧΡΥΣΗ ΤΟΜΗ.
από τον Εργαστηριακό Οδηγό Φυσικής
Χρυσh τομh.
Σεμιναριο 9 σεπτεμβριου 2014
3 η διδασκαλία. Παραγοντοποίση- Χρήση ταυτοτήτων- Επίλυση εξισώσεων Τάξη: Γ’ Γυμνασίου Αριθμός Μαθητών: 28.
Η έννοια του κλάσματος πρώτες βασικές έννοιες. η έννοια του κλάσματος  πώς μπορούμε να δουλέψουμε με κλάσματα δίχως να χρησιμοποιήσουμε μαθηματικά σύμβολα;
ΕΥΚΛΕΙΔΙΑ ΓΕΩΜΕΤΡΙΑ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2 ο ΒΑΣΙΚΑ ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΑ ΣΧΗΜΑΤΑ ( )
Ο ΚΥΚΛΟΣ. Θυμάμαι ότι: Κύκλος είναι μια κλειστή καμπύλη γραμμή της οποίας όλα τα σημεία απέχουν εξίσου από το κέντρο Ο. Ο Ακτίνα (α) είναι ένα ευθύγραμμο.
ΣΤΑΜΑΤΗ ΜΑΡΙΑ, ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΟΣ. Τα Μαθηματικά στην Καθημερινή Ζωή.
Φυσική για Επιστήμονες και Μηχανικούς Εισαγωγή – Φυσική και μετρήσεις.
Περίμετρος- Εμβαδόν: Διάκριση με τη χρήση ψηφιακού γεωπίνακα ( Μαθηματικά Δ΄ τάξης, Ενότητα 33 «Υπολογίζω Περιμέτρους κι Εμβαδά»)
Παρουσίαση ενός κρίσιμου συμβάντος
ΑΛΓΟΡΙΘΜΟΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΑΛΓΟΡΙΘΜΟΣ ΛΥΣΗ
Ο αριθμοσ φ Χριστίνα Λιακοπούλου Γιώργος Μαυροματίδης
Η ΠΟΡΕΙΑ ΤΗΣ ΓΕΩΜΕΤΡΙΑΣ, ΤΑ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΧΕΙΡΟΓΡΑΦΑ ΚΑΙ…
Β’ γυμνασίου(Γεωμετρία)
Ο Aριθμός φ στην αρχιτεκτονική
#2_γεωμετρία επιμέλεια_Σύμος Χαραλάμπους
ΜΕΤΑΒΛΗΤΗ ΤΙ ΕΙΝΑΙ; – ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ ΤΗΣ ΕΝΝΟΙΑΣ ΠΩΣ ΣΥΜΒΟΛΙΖΕΤΑΙ ΟΡΙΣΜΟΣ
Ο Σωκρατικός διάλογος και η μαιευτική μέθοδος.
Ο μαγικός αριθμός Φ.
Είναι ίσα μεταξύ τους δύο τρίγωνα με 5 ζεύγη κύριων στοιχείων τους ίσα? Επιμέλεια: Κουρτέση Γεωργία - Μαθηματικός.
Σχεδιάζουμε γεωμετρικά σχήματα...
Αναζητώντας το καλό κλίμα στο σχολείο
ΦΤΙΑΧΝΩ ΣΧΗΜΑΤΑ …με προϋποθέσεις.
Κρυστα ρακαλλιδου.
Αργότερα χρειάστηκε να μετρήσουν την επιφάνεια των χωραφιών τους:
ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ( PROJECT)
Ωχ… Πως θα τα λύσω;.
ΑΝΑΛΥΣΗ ΚΡΙΣΙΜΟΥ ΣΥΜΒΑΝΤΟΣ
Εργασία 2η: Δραστηριότητα από την Α΄ Λυκείου (Γεωμετρία)
Τα Μαθηματικά του Δρόμου
Νικόλαος Τρουπιώτης - Γεωργία Βελέντζα
Μαθηματικά: Γεωμετρικοί τόποι
ΜΑΘΗΜΑ: ΠΡΑΚΤΙΚΗ ΑΣΚΗΣΗ ΔΙΔΑΣΚΩΝ: Δ. ΠΟΤΑΡΗ ΕΤΟΣ:
Μαθηματικά και Τέχνη Σε απόλυτη συμφωνία Ντούνης Κωνσταντίνος
«Μαθηματικά στην καθημερινότητα»
ΣΤΟΧΟΙ: ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΕΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ
1ο Νηπιαγωγείο Πατρών
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Σύντομη Παρουσίαση των Μαθηματικών του Project «Παρθενώνας» Γεώργιος Χ. Δομουχτσής Αριθμητικός Γραμματισμός Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας ΣΕΡΡΩΝ Σχολικό Έτος: 2004-2005

Χρυσή Τομή και Παρθενώνας Τίτλος Ενότητας Χρυσή Τομή και Παρθενώνας

Επιδιώξεις 1 Να γνωρίσουν και να μάθουν οι εκπαιδευόμενοι τι είναι η Χρυσή Τομή και τι η Χρυσή Αναλογία. Μέσα από αυτές να μάθουν τι είναι λόγος – πηλίκο ευθυγράμμων τμημάτων και τι αναλογία. Να μάθουν τι είναι ο Χρυσός Αριθμός και μέσα από τις ιδιότητές του να γνωρίσουν τι σημαίνει «ομορφιά» στα Μαθηματικά.

Επιδιώξεις 2 Να δουν που εφαρμόζονται οι δυνάμεις, οι ρίζες, τα κλάσματα και οι αριθμητικές πράξεις, έννοιες που μελετήσαμε στη διάρκεια των μαθημάτων. Να γνωρίσουν τι είναι το Χρυσό Ορθογώνιο και πως εμφανίζεται συνεχώς στην κατασκευή του Παρθενώνα. Μέσα από την κατασκευή του Χρυσού Ορθογωνίου να έρθουν σε επαφή ξανά με τις γεωμετρικές κατασκευές και να θυμηθούν τη χρήση των γεωμετρικών οργάνων.

Υλικά - Μέσα Μολύβι και χαρτί Κιμωλία και πίνακας Η/Υ και Διαδίκτυο Γεωμετρικά Όργανα Βιβλία Γεωμετρίας

Διάρκεια Διδασκαλίας 4 - 5 διδακτικές ώρες Το project διήρκησε βέβαια όλη τη χρονιά (από Ιανουάριο μέχρι Μάιο). Συγκεντρωτικά όμως χρειάστηκαν οι παραπάνω ώρες. Φυσικά, χρειάστηκαν περισσότερες ώρες να αποφασίσουμε τι θα παρουσιάσουμε.

Περιγραφή Διδασκαλίας 1 1η ώρα: Ασχοληθήκαμε με τα 5 βήματα κατασκευής ενός χρυσού ορθογωνίου χρησιμοποιώντας γεωμετρικά όργανα. 2η ώρα: Μετρώντας τις πλευρές μερικών Χρυσών Ορθογωνίων και παίρνοντας το πηλίκο τους καταλήξαμε στον Χρυσό Αριθμό. Επίσης με ένα κομπιουτεράκι μελετήσαμε τη Χρυσή Αναλογία.

Περιγραφή Διδασκαλίας 2 3η ώρα: Με ένα κομπιουτεράκι επαληθεύσαμε τις «ωραίες» ιδιότητες του Χρυσού Αριθμού. 4η ώρα: Είδαμε την εφαρμογή του Χρυσού Ορθογωνίου στον Παρθενώνα και κατασκευάζοντας άλλα ορθογώνια προσπαθήσαμε να καταλάβουμε γιατί το Χρυσό είναι «αισθητικά» το ωραιότερο.

Παρατηρήσεις 1 Με τα παραπάνω ασχολήθηκε ένας εκπαιδευόμενος με ενδιαφέρον στα Μαθηματικά. Αφού μελετούσε ένα θέμα στο σπίτι του, συνεργαζόταν μαζί μου για να το μάθει και για να λύσει τυχόν απορίες του. Κατόπιν, το ανακοίνωνε στην ομάδα και ακολουθούσε συζήτηση μεταξύ εκπαιδευομένων για την κατανόησή του.

Παρατηρήσεις 2 Τέλος αποφάσισαν όλοι μαζί για το τι θα παρουσιάσουν στην εργασία και τι θα κόψουν (π.χ. άφησαν έξω τη σύγκριση διαφόρων ορθογωνίων από την οποία καταλήγουμε στο ότι το Χρυσό Ορθογώνιο είναι το ωραιότερο στο μάτι). Το μεγαλύτερο πρόβλημα όλης της πορείας του project ήταν οι συχνές απουσίες των εκπαιδευομένων.

Παρατηρήσεις 3 Οι εκπαιδευόμενοι εκτιμούν πολύ το κομπιουτεράκι και ευχαριστήθηκαν τη χρησιμοποίησή του στην επαλήθευση των τύπων του Χρυσού Αριθμού. Επίσης εκτιμούν τη χρήση όλων των γεωμετρικών οργάνων και όχι μόνο του κανόνα και του διαβήτη (δεν ενθουσιάστηκαν με την γεωμετρική κατασκευή του Χρυσού Ορθογωνίου που τους έκανα).

Ακολουθεί η εργασία των εκπαιδευομένων σε διαφορετικό φόντο διαφάνειας.

Χρυσή Τομή & Παρθενώνας Τα Μαθηματικά του Παρθενώνα

Τι είναι η χρυσή αναλογία και τι η χρυσή τομή; Το σημείο Γ χωρίζει το ευθύγραμμο τμήμα ΑΒ στη χρυσή αναλογία: δηλαδή η διαίρεση όλου του τμήματος ΑΒ με το μεγαλύτερο τμήμα ΓΑ να δίνει το ίδιο πηλίκο με τη διαίρεση του μεγάλου τμήματος ΓA με το μικρό τμήμα ΓB. Το σημείο Γ ονομάζεται χρυσή τομή του τμήματος ΑΒ.

Τι είναι ο χρυσός αριθμός και ποιες «όμορφες» ιδιότητες έχει; Ο αριθμός Φ=1,618033989… ονομάζεται χρυσός αριθμός και συμβολίζεται με Φ προς τιμή του μεγάλου γλύπτη Φειδία. ΟΜΟΡΦΕΣ ΙΔΙΟΤΗΤΕΣ

Τι είναι το χρυσό ορθογώνιο και τι σχέση έχει με τον Παρθενώνα; 1,618033989… 1 Χρυσό ορθογώνιο είναι εκείνο στο οποίο: αν διαιρέσουμε το μήκος της μεγαλύτερης πλευράς του με το μήκος της μικρότερης πλευράς του παίρνουμε πηλίκο ίσο με τον χρυσό αριθμό Φ=1,618033989… Το χρυσό ορθογώνιο εμφανίζεται συνέχεια στην κατασκευή του Παρθενώνα. Στο παραπάνω σχήμα μόνο, βλέπουμε έξι (6) τέτοια χρυσά ορθογώνια.

Πως κατασκευάζεται ένα χρυσό ορθογώνιο; Κατασκευάζουμε τετράγωνο με πλευρά ίση με 1. Το χωρίζουμε σε δύο ίσα μέρη - ορθογώνια. Σχεδιάζουμε τη διαγώνιο του ενός από τα δύο ορθογώνια. Με κέντρο το μέσο της πλευράς του τετραγώνου και ακτίνα τη διαγώνιο αυτή γράφουμε κύκλο. Τέλος κατασκευάζουμε το χρυσό ορθογώνιο.

Γιατί είναι τόσο σημαντικό το χρυσό ορθογώνιο στην αρχαία Ελληνική αρχιτεκτονική; Οι αρχαίοι Έλληνες το θεωρούσαν απαραίτητο για ένα αντικείμενο ώστε αυτό να φαίνεται «όμορφο». Η χρησιμοποίησή του σε καλλιτεχνικά δημιουργήματα και κατασκευές (γενικά) οδηγούσε σε «άριστα» και «ωραία» αποτελέσματα. Ο Φειδίας το χρησιμοποίησε πάρα πολύ στα έργα του. Ειδικότερα ο Παρθενώνας παρουσιάζει τόσο τέλεια αρμονικές (χρυσές) αναλογίες μέχρι την παραμικρή του λεπτομέρεια, ώστε του προσδίδουν μια μνημειώδη μεγαλοπρέπεια και πρωτοφανή χάρη, που εντυπωσίαζε τους επισκέπτες της Ακρόπολης τον καιρό εκείνο.