To ποδήλατο στην πόλη το παράδειγμα της Critical Μass Ηρακλείου
Η σιωπηλή πλειοψηφία Το ποδήλατο συγκεντρώνει επάνω του μία πληθώρα πλεονεκτημάτων που το καθιστούν ίσως το καταλληλότερο μέσο αστικής μετακίνησης Σήμερα το μεγαλύτερο μέρος των αναγκών μετακίνησης ανά τον κόσμο καλύπτεται από το έργο που παράγεται από την ανθρώπινη δύναμη.
Πλεονεκτήματα 1. Δεν χρειάζεται καύσιμα 2. Δεν ρυπαίνει 3. Είναι αθόρυβο 4. Είναι το πιο ασφαλές όχημα, ειδικά για τους άλλους. Είναι το μοναδικό που όσο πληθαίνει τόσο αυξάνεται η ασφάλειά του. 5. Βελτιώνει τη υγεία και τη σωματική διάπλαση 6. Καταλαμβάνει τον ελάχιστο δυνατό χώρο. 7. Κινείται γρήγορα, ειδικά στην πόλη. Είναι η πιο αποδοτική μηχανή 8. Είναι οικονομικό, έχει πολύ μικρό κόστος ιδιοκτησίας και συντήρησης 9. Ο αναβάτης έχει μεγαλύτερη επαφή με το γύρω περιβάλλον 10. Μπορεί να κινηθεί παντού 11. Ταιριάζει σε κάθε ηλικία 12. Είναι διασκεδαστικό
Γιατί απουσιάζει το ποδήλατο Το ποδήλατο κυριαρχούσε στις πόλεις μέχρι τις αρχές του 20ου αιώνα μέχρι που άρχισε η μαζική παραγωγή μοτοσυκλετών και αυτοκινήτων. Αρχικά η δομή των πόλεων και η αισθητική τους έκαναν άνετη και ευχάριστη τη μετακίνηση με το ποδήλατο. Στη συνέχεια οι πόλεις αναπτύχθηκαν με βάση το αυτοκίνητο το οποίο υπόσχονταν ελευθερία και αυτοδυναμία. Μεγάλωσαν σε έκταση και όλος ο χώρος καταλείφθηκε από το αυτοκίνητο. Σήμερα παρόλο που το αυτοκίνητο παρουσιάζει πολλά μειονεκτήματα στην κινητικότητα στην πόλη, προωθείται από εμπορικά συμφέροντα.
Γιατί ποδήλατο σήμερα Το ποδήλατο εκτός από επιλογή που συνδυάζει σωματική άσκηση και πολλά πλεονεκτήματα κατά περίπτωση, σημαίνει επίσης: Αλλαγή νοοτροπίας, σύγκρουση με κακώς νοούμενα συμφέροντα, με μόδες και ξεπερασμένες τάσεις. Συλλογική βίωση της πόλης, σεβασμός στον συμπολίτη εξασφαλίζοντάς του χώρο, ησυχία, ασφάλεια, ανθρώπινη επικοινωνία, καθαρό περιβάλλον. Εξωστρέφεια και έκθεση της προσωπικότητας Ελευθερία και αυτοδυναμία. Όλα τα παραπάνω αποκτούνται με ένα πολύ μικρό κόστος ιδιοκτησίας και μικρή δόση καθημερινής κούρασης. Ο κόπος του ποδηλάτη αποκτά την έννοια της κοινωνικής προσφοράς. Για τον ποδηλάτη η σωματική κούραση δεν ταυτίζεται με υποβαθμισμένες εργασίες αλλά με την ευγένεια, το θάρρος, τη σεμνότητα και την αρχοντιά.
Ομαδικές ποδηλατοπορείες: Ένα καλό ξεκίνημα. Για την ευρεία χρήση του ποδηλάτου απαιτείται η ελάττωση της χρήσης του αυτοκινήτου. Χρειάζεται μείωση των χώρων στάθμευσης για τη δημιουργία ποδηλατοδρόμων και παρκινγκ ποδηλάτων. Χρειάζεται μία διαφορετική θεώρηση της πόλης Σε αυτή την κατεύθυνση οι ομαδικές ποδηλατοπορείες δημιουργούν μέσα από την συλλογική δράση ένα ρεύμα αλλαγής
Critical Mass: η αυθόρμητη απάντηση των πολιτών Παράγοντες που οδήγησαν στην επιτυχία των ομαδικών ποδηλατοπορειών Η συσσώρευση των προβλημάτων και η ανάγκη επίλυσής τους Οι νέες τεχνολογίες και δυνατότητες επικοινωνίας Το αίσθημα ευθύνης και η ανάγκη για δράση Η ευχάριστη δράση με δυνατότητα κοινωνικοποίησης. Η ουδετερότητα και ο ξεκάθαρος σκοπός
Οι δραστηριότητες της Critical Μass Ηρακλείου Δημιουργία ομαδικών ποδηλατοπορειών. Συντονισμός, γνωριμία, κοινή δράση των ποδηλατών του Ηρακλείου. Παρότρυνση της δημοτικής αρχής και συμβουλευτική δράση για ποδηλατικά δρώμενα. (εορτασμός παγκόσμιας ημέρα χωρίς αυτοκίνητο, διαφημιστική καμπάνια για το ποδήλατο) Διεκδίκηση δικτύου ποδηλατοδρόμων και γενικότερα διεκδίκηση των δικαιωμάτων των ποδηλατών Καθιέρωση της γιορτής ποδηλάτου. Ενημέρωση σε θέματα οδικής ασφάλειας Χρησιμοποίηση της δύναμης και της ευρείας αποδοχής του ποδηλάτου για τη στήριξη ευαίσθητων κοινωνικών ομάδων
Αποτελέσματα της παρουσίας της Critical Μass στο Ηράκλειο Καθημερινά όλο και περισσότερα ποδήλατα κυκλοφορούν στην πόλη Οι οδηγοί των αυτοκινήτων συνηθίζουν την παρουσία των ποδηλάτων στο δρόμο και αρχίζουν σιγά-σιγά να τα προσέχουν και να τα σέβονται Υπάρχει γενικότερα ένα ρεύμα αλλαγής το οποίο επηρεάζει τις αποφάσεις των πολιτικών
Κυκλοφοριακές μελέτες Μελέτες που έχουν εκπονηθεί από το Ε.Μ.Π αλλά και από πολεοδόμους αποδεικνύουν ότι το Ηράκλειο είναι μία πόλη κατάληλη για τη δημιουργία δικτύου ποδηλατοδρόμων. Η κυκλοφοριακή μελέτη του Ηρακλείου δεν συμπεριλαμβάνει ποδηλατόδρομους. Οι υποδομές και η δημιουργία ποδηλατοδρόμων θα λειτουργήσουν καταλυτικά για την άνθιση του ποδηλάτου στην πόλη. Το 80% των πολιτών που θα χρησιμοποιούσαν το ποδήλατο δεν το κάνουν λόγω έλλειψης υποδομών
Στοιχεία επικοινωνίας Website: heraklion/ Facebook: Critical Mass Heraklion