Web 2.0, Social Media & Επιχειρηματικότητα Ανέστης Θ. Αναστασίου anestis@training.gr
ΤΠΕ & Επιχειρήσεις Τα τελευταία χρόνια, η εξέλιξη του Internet και των τεχνολογιών πληροφοριών και επικοινωνίας (ΤΠΕ) άλλαξε τον τρόπο που οι επιχειρήσεις πραγματοποιούν τις δραστηριότητές τους. Χρησιμοποιώντας αυτό το νέο ευέλικτο μέσο κατάφεραν να εκμεταλλευτούν τις δυνατότητές του και σε συνδυασμό με την υπάρχουσα εμπορική τους δραστηριότητα να στηρίξουν και την ηλεκτρονική τους παρουσία.
E-Shops Καθημερινά, όλο και περισσότερα ηλεκτρονικά καταστήματα (e-shops) ανοίγουν τις πύλες τους στο Internet και περιμένουν τους πελάτες να τα επιλέξουν για τις αγορές τους. Ο ανταγωνισμός όμως είναι ιδιαίτερα σκληρός στην ψηφιακή οικονομία, επομένως οι επιχειρήσεις που θα καταφέρουν να προσαρμοστούν καλύτερα στα νέα δεδομένα θα είναι αυτές που θα αποκτήσουν και συγκριτικό πλεονέκτημα.
E-Business Πλέον, οι έννοιες e-επιχειρείν και e-εμπόριο έχουν ενταχθεί στο καθημερινό μας λεξιλόγιο. Συγκεκριμένα, ο όρος e-επιχειρείν (ηλεκτρονικό επιχειρείν, ή e-business) υιοθετήθηκε προκειμένου να διακρίνει τις επιχειρήσεις που επενδύουν στη διεκπεραίωση των δραστηριοτήτων τους μέσω τηλεπικοινωνιακών δικτύων, κατανεμημένων υπολογιστών και του Internet, από εκείνες που επιμένουν να χρησιμοποιούν παραδοσιακά μέσα και μεθόδους.
E-Commerce Αντίστοιχα, ο όρος e-εμπόριο (ηλεκτρονικό εμπόριο, ή e-commerce) αφορά στις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται εμπορικά χρησιμοποιώντας τη νέα επικοινωνιακή υποδομή και τεχνοτροπία marketing και πωλήσεων. Το e-επιχειρείν, σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις (και παρά τις αρχικές δυσκολίες που αντιμετώπισε μετά τη φάση της πρώτης εξάπλωσής του), έχει εδραιωθεί σαν μια αυτόνομη κατηγορία εφαρμογών στο Web, που εμφανίζεται με τη μορφή διάφορων επιχειρηματικών μοντέλων, σχετίζεται με (και επηρεάζεται από) ένα σύνολο παράπλευρων παραγόντων (τεχνολογικών, κοινωνιολογικών και επιχειρηματικών) και συγκεντρώνει το ενδιαφέρον του επιστημονικού, επιχειρηματικού και ευρύτερου κοινού σε παγκόσμιο επίπεδο.
Ελλάδα vs Ε.Ε. Έρευνα IAB Hellas Τα στοιχεία αυτά προκύπτουν από την πανευρωπαϊκή online έρευνα συνηθειών «Internet & Mobile MC DC», που παρουσιάστηκε στα μέλη του IAB Hellas (Interactive Advertising Bureau – Οργανισμός Διαδραστικής Επικοινωνίας), όπως ανακοίνωσε. Την έρευνα διεξήγαγε η InSites Consulting σε συνεργασία με το IAB Europe και τα ΙΑΒ 16 χωρών, συμπεριλαμβανομένης και της χώρας μας. Το ΙΑΒ Hellas (Interactive Advertising Bureau – Οργανισμός Διαδραστικής Επικοινωνίας) ιδρύθηκε το 2001 και αποτελεί τον κλαδικό φορέα στην Ελλάδα των εταιρειών που ασχολούνται με όλες τις μορφές του ψηφιακού και διαδραστικού μάρκετινγκ (digital και interactive marketing). Αποτελεί μέρος ενός παγκόσμιου δικτύου, είναι ενεργό μέλος του IAB Europe και σήμερα αριθμεί περί τα 70 μέλη.
Ελλάδα vs Ε.Ε. Έρευνα IAB Hellas Το 63% των Ελλήνων χρηστών έχει δημιουργήσει προφίλ σε κάποια υπηρεσία κοινωνικής δικτύωσης (social networking), ενώ ο αντίστοιχος ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι 45%. Το υψηλό αυτό ποσοστό φέρνει την Ελλάδα στην τρίτη θέση πανευρωπαϊκά, μετά τη Δανία και τη Νορβηγία. Το 33% των Ελλήνων ανανεώνει το προφίλ του καθημερινά (ευρωπαϊκός μέσος όρος 15%), ενώ το 37% παρακολουθεί καθημερινά τα προφίλ των φίλων του (ευρωπαϊκός μ.ο. 19%). Η έρευνα αναδεικνύει το προφίλ ενός ιδιαίτερα ενεργού, κοινωνικού και συνειδητοποιημένου Έλληνα χρήστη. Το 66% μπαίνει στο Διαδίκτυο καθημερινά (ευρωπαϊκός μ.ο. 53%), ενώ το 24% είναι ενεργά συνδεδεμένο για περισσότερες από τέσσερις ώρες (ευρωπαϊκός μ.ο. 17%).
Ελλάδα vs Ε.Ε. Έρευνα IAB Hellas Το 19% των Ελλήνων χρηστών εμφανίζεται να έχει στην κατοχή του «έξυπνο» κινητό τηλέφωνο (iPhone, Blackberry κ.λπ.) και να έχει συνδρομή σε υπηρεσία πρόσβασης στο Διαδίκτυο μέσω κινητού (ευρωπαϊκός μ.ο. 15%). Το 54% ελέγχει το e-mail του καθημερινά (ευρωπαϊκός μ.ο. 37%). Το 35% κάνει χρήση υπηρεσιών instant messaging καθημερινά (ευρωπαϊκός μ.ο. 25%), το 21% παρακολουθεί καθημερινά βίντεο από υπηρεσίες όπως το YouTube (ευρωπαϊκός μ.ο. 12%), το 24% «ανεβάζει» βίντεο τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα (ευρωπαϊκός μ.ο. 12%), ενώ το 25% ακούει ραδιόφωνο μέσω Ίντερνετ καθημερινά (ευρωπαϊκός μ.ο. 16%).
Ελλάδα vs Ε.Ε. Έρευνα IAB Hellas Σε σχέση με τις μηχανές αναζήτησης, το 36% χρησιμοποιεί μηχανές αναζήτησης αρκετές φορές την ημέρα (ευρωπαϊκός μ.ο. 22%). Το 67% τις χρησιμοποιεί τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα για αναζήτηση προϊόντων και υπηρεσιών που ενδιαφέρεται να αγοράσει (ευρωπαϊκός μ.ο. 59%), ενώ το 64% τις χρησιμοποιεί για να αναζητήσει σημείο πώλησης (ευρωπαϊκός μ.ο. 56%). Το 69% εμπιστεύεται τα αποτελέσματα που λαμβάνει από τις μηχανές αναζήτησης Στην ερώτηση «ποιες πηγές πληροφόρησης (online και offline) εμπιστεύονται περισσότερο, όταν ψάχνουν για brands/προϊόντα/υπηρεσίες», στις τρεις πρώτες θέσεις βρίσκονται υπηρεσίες σύγκρισης (comparison websites) με 67%, sites με αξιολογήσεις χρηστών (58%) και sites με αξιολογήσεις ειδικών (46%). Στην τέταρτη και την πέμπτη θέση, αντίστοιχα, βρίσκονται η επαφή με πωλητές (41%) και η γνώμη φίλων/γνωστών (39%).
Ελλάδα vs Ε.Ε. Έρευνα IAB Hellas Ο μέσος Έλληνας χρήστης έχει αγοράσει online επτά φορές μέσα στον τελευταίο χρόνο, έναντι οκτώ του ευρωπαϊκού μέσου όρου, με τη Μεγάλη Βρετανία να βρίσκεται στην πρώτη θέση (με 10+ φορές τον τελευταίο χρόνο), ενώ το 82% είναι αρκετά ή πολύ πιθανό να το επαναλάβει. Το 60% δηλώνει πως η πλοήγηση στο Διαδίκτυο θα ήταν πιο ευχάριστη, αν οι διαφημίσεις ήταν περισσότερο προσαρμοσμένες στο προφίλ του (ευρωπαϊκός μ.ο. 47%), ενώ το 65% δηλώνει την πρόθεσή του να δεχθεί επικοινωνία από εταιρείες στις οποίες είναι ήδη πελάτης. Το 70% βρίσκει χρήσιμες τις προτάσεις για προϊόντα/υπηρεσίες από sites τα οποία επισκέπτεται τακτικά, ενώ το 50% βρίσκει χρήσιμες τις πληρωμένες διαφημίσεις σε μηχανές αναζήτησης. Το 25% στέλνει σε φίλους ή ανεβάζει σε site video sharing διαφημιστικό που βρήκε ενδιαφέρον, τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα.
Ελλάδα vs Ε.Ε. Έρευνα IAB Hellas To 72% των Ελλήνων χρηστών βρίσκει την online διαφήμιση λιγότερο ενοχλητική από τα άλλα μέσα. Τα στοιχεία που βρίσκει πλέον ελκυστικά ο Έλληνας σε μια online διαφήμιση είναι το έξυπνο δημιουργικό και τα πολυμεσικά στοιχεία (ήχος και βίντεο). Τέλος, το 59% δεν ενοχλείται από διαφημίσεις σε υπηρεσίες κοινωνικής δικτύωσης (ευρωπαϊκός μ.ο. 32%), ενώ το 37% δεν έχει πρόβλημα με το να χρησιμοποιούνται τα στοιχεία του για σωστότερη στόχευση (targeting) των διαφημίσεων (ευρωπαϊκός μ.ο. 26%).
Τι είναι τα social media; Social Media είναι μια κατηγορία online media όπου οι χρήστες συζητούν, συμμετέχουν, διαμοιράζονται και δικτυώνονται κάτω από μια κοινή ομπρέλα το γνωστό μας διαδίκτυο. Οι περισσότερες υπηρεσίες social media ενθαρρύνουν-επιδιώκουν την συζήτηση, τα σχόλια, την αλληλεπίδραση και τον διαμοιρασμό οποιαδήποτε πληροφορίας μεταξύ των χρηστών.
Τι είναι τα social media; Τα Social Media ‘φοριούνται’ πολύ τον τελευταίο καιρό. Facebook στα πρωινάδικα, προεκλογικά Twitter ... τα πάντα τείνουν να αποκτήσουν και μια Social persona. Για την πλάκα τους, για την ενημέρωσή τους ή γιατί ‘μπορεί και να πουλάει’. Τα social media είναι απόρροια αυτού που ονομάζουμε Web 2.0, η δεύτερη γενιά του διαδικτύου στην οποία ο κάθε χρήστης έχει πρόσβαση στη δημοσίευση περιεχομένου αλλά και στη διαδραστικότητα με το δημοσιευμένο περιεχόμενο ή άλλους χρήστες.
Τι είναι τα social media;
Χαρακτηριστικά social media Στην έννοια media θα μπορούσαμε να δώσουμε τον ορισμό της σύγχρονης επικοινωνίας μιας και όλα όσα αναφέρονται δεν είναι τίποτα άλλο από σύγχρονους διαμοιραστές πληροφορίας(information distributor). Οποιαδήποτε είδους και ποιότητα πληροφορίας μπορεί να ταξιδέψει μέσα από πληθώρα εφαρμογών του διαδικτύου. Η διαφορά με τις παραδοσιακές μορφές επικοινωνίας είναι αρχικά το εύρος που μπορεί να μεταδοθεί η πληροφορία και κατά δεύτερον ότι ο χρήστης είναι ο βασικός πρωταγωνιστής . Τα social media είναι ένα σύγχρονο απλοποιημένο εργαλείο επικοινωνίας. Ωστόσο η χρήση του και ειδικότερα η αποτελεσματικότητα του εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τον χρήστη.
Πώς μετριέται η «αξία» των social media; Σύμφωνα με το νόμο του Metcalfe, η αξία ενός δικτύου είναι ανάλογη με το τετράγωνο του αριθμού των χρηστών του. Οι χρήστες των social media και του Web 2.0 συνεχώς αυξάνονται. Οι πάροχοι των social media (π.χ., Blogger, Facebook, MySpace, κλπ) αποκτούν όλο και μεγαλύτερη επιρροή και οι μεγάλες εταιρείες που εκδηλώνουν ενδιαφέρον για την αγορά τους καλούνται να πληρώσουν «μυθικά» ποσά. Όμως, είναι, τελικά, αυτή η αξία των νέων media;
Μερικά όχι και τόσο γνωστά παραδείγματα… Social Bookmarking / Social News Μέσω του social bookmarking, δίνεται η δύναμη στους χρήστες να αξιολογήσουν και να μοιραστούν το περιεχόμενο που θεωρούν αξιόλογο ή σημαντικό. Δίκτυα όπως το Delicious, Digg και Reddit μας δίνουν τη δυνατότητα να τοποθετήσουμε κάποιο άρθρο που θεωρούμε ενδιαφέρον στα bookmarks μας και να το αξιολογήσουμε σε κάποιες κατηγορίες (tags), κάνοντάς το έτσι δημοφιλέστερο και κατά κάποιο τρόπο παροτρύνοντας και άλλους να το διαβάσουν.
Multiply: The family friendly social network
Ning: Μπορείς να δημιουργήσεις το δικό σου εξειδικευμένο social network
aSmallWorld: το Facebook των πλούσιων και διάσημων
Social Media & Επιχειρηματικότητα
Social Media & Επιχειρηματικότητα Αν το εξετάσουμε σε αυστηρά επιχειρηματικό επίπεδο, η δύναμη που δίνεται τον καταναλωτή είναι τεράστια. Οι πηγές ενημέρωσης και επιρροής δεν είναι μόνο τα ΜΜΕ αλλά και οι διαδικτυακοί φίλοι ή ακόμα και άγνωστοι που είχαν μια εμπειρία με κάποια υπηρεσία ή προϊόν και το ανέφεραν στο facebook, twitter ή σε κάποιο σχόλιο ενός blog. Τα Social Media θα αποκτούν σταδιακά συνεχώς μεγαλύτερο μερίδιο της ενημέρωσης, επικοινωνίας και επομένως επιρροής μας.
Social Media & Επιχειρηματικότητα Το Google, ήδη εδώ και λίγες μέρες περιλαμβάνει στα αποτελέσματα αναζήτησης τα μεγάλα social networks (Facebook, Twitter) ενώ σύντομα (τη στιγμή που γράφεται αυτό το κείμενο βρίσκεται σε δοκιμαστική λειτουργία) στην πρώτη σελίδα αποτελεσμάτων των αναζητήσεών μας θα τοποθετεί και αποτελέσματα από τις δημοσιεύσεις των κοινωνικών δικτύων που συμμετέχουμε - κάτι που λογικά θα γεννήσει την ανάγκη για social media ambassadors και θα αλλάξει τον τρόπο που βλέπουμε το SEO.
Social Media & Επιχειρηματικότητα Το θέμα είναι, σε μια παγκόσμια συζήτηση που γίνεται για εμάς (το προϊόν μας, την υπηρεσία μας, τον κλάδο μας κλπ), θέλουμε να συμμετέχουμε ή να γίνεται ερήμην μας; Αν βέβαια αποφασίσουμε να συμμετέχουμε ενεργά σε αυτή τη συζήτηση, θα πρέπει να το κάνουμε πάρα πολύ προσεκτικά, έχοντας αποκτήσει ειδικές γνώσεις ή ειδικούς συνεργάτες. Από τη στιγμή που ‘θα μπούμε στο χορό’, δεν ελέγχουμε πλέον οι ίδιοι το μήνυμά μας. Ο έλεγχος περνάει στα χέρια χιλιάδων άλλων χρηστών, που μπορούν να το φτάσουν στο θεό, να αδιαφορήσουν ή ακόμα και να το θάψουν.