Η ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ ΣΤΗΝ ΕΡΓΟΘΕΡΑΠΕΥΤΙΚΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΣΕ ΑΣΘΕΝΗ ΜΕ ΤΡΑΥΜΑΤΙΚΗ ΚΑΚΩΣΗ ΑΥΧΕΝΙΚΗΣ ΜΟΙΡΑΣ ΝΩΤΙΑΙΟΥ ΜΥΕΛΟΥ. ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΠΕΡΙΣΤΑΤΙΚΟΥ. Παναγιώτα Βασιλοπούλου, Εργοθεραπεύτρια στο ΠΠΓΝ Πατρών Μάρθα Κουτσαγγέλη, Εργοθεραπεύτρια Αικατερίνη Μαρίνη, Εργοθεραπεύτρια στο ΠΠΓΝ Πατρών Χριστίνα – Αναστασία Ραπίδη, Ιατρός Φυσικής Ιατρικής & Αποκατάστασης στην Κλινική Αποκατάστασης Κακώσεων Νωτιαίου Μυελού του ΠΠΓΝ Πατρών και Ηλίας Παναγιωτόπουλος, Καθηγητής Ορθοπεδικής της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Πατρών, διευθυντής της Κλινικής Αποκατάστασης Κακώσεων Νωτιαίου Μυελού του ΠΠΓΝ Πατρών Σάββατο, 7 Δεκεμβρίου 2013
ΟΡΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΕΡΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ Η Εργοθεραπεία έχει περιγραφεί (Crepeau, Cohn & Schell, 2009) ως η τέχνη και η επιστήμη που βοηθά τους ανθρώπους να πραγματοποιούν τις δραστηριότητες καθημερινής ζωής που είναι σημαντικές για την υγεία και την ευεξία τους, μέσω της εμπλοκής τους σε αξιόλογες και γεμάτες νόημα δραστηριότητες.
Η ΧΡΗΣΗ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ ΣΤΗΝ ΕΡΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑ Οι Εργοθεραπευτές χρησιμοποιούν τις εκφραστικές τέχνες ως θεραπευτικό μέσο από τις αρχές του 20ου αιώνα (Lynch, 1996) Η Εργοθεραπεία χωρίς την Τέχνη θα καταστεί εφαρμογή της επιστημονικής γνώσης σε αποστειρωμένο κενό (Peloquin, 1989)
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΠΕΡΙΣΤΑΤΙΚΟΥ Η εργασία αφορά στη μελέτη περίπτωσης (case study) άνδρα 54 ετών, με κάταγμα Α5 και ατελή τετραπληγία (ΑIS C) με σπαστικότητα, αλγεινό σύνδρομο και νευρογενείς ορθο-κυστικές διαταραχές. Η μέτρηση FIM εισόδου ήταν 39. Η επικοινωνία με τον ασθενή ήταν προβληματική λόγω της εθνικότητας του και μη γνώσης, εκ μέρους του, ελληνικής ή αγγλικής γλώσσας.
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΠΕΡΙΣΤΑΤΙΚΟΥ Κατά την είσοδο του ασθενή ελήφθη ιστορικό και έγινε προφορική συνέντευξη. Η επικοινωνία με τον ασθενή ήταν προβληματική λόγω της εθνικότητας του και μη γνώσης, εκ μέρους του, ελληνικής ή αγγλικής γλώσσας.
ΜΕΘΟΔΟΣ - ΣΤΟΧΟΙ Από τη συνέντευξη αναδείχθηκε ότι στον ασθενή άρεσε να ζωγραφίζει και για τη βελτίωση της αδρής συλληπτικής ικανότητας επιλέχθηκε από τους εργοθεραπευτές η μέθοδος της ζωγραφικής. Με τη μέθοδο αυτή επιδιώχθηκε διατήρηση του εύρους κίνησης, ενδυνάμωση των άνω άκρων και βελτίωση της κίνησης της άκρας χείρας.
ΣΗΜΕΙΑ ΠΟΝΟΥ – ΕΙΚΟΝΑ ΤΟΥ ΕΑΥΤΟΥ
ΣΗΜΕΙΑ ΠΟΝΟΥ 2
ΣΤΟΧΟΙ ΑΣΘΕΝΟΥΣ ΕΠΙΘΥΜΙΑ
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ Η ζωγραφική χρησιμοποιήθηκε για την άσκηση του ασθενούς αλλά έγινε επίσης δυνατό οι εργοθεραπευτές να αντιληφθούν το πώς αισθανόταν ο ασθενής για το ατύχημά του και το πώς έβλεπε τον εαυτό του στη δεδομένη στιγμή, γεγονός που βοήθησε στην αντιμετώπιση του περιστατικού λόγω της υπάρχουσας δυσκολίας στην προφορική επικοινωνία και στην ανατροφοδότηση της εργοθεραπευτικής παρέμβασης. Τα σχέδια του ασθενούς πέρα από την εργοθεραπεία αξιοποιήθηκαν από το σύνολο και της ομάδας αποκατάστασης