ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ Ι

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Η διαστρέβλωση της ιστορίας και ο αντικομουνισμός στην εκπαίδευση.
Advertisements

Αργύρη Παναγιώτα , Μαθηματικός
Προτεινόμενες αλλαγές στο Λύκειο
Τα Μαθηματικά την Αρχαία Ελλάδα.
ΑΝΑΔΥΟΜΕΝΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ Η ανάδυση της ανάγνωσης και της γραφής: έννοια και σύγχρονες απόψεις Ευφημία Τάφα Καθηγήτρια Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης.
Τα Μαθηματικά στην Καθημερινή Ζωή
Η τέχνη βασίζεται στην εμπειρία και στο ταλέντο. Αποτελεί έναν ευρύτερης ερμηνείας όρο που χρησιμοποιείται για να περιγράψουμε την διαδικασία, της οποίας.
2ο ΠΡΟΤΥΠΟ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Η Δημιουργικότητα της Αρχαίας Ελληνικής Μαθηματικής Παιδείας μετά τον Ευκλείδη.
Η ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ ΕΝΝΟΙΩΝ, ΕΝΝΟΙΟΛΟΓΙΚΩΝ ΑΛΛΑΓΩΝ ΑΠΟ ΤΗ ΣΚΟΠΙΑ ΤΩΝ ΕΝΝΟΙΟΛΟΓΙΚΩΝ ΑΛΛΑΓΩΝ Ν. Καστάνη.
ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ Β’ ΛΥΚΕΙΟΥ κεφάλαιο 2 κατανοώντας τα πράγματα
Οι Εννοιολογικές Αλλαγές στην Ιστορία τηςΑλγεβρικής Σκέψης Μέρος 1ο Οι Εννοιολογικές Αλλαγές στην Ιστορία της Αλγεβρικής Σκέψης Μέρος 1ο Ν. Καστάνη.
ΘΕΩΡΙΑ ΑΛΓΕΒΡΑΣ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3 ο Μάθημα:Μαθηματικά Καθηγητής:CV Τμήμα:Γ’3 Έτος:2014.
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΚΑΙ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ, Ιστορικής Υφολογίας από τη σκοπιά της Ιστορικής Υφολογίας Κατερίνα Καλφοπούλου & Νίκος Καστάνης.
Η ΛΑΜΨΗ ΤΗΣ ΙΣΛΑΜΙΚΗΣ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ του Ν. Καστάνη.
Φιλοσοφικά θεμέλια της εκπαίδευσης
Εθνομαθηματικά του Ν. Καστάνη.
Ν. Καστάνη για τη Γεωπονική Σχολή του Α.Π.Θ. Ακαδημαϊκό έτος,
ΕΙΝΑΙ ΑΡΑΓΕ Ο ΘΕΟΣ ΜΕ ΤΟ ΜΕΡΟΣ ΕΝΟΣ ΛΑΟΥ;
Γνωστική προσέγγιση στη ψυχολογία μάθησης των Μαθηματικών
Κεφάλαιο 1ο : Εισαγωγή στη Κοινωνιολογία
Επεισόδια από την Ιστορία της Διδακτικής των Μαθηματικών Πότε πρωτοεμφανίστηκε η Διδακτική των Μαθηματικών; Γιατί εμφανίστηκε; Τι χαρακτηριστικά είχε στην.
Φρίντριχ Χέγκελ (Georg Wilhelm Friedrich Hegel)
PIAGET AND Kohlberg ΗΘΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ.
Η Ελληνική Μαθηματική Παιδεία του 4 ου αιώνα π. Χ. Ν. Καστάνη.
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΚΑΙ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ
Ιστορία Με τον όρο Ιστορία εννοείται η συστηματική μελέτη του παρελθόντος εστιασμένη κυρίως στην ανθρώπινη, δραστηριότητα έως την ανθρώπινη παρούσα εποχή.
ΜΙΑ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ Ν. Καστάνη.
Ο ΧΡΟΝΟΣ ΣΤΗΝ ΠΑΤΕΡΙΚΗ ΣΚΕΨΗ Ο χρόνος στην Πατερική σκέψη έχει έναν παιδαγωγικό χαρακτήρα, αφού χρησιμοποιείται για την προετοιμασία του ανθρώπου στην.
Αρχαίοι Έλληνες μαθηματικοί και η συμβολή τους στη θετική σκέψη
ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΚΑΙ ΠΟΙΗΣΗ ΣΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΟ
Τα μαθηματικα στην τεχνη και στη φυση
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΑΡΧΑΙΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ Α ΛΥΚΕΙΟΥ
Αύγουστος Κόντ Η ζωή και το έργο του.
Μαθηματικά Διοικητικής Επιστήμης Ι – Τμήμα Διοικητικής Επιστήμης & Τεχνολογίας 1 Μαθηματικά Διοικητικής Επιστήμης Ι Διδακτικό Προσωπικό: Λέκτορας Χρήστος.
Τι είναι ο αριθμός φ; The beauty is the harmony between the parts themselves but also between the parts and the whole! Albrecht Dürer, “About Measurement”
Ο Διπλασιασμός του Κύβου για Μαθητές
Η ανάπτυξη των Αρχαίων Ελληνικών Μαθηματικών Τον 6ο αιώνα π.Χ. άρχισε να προβάλλει ένας νέος τρόπος σκέψης στον Αρχαίο Ελληνικό Πολιτισμό. Γιατί έγινε.
Μάθημα 6: Γλώσσα και περιεχόμενο Διδάσκουσα: Βασιλάκη Ευγενία ΠΤΔΕ, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.
ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΚΑΙ ΠΟΙΗΣΗ ΣΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΟ Βυζαντινή Λογοτεχνία Το Βυζάντιο υπήρξε ο μοναδικός χώρος ελληνικής παιδείας κατά τους μέσους αιώνες και η βυζαντινή.
ΛΙΘΟΞΟΪΔΗΣ ΣΤΥΛΙΑΝΟΣ Α.Ε.Μ  Ένα βασικό κι αναγνωρισμένο πεδίο εισαγωγής της στα προγράμματα σπουδών και της γενικής εκπαίδευσης.  Ένα συχνό θέμα.
Η Παιδαγωγική ως επιστήμη
Χορός: Μια πρώτη εννοιολογική προσέγγιση Φιλίππου Φίλιππος Επίκουρος καθηγητής ΤΕΦΑΑ, ΔΠΘ
Επιστήμη, Τεχνολογία και Πολιτισμός Science, Technology and Culture όπως: Επιστήμη, Τεχνολογία, Κοινωνία Science, Technology, Society και η Διδακτική των.
Διδάσκουσα: Λέκτορας Μαρία Δασκολιά
Πρακτικη Ασκηση προοδος ΘΕΜΑ : κρισιμα συμβαντα
‘’ΤΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΤΟΝ 5οπ.χ. αιώνα’’  ΙΣΤΟΡΙΑ  Είναι η εποχή που έζησαν οι τρεις μεγάλοι αρχαίοι Έλληνες ιστορικοί:  1. Ηρόδοτος  2. Θουκυδίδης  3. Ξενοφών.
Αναπτυξιακή Ψυχολογία
Έρευνα στη Διδακτική των Μαθηματικών και Διδακτική Πράξη Διδάσκουσα Πόταρη Δ. Καρατράσογλου Αθανασία Δ
ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΜΠΟΥΡΗΣ Αναλυτικό πρόγραμμα και Οδηγίες Φυσικής Α΄Λυκείου.
Μάθημα: Διδακτική των μαθηματικων Θεμα εργασιασ: Η ιστορια του μηδενοσ
Αφήγηση αφήγηση.
Μαρξισμός και ιστοριογραφία
Σ.Ηλιάδου-Τάχου, Επίκουρη Καθηγήτρια ΠΤΔΕ Φλώρινας
Ιστορική εξέλιξη Παιδαγωγικής Επιστήμης Διεθνής παιδαγωγική σκέψη και πράξη Πρώτες παιδαγωγικές αντιλήψεις: φιλόσοφοι, θεολόγοι Διαμόρφωση καθαρά παιδαγωγικής.
ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΜΥΤΙΛΗΝΗΣ ΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ
Το ευρωπαϊκό θέατρο του 20ού αιώνα ( )
ΜΑΡΙΑ ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΟΥ ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΡΙΑ ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑ
Ο ΚΟΣΜΟΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΣΤΗ ΔΕΥΤΕΡΗ ΝΕΩΤΕΡΙΚΟΤΗΤΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΚΑΙ ΝΕΩΤΕΡΙΚΟΤΗΤΑ
Κωνσταντίνος Καραθεοδωρή
21ος αιωνας Παναγιώτης Πατατούκος & ΖήσηςΚωστάκης.
ΠEΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ:
Μαθημα 2ο Τα επαναστατικα κινηματα στην ευρωπη 19ος αιωνασ
Το ερώτημα για τη δυνατότητα της γνώσης – Αρχαίος σκεπτικισμός
Υποδοχή των φοιτητών/τριών
Σ.Ηλιάδου-Τάχου, Καθηγήτρια ΠΤΔΕ Φλώρινας
Τα Μαθηματικά του Δρόμου
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ Χειμερινό εξάμηνο
ΤΕΙ ΔΥΤΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ ΔΟΕΠ&ΤΜ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ Ι Έχει ως επίκεντρο κάποια επεισόδια από την πρώιμη Ιστορία της Άλγεβρας. Επιδιώκει να φωτίσει τα κυριότερα ιστορικά ρεύματα της πολιτισμικής δυναμικής, που προκάλεσαν και συνέβαλαν στην ανάδυση των πρώτων στοιχείων της αλγεβρικής σκέψης.

Μια αφορμή για έναν αρχικό προβληματισμό σχετικά με την Ιστορία της Άλγεβρας

Ερωτήματα σχετικά με τις απαρχές της Άλγεβρας Ερωτήματα σχετικά με τις απαρχές της Άλγεβρας Η Άλγεβρα πρωτοεμφανίστηκε με έτοιμες εξισώσεις; Ή υπήρξε ένα προκαταρτικό στάδιο, όπου άρχισαν να εμφανίζονται κάποια πρωτο-αλγεβρικά στοιχεία; Πότε επισημαίνονται τα πρώτα ίχνη αλγεβρικής σκέψης στην ιστορία; Ποιες πρωταρχικές έννοιες αποτέλεσαν το γενετικό υλικό του πρώιμου αλγεβρικού τρόπου επίλυσης κάποιων μαθηματικών προβλημάτων;

Πότε επισημαίνονται τα πρώτα ίχνη αλγεβρικής σκέψης στην ιστορία;

;;?

Archive for History of Exact Sciences, Vol. 15, 1975, pp. 67-114

Το παρασκήνιο της ιστοριογραφικής καθιέρωσης του όρου “Γεωμετρική Άλγεβρα”

Ο “ηθικός αυτουργός”: Auguste Comte (1798-1857), ο οποίος επισήμανε ότι “Ο Θαλής μπορεί δίκαια να θεωρηθεί ότι έχει θέσει τα θεμέλια της Άλγεβρας” [Cours de Philosophie Positive (1830-1842)]

Θετικιστική αντίληψη της Ιστορίας Η θετικιστική φιλοσοφία του Κοντ (Comte) και των οπαδών του, που ήταν κυρίαρχη τον 19ο αιώνα, θεωρούσε ότι η ανθρώπινη σκέψη μετασχηματίστηκε διαδοχικά από μια θεολογική (υπερφυσική) αντίληψη, την περίοδο των πρώτων πολιτισμών, σε μια μεταφυσική (αφηρημένη, θεωρητικόλογη) βαθμίδα, την περίοδο του Μεσαίωνα, και τελικά ανυψώθηκε στη θετική (επιστημονική) ανωτερότητά της, το 17ο αιώνα και ιδιαίτερα από τη Γαλλική Επανάσταση και μετά.

Θετικιστική αντίληψη της Ιστορίας των Μαθηματικών Σύμφωνα με την άποψη αυτή, στο στάδιο της επιστημονικής σκέψης διαμορφώνεται η θετική, η πραγματική, ουσία της ανθρώπινης γνώσης. Αυτό σημαίνει ότι στη μαθηματική γνώση της θετικής περιόδου, δηλ. της τελευταίας εξέλιξής της, αποκαλύπτεται ο καθαρός, ο αληθινός, χαρακτήρας της. Στις προηγούμενες ιστορικές φάσεις η μαθηματική γνώση ήταν συγκαλυμμένη από ένα πέπλο θεολογικών ή μεταφυσικών στοιχείων.

Θετικιστική αντίληψη των Αρχαίων Ελληνικών Μαθηματικών Γενικά, ο Θετικισμός είχε έναν αναχρονιστικό τρόπο κατανόησης της Ιστορίας. Θεωρούσε ότι τα Αρχαία Ελληνικά Μαθηματικά και η Αστρονομία ήταν οι πρώτες επιστήμες που έφθασαν στο θετικό επίπεδο ανάπτυξής τους. Οπότε διέβλεπε ότι κάποιοι νεώτεροι τρόποι μαθηματικοί σκέψης, όπως ο αλγεβρικός, ήταν φυσικό να υποβόσκει στη σκέψη των Αρχαίων Ελλήνων σοφών, π.χ. στη σκέψη του Θαλή.

Ο Θετικισμός και ο ιστορικός των Αρχαίων Ελληνικών Μαθηματικών Paul Tannery Ο Θετικισμός ήταν ένα κυρίαρχο φιλοσοφικό ρεύμα το 19ο αιώνα. Το ρεύμα αυτό έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην προώθηση και καθιέρωση της Ιστορίας των Επιστημών. Ο Ταννερύ (Tannery) ήταν οπαδός του Θετικισμού και ένας διαπρεπής ιστορικός των Αρχαίων Ελληνικών Μαθηματικών στα τέλη του 19ου αιώνα. Ο ίδιος χρησιμοποίησε στις ιστορικές του αναλύσεις τον όρο “Γεωμετρική Άλγεβρα” για το Β’ βιβλίο των Στοιχείων του Ευκλείδη. Κι αυτό ήταν πλήρως συμβατό με τις θετικιστικές του πεποιθήσεις.

Η φιλοσοφική σκοπιά της ιστοριογραφίας του Zeuthen Ήταν οπαδός του Πλατωνισμού, οπότε ήταν επιρρεπής στην αντιμετώπιση των μαθηματικών εννοιών ως “αιώνιες , αμετάβλητες αλήθειες, ανεπηρέαστες από τα ιδιόμορφα γνωρίσματα της κουλτούρας μέσα στην οποία εμφανίστηκαν”. Με αυτή την οπτική γωνία χρησιμοποίησε τον όρο “Γεωμετρική Άλγεβρα” θεωρώντας ότι είναι μια πλατωνική υπόσταση που εμφανίστηκε στον Ευκλείδη μ’ ένα γεωμετρικό μανδύα ενώ σε διαφορετικές εποχές παρουσιαζόταν με διαφορετικές παραλλαγές, όπως με αλγεβρικό συμβολισμό.

Η καθιέρωση του όρου “Γεωμετρική Άλγεβρα” Ο Χηθ (Heath) αξιοποίησε τον όρο αυτό στην αγγλόφωνη ιστοριογραφία των Αρχαίων Ελληνικών Μαθηματικών τις πρώτες δεκαετίες του 20ου αιώνα. Τη δεκαετία του 1930 ο Νεϋγκεμπάουερ (Neugebauer) πρόβαλε την άποψη ότι η “Γεωμετρική Άλγεβρα” των Αρχαίων Ελλήνων δεν είναι παρά η γεωμετρική έκφραση των Βαβυλωνιακών αριθμητικών μεθόδων για τη λύση αλγεβρικών προβλημάτων β’ βαθμού.

Η εδραίωση της παραδοσιακής ιστοριογραφίας με τον όρο “Γεωμετρική Άλγεβρα” Ο βαν ντερ Βάρτεν (van der Waerden) εδραίωσε, μετά τον β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, την ιστοριογραφική αντίληψη της “Γεωμετρικής Άλγεβρας”

Οι βασικές θέσεις της αντιπαράθεσης Ο Ούνγκουρου (Unguru) υποστήριξε : Η “Γεωμετρική Άλγεβρα” δεν είναι μόνο λογικά ανάρμοστη, αλλά και ιστορικά ανάρμοστη. Τα Μαθηματικά είναι μια αντανάκλαση της εκάστοτε ιστορικής κουλτούρας ενός πολιτισμού

Τα στηρίγματα για την αμφισβήτηση της ιστοριογραφικής νομιμότητας του όρου “Γεωμετρική Άλγεβρα” Δύο παράγοντες αποτέλεσαν το μεθοδολογικό “οπλοστάσιο” αυτής της αμφισβήτησης : 1. Η νέα ιστοριογραφία των επιστημών που αναπτύχθηκε από τον Thomas Kuhn και τους οπαδούς του, το δεύτερο μισό του 20ου αιώνα. Σύμφωνα με τον Κουν (Kuhn) οι έννοιες που χρησιμοποιούνται στη λύση προβλημάτων διέπονται σε μεγάλο βαθμό από την καθημερινή αντίληψη της εποχής, από τη δεσπόζουσα φιλοσοφική παράδοση και από τα πιο ευυπόληπτα επιστημονικά πρότυπα. 2. Η αγγλική μετάφραση και η γνωστοποίηση, την ίδια περίοδο, της μελέτης του Jacob Klein, ο οποίος προσέγγισε την ιστορική καταγωγή της Άλγεβρας με βάση την εννοιολογική αλλαγή του αριθμού.

Τρία ερωτήματα που προκύπτουν απ’ αυτή την αντιπαράθεση Η “Γεωμετρική Άλγεβρα”, δηλ. το β’ βιβλίο των Στοιχείων, είναι Άλγεβρα; Υπάρχει πράγματι Βαβυλωνιακή Άλγεβρα; Τι θα μπορούσε να θεωρηθεί ως πρώιμη μορφή Άλγεβρας; Δηλ. με ποια στοιχεία της μαθηματικής σκέψης αναδύθηκε η ιστορικά πρώτη μορφή αλγεβρικής σκέψης; Και σε τι πνευματικό περιβάλλον μπόρεσε να καλλιεργηθεί;