Ραψωδία Ε στ. 274-430 ΛΕΟΝΤΗ ΣΟΦΙΑ
Περιληπτική αναδιήγηση Ραψωδία Ε Διομήδους αριστεία[τα κατορθώματα του Διομήδη] Ο Διομήδης με τα βοήθεια της θεάς Αθηνάς κατορθώνει, μετά από σκληρή μάχη να σκοτώσει τον Πάνδαρο και να τραυματίσει τον Αινεία. Τον Αινεία σπεύδει να απομακρύνει από τη μάχη η μητέρα του Αφροδίτη, η οποία όμως τραυματίζεται και αναγκάζεται να τον εγκαταλείψει. Τον Αινεία σώζει τελικά ο Απόλλωνας. Η Αφροδίτη φεύγει κλαίγοντας στον Όλυμπο, όπου βρίσκει παρηγοριά στην αγκαλιά της μητέρας της, της Διώνης, η οποία και την θεραπεύει. Στη μάχη τραυματίζεται και ο Άρης. Η Ήρα και η Αθηνά επιστρέφουν στον Όλυμπο, όπου σχολιάζουν ειρωνικά τον τραυματισμό της Αφροδίτης.
Στοιχείο του «θαυμασμού» Το συναντάμε στα Ομηρικά Έπη και δηλώνει αυτό που υπερβαίνει τους φυσικούς και λογικούς νόμους.
Α) Περιπτώσεις θαυμασμού συναντάμε στους στίχους : Α) Περιπτώσεις θαυμασμού συναντάμε στους στίχους : 315-6, όπου η Αφροδίτη σώζει τον Αινεία κρύβοντάς τον με τον πέπλο της 344-6, όπου ο Απόλλωνας κρύβει τον Αινεία με ένα μαύρο νέφος 356, όπου ο Άρης και τα άλογά του είναι σκεπασμένα με ομίχλη 416-7, όπου η Διώνη θεραπεύει με μαγικό τρόπο την Αφροδίτη.
Β) Ανθρώπινα χαρακτηριστικά : Η Αθηνά βοηθάει τον Διομήδη να ρίξει καλά το ακόντιό του (στ. 290-1) Η Αφροδίτη παλεύει να σώσει το παιδί της (στ. 314-7), αλλά δεν έχει αρκετό θάρρος για τον πόλεμο (στ. 332) ο Άρης(στ. 363) και ο Απόλλωνας (στ.344-6) αλλά και η Ίρις βοηθούν την Αφροδίτη(στ.354)
Γ) Ανθρωπομορφισμός στα άκρα με θεϊκά χαρακτηριστικά: Γ) Ανθρωπομορφισμός στα άκρα με θεϊκά χαρακτηριστικά: Ο Ανθρωπομορφισμός σημειώνεται σε ακραία μορφή στην περίπτωση τραυματισμού και πόνου των θεών, π.χ. στην Αφροδίτη. Ωστόσο, δεν πεθαίνουν, οπότε το «θαυμαστό» της αθανασίας και της μαγικής θεραπείας διατηρείται.
Δ)Αντιλήψεις των αρχαίων Ελλήνων σχετικά με τους Θεούς: Δ)Αντιλήψεις των αρχαίων Ελλήνων σχετικά με τους Θεούς: Οι θεοί των αρχαίων μοιάζουν να έχουν εφευρεθεί κατ΄ εικόνα και καθ΄ ομοίωσιν τους. Ο χαρακτήρας τους είναι εμπνευσμένος από κάθε είδους ανθρώπινο χαρακτηριστικό, τόσο πολύ, που έχουν αναχθεί σε σύμβολά της σοφίας (Αθηνά), της ομορφιάς (Αφροδίτη) κλπ. Ωστόσο όμως, διατηρούν και τις υπερφυσικές ιδιότητές τους, εκφράζοντας ίσως, και την επιθυμία των ανθρώπων για μεγαλύτερη δύναμη και αθανασία.
Δ)Λογοτεχνική εκμετάλλευση: Ο Όμηρος αξιοποιεί με τον καλύτερο τρόπο τις ανθρώπινες ιδιότητες των θεών, εντάσσοντας τους σε κομβικά σημεία της υπόθεσης του έπους. Η συνύπαρξη θεών και θνητών στον επικό κόσμο δεν θα μπορούσε να επιτευχθεί, αν οι θεοί ήταν εντελώς διαφορετικοί από τους ανθρώπους.
Ε) Ανάλογες αντιλήψεις στα Θρησκευτικά : Ε) Ανάλογες αντιλήψεις στα Θρησκευτικά : Η θαυμαστή διάβαση των Εβραίων από την Ερυθρά θάλασσα, όπου ο Μωυσής έσχισε με τη ράβδο του τα νερά και χωρίστηκαν στη μέση Η φλεγόμενη βάτος στο όρος Σινά, η οποία δεν καιγόταν Η Ανάσταση του Χριστού Τα θαύματα του Χριστού και των Αγίων Το σκοτείνιασμα του ουρανού και το σκίσιμο του καταπετάσματος του ναού του Σολομώντα την ώρα του θανάτου του Ιησού.
Ε) Ανάλογες αντιλήψεις στη Νεοελληνική Λογοτεχνία : Ε) Ανάλογες αντιλήψεις στη Νεοελληνική Λογοτεχνία : Οι υπερφυσικές δυνάμεις των ακριτών, όπως του Διγενή που δρασκελούσε τα βουνά και δάμαζε θηρία, καθώς και οι συνομιλίες τους με τ’ άλογα τους. Οι υπερφυσικές δυνάμεις των κλεφτών. Πουλιά που μιλούν με ανθρώπινη λαλιά στη δημοτική ποίηση Η νεκρανάσταση του Κωνσταντή στην παραλογή «Του νεκρού αδερφού».
Ε) Ανάλογες αντιλήψεις σε άλλα διαβάσματα : Ε) Ανάλογες αντιλήψεις σε άλλα διαβάσματα : Παραμύθια Κινηματογραφικές ταινίες, όπως ο Superman