Η εκπαίδευση στο Βυζάντιο Κεφ. 12 Ούρδας Ιωάννης 2013
Γνωρίζετε αν σήμερα μπορεί κάποιο παιδί να μη παρακολουθήσει μαθήματα στο σχολείο; Ποιος είναι υπεύθυνος για το παιδί; Υπεύθυνοι είναι οι γονείς του.
Παρατηρήστε τις εικόνες. Τι βλέπετε; Στην αριστερή εικόνα η μητέρα έχει τα χέρια παρατεταμένα. Παραδίδει το παιδάκι σε ένα άντρα. Ο ηλικιωμένος άντρας κάθεται πάνω σε ένα σκαμνί. Είναι λίγο πιο ψηλά. Είναι ο δάσκαλος του παιδιού. Αυτός θα του μάθει γράμματα. Στη δεύτερη εικόνα βλέπω μαθητές να δουλεύουν σε ένα δωμάτιο. Κάποιος μεγάλος τους παρακολουθεί, είναι ο δάσκαλός τους.
Παρατηρήστε την εικόνα. Πόσοι μαθητές υπάρχουν; Γιατί οι μαθητές είναι λίγοι. Μπορείτε να σκεφτείτε το λόγο; Οι μαθητές είναι λίγοι γιατί οι γονείς πλήρωναν για την εκπαίδευση των παιδιών τους. Δεν είχαν όλοι τα απαραίτητα χρήματα για να στείλουν τα παιδιά τους στο σχολείο. Τα σχολεία αυτά ήταν ιδιωτικά.
Τα παιδιά μάθαιναν γράμματα …… Τα παιδιά μάθαιναν γράμματα και στα εκκλησιαστικά σχολεία όπου δάσκαλός τους ήταν κάποιος ιερέας. Ποιος φαντάζεστε ότι είναι ο δάσκαλος σε αυτά τα παιδιά; Κάνει μάθημα στα παιδιά ένας ιερέας.
Σήμερα σε τι ηλικία τα παιδιά πηγαίνουν στο δημοτικό σχολείο; Τα παιδιά πηγαίνουν σχολείο σε ηλικία 7 χρονών Στα βυζαντινά χρόνια τα παιδιά πήγαιναν στο σχολείο σε ηλικία 6-8 χρονών.
Οι γονείς πλήρωναν για την εκπαίδευση των παιδιών τους. Μπορείτε να πείτε εναλλακτικούς τρόπους πληρωμής; Έδιναν χρήματα ή πλήρωναν σε είδος ανάλογα με το επάγγελμα που έκαναν.
Το βασικό σχολείο είχε τέσσερεις τάξεις. Στις δυο πρώτες τάξεις οι μαθητές μάθαιναν … Να γράφουν Να διαβάζουν Να λογαριάζουν Επίσης μάθαιναν να ακούν το δάσκαλό τους και να προφέρουν σωστά τα λόγια τους.
Στις δυο μεγαλύτερες τάξεις ….. Διδάσκονταν Γραμματική Ορθογραφία Αριθμητική Διάβαζαν Όμηρο Την Παλαιά και την Καινή διαθήκη. Να τραγουδούν και να ψέλνουν.
Στα εκκλησιαστικά σχολεία συχνά φοιτούσαν δωρεάν και παιδιά ορφανά ή μαθητές που κατοικούσαν σε μακρινές περιοχές της αυτοκρατορίας και διακρίνονταν για τη φιλομάθειά τους.
Τα κορίτσια έμεναν στο σπίτι και ασχολούνταν με τις δουλειές του σπιτιού ή έπαιζαν στην αυλή Την εκπαίδευση των παιδιών αυτών την αναλάμβαναν οι γονείς, οι γιαγιάδες και οι παππούδες. Μάθαιναν στα παιδιά ιστορίες και τα προέτρεπαν να κρατούν τα έθιμα και τις παραδόσεις. Τα κορίτσια μάθαιναν να κεντούν και να πλέκουν.
Όσοι ήταν φτωχοί έβαζαν τα παιδιά τους να δουλεύουν από πολύ μικρά κοντά σε τεχνίτες για να μάθουν μια τέχνη. Εργάζονταν συνήθως χωρίς μισθό. Κάθονταν κοντά στους τεχνίτες δυο χρόνια.Ύστερα έψαχναν για δουλειά ή έμεναν κοντά στο αφεντικό τους και πληρώνονταν για την εργασία που του προσέφεραν.
Ή ασχολούνταν με τις αγροτικές εργασίες
Συγκρίνουμε για την εκπαίδευση στο βυζάντιο και την εκπαίδευση σήμερα Είχαν όλα τα παιδια ίσα δικαιώματα; Σήμερα υπάρχουν διαφορές στην εκπαίδευση; Συζητούμε για την εκπαίδευση των κοριτσιών και τη θέση τους στην κοινωνία Συζητούμε για την παιδική εργασία Σήμερα υπάρχει παιδική εργασία;
Σχεδιάστε στο τετράδιό σας το παρακάτω σχεδιάγραμμα του μαθήματος ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΟΧΙ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΙΔΙΩΤΙΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΔΩΡΕΑΝ ΟΙ ΦΤΩΧΟΙ 4 ΤΑΞΕΙΣ 2 ΠΡΩΤΕΣ 2 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΔΙΔΑΚΤΡΑ ΓΡΑΦΟΥΝ ΛΟΓΑΡΙΑΖΟΥΝ ΔΙΑΒΑΖΟΥΝ ΟΡΘΟΓΡΑΦΙΑ ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ ΑΡΙΘΜΗΤΙΚΗ ΟΜΗΡΟΣ ΠΑΛΑΙΑ ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ ΨΑΛΤΙΚΗ ΚΟΡΙΤΣΙΑ ΑΓΟΡΙΑ ΦΤΩΧΑ ΒΟΗΘΟΥΝ ΔΟΥΛΕΙΕΣ ΣΠΙΤΙΟΥ ΓΟΝΕΙΣ ΠΑΠΠΟΥΔΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΟΡΙΤΣΙΑ ΥΦΑΝΤΙΚΗ ΑΓΟΡΙΑ ΤΕΧΝΕΣ
Καλό διάβασμα