«Μεταγλωσσική ανάπτυξη στο νηπιαγωγείο: ευαισθητοποίηση ως προς τα μορφολογικά στοιχεία της γλώσσας».

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Πρόγραμμα Εκπαίδευσης Μουσουλμανοπαίδων
Advertisements

Δημιουργικές δραστηριότητες
Γενικού τύπου χαρακτηριστικά
ΣΧΕΔΙΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΟ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΑ ΕΞΕΛΙΣΣΟΜΕΝΟ ΔΙΔΑΚΤΙΚΟ ΜΟΝΤΕΛΟ ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ.
Ποιο δελτίο καιρού ταιριάζει
ΕΘΝΙΚΟ ΚΑΙ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ ΜΑΡΑΣΛΕΙΟ ΔΙΔΑΣΚΑΛΕΙΟ
ΡΗΜΑ – ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΟ – ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ - ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΜΕΝΟ
ΣΧΕΔΙΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ
ΕΑΡΙΝΟ ΕΞΑΜΗΝΟ ΠΤΔΕ ΡΟΔΟΣ 2010
Το γλωσσικό μάθημα στο Δημοτικό Σχολείο Δ’ τάξη
ΔΕΛΤΙΟ ΚΑΙΡΟΥ Αριάμ Μπακρί.
Στρατηγικές Πρόσληψης των Μορφοσυντακτικών Φαινομένων
μαθαίνω για την κατασκηνωτική Ζωή
Ο κύκλος του νερού Νικολέττα Τσαγγαρίδου
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΗΛΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ «ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ»
Τι είναι συνάρτηση Ορισμός
ΣΧΕΔΙΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΟ ΑΝΑΚΑΛΥΠΤΙΚΟ ΔΙΔΑΚΤΙΚΟ ΜΟΝΤΕΛΟ
ΖΩΓΡΑΦΟΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΙ ΜΙΚΡΟΙ ΜΕΓΑΛΟΙ ΖΩΓΡΑΦΟΙ ΜΙΚΡΟΙ ΖΩΓΡΑΦΟΙ ΜΕΓΑΛΟΙ
ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΓΡΑΠΤΟΥ ΛΟΓΟΥ Μια διδακτική παρέμβαση για τις Α΄ και Β΄ Τάξεις ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2013.
Γράμματα…Λέξεις…Ιστορίες
Πρόγραμμα Kidspiration
Θεωρίες Μάθησης και ΤΠΕ Εννοιολογική Χαρτογράφηση
Βροχή ΤΟ ΝΕΡΟ σταγόνα Βροχή χαλάζι χιόνι.
ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΤΗΣ ΓΝΩΣΗΣ ΜΕ ΑΦΟΡΜΗ ΕΝΑ ΠΑΡΑΜΥΘΙ
Σχέδιο Εργασίας: 14ο Νηπιαγωγείο
Ταξίδι στον κόσμο της Γλώσσας Β’ Δημοτικού
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΤΗΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΓΙΑ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ
5ο ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΩΡΑΙΟΚΑΣΤΡΟΥ
Η χρήση του Kidspiration στη Διδασκαλία της Ιστορίας
Εννοιολογική Χαρτογράφηση
ΕΚΦΕ Ν. Σμύρνης Ιδέες για αξιολόγηση, Ασκήσεις – Προβλήματα – Εργασίες (Φ. Ε. 6) Ηλ. Μαυροματίδης.
1η Δράση Ατομική δημιουργία
Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας Σχολικό έτος
Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας «Η Φιλία στη ζωή μας»
Χρησιμοποιώντας τις ΤΠΕ στα φιλολογικά μαθήματα: ένα σχέδιο διδασκαλίας στη Νεοελληνική Γλώσσα της Γ‘ Γυμνασίου Άννα Αγγελοπούλου.
Γαβρά Παρασκευή 5602 Ζιώγα Στέλλα 5742 Κόλια Ηλιάνα 5650
Εργασία στο μάθημα : Η Λογοτεχνία στο Νηπιαγωγείο Καραμπότη Μαίρη.
ΤΑ ΦΑΙΝΟΜΕΝΑ ΤΗΣ ΕΞΑΕΡΩΣΗΣ, ΤΗΣ ΥΓΡΟΠΟΙΗΣΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΕΞΑΤΜΙΣΗΣ. Πανεπιστήμιο Πατρών Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής.
Διδασκαλία και Μάθηση στο Νηπιαγωγείο: Σχεδιασμός Εκπαιδευτικών Δραστηριοτήτων Ι Ενότητα 3: Τα Συναισθήματα Διδάσκουσα: Βασιλική Φωτοπούλου Τμήμα Επιστημών.
«Δραστηριότητες από τον κόσμο της φυσικής για το νηπιαγωγείο»
Εκπαιδευτικές τεχνικές Π.Απόστολος. Προσχολική ηλικία Της Εύας της αρέσουν οι δραστηριότητες του νηπιαγωγείου αλλά καμιά φορά κολλάει στην αγαπημένη της.
ΑΝΩΤΑΤΗ ΣΧΟΛΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ & ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΓΕΝΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΓΕΝΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ «Εκπαιδευτική Τεχνολογία-Πολυμέσα»
Η διδασκαλία, εκμάθηση, πιστοποίηση της ελληνικής σε ΑμεΑ
Η διδασκαλία, εκμάθηση, πιστοποίηση της ελληνικής σε ΑμεΑ
ΑΛΓΟΡΙΘΜΟΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΑΛΓΟΡΙΘΜΟΣ ΛΥΣΗ
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΤΗΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΓΙΑ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ
ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ Στο προηγούμενο μάθημα είχαμε μιλήσει για το παιχνίδι, τον ορισμό του, τη σημασία του, τα είδη του παιχνιδιού κατά τον Piaget , και το.
Η σύνδεση των παραγράφων (6ο μάθημα)
Ενότητα 12: Πάσχα Διδάσκουσα: Βασιλική Φωτοπούλου
Υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί: Ζάχος Δημήτριος, Ταφραλή Ελένη Ε΄ ΤΑΞΗ ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ 5: «Η εκκλησία του Χριστού μπαίνει στην ιστορία». Βασικό θέμα: «Η γενέθλια.
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΤΗΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΓΙΑ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ
-ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΑΠΟ ΤΟ ΚΟΣΜΟ ΤΗΣ ΦΥΣΙΚΗΣ- ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΡΑΒΑΝΗΣ
«Δραστηριότητες από τον κόσμο της φυσικής για το νηπιαγωγείο»
Γαβρά Παρασκευή 5602 Ζιώγα Στέλλα 5742 Κόλια Ηλιάνα 5650
Δραστηριότητες για την τήξη και την πήξη
Πότε πάνω, πότε κάτω, κύκλους κάνουν οι σταγόνες.
Δραστηριότητες από τον κόσμο της Φυσικής
Γεωγραφία Γ’ τάξης Θεοδώρα Ζάκου
Πληροφορικη και νεεσ τεχνολογιεσ στην εκπαιδευση
Κρυστα ρακαλλιδου.
Project ΘΕΜΑ: Η ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΗΣ ΑΛΗΘΕΙΑΣ ΑΠΟ ΦΙΛΟΣΟΦΟΥΣ, ΤΡΑΓΙΚΟΥΣ ΠΟΙΗΤΕΣ, ΔΙΔΑΣΚΑΛΟΥΣ ΑΛΛΩΝ ΘΡΗΣΚΕΙΩΝ Ιωάννα Κομνηνού.
ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ( PROJECT)
Σχέδιο Εργασίας: 14 ο Νηπιαγωγείο Αγγελική Γεωργιάδου- Αναστασία Πεκτέσογλου.
Ψυχοπαιδαγωγική του Αναδυόμενου Γραπτού Λόγου
Εννοιολογική Χαρτογράφηση
Η χρήση του Kidspiration στη Διδασκαλία της Ιστορίας
Η Συνθετική Δημιουργική Εργασία ως εναλλακτική μορφή αξιολόγησης της Αγγλικής Γλώσσας στο Γυμνάσιο: Ένα παράδειγμα Χριστίνα Κάλφογλου Πειραματικό Γυμνάσιο.
ΜΝΗΜΗ: ΣΥΓΚΡΑΤΗΣΗ ΚΑΙ ΑΝΑΚΛΗΣΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ
Χρόνος χρήσης ψηφιακών συσκευών
Ψυχοπαιδαγωγική του Αναδυόμενου Γραπτού Λόγου
Μεταγράφημα παρουσίασης:

«Μεταγλωσσική ανάπτυξη στο νηπιαγωγείο: ευαισθητοποίηση ως προς τα μορφολογικά στοιχεία της γλώσσας».

Γρηγοράκης Ι. «Καιρός και στοιχεία που τον συνθέτουν Ενεργοποιούμε το ενδιαφέρον και τις προϋπάρχουσες γνώσεις των παιδιών δείχνοντας ένα μετεωρολογικό χάρτη της Ελλάδας σε μια εφημερίδα. Συγκεκριμένα ζητάμε από τα παιδιά να πουν τι παρατηρούν στο χάρτη αυτό. Αναμένουμε να παρατηρήσουν τα «σημάδια» που αναπαριστούν τα καιρικά φαινόμενα και ζητάμε να τα κατονομάσουν (π.χ. «σύννεφα με ήλιο», «σύννεφα με βροχή», «σύννεφα με κεραυνό» κτλ.). Όλες οι κατονομασίες των παιδιών γίνονται δεκτές (π.χ. πολλά σύννεφα ή συννεφιασμένος καιρός). Επαναλαμβάνουμε τις φράσεις αυτές των παιδιών με έμφαση στις παράγωγες ή σύνθετες λέξεις που ενδεχομένως να εκφέρουν (π.χ. συννεφάκια – συννεφιά – συννεφιασμένος). Γενικά, οι παρατηρήσεις και οι κατονομασίες των παιδιών είναι ιδιαίτερα χρήσιμες για την έναρξη ενός θέματος.

Στη συνέχεια, επιδιώκουμε να ανακαλέσουν στη μνήμη τους (παιχνίδια μνήμης) πού αλλού έχουν δει παρόμοιους χάρτες (π.χ. στην τηλεόραση) και να γίνει μια συζήτηση για το τι πληροφορίες μας δίνουν αυτοί οι χάρτες. Μετά τη συζήτηση μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε το διαδίκτυο (π.χ. διαδραστικοί μετεωρολογικοί χάρτες), προκειμένου να δείξουμε πιο παραστατικά τα «σημάδια του καιρού». Στον υπολογιστή, μπορούν τα νήπια να ασχοληθούν με διάφορα παιχνίδια , π.χ. παιχνίδια μνήμης με λέξεις ή εικόνες (ταύτιση στα «σύννεφα» ή «ήλιο» κτλ), παζλ και άλλα

Έχοντας κατασκευάσει εκ των προτέρων σύμβολα-εικονίτσες που δείχνουν τα καιρικά φαινόμενα παρουσιάζουμε κατόπιν ένα μεγάλο χάρτη της Ελλάδας χωρίς μετεωρολογικά σημάδια. Μοιράζουμε τα σύμβολα στα παιδιά και ζητάμε να τα κολλήσουν σε όποιο σημείο της Ελλάδας επιθυμούν

Παρατηρώντας τα, επιχειρούμε με κατευθυνόμενη συζήτηση ή/και με συγκεκριμένου τύπου ερωτήσεις να αναδείξουμε ένα συγκεκριμένο λεξιλόγιο μέσα από το σχηματισμό παράγωγων ή/και σύνθετων λέξεων, που αναφέρεται στην περιγραφή των μετεωρολογικών φαινομένων. Επιδιώκουμε κυρίως απλές μετεωρολογικές ονομασίες που παρατηρούν τα παιδιά με βάση τα σύμβολα-εικόνες (π.χ. ήλιος με λίγα σύννεφα ή συννεφάκια, καθώς δεν μπορούμε να πούμε φυσικά αραιές νεφώσεις). Σκοπός μας δεν είναι η ετυμολογική επεξεργασία των λέξεων αλλά η συνειδητοποίηση από τα παιδιά, ενδεχομένως και μέσα από τη μνημονική ανάκληση λέξεων, σημασιολογικών και μορφολογικών σχέσεων, χωρίς καμία ρητή διδασκαλία

Ενδεικτικά αναφέρονται τα πραδείγματα: Όπου έχει ήλιο, τι μπορούμε να πούμε ότι έχει το μέρος εκείνο (ηλιοφάνεια) ή τι είναι το μέρος εκείνο (ηλιόλουστο). Όπου έχει σύννεφα, πώς λέμε ότι είναι καιρός (συννεφιασμένος) ή τι έχει στο μέρος εκείνο (συννεφιά) ή ότι εκεί βλέπουμε να έχει πολλά (συννεφάκια) Όπου έχει βροχή, πώς λέμε ότι είναι ο καιρός (βροχερός) ή πώς λέμε μια μέρα που βρέχει συνέχεια (βροχερή). Όπου έχει χιόνι, πώς λέμε το μέρος εκείνο (χιονισμένο) ή πώς λέμε μια θύελλα με χιόνια (χιονοθύελλα)

Ενθαρρύνουμε, επίσης, τα παιδιά να αφηγηθούν μικρά περιστατικά που θυμούνται σε μέρες με χαρακτηριστικά μετεωρολογικά φαινόμενα (π.χ. τι έγινε μια βροχερή ημέρα, ή μια μέρα ηλιόλουστη που έκανε πολλή ζέστη). Επιδιώκουμε να αναδειχτούν και τα τρία γένη των επιθέτων (βροχερός-ή-ό, ηλιόλουστος-η-ο) μέσα από τις αφηγήσεις των παιδιών και τα τονίζουμε (π.χ. ηλιόλουστος καιρός, ηλιόλουστα μέρη, βροχερός ουρανός, βροχερές μέρες κτλ.). Επιδιώκουμε και την ανάδειξη σύνθετων λέξεων μέσα από τις ιστορίες τους (χιονοθύελλα, χιονάνθρωπος…..)

Μέσα από τη συζήτηση μπορεί να προκύπτουν υποθετικές καταστάσεις: όταν βρέχει , φοράμε αδιάβροχο και κρατάμε ομπρέλα για να μη βραχούμε (σύνδεση προτάσεων, δευτερεύουσες με συνδέσμους χρονικούς ή τελικούς κτλ)…… όταν λιάζει φοράμε γυαλιά ηλίου και αντηλιακό , για να μη μας κάψει ο ήλιος κτλ……φοράμε ζεστά ρούχα για να μην κρυώνουμε, …. βάζουμε αντηλιακό και γυαλιά και καπέλο….

Επιλύουμε προβληματισμούς ώστε να αντιληφθούν και σημασιολογικά τα παιδιά συγκεκριμένες φράσεις (τι συμβαίνει σε ένα βροχερό μέρος……σε ένα χιονισμένο μέρος ή αντίστροφα από πού έρχεται η βροχή, το χαλάζι…. το χιόνι και συνδέουμε με φράσεις με παράγωγα και σύνθετα)

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ: Γινόμαστε παρουσιαστές Παίζουμε παιχνίδια δραματοποίησης με εικόνες που έχουμε από την τηλεόραση, συνθέτοντας αυθόρμητες ιστορίες με τη δημιουργική φαντασία των παιδιών που παρουσιάζουν τον καιρό στους χάρτες. Με την παρότρυνση του εκπαιδευτικού τα νήπια υποστηρίζονται στη σύνθεση προτάσεων που θα έχουν μία λογική συνέχεια και θα χρησιμοποιούν και συνδέσμους επεξηγηματικούς ή αιτιολογικούς για το σχηματισμό δευτερεύουσων προτάσεων (πχ αύριο το μεσημέρι θα έχει ήλιο, δηλαδή η ημέρα θα είναι ηλιόλουστη…επομένως θα πάμε όλοι στη θάλασσα…)