Β. Λαμπροπούλου, Καθηγήτρια Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών «ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ: ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΚΑΙ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΕΞΑΤΟΜΙΚΕΥΜΕΝΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ» Β. Λαμπροπούλου, Καθηγήτρια Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών
Εξατομικευμένο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα (ΕΕΠ) Ένα γραπτό ντοκουμέντο το οποίο περιγράφει: α) το παρόν επίπεδο επίδοσης του/ης συγκεκριμένης μαθήτριας, β) προσδιορίζει τους (κοντινούς) μελλοντικούς σκοπούς και τους στόχους γ) προσδιορίζει τις εκπαιδευτικές παροχές/συνθήκες που είναι απαραίτητες προκειμένου να υλοποιηθούν οι παραπάνω στόχοι.
Διαδικασία: Αξιολόγηση-Δημιουργία ΕΕΠ Παραπομπή παιδιού για αξιολόγηση (γονείς, σχολείο κτλ...) Οι γονείς συναινούν για την αξιολόγηση Το παιδί αξιολογείται από ομάδα ειδικών Στόχος της αξιολόγησης είναι ο προσδιορισμός του παρόντος επιπέδου επίδοσης του παιδιού (ΠΕΕ) Προσδιορίζεται η αναγκαιότητα για παροχή ειδικής αγωγής και το είδος της Αναπτύσσεται το ΕΕΠ (ΠΕΕ και σκοποί/στόχοι) Πρόταση για σχολικό πλαίσιο ΕΕΠ
Ομάδα που συμμετέχει στο ΕΕΠ Εκπαιδευτικοί ΕΑ και άλλοι ειδικοί του Κ.Ε.Σ.Υ. (ανάλογα) που αξιολογούν το παιδί Ο/η δασκάλα του παιδιού (και της ενσωμάτωσης) Ένας ή δύο γονείς/κηδεμόνας Το παιδί (ανάλογα την ηλικία) Κάποιος άλλος που οι γονείς επιθυμούν ΕΕΠ
Τι πρέπει να περιλαμβάνει το ΕΕΠ Παρόν επίπεδο επίδοσης (ΠΕΕ) Ετήσιοι σκοποί και βραχυπρόθεσμοι στόχοι Πρόταση για παροχές/πλαίσιο (και μηχανήματα) και αιτιολόγηση της πρότασης για το πλαίσιο κυρίως αν προτείνεται ειδικό σχολείο. Πρόγραμμα παροχών (διάρκεια, είδος κτλ) Κριτήρια, διαδικασίες και προγραμματισμός για αξιολόγηση. ΕΕΠ
Γνωμάτευση/Αξιολόγηση και ΕΕΠ ΕΕΠ για όλα τα παιδιά με ειδικές ανάγκες; ΝΑΙ για όλα τα παιδιά με ΕΑ Η Ειδική Αγωγή βασίζεται στην εξατομίκευση, στο συστηματικό σχεδιασμό και υλοποίηση της διδασκαλίας, τη συνεχή μέτρηση της προόδου και την συνεχή αξιολόγηση μαθητή και προγράμματος. ΕΕΠ
Παρόν Επίπεδο Επίδοσης ως προαπαιτούμενο του ΕΕΠ Σκοπός: 1. Να προσδιοριστούν επακριβώς οι ιδιαίτερες εκπαιδευτικές ανάγκες του παιδιού σε διάφορες περιοχές 2. Να προσδιοριστεί μια βάση μετρήσιμων δεδομένων (πληροφοριών) η οποία θα μας επιτρέψει να αναπτύξουμε σκοπούς και στόχους. ΕΕΠ
Παρόν Επίπεδο Επίδοσης (ΠΕΕ) ΠΕΕ περιλαμβάνει: Τις δυνατότητες του παιδιού Τις ειδικές ανάγκες του παιδιού Των γονέων τους προβληματισμούς Πως η αναπηρία του παιδιού επηρεάζει την ενσωμάτωση και πρόοδο του παιδιού με βάση το γενικό αναλυτικό πρόγραμμα. ΕΕΠ
Παρόν Επίπεδο Επίδοσης (ΠΕΕ) Χαρακτηριστικά Μετρήσιμα στοιχεία Αντικειμενικά στοιχεία (ξεκάθαρα κριτήρια) Λειτουργικά (χρήσιμα στη ζωή του παιδιού) Πρόσφατα Περιλαμβάνει και ακαδημαϊκές και μη ακαδημαϊκές περιοχές Περιλαμβάνει αποτελέσματα πρόσφατων μετρήσεων (τυπικές και μη τυπικές μετρήσεις) ΕΕΠ
Παρόν Επίπεδο Επίδοσης - Παράδειγμα Εισαγωγικά: Ο Γιάννης είναι 8 χρόνων, φοιτά στη Τρίτη τάξη σε γενικό σχολείο και έχει σύνδρομο Down . Παρακολουθεί εξατομικευμένο πρόγραμμα σε Τμήμα ένταξης 2 ώρες την ημέρα. Συμπεριφορά: Ο Γιάννης συγκεντρώνεται σε μια εργασία περίπου 50% του χρόνου με αρκετή βοήθεια, και μπορεί να ακολουθήσει λεκτικές οδηγίες για περίπου 10 λεπτά. Περιμένει από τους άλλους για να του πουν τι να κάνει στη συνέχεια και φεύγει από το δωμάτιο/τάξη 2 ή 3 φορές τουλάχιστον την ημέρα….. IEP Process
Παρόν Επίπεδο Επίδοσης - Παράδειγμα Κινητικές δεξιότητες: Ο Γιάννης στοTest of Gross Motor Development – 2 (TGMD-2) κατατάσσεται στη 5η ποσοστιαία κλίμακα κινητικής δεξιότητας και στη 2η στη δεξιότητα μπάλας. Κατατάσσεται στην ηλικιακή ομάδα των 5.6 χρόνων που δείχνει καθυστέρηση 2.5 χρόνων. Έχει δυνατότητες στο τρέξιμο, στο τσούλισμα, και να κλωτσάει αντικείμενα και έχει καλό κοντρόλ. Δυσκολεύεται στο κουτσό και στο να πιάνει ή να πετάει αντικείμενα όπως η μπάλα. ΕΕΠ
Παρόν Επίπεδο Επίδοσης - Παράδειγμα . Προτάσεις: Με βάση τα παραπάνω σχετικά με την κινητικότητα και τη συμπεριφορά συνιστούμε ο Γιάννης να βοηθηθεί από το δάσκαλο ένταξης καθημερινά για περίπου 2 ώρες στην ικανότητα να ακολουθεί οδηγίες, να συγκεντρώνεται σε μια δραστηριότητα περισσότερο χρόνο …. και το γυμναστή στο τομέα της κινητικότητας (δεξιότητες με την μπάλα..) ΕΕΠ
Ετήσιοι Σκοποί (Ε.Σ) Στόχος: Αναφέρουμε τι πρόοδο αναμένουμε από το παιδί ως το τέλος του χρόνου μετά από ειδικά σχεδιασμένη διδασκαλία και παροχές. Οι ετήσιοι στόχοι δίνουν την ευκαιρία στο παιδί να συμμετέχει και να σημειώσει πρόοδο στο γενικό αναλυτικό πρόγραμμα IEP Process
Ετήσιοι Σκοποί Τι θα πρέπει να γνωρίζει το παιδί; Ποιες είναι οι σπουδαιότερες περιοχές του γενικού προγράμματος που θα πρέπει/μπορεί το παιδί να κατακτήσει; Σε ποιες περιοχές το παιδί θα έχει δυσκολίες; Περιοχές όπως συμπεριφορά, κινητικότητα, ψυχοκοινωνική, επικοινωνία αυτοεκτίμηση, ανεξαρτητοποίηση ? ΕΕΠ
Ετήσιοι Σκοποί Ετήσιοι σκοποί έχουν 3 μέρη: Κύρια Χαρακτηριστικά: Το παιδί ... Κάνει Τι … σε Ποιό επίπεδο. Κύρια Χαρακτηριστικά: Περιγράφουν Τι Θα κάνει το παιδί Μετρήσιμοι, λειτουργικοί, παρατηρήσιμοι Έχουν νόημα ΕΕΠ
Ετήσιοι Σκοποί Παραδείγματα: Ο Γιάννης θα παραμένει στη τάξη του το 90% της ώρας. Η Γιώτα θα ακολουθεί οδηγίες στη γυμναστική με επιτυχία 50% . IEP Process
Βραχυπρόθεσμοι στόχοι Σκοπός: Να περιγραφούν τα βήματα μεταξύ ΠΕΕ και των ετήσιων σκοπών. Βραχυπρόθεσμοι στόχοι είναι τα βήματα/στάδια προς ένα σκοπό/στόχο. IEP Process
Βραχυπρόθεσμοι στόχοι Χαρακτηριστικά: Μετρήσιμοι Τουλάχιστον 2 για κάθε σκοπό Λογικά μέρη ενός σκοπού Δείκτες προόδου Περιγράφουν την αναμενόμενη συμπεριφορά Περιγράφουν τις συνθήκες υπό τις οποίες το παιδί θα εκδηλώσει μια συμπεριφορά. Περιλαμβάνει χρονική διάρκεια ΕΕΠ
ΕΕΠ περιγράφει Παροχές και Κριτήρια Προτάσεις για παροχές Τι παροχές χρειάζεται το παιδί (ειδικό δάσκαλο, λογοθεραπευτή κτλ) Ποιος θα προσφέρει τις υπηρεσίες Που θα προσφέρονται οι υπηρεσίες (στην κανονική τάξη, στην ένταξη..) Πρόγραμμα παροχών 30 η 60 λεπτά την εβδομάδα % χρόνο στην ένταξη Πότε θα αρχίσει το πρόγραμμα IEP Process
Αξιολόγηση Πρόγραμμα Αξιολόγησης Κριτήρια Αξιολόγησης Κάθε τρίμηνο, κάθε 6 εβδομάδες, ετήσιο Κριτήρια Αξιολόγησης Τέστ δασκάλου, με βάση το αναλυτικό πρόγραμμα, Διαδικασία αξιολόγησης Τέστ στη τάξη, σε μικρές ομάδες, 1-προς-1 IEP Process
ΕΕΠ και Τοποθέτηση σε σχολικό πλαίσιο Πρώτα σχεδιάζεται το ΕΕΠ και μετά προτείνεται το σχολικό πλαίσιο. Σχολικό πλαίσιο είναι … Εκεί που μπορούν να υλοποιηθούν με επιτυχία για το παιδί οι στόχοι του ΕΕΠ Εκεί που μπορούν να υλοποιηθούν και οι μη ακαδημαϊκοί στόχοι για το παιδί όπως η συμπεριφορά, οι κοινωνικές δεξιότητες Σε όσο το δυνατόν μη περιοριστικό περιβάλλον για το παιδί ΕΕΠ