Δένδρα αποφάσεων (Decision trees)

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Αποφάσεις Τιμολόγησης
Advertisements

Εισαγωγή στην Οικονομική ΤΟΜΟΣ Α΄
Γιώργος Μπάλτας Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ (2ηδιάλεξη)
Επιχειρηματικό Σχέδιο
Προϋπολογισμός & Εκτίμηση Διεθνών Επενδύσεων
Προσωπικές Πωλήσεις.
Αναγνώριση της Ευκαιρίας Η μετάλλαξη του ερευνητικού αποτελέσματος σε οικονομικό Δρ. Ηρακλής Ι. Γωνιάδης Οικονομολόγος/ Επιχειρηματίας 1.
ΤΙΜΟΛΟΓΗΣΗ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑ: ΚΟΣΤΟΛΟΓΗΣΗ ΓΙΑ ΑΡΤΟΠΟΙΕΙΟ ΖΑΧΑΡΟΠΛΑΣΤΕΙΟ
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΣΧΕΔΙΟ. ΣΤΟΧΟΙ ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ • αναγκάζει τους επιχειρηματίες να σκεφτούν τα σημαντικά ζητήματα μιας επιχείρησης. • εξετάζει όλες.
Ο ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟΣ ΡΟΛΟΣ ΤΩΝ ΠΣ
«ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ »
Κεφάλαιο 3: Ειδικές περιπτώσεις στην κεφαλαιακή διάρθρωση και τον υπολογισμό της Καθαράς Παρούσας Αξίας.
Αξιολόγηση Επενδύσεων στη Γεωργία (διάλεξη 5η)
Βασικές Οικονομικές Έννοιες
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ
Συνολική Ζήτηση Εθνικό Εισόδημα Εθνικό Προϊόν Εθνική Δαπάνη
ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ ΣΤΗ ΓΕΩΡΓΙΑ
Ειδικά θέματα Οικονομικής Ανάπτυξης : Επιχειρηματικότητα Δρ. Εμμανουήλ Αλεξανδράκης
Ασκήσεις - Εφαρμογές Διάλεξη 1η
Κοινωνικοοικονομική Αξιολόγηση Επενδύσεων Διάλεξη 4η
Ασκήσεις - Εφαρμογές Διάλεξη 4η
Ασκήσεις - Εφαρμογές Διάλεξη 3η
ΑΡΧΕΣ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ
Κοινωνικοοικονομική Αξιολόγηση Επενδύσεων Διάλεξη 6η
Ασκήσεις - Εφαρμογές Διάλεξη 6η
‘Η εμπορική ζωή των προϊόντων/υπηρεσιών’
Πανεπιστήμιο Κρήτης Σχολή Κοινωνικών Επιστημών Μελέτη βιωσιμότητας ακτοπλοϊκής γραμμής Ρεθύμνου – Πειραιά Χρηματοδότηση Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Ρεθύμνου.
Ερμηνεία Όρων που Χρησιμοποιούνται στο Μάθημα Απόδοση Προϊόντων Ο όρος «απόδοση προϊόντος» περιγράφει το ποσοστό της πρώτης ύλης που θα καταλήξει στο πιάτο,
ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΙΙ ΑΣΚΗΣΕΙΣ-ΠΡΑΞΕΙΣ ΕΙΣΗΓΗΣΗ Νο3.
ΕΝΟΤΗΤΑ 8η ΤΕΙ ΙΟΝΙΩΝ ΝΗΣΩΝ - ΤΜΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ - ΣΑΒΒΑΣ ΚΑΤΕΡΕΛΟΣ.
1 ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΜΟΝΟΠΩΛΙΑΚΕΣ ΑΓΟΡΕΣ. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ ΔΙΑΛΕΞΗΣ Βαγής Σαμαθρακής 2 ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΜΟΝΟΠΩΛΙΑΚΩΝ ΑΓΟΡΩΝ ΙΣΟΡΡΟΠΙΑ ΣΤΟ ΜΟΝΟΠΩΛΙΟ ΜΟΝΟΠΩΛΙΟ &
[Επωνυμία Εταιρίας] Επιχειρηματικό Σχέδιο. Δήλωση Αποστολής  Μια ξεκάθαρη δήλωση της μακροπρόθεσμης αποστολής της εταιρίας μας. Χρησιμοποιούμε λέξεις.
Επιχειρηματικό Σχέδιο Ελαστικότητα Ζήτησης Επιχειρηματικό Σχέδιο.
ΕΝΟΤΗΤΑ 6η ΤΕΙ ΙΟΝΙΩΝ ΝΗΣΩΝ - ΤΜΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ - ΣΑΒΒΑΣ ΚΑΤΕΡΕΛΟΣ.
ΚΙΝΔΥΝΟΣ ΚΑΙ ΠΡΟΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ ΚΕΦΑΛΑΙΟΥ Επιμέλεια: Ειρήνη Μανωλοπούλου, Διδάκτωρ Οικονομικών Επιστημών, Διδάσκουσα Τμήματος Διοίκησης Επιχειρήσεων.
ΑΝΑΛΥΣΗ ΜΟΧΛΕΥΣΗΣ Επιμέλεια: Ειρήνη Μανωλοπούλου, Διδάκτωρ Οικονομικών Επιστημών, Διδάσκουσα Τμήματος Διοίκησης Επιχειρήσεων Πατρών σύμφωνα με το Π.Δ.
Τι είναι Χρηματοδοτική Διοίκηση;...τομέας των χρηματοοικονομικών ο οποίος ασχολείται κυρίως με τη διοίκηση μιας επιχείρησης Βασικές Χρηματοοικονομικές.
1 ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΕΣ ΑΓΟΡΕΣ. ΤΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΩΝ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΩΝ ΑΓΟΡΩΝ 1 2 Στην αγορά συμμετέχουν πολλοί αγοραστές και πωλητές Τα προσφερόμενα.
1 Κ ΕΦΑΛΑΙΟ 15 ο: Κίνδυνος και πληροφόρηση Εισαγωγή: Amazon.Com 2. Περιγραφή επικίνδυνων αποτελεσμάτων: βασικά εργαλεία α. Λαχεία και πιθανότητες.
Μοντέλο του Porter. Διαμόρφωση στρατηγικής (συνέχεια) Αξιολόγηση των πληροφοριών Συνήθως, με βάση τις πληροφορίες που συλλέχθηκαν, γίνεται μια συνολική.
ΜΕΘΟΔΟΙ ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ ΤΟΥ ΝΕΚΡΟΥ ΣΗΜΕΙΟΥ
ΤΕΙ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ ΣΧΟΛΗ: ΤΕΧΝΟΛΟΓΩΝ ΓΕΩΠΟΝΩΝ & ΤΕΧΝΟΛΟΓΩΝ ΤΡΟΦΙΜΩΝ ΚΑΙ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ ΤΜΗΜΑ: ΤΕΧΝΟΛΟΓΩΝ ΓΕΩΠΟΝΩΝ.
Προσωπικές Πωλήσεις. Προσωπικές πωλήσεις είναι η προβολή των αγαθών και των υπηρεσιών μέσω των πωλητών. Είναι η προσωπική προσπάθεια να παρακινήσει κάποιον.
Επωνυμία εταιρείας Επιχειρησιακό σχέδιο. Δήλωση αποστολής Δηλώστε ξεκάθαρα την μακροπρόθεσμη αποστολή της εταιρείας σας. –Δοκιμάστε να χρησιμοποιήσετε.
Μάρκετινγκ Τουριστικών Επιχειρήσεων Διάλεξη 7 η Δημιουργία Νέων Τουριστικών Προϊόντων.
Λογιστική για Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις Αξιολόγηση Επενδύσεων
Κίνδυνος και Προϋπολογισμός Επενδύσεων Κεφαλαίου
Αξιολόγηση Εναλλακτικών Επιλογών.
Κίνδυνος και ΠΕΚ Έως τώρα υποθέταμε ότι οι ταμειακές ροές είναι βέβαιες, δεν ενέχουν κάποιον κίνδυνο Στην πραγματικότητα οι ταμειακές ροές ενός επενδυτικού.
Διάλεξη 10η: Διανομή του Προϊόντος (Κανάλια Διανομής)
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΕΣ ΑΓΟΡΕΣ
κεφαλαιο 2 το περιβαλλον
Εναλλακτικές Στρατηγικές.
Στρατηγικές - Ανοίγματα
αβεβαιότητα στη θεωρία αποφάσεων
Άσκηση 1.
MARKETING 3η διαλεξη – το μιγμα μαρκετινγκ – η τιμη
Τσίτσκαρη Ε. ΕΡΕΥΝΑ ΑΓΟΡΑΣ… Τσίτσκαρη Ε.
Επωνυμία εταιρείας Επιχειρησιακό σχέδιο.
ΠαρουσΙαση επιχειρηματικοΥ σχεδΙου
ΚΟΣΤΟΣ ΚΕΦΑΛΑΙΟΥ.
Εκπαιδευτικό Σενάριο Επιχειρηματικότητας
ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΚΑΘΑΡΟΥ ΚΕΡΔΟΥΣ ΑΠΌ ΤΗΝ ΑΓΡΟΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Τεχνολογία Β’ Γυμνασίου
ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ -ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ
Δένδρα αποφάσεων (Decision trees)
Μια φαρμακευτική εταιρία σκέφτεται να χρηματοδοτήσει μια ερευνητική ομάδα για να ανακαλύψει ένα φάρμακο για μια σπάνια νόσο και ο αντιπρόεδρος ερευνών.
Η Εθνική Τράπεζα σκοπεύει να καταθέσει πρόταση εξαγοράς, είτε στην Eurobank, είτε στην Alpha Bank προκειμένου να αυξήσει τα έσοδά της και να αποφύγει.
Γεωργική Εκτιμητική Κώστας Τσιμπούκας.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Δένδρα αποφάσεων (Decision trees)

Tα δένδρα αποφάσεων είναι οι διαγραμματικές ροές, με τις οποίες απεικονίζεται η λογική δομή των προβλημάτων. Με την χρησιμοποίηση των δένδρων αποφάσεων είναι δυνατό να δει κανείς τις κατευθύνσεις που μπορεί να πάρουν οι ενέργειες από διάφορα σημεία αποφάσεων. Τα δένδρα αποφάσεων είναι χρήσιμα, γιατί σπάνια υπάρχουν επαρκείς πληροφορίες για τη λήψη μιας απόφασης και γιατί απεικονίζουν μελλοντικά σημεία αποφάσεων και πιθανά τυχαία γεγονότα, καθώς και τις πιθανότητες να συμβούν αυτά τα γεγονότα.

Παράδειγμα: Ένα από τα συνηθισμένα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις είναι να αποφασιστεί, όταν ξεκινά η παραγωγή ενός νέου προϊόντος, αν θα πρέπει να αγοραστεί ο πλήρης εξοπλισμός για να εξασφαλιστεί το χαμηλότερο δυνατό κόστος παραγωγής ή αν θα πρέπει να αγοραστεί ένας φθηνότερος προσωρινός εξοπλισμός που θα συνεπάγεται μεν ένα μεγαλύτερο κόστος παραγωγής, αλλά και μικρότερη απώλεια κεφαλαίου στην περίπτωση που το προϊόν δεν πουληθεί στο βαθμό που είχε προβλεφθεί.

Η διαχείριση του διλήμματος: «μόνιμος ή προσωρινός εξοπλισμός;»

Τα πράγματα δεν πάνε καλά Μεγάλη ζημιά ΕΠΙΛΟΓΗ ΤΥΧΑΙΟ ΣΥΜΒΑΝ (π.χ. αποδοχή προϊόντος από καταναλωτές, παρουσία ανταγωνιστή) ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΜΟΝΙΜΟΣ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ (Ακριβός) Τα πράγματα πάνε καλά Μεγάλο κέρδος Τα πράγματα δεν πάνε καλά Μεγάλη ζημιά ΠΡΟΣΩΡΙΝΟΣ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ (Φθηνός) Μικρό κέρδος Μικρή ζημιά

Η πιθανότητα να εμφανιστεί ανταγωνιστής είναι 90%. Άσκηση: Μια επιχείρηση εξετάζει το ενδεχόμενο επένδυσης σε μόνιμο εξοπλισμό ύψους 2.000.000 € έναντι μεταχειρισμένου ύψους 100.000 €. Στην περίπτωση επιλογής του μόνιμου εξοπλισμού και εφόσον δεν υπάρχει ανταγωνιστής, αν η ζήτηση είναι υψηλή, υπολογίζονται ετήσια κέρδη 1.000.000 € για 5 έτη, ενώ αν η ζήτηση είναι χαμηλή, υπολογίζονται ετήσια κέρδη 200.000 € για 5 έτη. Στην περίπτωση επιλογής του μόνιμου εξοπλισμού και εφόσον εμφανιστεί ανταγωνιστής, αν η ζήτηση είναι υψηλή, υπολογίζονται ετήσια κέρδη 700.000 € για 5 έτη, ενώ αν η ζήτηση είναι χαμηλή, υπολογίζονται ετήσια κέρδη 120.000 € για 5 έτη. Στην περίπτωση επιλογής του προσωρινού εξοπλισμού και εφόσον δεν υπάρχει ανταγωνιστής, αν η ζήτηση είναι υψηλή, υπολογίζονται ετήσια κέρδη 200.000 € για 5 έτη, ενώ αν η ζήτηση είναι χαμηλή, υπολογίζονται ετήσια κέρδη 50.000 € για 5 έτη. Στην περίπτωση επιλογής του προσωρινού εξοπλισμού και εφόσον εμφανιστεί ανταγωνιστής, αν η ζήτηση είναι υψηλή, υπολογίζονται ετήσια κέρδη 110.000 € για 5 έτη, ενώ αν η ζήτηση είναι χαμηλή, υπολογίζονται ετήσια κέρδη 20.000 € για 5 έτη. Η πιθανότητα να είναι υψηλή η ζήτηση υπολογίζεται στο 60%, η πιθανότητα να είναι χαμηλή η ζήτηση υπολογίζεται στο 20%, ενώ εκτιμάται ως 20% πιθανό το γεγονός να αποτύχει πλήρως το προϊόν. Η πιθανότητα να εμφανιστεί ανταγωνιστής είναι 90%. Να αξιολογήσετε το κάθε σενάριο, υπολογίζοντας τις προσδοκώμενες αποδόσεις.

ΑΠΟΔΟΣΕΙΣ ΠΡΟΪΟΝ ΕΠΙΤΥΓΧΑΝΕΙ (πιθανότητα 60%) ΜΟΝΙΜΟΣ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ ΣΕΝΑΡΙΑ ΕΠΙΤΥΧΙΑΣ ΠΡΟΪΟΝΤΟΣ ΣΕΝΑΡΙΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΗ ΑΠΟΔΟΣΕΙΣ ΜΟΝΙΜΟΣ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ (κόστος επένδυσης 2.000.000) ΠΡΟΪΟΝ ΕΠΙΤΥΓΧΑΝΕΙ (πιθανότητα 60%) ΠΩΛΗΣΕΙΣ ΧΑΜΗΛΕΣ (πιθανότητα 20%) ΠΡΟΪΟΝ ΑΠΟΤΥΓΧΑΝΕΙ ΠΡΟΣΩΡΙΝΟΣ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ (κόστος επένδυσης 100.000)

Σύνολο για μόνιμο εξοπλισμό ΣΕΝΑΡΙΑ ΕΠΙΤΥΧΙΑΣ ΠΡΟΪΟΝΤΟΣ ΣΕΝΑΡΙΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΗ ΑΠΟΔΟΣΕΙΣ ΜΟΝΙΜΟΣ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ (κόστος επένδυσης 2.000.000) ΠΡΟΪΟΝ ΕΠΙΤΥΓΧΑΝΕΙ (πιθανότητα 60%) Κέρδος 1.000.000/έτος για πέντε έτη ΧΩΡΙΣ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟ (πιθανότητα 10%) Κέρδος 1.000.000/έτος για πέντε έτη ΜΕ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟ (πιθανότητα 90%) Κέρδος 700.000/έτος για πέντε έτη ΠΩΛΗΣΕΙΣ ΧΑΜΗΛΕΣ (πιθανότητα 20%) Κέρδος 200.000/έτος Κέρδος 200.000/έτος για πέντε έτη Κέρδος 120.000/έτος για πέντε έτη ΠΡΟΪΟΝ ΑΠΟΤΥΓΧΑΝΕΙ Ζημιά 2.000.000 Σύνολο για μόνιμο εξοπλισμό ΠΡΟΣΩΡΙΝΟΣ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ (κόστος επένδυσης 100.000) Κέρδος 110.000/έτος για πέντε έτη Κέρδος 50.000/έτος Κέρδος 50.000/έτος για πέντε έτη Κέρδος 20.000/έτος για πέντε έτη Ζημιά 100.000 Σύνολο για προσωρινό εξοπλισμό

Σύνολο για μόνιμο εξοπλισμό ΣΕΝΑΡΙΑ ΕΠΙΤΥΧΙΑΣ ΠΡΟΪΟΝΤΟΣ ΣΕΝΑΡΙΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΗ ΑΠΟΔΟΣΕΙΣ ΜΟΝΙΜΟΣ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ (κόστος επένδυσης 2.000.000) ΠΡΟΪΟΝ ΕΠΙΤΥΓΧΑΝΕΙ (πιθανότητα 60%) Κέρδος 1.000.000/έτος για πέντε έτη ΧΩΡΙΣ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟ (πιθανότητα 10%) Κέρδος 1.000.000/έτος για πέντε έτη 300.000 ΜΕ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟ (πιθανότητα 90%) Κέρδος 700.000/έτος για πέντε έτη ΠΩΛΗΣΕΙΣ ΧΑΜΗΛΕΣ (πιθανότητα 20%) Κέρδος 200.000/έτος Κέρδος 200.000/έτος για πέντε έτη Κέρδος 120.000/έτος για πέντε έτη ΠΡΟΪΟΝ ΑΠΟΤΥΓΧΑΝΕΙ Ζημιά 2.000.000 Σύνολο για μόνιμο εξοπλισμό ΠΡΟΣΩΡΙΝΟΣ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ (κόστος επένδυσης 100.000) Κέρδος 110.000/έτος για πέντε έτη Κέρδος 50.000/έτος Κέρδος 50.000/έτος για πέντε έτη Κέρδος 20.000/έτος για πέντε έτη Ζημιά 100.000 Σύνολο για προσωρινό εξοπλισμό Προσδοκώμενη απόδοση όταν επιλεγεί μόνιμος εξοπλισμός, το προϊόν επιτύχει και δεν εμφανιστεί ανταγωνιστής: 1.000.000 x 5 x 10% x 60% = 300.000

Σύνολο για μόνιμο εξοπλισμό ΣΕΝΑΡΙΑ ΕΠΙΤΥΧΙΑΣ ΠΡΟΪΟΝΤΟΣ ΣΕΝΑΡΙΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΗ ΑΠΟΔΟΣΕΙΣ ΜΟΝΙΜΟΣ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ (κόστος επένδυσης 2.000.000) ΠΡΟΪΟΝ ΕΠΙΤΥΓΧΑΝΕΙ (πιθανότητα 60%) Κέρδος 1.000.000/έτος για πέντε έτη ΧΩΡΙΣ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟ (πιθανότητα 10%) Κέρδος 1.000.000/έτος για πέντε έτη 300.000 ΜΕ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟ (πιθανότητα 90%) Κέρδος 700.000/έτος για πέντε έτη 1.890.000 ΠΩΛΗΣΕΙΣ ΧΑΜΗΛΕΣ (πιθανότητα 20%) Κέρδος 200.000/έτος Κέρδος 200.000/έτος για πέντε έτη 20.000 Κέρδος 120.000/έτος για πέντε έτη 108.000 ΠΡΟΪΟΝ ΑΠΟΤΥΓΧΑΝΕΙ Ζημιά 2.000.000 Σύνολο για μόνιμο εξοπλισμό ΠΡΟΣΩΡΙΝΟΣ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ (κόστος επένδυσης 100.000) Κέρδος 110.000/έτος για πέντε έτη Κέρδος 50.000/έτος Κέρδος 50.000/έτος για πέντε έτη Κέρδος 20.000/έτος για πέντε έτη Ζημιά 100.000 Σύνολο για προσωρινό εξοπλισμό

-2.000.000 x 20% = -400.000 ΑΠΟΔΟΣΕΙΣ Σύνολο για μόνιμο εξοπλισμό ΣΕΝΑΡΙΑ ΕΠΙΤΥΧΙΑΣ ΠΡΟΪΟΝΤΟΣ ΣΕΝΑΡΙΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΗ ΑΠΟΔΟΣΕΙΣ ΜΟΝΙΜΟΣ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ (κόστος επένδυσης 2.000.000) ΠΡΟΪΟΝ ΕΠΙΤΥΓΧΑΝΕΙ (πιθανότητα 60%) Κέρδος 1.000.000/έτος για πέντε έτη ΧΩΡΙΣ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟ (πιθανότητα 10%) Κέρδος 1.000.000/έτος για πέντε έτη 300.000 ΜΕ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟ (πιθανότητα 90%) Κέρδος 700.000/έτος για πέντε έτη ΠΩΛΗΣΕΙΣ ΧΑΜΗΛΕΣ (πιθανότητα 20%) Κέρδος 200.000/έτος Κέρδος 200.000/έτος για πέντε έτη Κέρδος 120.000/έτος για πέντε έτη ΠΡΟΪΟΝ ΑΠΟΤΥΓΧΑΝΕΙ Ζημιά 2.000.000 -400.000 Σύνολο για μόνιμο εξοπλισμό ΠΡΟΣΩΡΙΝΟΣ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ (κόστος επένδυσης 100.000) Κέρδος 110.000/έτος για πέντε έτη Κέρδος 50.000/έτος Κέρδος 50.000/έτος για πέντε έτη Κέρδος 20.000/έτος για πέντε έτη Ζημιά 100.000 Σύνολο για προσωρινό εξοπλισμό Προσδοκώμενη απόδοση όταν επιλεγεί μόνιμος εξοπλισμός και το προϊόν αποτύχει πλήρως: -2.000.000 x 20% = -400.000

Συνολική προσδοκώμενη απόδοση όταν επιλεγεί μόνιμος εξοπλισμός: ΣΕΝΑΡΙΑ ΕΠΙΤΥΧΙΑΣ ΠΡΟΪΟΝΤΟΣ ΣΕΝΑΡΙΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΗ ΑΠΟΔΟΣΕΙΣ ΜΟΝΙΜΟΣ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ (κόστος επένδυσης 2.000.000) ΠΡΟΪΟΝ ΕΠΙΤΥΓΧΑΝΕΙ (πιθανότητα 60%) Κέρδος 1.000.000/έτος για πέντε έτη ΧΩΡΙΣ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟ (πιθανότητα 10%) Κέρδος 1.000.000/έτος για πέντε έτη 300.000 ΜΕ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟ (πιθανότητα 90%) Κέρδος 700.000/έτος για πέντε έτη 1.890.000 ΠΩΛΗΣΕΙΣ ΧΑΜΗΛΕΣ (πιθανότητα 20%) Κέρδος 200.000/έτος Κέρδος 200.000/έτος για πέντε έτη 20.000 Κέρδος 120.000/έτος για πέντε έτη 108.000 ΠΡΟΪΟΝ ΑΠΟΤΥΓΧΑΝΕΙ Ζημιά 2.000.000 -400.000 Σύνολο για μόνιμο εξοπλισμό 1.918.000 ΠΡΟΣΩΡΙΝΟΣ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ (κόστος επένδυσης 100.000) Κέρδος 110.000/έτος για πέντε έτη Κέρδος 50.000/έτος Κέρδος 50.000/έτος για πέντε έτη Κέρδος 20.000/έτος για πέντε έτη Ζημιά 100.000 Σύνολο για προσωρινό εξοπλισμό Συνολική προσδοκώμενη απόδοση όταν επιλεγεί μόνιμος εξοπλισμός: 300.000 + 1.890.000 +20.000 +108.000 + (-400.000) = 1.918.000

Σύνολο για μόνιμο εξοπλισμό 1.918.000 ΣΕΝΑΡΙΑ ΕΠΙΤΥΧΙΑΣ ΠΡΟΪΟΝΤΟΣ ΣΕΝΑΡΙΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΗ ΑΠΟΔΟΣΕΙΣ ΜΟΝΙΜΟΣ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ (κόστος επένδυσης 2.000.000) ΠΡΟΪΟΝ ΕΠΙΤΥΓΧΑΝΕΙ (πιθανότητα 60%) Κέρδος 1.000.000/έτος για πέντε έτη ΧΩΡΙΣ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟ (πιθανότητα 10%) Κέρδος 1.000.000/έτος για πέντε έτη 300.000 ΜΕ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟ (πιθανότητα 90%) Κέρδος 700.000/έτος για πέντε έτη 1.890.000 ΠΩΛΗΣΕΙΣ ΧΑΜΗΛΕΣ (πιθανότητα 20%) Κέρδος 200.000/έτος Κέρδος 200.000/έτος για πέντε έτη 20.000 Κέρδος 120.000/έτος για πέντε έτη 108.000 ΠΡΟΪΟΝ ΑΠΟΤΥΓΧΑΝΕΙ Ζημιά 2.000.000 -400.000 Σύνολο για μόνιμο εξοπλισμό 1.918.000 ΠΡΟΣΩΡΙΝΟΣ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ (κόστος επένδυσης 100.000) 60.000 Κέρδος 110.000/έτος για πέντε έτη 297.000 Κέρδος 50.000/έτος Κέρδος 50.000/έτος για πέντε έτη 5.000 Κέρδος 20.000/έτος για πέντε έτη 18.000 Ζημιά 100.000 -20.000 Σύνολο για προσωρινό εξοπλισμό 360.000

Η διαχείριση του διλήμματος: «μόνιμος ή προσωρινός εξοπλισμός;» μετατίθεται ……

…. στη διαχείριση του διλήμματος «υψηλότερη ποσοτική ή ποσοστιαία απόδοση;»

ΠΡΟΣΩΡΙΝΟΣ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ ΕΠΙΛΟΓΗ ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΑΠΟΔΟΣΗ ΠΟΣΟΣΤΙΑΙΑ ΑΠΟΔΟΣΗ ΜΟΝΙΜΟΣ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ (2.000.000) 1.918.000 95,9% ΠΡΟΣΩΡΙΝΟΣ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ (100.000) 360.000 360%

Παρά το γεγονός ότι από την άποψη της ποσοστιαίας απόδοσης επί της επένδυσης η λύση του προσωρινού εξοπλισμού φαίνεται ακόμη η πλέον ελκυστική, τα υψηλότερα συνολικά αναμενόμενα κέρδη μαζί με την πιθανότητα να υπερβεί τα πέντε χρόνια η ζωή του προϊόντος και τη μελέτη της καλύτερης αντιμετώπισης του ανταγωνισμού μπορεί να έδειχναν ότι η λύση του μόνιμου εξοπλισμού θα ήταν πιθανώς προτιμότερη. Το αν θα επιλεχθεί και θα εφαρμοστεί η λύση αυτή όμως, θα εξαρτηθεί κατά πολύ, από το πόσο αυτός που θα πάρει την απόφαση θα προτιμήσει να αποφύγει τον κίνδυνο επένδυσης δύο εκατομμυρίων πριν αποδειχθεί ότι το προϊόν θα έχει ζήτηση στην αγορά.

δικαιολογήσει κάτι τέτοιο. Γίνεται λοιπόν φανερό, ότι καθώς αυξάνουν τα τυχαία γεγονότα, το δένδρο αποφάσεων γίνεται πιο περίπλοκο και η σύνθεση διαφόρων πιθανοτήτων κάνει τη λύση πολύ πιο δύσκολη και τη χρήση ηλεκτρονικού υπολογιστή επιβεβλημένη. Επίσης, κατά την εφαρμογή, το δένδρο είναι ενδεχόμενο να υποδεικνύει διάφορα σημεία αποφάσεων, οι οποίες θα έπρεπε να ληφθούν σε μελλοντικό χρόνο. Η επιχείρηση του παραδείγματός μας θα μπορούσε να αφήσει ανοιχτή την εναλλακτική λύση στην περίπτωση που θα ακολουθούσε αρχικά τη λύση του προσωρινού εξοπλισμού, να επενδύσει αργότερα σε μόνιμο εξοπλισμό (με ζημιά των 100.000 που διατέθηκαν για τον προσωρινό) εφόσον η ζήτηση του προϊόντος δικαιολογήσει κάτι τέτοιο. Επίσης μπορεί να αποφασίσει αργότερα να μειώσει την τιμή, να υιοθετήσει νέα στρατηγική εμπορίας ή να αναπτύξει ένα υποκατάστατο βελτιωμένο προϊόν.