Το συνεχές και ο χρόνος.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΜΕΤΑΛΛΕΥΤΙΚΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΚΑΙ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΜΕΤΑΛΛΕΥΜΑΤΩΝ Τζίμας Σπύρος Μηχανικός Μεταλλείων – Μεταλλουργός ΕΜΠ.
Advertisements

ΠΑΧΥΣΑΡΚΙΑ ΜΑΘΗΜΑ 10.
ΤΜΗΜΑ ΝΟΜΙΚΗΣ ΤΟΜΕΑΣ ΔΙΕΘΝΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΔΙΚΑΙΟ ΕΥΡΩΠΑΙΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ Ι B.Tζώρτζη Ειδική Επιστήμονας.
ΤΜΗΜΑ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΣΤΕΡΕΑΣ Το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας (ΤΕΕ) ιδρύθηκε το 1923, είναι Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου με αιρετή Διοίκηση. Κατά τους κανόνες.
ΣΥΣΤΑΣΗ - ΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΜΕΝΗΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ Οι δήμοι και οι περιφέρειες συγκροτούν τον πρώτο και δεύτερο βαθμό τοπικής αυτοδιοίκησης.
Σχέδιο Απόσυρσης και Αντικατάστασης Παλαιών Οχημάτων Παρουσίαση Κινήματος Οικολόγων Περιβαλλοντιστών.
1 ΗΓΕΣΙΑ. 2 Θέματα που αναλύονται Η έννοια της ηγεσίας Τονίζεται η διαφορά μεταξύ διευθυντή και ηγέτη. Αναφέρεται στη θεωρία που έχει ως βάση τα χαρακτηριστικά.
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΠΙΘΕΩΡΗΤΩΝ ΤΗΣ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ (Ιούνιος 2011) Περιεχόμενο και καινοτόμα στοιχεία του νέου Προγράμματος Σπουδών Λογοτεχνίας στην υποχρεωτική Εκπαίδευση.
ΣΥΜΜΟΡΦΩΣΗ ΣΕ ΔΙΚΑΣΤΙΚΕΣ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ Εισηγητές: - Κωνσταντίνος Μπλάγας, Δ/νων Σύμβουλος ΔήμοςΝΕΤ - Καλλιόπη Παπαδοπούλου, Νομική Σύμβουλος ΔήμοςΝΕΤ.
«Διγλωσσία και Εκπαίδευση» Διδάσκων: Γογωνάς Ν. Φοιτήτρια: Πέτρου Μαρία (Α.Μ )
ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ αποβλΗτων Α. ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΠΤΗΝΟ-ΚΤΗΝΟΤΡΟΦΙΚΩΝ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ
Π.Γ.Ε.Σ.Σ ΚΑΡΝΑΡΟΥ ΧΡΙΣΤΙΝΑ Β2ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 5 ΣΕΛΙΔΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ Α-Δ.
ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗΣ ΤΗΣ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ, ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΗΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ.
ΛΟΓΙΣΤΙΚΗ ΚΟΣΤΟΥΣ ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΚΟΣΤΟΛΟΓΗΣΗΣ Αποφάσεις Βάσει Οριακής & Πλήρους Κοστολόγησης Α.Τ.Ε.Ι. ΚΡΗΤΗΣ ΤΜΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ ΒΑΣΕΙ ΟΡΙΑΚΗΣ.
Ν.3852/2010 "ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ" Νικ.-Κομν. Χλέπας Αν. Καθηγητής ΕΚΠΑ
ΜΑΘΗΜΑ 2.  Εργασία (άνθρωπος)  Φύση/Έδαφος (γη)  Κεφάλαιο (χρήμα)  Επιχειρηματικότητα (ιδέα, διοίκηση)
ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ( ΗΜΕΡΗΣΙΟ - ΕΣΠΕΡΙΝΟ ) Τάξη Β ΄ Ι. Π. Αμπελάς, Δρ Φιλοσοφίας Αναδιάρθρωση και εξορθολογισμός διδακτέας ύλης.
Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης (ΒΑΑ) ΔΗΜΟΣ ΛΑΡΙΣΑΙΩΝ.
Κάθετες και πλάγιες. Κάθετα και πλάγια τμήματα Έστω ευθεία ε και σημείο Α εκτός αυτής. ε Κ Β Α Από το Α διέρχεται μοναδική κάθετη. Έστω ζ μια άλλη ευθεία.
Υπεύθυνη καθηγήτρια: Ε. Γκόνου Μαθητές: Ρωμανός Πετρίδης, Βαγγέλης Πίπης Π.Γ.Ε.Σ.Σ ….Θανέειν πέπρωται άπασι.
Kant: Ηθική Φιλοσοφία Ενότητα 5η: Η υποθετική προστακτική της σύνεσης
Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου
ΤΟ ΝΕΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΠΔ 126/2016.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ
ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ Ι Συνυπολογισμός προηγούμενων δωρεών ή γονικών παροχών για σκοπούς φόρου κληρονομίας Διδάσκων καθηγητής: Α. Τσουρουφλής Εξηνταβελώνη.
Η γυναίκα ως «Άλλος» στη λογοτεχνία
ΜΟΡΦΗ ΑΓΩΝΑ ΚΑΤΑΚΤΗΣΗ ΠΟΝΤΟΥ, ΝΙΚΗΤΗΣ ΕΝΟΣ ΣΕΤ ΚΑΙ ΝΙΚΗΤΗΣ ΤΟΥ ΑΓΩΝΑ
ΟΙ ΑΡΓΥΡΟΙ ΚΑΙ ΧΡΥΣΟΙ ΚΑΝΟΝΕΣ ΤΗΣ ΛΥΣΗΣ
Οι Αριθμοί … 5.
Εξέλιξη των ιδεών στις Φυσικές Επιστήμες
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΣΥΝΕΔΡΙΩΝ ΚΑΙ ΕΚΔΗΛΩΣΕΩΝ 7
ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣ ΓΙΑ ΟΡΘΟΛΟΓΙΚΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΔΙΑΤΡΟΦΙΚΩΝ ΕΠΙΛΟΓΩΝ
Το ερώτημα "τι είναι επιστήμη;" δεν έχει νόημα χωρίς κάποιο χρονικό προσδιορισμό Όταν τις δεκαετίες του 80 και του 90 κατέρρεε το αποκαλούμενο ανατολικό.
Μακροοικονομία Διάλεξη 9.
Kant: Ηθική Φιλοσοφία Ενότητα 4η: Η υποθετική προστακτική της επιδεξιότητας Παύλος Κόντος Σχολή Ανθρωπιστικών & Κοινωνικών Επιστημών Τμήμα Φιλοσοφίας.
Διαχείριση Έργου Συστήματα Παραγωγής Σύγχρονες Τεχνολογίες Παραγωγής
Ενημέρωση για αλλαγές στο Γυμνάσιο
Τα μόρια της ζωής.
4ο Γυμνάσιο Αμαρουσίου Ενημέρωση Γονέων
Ανάληψη Υποχρέωσης (Π. Δ
Αντιμετώπιση Μαθησιακών Δυσκολιών στα Μαθηματικά
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ Γ΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ Βασίλης Γκιμίσης ΔΙΑΦΑΝΕΙΕΣ
ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ (II) Παράδειγμα (ΟΠΑΑΧ).
ΤΟΠΙΚΟ ΣΥΜΦΩΝΟ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ Α. Κουτσούρης
Οι αλλαγεΣ Στο ΓυμναΣιο
Σύστημα πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ
ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΤΑΙΡΙΚΗ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗ
اعداد الأستاذ/ عبدالرؤوف أحمد يوسف
Αποτελέσματα έρευνας που πραγματοποιήθηκε στο σχολείο μας
מעבר אור מתווך שקוף לתווך שקוף
Ιστορία 8η Σέρλοκ Χολμς.
ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΜΕΓΙΣΤΟΥ - ΕΛΑΧΙΣΤΟΥ
ΝΟΜΟΣ ΥΠ' ΑΡΙΘΜ. 4495/17 (167 Α/ ) Έλεγχος και προστασία του Δομημένου Περιβάλ­λοντος και άλλες διατάξεις και αλλαγές με το ν.4513/18 (101 Α/2018)
ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗ ΠΡΟΕΔΡΩΝ Π.Φ.Σ. 5 ΜΑΡΤΙΟΥ 2018.
11ο γυμνάσιο ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΓΟΝΕΩΝ – ΚΗΔΕΜΟΝΩΝ Α΄ΤΑΞΗΣ …στη μεγαλύτερη βαθμίδα! … μεγαλύτερες απαιτήσεις! …νάτην και η εφηβεία!!
Мероприятие, посвященное восстанию студентов
Диффуз токсик букок 710-ГУРУХ ТАЛАБАСИ КАРИМОВА МУНИСА.
“ХХІ ғасыр өскіндері” интеллектуальдық сайыс 5-6 сынып
Екі векторды векторлық көбейту
АНТИБИОТИКЛАРНИНГ ФАРМАКОЛОГИЯСИ т.ф.д., проф. Алиев Х.У Тошкент 2014
Σύντομος οδηγός υποψηφίου δημάρχου/δημοτικού συμβούλου
Σύντομος οδηγός υποψηφίου δημάρχου/δημοτικού συμβούλου
Immanuel Kant Αξιολογική θεμελίωση της πολιτικής
ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΜΠΟΥΡΑΖΑΣ ΜΑΡΙΟΣ ΠΑΡΑΣΚΕΥΟΠΟΥΛΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΤΖΕΜΠΕΛΙΚΟΣ
Σύντομος οδηγός υποψηφίου συμβούλου/προέδρου κοινότητας
Ο ερμηνευτικός διάλογος
Σύντομος οδηγός υποψηφίου δημάρχου/δημοτικού συμβούλου
7η ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΣΗ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΤΟΥ ΕΠ - ΥΜΕΠΕΡΑΑ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Το συνεχές και ο χρόνος

Η πρώτη προσπάθεια προς την κατεύθυνση της ανάλυσης της έννοιας του χρόνου ήταν εκείνη του Αριστοτέλους. Φυσική Ακρόασις Με ποια έννοια ο χρόνος υπάρχει; Το ερώτημα έχει ενδιαφέρον διότι για τον Αριστοτέλη, στη σφαίρα του υπαρκτού μπορούν να τοποθετηθούν μόνο εξατομικευμένες ουσίες. Δίπολο: Ύλη (η οποία χαρακτηρίζεται και δεν χαρακτηρίζει) Μορφή (η οποία χαρακτηρίζει το υλικό υπόστρωμα στο οποίο εδράζεται)

Οι εξατομικευμένες ουσίες υπάρχουν γνησίως Οτιδήποτε χαρακτηρίζει τις ουσίες υπάρχει δευτερευόντως.

Η κίνηση και γενικά η μεταβολή χαρακτηρίζει τις εξατομικευμένες ουσίες Η κίνηση και γενικά η μεταβολή χαρακτηρίζει τις εξατομικευμένες ουσίες. Ο χρόνος αποτελεί το μέτρο της μεταβολής. Ο χρόνος απαιτεί την παρουσία έλλογου όντος. Το έλλογο ον μπορεί να υποστασιοποιήσει τον χρόνο.

Σύμφωνα με τον Αριστοτέλη, χαρακτηριστικό του χρόνου είναι η δυνάμει άπειρη διαιρεσιμότητά του (κατ’ αναλογία με τον χώρο) Αν ο χώρος είναι συνεχής τότε οι τροχιές που ακολουθούν κινούμενα αντικείμενα οφείλουν να είναι επίσης συνεχείς.

Για το συνεχές έχουμε την αναπαράσταση της ευθείας γραμμής Για το συνεχές έχουμε την αναπαράσταση της ευθείας γραμμής. Το νοητικό απείκασμα μιας τέτοιας γραμμής θεωρείται ως ένα μοντέλο, στο πλαίσιο του οποίου αληθεύουν κατάλληλες προτάσεις που περιγράφουν ιδιότητες και σχέσεις των στοιχειωδών αντικειμένων. Τα εν λόγω στοιχειώδη αντικείμενα είναι τα σημεία. Τα σημεία νοούνται ως αδιάστατα.

Η ευθεία γραμμή είναι ένα σύνολο σημείων συνδεδεμένων μεταξύ τους με κάποιες σχέσεις. Ιδιότητες: 1) γραμμικότητα (δεδομένων δύο σημείων Α και Β τότε, είτε το Α είναι πριν από το Β στη διάταξη, είτε το Β είναι πριν από το Α, είτε το Α ταυτίζεται με το Β) 2) πυκνότητα (δεδομένων δύο σημείων Α και Β έτσι ώστε το Α να είναι πριν από το Β στη διάταξη των σημείων, τότε υπάρχει σημείο Γ που βρίσκεται μετά το Α και πριν το Β) 3) πληρότητα (κάθε διαδικασία προσέγγισης με άπειρα συνεχόμενα βήματα, των οποίων το μήκος τείνει στο μηδέν, έχει ως όριο κάποιο σημείο της ευθείας)

Ο Αριστοτέλης κατανοούσε τις ιδιότητες της γραμμικότητας και της πυκνότητας Η ιδιότητα της πυκνότητας αντιστοιχούσε στην ιδιότητα της δυνάμει άπειρης διαιρεσιμότητας ενός ευθύγραμμου τμήματος. Η ιδιότητα της πληρότητας συνειδητοποιήθηκε και διατυπώθηκε αυστηρά τον 19ο αι. (Η ιδέα υπήρχε, εν σπέρματι, τουλάχιστον στα σωζόμενα κείμενα του Αρχιμήδη)

Ως νοητικό αντικείμενο, το συνεχές μπορεί να ανεξαρτητοποιηθεί από την όποια αισθητοποιημένη εξεικόνισή του και έτσι να θεωρηθεί ως το διατεταγμένο ζεύγος του συνόλου των αδιάστατων σημείων του και του συνόλου των ιδιοτήτων και των σχέσεών τους. Έτσι λοιπόν, στα αυστηρά πλαίσια της αξιωματικής θεώρησης δεν εμφανίζεται σαν προβληματική οντότητα.

Όταν όμως εξεικονίζεται, δημιουργείται η αίσθηση ενός παραδόξου εξαιτίας του ότι ένα εκτατό αντικείμενο αποτελείται από αδιάστατες και άρα, μη χωροχρονικά υπαρκτές οντότητες. Τότε προκύπτουν τα ερωτήματα:

Πώς είναι δυνατόν ένα ευθύγραμμο τμήμα να αποτελείται από σημεία, όταν είναι γνωστό ότι οποιαδήποτε προσθήκη σημείου σε αυτό, δεν του αλλάζει το μήκος; Πώς ένα ευθύγραμμο τμήμα χωροχρονικά υπαρκτό, μπορεί να αποτελείται από μη χωροχρονικά υπαρκτές οντότητες;

Ανάλογα ερωτήματα αφορούν τη θεώρηση συνεχών ν διαστάσεων (ν φυσικός αριθμός μεγαλύτερος ή ίσος του 1) [Δισδιάστατα συνεχή είναι οι επιφάνειες Τρισδιάστατα συνεχή είναι οι χώροι τριών διαστάσεων κ.ο.κ.]

Ο Πλωτίνος άσκησε κριτική στην αριστοτελική αντίληψη επιμένοντας ότι ο χρόνος δεν είναι αποτέλεσμα μέτρησης τα κίνησης ή της αλλαγής. Θεωρούσε ότι ο χρόνος δεν είναι μέτρο της αλλαγής αλλά αυτό το οποίο υφίσταται μέτρηση. Με άλλα λόγια, δεχόταν ότι ο χρόνος υπάρχει καθ’εαυτόν και ανεξάρτητα από τις επιχειρούμενες μετρήσεις.

Ο Νεύτων βρίσκεται κοντά στις αντιλήψεις του Πλωτίνου επειδή πιστεύει ότι ο χώρος και ο χρόνος υπάρχουν ανεξάρτητα, ως γενικοί υποδοχείς των αντικειμένων αποτελώντας επίσης, ένα είδος θεϊκού sensorium δια του οποίου, το Υπέρτατο Ον γνωρίζει (όχι εν χρόνω και χώρω) ό,τι έλαβε, λαμβάνει ή θα λάβει χώρα εν χώρω και χρόνω. Ο χωρο-χρόνος είναι απόλυτος υποδοχέας των αντικειμένων (σταθερό σύστημα αναφοράς της κίνησης)

Ο Λάιμπνιτς θεωρεί τον χρόνο ως ένα σύνολο σχέσεων μεταξύ συμβάντων ο οποίος δεν υπάρχει ανεξάρτητα από τα αντικείμενα που μεταβάλλονται (σχεσιοκρατική προσέγγιση) Δεν δέχεται κάποιο προνομιούχο χωροχρονικό σύστημα αναφοράς ως προς το οποίο θα αποκτούσε νόημα η απόλυτη κίνηση.

Ο Berkeley πίστευε ότι ο χρόνος δεν αποτελεί χαρακτηριστικό κάποιας εξωτερικής πραγματικότητας. Τα αντικείμενα και οι αλλαγές τους αποτελούν πολλαπλότητες αισθητηριακών δεδομένων των οποίων η ροή λαμβάνει χώρα και πρέπει να μετράται όχι συνεχιστικά αλλά διακριτά. Ανάμεσα σε δύο αισθητηριακές καταστάσεις μπορούν να παρεμβληθούν μόνο πεπερασμένες ως προς το πλήθος τους αντίστοιχες καταστάσεις.

Για τον Καντ, ο χρόνος και ο χώρος έχουν συνεχιστική υφή και δεν αποτελούν χαρακτηριστικά της αλλαγής των πραγμάτων. Τα πράγματα «καθεαυτά» δεν μπορούν να γνωσθούν. Ο χώρος και ο χρόνος αποτελούν όρους, γνωστικές προϋποθέσεις, a priori συνθετικά χαρακτηριστικά της εποπτείας μας. Μόνον δι’ αυτών, το έλλογο ον μπορεί να γνωρίσει. Αποτελούν εσωτερικά χαρακτηριστικά του τρόπου που γνωρίζουμε τα απόμακρα πιθανά απεικάσματα των πραγμάτων. Για τον Καντ, η εσωτερική οργάνωση των εποπτειών μας χαρακτηρίζεται από τους νόμους της ευκλείδειας γεωμετρίας και της νευτώνειας μηχανικής.

Η σύγχρονη επιστημονική αντιμετώπιση του προβλήματος του χρόνου αφορμάται από θεωρήσεις μάλλον λειτουργικής υφής στο πλαίσιο μιας φυσικής επιστημονικής θεωρίας, παρά από θεωρήσεις καθαρά οντολογικού χαρακτήρα.

Δύο θεμελιωδώς διαφορετικές θεωρήσεις Η πρώτη απαιτεί έναν χρόνο διακριτό, ένα χρόνο αποτελούμενο από διακριτές μεταξύ τους και μη διαιρέσιμες ψηφίδες, οι οποίες ικανοποιούν μια σχέση επαλληλίας (κβαντισμένος χρόνος). Η δεύτερη απαιτεί ένα χρόνο συνεχή με την έννοια ότι είτε νευτώνειος (απόλυτος) είτε ρελατιβιστικός (σχεσιακός), η μαθηματική του έκφραση θα είναι συνεχιστικού χαρακτήρα.

Κάθε συνεχιστική αντίληψη για το χρόνο αντιμετωπίζει τα ίδια προβλήματα που σχετίζονται με την οντολογική υφή του συνεχούς. Ποια είναι η φύση του εκάστοτε ‘τώρα’; Ποιο είναι το οντολογικό υποκατάστατο της αρχής και του τέλους μιας φυσικής διαδικασίας;

Μια λύση είναι η απόρριψη των ερωτημάτων (ως ψευδοερωτημάτων) με την δικαιολογία ότι δεν είναι διατυπωμένα στο πλαίσιο μιας επιστημονικής γλώσσας. Λογικοθετικιστική λύση. Μπορούμε να εξεικονίσουμε θεωρητικά αυτό που ονομάζουμε φύση, αφορμούμενοι από το σύνολο των αισθητηριακών μας δεδομένων και επιτυγχάνοντας σχετικά ικανοποιητικές συμφωνίες ανάμεσα σε αυτά και τα θεωρητικά μας μοντέλα. Επομένως κάθε ερώτημα σχετικό με τη φύση καθ’εαυτήν είναι μη επιτρεπτό γιατί, αν η φύση υπάρχει πέραν και ανεξάρτητα από εμάς, είναι μη γνωρίσιμη. Καντιανού χαρακτήρα λύση.

Δύο ασθενείς πλευρές: i Δύο ασθενείς πλευρές: i.Διαγράφοντας τέτοια οριακά προβλήματα, δεν εξοστρακίζουμε το κακό γιατί αυτό μετατρέπεται από πρόβλημα αντιστοιχίας της φύσης καθ’εαυτήν και της θεωρητικής γνώσης της, σε πρόβλημα αντιστοιχίας γνώσης της λεπτής υφής των αισθητηριακών δεδομένων μας και της θεωρητικής εξεικόνισής της. ii. Ο εξοστρακισμός οριακών προβλημάτων για τη γνώση δεν μας απαλλάσσει από την οδυνηρή εμμονή μας στο να διαλογιζόμαστε και να συνδιαλεγόμαστε μαζί τους.

Λύση πραγματιστικού χαρακτήρα Γενική αντίρρηση ότι προβλήματα αυτής της υφής, λόγω της φύσης τους που τα καθιστά ανεπίλυτα, αξίζουν την περιφρόνησή μας, διότι δεν οδηγούν πουθενά. (Ψευδοεπιστημονική υπεροψία ανθρώπων που συνηθίζουν να θεωρούν ότι άξιες προσοχής είναι μόνον ενασχολήσεις που παρέχουν απτά αποτελέσματα.) Απάντηση: α)Η ενασχόληση με τα οριακά προβλήματα δεν είναι κενή αποτελεσμάτων μάλιστα στο επίπεδο της εννοιολογικής ανάλυσης και εκλέπτυνσης β) Η ανάπτυξη μιας κοινωνίας αποτιμάται και με μέτρο το κατά πόσον αυτή επιτρέπει τις πολυτελείς ενασχολήσεις των μελών της με προβλήματα θεμελιωδώς ανεπίλυτα.

Πολλοί ισχυρίζονται ότι είναι αρκετό το διαλεκτικό παιχνίδι θεωρίας και πράξης. Οι αφελέστεροι συνοδεύουν αυτή την παραδοχή με την πίστη τους σε ένα είδος ισομορφισμού ανάμεσα στη φύση και στην ιστορικά προσεγγιζόμενη γνώση της. Αγνοούν ωστόσο το πρόβλημα της δομής του χρόνου και τα παρόμοια προβλήματα και τη θεμελιώδη ασυμμετρία που επιβάλλουν ανάμεσα στο ον και τη γνώση του.

Η προτεινόμενη λύση στο πρόβλημα σχέσης του συνεχούς και του χρόνου α) Το επίπεδο της φύσης καθ’εαυτήν, β) το επίπεδο των αισθητηριακών δεδομένων μας γ) το επίπεδο των θεωρητικών κατασκευών μας

α) το επίπεδο της φύσης καθ’εαυτήν Αρχή του ξυραφιού του Όκκαμ Δεν υιοθετείται η αποδοχή της ύπαρξης της φύσης καθ’εαυτήν γιατί έτσι θα πολλαπλασιάζονταν οι οντότητες. Ή, μπορούμε, χωρίς να είμαστε αυστηροί στη χρήση του ξυραφιού του Όκκαμ, να τηρήσουμε μια αγνωστικιστική στάση και ως προς την ύπαρξη της φύσης καθ’ εαυτήν και ως προς την ισομορφία της (ή όχι) με την αισθητηριακή εξεικόνισή της

β) το επίπεδο των αισθητηριακών δεδομένων Υπάρχουν αυτά με την έννοια πως βιώνονται από συγκεκριμένα υποκείμενα γ) το επίπεδο των θεωρητικών κατασκευών Τα θεωρητικά μας μοντέλα για τη φύση οφείλουν να προσαρμόζονται κατάλληλα στη διάρκεια της ιστορικής πορείας του ανθρώπινου γένους, με βάση το σχήμα «πράξη-θεωρία, θεωρία-πράξη» το οποίο, μεταφραζόμενο αποδίδεται ως «αισθητηριακά δεδομένα-θεωρητικές κατασκευές, θεωρητικές κατασκευές-αισθητηριακά δεδομένα»

Στο επίπεδο των θεωρητικών μας κατασκευών, ο χρόνος είναι μια θεωρητική οντότητα που επιδέχεται προσδιορισμούς πιθανότατα συνεχιστικούς, ενδοσυστημικούς ως προς τη φυσική θεωρία στην οποία αναφερόμαστε. Σ’ αυτό το επίπεδο, δεν υπάρχει πρόβλημα ως προς την έννοια του χρονικού σημείου και τη συγκεκριμένη συνεχιστική δόμηση της έννοιας του χρόνου. Ο χρόνος αποκτά σημασία ενδοσυστημικά, η μαθηματικοποιημένη έκφρασή του είναι επαρκώς καθορισμένη από τη δομή των αξιωμάτων της αντίστοιχης μαθηματικής θεωρίας που επιλέξαμε για τις ανάγκες της φυσικής θεωρίας μας.

Στο επίπεδο των αισθητηριακών δεδομένων δεν μπορούμε να προχωρήσουμε πέραν της διαπίστωσης ροής και εν γένει αλλαγών. Ο ακριβής εντοπισμός σημειακών αισθητηριακών δεδομένων είναι αδύνατος διότι αυτά, ως αδιάστατα, δεν μπορούν να εντοπιστούν ακριβώς. Ο εντοπισμός θα απαιτούσε διαδικασίες ακριβούς μέτρησης και αντίστροφα. Κυκλικότητα

Διαπίστωση ασυμμετρίας μεταξύ θεωρητικών κατασκευών και αισθητηριακών δεδομένων μας Ουσιώδης εννοιολογικός κόμβος στο πλέγμα που προκαλείται από τη συμπλοκή του κόσμου και της γνώσης του.