Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Η δυναμική της ελληνικής οικογένειας από το παραδοσιακό στο νεωτερικό πρότυπο και νομοθετικές αλλαγές στο οικογενειακό δίκαιο.
Advertisements

Ενότητα 3_1 ΠΕΡΙΓΡΑΦΙΚΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ Τίτλος μαθήματος: Εκπαιδευτική αξιολόγηση.
ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ Α΄ & Β΄ ΛΥΚΕΙΟΥ Με βάση τον Νόμο 4186 ( ΦΕΚ 193/ ), το ΠΔ 68/2014 ( ΦΕΚ 110/ ), τη Νομοθετική Ρύθμιση της και τη.
ΕΓΚΑΙΝΙΑ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗΣ Ν. Δ. Τριανταφυλλόπουλος Τετάρτη, 20 Ιανουαρίου 2016.
3 ο Γυμνάσιο Τρικάλων Περιβάλλον και Εκπαίδευση για την αειφόρο ανάπτυξη Τίτλος Θέματος: «Μνημεία Παγκόσμιας Κληρονομιάς» Ονοματεπώνυμο και ειδικότητα.
ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ SCHOOL BULLING. ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΤΑΤΣΗΣ ΒΑΣΙΛΗΣ ΠΑΤΣΕΛΗΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΣΙΜΙΝΙΟΥΚ YΠΕΥΘΥΝΗ ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑ: Κα ΠΟΛΥΧΡΟΝΙΑΔΟΥ ΠΕΤΡΟΥΛΑ.
Ακρόπολη Αθηνών Ακρόπολη Αθηνών Μετάβαση σε: πλοήγηση, αναζήτηση Μετάβαση σε: πλοήγηση, αναζήτησηπλοήγησηαναζήτησηπλοήγησηαναζήτηση Ακρόπολις Αθηνών ΟΥΝΕΣΚΟ.
Το περιεχόμενο μιας κοινωνιολογίας της ανώτατης εκπαίδευσης Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής εκπαίδευσης Φοιτήτρια: Παναγιώτα Βαρδιοπούλου ΑΕΜ: 3109 Διδάσκουσα.
‘’ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ’’. ‘’Ορισμός του Φαινομένου’’ Ο σχολικός εκφοβισμός (αγγλικά : school bullying) είναι ένα φαινόμενο νεανικής παραβατικότητας, που.
ΑΞΙΟΣΗΜΕΙΩΤΑ ΜΕΡΗ ΤΟΥ ΠΛΑΝΗΤΗ Α’ ΟΜΑΔΑ: ΚΡΟΜΛΙΔΟΥ ΒΑΣΙΛΕΙΑ ΚΩΝΣΤΑΝΤΑ ΕΡΜΙΟΝΗ ΚΩΤΣΑΡΗ ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΜΑΡΤΙΡΟΣΙΑΝ ΑΝΤΖΕΛΑ.
ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΘΕΩΡΙΑ Ι Διάλεξη 2η Τα θεμελιώδη επιστημολογικά ερωτήματα (διλήμματα) στην Κοινωνική Θεωρία Αναπ. Καθηγητής Γιώργος Πλειός.
Παναγιώτης Νταβαρίνος Σχολικός Σύμβουλος ( ΠΕ 02) Διαπολιτισμική Γλωσσική Αγωγή και Διαθεματικότητα Διαπολιτισμική Γλωσσική Αγωγή και Διαθεματικότητα.
PROJECT ΓΙΑ ΤΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ. ΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ Ο σχολικός εκφοβισμός (αγγλικά : school bullying) είναι ένα φαινόμενο νεανικής παραβατικότητας, που εμφανίζεται.
ΑΓΡΙΑ ΖΩΑ ΜΑΡΙΑ ΤΟΜΑΡΑ ΙΩΣΗΦ ΚΑΣΝΕΤΣΗ ΛΑΜΠΡΙΝΗ ΖΙΟΖΙΩΚΟΥ.
ΣΧΟΛΙΚΗ ΜΟΝΑΔΑ 3 ο Γυμνάσιο Τρικάλων Περιβάλλον και Εκπαίδευση για την αειφόρο ανάπτυξη Τίτλος Θέματος: «Μνημεία Παγκόσμιας Κληρονομιάς» Ονοματεπώνυμο.
58 Ζητήματα Συγκριτικών Μελετητών της Εκπαίδευσης Η πορεία ανάπτυξης της Συγκριτικής Παιδαγωγικής κατέδειξε την απουσία συναίνεσης των Συγκριτικών Μελετητών.
Ημερίδα Εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Γυμνάσιο19 Νοεμβρίου ο Πειραματικό ‘Σύγχρονες προσεγγίσεις μαθημάτων Νομικών και Πολιτικών Επιστημών’
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΚΗ ΘΕΩΡΙΑ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ. Ο περίπλοκος τις περισσότερες φορές τρόπος που επιδιώκουμε να διερευνήσουμε τον αθλητισμό στις προοπτικές κοινωνιολογικών.
"Μετάβαση από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό Σχολείο" Διακογεωργίου Αρχοντούλα, Σχολική Σύμβουλος, 2ης Εκπαιδευτικής Περιφέρειας Σάμου
Χρήστος Τζεκίνης (σελ:21-28)
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΗ ΤΩΝ ΚΡΙΣΕΩΝ
ΤΥΠΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΤΟΥ Θ.Μ.
Ζαπάντη Διονυσία Β1 13ο Γυμνάσιο Πάτρας
Από τον Νικόλα Φοινικαρίδη Απρίλης, 2017
Πολιτισμική Πρωτεύουσα 2017 Μαρίνα Παναγιώτου Δ1
Θετικισμός και ιστορικισμός στην συγκριτική ανάλυση
Χαρτα τησ Βενετιασ - Ο Χάρτης της Βενετίας για την Αποκατάσταση και Συντήρηση Μνημείων και Μνημειακών Συνόλων (ή Χάρτα της Βενετίας) καταρτίστηκε κατά.
ΜΑΥΡΟΒΟΥΝΙΟ Μάριος Καρέλης.
ΜΑΘΗΜΑ: ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΕΣ ΙΔΕΕΣ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΥΚΛΟΣ:Α' ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ ΕΞΑΜΗΝΟ:ΧΕΙΜΕΡΙΝΟ ( ) ΔΙΔΑΣΚΩΝ:ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ.
Περιεχομενο σημερινου μαθηματοσ
Μάϊος 2007 H Ευρωπαϊκή Νομισματική Ένωση H Ευρωπαϊκή Εμπειρία
ΘΑΝΟΣ ΠΛΕΥΡΗΣ ΔΙΚΗΓΟΡΟΣ ΔΝ LL.M
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ Α1 To σχολείο που ήταν οι δικοί μου, το σχολείο που είμαι και το σχολείο που θα ήθελα να είμαι.
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ
ΚΥΠΡΟΣ ο ΕΣΠΕΡΙΝΟ ΕΠΑ.Λ. ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ
Η ιστορία του Πόντου Ήθη και έθιμα του Πόντου στο Νηπιαγωγείο
«Γιατί ξένος δεν είσαι, ξένος νοιώθεις…» :
Η ανάπτυξη του κωφού παιδιού
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ
Ζητήματα στη μελέτη της οικογένειας
Να ζωογονούν το ανθρώπινο πνεύμα με την παροχή βιβλίων
Καρανάσιου Κατερίνα Β’1
Η ΒΙΑ ΣΤΟ ΧΩΡΟ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ
Alessandro Volta (1745 – 1827) Η ΠΡΩΤΗ ΠΗΓΗ ΣΥΝΕΧΟΥΣ ΗΛΕΚΤΡΙΚΟΥ ΡΕΥΜΑΤΟΣ ΒΑΛΙΑ ΣΑΝΤΑ, ΕΥΡΙΔΙΚΗ ΣΙΜΟΥ.
Μία πόλη γεμάτη ιστορία!
ΛΕΩΝΙΔΑΣ Α. ΓΕΡΑΣΙΜΑΤΟΣ 14 Δεκεμβρίου 2016 * 13ο Γυμνάσιο Πατρών
ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ ΠΕΤΡΟΥ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΑΓΙΩΝ ΤΡΙΜΙΘΙΑΣ ΔΕΚΕΜΒΡΗΣ 2016
ΣΥΝΟΡΑ ΚΑΙ ΜΟΡΦΕΣ ΤΗΣ ΕΤΕΡΟΤΗΤΑΣ Διδάσκων: κ
Οικογενειακός γραμματισμός: Δομημένες Δραστηριότητες Ανάγνωσης
Η ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ ΣΗΜΕΡΑ
Ειδικά ζητήματα της Αθωνικής Χερσονήσου
ΠΑΡΙΣΙ Η ΠΟΛΗ ΤΟΥ ΦΩΤΟΣ.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
βλέπουμε – διαβάζουμε – γράφουμε»
ΜΑΘΗΜΑ: ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΕΣ ΙΔΕΕΣ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΥΚΛΟΣ:Α' ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ ΕΞΑΜΗΝΟ:ΧΕΙΜΕΡΙΝΟ ( ) ΔΙΔΑΣΚΩΝ:ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ.
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Παραπτωματικότητα: πρόληψη & αντιμετώπιση 1η Διάλεξη: Εισαγωγή, Δίκαιο & Έγκλημα, Θεωρητικές Προσεγγίσεις/Έννοιες Μαρία Σμυρνάκη, Ψυχολόγος, MSc στις.
Διδάσκουσα: Μπαλαμώτη Ελένη
ΤΜΗΜΑ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ
ΕΝΙΑΙΟ ΠΟΛΥΚΛΑΔΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ: ΣΤΑΘΜΟΣ ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΜΑΣ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ Ή ΑΝΑΓΚΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΗΜΕΡΑ;
Μνημεία της Βόρειας Ευρώπης
Η κοινωνία ενάντια στο Κράτος
Σχεδιασμός Παρέμβασης- Δραστηριότητας Πλαίσιο & μάθηση M
Διαδικασίες του Κοινωνικού Γίγνεσθαι
Αποτίμηση Επιχειρήσεων Ενότητα 3
Ο ερμηνευτικός διάλογος
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης Ο Ρόλος του Σχολείου στη Σύγχρονη Κοινωνία (α): Η εξέλιξη της σχολικής εκπαίδευσης Η εκπαίδευση στη σύγχρονη κοινωνία Ελευθεράκης Θεόδωρος Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης Πανεπιστήμιο Κρήτης

Περιεχόμενα Α. Η εξέλιξη της σχολικής εκπαίδευσης 1. Παραδοσιακές κοινωνίες 2. Μεσαίωνας 3. Με την εκβιομηχάνιση των κοινωνιών 4. Σύγχρονη Κοινωνία Β. Η εκπαίδευση στη σύγχρονη κοινωνία Η ευρωπαϊκή στόχευση Η στόχευση της ελληνικής εκπαίδευσης

Α. Η εξέλιξη της σχολικής εκπαίδευσης

Σχολείο ως κοινωνικός θεσμός (α) Κοινωνικός θεσμός: παγιωμένα δίκτυα συμπεριφορών, δράσεων και ρόλων ένα σύστημα (σύνολο εξειδικευμένων & παγιωμένων κοινωνικών λειτουργιών), το οποίο δημιουργεί ηθική και νομική κατάσταση Εκκλησία Τοπική Αυτοδιοίκηση Πολιτικοί Σχολείο Οικονομικοί Οικογένεια Κ.λπ. Σχολείο: βασικός θεσμός κάθε οργανωμένης κοινωνίας

Σχολείο σημαίνει: Σχολ-είο/ «σχολ-ή» αργία, απραξία, ανάπαυση, ησυχία, ελεύθερος χρόνος, σχόλη)/ χώρος που τα παιδιά δεν δουλεύουν (αργούν), αλλά διδάσκονται (δηλ. κάνουν αξιοποίηση τού ελεύθερου χρόνου, προκειμένου να καλλιεργήσουν το πνεύμα τους) Ήδη στον Πλάτωνα και τον Αριστοτέλη να συναντούμε τη σημαίνει «σπουδή, φιλοσοφική συζήτηση». Στην ελληνιστική Κοινή η λέξη προσέλαβε επίσης τη σημασία του ιδρύματος, στο οποίο συστηματικά προσφέρονται τέτοιες γνώσεις και σπουδές. Μέσω τού λατινικού schola ‘σχολείο’ η λέξη πέρασε σε πολλές ξένες γλώσσες, λ.χ. γαλλ. ecole, αγγλ. school, γερμ. Schule, ιταλ. scuola, ισπ. escuela κ.ά.

Σχολείο: κοινωνικό δημιούργημα (β) είναι κοινωνικό δημιούργημα, που επηρεάζεται από κοινωνικές, πολιτισμικές, οικονομικές και πολιτικές συνθήκες της κοινωνίας (κοινωνικο-πολιτισμικο-οικονομικο-πολιτικό συγκείμενο)

Σχολείο- Κοινωνικό Σύστημα (γ) είναι ένα κοινωνικό σύστημα που λαμβάνουν χώρα, σε έναν υψηλό βαθμό, αυτόνομες διαδικασίες και κοινωνικές αλληλεπιδράσεις. έχει οργάνωση και διοίκηση, άτομα παίζουν καθορισμένους ρόλους, ασκούν συγκεκριμένες λειτουργίες, που ρυθμίζονται από φορείς εξουσίας.

ΣΧΟΛΕΙΟ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΟΜΑΔΑ (δ)

Σχολείο-Σχολική Κοινότητα Κοινωνική ομάδα (τυπική) Μέλη: Διευθυντής, δάσκαλοι, μαθητές, γονείς Υπεύθυνος Διευθυντής (αυταρχική, δημοκρατική, ασύδοτη) Σχέσεις-αλληλεπίδραση Κανόνες λειτουργίας Αξίες, στάσεις ζωής Συνοχή/διάσπαση Σχολικής Κοινότητας (αλληλεγγύη, αλληλοϋποστήριξη) Κοινός στόχος Ρόλοι (μαθαίνω, παίζω) Κοινωνική ομάδα: Σχολική κοινότητα Γονείς; Μαθητές, ή κάποιοι μαθητές; Κάποιοι δάσκαλοι;

Σχολείο-Σχολική Τάξη Κοινωνική ομάδα (τυπική) Μέλη: δάσκαλος, μαθητές Υπεύθυνος δάσκαλος (αυταρχική, δημοκρατική, ασύδοτη) Σχέσεις-αλληλεπίδραση Κανόνες λειτουργίας Αξίες, στάσεις ζωής Συνοχή/διάσπαση Σχολικής Τάξης (αλληλεγγύη, αλληλοϋποστήριξη) Κοινός στόχος Ρόλοι (μαθαίνω, παίζω) Κοινωνική ομάδα: Σχολική τάξη ΑμεΑ, Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες (Δυσλεξία) … Χαμηλή κοινωνικοοικονομική και πολιτισμική προέλευση, αλλοδαποί

Σχολείο Σχολείο= μικρογραφία της κοινωνίας (J. Dewey). Κοινωνιολογία και Παιδαγωγική: ερευνά ανέκαθεν τις σχέσεις του σχολείου με τον πολιτικό, κοινωνικό και οικονομικό περίγυρο (κοινωνία) Η εκπαιδευτική πολιτική κάθε χώρας αναδεικνύει τη σημαντικότητα του ρόλου του σχολείου στη σύγχρονη κοινωνία, νέες παιδαγωγικές προκλήσεις συνδέονται με το μετασχηματισμό της εκπαίδευσης και την προσαρμογή της στη «νέα τάξη πραγμάτων».

Σχολείο Το σύγχρονο σχολείο μετασχηματίζεται και διαμορφώνει μια νέα παγκόσμια εκπαιδευτική τάξη πραγμάτων, η οποία δέχεται επιδράσεις από την παγκοσμιοποίηση. Το σχολείο στο νέο πλαίσιο (παγκοσμιοποιημένη κοινωνία, τεχνολογική έκρηξη -γ΄ Βιομηχανική Επανάσταση-) έχει ένα σημαντικό ρόλο: διαφύλαξη της προσωπικότητας του ανθρώπου & των ανθρωπιστικών κοινωνικών αξιών.

ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΠΟΙΗΤΙΚΟΣ ΦΟΡΕΑΣ (ε) ΣΧΟΛΕΙΟ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΠΟΙΗΤΙΚΟΣ ΦΟΡΕΑΣ (ε)

Μέσω της ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΠΟΙΗΣΗΣ Εφ’ όρου ζωής διαδικασία για τη διαμόρφωση της προσωπικότητας Αλληλεπίδραση της συλλογικής με την ατομική συνείδηση Αλληλεπίδραση των ενηλίκων με τους ανήλικους Εσωτερίκευση της κουλτούρας της κοινωνίας: σύστημα αξιών και κανόνων, ρόλων, συμβόλων (Parsons). Το βιολογικό ον γίνεται κοινωνικο-πολιτισμικό ον (Durkheim). Το άτομο φτιάχνει μια προσωπικότητα με αποδεκτή συμπεριφορά και δράση (παίζει αποδεκτούς κοινωνικούς ρόλους) και έτσι μαθαίνει να προσαρμόζεται στο κοινωνικό περιβάλλον και να οδηγείται προς την πρόοδο / επιτυχία και την ευτυχία ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΚΟΤΗΤΑ Σχολείο Σύλληψη Γέννηση Α. Μητέρα Δ. Ομάδα συνομηλίκων Γ. Σχολείο Β. Ευρύτερη οικογένεια Ε. Επαγγελματικός χώρος Είσοδος του παιδιού στο σχολείο (Νηπιαγωγείο)

Εκπαίδευση: συνειδητή και σκόπιμη αγωγή στo ΣΧΟΛΕΙΟ Κρατική εκπαίδευση ΥΠΕΠΘ, Π.Ι. Περιφ. Δ/νση Σχολική κοινότητα Σύλλογος Δασκάλων Σύλλογος Γονέων Δ/νση Εκπαίδευσης Τοπική Αυτοδιοίκηση Σχολική τάξη Δάσκαλος Ομάδες μαθητών Μαθητής

ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΑΝΑΔΡΟΜΗ ΣΧΟΛΕΙΟΥ 1. Παραδοσιακές κοινωνίες: «μεγαλώνω» σημαίνει μαθαίνω το σημερινό και μελλοντικό ρόλο σε συμβίωση με τα άλλα μέλη της οικογένειας. Οι ρόλοι, τους οποίους μάθαιναν με τις παραδοσιακές μορφές αγωγής, ήταν καθορισμένοι. 2. Μεσαίωνας: Οι θρησκευτικοί ηγέτες και κληρικοί ήταν οι μόνες εκπαιδευμένες ομάδες για να διαβάσουν και να ερμηνεύσουν την Αγία Γραφή. Ο λαός μάθαινε γράμματα για να διαβάζει τα ιερά κείμενα. Την εκπαιδευτική δραστηριότητα είχε αναλάβει η εκκλησία από τον 3ο αιώνα μ.Χ. Η κοινωνική δραστηριότητα της εκκλησίας ήταν σημαντική εξυπηρετώντας την πολιτική του προσηλυτισμού για την αυτοδιαιώνισή της. Η εκπαίδευση τότε: Εκκλησιαστική εκπαίδευση πρακτική επαγγελματική εκπαίδευση (Μαθητεία) Προβιομηχανικές κοινωνίες: μαθήματα στο σχολείο μόνο εκείνοι που διέθεταν χρόνο και χρήμα, από τις προνομιούχες κοινωνικές τάξεις (Αριστοκρατική Εκπαίδευση).

3. Με την εκβιομηχάνιση των κοινωνιών: Ανάγκη για εγγράμματους εργάτες και κατάλληλα στελέχη /εξειδικευμένη σχολική εκπαίδευση σε σχολείο. Μεταφορά της εκπαίδευσης από την οικογένεια στο κράτος (σχολείο). α) Αρχικά στα παιδιά του λαού μόνο απολύτως αναγκαία εκπαίδευση (γραφή, ανάγνωση, αρίθμηση). β) Βαθμιαία με την εξέλιξη των τρόπων παραγωγής η εκπαίδευση βασίζονταν στην αφηρημένη μάθηση (θετικές επιστήμες, ιστορία κ.λπ.) και όσοι συμμετείχαν στην παραγωγική διαδικασία έπρεπε να είχαν αυξημένες ικανότητες. Έτσι έχουμε γενίκευση της εκπαίδευσης, που γίνεται δικαίωμα του πολίτη & υποχρέωση της Πολιτείας, που την παίρνει από την εκκλησία και την διαμορφώνει σε σχολικό σύστημα/δίκτυο, δηλαδή η εκπαίδευση, πλέον, μπορεί να προβλεφθεί, άρα και να οργανωθεί και να δομηθεί, σε μια ιεραρχημένη οργάνωση των σπουδών σε επάλληλα σχολικά στάδια, ανά έτος σπουδών και ανά βαθμίδα σπουδών (Νηπιαγωγείο/Δημοτικό/Γυνάσιο/Λύκειο). γ) Βαθμιαία η εκπαίδευση στην Ευρώπη απόκτησε υποχρεωτικό και δημόσιο χαρακτήρα (δικαίωμα που πηγάζει από τη Διακήρυξη των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων της Γαλλικής Επανάστασης).

Στην Ελλάδα, πάρα πολύ νωρίς, σε σχέση με τα ανεπτυγμένα καπιταλιστικά κράτη, το 1834 εκδίδεται το διάταγμα για την οργάνωση των δημοτικών σχολείων (έργο του αντιβασιλέα Maurer), με το οποίο θεσπίζεται ο δωρεάν χαρακτήρας του εκπ/κού συστήματος (η συνεισφορά των γονέων προσδιοριζόταν από τους δήμους) καθώς και η υποχρεωτικότητα στην Α/θμια εκπαίδευση (προβλεπόταν πρόστιμο για τους γονείς που δεν έστελναν τα παιδιά τους στο σχολείο). Η υποχρεωτικότητα της εκπαίδευσης θα γίνει 50 χρόνια αργότερα στην Ευρώπη (1882 στη Γαλλία, 1884 στη Γερμανία), ενώ η δωρεάν εκπαίδευση θα καθιερωθεί ολοκληρωτικά στην Ευρώπη τον 20ο αιώνα (στις ΗΠΑ το 1850-1860). Όμως η υποχρεωτικότητα της εκπαίδευσης χρειάζεται σχολεία και εκπαιδευτικούς για όλα τα παιδιά και ανέδειξε πολλά εκπαιδευτικά προβλήματα, όπως την εμφάνιση των παιδιών με προβλήματα -Α.με.Α.- στο σχολείο. Έτσι π.χ. στη Γαλλία το 1905 ανατέθηκε η επίλυση των προβλημάτων αυτών σε επιτροπή με πρόεδρο τον Binet.

στη Σύγχρονη Κοινωνία: Β. Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ στη Σύγχρονη Κοινωνία:

Απόκτηση βασικών ικανοτήτων/δεξιοτήτων, αλλά και γενικών γνώσεων για τις κοινωνικοοικονομικές και κοινωνικοπολιτικές συνθήκες του περιβάλλοντός τους. Οι άνθρωποι να γνωρίζουν πώς να μαθαίνουν (ικανότητα που απαιτεί δύναμη συγκέντρωσης, μνήμης, σκέψης και μετασκέψης –ανάπτυξη της λεγόμενης ‘δεύτερης σκέψης’, η οποία δείχνει την ψυχολογική και συναισθηματική ωρίμανση του ατόμου-), διότι η γνώση μεταβάλλεται συνεχώς και οι άνθρωποι πρέπει να μπορούν να ελέγχουν νέες τεχνικές και μορφές πληροφοριών. Ένας καλά εκπαιδευμένος άνθρωπος χρειάζεται: ένα ευρύ υπόβαθρο γνώσεων και την απόκτηση (μεταγνωστικής) ικανότητας/δεξιότητας της μελέτης μικρού αριθμού θεμάτων σε βάθος.

Το ευρωπαϊκό σχολείο και η στόχευσή του Νέες συνθήκες της γ΄ βιομηχανικής επανάστασης, όπου έχουμε ραγδαία εξάπλωση: Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης Τεχνολογιών της πληροφορίας και επικοινωνίας Επηρεάζουν το σχολείο και το εξωσχολικό εκπαιδευτικό περιβάλλον Η εκπαίδευση κατά την Έκθεση της Διεθνούς Επιτροπής για την Εκπαίδευση στον 21ο αιώνα υπό την προεδρία του J. Delors, 2002 (Βλ. J. Delors (2002). Εκπαίδευση. Ο θησαυρός που κρύβει μέσα της. Unesco. (Μεταφρ. ΚΕΕ). Αθήνα: Gutenberg) θα πρέπει να είναι: α. μια συνεχής διαδικασία απόκτησης και βελτίωσης της γνώσης και των πρακτικών δεξιοτήτων β. μέσο για την ατομική ανάπτυξη (να μάθει ο άνθρωπος πώς να υπάρχει ως ολοκληρωμένη προσωπικότητα) και για τη δημιουργία αρμονικών σχέσεων ανάμεσα στα άτομα, τις ομάδες και τα έθνη

Το ευρωπαϊκό σχολείο και η στόχευσή του Η Διεθνής Επιτροπή για την εκπαίδευση στον 21ο αιώνα (J. Delors): Στην Έκθεση της επιτροπής αναφέρεται ότι η εκπαίδευση είναι βασική προϋπόθεση της ατομικής ανάπτυξης και της ανάπτυξης της ανθρωπότητας με ειρήνη, ελευθερία και κοινωνική δικαιοσύνη. Οι 4 βασικοί πυλώνες της εκπαίδευσης: Α. Μαθαίνω πώς να μαθαίνω Απόκτηση βασικών ικανοτήτων, αλλά και γενικών γνώσεων για τις κοινωνικοοικονομικές και κοινωνικοπολιτικές συνθήκες του περιβάλλοντός τους. Το σημαντικότερο είναι οι άνθρωποι να γνωρίζουν πώς να μαθαίνουν, διότι η γνώση μεταβάλλεται συνεχώς και οι άνθρωποι πρέπει να μπορούν να ελέγχουν νέες τεχνικές και νέες μορφές πληροφοριών. Β. Μαθαίνω πώς να πράττω για να μπορεί ο άνθρωπος να αντιμετωπίζει ποικιλία και απρόβλεπτων καταστάσεων, αλλά και να μπορεί να εργάζεται στην ομάδα. Αυτό είναι ανάγκη μέγιστη, διότι συνεχώς υποχωρούν οι χειρωνακτικές εργασίες και αντικαθίστανται με διανοητικές και ο κατακερματισμός της εργασίας και η παράλληλη εργασία αντικαθίστανται με τη συλλογική εργασία.

Το ευρωπαϊκό σχολείο και η στόχευσή του Διεθνής Επιτροπή για την εκπαίδευση στον 21ο αιώνα (J. Delors): Γ. Μαθαίνω να συμβιώνω με τους άλλους διότι στην πολυπολιτισμική κοινωνία που έχει διαμορφωθεί η συμπεριφορά του ανθρώπου είναι ανταγωνιστική και καταστρέφει τις ανθρώπινες σχέσεις. Θα πρέπει, λοιπόν, η εκπαίδευση να μάθει στον άνθρωπο την πολυμορφία των νέων τρόπων ζωής και των αντιλήψεων της κοινωνίας, ώστε να γίνει η συμπεριφορά του περισσότερο ανθρώπινη και αλληλέγγυα, λιγότερο ανταγωνιστική. Δ. Μαθαίνω να υπάρχω με το στοιχείο που διακρίνει τον άνθρωπο (Νους, λογική, Κρίση) να μπορεί να γνωρίσει τον εαυτό του και να μπορεί να θεωρήσει την ψυχοσωματική του υπαρξιακή οντότητα παράλληλα με την νομοτελειακή αρμονική κίνηση που υπάρχει στη φύση και την ισορροπία του κόσμου

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ στον 21ο αιώνα Α΄ Πυλώνας (πώς μαθαίνω) Γ΄ Πυλώνας (πώς συμβιώνω) Δ΄ Πυλώνας (πώς υπάρχω) Β΄ Πυλώνας (πώς πράττω)

Η στόχευση της ελληνικής εκπαίδευσης Ελληνικό Σύνταγμα (άρθρο 16, παράγρ. 2): Η Παιδεία αποτελεί βασική αποστολή του κράτους και έχει σκοπό: Ηθική, πνευματική, επαγγελματική και φυσική αγωγή των Ελλήνων Ανάπτυξη εθνικής, θρησκευτικής συνείδησης Διάπλαση ελευθέρων και υπεύθυνων πολιτών

Η στόχευση της ελληνικής εκπαίδευσης Ν. 1566/85 (άρθρο 1, παράγρ. 1): Σκοπός της Π/θμιας και Δ/θμιας εκπαίδευσης είναι: Ολόπλευρη, αρμονική και ισόρροπη ανάπτυξη των διανοητικών και ψυχοσωματικών δυνάμεων του μαθητή Εξέλιξη σε ολοκληρωμένη προσωπικότητα (ανεξάρτητα από φύλο και καταγωγή) για μια δημιουργική ζωή Δηλαδή, δημιουργία: εθνικής ταυτότητας, θρησκευτικής συνείδησης, αγάπης για την ελευθερία και καλλιέργεια υπευθυνότητας και δημιουργικότητας

Τα νέα αναλυτικά προγράμματα στο Ελληνικό Σχολείο: Η στόχευση τους. Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών (Δ.Ε.Π.Π.Σ.) και τα Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών (Α.Π.Σ.) τομ. Α΄& Β΄ (Φ.Ε.Κ. τχ. Β΄ 303 & 304/13-3-2003): Το εκπαιδευτικό σύστημα, μέσω ενός ισχυρού σχολικού παιδαγωγικού περιβάλλοντος, πρέπει να συμβάλλει: Διαμόρφωση (σμίλευση) της προσωπικότητας του μαθητή Ομαλή ένταξη στην κοινωνία -διατήρηση της κοινωνικής συνοχής Το σχολείο με τις μαθησιακές και κοινωνικοποιητικές του λειτουργίες πρέπει να προσδίδει και να καλλιεργεί: Πληροφορίες, γνώσεις (Παραδοσιακό/Σύγχρονο Σχολείο) Δεξιότητες ζωής (νοητικές/μεταγνωστικές, συναισθηματικές, ψυχοκινητικές και κοινωνικές) Κοινές στάσεις και πανανθρώπινες αξίες ζωής

Στοχοθεσία του Σύγχρονου Σχολείου Συναισθηματικές δεξιότητες (Συναισθηματική νοημοσύνη) Μεταγνωστικές δεξιότητες Πληροφορίες ΓΝ ΣΥΜΠ Κοινωνικές δεξιότητες (& πολιτικές) Κριτική και Δημιουργική σκέψη Ψυχοκινητικές δεξιότητες Πανανθρώπινες αξίες και στάσεις ζωής

Τα νέα αναλυτικά προγράμματα στο Ελληνικό Σχολείο: Η στόχευσή τους. Πληροφορίες, γνώσεις (Ενήμεροι πολίτες): Η κατάκτηση απαραίτητων βασικών γνώσεων για την κοινωνική πραγματικότητα (άμεση και ευρύτερη) και την καλλιέργεια νοητικών ικανοτήτων. Δεξιότητες ζωής : (Ενεργοί πολίτες) Α. Η ανάπτυξη και καλλιέργεια πνευματικών δεξιοτήτων Κριτική και δημιουργική σκέψη: κριτική σκέψη, ανάλυση δεδομένων και εξαγωγή συμπερασμάτων, επινόηση πρωτότυπων ιδεών για λύση προβλημάτων, ικανότητα υλοποίησης λύσεων Μεταγνωστικές δεξιότητες: δεξιότητες ανακάλυψης της γνώσης, όπως: κατανόησης και συγγραφής κειμένου, η δόμηση και η αποδόμηση του κ.λπ. Ψυχοκινητικές δεξιότητες: δυνατότητα εκτέλεσης πειραμάτων, μετρήσεων, χρήση οργάνων, σχεδιασμός χαρτών κ.ά., ερευνητική διάθεση, εξέταση θεμάτων κοινωνικής πραγματικότητας

Τα νέα αναλυτικά προγράμματα στο Ελληνικό Σχολείο: Η στόχευσή τους. Β. Η ανάπτυξη και καλλιέργεια κοινωνικο-συναισθηματικών δεξιοτήτων Β1. Συναισθηματικές δεξιότητες: Η ανάπτυξη και καλλιέργεια του συναισθηματικού κόσμου του μαθητή ή πόσο καλά χειριζόμαστε τον εαυτό μας: Η ανάπτυξη και καλλιέργεια κοινωνικο-συναισθηματικών δεξιοτήτων Ετοιμότητα Ενδιαφέρον Αποφασιστικότητα Αυτοαντίληψη, αυτοεικόνα Αυτοεκτίμηση Αυτοπεποίθηση Αυτοέλεγχος και αυτοαξιολόγηση Ανθρωπισμός και αγάπη

Τα νέα αναλυτικά προγράμματα στο Ελληνικό Σχολείο: Η στόχευσή τους. Β2. Κοινωνικές δεξιότητες: πόσο καλά χειριζόμαστε (τις σχέσεις μας με) τους άλλους ένταξης και λειτουργίας ως μέλος της ομάδας (Προσαρμοστικότητα) προσδιορισμού-οριοθέτησης στόχων της ομάδας δέσμευσης (ευθυγράμμισης με τους στόχους της ομάδας) αποδοχής καταμερισμού ρόλων ανάληψης και αποδοχής ρόλων εαυτού και μελών ομάδας ανάπτυξης διαπροσωπικών σχέσεων επικοινωνίας, συζήτησης και χειρισμού διαφωνιών συνεργατικότητας προς επίτευξη κοινών στόχων ενεργούς συμμετοχής, ανάληψης πρωτοβουλιών ανάληψης ευθύνης (Υπευθυνότητα) συμμετοχής στη λήψη απόφασης αποδοχής του άλλου (Ανεκτικότητα) αναζήτησης ποιότητας ζωής δυνατότητας εξεύρεσης εναλλακτικών λύσεων (Δημιουργικότητα) παρουσίασης σκέψεων, απόψεων, πληροφοριών Δάσκαλος Πρόεδρος Μ.Σ. Μαθητικό Συμβούλιο Γενική Συνέλευση Τάξης Επιμέρους ομάδες μαθητών Μαθητές

Τα νέα αναλυτικά προγράμματα στο Ελληνικό Σχολείο: Η στόχευσή τους. Κοινές στάσεις και πανανθρώπινες αξίες ζωής Η ανάπτυξη και διαμόρφωση κοινών θετικών στάσεων (αλληλοσεβασμού, αλληλεγγύης, συνεργασίας, αλληλοαποδοχής, σεβασμού της ετερότητας και της διαφορετικότητας) Η ανάπτυξη και διαμόρφωση πανανθρώπινων αξιών (ειρήνη, δημοκρατία, ποιότητα ζωής, οικολογική συνείδηση, βιωσιμότητα του πλανήτη, αειφόρος ανάπτυξη, διαπολιτισμικότητα-ανοχή του διαφορετικού, ένταξη και ενσωμάτωση ΑμεΑ)

Το δημοκρατικό σχολείο Στόχοι του Σύγχρονου Δημοκρατικού Σχολείου Το δημοκρατικό σχολείο Στόχοι του Σύγχρονου Δημοκρατικού Σχολείου Συναισθηματικές δεξιότητες (Συναισθηματική νοημοσύνη) Κριτική και Δημιουργική σκέψη Πληροφορίες ΓΝ ΣΥΜΠ Κοινωνικές δεξιότητες Μεταγνωστικές δεξιότητες Ψυχοκινητικές δεξιότητες ΓΝ Πανανθρώπινες αξίες και στάσεις ζωής Δημοκρατία, Ειρήνη, Ανεκτικότητα, Διαπολιτισμικότητα ΣΥΜΠ

Αναλυτικά προγράμματα και νέα στόχευση του σχολείου

Αναλυτικά προγράμματα και νέα στόχευση του σχολείου

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΙΚΑ Διαμόρφωση ενός πολίτη ενεργού, δημοκρατικού, υπεύθυνου, συμμετοχικού, με γνώμη και ρόλο στα δρώμενα, αλλά και ευαισθησίες: σεβασμό και αποδοχή του άλλου, ενός πολίτη, που θα γνωρίζει και θα κατανοεί το ρόλο, τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις του, μέσα σε μια οργανωμένη και δημοκρατικά λειτουργούσα κοινωνία.

Ερωτήματα: Περιγράψτε το νέο πλαίσιο της σύγχρονης κοινωνίας και το σημαντικό ρόλο που αναλαμβάνει το σχολείο μέσα σ’ αυτό; Περιγράψτε τις μορφές εκπαίδευσης και αγωγής των παιδιών πριν τη βιομηχανική επανάσταση, μετά από αυτήν και κατά τη σύγχρονη εποχή. Αναφερθείτε στον κεντρικό στόχο κάθε περιόδου; Η έκθεση της Διεθνούς Επιτροπής για την εκπαίδευση στον 21ο αι., υπό την προεδρεία του J. Delors, καταλήγει σε τέσσερις βασικούς πυλώνες που θα πρέπει να στηριχθεί η εκπαίδευση τον 21ο αιώνα. Αναλύστε τους συνοπτικά. Περιγράψτε τη στόχευση της ελληνικής εκπαίδευσης, όπως αναφέρεται στα νέα αναλυτικά προγράμματα -2003- του σχολείου (Νηπιαγωγείου-Δημοτικού-Γυμνασίου).