Η ΕΝΝΟΙΑ ΤΗΣ ΗΘΙΚΗΣ
Επικαιρότητα Έθος => Ήθος Κοινή αντίληψη Μεταβολές Ηθών Σημασία Προαίρεσης
ΕΤΥΜΟΛΟΓΙΑ «ΗΘΟΥΣ» Ήθεα = Κατοικία Ηράκλειτος: Ενδότερη θεία δύναμη, που εξαρτάται από το θείο ήθος, που είναι και το μόνο αυθεντικό Αριστοτέλης: Ηθική έξη/φιλία/αρετή/κακία Στράβων: «Ηθική Φιλοσοφία» Φίλων Αλεξανδρέας: Ηθική (επιστήμη) = ουσιαστικό
Έθος Ιερατείας/Εορτής (θεσμική παράδοση) ΣΤΗΝ ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ Έθος Ιερατείας/Εορτής (θεσμική παράδοση) Α΄ Κορ. 15, 33: Φθείρουσι ήθη χρηστά ομιλίαι κακαί (Μένανδρος) – Άπαξ λεγόμενο
Στη χριστιανικη γραμματεια Κλήμης Αλεξανδρέας: Τρόπος ζωής Ηθική Εβραϊκής θρησκείας: Ιστορικό & Νομοθετικό μέρος Π.Δ. (άλλα 2 = ιερουργικό & θεολογικό) Θεός = αρχή φυσικού, ως ουσία αρχή ηθικού, ως λογικό αρχή λογικού, ως νους
Στη χριστιανικη γραμματεια Κλήμης Ρώμης: Ήθος Φιλοξενίας/Αγνείας των χριστιανών Ωριγένης: Άπειρες ψυχές => Άπειρα ήθη Όπως οι Εβραίοι, πήραν χρυσά σκεύη από την Αίγυπτο, για να χτίσουν το ναό τους, και οι χριστιανοί να πάρουν τα ωφέλιμα στοιχεία από τους εθνικούς (και Γρηγόριος Νύσσης)
Στη χριστιανικη γραμματεια Μ. Βασίλειος: «Ηθικά» / παίδευση ηθών Διπλό ήθος υποκριτών Ι. Χρυσόστομος: ηθικό μέρος Φιλοσοφίας Θεοδώρητος Κύρου: Α΄ Ψαλμός = Δογματικός & Ηθικός Γεννάδιος Κωνσταντινουπόλεως: Ρωμ. 1-11 = Δογματική/12- = Ηθική Θεόδωρος Μελιτηνιώτης: «Ηθικά Κεφάλαια» Συμεών Νέος Θεολόγος: «Βίβλος Ηθικών»
Στη χριστιανικη γραμματεια Περιπατείν εν φωτί Περιπατείν κατά Πνεύμα Ζην εν Χριστώ Ζην κατά Χριστόν/Θεόν
Ήθος έχουν τα πρόσωπα και όχι η επιστήμη ΠΡΑΚΤΙΚΟΣ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑΣ Όχι προϊόν αφαίρεσης Ήθος έχουν τα πρόσωπα και όχι η επιστήμη Αξία περιγραφών (φανερώνουν ήθος) και όχι πραγματειών Σημασία αρχαίας τραγωδίας