Ορθολογικότητα στη φιλοσοφία και τις επιστήμες

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Κατηγορηματικός Λογισμός
Advertisements

ΗΜΕΡΙΔΑ «Λόγος και Αντίλογος για την Επιλογή και Αξιολόγηση των Εκπαιδευτικών : Τάσεις και Προβληματισμοί» Σάββατο, 13 Απριλίου 2013 Ανάπτυξη Μηχανισμών.
Η Θεματική Ταξινόμηση και η Συμβολή της στην Αναζήτηση Ευρωπαϊκών Κοινωνικών Δεδομένων.
Τι είναι συνάρτηση Ορισμός
Η εργαστηριακή διδασκαλία στη Διδακτική των Φυσικών Επιστημών
Εισηγητής:Στέφανος Μέτης
Το ζήτημα του χώρου Μεθοδολογικές, ερμηνευτικές διαδρομές… Στρατηγικές, πρακτικές σχεδιασμού Ελίζα Παναγιωτάτου Μάρτιος 2012 Το ζήτημα του χώρου Μεθοδολογικές,
ΔΙΔΑΣΚΟΥΣΑ : ΑΛΛΑ ΣΙΡΟΚΟΦΣΚΙΧ
ΚΛΑΔΟΙ ΤΗΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ
Θεωρία Υπολογισμού Εισαγωγή (μέρος 2 ο ) Πρακτική Θεωρία.
31 Μαρτίου 2015 ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ 1 ΤΥΠΙΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ ΑΝΑΛΥΣΗΣ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ ΤΜ. ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ Α.Π.Θ. – ΔΙΔΑΣΚΩΝ: Π. ΚΑΤΣΑΡΟΣ ΚΑΤΗΓΟΡΗΜΑΤΙΚΟΣ ΛΟΓΙΣΜΟΣ Ι Για τον προτασιακό.
Ερευνητικές Εργασίες: Πόσο
ΕΙΣΑΓΩΓΗ Η επιστημονική μέθοδος
Φιλοσοφική / Ερμηνευτική Παιδαγωγική
Ένας φιλόσοφος του κοινού νου
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών – Τμήμα Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών 1 Κεφάλαιο 3 Η Σημασιολογία των Γλωσσών Προγραμματισμού Προπτυχιακό.
Η Ελληνική Μαθηματική Παιδεία του 4 ου αιώνα π. Χ. Ν. Καστάνη.
Θεωρία Υπολογισμού Αντιαιτιοκρατικά Πεπερασμένα Αυτόματα.
H έννοια της απόδειξης Η απόδειξη είναι:  πληροφορία ή στοιχείο που δείχνει ότι κάτι αληθεύει.  (μαθηματικά) εξήγηση που με την χρήση τους κανόνες της.
Το θεωρητικό πλαίσιο των εννοιών της “Μακρο-Κουλτόυρας” (Macroculture) και της “Περιορισμένης Ορθολογικότητας” (Bounded Rationality) Μακρο-κουλτούρα: Σύστημα.
ΑΛΓΕΒΡΟ - ΠΟΛΥΩΝΥΜΙΚΕΣ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΙΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ ΣΤΗ ΘΕΩΡΙΑ ΕΛΕΓΧΟΥ Διδακτορική διατριβή Σταύρος Δ. Βολογιαννίδης URL:
Η ευκλειδeια και οι μη ευκλειδειεσ γεωμετριεσ
Ενότητα Α3: Ομοιότητα και διαστατική ανάλυση
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2.1 ΠΡΟΒΛΗΜΑ. Ο Όμηρος στην Οδύσσεια περιγράφει τα προβλήματα που αντι- μετώπιζε ο Οδυσσέας για να φτάσει στην Ιθάκη. Το πρόβλημα που κλήθηκε.
Πρακτική Άσκηση 2013 – 2014 Ιωσηφίδης Σταύρος Καραγγέλης Κωνσταντίνος
Βασίλης Νανούρης Χρήστος Πλατιάς. Carl Gustav Hempel   Γερμανός συγγραφέας και φιλόσοφος  Λογικός εμπειριστής (κι όχι λογικός θετικιστής)
PSY 301 Μάθημα 2ον KOINΩΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΜΕΘΟΔΟΙ & ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ.
ΕΙΣΑΓΩΓΗ Η επιδίωξη: βελτίωση ποιότητας με συνεχή βελτίωση των διεργασιών με βάση τις οποίες παράγονται τα προϊόντα Παράγοντες: ελεγχόμενες μεταβλητές.
Αναπτυξιακή Ψυχολογία
Οι πεποιθήσεις για τη νοημοσύνη και τη σχέση της με τη σχολική επίδοση.
Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Πέικου Μαρία Α.Ε.Μ:3867 Ο ΧΡΟΝΟΣ 1 2η Εργαστηριακή Άσκηση.
Πορεία της ερευνητικής διαδικασίας Διατύπωση του προβλήματος – διατύπωση του ερευνητικού αντικειμένου Εγγενής δυσκολία που αφορά τις επιστήμες του ανθρώπου.
ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΜΠΟΥΡΗΣ Αναλυτικό πρόγραμμα και Οδηγίες Φυσικής Α΄Λυκείου.
Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας 2 η Εργαστηριακή Άσκηση Διδάσκων: Γ. Παλαιγεωργίου ΕΛΕΝΗ ΚΑΛΑΪΤΖΗ Α.Ε.Μ.: 3783.
Δραματική Τέχνη στην εκπαίδευση: Ερευνητικό Σχέδιο ΙΙ
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία
Μεθοδολογία της έρευνας στις Κοινωνικές Επιστήμες Ι &ΙΙ
Φιλοσοφία της εκπαίδευσης και Πρόγραμμα Σπουδών
Μαρξισμός και ιστοριογραφία
Φιλοσοφία-Ηθική Ευάγγελος Αλμπανίδης.
Μέθοδοι έρευνας της Παιδαγωγικής Επιστήμης θετικές επιστήμες θεωρητικές επιστήμες θετικισμός: ποσοτικός σχεδιασμός 2 επιστημολογικά παραδείγματα από.
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
ΣΕΛΕΜΙΔΟΥ ΚΥΡΙΑΚΗ Α.Ε.Μ.: 3876
Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας
Η λογική της συγκριτικής ανάλυσης
ΣΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ II
Σχολή Ανθρωπιστικών & Κοινωνικών Επιστημών
Α) Κριτική Θεωρία.
ΟΙ ΤΡΟΠΟΙ ΠΕΙΘΟΥΣ ΕΙΝΑΙ ΤΡΕΙΣ
Μεθοδολογια εκπαιδευτικης ερευνας
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία
Ειδικό Διοικητικό Δίκαιο Δημόσιες επιχειρήσεις
Εργαστήριο Παιδαγωγικές Εφαρμογές και ΤΠΕ
Μεθοδολογία της έρευνας στις Κοινωνικές Επιστήμες Ι &ΙΙ
Μέθοδοι έρευνας της ψυχολογίας
Φιλοσοφία Αθλητισμού Ευάγγελος Αλμπανίδης.
Κάποιες βασικές έννοιες στη μεθοδολογία της ψυχολογίας
Πορεία της ερευνητικής διαδικασίας Διατύπωση του προβλήματος – διατύπωση του ερευνητικού αντικειμένου Εγγενής δυσκολία που αφορά τις επιστήμες του ανθρώπου.
Ποσοτικές Μέθοδοι Έρευνας Αρχική μέθοδος στην οποία στηρίχτηκε η συγκρότηση της εμπειρικής ή πειραματικής παιδαγωγικής ήταν το πείραμα, κάτω από την επίδραση.
Προσεγγίσεις στην κοινωνική έρευνα - Ποιοτική και ποσοτική μεθοδολογία
Η Αξιολόγηση στα φύλλα εργασίας 5, 8 και 9
Ways of Worldmaking Goodman Nelson
Θεωρία Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων
Έννοιες από τη Διδακτική Βασίλης Δαγδιλέλης. 2 Διδακτική Διδακτική. Είναι ένα πεδίο ερευνών (όχι ακόμη μια Επιστήμη) που παράγουν ένα σύνολο από προτάσεις.
Ορθολογικότητα στη φιλοσοφία και τις επιστήμες
Η Συνθετική Δημιουργική Εργασία ως εναλλακτική μορφή αξιολόγησης της Αγγλικής Γλώσσας στο Γυμνάσιο: Ένα παράδειγμα Χριστίνα Κάλφογλου Πειραματικό Γυμνάσιο.
Ιστορικισμός.
Ο χώρος και τα όρια της Φιλοσοφίας
1. Το πληροφοριακό περιεχόμενο των μαθηματικών αληθειών
Μεθοδολογία της Έρευνας στις Κοινωνικές Επιστήμες Ι & ΙΙ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Ορθολογικότητα στη φιλοσοφία και τις επιστήμες

Η ορθολογικότητα ως γενικό εννοιολογικό μόρφωμα Η ορθολογικότητα ως γενικό εννοιολογικό μόρφωμα. Δεν μπορεί να δοθεί ορισμός με μια διατύπωση σε κάποια πρόταση αλλά μπορεί να θεωρηθεί σύνθεση ή σύζευξη των τρόπων λειτουργίας του σε επιμέρους κλάδους του ελλόγως πράττειν.

Επιστήμες Τρεις τουλάχιστον περιοχές εκδήλωσης της ορθολογικότητας Α) Λογικός εξοπλισμός Λογικά έγκυροι τύποι (υποσύνολο των οποίων είναι οι ταυτολογίες), οι συμπερασματικοί κανόνες και θεωρήματα όπως πχ. το θεώρημα πληρότητας, θεώρημα συμπάγειας. Συμπερασματική παραγωγή.

Β) Μια άλλη περιοχή της ορθολογικότητας αφορά τα αξιώματα ή τις πρώτες αρχές μιας επιστήμης. Η επιλογή των αξιωματικών αρχών δεν είναι μονοσήμαντα καθορισμένη. Επιλογή μεταξύ μη ισοδύναμων αξιωματικών συστημάτων (κριτήριο η αποτελεσματικότητα)

Παράγοντες που αφορούν ανάγκες επανεννοιολόγησης – επέκτασης – ευρύτητας – ενσωμάτωσης νέων δεδομένων Τα όρια της ορθολογικότητας στο Β) είναι πιο ρευστά από εκείνα στο Α). Δηλαδή, είναι πιο ρευστά στην περίπτωση της επιλογής θεωρητικού/μεθοδολογικού πλαισίου από ότι στην περίπτωση των καθαρώς λογικών εργαλείων και μεθόδων.

Δύο διαφορετικές επιλογές είναι δυνατόν να θεωρούνται ορθολογικά ισοδύναμες, αρκεί να «σώζουν τα φαινόμενα».

Γ) η τρίτη περιοχή εκδήλωσης της ορθολογικότητας αφορά το δίπολο «θεωρητικό πλαίσιο-πείραμα» στις φυσικές επιστήμες. Πρόκειται για «ημιεπαγωγικού» χαρακτήρα διαδικασία (είναι μετάβαση από το ειδικό στο γενικό αλλά δεν είναι μονοσήμαντη) Τα θεωρητικά πλαίσια υπάρχουν ως εγγενείς δυνατότητες του ελλόγου όντος για γενίκευση είτε ενεργεία, ως εννοιολογικά μορφώματα στην περιρρέουσα πολιτισμική ατμόσφαιρα.

Ο σχεδιασμός των πειραματικών διατάξεων στις φυσικές επιστήμες εξαρτάται από το δεδομένο θεωρητικό πλαίσιο σε εξαιρετικό βαθμό, ώστε η πειραματική διαδικασία να μην παίζει τον επιθυμητό ρόλο του ανεξάρτητου ελεγκτή (theory laden). Αυτοαναφορικότητα: το θεωρητικό πλαίσιο καθορίζει το ίδιο τους τρόπους ελέγχου της ορθότητάς του. Ευτυχώς, όχι με απόλυτο τρόπο.

Αμφισβητήσεις της σταθερότητας του πλαισίου Α) Η αρχή της αποκλείσεως του τρίτου αμφισβητήθηκε από τους ιντουισιονιστές: δεν μπορεί να έχει γενική ισχύ γιατί αποτελεί ανεπίτρεπτη γενίκευση από τον χώρο του πεπερασμένα ελέγξιμου στον χώρο του μη πεπερασμένα ελέγξιμου. «Κάθε άνθρωπος είναι θνητός ή κάποιος άνθρωπος είναι αθάνατος» Ισχυρίζονται ότι σε κάθε περίπτωση αυτό θα σήμαινε πεπερασμένη ελεγξιμότητα είτε ενός δυνητικά απείρου συνόλου θνητών περιπτώσεων είτε μιας τουλάχιστον περίπτωσης αθανασίας.

Δ) Η περιοχή των μαθηματικών Διαφέρουν από τις φυσικές επιστήμες γιατί, για τον έλεγχο της ορθότητας των πρώτων αρχών και των συνεπειών τους, δεν απαιτείται εμπειρικός έλεγχος. Επιλογή αξιωμάτων Παραγωγική απόδειξη Έλεγχος συνέπειας

Ε) Η περιοχή των κοινωνικών και ιστορικών επιστημών Ρευστότητα ορίων της ορθολογικότητας Εγγενής αδυναμία ελέγχου όλων των παραγόντων διαμόρφωσης ενός ιστορικού συμβάντος (το ανεπανάληπτο της εμφάνισης του ιστορικού συμβάντος) Δημιουργία εξομοιωτικών μοντέλων Ιστορικός χρόνος ντετερμινιστικά δομημένος ή μη.

ΣΤ) Η φιλοσοφία Στο παρελθόν, περιοχές που ανήκαν στη φιλοσοφία εκχωρήθηκαν στις νεογέννητες επιστήμες και δεν διεκδικήθηκαν έκτοτε από τη φιλοσοφία. Οντολογία – γνωσιολογία Η φιλοσοφία γειτνιάζει προς τα μαθηματικά γιατί ούτε αυτή δεν χρησιμοποιεί εμπειρικές διαδικασίες ελέγχου

Η εγγύτητα φιλοσοφίας και μαθηματικών Οι τύποι ορθολογικότητας της φιλοσοφίας είναι παρόμοιοι με τους τύπους ορθολογικότητας των μαθηματικών: Η ημιεπαγωγική μέθοδος κατασκευής θεωρητικών συστημάτων Αξιώματα Δραστηριότητα επιχειρηματολογική Επιδίωξη συνοχής Η μη χρήση εμπειρικών μεθόδων

Δύο τρόποι εκδήλωσης της ορθολογικότητας στη φιλοσοφία 1. Περιλαμβάνει τον συνήθη λογικό εξοπλισμό (λογικά έγκυρους τύπους, συμπερασματικούς κανόνες κλπ) 2. Δημιουργία ή επιλογή φιλοσοφικών αξιωματικών ή πρώτων αρχών Το μετα-φιλοσοφικό κανονιστικό επίπεδο αποτελεί ένα επιπλέον προσιδιάζον τμήμα του συγκεκριμένου φιλοσοφικού συστήματος.