Μη λεκτική επικοινωνία

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Ικανότητες Επικοινωνίας
Advertisements

Προφίλ του θύματος Διαφορετικότητα (ανεπτυγμένη μαθητική κουλτούρα, διαφορετική θρησκεία/εθνικότητα ή αναπηρία) Άγχος, ανασφάλεια Ευαίσθητα, εσωστρεφή,
Οι εκπαιδευτικοί: Τουλιόπουλος Φώτης
Συνεργασία Εκπαιδευτικών και Γονέων
Αποτελεσματικές Τεχνικές Επικοινωνίας
Πρόληψη και Διαχείριση εργασιακού άγχους
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΕ ΑΥΤΙΣΜΟ
Θεοδωράκη Ελένη-Μαρία Μάθημα: Τεχνικές Επικοινωνίας.
 Εκτίμηση Ικανοτήτων  Αντιμετώπιση Άγχους  Σχεδιασμός Παρουσίασης  Οργάνωση της Παρουσίασης  Έλεγχος του Περιβάλλοντος  Πραγματοποίηση Παρουσίασης.
Βασικεσ αρχεσ επικοινωνιακησ αγωγήσ
ΦΑΣΕΙΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Προσδιορισμός του διδακτικού στόχου, των κριτηρίων και των στοιχείων της αξιολόγησης Επιλογή της τεχνικής Ερμηνεία των πληροφοριών Αποτύπωση.
ΒΙΩΜΑΤΙΚΗ ΜΑΘΗΣΗ Μαρια Κουτάτζη ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2012.
ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ
Soft skills = προσωπικά χαρακτηριστικά και ικανότητες Δέκα προσωπικά χαρακτηριστικά και ικανότητες που αναπτύσσονται κατά την εφαρμογή ενός προγράμματος.
Εμπειρίες και Προβληματισμοί σε Μαθητοκεντρικές Μεθόδους Διδασκαλίας
ΛΟΥΣΙΜΟ – ΣΥΜΒΟΥΛΗ ΚΑΙ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ
Η επικοινωνία στις κοινωνικές ομάδες και στην εκπαίδευση
Εθνικόν και Καποδιστριακόν Πανεπιστήμιον Αθηνών Μάθημα «Διοίκηση Επιχειρήσεων» Παρασκευή 18 Ιανουαρίου Εισαγωγή στην τεχνική της παρουσίασης.
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗΣ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της.
Οι μαθητές να: 1.Επεξηγούν τη σχέση συναισθήματος και συμπεριφοράς 1.
Ακαδημία Λαϊονικής Επιμόρφωσης ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΗΓΕΣΙΑΣ Οργανωμένο από την Ακαδημία Λαϊονικής Επιμόρφωσης Ακαδημία Λαϊονικής Επιμόρφωσης Διεθνής Οργάνωση Λεσχών.
ΟΙ «ΔΙΕΡΓΑΣΙΕΣ» ΣΤΙΣ ΟΜΑΔΕΣ
Communication in Mother Tongue Το σχέδιο αυτό χρηματοδοτήθηκε με την υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Η παρούσα δημοσίευση(ανακοίνωση) δεσμεύει μόνο.
Προφορική (Απευθείας ) Επικοινωνία
Όλες οι παρατηρήσεις για κάποιο άτομο περιλαμβάνουν και θετικά και αρνητικά σημεία. Σχολιάστε τη συμπεριφορά του ατόμου, όχι την εντύπωσή σας για το άτομο.
Χωροταξία και διαρρύθμιση της Σχολικής τάξης ως κοινωνικό υποσύστημα
ΨΗΦΙΑΚΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ
ΑΠΟ ΕΝΑ ΣΥΜΜΕΤΟΧΙΚΟ ΑΜΦΙΘΕΑΤΡΟ ΣΕ ΕΝΑ ΣΧΟΛΕΙΟ – ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΟΔΕΥΟΝΤΑΣ ΣΥΝΕΡΓΑΤΙΚΑ ΣΤΗΝ ΑΠΟΪΔΡΥΜΑΤΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ.
Διαρρύθμιση Διδακτικού Χώρου
ΕΙΜΑΙ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΝΟΜΙΖΩ ΠΩΣ ΕΙΜΑΙ;
Πρακτικές Οδηγίες εκπαίδευσης στο σχολείο
1.4 Επικοινωνία και προβλήματα – Μέσα Μαζικής Επικοινωνίας
Αρχές Αποτελεσματικής Επικοινωνίας
Νοηματική επικοινωνία Γλώσσα του σώματος Body Language
ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΑΣΚΗΣΗ Εργαλείο για τη ζωή μας.
ΟΜΑΔΕΣ ΜΑΘΗΤΩΝ 1η ΟΜΑΔΑ Kότσης Βαγγέλης Λεβαντή Κατερίνα
ΘΕΩΡΙΕΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ (Σ.Ψ.)
Συνεργασία Εκπαιδευτικών και Γονέων
Γλώσσα και σκέψη Με τον όρο σκέψη εννοούμε ένα μεγάλο φάσμα νοητικών διεργασιών: Επεξεργασία εννοιών, επίλυση προβλημάτων, ονειροπόληση, προγραμματισμό.
Μη λεκτική επικοινωνία
P. Ekman: συναισθήματα μέσα από τις εκφράσεις του προσώπου
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ. Η επικοινωνία είναι απαραίτητη για την καλή λειτουργία του οργανισμού και για την αποτελεσματική λήψη των αποφάσεων. Σε αυτό το κεφάλαιο.
Διάλεξη : είναι η μετάδοση γνώσεων από τον δάσκαλο στο μαθητή με το λόγο, την επίδειξη αντικειμένων, την υποδειγματική εκτέλεση δεξιοτήτων ( πνευματικών.
Θεωρία επικοινωνίας Υπεύθυνη σεμιναρίου Δρ. Γεωργία Ψαρρά.
ΜΗ ΛΕΚΤΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ: γνώρισμα της προσωπικότητας ή ασκήσιμη συμπεριφορά;
«Οι Αρχές της διαφοροποιημένης παιδαγωγικής
ORGANIZATIONAL BEHAVIOR – CHAPTER 18 ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΗ ΚΟΥΛΤΟΥΡΑ (ORGANIZATIONAL CULTURE)
ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΜΠΕΜΠΕΤΣΟΣ Ph.D.
ΜΟΥΣΙΚΗ ΚΑΙ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ.
Πρόγραμμα Ειδίκευσης στη Συμβουλευτική & τον Προσανατολισμό (Π. Ε. ΣΥ
Μη λεκτική επικοινωνία (ως στοιχείο του μαθησιακού περιβάλλοντος)
ΣΧΟΛΙΚΗ ΕΠΙΘΕΤΙΚΟΤΗΤΑ
«Διαχείριση απώλειας και πένθους στο σχολείο» Συμβουλευτική ψυχολόγος
«Λεκτική και μη λεκτική επικοινωνία!»
«Αυτοαντίληψη, επικοινωνία και συνεργατικότητα στο σχολικό περιβάλλον»
ΠΡΟΚΛΗΣΕΙΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΜΕ ΤΟΥΣ ΗΛΙΚΙΩΜΕΝΟΥΣ
Η ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΤΗΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ
ΓΝΩΡΙΜΙΑ ΜΕ ΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΜΑΣ
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ.
Εισηγητής: Msc Νίκος Νίκας
1.4 Επικοινωνία και προβλήματα – Μέσα Μαζικής Επικοινωνίας
Η ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΣΗΜΕΡΑ
Ετυμολογία Το άγχος προέρχεται ετυμολογικά από το ρήμα «άγχω» που σημαίνει αισθάνομαι πνιγμό. Πρόκειται για: Μια φυσιολογική αντίδραση σε έναν επικείμενο.
ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ & ΑΝΑΠΗΡΙΑ.
Σχεδιασμοί 1η παρέμβαση.
Διαφοροποιημένη διδασκαλία και εναλλακτική αξιολόγηση
To Teach Curricular Subjects
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ 1ου ΤΕΤΡΑΜΗΝΟΥ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΕ ΑΥΤΙΣΜΟ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Μη λεκτική επικοινωνία

Η μη λεκτική επικοινωνία Όλες οι ανθρώπινες αντιδράσεις που δεν περιγράφονται άμεσα ως λέξεις (Knapp,1972) έκφραση συναισθημάτων, διαθέσεων, στάσεων και γενικότερα του εσωτερικού κόσμου του ανθρώπου μέσω του σώματος (Kendon,1981) Διαδικασία μέσω της οποίας ένα άτομο επηρεάζει τη συμπεριφορά, τη νοητική κατάσταση ή τα συναισθήματα κάποιου άλλου, χρησιμοποιώντας ένα ή περισσότερα μη λεκτικά κανάλια. (Παπαδάκη, 1997)

Μη λεκτική συμπεριφορά: Γνώρισμα της προσωπικότητας ή ασκήσιμη συμπεριφορά;

ΜΗ ΛΕΚΤΙΚΑ ΚΑΝΑΛΙΑ Κινήσεις του εργαζόμενου μέσα στην χωρο-απόσταση από πελάτες Κινήσεις των χεριών και του σώματος Οι κινήσεις και η στάση του σώματος Έκφραση και μορφασμοί του προσώπου Οπτική επαφή και επικοινωνία Φωνή του εργαζόμενου Σιωπή και διαστήματα παύσεων Εξωτερική εμφάνιση εργαζόμενου

Οι κινήσεις των χεριών και του σώματος Κινήσεις που συνοδεύουν τον λόγο και περιγράφουν, οργανώνουν και υποστηρίζουν το περιεχόμενό του. Οι κινήσεις εκφράζουν συναισθήματα. Από τις κινήσεις των πελατών μπορεί ο υπάλληλος να διακρίνει αν οι πελάτες κατανόησαν ή πώς αντιμετωπίζουν ένα πρόβλημα. Τα χέρια μπορούν να εκπέμψουν ποικίλα σήματα. Οι κινήσεις των χεριών περιγράφουν όχι μόνον αντικείμενα αλλά και αφηρημένες έννοιες. Οι κινήσεις των χεριών δημιουργούν κλίμα συνεργασίας και έχουν θετική επίδραση στον διάλογο.

Οι κινήσεις των χεριών και του σώματος Με τις κινήσεις των χεριών του μπορεί ο εργαζόμενος να κάνει περισσότερο κατανοητό το περιεχόμενο του μηνύματος. Οι κινήσεις του εργαζόμενου ενθαρρύνουν τους πελάτες , ώστε να ασχοληθούν με το περιεχόμενο του μηνύματος. Οι κινήσεις των χεριών και του κεφαλιού δηλώνουν αν «δίνεται» Δεν οδηγούν όλες οι κινήσεις των χεριών σε θετικά αποτελέσματα(σταυρωμένα χέρια κλπ). Οι κινήσεις των χεριών εξαρτώνται από την προσωπικότητα, αλλά επηρεάζονται έντονα και από το πολιτισμικό περιβάλλον. Αυτό σημαίνει ότι οι φιλοξενούμενοι εκτιμούν και αποκωδικοποιούν τις κινήσεις του υπαλλήλου διαφορετικά ανάλογα με το πολιτισμικό τους περιβάλλον.

Απόσταση και επικοινωνία εκπαιδευτικού-μαθητή H θέση που θα πάρουν τα υποκείμενα σε μια συζήτηση επηρεάζει όχι μόνον τον ρόλο που αυτά θα παίξουν αλλά και τη σχέση μεταξύ τους. Τρίγωνο(-α) δράσης του υπαλλήλου. Η συναισθηματική σχέση δεν μετριέται με μέτρα. Ζώνη ασφαλείας του πελάτη από δύο μέτρα Προσωπική ζώνη: 0,50-1.50μ. Οικεία ζώνη:0.50μ. Παραβίαση της οικείας ζώνης του πελάτη. Ο εργαζόμενος στέκεται από πάνω του Αρχιτεκτονική της αίθουσας: παραδοσιακές και ανοικτές τάξεις

Οι κινήσεις και η στάση του σώματος Οι κινήσεις και η στάση του σώματος αποτελούν αυθεντικότερη πηγή πληροφοριών από ό,τι η έκφραση του προσώπου. Η κλίση του σώματος προς το μέρος του συνομιλητή μαζί με την οπτική επαφή εκφράζουν συμπάθεια, οικειότητα και προσωπικό ενδιαφέρον. Τα ανοιχτά χέρια προδιαθέτουν ευνοϊκά τον συνομιλητή, ώστε να σκεφθεί προσεκτικότερα τις απόψεις του ομιλητή και να τις αποδεχθεί. Ο ομιλητής μπορεί να υποχωρήσει και να μεταβάλει γνώμη, όταν διαπιστώσει ότι ο συνομιλητής του μιμείται τη στάση του σώματός του. Οι κινήσεις και η στάση του σώματος δεν εκφράζουν όμοια συναισθήματα και διαθέσεις (ανεξάρτητα από το πολιτισμικό περιβάλλον- κοινωνικοοικονομικό επίπεδο).

Οι κινήσεις και η στάση του σώματος Κινήσεις-στάσεις του σώματος που δηλώνουν ανασφάλεια, άγχος αμηχανία, θυμό, σκεπτικισμό είναι αναγκαίο να αποφέυγονται. Οι κινήσεις και η στάση του κεφαλιού έχουν συγκεκριμένο νόημα. Οι κινήσεις των ποδιών προδίδουν τον εσωτερικό κόσμο του υποκειμένου (αυτοπεποίθηση, νευρικότητα, ανασφάλεια). Το υποκείμενο στέκεται: κτύπημα, σταύρωμα των ποδιών- το υποκείμενο κάθεται: σταύρωμα των ποδιών κλπ.

ΦΩΝΗ ΤΟΥ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΥ Δεν μιλάμε με τα όργανα της φωνής αλλά με όλο μας το σώμα. Η ποιότητα της φωνής προδίδει την προσωπικότητα και τα συναισθήματα του υποκειμένου και επηρεάζει τη στάση και τις διαθέσεις του ακροατή. Συμπεριφορά ομιλητή- ακροατή στο πλαίσιο της επικοινωνίας Η φωνή ως αναγνωριστικό γνώρισμα του εργαζόμενου. Κάθε λέξη προκαλεί θετικά ή αρνητικά συναισθήματα. Ο τόνος της φωνής δεν επιτρέπει ιδιαίτερα στους πελάτες να αμφισβητήσουν τον λόγο του εργαζόμενου.

Φωνή ρυθμός της φωνής: αργός (νωχέλεια) - γρήγορος (άγχος, ανασφάλεια). Γρήγορος ρυθμός: Αποφυγή Αργός ρυθμός: Αποφυγή δεν επαρκεί ο χρόνος. ένταση της φωνής: χαμηλή (ανασφάλεια, επιφυλακτικότητα) δυνατή (ψυχική ένταση) Μιλάει χαμηλόφωνα: δεν κατέχει το αντικείμενο; Η ποικιλία στην ένταση της φωνής οδηγεί τους πελάτες στην κατανόηση του περιεχομένου. Αν ο πελατης μιλάει χαμηλόφωνα, ο υπάλλλος πρέπει να μιλήσει με σχετικά δυνατή φωνή, και το αντίστροφο. ύψος της φωνής: βαθιά φωνή: θετικά συναισθήματα ψιλή φωνή: θυμός ή γέλιο Η ελαφρά χρωματισμένη φωνή δημιουργεί κλίμα οικειότητας. Σύντομες προτάσεις: αποφεύγονται τα συντακτικά λάθη- μιλάει πιο αργά και καθαρά.

Σιωπή και διαστήματα παύσεων Σιωπή δεν σημαίνει έλλειψη επικοινωνίας αλλά σχεδιασμένη προσπάθεια για επίτευξη στόχων(πειθαρχία, υπογράμμιση φράσεων, συγκέντρωση της προσοχής, προετοιμασία για κάτι σημαντικό, δραστηριοποίηση της σκέψης των μαθητών- χαλάρωση και ανάκτηση δυνάμεων). Η απρογραμμάτιστη σιωπή δημιουργεί ψυχική ένταση. «παγερή» σιωπή- «ύποπτη» ησυχία. Οταν μιλάει ο συνομιλητής δεν μιλάμε.. Ακουμε...ούτε σκεφτόμαστε πώς θα απαντήσουμε... Ακουμε

Έκφραση και μορφασμοί του προσώπου Το πρόσωπο αποτελεί τον «καθρέπτη» του εσωτερικού κόσμου, μέσα από τον οποίο προβάλλονται συναισθήματα, εξωτερικεύονται στάσεις ή διαθέσεις και δηλώνεται η επανατροφοδότηση σχετικά με απόψεις και θέσεις. Το πρόσωπο μεταβάλλεται πιο γρήγορα σε σύγκριση με άλλα κανάλια και εκπέμπει συχνότερα πληροφορίες. Ο λόγος υστερεί σε σύγκριση με την έκφραση του προσώπου, γιατί οι μύες του προσώπου μπορούν να εξωτερικεύσουν χίλιες εκφράσεις, ενώ μόνο λίγες λέξεις μπορούν να περιγράψουν την έκφραση του προσώπου. Ασφαλώς τα σήματα που εκπέμπει το πρόσωπο δεν εκφράζουν μόνο συναισθήματα, αλλά, συνοδεύοντας τον λόγο, υπογραμμίζουν συγκεκριμένα σημεία του, μεταφέρουν πληροφορίες και αντικαθιστούν λέξεις ή φράσεις. Το πρόσωπο-όπως και η φωνή- δεν ελέγχεται εύκολα. Ο άνθρωπος ήδη από την παιδική του ηλικία μαθαίνει να ελέγχει την έκφραση του προσώπου και γενικότερα τα συναισθήματά του.

Έκφραση και μορφασμοί του προσώπου Όχι σκυθρωπό πρόσωπο και αλαζονική έκφραση. Οι μορφασμοί και η έκφραση του προσώπου συντελούν στην αποτελεσματικότητα της διδασκαλίας. Αβίαστο - προσποιητό χαμόγελο. Το χαμόγελο δεν είναι πάντοτε απλή έκφραση χαράς και ευχαρίστησης αλλά εξωτερίκευση ενός θετικού συναισθήματος, το οποίο δημιουργεί οικείο περιβάλλον και προωθεί την επαφή και τη συνεργασία. Ορισμένες φορές το χαμόγελο προσπαθεί να περιορίσει τις αντιδράσεις που θα προκαλούσε μια «αρνητική» πληροφορία.

Οπτική επαφή και επικοινωνία Αν το πρόσωπο αποτελεί τον καθρέπτη του εσωτερικού κόσμου του ανθρώπου, τα μάτια αποτελούν το κανάλι της εσωτερικής επικοινωνίας(«τα μάτια μιλάνε»). Τα μάτια προσφέρουν πληροφορίες σχετικά με την ετοιμότητα για επικοινωνία, την προετοιμασία μιας απάντησης και τη δραστηριοποίηση καθώς και τον βαθμό φόρτισης της σκέψης. Παρατήρηση διαλεγόμενων μεταξύ τους υποκειμένων. Το υποκείμενο αποφεύγει την πρόσθετη επιβάρυνση που θα προκαλούσε η οπτική επαφή, όταν η σκέψη φορτίζεται σε μεγάλο βαθμό. Η απουσία της οπτικής επαφής δεν σημαίνει οπωσδήποτε άρνηση επικοινωνίας. Εσωστρεφή-εξωστρεφή υποκείμενα. Ο εργαζόμενος πρέπει να αναπτύσσει συνεχή οπτική επαφή.

Το έντονο βλέμμα δεν έχει πάντοτε θετικά αποτελέσματα Το έντονο βλέμμα δεν έχει πάντοτε θετικά αποτελέσματα. Η υπερβολική οπτική επαφή μπορεί να σημαίνει επιθετικότητα ή άγχος. Η αποφυγή της οπτικής επαφής μπορεί να ερμηνευθεί ως υποχωρητικότητα. Μερικές φορές τα λόγια του εργαζόμενου δεν συμφωνούν με την έκφραση του προσώπου του. Οι φιλοξενούμενοι κατά τη διάρκεια της καθημερινής επαφής τους με τον εργαζόμενο μαθαίνουν να διακρίνουν τα σήματα που εκπέμπει το πρόσωπό του.