Δρ. Φώτης Κ. Λιοτόπουλος, (SBOING) www.suits-project.eu MyPolisLive.net (Πιλοτικό Πρόγραμμα Δ. Καλαμαριάς: Ανάλυση Αστικής Κυκλοφοριακής Κατάστασης με Πληθοπορισμό) Ενίσχυση/Ανάπτυξη των Ικανοτήτων των Δημοτικών Αρχών κατά την εφαρμογή μέτρων βιώσιμης αστικής κινητικότητας στους τομείς της αστικής κυκλοφοριακής κίνησης και των αστικών εμπορευματικών μεταφορών. 20/3/2019 Καλαμαριά Δρ. Φώτης Κ. Λιοτόπουλος, (SBOING)
Το Πιλοτικό Πρόγραμμα της Καλαμαριάς ΣΤΟΧΟΙ Συλλογή, επεξεργασία και οπτικοποίηση αστικών κυκλοφοριακών δεδομένων (ιστορικών & πραγματικού χρόνου). Υποστήριξη αποτελεσματικών παρεμβάσεων για την βελτίωση της κυκλοφοριακής κατάστασης της πόλης και τη βελτιστοποίηση των εμπορευματικών μεταφορών. ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ Αξιοποίηση του “πληθοπορισμού” (crowdsourcing) Εγκατάσταση εμπορικού GPS tracker σε οχήματα Συμμετοχή 50 οχημάτων: πολιτών (29), δήμου (11), logistics (MAKIOS) (10) Κινητροδότηση: (δωρεάν tracker, εγκατάσταση, χρήση) Ανάπτυξη Διαδικτυακής πλατφόρμας MyPolisLive.net ΕΚΤΕΛΕΣΗ Διάρκεια: 1/10/2018 – 31/1/2019 (4 μήνες) Συλλογή δεδομένων κίνησης οχημάτων ανά κατηγορία Αποτύπωση κυκλοφοριακής κατάστασης της πόλης σε πραγματικό χρόνο Ιστορικά στατιστικά στοιχεία κίνησης οδικού δικτύου Στατιστικά στοιχεία κίνησης εμπορευματικών μεταφορών
Το Πιλοτικό Πρόγραμμα της Καλαμαριάς Συμμετοχή Οχημάτων Ανάπτυξη συστήματος με δυνατότητα διαχείρισης TBytes κυκλοφοριακών δεδομένων Αξιοποίηση υποδομής νέφους (“cloud”) Έμφαση στη ασφάλεια προσωπικών δεδομένων (GDPR). Όγκος Βάσης Δεδομένων Δυνατότητα διαχείρισης 100άδων ή και 1000άδων οχημάτων.
MyPolisLive.net: Διαδικτυακή Πλατφόρμα παρακολούθησης Αστικής Κυκλοφοριακής Κατάστασης
MyPolisLive.net: Παρακολούθηση στόλου οχημάτων σε πραγματικό χρόνο
MyPolisLive.net: Ιστορικά δεδομένα κίνησης
MyPolisLive.net: Ιστορικά δεδομένα κίνησης
MyPolisLive.net: Λειτουργικότητα για Κινητροδότηση Συμμετοχής Ατομικά στατιστικά κίνησης οχήματος Παραδείγματα 24ωρης κίνησης οχήματος Όχημα Πολίτη Όχημα Δήμου Ταξί Επιπλέον λειτουργικότητα για κινητροδότηση χρηστών / συμμετεχόντων: Alerts (για ξεκίνημα από ακινησία, για έξοδο από μια περιοχή, για υπέρβαση ορίου ταχύτητας που ορίζετε εσείς, κλπ.) Εστίαση σε οποιοδήποτε όχημα (στο κέντρο του χάρτη) κατά την κίνησή του Αποθήκευση διαδρομών, κ.ά.
MyPolisLive.net: Στατιστικά ατομικής ταχύτητας
MyPolisLive.net: Ιστορικά στατιστικά στοιχεία για το οδικό δίκτυο της πόλης
MyPolisLive.net: Στατιστικά (2)
MyPolisLive.net: Κυκλοφοριακή κατάσταση σε πραγματικό χρόνο
MyPolisLive.net: Σύγκριση με υπηρεσίες της Google και του EKETA/ΙΜΕΤ MyPolisLive.net (SBOING) TrafficThess (IMET/EKETA) Google Traffic https://mypolislive.net/admin/fleet/map_traffic/kalamaria 18/1/2019 11:45 π.μ. https://www.google.gr/maps/@40.5794659,22.9533678,15z/data=!5m1!1e1 https://www.trafficthess.imet.gr
MyPolisLive.net: Γεω-κατανομή στιγμάτων GPS
MyPolisLive.net: Στατιστικά χρήσης του Οδικού Δικτύου
MyPolisLive.net: Στατιστικά κατανομής ταχύτητας ανά οδικό τμήμα.
MyPolisLive.net: Κυκλοφοριακό φορτίο οδικού τμήματος ανά δίωρο και ημέρα της εβδομάδας.
MyPolisLive.net: Δημοφιλείς δρόμοι / διαδρομές και συνήθεις στάσεις για Logistics. Αξιολόγηση επιπτώσεων από τη λήψη προσωρινών ή μόνιμων κυκλοφοριακών μέτρων για τις εμπορευματικές μεταφορές, (π.χ. αλλαγή διαδρομών, ωράριο κίνησης, ζώνες φορτοεκφόρτωσης, κλπ.) Μείωση της κυκλοφορίας και του αριθμού των φορτηγών στα σημεία αιχμής. Μείωση των διανυόμενων αποστάσεων και των χρόνων μετακίνησης. Βελτίωση της προσβασιμότητας, της δυνατότητας διαβίωσης και της οικονομικής ανάπτυξης της περιοχής μέσω βελτιστοποίησης της ταχύτητας διανομής των αγαθών. Μείωση των εκπομπών ρύπων και της κατανάλωσης ενέργειας.
MyPolisLive.net: Ιστορικά δεδομένα κίνησης για τα οχήματα εμπορευματικών μεταφορών. Διαχωρισμός κυκλοφοριακών ομάδων και μελέτη των επιπτώσεων και συνεισφορών σε κυκλοφοριακό φορτίο κάθε ομάδας ξεχωριστά στο χώρο και στο χρόνο.
Συμπεράσματα [1/2] Προβλήματα που αντιμετωπίζονται Έλλειψη επίκαιρων κυκλοφοριακών δεδομένων Τα δεδομένα κοστίζουν, δεν είναι αυτά που θέλει ο δήμος και εξαρτάται από τρίτους Δεν έχει την κυριότητα των δεδομένων, άρα δεν μπορεί να τα εκμεταλλευτεί Δύσκολη η διαχείριση μεγάλου όγκου δεδομένων (“big data”) Δύσκολη η ανάπτυξη εξειδικευμένων εφαρμογών επεξεργασίας κυκλοφοριακών δεδομένων. Οφέλη για τον Δήμο / την Πόλη Παρακολούθηση του στόλου οχημάτων του/της (real-time, στατιστικά στοιχεία) Εικόνα της κυκλοφοριακής κατάστασης του οδικού δικτύου: σε πραγματικό χρόνο με ιστορικά στατιστικά στοιχεία δεδομένα κίνησης και στάσεων αν κατηγορία οχημάτων κατανομή ταχυτήτων και κυκλοφοριακού φόρτου ανά οδικό τμήμα (ανά ημέρα και δίωρο) Αξιολόγηση των επιπτώσεων που έχουν οι εμπορευματικές μεταφορές στην αστική κινητικότητα Εργαλείο άμεσης αξιολόγησης επιπτώσεων από ληφθέντα μέτρα και υλοποίηση πολιτικών στο πλαίσιο υλοποίησης ενός ΣΒΑΚ. Οφέλη για τους Πολίτες (Ιδιο-)Παρακολούθηση του οχήματός τους (γεω-εντοπισμός, διαδρομές, στατιστικά, ειδοποιήσεις, κλπ.) Εξασφάλιση ιδιωτικότητας με ανωνυμοποίηση δεδομένων και τεχνικές ισχυρής κρυπτογραφίας Γνώση της κυκλοφοριακής κατάστασης της πόλης και τεκμηρίωση ανάγκης παρεμβάσεων Βελτίωση της κυκλοφοριακής κατάστασης της πόλης (μετά από κατάλληλες παρεμβάσεις της διοίκησης) Βελτίωση της ποιότητας ζωής στην πόλη με την εφαρμογή μέτρων βιώσιμης αστικής κινητικότητας.
Συμπεράσματα [2/2] Βήματα για την Υιοθέτηση της Μεθοδολογίας & την Υλοποίηση του Έργου 1) Ενημέρωση-προτροπή πολιτών & επαγγελματιών για να συμμετάσχουν έμφαση στην εθελοντική προσφορά του Πολίτη για το «κοινό καλό» κινητροδότηση με προσφορά ανταποδοτικών οφελών, επιδότηση κόστους, κλπ. υποχρεωτική συμμετοχή των δημοτικών οχημάτων (πλην απορριμματοφόρων) προτίμηση συμμετοχής ταξί και επαγγελματικών οχημάτων που κινούνται διαρκώς στην πόλη 2) Προμήθεια και εγκατάσταση GPS tracker στα συμμετέχοντα οχήματα προμήθεια καρτών SIM από παρόχους κινητής τηλεφωνίας για επικοινωνία data (~80MBytes/μήνα) προμήθεια και διαμόρφωση εξοπλισμού (δίνονται οδηγίες) εγκατάσταση στα συμμετέχοντα οχήματα, σε συνεργασία με συνεργαζόμενα συνεργεία 3) Δημιουργία λογαριασμού (City account) στην πλατφόρμα MyPolisLive.net, που περιλαμβάνει: δημιουργία λογαριασμού διαχείρισης (admin account) δημιουργία λογαριασμών των χρηστών (user accounts, για κάθε tracker/όχημα) από τον admin αυτοματοποιημένη “γέννηση” του οδικού δικτύου της πόλης (δίνονται οδηγίες) η χρήση της πλατφόρμας είναι δωρεάν για τις πόλεις που συμμετέχουν στο SUITS project. 4) Μεγέθη, Υποστήριξη 1 GPS στίγμα θέσης ανά 15 sec και ανά όχημα. 300 Gbytes/μήνα δεδομένων από 500 οχήματα. 500 οχήματα ανά 200.000 κατοίκους. Υποστήριξη από 1-2 άτομα (ΤΠΕ).
Ευχαριστώ για την προσοχή σας! Δρ. Φώτης Κ. Λιοτόπουλος liotop@sboing.net SBOING Κ. Καραμανλή 124, Διαβατά, Θεσσαλονίκη. info@sboing.net http://www.sboing.net http://www.suits-project.eu http://www.civitas.eu