ΕΝΟΤΗΤΑ 9 ΡΕΛΕ.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Lecture 14: GPIO Outputs Lecturers: Professor John Devlin Mr Robert Ross.
Advertisements

Παναγόπουλος Ασημάκης Βασιλειάδης Βασίλης Β’ τάξη 6ου ΕΠΑΛ Πάτρας
V ERILOG 1. Τα απολύτως απαραίτητα. Verilog - Λυμπέρης Σπύρος2 Verilog - Γιατί; Σχεδίαση επικεντρωμένη στην αρχιτεκτονική Διαδικασία σύνθεσης Εύκολη συντήρηση.
ΜΑΘΗΤΙΚΟ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΡΟΜΠΟΤΙΚΗΣ 19 Ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΕΚΘΕΣΙΑΚΟ ΜΕΡΟΣ.
Τσιρογιάννης Νίκος-Μαργαρίτης Βασίλης
«Αrduino:Προγραμματισμός στην πράξη»
Κατασκευή – Προγραμματισμός συστήματος έξυπνης κλειδαριάς με τη χρήση μικροελεγκτή Arduino.
ΟΜΑΔΑ ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ Η. Κατσμπίρης-Γράψας (Φοιτητής Σχολής ΗΜ&ΜΥ) ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΟΧΗΜΑΤΟΣ ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΗΣΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΕΜΠ « ΠΥΡΦΟΡΟΣ ΙΙ » ‘Σχεδίαση και κατασκευή ηλεκτρονικού.
Arduino Mini howto Μονάδα Αριστείας ΕΛ/ΛΑΚ ΤΕΙ Αθήνας Ανδριτσάκης Δημήτρης Θερινό Σχολείο «Ανάπτυξη wearable συστήματος βασισμένου σε Arduino για χρήση.
Εισαγωγή στο Arduino Μονάδα Αριστείας ΕΛ/ΛΑΚ ΤΕΙ Αθήνας Γιάννης Μπογιατζής Κύκλος Εκπαίδευσης «Χτίζοντας στο “διαδίκτυο πραγμάτων” (Internet of Things)
Basic Settings 1st Exercise Program Appendix Hardware More Exercise Software Ρύθμιση του ρυθμού μετάδοσης δεδομένων Σειριακή Θύρα COM 2 στον προγραμματιστή.
Προγραμματιζόμενοι Λογικοί Ελεγκτές (P.L.C.)
ΚΕΠΛΗΝΕΤ Ν. Λέσβου Θέματα: NFC στο σχολείο
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΖΟΜΕΝΟΙ ΛΟΓΙΚΟΙ ΕΛΕΓΚΤΕΣ (PLCs).
ΕΛΛΗΝΟΓΑΛΛΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΠΕΙΡΑΙΑ ΑΓΙΟΣ ΠΑΥΛΟΣ
Συστήματα CAD Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας Σχολή Θετικών Επιστημών
Hλεκτρικά Κυκλώματα 6η Διάλεξη.
Όπως το περιγράφει ο δημιουργός του, το Arduino είναι μια «ανοικτού κώδικα» πλατφόρμα «πρωτοτυποποίησης» ηλεκτρονικών βασισμένη σε ευέλικτο και εύκολο.
ΤΟ ΑΠΛΟ ΗΛΕΚΤΡΙΚΟ ΚΥΚΛΩΜΑ
αναγκαίο κακό ή δώρο εξ’ ουρανού;
Ψηφιακό πολύμετρο.
Γενικοί ορισμοί κατάλληλοι για την κατανόηση των Ηλεκτρονικών Ισχύος και τη λύση προβλημάτων Uo Μόνο για ημιτονοειδή τάση Μόνο για ωμικό και ημιτονοειδές.
(α) δίνει τον ορισμό του PLC (β) αναφέρει τις εφαρμογές του PLC.
Ενισχυτές Ισχύος Τύποι Ενισχυτών:
ΠΡΟΤΥΠΟ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΜΥΤΙΛΗΝΗΣ ΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΑΙΓAIΟΥ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ Ι. ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ Θεολόγος Καθηγητής DEA Εκκλησιαστικής Ιστορίας ΑΠΘ Δρ.
ΜΑΘΗΜΑ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΩΝ Ομάδα: High-five
Συγγραφική Ομάδα: Γεώργιος Θεοφ
1ο ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΦΛΩΡΙΝΑΣ
1 Παλμογράφος διπλής δέσμης LUYANG YB43280 Συνοπτικός Οδηγός Χρήσης.
ΣΤΟΧΟΣ Ο μαθητής να μπορεί να,
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΗ ΑΣΚΗΣΗ Σύνδεση παλµογράφου µε τη γεννήτρια σήματος.
Στόχοι-Σκοποί: Ευαισθητοποίηση των μαθητών στις ήπιες μορφές ενέργειας
02 ΜΗΧΑΝΕΣ ΣΥΝΕΧΟΥΣ ΚΑΙ ΕΝΑΛΛΑΣΣΟΜΕΝΟΥ ΡΕΥΜΑΤΟΣ
Arduino Τα βασικά.
Το Πρόβλημα Φωτεινοί σηματοδότες.
Καθηγητής: Καλόμοιρος Ιωάννης, Αναπληρωτής Καθηγητής
Οι γεωμετρικές πρόοδοι στην οργάνωση αθλητικών αγώνων:Ανάπτυξη εφαρμογής στη γλώσσα προγραμματισμού C. Σχολείο:Π.Σ.Π.Θ. Μαθητές: Τσαπκίνης Χρήστος Ευάγγελος.
Ηλεκτροτεχνία Εργαστήριο Ι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΑ ΥΛΙΚΑ & ΣΧΕΔΙΑΣΗ
Ηλεκτροτεχνία Εργαστήριο
Εκπαιδευτική ρομποτική
إعداد المهندس :ماهر الأبيض حمص-2014
ΗΜΥ-210: Σχεδιασμός Ψηφιακών Συστημάτων Χειμερινό Εξάμηνο 2007
Σελ. 1 ΟΔΗΓΙΕΣ για τη συμπλήρωση του Φύλλου Αγώνα
ساختمان دستگاه های اندازه گیری
Χρήση οργάνων μέτρησης
Ψηφιακό πολύμετρο.
ΗΜΥ-210: Λογικός Σχεδιασμός Εαρινό Εξάμηνο 2005
ΗΜΥ-210: Λογικός Σχεδιασμός Εαρινό Εξάμηνο 2005
מכטרוניקה אלקטרוניקה ספרתית סתיו תשס"ה 2004/2005
Κεφάλαιο 1ο Το άτομο Το άτομο είναι το πιο μικρό κομμάτι ενός στοιχείου. Στο κέντρο βρίσκεται ο πυρήνας με τα πρωτόνια p+, που είναι θετικά φορτισμένα.
Анализа електроенергетских система 1 -увод-
ΣΥΣΤΗΜΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΕΠΑΝΑΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΥ ΤΗΣ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ
ΒΑΣΙΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΗΛΕΚΤΡΟΛΟΓΙΑΣ
به نام خدا فصل پانزدهم خازن در جریان مستقیم.
ارائه کننده: عبداله کريم پاپی
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΑ ΙΣΧΥΟΣ (Θ)
Өнөөдрийн хичээлд амжилт хүсье!
ΕΝΟΤΗΤΑ 6 LCD ΟΘΟΝΕΣ.
ΕΝΟΤΗΤΑ 8 ΛΟΙΠΟΙ ΑΙΣΘΗΤΗΡΕΣ.
ΕΛΕΓΧΟΣ ΣΕΡΒΟΚΙΝΗΤΗΡΩΝ
UNIT 1 Τα Πρώτα Προγράμματα.
Ψηφιακές ΕΙΣΟΔΟΙ/ΕΞΟΔΟΙ και Διακοπές
Πρωτόκολλα Επικοινωνίας
ஒன்பதாம் வகுப்பு பருவம்-2 அறிவியல்
Μετρητές
ΜαθαΙνω τον παλμογρΑφο
Η ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΟΥ ΗΛΕΚΤΡΙΚΟΥ ΛΑΜΠΤΗΡΑ
ΕΝΟΤΗΤΑ 7: ΑΙΣΘΗΤΗΡΕΣ ΥΠΕΡΥΘΡΩΝ
Στη γειτονιά του ήλιου start Δημιουργία: Παύλος Κώτσης.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΕΝΟΤΗΤΑ 9 ΡΕΛΕ

Στόχος και Περίγραμμα της Ενότητας 9 Να γίνει κατανοητή η έννοια του ρελέ και να έρθουν σε γνωριμία μαζί του οι φοιτητές. Στόχος της παρουσίασης Σύνοψη Εξέταση των βασικών τύπων ρελέ. Εξέταση της αρχής λειτουργίας τους. Παρουσίαση του τυπικού κυκλώματος οδήγησης ηλεκτρομηχανικού ρελέ. Παρουσίαση μίας τυπικής μονάδας ηλεκτρομηχανικού ρελέ της αγοράς. Εξέταση των διαφορετικών αναγκών οδήγησης ανάμεσα στα ηλεκτρομηχανικά ρελέ και τα ρελέ στερεάς κατάστασης. Ασκήσεις. 2

Εισαγωγή Σκοπός αυτής της ενότητας είναι να γίνει κατανοητή η έννοια ενός ρελέ. Θα εξετάσουμε τους βασικούς τύπους του, την αρχή λειτουργίας τους και θα κάνουμε μία εισαγωγή στη χρήση τους με αναπτυξιακές πλατφόρμες. Στην ουσία, τα ρελέ είναι διακόπτες που ενεργοποιούνται με ηλεκτρικό ρεύμα. Χρησιμοποιούνται όπου είναι απαραίτητο να ελέγξουμε ένα κύκλωμα από κάποιο άλλο κύκλωμα μικρότερης ισχύος, ή όπου θέλουμε να ελέγξουμε περισσότερα του ενός κυκλώματα από ένα σήμα. 3

Οικογένειες Ρελέ Υπάρχουν πολλών διαφορετικών τύπων (π.χ. “μίνι” –ή αλλιώς ρελέ πλακέτας, αυτοκινητιστικά ρελέ, βιομηχανικά ρελέ, κλπ) αλλά οι μεγάλες οικογένειες, χαρακτηριζόμενες από τον τύπο του διακόπτη που χρησιμοποιείται, είναι μόνο δύο: 1. Ηλεκτρομηχανικά Ρελέ 2. Ρελέ Στερεάς Κατάστασης 4

Ηλεκτρομηχανικά Ρελέ Βασίζονται στο Νόμο του Φαραντέι (ή αλλιώς, νόμο ηλεκτρομαγνητικής επαγωγής). Εμφανίστηκαν για πρώτη φορά το1833. Ένας ηλεκτρομαγνήτης λειτουργεί το διακόπτη. Λόγω του ότι δεν υπάρχει επαφή ανάμεσα στο πηνίο και το διακόπτη, το φορτίο είναι ηλεκτρικά απομονωμένο από το κύκλωμα ελέγχου. 5

Εξαρτήματα ενός Ηλεκτρομηχανικού Ρελέ Ηλεκτρομηχανικά Ρελέ Εξαρτήματα ενός Ηλεκτρομηχανικού Ρελέ Κ. Ε. Κ. Α. Κ. Κ. ΚΟΙΝΗ ΕΠΑΦΗ ΠΗΝΙΟ 6

Επαφές ενός Ρελέ ΠΗΝΙΟ: Επαφές του πηνίου. Τα πηνία, τυπικά, δεν έχουν πολικότητα. Κ.Ε.: Η κοινή επαφή του ρελέ. Μπορεί να είναι συνδεδεμένη στα NC, στο NO, αλλά όχι και στα δύο ταυτόχρονα. Κ.Κ.: Η «κανονικά-κλειστή» επαφή του ρελέ. Όταν το πηνίο δεν διαρρέεται από ρεύμα, είναι συνδεδεμένη στην κοινή επαφή. Κ.Α.: Η «κανονικά ανοιχτή» επαφή του ρελέ. Ασύνδετη όταν το πηνίο δεν διαρρέεται από ρεύμα. Σε αντίθετη περίπτωση, θα είναι συνδεδεμένη στην κοινή επαφή. 7

Διασύνδεση Ηλεκτρομηχανικών Ρελέ με Μ/Ε Τα ηλεκτρομηχανικά ρελέ έχουν συγκεκριμένες απαιτήσεις τάσης και ισχύος ώστε να λειτουργήσουν. Τα πιο κοινά ρελέ του εμπορίου έχουν πηνία 5/12/24 VDC ή 115/230 VAC. Οι ακροδέκτες ενός μικροελεγκτή δεν είναι συνήθως ικανοί να οδηγήσουν απευθείας ένα ηλεκτρομηχανικό ρελέ. Έτσι, απαιτείται ένα ειδικό κύκλωμα οδήγησης, το οποίο κάνει χρήση (συνηθέστερα) ενός διπολικού ή MOSFET τρανζίστορ, μαζί με μία δίοδο προστασίας. Γι’ αυτό το σκοπό, υπάρχει ένας αριθμός μονάδων ηλεκτρομηχανικών ρελέ στο εμπόριο, που ενσωματώνουν το κύκλωμα οδήγησης, ώστε να διευκολύνεται η διασύνδεσή τους. 8

Σχηματικό Διάγραμμα Κυκλώματος Οδήγησης Ρελέ Διασύνδεση Ηλεκτρομηχανικών Ρελέ με Μ/Ε Σχηματικό Διάγραμμα Κυκλώματος Οδήγησης Ρελέ Κ.Κ. Κ.Ε. Κ.Α. ΠΗΓΗ AC/DC ΦΟΡΤΙΟ AC/DC 9

Μονάδα Ρελέ 5V (Keyes) Η μονάδα περιλαμβάνει όλα τα απαραίτητα κυκλωματικά στοιχεία (τη δίοδο προστασίας, το τρανζίστορ και την αντίσταση περιορισμού ρεύματος) καθώς και ένα ενδεικτικό LED. Κοινή επαφή Κανονικά - κλειστή Κανονικά - ανοιχτή VCC GND ΣΗΜΑ 10

Άσκηση Ηλεκτρομηχανικού Ρελέ: Περιγραφή & Σχηματικό Σκοπός της άσκησης είναι η εξοικείωση των φοιτητών με τη χρήση ηλεκτρομηχανικών ρελέ. Θα χρησιμοποιήσουμε ένα Arduino, μαζί με μία μονάδα ρελέ για να ελέγξουμε ένα φορτίο DC (ένα βομβητή, για τους σκοπούς της άσκησης). Το πάτημα ενός κουμπιού θα οπλίζει ή θα αφοπλίζει το ρελέ. 11

Άσκηση Ηλεκτρομηχανικού Ρελέ: Ράστερ Το κύκλωμα της άσκησης που περιγράψαμε, παρουσιασμένο στο ράστερ. Όταν το ρελέ οπλίσει (η Κ.Ε. να συνδεθεί στην Κ.Α.) θα πρέπει να ηχήσει ο βομβητής. 12

Άσκηση Ηλεκτρομηχανικού Ρελέ: Παραλλαγές Μπορούν να υλοποιηθούν διαφορετικές παραλλαγές της άσκησης για καλύτερη εξοικείωση των φοιτητών. Μερικά παραδείγματα περιλαμβάνουν: Το φορτίο θα μπορούσε να συνδεθεί στην Κ.Κ. επαφή του ρελέ, αντί για την Κ.Α.. Το ρελέ θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για να διακόψει το καλώδιο της γείωσης (ή τον ουδέτερο, για AC κυκλώματα) αντί για το καλώδιο τροφοδοσίας. 13

Άσκηση Ηλεκτρομηχανικού Ρελέ: Κώδικας // Δημιουργούμε ένα byte με όνομα ‘state’ και το αρχικοποιούμε. volatile byte state = LOW; void setup() { pinMode(2, INPUT); // Ορίζουμε το GPIO pin 2 (το πλήκτρο) σαν είσοδο. pinMode(9, OUTPUT); // Ορίζουμε το GPIO pin 9 (το ρελέ) σαν έξοδο. attachInterrupt(digitalPinToInterrupt(2), changeState, RISING); // Ορίζουμε μία διακοπή στο GPIO pin 2 να τρέξει στην αλλαγή από 0V σε 5V. } void loop() { digitalWrite(9, state); // Οδηγούμε το GPIO pin 9 LOW ή HIGH, αναλόγως της // κατάστασης του ‘state’. void changeState() { state = !state; // Αλλάζουμε το ‘state’ από LOW σε HIGH ή αντίστροφα. 14

Ρελέ Στερεάς Κατάστασης Ένα TRIAC, SCR ή MOSFET, αναλόγως με τη φύση του φορτίου (AC, ή DC). Η απουσία κινούμενων μερών οδηγεί σε αυξημένη αξιοπιστία και μεγαλύτερο χρόνο ζωής. Συνήθως, το κύκλωμα οδήγησης είναι ηλεκτρικά απομονωμένο από το φορτίο (ένας οπτοσυζευκτής ελέγχει το διακόπτη). Τυπικά, τα ρελέ στερεάς κατάστασης έχουν πολικότητα, μιας και χρησιμοποιούν στοιχεία ελέγχου αποτελούμενα από ημιαγωγούς (π.χ. μία δίοδο εκπομπής φωτός –LED-) αντί για πηνία. Λόγω των παραπάνω, απαιτούν λιγότερη ισχύ για τη λειτουργία τους. Χάρη σε αυτό, επιτρέπουν την ευκολότερη διασύνδεσή τους με μικροελεγκτές. Τις περισσότερες φορές μπορούν να συνδεθούν απευθείας στις εξόδους του μ/ε. Ορισμένες φορές, τοποθετεί μία αντίσταση περιορισμού ρεύματος σε σειρά με την είσοδο του ρελέ. 15

Διασύνδεση Ρελέ Στερεάς Κατάστασης με Μ/Ε 16

Οι Επαφές Ενός Ρελέ Στερεάς Κατάστασης [~]: Επαφές φορτίου. Η τάση μπορεί να κυμαίνεται ανάμεσα στο 24-380 VAC. [–]: Γείωση κυκλώματος ελέγχου. [+]: Είσοδος κυκλώματος ελέγχου (μπορεί να είναι HIGH, ή LOW). Το λογικό ‘1’ μπορεί να είναι από 3V - 32 V, διευκολύνοντας την διεπαφή με διαφορετικές οικογένειες λογικής. 17 17

Άσκηση Ρελέ Στερεάς Κατάστασης: Περιγραφή Σε αυτή την άσκηση, θα αντικαταστήσουμε το ηλεκτρομηχανικό ρελέ με ένα ρελέ στερεάς κατάστασης. Η βασική ιδέα παραμένει η ίδια: η ενεργοποίηση ενός ρελέ με το πάτημα ενός κουμπιού. Μιας και τα περισσότερα ρελέ στερεάς κατάστασης της αγοράς είναι κατασκευασμένα για AC φορτία, δε θα συνδέσουμε κάποιο φορτίο, γι’ ν’ αποφύγουμε να έρθουμε σε επαφή με τάση δικτύου. 18

Άσκηση Ρελέ Στερεάς Κατάστασης: Σχηματικό [150Ω]: Αντίσταση περιορισμού ρεύματος. [10ΚΩ]: Αντίσταση πρόσδεσης στη γείωση (χαμηλή στάθμη). [ Load Terminals 19

Άσκηση Ρελέ Στερεάς Κατάστασης: Ράστερ Το κύκλωμα της άσκησης, παρουσιασμένο στο ράστερ. Η ανίσταση των 150Ω περιορίζει την ένταση του ρεύματος από την έξοδο του Arduino, προστατεύοντας έτσι τον οπτοσυζευκτή του ρελέ. AC WALL OUTLET 20

Άσκηση Ρελέ Στερεάς Κατάστασης: Κώδικας Χάρη στα κυκλώματα οδήγησης, η ενεργοποίηση είτε ενός ηλεκτρομηχανικού ρελέ, ή ενός ρελέ στερεάς κατάστασης, επιτυγχάνεται με τον ίδιο τρόπο. Δεν απαιτούνται αλλαγές στον κώδικα, εφόσον φυσικά έχουν χρησιμοποιηθεί οι ίδιο GPIO ακροδέκτες. 21

ΕΝΟΤΗΤΑ 9 - ΡΕΛΕ Σας ευχαριστώ!