ΤΕΙ ΔΥΤΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ ΔΟΕΠ&ΤΜ ΤΕΙ ΔΥΤΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ ΔΟΕΠ&ΤΜ BRANDING, ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ Σωτήρης Τριανταφύλλου
Τι είναι επικοινωνία; Είναι ένα διεπιστημονικό πεδίο με στοιχεία από πολλές επιστήμες (γλωσσολογία, ανθρωπολογία, κοινωνιολογία, ψυχολογία κλπ). Υπάρχουν πολλοί ορισμοί για να περιγράψουμε την επικοινωνία .
Κάποιοι ορισμοί για την επικοινωνία “Επικοινωνία είναι η κοινωνική διάδραση μέσω μηνυμάτων” John Fiske “Επικοινωνία είναι η ανταλλαγή πληροφοριών και η μετάδοση μηνυμάτων” Katz & Khan
Ο Πλάτωνας, ο Αριστοτέλης και νεότεροι μελετητές, προσέγγισαν την επικοινωνία υπό το πρίσμα της ρητορικής. Την όρισαν δηλαδή, σαν τη διαδικασία όπου ο πομπός (ρήτορας) κατασκεύαζε μηνύματα τα οποία μεταδίδονταν στο δέκτη με στόχο ένα συγκεκριμένο αποτέλεσμα.
Είδη Επικοινωνίας: Λεκτική Οπτική Εσωτερική Διαπροσωπική Μαζική
Τι είναι πολιτιστική επικοινωνία; Υπάρχουν επίσης πολλοί ορισμοί και διαφορετικές οπτικές και για την πολιτιστική επικοινωνία που κατά βάση είναι πολιτική επικοινωνία. Γενικά: Η δημιουργία ενός οποιοδήποτε πολιτιστικού αγαθού.
Το σύνολο των διαδικασιών, των τεχνικών και των μέσων που μετέρχεται μια χώρα για να προωθήσει τον πολιτισμό της. Η προσπάθεια ενός ειδικού σε θέματα τέχνης να εξηγήσει στο κοινό του τους συμβολισμούς, την τεχνοτροπία και την καλλιτεχνική αξία ενός έργου τέχνης. Η προσπάθεια ενός φιλότεχνου να κατανοήσει ένα έργο τέχνης.
Ακόμη: Η σχέση δασκάλου-μαθητή Ακόμη: Η σχέση δασκάλου-μαθητή. Διαφορετικές μορφές δημοσιογραφίας (η είδηση περιέχει στοιχεία ταυτότητας και πολιτιστικής έκφρασης).
Πολιτιστική επικοινωνία-Πολιτιστική διπλωματία Οι προσπάθειες διαφορετικών χωρών να ανακαλύψουν κοινά στοιχεία μεταξύ διαφορετικών πολιτισμών ώστε να προσεγγίσουν πιο αποτελεσματικά ανθρώπους διαφορετικής κουλτούρας και ιδιοσυγκρασίας.
Διαφορά επικοινωνίας-ενημέρωσης Η ενημέρωση εμπεριέχει την είδηση. Επιχειρεί να απαντήσει στα πέντε βασικά ερωτήματα της ανεστραμμένης πυραμίδας: Τι, Που, Ποιος, Πότε, Γιατί
Τα βασικά χαρακτηριστικά του επικοινωνιακού συστήματος στην εποχή των παραδοσιακών ΜΜΕ Σχετικά περιορισμένος αριθμός Μέσων Μαζικά κοινά με σχετικά παθητική συμπεριφορά Διακριτά κανάλια επικοινωνίας και κλάδοι Μέσων Έλεγχος της ροής της πληροφορίας (gatekeeping) και συνεπώς σημαντική πολιτική και κοινωνική επιρροή των κυρίαρχων Μέσων
Ο 20ος αιώνας ήταν η εποχή των ΜΜΕ Ένα νέο επικοινωνιακό σύστημα αρχίζει να διαμορφώνεται στη δεκαετία του 1990 καθώς το διαδίκτυο μετατρέπεται σε μαζικό φαινόμενο Η δημιουργία του Ιστού από τον Tim Berners-Lee και η εμπορευματοποίηση του διαδικτύου μετά το 1995 Η ενσωμάτωση του Internet Explorer στα Windows 95 Επιτάχυνση των εξελίξεων μετά την εμφάνιση του Web 2.0
Ζούμε μια εποχή συγκλονιστικών αλλαγών. Το επικοινωνιακό σύστημα αλλάζει και μαζί του αλλάζει ολόκληρη η κοινωνία. Στο επίκεντρο βρίσκεται η δυνατότητα δημιουργίας και διανομής περιεχομένου από τους ίδιους τους χρήστες. Η ψηφιοποίηση του περιεχομένου και η μετατροπή του διαδικτύου σε βασική υποδομή της υπό διαμόρφωση Κοινωνίας της Πληροφορίας οδηγεί σε νέα επικοινωνιακά και οργανωτικά πρότυπα.
Τα 4 βασικά χαρακτηριστικά του νέου επικοινωνιακού συστήματος: 1) Πληθώρα Μέσων. 2)Διαδραστικότητα – Δημιουργία περιεχομένου από τους χρήστες. 3) Δικτύωση. 4) Ψηφιοποίηση – Σύγκλιση.
Αμφισβήτηση του κυρίαρχου ρόλου των ΜΜΕ στην παραγωγή και διανομή της πληροφορίας. Ένα χαοτικό επικοινωνιακό περιβάλλον, με πολυδιάσπαση και κατακερματισμό. Το φαινόμενο της μαζικής αυτό-επικοινωνίας. Νέα οργανωτικά και επικοινωνιακά πρότυπα. Η επανάσταση των χρηστών. Το φαινόμενο της μαζικής αυτό-επικοινωνίας Νέα οργανωτικά και επικοινωνιακά πρότυπα
Εξαιρετικά σημαντικός ο ρόλος των ΜΜΕ στην πολιτιστική επικοινωνία. Προβολή Διαφήμιση Δημόσια εικόνα Δημόσιες σχέσεις Δημοσκοπήσεις, αναλύσεις
Πηγή: Pew Research Center
Πηγή: Pew Research Center, 2018
Χρήστες social media στον κόσμο 31-3-2018 Πηγή:Top 15 Most Popular Social Networking Sites and Apps
ΧΡΗΣΗ ΤΩΝ SOCIAL MEDIA ΓΙΑ ΠΡΟΣΒΑΣΗ ΣΤΗΝ ΕΙΔΗΣΗ
Πηγή: Reuters Institute for the Study of Journalism, 2017
ΠΡΟΤΙΜΗΣΗ ΗΛΙΚΙΑΚΩΝ ΟΜΑΔΩΝ ΑΝΑ ΜΕΣΟ Πηγή: Reuters Institute for the Study of Journalism
Πηγή: Reuters Institute for the Study of Journalism, 2017
Πολιτισμικός Πολιτιστικός Ο πολιτισμικός ευρύτερος του πολιτιστικού, καθώς αναφέρεται σε κοινωνικές διεργασίες, οικονομικά και πολιτικά συστήματα και ιδεολογίες. Ο πολιτιστικός κυρίως αναφέρεται σε παραγωγικούς μηχανισμούς πολιτιστικών αγαθών.
Πολιτιστικός οργανισμός Πολιτιστικές βιομηχανίες Παράγουν πολιτιστική επικοινωνία. Η πολιτιστική βιομηχανία αντικατέστησε τον όρο μαζική κουλτούρα (Κλήμης,2010)