«Θεωρία και Δίκαιο Διεθνών Οργανισμών»

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΔΙΕΘΝΩΝ ΚΑΙ ΕΥΡΩΠΑΪΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
Advertisements

Τμήμα Πολιτικών Επιστημών Α΄ εξάμηνο Διδάσκουσα : Βιργινία Τζώρτζη
ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ ΕΥΑΓΓΕΛΟΥ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΔΗΣ Τάξη Έ.
2 2 ° ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΕΛΛΗΝΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΔΥΤΙΚΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ Η Δ ΥΝΑΜΙΚΗ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙ Δ ΕΥΣΗΣ ΣΕ ΠΕΡΙΟ Δ Ο ΚΡΙΣΗΣ Βρυξέλλες, 28/2/2013.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών.
Από τους μαθητές της Ε΄ τάξης Ζώη Αραδιπιώτη Άρη Αριστέιδου.
Ιστορική Αναδρομή Η Ευρωπαϊκή Ιδέα, δηλαδή η ιδέα μιας κοινής ανθρωπιστικής Ευρώπης, αποτέλεσε όραμα πολλών φιλοσόφων (π.χ. Καντ, Κομένιος, Ουγκώ). Οι.
Βαλκάνια: Οι προϋποθέσεις και τα όρια της χωρικής ολοκλήρωσης Π. Γετίμης και Λ. Δημητροπούλου
«ΤΟΠΙΚΗ ΚΑΙ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗ»
ΤΜΗΜΑ ΝΟΜΙΚΗΣ ΤΟΜΕΑΣ ΔΙΕΘΝΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΔΙΕΘΝΟΥΣ & ΕΥΡΩΠΑΙΚΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ Μ. Δ. Χρυσομάλλης Αναπληρωτής Καθηγητής.
Μεταπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών ιδιωτικού διεθνούς δικαίου Διδάσκουσα: Επίκουρη καθηγήτρια Χρ. Τσούκα 1 Η αρχή του κράτους προελεύσεως και η σημασία της.
5. Οι αξίες της ΕΕ Άρθρο 2 ΣΕΕ. Από τις αρχές στις Αξίες Η ΕΕ βασίζεται στις αξίες του σεβασμού της ανθρώπινης αξιοπρέπειας, της ελευθερίας, της δημοκρατίας,
«Ξαναδιαβάζοντας την Ευρωπαϊκή Ένωση με την έκθεση των πέντε προέδρων και την νέα δια-θεσμική συμφωνία: Νέα στρατηγική σε παλιό σκηνικό;» Λουτράκι
Πολιτική Διεθνούς Ανάπτυξης και Βοήθειας της Ε. Ε Γκότση Παναγιώτα Παπαλεξίου Βασιλική.
4. Αρμοδιότητες της ΕΕ. Αρχές ανάθεσης Α. Η αρχή της δοτής αρμοδιότητας (: κάθε αρμοδιότητα που δεν απονέμεται στην ΕΕ ανήκει στα Κράτη μέλη). α) Ο προσωρινός.
ΘΕΣΜΙΚΟ και ΚΑΝΟΝΙΣΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΕΞΩΤΕΡΙΚΩΝ ΣΧΕΣΕΩΝ ΕΕ.
ΤΜΗΜΑ ΝΟΜΙΚΗΣ - ΠΜΣ ΤΟΜΕΑΣ ΔΙΕΘΝΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΔΙΚΑΙΟ ΕΥΡΩΠΑΙΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ Μ. Δ. Χρυσομάλλης Αναπληρωτής Καθηγητής.
3. ΟΝΕ Ι. Θεσμικά όργανα Ευρωπαϊκό Σύστημα Κεντρικών Τραπεζών (ΕΣΚΤ) Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (ΕΚΤ) 1. Συγκρότηση 1.1. ΕΣΚΤ= ΕΚΤ και εθνικές κεντρικές.
ΣΥΝΘΗΚΗ ΛΙΣΑΒΟΝΑΣ Σημειώσεις βασισμένες στο N. Nugent (2010) The Government and Politics of the European Union, 7 th edition.
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ Ο θεσμός των Ευρωπαϊκών Ομίλων Εδαφικής Συνεργασίας (Ε.Ο.Ε.Σ.) τη νέα Προγραμματική Περίοδο,
Σχέσεις δικαίου ΕΕ και εθνικών δικαίων. Σχέσεις εξελισσόμενες Η ΕΕ εξελίσσεται διαρκώς. Νέες αρμοδιότητες και νέα όργανα. Παράλληλα, νέα έννοια ήδη υφιστάμενων.
 1. Διαμόρφωση Εκπαιδευτικής Πολιτικής  2. Θέση Εκπαιδευτικής Μονάδας στον τομέα διαμόρφωσης Ε. Π.
1 Ενοποιημένες Χρηματοοικονομικές Καταστάσεις Απαλλαγές & Εξαιρέσεις από την ενοποίηση Δρ. Χύτης Ευάγγελος Ελληνική Δημοκρατία Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό.
ΤΜΗΜΑ ΝΟΜΙΚΗΣ ΤΟΜΕΑΣ ΔΙΕΘΝΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΔΙΚΑΙΟ ΕΥΡΩΠΑΙΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ Ι B.Tζώρτζη Ειδική Επιστήμονας.
ΣΥΝΘΗΚΗ ΛΙΣΑΒΟΝΑΣ ΣΥΝΘΗΚΗ ΓΙΑ ΤΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ Άρθρο 218 (πρώην άρθρο 300 της ΣΕΚ) Ιωάννα Παπαδοπούλου.
Τμήμα Πληροφορικής & Τηλεπικοινωνιών
ΤΜΗΜΑ ΝΟΜΙΚΗΣ ΤΟΜΕΑΣ ΔΙΕΘΝΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
ΤΜΗΜΑ ΝΟΜΙΚΗΣ ΤΟΜΕΑΣ ΔΙΕΘΝΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
Επίκουρος Καθηγητής, Τμήμα Γεωγραφίας, Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο
«ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ»
ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΈΝΤΑΞΗΣ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΝΩΣΗ
ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ 472/2013 για την ενίσχυση της οικονομικής και δημοσιονομικής εποπτείας των κρατών μελών στη ζώνη του ευρώ τα οποία αντιμετωπίζουν ή απειλούνται.
Κοινωνικά Δικαιώματα.
ΤΜΗΜΑ ΝΟΜΙΚΗΣ ΤΟΜΕΑΣ ΔΙΕΘΝΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Η Ενιαία Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων
ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ
Πρόταση υιοθέτησης προγραμματικής συμφωνίας για την υλοποίηση έργων
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Το Δίκαιο.
Η προστασία των θεμελιωδών δικαιωμάτων στην ΕΕ
ΤΜΗΜΑ ΝΟΜΙΚΗΣ ΤΟΜΕΑΣ ΔΙΕΘΝΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
ΦΟΡΕΙΣ Κ.Α.Λ.Ο. ΕΠΙΛΕΓΟΝΤΑΣ ΝΟΜΙΚΗ ΜΟΡΦΗ ΠΟΠΗ ΣΟΥΡΜΑΪΔΟΥ
Παντείου Πανεπιστημίου
Best practices - Benchmarking
TMHMA NOMIKHΣ TOMEΑΣ ΔΙΕΘΝΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
«Διεθνείς Διαπραγματεύσεις & Οικοδόμηση Διεθνούς Κοινού Συμφέροντος»
«Διεθνείς Διαπραγματεύσεις & Οικοδόμηση Διεθνούς Κοινού Συμφέροντος»
«Διεθνείς Διαπραγματεύσεις & Οικοδόμηση Διεθνούς Κοινού Συμφέροντος»
«Θεωρία και Δίκαιο Διεθνών Οργανισμών»
«Θεωρία και Δίκαιο Διεθνών Οργανισμών»
«Θεωρία και Δίκαιο Διεθνών Οργανισμών»
«Θεωρία και Δίκαιο Διεθνών Οργανισμών»
«Διεθνείς Διαπραγματεύσεις & Οικοδόμηση Διεθνούς Κοινού Συμφέροντος»
«Θεωρία και Δίκαιο Διεθνών Οργανισμών»
Μανώλης Περάκης Επίκουρος Καθηγητής Νομικής Σχολής ΕΚΠΑ
«Θεωρία και Δίκαιο Διεθνών Οργανισμών»
Η ανοιχτή μέθοδος συντονισμού (ΑΜΣ)
«Θεωρία και Δίκαιο Διεθνών Οργανισμών»
Δίκαιο των εξωτερικών σχέσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης
ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΝΟΜΙΣΜΑΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ
«Θεωρία και Δίκαιο Διεθνών Οργανισμών»
«Θεωρία και Δίκαιο Διεθνών Οργανισμών»
«Θεωρία και Δίκαιο Διεθνών Οργανισμών»
«Εξωτερικές Σχέσεις της Ε.Ε: Δίκαιο και Πολιτικές»
«Εξωτερικές Σχέσεις της Ε.Ε: Δίκαιο και Πολιτικές»
«Θεωρία και Δίκαιο Διεθνών Οργανισμών»
«Θεωρία και Δίκαιο Διεθνών Οργανισμών»
Μεταγράφημα παρουσίασης:

«Θεωρία και Δίκαιο Διεθνών Οργανισμών» ΠΑΝΤΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΜΗΜΑ ΔΙΕΘΝΩΝ, ΕΥΡΩΠΑΪΚΩΝ & ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ «Θεωρία και Δίκαιο Διεθνών Οργανισμών» Ακαδημαϊκό Έτος 2018-2019 Κ.Μ: 120315 ΕΞΑΜΗΝΟ: Ε’ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ: Υποχρεωτικό Επιλογής ΔΙΔΑΣΚΩΝ: Δρ Αλέξανδρος Καΐλης

Κεφ.2 - Προσδιορισμός των Διεθνών Θεσμικών Οντοτήτων Μεγάλη πολυμορφία και ποικιλία διεθνών οργανισμών → ο προσδιορισμός των Διεθνών Θεσμικών Οντοτήτων (ΔΘΟ) δεν είναι εφικτός, με βάση έναν γενικευτικό ορισμό – οι ΔΘΟ δεν έχουν αποκλειστικό και απόλυτο χαρακτήρα Ουσιαστικά, οι ΔΘΟ συνθέτουν ένα: πολύμορφο θεσμοποιημένο σύστημα, πολυκεντρικής διακυβέρνησης, πολυμερών καθεστωτικών σχέσεων διεθνών κοινωνών, με σκοπό την προστασία, διαρκή λειτουργία και προαγωγή τους διεθνούς κοινού συμφέροντος (θεσμοποιημένη διακυβέρνηση καθεστωτικών σχέσεων δ.κ.σ)

Προσδιορισμός των Διεθνών Θεσμικών Οντοτήτων Η πραγματικότητα της διαρκώς εξελισσόμενης θεσμικής πολυμορφίας, έγκειται: στη σημασία της διαφοροποίησης, και στην ανάγκη κατανόησης της σχετικότητας στη θεσμοποιημένη διακυβέρνηση δ.κ.σ Οι θετικιστικές προσεγγίσεις του διεθνούς δικαίου επιχειρούν να παραμορφώσουν την πραγματικότητα της θεσμικής πολυμορφίας, αναγνωρίζουν τα βασικά χαρακτηριστικά των διεθνών οργανισμών, με βάση το υπόδειγμα των τυπικών διεθνών οργανισμών του συστήματος του ΟΗΕ κάθε παρέκκλιση από το τυπικό υπόδειγμα του ΟΗΕ, αντιμετωπίζεται ως εξαίρεση, ανεξήγητη διαφοροποίηση, αταξινόμητη περίπτωση

Προσδιορισμός των Διεθνών Θεσμικών Οντοτήτων Οι ποικίλες ΔΘΟ δεν παράγονται ακολουθώντας ένα υποδειγματικό πρότυπο: Τα Κράτη διαπραγματεύονται την πιθανότητα εγκαθίδρυσης μιας ΔΘΟ, σε συνεργασία με άλλες ΔΘΟ, και σχετικές διεθνικές οντότητες, με σκοπό να επιτύχουν, σε βάθος χρόνου και σε σχέση με το πεδίο αναφοράς της μελλοντικής ΔΘΟ, μια λειτουργική και προσαρμοστική κατασκευή θεσμοποιημένης άσκησης δ.κ.σ = το πρόβλημα στη μελέτη των Διεθνών Οργανισμών και στην κατανόηση της λειτουργίας τους, δεν βρίσκεται στον «αντικειμενικό προσδιορισμό τους», αλλά στην ανάλυση της οργανικότητας της ολοκληρωμένης, και πεδιακά σχεσιακής, πολυκεντρικής θεσμικής διακυβέρνησης δ.κ.σ

Το Στοιχείο της Πολυμερούς Συναινετικής Βάσης των ΔΘΟ Η διαμόρφωση διεθνών θεσμικών οντοτήτων διακυβέρνησης δ.κ.σ επιτελείται μέσα από: Διαπραγμάτευση και σύσταση Ιδρυτικών ή Καταστατικών Συνθηκών Ανεπίσημες Διεθνείς Συμφωνίες Παράλληλες Αποφάσεις Κοινοβουλίων Θεσμικές Οντότητες που μπορούν να δημιουργήσουν, στο πλαίσιο της λειτουργίας τους, άλλους εξειδικευμένους θεσμούς διεθνούς διακυβέρνησης (θεμέλιοι/παράγωγοι οργανισμοί) Θεσμικές οντότητες που δημιουργούνται στο πλαίσιο συμβατικών περιβαλλοντικών καθεστώτων (ad hoc θεσμικά όργανα, κύρια επικουρικά)

Το Στοιχείο της Πολυμερούς Συναινετικής Βάσης των ΔΘΟ Η διαμόρφωση διεθνών θεσμικών οντοτήτων διακυβέρνησης δ.κ.σ επιτελείται μέσα από: Διαπραγμάτευση και σύσταση Ιδρυτικών ή Καταστατικών Συνθηκών Μέσα από μια δομημένη διαπραγματευτική διαδικασία, τα Κράτη, με τη συμμετοχή Μη- Κρατικών Δρώντων, συμφωνούν στην υιοθέτηση του κειμένου της Ιδρυτικής συμφωνίας ή Καταστατικής Συνθήκης ενός Διεθνούς Οργανισμού, και καθίσταται Μέλη του, με βάση τις διαδικασίες που προβλέπονται από το Δίκαιο των Συνθηκών Ένα κράτος μπορεί να γίνει και μεταγενέστερα μέλος σε έναν Διεθνή Οργανισμό, προσχωρώντας με βάση: την εκδήλωση της σχετικής βούλησης - και εφόσον συντρέχουν οι ιδιαίτερες προϋποθέσεις που προβλέπονται στις Καταστατικές Συνθήκες Παραδείγματα ΔΟ με Ιδρυτικές ή Καταστατικές Συνθήκες: OHE – Ειδικευμένοι Οργανισμοί των ΗΕ - Οι Περιφερειακοί Διεθνείς Οργανισμοί (π.χ ΕΕ, Συμβούλιο της Ευρώπης)

Το Στοιχείο της Πολυμερούς Συναινετικής Βάσης των ΔΘΟ Η διαμόρφωση διεθνών θεσμικών οντοτήτων διακυβέρνησης δ.κ.σ επιτελείται μέσα από: 2. Ανεπίσημες Διεθνείς Συμφωνίες Μπορούν να συνάπτονται σε υψηλό επίπεδο εκπροσώπησης Διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην προστασία και προαγωγή δ.κ.σ, λειτουργώντας ως ομαδοποιήσεις Κρατών ή Κρατών και σχετικών διεθνών φορέων Ανάληψη πολιτικής δέσμευσης Παράδειγμα: Asia-Pacific Economic Cooperation, (APEC, 1989), περιφερειακό οικονομικό φόρουμ 21 κρατών

Το Στοιχείο της Πολυμερούς Συναινετικής Βάσης των ΔΘΟ Η διαμόρφωση διεθνών θεσμικών οντοτήτων διακυβέρνησης δ.κ.σ επιτελείται μέσα από: 3. Παράλληλες Αποφάσεις Κοινοβουλίων Τα Κράτη μπορούν να δημιουργήσουν και περιφερειακά καθεστώτα/θεσμικές οντότητες δ.κ.σ, μέσω παράλληλων Αποφάσεων των Κοινοβουλίων τους Παράδειγμα: το Βόρειο Συμβούλιο (Nordic Council, 1952) - διακοινοβουλευτικό φόρουμ συνεργασίας και συντονισμού, 87 εκλεγμένων μελών από τα 5 Σκανδιναβικά Κράτη (Σουηδία, Νορβηγία, Φινλανδία, Ισλανδία και Δανία + Νησιά Φερόε, Γροιλανδία, Aland) – συνεπικουρούμενο από ένα διακυβερνητικό φόρουμ συνεργασίας, το Βόρειο Συμβούλιο Υπουργών

Το Στοιχείο της Πολυμερούς Συναινετικής Βάσης των ΔΘΟ 4. Θεσμικές Οντότητες που μπορούν να δημιουργήσουν, στο πλαίσιο της λειτουργίας τους, άλλους εξειδικευμένους θεσμούς διεθνούς διακυβέρνησης (θεμέλιοι/παράγωγοι οργανισμοί) Ουσιαστικά, μιλάμε για παράγωγους διεθνείς οργανισμούς: ειδικής αρμοδιότητας αυτόνομης θεματικής διακυβέρνησης με ποικίλλοντα βαθμό εξάρτησης από το θεμέλιο ΔΟ Παραδείγματα Παράγωγων Οργανισμών, στο πλαίσιο του συστήματος των ΗΕ: UNEP - UNITAR - UNDP Παραδείγματα Παράγωγων Οργανισμών Εκτός του συστήματος των ΗΕ Σε Περιφερειακό Επίπεδο: International Energy Agency 1974 – Nuclear Energy Agency 1972 (Παράγωγοι Οργανισμοί) από OECD (Θεμέλιος Οργανισμός) Σε Παγκόσμιο Επίπεδο: Global Environmental Facility, 1991 (Παράγωγος Οργανισμός) από Παγκόσμια Τράπεζα (Θεμέλιος Οργανισμός)

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ Κύρια Βιβλιογραφία Μπρεδήμας, Α. και Κυριακόπουλος, Γ. (2016) Δίκαιο Διεθνών Οργανισμών. Νομική Βιβλιοθήκη Νάσκου-Περράκη, Π., Αντωνόπουλος, Κ. και Σαρηγιαννίδης, Μ. (2015) Διεθνείς Οργανισμοί. Εκδόσεις Σάκκουλα, Αθήνα-Θεσσαλονίκη Ραυτόπουλος, Ε. (2011) Θεωρία και Δίκαιο των Διεθνών Θεσμικών Οντοτήτων, Σημειώσεις Πανεπιστημιακών Παραδόσεων. Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, Αθήνα Ιωάννου, Κ., Οικονομίδης, Κ., Ροζάκης, Χ. και Φατούρος, Α. (1990) Δημόσιο Διεθνές Δίκαιο: Οι φορείς δικαιωμάτων και υποχρεώσεων στη διεθνή έννομη τάξη. Εκδόσεις Αντ. Ν. Σάκκουλα, Αθήνα-Κομοτηνή Χριστοδουλίδης, Θ. (1985) Δομή και Λειτουργία των Διεθνών Οργανισμών. Εκδόσεις Αντ. Ν. Σάκκουλα, Αθήνα-Κομοτηνή Χριστοδουλίδης, Θ. (1984) Εισαγωγή στη Διεθνή Οργάνωση. Εκδόσεις Αντ. Ν. Σάκκουλα, Αθήνα Συμπληρωματική Βιβλιογραφία Sands, Ph., Klein, P. (2009), Bowett’s Law of International Institutions (Sixth Edition). Sweet & Maxwell Klabbers, I. (2002), An Introduction to International Institutional Law. Cambridge University Press