ΤΜΗΜΑΤΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ ΞΥΛΟΥ - ΕΠΙΠΛΟΥ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΟΥ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ & ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ Υπεύθυνος: Δρ. Ιωάννης Παπαδόπουλος – e-mail: papad@teilar.gr ΜΑΘΗΜΑ 7ου ΕΞΑΜΗΝΟΥ: «ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ ΠΡΟΙΟΝΤΩΝ ΞΥΛΟΥ – ΕΠΙΠΛΟΥ» ΤΜΗΜΑΤΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ ΞΥΛΟΥ - ΕΠΙΠΛΟΥ ΔΡ. ΙΩΑΝΝΗΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ- ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ ΤΕΙ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ www.themegallery.com ΑΚΑΔΗΜΑΙΚΟ ΕΤΟΣ 2018-2019
Δρ. ΙΩΑΝΝΗΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ – ΤΜΗΜΑ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ & ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΞΥΛΟΥ & ΕΠΙΠΛΟΥ - ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ ΠΡΟΙΟΝΤΩΝ ΞΥΛΟΥ – ΕΠΙΠΛΟΥ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3 «Χάσε αυτή τη μέρα χασομερώντας – το ίδιο θα γίνει και αύριο – την επομένη θα ’σαι ακόμα πιο νωθρός. Κάθε αναποφασιστικότητα φέρνει μαζί της την αναβολή κι οι μέρες χάνονται θρηνώντας τις χαμένες μέρες. Θέλεις στ’ αλήθεια αυτό που θέλεις; Άδραξε τούτη τη στιγμή. Η τόλμη έχει μέσα της μεγαλοφυΐα, δύναμη και μαγεία. Μόνο μπες στη δράση, και το μυαλό θ’ ανάψει. Ξεκίνα και το έργο θα ολοκληρωθεί.» Γιόχαν Βολφγκανγκ φον Γκαίτε (1749 – 1832) Γερμανός ποιητής, θεατρικός συγγραφέας και μυθιστοριογράφος
ΤΜΗΜΑΤΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ Δρ. ΙΩΑΝΝΗΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ – ΤΜΗΜΑ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ & ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΞΥΛΟΥ & ΕΠΙΠΛΟΥ - ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ ΠΡΟΙΟΝΤΩΝ ΞΥΛΟΥ – ΕΠΙΠΛΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ Αγορά επίπλων είναι ο φυσικός χώρος στον οποίο οι αγοραστές και οι πωλητές συγκεντρώνονται για να αγοράσουν οι πρώτοι έπιπλα. Ως αγορά εννοείται και ο καθορισμός των καταναλωτών ή των εταιριών στους οποίους προορίζονται να διατεθούν τα έπιπλα αυτά.
ΤΜΗΜΑΤΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ Δρ. ΙΩΑΝΝΗΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ – ΤΜΗΜΑ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ & ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΞΥΛΟΥ & ΕΠΙΠΛΟΥ - ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ ΠΡΟΙΟΝΤΩΝ ΞΥΛΟΥ – ΕΠΙΠΛΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ ΔΥΟ ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΓΟΡΕΣ ΕΠΙΠΛΩΝ η οικιακή αγορά επίπλων που αποτελείται από τους καταναλωτές που αγοράζουν έπιπλα για τη χρήση και την απόλαυσή τους και η επαγγελματική αγορά επίπλων, αυτή που προορίζεται για επαγγελματική χρήση, όπως πχ. γραφεία, ξενοδοχεία, ενοικιαζόμενα δωμάτια, ιατρεία κλπ.
ΤΜΗΜΑΤΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ Δρ. ΙΩΑΝΝΗΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ – ΤΜΗΜΑ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ & ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΞΥΛΟΥ & ΕΠΙΠΛΟΥ - ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ ΠΡΟΙΟΝΤΩΝ ΞΥΛΟΥ – ΕΠΙΠΛΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ Επειδή κανένα προϊόν δεν απευθύνεται σε όλους, πρέπει η αγορά να χωριστεί σε τομείς. Ο προσδιορισμός της αγοράς μπορεί να γίνει με συνδυασμό διαφόρων παραγόντων, όπως: το είδος του προϊόντος Έπιπλα κουζίνας Έπιπλα γραφείου, Βρεφικά έπιπλα, Ξύλινα κουφώματα ή Τραπεζαρίες και καρέκλες Οι πωλήσεις μονάδα προϊόντος, γκάμα προϊόντος, πωλήσεις εταιρίας, πωλήσεις του κλάδου, ή το σύνολο των ομοειδών προϊόντων Αυτός ο συνδυασμός μόνο των παραπάνω παραγόντων δημιουργεί, ήδη, 25 τμήματα της αγοράς.
ΤΜΗΜΑΤΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ Δρ. ΙΩΑΝΝΗΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ – ΤΜΗΜΑ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ & ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΞΥΛΟΥ & ΕΠΙΠΛΟΥ - ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ ΠΡΟΙΟΝΤΩΝ ΞΥΛΟΥ – ΕΠΙΠΛΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ Περαιτέρω συνδυασμός των παραπάνω παραγόντων μπορεί να γίνει με ….. την περιοχή διάθεσης των προϊόντων μεμονωμένος πελάτης, περιοχή, Περιφέρεια, Ελλάδα, Βαλκάνια, Ευρωπαϊκή Ένωση, Παγκόσμια. Το σύνολο των παραπάνω παραγόντων δημιουργεί, 175 τμήματα της αγοράς!!!
ΤΜΗΜΑΤΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ Δρ. ΙΩΑΝΝΗΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ – ΤΜΗΜΑ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ & ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΞΥΛΟΥ & ΕΠΙΠΛΟΥ - ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ ΠΡΟΙΟΝΤΩΝ ΞΥΛΟΥ – ΕΠΙΠΛΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ Ο όρος τμηματοποίηση (segmentation) της αγοράς δηλώνει την κατανομή της γενικής αγοράς σε μικρότερες ομάδες που έχουν σχετικά παρόμοιες ανάγκες και ζήτηση προϊόντων.
ΤΜΗΜΑΤΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ Δρ. ΙΩΑΝΝΗΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ – ΤΜΗΜΑ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ & ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΞΥΛΟΥ & ΕΠΙΠΛΟΥ - ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ ΠΡΟΙΟΝΤΩΝ ΞΥΛΟΥ – ΕΠΙΠΛΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ Μια σωστή τμηματοποίηση της αγοράς πρέπει να είναι και να προσδιορίζεται και να περιγράφεται εύκολα. Αυτό σημαίνει ότι ένας επιχειρηματίας πρέπει να ξέρει: ποιοι και πόσοι αγοραστές αποτελούν το τμήμα αυτό, όπως και να μπορεί να προσδιορίσει όλα εκείνα τα χαρακτηριστικά που κάνουν έναν αγοραστή ή μια επιχείρηση να είναι μέλη του τμήματος. Ένα καλό τμήμα πρέπει επίσης να περιέχει αρκετούς πελάτες έτσι ώστε να είναι κερδοφόρο για την επιχείρηση επίπλων.
Χαρακτηριστικά που χρησιμοποιούνται για την τμηματοποίηση της αγοράς Δρ. ΙΩΑΝΝΗΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ – ΤΜΗΜΑ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ & ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΞΥΛΟΥ & ΕΠΙΠΛΟΥ - ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ ΠΡΟΙΟΝΤΩΝ ΞΥΛΟΥ – ΕΠΙΠΛΟΥ Χαρακτηριστικά που χρησιμοποιούνται για την τμηματοποίηση της αγοράς Δημογραφικά χαρακτηριστικά Φύλο Εισόδημα Ηλικία Οικογενειακή κατάσταση Εθνικότητα
Χαρακτηριστικά που χρησιμοποιούνται για την τμηματοποίηση της αγοράς Δρ. ΙΩΑΝΝΗΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ – ΤΜΗΜΑ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ & ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΞΥΛΟΥ & ΕΠΙΠΛΟΥ - ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ ΠΡΟΙΟΝΤΩΝ ΞΥΛΟΥ – ΕΠΙΠΛΟΥ Χαρακτηριστικά που χρησιμοποιούνται για την τμηματοποίηση της αγοράς Γεωγραφικά χαρακτηριστικά Γεωγραφική περιοχή Αστικός Ημιαστικός Αγροτικός Πυκνότητα πληθυσμού
Χαρακτηριστικά που χρησιμοποιούνται για την τμηματοποίηση της αγοράς Δρ. ΙΩΑΝΝΗΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ – ΤΜΗΜΑ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ & ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΞΥΛΟΥ & ΕΠΙΠΛΟΥ - ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ ΠΡΟΙΟΝΤΩΝ ΞΥΛΟΥ – ΕΠΙΠΛΟΥ Χαρακτηριστικά που χρησιμοποιούνται για την τμηματοποίηση της αγοράς Ψυχογραφικά χαρακτηριστικά Επάγγελμα Ενδιαφέροντα Προσωπικότητα
Χαρακτηριστικά που χρησιμοποιούνται για την τμηματοποίηση της αγοράς Δρ. ΙΩΑΝΝΗΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ – ΤΜΗΜΑ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ & ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΞΥΛΟΥ & ΕΠΙΠΛΟΥ - ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ ΠΡΟΙΟΝΤΩΝ ΞΥΛΟΥ – ΕΠΙΠΛΟΥ Χαρακτηριστικά που χρησιμοποιούνται για την τμηματοποίηση της αγοράς Ψυχογραφικά χαρακτηριστικά Επάγγελμα Ενδιαφέροντα Προσωπικότητα Χαρακτηριστικά συμπεριφοράς Συχνότητα χρήσης του προϊόντος Εμπιστοσύνη στο προϊόν Αναμενόμενα οφέλη
Χαρακτηριστικά των μεταβλητών τμηματοποίησης της αγοράς Δρ. ΙΩΑΝΝΗΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ – ΤΜΗΜΑ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ & ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΞΥΛΟΥ & ΕΠΙΠΛΟΥ - ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ ΠΡΟΙΟΝΤΩΝ ΞΥΛΟΥ – ΕΠΙΠΛΟΥ Χαρακτηριστικά των μεταβλητών τμηματοποίησης της αγοράς να είναι μετρήσιμο το μέγεθος και η αγοραστική δύναμη των καταναλωτών, να είναι ουσιαστικά, δηλαδή μεγάλα τμήματα και αρκετά αποδοτικά, να έχουν προσβασιμότητα, δηλαδή τμήματα με αποτελεσματική πρόσβαση και εξυπηρέτηση και να έχουν δυνατότητα διαμόρφωσης προγραμμάτων, ώστε να προσελκύουν και να εξυπηρετούν τα τμήματα.
Δρ. ΙΩΑΝΝΗΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ – ΤΜΗΜΑ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ & ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΞΥΛΟΥ & ΕΠΙΠΛΟΥ - ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ ΠΡΟΙΟΝΤΩΝ ΞΥΛΟΥ – ΕΠΙΠΛΟΥ Τα βήματα που θα πρέπει ο κατασκευαστής να ακολουθήσει για το μάρκετινγκ αγοράς - στόχου Τμηματοποίηση της αγοράς Διερεύνηση των επιθυμιών κάθε τμήματος της αγοράς Αξιολόγηση της δυναμικότητας της επιχείρησης Καθορισμός της αγοράς – στόχου που είναι πιο προσιτή για την επιχείρηση Σχεδιασμός των προϊόντων για την αγορά - στόχο Επιλογή του κατάλληλου δικτύου διανομής Επιλογή σωστής προώθησης πωλήσεων Τιμολόγηση ανάλογη της αγοράς – στόχου Προετοιμασία των επικοινωνιών του μάρκετινγκ
Η επιλογή των τμημάτων της αγοράς που θα επικεντρωθεί η επιχείρηση Δρ. ΙΩΑΝΝΗΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ – ΤΜΗΜΑ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ & ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΞΥΛΟΥ & ΕΠΙΠΛΟΥ - ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ ΠΡΟΙΟΝΤΩΝ ΞΥΛΟΥ – ΕΠΙΠΛΟΥ Η επιλογή των τμημάτων της αγοράς που θα επικεντρωθεί η επιχείρηση 1. Έμφαση σε ένα τμήμα, όπου μπορεί η επιχείρηση να γνωρίσει καλύτερα τις ανάγκες του καταναλωτή, καθώς και τους κατάλληλους τρόπους διανομής και προώθησης του προϊόντος. Α1 Α2 Α3 Π1 Π2 Π3
Η επιλογή των τμημάτων της αγοράς που θα επικεντρωθεί η επιχείρηση Δρ. ΙΩΑΝΝΗΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ – ΤΜΗΜΑ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ & ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΞΥΛΟΥ & ΕΠΙΠΛΟΥ - ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ ΠΡΟΙΟΝΤΩΝ ΞΥΛΟΥ – ΕΠΙΠΛΟΥ Η επιλογή των τμημάτων της αγοράς που θα επικεντρωθεί η επιχείρηση 2. Επιλεκτική εξειδίκευση, όπου η επιχείρηση επιλέγει να δραστηριοποιηθεί σε διάφορα τμήματα, ανάλογα με τις δυνατότητές της. Α1 Α2 Α3 Π1 Π2 Π3
Η επιλογή των τμημάτων της αγοράς που θα επικεντρωθεί η επιχείρηση Δρ. ΙΩΑΝΝΗΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ – ΤΜΗΜΑ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ & ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΞΥΛΟΥ & ΕΠΙΠΛΟΥ - ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ ΠΡΟΙΟΝΤΩΝ ΞΥΛΟΥ – ΕΠΙΠΛΟΥ Η επιλογή των τμημάτων της αγοράς που θα επικεντρωθεί η επιχείρηση 3. Εξειδίκευση προϊόντος, όπου η επιχείρηση επικεντρώνεται σε ένα συγκεκριμένο προϊόν, που πουλά σε διάφορα τμήματα της αγοράς. Α1 Α2 Α3 Π1 Π2 Π3
Η επιλογή των τμημάτων της αγοράς που θα επικεντρωθεί η επιχείρηση Δρ. ΙΩΑΝΝΗΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ – ΤΜΗΜΑ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ & ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΞΥΛΟΥ & ΕΠΙΠΛΟΥ - ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ ΠΡΟΙΟΝΤΩΝ ΞΥΛΟΥ – ΕΠΙΠΛΟΥ Η επιλογή των τμημάτων της αγοράς που θα επικεντρωθεί η επιχείρηση 4. Εξειδίκευση αγοράς, όπου εξυπηρετείται πολλές ανάγκες σε προϊόντα ενός συγκεκριμένου τμήματος Α1 Α2 Α3 Π1 Π2 Π3
Η επιλογή των τμημάτων της αγοράς που θα επικεντρωθεί η επιχείρηση Δρ. ΙΩΑΝΝΗΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ – ΤΜΗΜΑ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ & ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΞΥΛΟΥ & ΕΠΙΠΛΟΥ - ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ ΠΡΟΙΟΝΤΩΝ ΞΥΛΟΥ – ΕΠΙΠΛΟΥ Η επιλογή των τμημάτων της αγοράς που θα επικεντρωθεί η επιχείρηση 5. Ολική κάλυψη, όπου ικανοποιούνται όλα τα τμήματα με όλα τα προϊόντα που έχουν ανάγκη. Α1 Α2 Α3 Π1 Π2 Π3
Στόχοι της τμηματοποίησης της αγοράς Δρ. ΙΩΑΝΝΗΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ – ΤΜΗΜΑ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ & ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΞΥΛΟΥ & ΕΠΙΠΛΟΥ - ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ ΠΡΟΙΟΝΤΩΝ ΞΥΛΟΥ – ΕΠΙΠΛΟΥ Στόχοι της τμηματοποίησης της αγοράς Να καθορίσουμε την αγορά – στόχο, μέσα από την έρευνα και ανάλυση της συμπεριφοράς του καταναλωτή. Να θέσουμε ρεαλιστικούς στόχους για το μάρκετινγκ και τις πωλήσεις. Να παίρνουμε σωστές αποφάσεις, ύστερα από ανάλυση των διαφόρων επιλογών που έχουμε. Να διαπιστώσουμε το μερίδιο της αγοράς που κατέχουμε και Να αναγνωρίσουμε τους ανταγωνιστές μας. ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ 1: ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΩΝ ..\ΔΙΑΦΟΡΑ_ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ\Ερωτηματολόγιο_Καταναλωτών_Επίπλων_final.doc ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ 2: ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΩΝ ..\ΠΤΥΧΙΑΚΕΣ\ΠΛΑΤΟΓΙΑΝΝΗ ΕΥΑ\ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ΠΡΟΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΕΣ EYAΣ_final.doc
Ανάλυση της τμηματοποίησης της αγοράς Δρ. ΙΩΑΝΝΗΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ – ΤΜΗΜΑ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ & ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΞΥΛΟΥ & ΕΠΙΠΛΟΥ - ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ ΠΡΟΙΟΝΤΩΝ ΞΥΛΟΥ – ΕΠΙΠΛΟΥ Ανάλυση της τμηματοποίησης της αγοράς 1. Δημογραφικά χαρακτηριστικά Ηλικία: <3 3-5 6-11 12-19 20-34 35-49 50-64 65+ Φύλο: Άνδρας Γυναίκα Οικογενειακή κατάσταση: Εργένης Νιόπαντρος Οικογενειάρχης Χήρος Μέγεθος οικογένειας: 1-2 3-4 5+ Είδος κατοικίας: Διαμέρισμα Μονοκατοικία Ενοικιαζόμενο δωμάτιο Εργατικές κατοικίες
Ανάλυση της τμηματοποίησης της αγοράς Δρ. ΙΩΑΝΝΗΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ – ΤΜΗΜΑ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ & ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΞΥΛΟΥ & ΕΠΙΠΛΟΥ - ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ ΠΡΟΙΟΝΤΩΝ ΞΥΛΟΥ – ΕΠΙΠΛΟΥ Ανάλυση της τμηματοποίησης της αγοράς 1. Δημογραφικά χαρακτηριστικά Επάγγελμα: Δημόσιος υπάλληλος Ιδιωτικός υπάλληλος Ελεύθερος επαγγελματίας Έμπορος Επιχειρηματίας Συνταξιούχος Αγρότης Τεχνίτης Μαθητής Σπουδαστής Οικιακά Άνεργος
Ανάλυση της τμηματοποίησης της αγοράς Δρ. ΙΩΑΝΝΗΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ – ΤΜΗΜΑ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ & ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΞΥΛΟΥ & ΕΠΙΠΛΟΥ - ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ ΠΡΟΙΟΝΤΩΝ ΞΥΛΟΥ – ΕΠΙΠΛΟΥ Ανάλυση της τμηματοποίησης της αγοράς 1. Δημογραφικά χαρακτηριστικά Οικογενειακό εισόδημα: <500 € 501-1.000 € 1.001-1.500 € 1.501-2.000 € 2.000+ € Επίπεδο εκπαίδευσης: Μεταπτυχιακό – Διδακτορικό Α.Ε.Ι. Α.Τ.Ε.Ι. Ι.Ε.Κ. Β’θμια εκπαίδευση Β’θμια εκπαίδευση γράμματος Εθνικότητα: Ελληνική Ε.Ε. Άλλη χώρα Ευρώπης Ασία Αμερική Αυστραλία Αφρική
Ανάλυση της τμηματοποίησης της αγοράς Δρ. ΙΩΑΝΝΗΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ – ΤΜΗΜΑ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ & ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΞΥΛΟΥ & ΕΠΙΠΛΟΥ - ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ ΠΡΟΙΟΝΤΩΝ ΞΥΛΟΥ – ΕΠΙΠΛΟΥ Ανάλυση της τμηματοποίησης της αγοράς 2. Γεωγραφικά χαρακτηριστικά • Πόλη /Χωριό • Δήμος • Περιφέρεια • Χώρα • Ταχυδρομικός Κώδικας • Πυκνότητα πληθυσμού • Κλίμα • Κλπ
Ανάλυση της τμηματοποίησης της αγοράς Δρ. ΙΩΑΝΝΗΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ – ΤΜΗΜΑ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ & ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΞΥΛΟΥ & ΕΠΙΠΛΟΥ - ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ ΠΡΟΙΟΝΤΩΝ ΞΥΛΟΥ – ΕΠΙΠΛΟΥ Ανάλυση της τμηματοποίησης της αγοράς 3. Ψυχογραφικά χαρακτηριστικά Ήσυχος οικογενειάρχης (αυτάρκης, ντροπαλός, μοναχικός, ζει για την οικογένειά του, πρακτικός στα ψώνια, μικρό εισόδημα, μόρφωση χαμηλού επιπέδου). Παραδοσιακός (τυπικός, ασφαλής, με αυτοεκτίμηση, ενδιαφέρεται για τους άλλους, συντηρητικός στα ψώνια, του αρέσουν οι γνωστές μάρκες, μικρό/μεσαίο εισόδημα, μόρφωση χαμηλού επιπέδου) Δυσαρεστημένος (η δουλειά, τα χρήματα, η ζωή θα μπορούσαν να είναι καλύτερα, δύσπιστος, κοινωνικά απομονωμένος, τον απασχολούν οι τιμές, κατώτατο μορφωτικό και κοινωνικό επίπεδο) Ηθικός, διανοουμενίστικος (ευχαριστημένος με τη ζωή και την εργασία, ευαίσθητος προς τους άλλους, καλλιεργημένος, θρήσκος, κοινωνικός, μεταρρυθμιστής, οπαδός της ποιότητας, καλή μόρφωση, μεσαίο / ανώτερο κοινωνικοοικονομικό επίπεδο)
Ανάλυση της τμηματοποίησης της αγοράς Δρ. ΙΩΑΝΝΗΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ – ΤΜΗΜΑ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ & ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΞΥΛΟΥ & ΕΠΙΠΛΟΥ - ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ ΠΡΟΙΟΝΤΩΝ ΞΥΛΟΥ – ΕΠΙΠΛΟΥ Ανάλυση της τμηματοποίησης της αγοράς 3. Ψυχογραφικά χαρακτηριστικά Οπαδός της ευχαρίστησης (φαλλοκράτης, εγωκεντρικός, θεωρεί τον εαυτό του αρχηγό, απεχθάνεται τη δουλειά του, παρορμητικός αγοραστής, χαμηλό μορφωτικό και κοινωνικοοικονομικό επίπεδο). Καταφερτζής (έχει επίγνωση του κοινωνικού γοήτρου, επιδιώκει την επιτυχία σε δύναμη, χρήμα και κοινωνία, περιπέτειες τον ελεύθερο χρόνο του, στιλάτος, επιλακτικός αγοραστής, καλή μόρφωση, ανώτερο κοινωνικοοικονομικό επίπεδο). Επιτηδευμένος (ενδιαφέρεται για τα κοινωνικά, θέλει να είναι κυρίαρχος και αρχηγός, ελκύεται από το μοναδικό και το μοντέρνο, πολύ καλή μόρφωση, ανώτατο κοινωνικοοικονομικό επίπεδο)
Μελέτη περίπτωσης (Case Study) τμηματοποίησης της αγοράς Δρ. ΙΩΑΝΝΗΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ – ΤΜΗΜΑ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ & ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΞΥΛΟΥ & ΕΠΙΠΛΟΥ - ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ ΠΡΟΙΟΝΤΩΝ ΞΥΛΟΥ – ΕΠΙΠΛΟΥ Μελέτη περίπτωσης (Case Study) τμηματοποίησης της αγοράς Μια επιχείρηση κατασκευής παραδοσιακών ξυλόγλυπτων επίπλων, με έδρα την Ήπειρο, θεωρούνταν πολύ αποδοτική στον τομέα αυτό. Όσον αφορά την παραγωγή, δεν ήταν η μεγαλύτερη επιπλοβιομηχανία της Ελλάδας και από πλευράς γεωγραφικής κάλυψης λειτουργούσε μόνο στην Ήπειρο. Σε μια από τις συσκέψεις των επιχειρηματιών και των στελεχών της επιχείρησης, αποφασίστηκε η εταιρία τους να αναπτύξει μια νέα σειρά από παραδοσιακά έπιπλα και ότι ήταν η ώρα να επεκταθεί και σε νέες γεωγραφικές περιοχές (Θεσσαλίας και Μακεδονίας). Το πρόγραμμα της επέκτασης δεν το είδαν με καλό μάτι οι μεγάλες εταιρίες της χώρας που πραγματοποιούσαν πωλήσεις στις παραπάνω περιοχές και άρχισαν την πολεμική τους. ¨Όμως αυτό δεν πτόησε την επιχείρηση η οποία έχοντας ως ισχυρό όπλο της παλιά κέρδη για να χρηματοδοτήσει το σχέδιο αυτό. Όπως συμβαίνει σε όλες τις εταιρίες που έχουν καλό μάρκετινγκ, η εξέλιξη του σχεδίου αυτού παρακολουθούνταν τακτικά από τον υπεύθυνο πωλήσεων και μάρκετινγκ. Τελικά το σχέδιο δεν είχε την αναμενόμενη απόδοση και εγκαταλείφθηκε.
Μελέτη περίπτωσης (Case Study) τμηματοποίησης της αγοράς Δρ. ΙΩΑΝΝΗΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ – ΤΜΗΜΑ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ & ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΞΥΛΟΥ & ΕΠΙΠΛΟΥ - ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ ΠΡΟΙΟΝΤΩΝ ΞΥΛΟΥ – ΕΠΙΠΛΟΥ Μελέτη περίπτωσης (Case Study) τμηματοποίησης της αγοράς Γιατί ενώ η επιχείρηση αυτή, είχε τόσο μεγάλη επιτυχία στο παρελθόν στην περιοχή της Ηπείρου δεν μπόρεσε να επεκταθεί και στη Θεσσαλία και Μακεδονία. Τι θα έπρεπε να κάνει η επιχείρηση αυτή; Φαίνεται να είναι σημαντικός ο ρόλος της τμηματοποίησης της αγοράς του παραδοσιακού επίπλου στην Ελλάδα; Τι συνέπειες θα είχε η γνώση και έρευνα της κατάτμησης της αγοράς αυτής;
Μελέτη περίπτωσης (Case Study) τμηματοποίησης της αγοράς Δρ. ΙΩΑΝΝΗΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ – ΤΜΗΜΑ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ & ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΞΥΛΟΥ & ΕΠΙΠΛΟΥ - ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ ΠΡΟΙΟΝΤΩΝ ΞΥΛΟΥ – ΕΠΙΠΛΟΥ Μελέτη περίπτωσης (Case Study) τμηματοποίησης της αγοράς Στην ανασκόπηση που ακολούθησε, η επιχείρηση διαπίστωσε γιατί είχε τόσο μεγάλη επιτυχία στο παρελθόν στην περιοχή της Ηπείρου και γιατί η επιτυχία αυτή δεν επεκτάθηκε και στη Θεσσαλία και Μακεδονία. Για τους πιστούς της πελάτες, ο κύριος λόγος που προτιμούσαν τα συγκεκριμένα παραδοσιακά έπιπλα, ήταν γιατί ήταν «τοπικό» προϊόν. Η αγορά της εταιρίας ήταν η μητροπολιτική περιοχή στην οποία λειτουργούσε, ενώ οι ανταγωνιστές της δεν ήταν τοπικές επιπλοβιομηχανίες της ίδιας περιοχής. Ήταν σίγουρο λοιπόν, ότι η επιτυχημένη επέκταση δεν ήταν εφικτή. Αυτό θα μπορούσε να επιτευχθεί αν η εταιρία ίδρυε τοπικές επιπλοβιοτεχνίες σε άλλες περιοχές ή εξαγόραζε τις ήδη υπάρχουσες τοπικές επιπλοβιομηχανίες. Χωρίς να το έχει συνειδητοποιήσει η επιπλοβιομηχανία, η αγορά του παραδοσιακού επίπλου στην Ελλάδα έχει τμηματοποιηθεί. Το τμήμα της εταιρίας αυτής ήταν το «σωβινιστικό της περιοχής» και στη συγκεκριμένη περιοχή όπου λειτουργούσε κατείχε ένα μεγάλο μερίδιο της αγοράς. Έτσι εξηγούνταν και τα κέρδη της. Αν είχε κατανοήσει νωρίτερα την κατάτμηση της αγοράς, η εταιρία αυτή θα είχε δαπανήσει τα αποθέματά της πιο αποτελεσματικά και θα είχε επιτύχει τους αναπτυξιακούς της στόχους. Σωβινισμός = τυφλός εθνικισμός που χαρακτηρίζεται από φανατική εξύμνηση κάθε λαϊκού στοιχείου, από απόρριψη και περιφρόνηση των στοιχείων άλλων λαών
ΔΡ. ΙΩΑΝΝΗΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ- ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ ΤΕΙ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΟΥ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ & ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ Υπεύθυνος: Δρ. Ιωάννης Παπαδόπουλος – e-mail: papad@teilar.gr Σας ευχαριστώ πολύ για την προσοχή σας! www.themegallery.com www.themegallery.com ΔΡ. ΙΩΑΝΝΗΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ- ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ ΤΕΙ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ 30